Formula 400 -72 SÅLD

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Då var bakaxeln klar!
Det var mer än jag trodde med en bakaxel + att nu har man lärt sig HUR det funkar därinne...........hur gick det där talesättet nudå......"Allt fungerar sålänge man inte ifrågasätter hur saker och ting fungerar"....eller nåt :roll:
Nåja, några mil ska den väl hålla :lakrits:

Bild

Givetvis målade jag kronhjulet för att få en anliggningsyta från pinjongen.
Fastän jag höll emot kronhjulet när jag "gned" in färgen tyckte jag inte att jag fick nåt riktigt avtryck från pinjongen.
Så här vart det där jag målade och eftersom den 4:e ser klockren ut godkände jag även dom andra (det kan väl inte bli olika mellan kuggarna.....eller?.....)

Bild

Och så här såg det ut när pinjongen färgar av sig på fyra andra flanker:

Bild

Och när allt var ihopspikat så fylldes det på med olja.
Med allt snack om bakaxelolja var jag övertygad om att det skulle räcka med 2 liter till bakaxeln, jag lyckades få i 2.5 liter, och fick därför blanda två olika märken fast med samma viskositet.

Bild

Och sist en ganska intetsägande bild:

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Då har ääääääääntligen mina grejjor från Summit Racing kommit, och jag kan börja meka med motorn på allvar
.........så fort allt verkstadsjobb är klart.
Rusade iväg och lämnade motorblocket, ena toppen (två säten behöver fräsas p.g.a rost) samt kamlager och kolvarna
för ditpressning på vevstakarna.

Måste säga att kolvarna är väldigt snygga att titta på

Bild

Det var en hel del grejjor i paketet

Bild
Bild
Bild

Nu ska det bli kul att meka ihop allting igen.
/Lejon
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johannesson

Inlägg av banka »

Alltid roligt med nya grejer :grin:

Keep up the good work!

MVH Danne
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Oj vad mkt roligare det blev att sätta ihop motorn, nu kommer det bli långa kvällar i garaget! :lol:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Lidell #216

Inlägg av lidell »

rena julafton för dig en gång till ju! :noel:
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Jo, man blir ju som ett litet barn igen när man står där och river i kartongen :bash:

Så fort jag får hem blocket från verksta´n så blir det nog en och annan lång kväll ute i garaget ja :roll: , men innan det är det massor som ska förberedas så att när väl blocket kommer är det bara målning och montering........allt annat kommer att kännas tungt.

Ska bli fiiiint att höra betta sjunga ut ordentligt för en gångs skull.
/Lejon
leif
Registrerad
Registrerad

Inlägg av leif »

Gud va fräcka prylar du har fixat, roligt och följa tråden, det hjälper en annan också att hålla humöret uppe så här års.
Lycka till med monteringen.
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Va kul att ni gillar tråden :smile:

Igår tillbringade jag 6 timmar på jobbet, UTAN LÖN!!!!, för att grejja lite.
Blästrade motorfästena, oljetråget, oljefilteradaptern och vevaxeln (självklart maskerade jag dom slipade ytorna innan).

Polerade vevaxeln i en supportsvarv med #600 smärgelduk, först i motsatt rotationsriktning 5-10 sek/lageryta, sen likadant igen fast i vevens rotationsrikning.

Detta ska tydligen "bryta av" ev. mikroskopiska fjun som blir vid slipning, iom att man kör i motsatt riktning först blir det som att man reser upp fjunen och sen bryts dom av när man kör i rätt riktning.
Ev. fjun som inte bryts av lägger sig i vevens rotationsrikning vilket hindrar dom att resa sig vid gång.

Nu börjar det dra ihop sig för montering :bash: :bash: :bash:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Idag var jag ut till garaget och målade lite.
Eftersom frontkåpan och oljefilteradaptern är av aluminium så blir det inge vidare att grunda med vad som helst, så det fick bli Wash-Primer Filler :angle: , vilket ska funka bra på aluminium enl. tillverkaren (DuPont).

Eftersom jag riggade sprutan var det lika bra att fläska på allt (nästan) jag hade förberett inför målning.
Tråget, motorfästena, oljefilteradaptern och frontkåpan vart grundade med Wash-primern, medans insuget lackades med värmegrundfärg p.g.a förvärmningskanalen som annars kanske blir för varm för Wash-Primern.

Känns skönt att jag fick med tråget när jag grundade med riktig grundfärg eftersom den sitter lite utsatt därunder, dock blir det 1-K topplack på det hela med Pontiac Blue Metallic :rockon:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Liten bildlös uppdate bara.

Insuget är lackat och klart för montering, krängningshämmaren bak är lackad och ska monteras i veckan, växellådan har fått nya packboxar fram och bak + nytt filter, alla bromsdelar (handbromsstag mm) har fått grundfärg på sig.

Motorblocket är klart och ska hämtas i veckan, tydligen så hade Motorteknik i Västerås fuskat då tre av ramlagersätena var MIN- mått med 1/100mm, varningens finger för Motorteknik (det var därför dom var billiga............ :roll: ), men det är fixat, ett sista-minuten beslut blev även att jag latar mig när det gäller ventilslipningen och låter verksta´n ta hand om det.
Dom använder visst en MIRA fräs, vad nu det är :que: , och fräser både ventil och säte istället för pasta.

Allt kontrolleras med nån vaccumgrej efteråt för täthet :thumbup:

Det som gjorts med motorblocket är, montering av kamlager, borttagning av frontpluggarna som killarna på motorteknik drog fast så hårt att det vart runt i insexhålet :roll: , honing av cylinderloppen och så fixade dom de tre lageröverfallen som var MIN....åter igen Motorteknik.

GUUUUD va skönt det ska bli att få rent på hyllorna när allt börjar falla på plats med montering, men först är det rengöring och målning av blocket, tråget och lyftargalleriplåten.

Kan det bli läckage om insugs och avgaskanalernas packningsytor får färgstänk/blir lackade?
Tänkte göra det enkelt för mig och peta ner tvättsvamp i kanalerna innan lack, sen slipper man ju fenomenet med rost runt packningsytorna om man har maskerat lite för mycket.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Är på slutklämmen med baxaxeln, vill få allt övrigt färdigt innan jag börjar med motorn.
Idag grejjade jag dit bromsrören till bakaxeln, fick lov att göra om vänstra en gång eftersom jag var lite snål med rör, andra gången var jag lite givmild och orkade inte göra om det för att få röret att ligga "raka vägen", utan det vart en sån där omväg istället :oops:
Krängningshämmaren är också monterad.

Bild

Passade även på att byta ut alla gamla stenhårda slangar under bilen, det är mer jobb än vad man kan tro :roll: , jag har skurit mig i tummen, tre knogar började blöda och fick VÄLDIGT svarta naglar på köpet.

Bild

Jag handlade 2m 8mm slang och 1m 10mm slang för detta ändamål, men jänkarna ska visst jävlas vidare med att returröret är visst 6mm (eller 1/4"), ska köpa en bit imorron och slänga dit.

Bild

Nu är det montering av bromsarna bak samt handbromsen och sen är det luftning av bromsarna............sen får jag börja med motorn :thumbup:
/Lejon
Användarens profilbild
holmback
Medlem
Medlem
Namn: Per Holmbäck #134
Region: Södra
Kontakt:

Inlägg av holmback »

Snyggt !!!
Kul tråd att följa, massor av "det borde jag också göra..."

/per
Svart T/A -76
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Tackar!
Jo, det har blivit mer runtom pysslande än först tänkt.
Men det är ju så svårt att bara blunda för slitna grejjor som blir "lättillgängliga" när man håller på att riva.
/Lejon
Användarens profilbild
banka
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johannesson

Inlägg av banka »

Riktigt interssant läsning, mkt som man skulle vilja göra på sin bil också :smile:

kör hårt!

MVH Daniel
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

banka skrev:Riktigt interssant läsning, mkt som man skulle vilja göra på sin bil också :smile:

kör hårt!

MVH Daniel
Tanken är att jag ska kunna "mer eller mindre" köra med bilen i 10-15 år (såvida jag inte bytt till mig en GTO 69:a innan :angle: ) och bara behöva tvätta och serva bilen.

Nu är ju iofs upphängningen helt orörd, så det kan bli en grej nästa (eller näst nästa) vinter.
Sen ska ju RamAir systemet funka och lite stripes och klarlack på bilen och subframen är ju lite rostig (ytrost) och frontspoilern behöver bytas ut och A/C:n ska kompletteras och kopplas in och ratten ska bytas ut och baklysena skulle också behöva bytas ut och.....................ja, du ser själv :smile:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

ÄNTLIGEN har jag börjat montera ihop motorn.

Blocket rengjordes noggrannt, tog c:a 1.5 timme, eftersom jag haft blocket på verkstan fanns det en del olja och spånor lite här och där.
Piprensar borstarna var ovärderliga vid rengöringen.

Därefter rengjordes vevaxeln, rena rakbladet med alla gjutkanter
Återigen lite bilder på min "fina" vevaxel, nåja den bör hålla för en orginalkärra (300-330hk) iaf

Bild

Bild

Det finns visst en "risk" med att gänga upp oljehålen där pluggarna ska sitta, och det
är visst att om gängan är för stor kan den gängade pluggen komma så långt in att den
försämrar upp flödet till lyftarna, i värsta fall även stoppar upp flödet helt.

Bild

Med alla lager på plats börjar uppmätningen, här mäts det axial spel i veven.
Det låg på .006" eller 0.15mm och därmed godkänd.

Bild

Oljerepet var en riktig match må jag säga, det där j*v#a snöret var det värsta jag skurit i, trådade sig hela tiden
som sen utgjorde ett hot genom att lägga sig mellan blocket och överfallet och på så vis öka lagerspelet.
/Lejon
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad
Namn: Herje Fastén #476

Inlägg av bonnehill »

Angående "oljerepet", varför inte använda lite modernare saker, http://www.bopengineering.com/beltdrive ... end2.shtml längst ner på sidan finns en tätning som är lätt att montera och håller garanterat tätt :grin:. Har den själv på min 455 HO.
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Jo, jag visste om att det fanns en sån och jag kommer väl garanterat att ångra att jag inte använde mig av en sån istället :roll:
Nåja, är man snål så är man!
Läcker den inte där gör det väl det från frontkåpan som skulle behövas bytas ut,och kommer att bli utbytt i framtiden, ev. när vattenpumpen ger sig....eller nåt!
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Glömde den här bliden tidigare:
Så här ser det ut med Plastigauge för er (och mig) som aldrig sett hur det ser ut.
Bild

Då så, till verkligheten igen!
när jag snurrade runt vevaxeln för att motera i kolvarna noterade jag att det är lite trångt mellan blocket och veven på ett ställe:

Bild

Och så mina fina vevstaks bultskydd som jag köpte mest på skoj har visat sig vara väldigt användbara, även om det skulle ha gått lika bra med två slangbitar :roll:

Bild

Nu är jag stolt ägare av en V8:a igen :thumbup: , ska ut imorron och meka mera, förhoppningsvis får jag ett färdigt Shortblock då.

Bild
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Liten update:

Oljepumpen är kontrollerad och monterad, flexplattan monterad och inre oljestickan är monterad.
Därmed är jag så gott som klar med motorns underdel.........jaja kamaxeln åker i nästa gång jag åker till garaget.

Jösses, det rör på sig med montering, så här mycket framgång har jag inte varit med om på länge med den här bilen.
Känns nästan som fusk att montera ihop en motor......bara jag inte glömmer nåt när jag står där och slår mig på bröstet :roll:
/Lejon
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Lindbom #661

Inlägg av limpan »

Ser ut att bli bra det där :thumbup:

Blir bilen klar till PreSummerMeet månne?
Tänkte försöka pallra mig dit om det går, vore kul att få se pärlan efter allt arbete du lagt ner på bilen :burnout: ....
Pontiac firebird formula 455 -73
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Limpan skrev:Blir bilen klar till PreSummerMeet månne?
Tänkte försöka pallra mig dit om det går, vore kul att få se pärlan efter allt arbete du lagt ner på bilen :burnout: ....
Ja gör det, enda nackdelen med presummermeet är ju vädret om det vill sig illa.
Målet är PreSummerMeet ja, förra året fick jag huven dagen innan av lackeraren, men det sket sig p.g.a motorras :sad:
Men likt Phoenix...........Tanken är t.om att bilen ska vara inkörd tills dess också (100mil), kanske en repa till C&FB skroten eller nåt :angle:

Delmål är att motorn ska vara i och uppstartad innan denna månads slut, då har jag lite mer än en månad på mig att ställa in motorn, inkörning och tvagning.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Kamaxeln med tillbehör är nu också monterad.
Mellanplåten till vattenpumpen tillknackad för ökat flöde och bättre kylning.
Fördelaren servad med nya brytare, kondning, rotor och lock.

Har gjort mallar för "reinforcement straps":en i papp som ska sitta vid dom bakre bultarna till oljetråget och blir i rostfritt, dessa bultar ska dras lite hårdare en dom andra, antagligen för att gummitätningen ska täta ordentligt.
Ska även svetsa på en förlängning på 14-18 cm på min gamla oljepumpsdrivaxel så att den blir en primer-axel.

Väntar fortfarande på topparna från verkstan, och kommer inte så mycket längre utan dom.....hoppas dom är klara imorron :angle:

Bild
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Primer-axel och strapsen i rostfritt klara.

Bild

EDIT: Har kommit fram till att den här axeln inte lämpar sig att prima motorn med:oops:

Bild

Inget samtal från verkstan :sad: , då hoppas man på nästa vecka nån gång.
Senast redigerad av donleone den mån 27 mar 2006, 21:05, redigerad totalt 1 gång.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

....och så här ska dom sitta.
Jag hade ingen aning om att det skulle vara såna här på motorn överhuvudtaget........mycket smått som är lätt att "glömma"....som t.ex dessa straps och förstärkningsskivan som sitter utanpå remskivan vid vevaxeln.
Hade ingendera när jag köpte motorn.

Har f.ö för-shimsat startmotorn så det är bara att skruva dit den (med shimsen) när det är dax.

Bild

Bild
/Lejon
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

primeraxeln - det är den som driver oljepumpen? Vilken legering använder du till den?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Ripper skrev:primeraxeln - det är den som driver oljepumpen? Vilken legering använder du till den?
?????, det är min gamla orginal axel till oljepumpen som jag kapade av och svetsade en 12mm stång på som förlängning.

Orginalaxeln är ohärdad, min nya är härdad.

Den är ju som sagt tänkt att köra upp oljetrycket i motorn innan uppstart.
/Lejon
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Hmm, jag har inga straps... :que:
Kan nog tänka mig du har större chans att slippa läckage med de där, oljetråget är ju mjukt som attans. (Kommer ju ihåg hur mitt såg ut innan jag bankade tillbaka "hålen".)

Är det där grejer som finns med original?
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

DonLeone skrev:
Ripper skrev:primeraxeln - det är den som driver oljepumpen? Vilken legering använder du till den?
?????, det är min gamla orginal axel till oljepumpen som jag kapade av och svetsade en 12mm stång på som förlängning.

Orginalaxeln är ohärdad, min nya är härdad.

Den är ju som sagt tänkt att köra upp oljetrycket i motorn innan uppstart.
Aha! :oops:

Då är jag med.. Fick för mig att du skulle köra med rostfri axel konstant till pumpen..
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Pzr skrev:Är det där grejer som finns med original?
Japp, det finns att köpa också, men RF är gratis på jobbet :smile:

Ripper/

En ny härdad axel kostar under 6$, så det känns onödigt :roll:
/Lejon
Skriv svar