Firebird -94 mål: "En snabbare v6"

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad
Namn: Fredrik Nilsson #237

Firebird -94 mål: "En snabbare v6"

Inlägg av freppzor »

Detta är befintligt skick:

Bild

Bild

Vad som ska göras:
1. Ganska stor och ful buckla på vänster sida bak, ett vältränat öga och ett förstoringsglas ser den lilla förändringen.
Den ska lagas.

2. På andra bilden finns ett hål samt en spricka över blinkersen.
Den ska också lagas.

3. Ljudet från bilen är för högt (tro det eller ej) och ljudnivån måste sänkas.
Ljuddämpare samt rör ska bytas.

4. Slutligen så är bilen på nästan varenda kåpa fylld av långa och fula nyckelrepor (troligen försök till försäkringsbedrägeri av någon tidigare ägare) och en omlackering skulle inte sitta bättre.
Ska förhoppningsvis lackeras, måste prata med en insider :wink:

5. Positionsljusen har stört mig ett tag nu, och tänke i samband med lagning av sprickan och hålet även ta och plasta igen hålen till ljusen.
Skaffa några positionsljus+extraljus till hålutrymmen i fronten.

Får se hur allting går och vilken ordning man gör det i. :smile:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av freppzor den mån 24 okt 2005, 17:47, redigerad totalt 2 gånger.

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Pontiac Firebird röd man -94
Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

***, stavfel det första man gör i rubriken :P.
Senast redigerad av freppzor den tis 11 okt 2005, 23:25, redigerad totalt 3 gånger.

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Freppzor skrev:***, stavfel det första man gör i rubriken :P.
Tryck på ändra i första inlägget och ordna till det.
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

lätt som en plätt, Tack.

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Efter mycket meck och liten dokumentering kommer nu en u

Inlägg av freppzor »

Efter mycket meck och liten dokumentering kommer nu en uppdatering

Avgassystemet:

Så här långt har det kommit:
Bild

Här har vi gamla ljuddämparen bak, ungefär som ett rakt rör som försträker ljudet nästan...

Bild
Här har vi nya avgassystemet från den bakre dämparen. har dock ingen bild på bakredämparen, men det är en modell biltema :oops: .

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

Reparerade bucklor och sprickor och hål för positionsljusen.

Bild

Bucklan är fixad och ytan är slät och fin.

Bild

Så här ser firebirden ut stripad från all plast där fram, rätt fräck ändå :lol:

Bild

Hål och sprickor är nu lagade på framkåpan.

Kåpan vänsterfram är fixad

Bild

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

Positionsljus+ extraljus:

Bild

Inte så jätte fina och så men de har inbyggda positionsljus samt en h3 lampa så man hoppas på att det blir lite ljusare vid helljus.

Bild

Var tvungen att snida till fästena lite eftersom de som ingick var lite för stora. Var nära på att glömma hålet för sladdarna :angle:
Bilen ska snart bli omlackerad, allt är monterat och klart för det, de säger att det kommer ta ca 2 dagar + extra sakerna (backspeglar, grodögon plåtarna och diverse andra saker. ska nog bli i helgen pratade dom om... *längtar*

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

Vad fint det ser ut. Vad kommer lackjobbet att kosta?
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

runt 10 mot att han får en beg dator som ändå ligger och skräpar och livtids hjälp med den. köpte dessutom vinterbilen som syns i bakrunden av honom. Volvo 740 85. Väntar med spänning på resultatet :bash:
Senast redigerad av freppzor den sön 28 maj 2006, 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av runn »

10K låter inte farligt, Jag letar själv efter en lackerare, Bra att veta lite inför prisförhandlingar.
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

Bilder på bilen i solljus, skäms lite för dessa bilder och har därför lugnat mig lite med att visa dom först när jag var säker på att den skulle omlackeras...

Bild

Bild

Det är därför jag likt Batman endast kommer ut när solen är i moln eller den går ner
:asthanos:

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

10 är ungefär så lågt dom kan gå. Även om du är lite kompis med dom muttrar dom lite grann...

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Lidell #216

Inlägg av lidell »

...men du har glömt säga vad det ska bli för färg??
10 är ungefär så lågt dom kan gå. Även om du är lite kompis med dom muttrar dom lite grann...
-Med tanke på att bara färgen går på minst 5000 förstår jag dom ... sen kommer Bosse Ringholm och tar 70% av dom stackars 5000 som är kvar

femtonhundra i näven för omlackering av en hel bil är ingen bra timpenning .... men ni kanske håller Bosse utanför det här? klokt i så fall :grin:
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
tom
Guldmedlem
Guldmedlem
Namn: Tom Rosenblad #120

Inlägg av tom »

-Med tanke på att bara färgen går på minst 5000 förstår jag dom ... sen kommer Bosse Ringholm och tar 70% av dom stackars 5000 som är kvar

femtonhundra i näven för omlackering av en hel bil är ingen bra timpenning .... men ni kanske håller Bosse utanför det här? klokt i så fall :grin:[/quote]

Ringholm borta, nu är det Nuder som tar hand om stålarna = lika illa :evil: :evil: :sad: :sad:
Tom
30th TA Anniversary #186, balanced and blueprinted, forged JE Pistons & Eagle Rods ,Thunder Racing 224 Cam,Comp Cams Lifter, Rods & Springs, Granatelli MAF, LS6 Intake, K&N Filter, MAC Headers, Borla Cat Back ,Dyno'd 365 RWHP, 392 w/o CATs
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

Tja, vem av dessa som är inblandade kanske vi hållerlite hemligt, :oops: men färgen kommer att bli en solid lack, röd. vilket jag kanske nu ångrar lite, skulle ha valt en lite mer orginellare färg... men men, En solid rödlack samma som orginalet fast ny. :grin:

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
unclebans
Registrerad
Registrerad
Namn: Ban Tao

Inlägg av unclebans »

Varför inte välja en lite mörkare röd färg? Originalfärgen är enl. mig för ljus och i solljus ser den nästan orange ut.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Ett bra färgval tycker jag, hade du inte valt originalfärgen hade bilen behövts plockats ner i molekyler för att få ett bra resultat. Inte alls vackert när man ser originalfärg på vissa ställen i bagage/motorrum osv om resten är omlackat.
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Östlund #53
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Freppzor skrev:Bilder på bilen i solljus, skäms lite för dessa bilder och har därför lugnat mig lite med att visa dom först när jag var säker på att den skulle omlackeras...

Det är därför jag likt Batman endast kommer ut när solen är i moln eller den går ner
:asthanos:
Om du inte hade lagat hål och bucklor så hade det gått och få bilen i perfekt skick med en riktig rubbingmaskin.
En röd matt bil är skitskoj att rubba och polera på.
Man ser hela bilen bara växer fram och får den rätta nyansen!
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

Jo jag kan tänka mig det, jag försökte något liknande men det var på flera ställen repat inpå metallen. Ungefär då kom ett erbjudande om en hel omlackering :angle: valet enligt mig var enkelt. men det är säkert inte det bästa, kändes bara som ett bra val då.

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

Melvin skrev:Ett bra färgval tycker jag, hade du inte valt originalfärgen hade bilen behövts plockats ner i molekyler för att få ett bra resultat. Inte alls vackert när man ser originalfärg på vissa ställen i bagage/motorrum osv om resten är omlackat.
Instämmer, många kompisar tyckte jag skulle lacka om till svart eller nån cool färg men jag tyckte det skulle kännas lite oprofessionellt så fort man öppnar huvuen så har man orginalfärgen som tittar fram. Hade varit för omständigt att helt byta färg.

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

Bilen kom tillbaka i söndags och jag har igår skruvat fast allting och moterat alla skärmar och lister (tog sin lilla tid :???: ) så här har vi några
bilder på slutresultatet, kommer med bilder på den i solen senare.
Bild

Bild

Bild

Nåja allt är inte riktigt klart, reflexerna kvar bara :angle: samt så ska baklysena bli lite våtslipade så de får nyglans.

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

tja... vad kan man säga, allt på min lista gjordes och resultatet blev enligt mig bländande för de pengar jag har lagt ned på den, då är frågan jag alltid ställer mig: Ska jag behålla den och trimma den (den har blivit MYCKET fin nu och har 0%rost) eller ska jag sälj den på våren och köpa en gen4 v8? :roll:

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

Ser ut som ett bra lackarbete! Snyggt!
Personligen skulle jag sälja bilen och satsa på en med v8 men det beror ju lite på ens tidigare erfarenheter med just de motorerna.. v8 är råare men drar samtidigt en hel del mer soppa, kan vara beaktansvärt nu när soppan snart är dyrare än HBn :oops: Dock är det inge snack om att du får en bättre grund att stå på om du vill köra snabbt. Den v6an du har gör inte allt för många knop, iaf inte vad jag märkt med de jag provat...
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

nä alltså jag känner mig inte riktigt nöjd med "draget" så att säga, det känns lite fuskamerikan om den inte har bra drag. och det är egentligen största anledningen varför jag vill trimma/byta. men att kräma ut ganska mycket mer eftekt är enligt andra relativt enkelt eftersom det faktiskt är en 3,4liters som endast har 160hk, att slipa kamaxel skulle nog ge ganska mycket bara det... eller?
Senast redigerad av freppzor den fre 21 okt 2005, 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

klart man kan kräma ur mer effekt ur en stor v6a, det finns det ju bra många bevis på både här å på andra sidan atlanten. Dock finns det inga genvägar till en snabb bil. Ska motorn trimmas, krävs kunskap, pengar och tid. Lägg till en bättre växellåda och annan utväxling i bakaxeln, så förstår du åt vilket håll det pekar.

- Slippa kamaxeln? Ja du, fimpar du den, lär du inte ens komma förbi tant agdas stillastående mazda miata, å det vill vi ju :wink:
Menar du slipa, så gör man ju enklast i att först å främst trimma lite lätt med avgassystem, insprut, Throttle bodyn osv, där efter kan en NY kam köpas från staterna. Var man finner en och hur mycket en kam av trimkarraktär till dessa motorer kostar, vet jag inte riktigt men du är givetvis välkommen att ställa fler frågor ang. trim, det finns många här på forumet som kan hjälpa och har hållt på med både v6 / v8 sedan vi var småkottar :cool:
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad

Inlägg av freppzor »

hehe, jo om något så skulle den slipas men då skulle jag självklart inte själv göra det utan jag låter enem göra jobbet som verkar kunna sin sak.
www.enem.se jo, avgassystem är mer eller mindre fixat, men en chiptrimmning är ett måste om man ska fixa me kamaxeln och så...
om något ska hända med firebirden så tror jag det är nåt med kamaxeln och chiptrimming som kommer först i ordningen...
ekonomiskt, om jag kanske ska börja med något annat så mottager jag gärna tips men det här är iof om jag ska behålla den...

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

jag misstänkte att du menade slipning :cool:
Slipar han redan existerande kamaxlar eller gör han från scratch? Lyftet på ventilerna osv går ju inte att få högre med en gammal kam då den är begränsad, dock kan man ändra massa andra variablar såsom öppningstid osv.. Kamaxlar är inte min sak, jag hoppas du förstår vad jag menar..

Vad har du gjort åt avgassystemet? Jag menar motsvarande headers - lättare passage för avgaserna efter motorn och därefter ett grövre avgassystem, typ 2,5" med lite härligare dämpare.. Allt förutom headers går ju att eneklt tillverka själv med en bra svets å litet rör.

Jag skulle prioritera så här:

1) avgassystemet
2) kam
3) chip

Detta för att chippet delvis styr över motorns luft-, bränsletillförsel, mm, vilket ändras efter varje ändring du gör på motorn genom kambyten, osv.
Har du möjlighet till att programmera om ditt chip spelar det mindre roll i vilken ordning du tar det, då kan chippet ändras hela tiden, under trimmningens gång.
sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad
Namn: Sebastian Eriksson #17

Inlägg av sebbe stålkula »

adde skrev: Lyftet på ventilerna osv går ju inte att få högre med en gammal kam då den är begränsad,
Har fått för mig att man kan höja lyftet genom att slipa på bas cirkeln (dvs undersidan och följa efter med ventilsplet) och på detta viset få mer lyft.

MVH Sebbe
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

sebbe stålkula skrev:
adde skrev: Lyftet på ventilerna osv går ju inte att få högre med en gammal kam då den är begränsad,
Har fått för mig att man kan höja lyftet genom att slipa på bas cirkeln (dvs undersidan och följa efter med ventilsplet) och på detta viset få mer lyft.

MVH Sebbe
låter fullt möjligt, frågan är vad som är enklast och billigast? Har man tillgång till att billigt få sin kam slipad kan det vara värt slantarna, själv hade jag nog beställt en efter de måtten jag behöver från en firma på andra sidan pölen. Kanske är lite lyxigt men känns väl ändå lite som det ända rätta för de flesta av oss. Så dyra brukar inte kamaxlar vara, v6orna har ju dessutom färre ventiler :angle:
sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad
Namn: Sebastian Eriksson #17

kam

Inlägg av sebbe stålkula »

Är helt övertygad att det inte är lönt till en jänkare att slippa om kammen själv blir nog både billigare och bättre att handla en ny.
har dock inte sett så mycket trim till v6 men har ju inte letat efter dem precis :wink: och det verkar som om han har lite känningar i branschen också.
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
Skriv svar