Hade en kompis som jobbade på ett företag som tillverkade precisionsdelar till olika maskiner (kugghjul osv) där de gjorde liknande tester på prylar. Misstänker att man hade kunnat gå dit med ett par fikakransar och bett gubbarna i verkstaden "se över blocket"... Ring en motorrenoveringsfirma och se vad de tar för att leta efter sprickor. I värsta fall är blocket sprucket, och då är du ju bara glad över att du inte la ner pengar på borrning.
Special Edition T/A -79
Moderator: Moderators
- anders_1g
- Registrerad

- Namn: Anders Jeppsson #597
- Kontakt:
jag vet inte om det är stor risk för sprickor, men så fort man planerar att lägga ner pengar på sånt här är det bra att kolla upp så att man inte gör det i onödan.
Hade en kompis som jobbade på ett företag som tillverkade precisionsdelar till olika maskiner (kugghjul osv) där de gjorde liknande tester på prylar. Misstänker att man hade kunnat gå dit med ett par fikakransar och bett gubbarna i verkstaden "se över blocket"... Ring en motorrenoveringsfirma och se vad de tar för att leta efter sprickor. I värsta fall är blocket sprucket, och då är du ju bara glad över att du inte la ner pengar på borrning.

http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Sorry... det är jag som är bakis.. UVljus menade jag såklartPzr skrev:Sorry lite ot men, hur gör man för att "belysa" med ultraljud![]()
Blev bara lite förvirrad här.

Gilla på facebook!
Magnaflux belyser man inte med UV, utan man kopplar på en elektromagnet på detaljen som ska testas och "magnetiserar" den. Sen så strör man över ett pulver och då kommer sprickorna att visa sig.. Det du tänker på Ripper är Magnaglo, man använder en eletromagnet även här. (ojdå nu blev jag en bessewisser, förlåt!!). För att inspektera ett block tror jag mer på Magnaflux metoden eftersom den är er lämpad för grövre ytor, typ gjutgods m.m (toppar, block). Magnaglo är mer för bearbetade ytor som t.ex vevaxel, kamaxel, smidda stakar m.m... Varje seriös motorrenverare har en magnaflux eller magnaglo utrustning (eller borde ha). Hör med någon i närheten.Ripper skrev:Sorry... det är jag som är bakis.. UVljus menade jag såklartPzr skrev:Sorry lite ot men, hur gör man för att "belysa" med ultraljud![]()
Blev bara lite förvirrad här.![]()
- tommynr1
- Registrerad

- Namn: Tommy Pettersson
- Region: Nedre Norra
Det är nog bättre om du tar vanlig penitreringsvetska och framkallare om du ska göra det själv. Mycket billigare. Du behöver bara köpa/fixa tre sprayflaskor och en trasaQzmo skrev:Magnaflux belyser man inte med UV, utan man kopplar på en elektromagnet på detaljen som ska testas och "magnetiserar" den. Sen så strör man över ett pulver och då kommer sprickorna att visa sig.. Det du tänker på Ripper är Magnaglo, man använder en eletromagnet även här. (ojdå nu blev jag en bessewisser, förlåt!!). För att inspektera ett block tror jag mer på Magnaflux metoden eftersom den är er lämpad för grövre ytor, typ gjutgods m.m (toppar, block). Magnaglo är mer för bearbetade ytor som t.ex vevaxel, kamaxel, smidda stakar m.m... Varje seriös motorrenverare har en magnaflux eller magnaglo utrustning (eller borde ha). Hör med någon i närheten.Ripper skrev:Sorry... det är jag som är bakis.. UVljus menade jag såklartPzr skrev:Sorry lite ot men, hur gör man för att "belysa" med ultraljud![]()
Blev bara lite förvirrad här.![]()
Spruta på tvättsprayen och torka rent med trasan. Spruta på tenitreringssprayen. Låt det sittan i fem tio minuter. Tvätta ren igen och torka rent. Spraya på framkallaren och vänta. Där sprickorna är, blir det röda sträck. Bra för den som inte har råd med dyra prylar.
Firebird -75a ("transam") 350Hk +150Hk gas
Kawasaki ZX10 -90a 150Hk
SAAB 9-5 Aero Sport kombi 250Hk
=Jag 9000 Hk :-)
Kawasaki ZX10 -90a 150Hk
SAAB 9-5 Aero Sport kombi 250Hk
=Jag 9000 Hk :-)
- anders_1g
- Registrerad

- Kontakt:
Tur att här finns folk på forumet som är mer belästa i tillverkningsmetoder än jagQzmo skrev:Magnaflux belyser man inte med UV, utan man kopplar på en elektromagnet på detaljen som ska testas och "magnetiserar" den. Sen så strör man över ett pulver och då kommer sprickorna att visa sig.. Det du tänker på Ripper är Magnaglo, man använder en eletromagnet även här. (ojdå nu blev jag en bessewisser, förlåt!!). För att inspektera ett block tror jag mer på Magnaflux metoden eftersom den är er lämpad för grövre ytor, typ gjutgods m.m (toppar, block). Magnaglo är mer för bearbetade ytor som t.ex vevaxel, kamaxel, smidda stakar m.m... Varje seriös motorrenverare har en magnaflux eller magnaglo utrustning (eller borde ha). Hör med någon i närheten.
Hade nog lite för lite kunskaper för att börja babbla om metoden, fast jag visste iaf vad det hette!

Gilla på facebook!
- lovan
- Registrerad

- Namn: Niclas Lövblad #638
- Kontakt:
För att citera magnaflux.com:
"The MAGNAGLO product line is our fluorescent (requires a black light) wet method magnetic particle materials used in Magnetic Particle Inspection to locate surface and subsurface flaws in ferrous parts.
The MAGNAFLUX product line is our dry method, non-fluorescent magnetic particles materials used in Magnetic Particle Inspection to detect surface and subsurface flaws in ferrous parts. "
Jag trodde det var en metod och inte ett märke?
Finns det ett namn för dom här processerna?
"The MAGNAGLO product line is our fluorescent (requires a black light) wet method magnetic particle materials used in Magnetic Particle Inspection to locate surface and subsurface flaws in ferrous parts.
The MAGNAFLUX product line is our dry method, non-fluorescent magnetic particles materials used in Magnetic Particle Inspection to detect surface and subsurface flaws in ferrous parts. "
Jag trodde det var en metod och inte ett märke?
Finns det ett namn för dom här processerna?
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
- johnny
- Medlem

- Namn: Johnny Johansson
Det har inte hänt så mycket förutom att motorn är nu borrad och dom sista delarna är beställda..
Jag har haft lite besvär med att hitta rätt kamaxel till den här motorn för jag ville ha likadan som satt i den..(pontiac original med dålig märkning) men med hjälp av firman som borrat motorn så fick jag reda på duration m.m.
Det visade sig vara "S" kammen..
Kamaxeln som jag beställt är en Blueprintad ifrån CRANE som ersätter denna.. och i deras listor kan man läsa att denna användes till RamAir och vissa 400 HO...(listor finns på nätet att ladda ner)
Om detta är rätt eller fel vet ej jag...men nu vet jag att jag får en likadan kamaxel som satt där förut o då gick den som en dröm...
Sen har jag även beställt GM original olje sticka med 2st rör (för AC) och dom lösa delarna innanför vattenpumpen(plåt o 2st rör) på Hansen Racing..
upptäckte dessa delar i det finstilta ibland motor delarna av en slump..
Vi får se...saker o ting kanske löser sig..
Jag har haft lite besvär med att hitta rätt kamaxel till den här motorn för jag ville ha likadan som satt i den..(pontiac original med dålig märkning) men med hjälp av firman som borrat motorn så fick jag reda på duration m.m.
Det visade sig vara "S" kammen..
Kamaxeln som jag beställt är en Blueprintad ifrån CRANE som ersätter denna.. och i deras listor kan man läsa att denna användes till RamAir och vissa 400 HO...(listor finns på nätet att ladda ner)
Om detta är rätt eller fel vet ej jag...men nu vet jag att jag får en likadan kamaxel som satt där förut o då gick den som en dröm...
Sen har jag även beställt GM original olje sticka med 2st rör (för AC) och dom lösa delarna innanför vattenpumpen(plåt o 2st rör) på Hansen Racing..
upptäckte dessa delar i det finstilta ibland motor delarna av en slump..
Vi får se...saker o ting kanske löser sig..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac TransAm SE -77 W72
- johnny
- Medlem

Nu har jag fått innertaket från USA.. Nu har grabbarna i staterna tänkt till och ersatt pappen mot plast..kanon tycker jag.. fick även innerbelysningen, så nu ska det bara skäras ut för targan m.m sen är det bara att montera..
- johnny
- Medlem

Jaha..då va man å hämta lådan på fredagen..Den var tydligen bra sliten och den hade en 400 turbin förut..skumt..
Skönt att veta att den var dålig eftersom jag lämna bort den på renovering.
Ny renoverad låda, ny turbin och renoverad motor borde göra susen..
Skönt att veta att den var dålig eftersom jag lämna bort den på renovering.
Ny renoverad låda, ny turbin och renoverad motor borde göra susen..
- johnny
- Medlem

Var nere på verkstan nu på förmiddagen och plockade på lite små prylar på motorn, grenrör, bränslepump, nya ventilkåpor m.m.
Lackade den igår eftermiddag så jag fick vänta till idag..
Jag har försökt att hålla mig mycket till original utseende (motor lackad i ett stycke) men jag lackade undersidan på insuget o skvalpplåten innan jag monterade dessa..
Ingen race motor direkt...men nu syns det att den varit ur bilen ialla fall..
Skönt att se en ende på eländet..
Kommentera gärna..jag behöver en klapp på axeln eller en spark i baken.. jag är väldigt less på bilen nu..
Lackade den igår eftermiddag så jag fick vänta till idag..
Jag har försökt att hålla mig mycket till original utseende (motor lackad i ett stycke) men jag lackade undersidan på insuget o skvalpplåten innan jag monterade dessa..
Ingen race motor direkt...men nu syns det att den varit ur bilen ialla fall..
Skönt att se en ende på eländet..
Kommentera gärna..jag behöver en klapp på axeln eller en spark i baken.. jag är väldigt less på bilen nu..
- enlightener
- Registrerad

- Namn: Anders Dyberg #306
- johnny
- Medlem

He He Keso burkarna ja...dom e bra att lägga små prytlar i... By the way.. jag äter inte keso, fått dom av ARLA...
I väntan på att få in bilen i en viss del av verkstan för montering av motor m.m. har jag sysselsatt mig idag med att montera i sista sätet i bilen..
Ska nu i veckan plocka ur instrumentbrädan o lämna den för lackering..detta pga att den bräda jag beställt ny från staterna inte kommit (inte så snyggt med brun bräda o svart klädsel)
Rutan ska oxå ur för att kunna lackera ventilations plåten...usch!! skruva på o skruva av
Innertaket ska monteras i helgen, har sjkutit lite på detta för att när det kommer ifrån USA är det ihop rullat så det behöver ligga i värmen o räta på sig lite..
Vi får se den kanske blir körbar till våren

I väntan på att få in bilen i en viss del av verkstan för montering av motor m.m. har jag sysselsatt mig idag med att montera i sista sätet i bilen..
Ska nu i veckan plocka ur instrumentbrädan o lämna den för lackering..detta pga att den bräda jag beställt ny från staterna inte kommit (inte så snyggt med brun bräda o svart klädsel)
Rutan ska oxå ur för att kunna lackera ventilations plåten...usch!! skruva på o skruva av
Innertaket ska monteras i helgen, har sjkutit lite på detta för att när det kommer ifrån USA är det ihop rullat så det behöver ligga i värmen o räta på sig lite..
Vi får se den kanske blir körbar till våren
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem

- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- johnny
- Medlem

I all bedrövelse tänkte jag att jag ska byta vinge..har nu fått dekalen jag beställde för 1 1/2 årsen, upptäckte nu att min vinge saknar tre bult..
Björn på camaro skroten skickade mig en fin vinge jag kan använda..
Björn på camaro skroten skickade mig en fin vinge jag kan använda..
- johnny
- Medlem

Efter att motorn nu fungerade så tog jag mig tid att montera innertaket..
Detta var lättare sagt än gjort. Jag fick såga upp taket för t-top luckorna och samtidigt se till att taket passade överallt.. det gick till slut o här är resultatet:
Detta var lättare sagt än gjort. Jag fick såga upp taket för t-top luckorna och samtidigt se till att taket passade överallt.. det gick till slut o här är resultatet:
- johnny
- Medlem

Jaha... som jag tidigare har nämnt var jag tvungen att lacka ventilatons plåten eftersom att den var brun.. Nu är det som vanligt i mitt projekt att det finns inget "SKA BARA" utan jag hitta ju naturligtvis gevalia mörkrost på plåten..
Så det var till att svetsa BIL JÄVELN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
OK nu känns det bättre......
Som sagt... jag var tvungen att ta bort höger framskärm å då passade jag på att sätta dit en ny fläktmotor till ventilationen och så bytte jag slangarna till värme paketet.. så nåt gott förde skiten med sig..
Lite svetsning o lite spackling senare var det dags för lack.. min bror ställde upp med sprutan o tur var det för jag var alldeles för förbannad för att lacka..
Min bror fråga: hur vill du ha det? det enda jag förmådde att svara var att jag vill ha den svart resten skiter jag i!!!!
I ren ilska har jag tyvärr glömt att ta bilder på plåtmasken..
I onsdags fick jag tillbaka instrument brädan ifrån lackar´n och den blev över förväntan riktigt snygg..
Nu väntar jag bara på att glas nisse kommer o monterar en ny ruta...
Och grabbar.... jag var ute på gården o körde bilen och då försvann alla bekymmer för en stund..oj oj var är våren??
Som jag sa det är bara rutan kvar så här är några bilder på hur min Ööhh
"ögonsten"? såg ut nu på söndag kvällen..
Bra / Dåligt? kommentera gärna...
Så det var till att svetsa BIL JÄVELN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
OK nu känns det bättre......
Som sagt... jag var tvungen att ta bort höger framskärm å då passade jag på att sätta dit en ny fläktmotor till ventilationen och så bytte jag slangarna till värme paketet.. så nåt gott förde skiten med sig..
Lite svetsning o lite spackling senare var det dags för lack.. min bror ställde upp med sprutan o tur var det för jag var alldeles för förbannad för att lacka..
Min bror fråga: hur vill du ha det? det enda jag förmådde att svara var att jag vill ha den svart resten skiter jag i!!!!
I ren ilska har jag tyvärr glömt att ta bilder på plåtmasken..
I onsdags fick jag tillbaka instrument brädan ifrån lackar´n och den blev över förväntan riktigt snygg..
Nu väntar jag bara på att glas nisse kommer o monterar en ny ruta...
Och grabbar.... jag var ute på gården o körde bilen och då försvann alla bekymmer för en stund..oj oj var är våren??
Som jag sa det är bara rutan kvar så här är några bilder på hur min Ööhh
"ögonsten"? såg ut nu på söndag kvällen..
Bra / Dåligt? kommentera gärna...
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Ser vackert ut!!!
Och våren kommer till den som väntar länge nog, men du har iaf fyllt vänte tiden med något positivt!!
Magnus
Och våren kommer till den som väntar länge nog, men du har iaf fyllt vänte tiden med något positivt!!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee