firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Moderator: Moderators
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Ser vackert ut mannen!!!!
Är helt säker på att du tänk på detta och att du kommer att ha en annan vattenpump men är det inte väldigt trång mellan dit fäste och slanganslutningen på vattenpumpen? *nyfiken*
Magnus
Är helt säker på att du tänk på detta och att du kommer att ha en annan vattenpump men är det inte väldigt trång mellan dit fäste och slanganslutningen på vattenpumpen? *nyfiken*
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jo, där är en hake... Problemet är att jag inte kan ha pumpen någon annanstans. Funderat på att dra ut vattnet via ett rör en bit, men ska kolla när pumpen verkligen sitter där den ska. Än så länge går det faktiskt hyffsat, då pumpen sitter "framför" utloppet och därmed bara är lite i vägen... Men ja.... det är något som måste lösasMangan skrev:Ser vackert ut mannen!!!!
Är helt säker på att du tänk på detta och att du kommer att ha en annan vattenpump men är det inte väldigt trång mellan dit fäste och slanganslutningen på vattenpumpen? *nyfiken*
Magnus
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Målade blocket igår! :)
Tänkte vara extra duktig och grunda hela blocket med zincprimer, enbart för att det skulle hålla sig fräscht så länge som möjligt. Blocket grundades, färgen fick torka och sen sprayades "finfärgen" på.
Det blev jättesnyggt och färgen flöt ut kanon överallt.... tills det torkade...
Det visade sig att zincprimern var för mjölig och därmed kunde inte färgen fästa på primern, på de flesta ställen drog färgen ihop sig och kunde flagas av ganska enkelt...
Dvs nästa gång jag åker ut, får blocket strippas (igen) och målas om...
Gårdagen var alltså två steg bakåt och ett steg framåt..
Efter att ha gett upp hoppet om manuella bromsar, och konstaterat att bromsservo kommer och går pga radikal kam, plockades denna hydrauliska bromshjälp upp från en lämplig dieseldonator. Den ska putsas upp lite och några små förändringar på insidan skall göras. Sen ska det bromsas!
nu blir det inte mer meck på ett par veckor :rolleyes: skolan kallar....
Tänkte vara extra duktig och grunda hela blocket med zincprimer, enbart för att det skulle hålla sig fräscht så länge som möjligt. Blocket grundades, färgen fick torka och sen sprayades "finfärgen" på.
Det blev jättesnyggt och färgen flöt ut kanon överallt.... tills det torkade...
Det visade sig att zincprimern var för mjölig och därmed kunde inte färgen fästa på primern, på de flesta ställen drog färgen ihop sig och kunde flagas av ganska enkelt...
Dvs nästa gång jag åker ut, får blocket strippas (igen) och målas om...
Gårdagen var alltså två steg bakåt och ett steg framåt..
Efter att ha gett upp hoppet om manuella bromsar, och konstaterat att bromsservo kommer och går pga radikal kam, plockades denna hydrauliska bromshjälp upp från en lämplig dieseldonator. Den ska putsas upp lite och några små förändringar på insidan skall göras. Sen ska det bromsas!
nu blir det inte mer meck på ett par veckor :rolleyes: skolan kallar....
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Äsch, inget att hänga läpp för... ska fixa det på måndag (om jag har tid)Runn skrev:Surt med målningen, Lider med dig...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
sådär! då har det meckats lite! :)
En hel del tid har gått åt till att planera pumpen och var den ska få plats osv.
Hej då tråget, nu ska du dö
Efter lite måttande skall detta få plats i princip hela vägen, får "justera" profilen något precis vid vaggan, men annars går det bra :)
Oljeslangarna till tanken kommer gå på andra sidan, därav rundningen. Tro det eller ej, men det börjar bli rätt trångt under huven :rolleyes:
Passade även på att snygga upp min bromspillemoj också:
Gjutjärnsgrå = snyggt!
Lyfte även i blocket i bilen idag för att få ett hum om ifall pump osv tar i någonstans. Det visade sig att jag får tillverka ett nytt fäste och höja pumpen 15mm. Returledningen från pumpen till tanken skapar lite huvudvärk också: antingen knäcks den av krängsningshämmaren, eller så rivs den sönder av crank triggern... Pest eller kolera? :rolleyes:
Monterat!!
Vid fulla rattutslag är det bara ett par millimeter till övers för motorn från styrstaget. Med tanke på att den sitter i gummibussningar flexar det lite vid gaspådrag. Ska höja pumpen (minst) 15 mm för att få lite marginal. Hade gärna höjt den mer, men det finns andra saker i vägen ovanför (bla lite kylsystem med mera)
Returledningen (den rostfria pluppen) kan monteras på två håll, på ena hållet knäcks den av k-hämmaren, på andra rivs den sönder av crank triggern... Får filura lite på det hela..
Returpluppen, stilstudie. Lutar åt att skära upp den och svetsa om den...
det var allt för idag. Imorgon (eller idag iof...) ska jag bocka plåt till tråget och börja punkta ihop det lite försiktigt samt klura vidare på pumpen.
Nu ska jag äta huvudvärkstabletter och sova gott
En hel del tid har gått åt till att planera pumpen och var den ska få plats osv.
Hej då tråget, nu ska du dö
Efter lite måttande skall detta få plats i princip hela vägen, får "justera" profilen något precis vid vaggan, men annars går det bra :)
Oljeslangarna till tanken kommer gå på andra sidan, därav rundningen. Tro det eller ej, men det börjar bli rätt trångt under huven :rolleyes:
Passade även på att snygga upp min bromspillemoj också:
Gjutjärnsgrå = snyggt!
Lyfte även i blocket i bilen idag för att få ett hum om ifall pump osv tar i någonstans. Det visade sig att jag får tillverka ett nytt fäste och höja pumpen 15mm. Returledningen från pumpen till tanken skapar lite huvudvärk också: antingen knäcks den av krängsningshämmaren, eller så rivs den sönder av crank triggern... Pest eller kolera? :rolleyes:
Monterat!!
Vid fulla rattutslag är det bara ett par millimeter till övers för motorn från styrstaget. Med tanke på att den sitter i gummibussningar flexar det lite vid gaspådrag. Ska höja pumpen (minst) 15 mm för att få lite marginal. Hade gärna höjt den mer, men det finns andra saker i vägen ovanför (bla lite kylsystem med mera)
Returledningen (den rostfria pluppen) kan monteras på två håll, på ena hållet knäcks den av k-hämmaren, på andra rivs den sönder av crank triggern... Får filura lite på det hela..
Returpluppen, stilstudie. Lutar åt att skära upp den och svetsa om den...
det var allt för idag. Imorgon (eller idag iof...) ska jag bocka plåt till tråget och börja punkta ihop det lite försiktigt samt klura vidare på pumpen.
Nu ska jag äta huvudvärkstabletter och sova gott
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Det var ett tag sedan det uppdaterades något i denna tråden... Detta pga att Ripper just nu har två jobb, samt tar examen. Det blir inte så mycket fritid över då
Nåväl, nu har det skruvats lite
Först och främst bockades en lämplig profil till för att se efter att det fanns frigång mellan vevaxel och tråg.
När det konstaterades att det fanns frigång, kastade jag i blocket i motorrummet för att se efter att det gick fritt mot subframe osv... Det gjorde det inte helt, men det justeras senare.
Har man ingen plåtbock, får man ju tillverka en själv...
Och är är plåtbiten punktad fast på det gamla tråget.
När den punktats fast på tråget, provmonterades detta för att se var det tog i... efter det fick vissa justeringar göras.
Några fler bilder nedan:
Mycket tankearbete har lags på utformning av tråget för att oljan skall evakueras så fort som möjligt. Denna aluplåten skall tas upp hål i lite här och var för att oljan som slungas av veven skall komma ner i tråget så fort som möjligt.
Så här ser det ut när man plockar bort aluplåten. Notera plåten längs med infästningen i högra sidan - för att inte oljan skall slungas upp i vevhuset under hård högersväng, samt uttagen i främre fästplattan för aluplåten som är tänkt att underlätta nerrinning av oljan från bla kamkedjan.
En bild till..
Näst ut är att göra samma sak med bakre sektionen samt dra utsugningsrör osv. Efter det svetsas allt fast på riktigt (just nu sitter det bara punktat för att lätt kunna flytta på saker osv..)
Nåväl, nu har det skruvats lite
Först och främst bockades en lämplig profil till för att se efter att det fanns frigång mellan vevaxel och tråg.
När det konstaterades att det fanns frigång, kastade jag i blocket i motorrummet för att se efter att det gick fritt mot subframe osv... Det gjorde det inte helt, men det justeras senare.
Har man ingen plåtbock, får man ju tillverka en själv...
Och är är plåtbiten punktad fast på det gamla tråget.
När den punktats fast på tråget, provmonterades detta för att se var det tog i... efter det fick vissa justeringar göras.
Några fler bilder nedan:
Mycket tankearbete har lags på utformning av tråget för att oljan skall evakueras så fort som möjligt. Denna aluplåten skall tas upp hål i lite här och var för att oljan som slungas av veven skall komma ner i tråget så fort som möjligt.
Så här ser det ut när man plockar bort aluplåten. Notera plåten längs med infästningen i högra sidan - för att inte oljan skall slungas upp i vevhuset under hård högersväng, samt uttagen i främre fästplattan för aluplåten som är tänkt att underlätta nerrinning av oljan från bla kamkedjan.
En bild till..
Näst ut är att göra samma sak med bakre sektionen samt dra utsugningsrör osv. Efter det svetsas allt fast på riktigt (just nu sitter det bara punktat för att lätt kunna flytta på saker osv..)
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
det kom lite prylar idag... här är några smakprov! Vill passa på att tacka Mangan för utmärkt transport (inga prylar verkar ha försvunnit )
Detta får representera delarna till torrsumpen - fick några "scavengefilter", lite ANkopplingar, ett par meter slang osv...
ANslang är dyrt!!!! Då jag behövde kopplingar i stora dimensioner har ebay scannats med jämna mellanrum för att kunna försöka göra ett "klipp".. Detta bidde det - AN16 (ungefär 3 fingrar i diameter ), 2 90° kopplingar, ca 2,2 m slang och värmeskydd till det ringa priset av 32 dollar plus 4.50 dollar frakt.
Summit hade, för liknande prylar, tagit kring 210 dollar (iof nya då, men dessa var inte mycket använda!).
Här är tanken! Frågan är nu bara var man ska få plats med den, det är alldeles för trångt i motorrummet... :rolleyes: ska ut i veckan och prova mig fram lite... någonstans måste ju gå!!
Nedersta bilden visar för övrigt bottendelen, medans näst nedersta visar toppen.
Det bidde för övrigt en uppsättning 1.65vippor också när man ändå var igång..
Detta får representera delarna till torrsumpen - fick några "scavengefilter", lite ANkopplingar, ett par meter slang osv...
ANslang är dyrt!!!! Då jag behövde kopplingar i stora dimensioner har ebay scannats med jämna mellanrum för att kunna försöka göra ett "klipp".. Detta bidde det - AN16 (ungefär 3 fingrar i diameter ), 2 90° kopplingar, ca 2,2 m slang och värmeskydd till det ringa priset av 32 dollar plus 4.50 dollar frakt.
Summit hade, för liknande prylar, tagit kring 210 dollar (iof nya då, men dessa var inte mycket använda!).
Här är tanken! Frågan är nu bara var man ska få plats med den, det är alldeles för trångt i motorrummet... :rolleyes: ska ut i veckan och prova mig fram lite... någonstans måste ju gå!!
Nedersta bilden visar för övrigt bottendelen, medans näst nedersta visar toppen.
Det bidde för övrigt en uppsättning 1.65vippor också när man ändå var igång..
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Tusan kom vipporna med, dom ville jag gärna behållt!!
Oljetanken skall du väl inte ha i motorrummet?!?!? du vill ju ha den kallt och på ett lämpligt ställe ur tyngdpunkts synpunkt, tex över bakaxeln.
Magnus
Oljetanken skall du väl inte ha i motorrummet?!?!? du vill ju ha den kallt och på ett lämpligt ställe ur tyngdpunkts synpunkt, tex över bakaxeln.
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
ang oljetanken - nej egentlien skulle jag haft den i bakluckan eller i kupén.. Ang tyngdpunkten så skall den vara lågt placerad och innanför hjulaxlarna, dvs tex där baksätet är idag.... det hade varit kanon, men av ngåon anledning har jag inte lust att dra in 100° olja i kupén...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Du har legat i ser jag, kommer den igång innan juni är slut tror du?
Oljetråget blir läckert!
Oljetråget blir läckert!
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
ja det måste den göra!
Jag ska köra på knutan den 12 (förhoppningsvis... )
Jag ska köra på knutan den 12 (förhoppningsvis... )
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Inspirerande tråd detta Jag ser fram emot att se bilen på riktigt på någon träff någon gång.
En fråga angående bromscylindern. Hydraulisk bromshjälp från en dieselbil? Har de ett annat system som inte beror på vakuumet? Förklara gärna lite, jag hade nämligen tänkt att köra utan servo, men kan man få lite hjälp av hydraulik s´å skulle ju det vara fint.
En fråga angående bromscylindern. Hydraulisk bromshjälp från en dieselbil? Har de ett annat system som inte beror på vakuumet? Förklara gärna lite, jag hade nämligen tänkt att köra utan servo, men kan man få lite hjälp av hydraulik s´å skulle ju det vara fint.
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Nej det vore ju inte så kul om det började läcka iofs, men man kan ju tex dra slangarna i ett rör så har du skyddat dig, eller under bilen på ett säkert vis!
Tror det finns lite bilder här åt dig, bla en likadan tank
http://sven2374.photoblog.org.uk/c560840.html
Magnus
Tror det finns lite bilder här åt dig, bla en likadan tank
http://sven2374.photoblog.org.uk/c560840.html
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
eller så drar man rör istället för slangar..
Vid första anblicken kommer tanken inte att få plats någonstans i motorrummet. får ta mig en funderare...
Balla bilder du länkade till, önskar detta var min motor... så vackert!
http://images2.fotopic.net/?iid=yc919v& ... quality=70
Vid första anblicken kommer tanken inte att få plats någonstans i motorrummet. får ta mig en funderare...
Balla bilder du länkade till, önskar detta var min motor... så vackert!
http://images2.fotopic.net/?iid=yc919v& ... quality=70
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
meckade lite igår och idag... :)
Köpte som sagt ny, kraftigare startmotor för att slippa problem under sommaren... eftersom jag tyckte den satt alldeles för nära grenröret i "innersta" positionen....
....justerades blocket för att den skulle sitta....
...bättre :) Vet att det ser ut som att startmotorn vilar mot blocket, men det är faktiskt fortfarande ca 5mm frigång vilket jag ser som fullt tillräckligt. Nu kan man nästan få in en hand mellan grenrör och startmotor
arbete på blocket fortsatte, gjutskägg och dyl slipades ner...
...till att se ut så här, för att underlätta oljans väg ner till tråget.
Från BOPengineering köptes en specialcustommegavärstingsuperduperextrem packning i vitongummi. Kostade lika mycket som en hel packningssats men är "lite" bättre än original och lär hålla tätt! :)
Pumpen plockades ner och synades. Förvånansvärt bra skick på den, i pricnip inga repor på insidan skvallrar om att den sluppit vara med om motorras :)
Eftersom jag inte har så mycket att mecka just nu, var det lika bra att skaffa sig lite mer arbete... (Ugglemor och Judge, ni kan sluta läsa här )
Här kanske man kan ha något annat?
Tex den här?
Aj aj aj, problem! Packningen är för stor!
Så, det var allt för ikväll!
Imorgon skall blocket rengöras det skall fixas fästen för tanken med mera...
Köpte som sagt ny, kraftigare startmotor för att slippa problem under sommaren... eftersom jag tyckte den satt alldeles för nära grenröret i "innersta" positionen....
....justerades blocket för att den skulle sitta....
...bättre :) Vet att det ser ut som att startmotorn vilar mot blocket, men det är faktiskt fortfarande ca 5mm frigång vilket jag ser som fullt tillräckligt. Nu kan man nästan få in en hand mellan grenrör och startmotor
arbete på blocket fortsatte, gjutskägg och dyl slipades ner...
...till att se ut så här, för att underlätta oljans väg ner till tråget.
Från BOPengineering köptes en specialcustommegavärstingsuperduperextrem packning i vitongummi. Kostade lika mycket som en hel packningssats men är "lite" bättre än original och lär hålla tätt! :)
Pumpen plockades ner och synades. Förvånansvärt bra skick på den, i pricnip inga repor på insidan skvallrar om att den sluppit vara med om motorras :)
Eftersom jag inte har så mycket att mecka just nu, var det lika bra att skaffa sig lite mer arbete... (Ugglemor och Judge, ni kan sluta läsa här )
Här kanske man kan ha något annat?
Tex den här?
Aj aj aj, problem! Packningen är för stor!
Så, det var allt för ikväll!
Imorgon skall blocket rengöras det skall fixas fästen för tanken med mera...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Oljetanken till motorn då jag kör med torrsumpssmörjning. Tanken är större än vad det kommer vara olja i den, totalt rymmer den ca 13L men jag planerar inte att ha mer än 4-7 liter i systemet.Steff skrev:Vad är det för tank?
varför den är så stor som den är, är för att oljan slungas runt väggen (därav tankens form - rund) och på så sätt "silas" luften ur oljan på ett smidigt och snabbt sätt. Resultatet blir bubbelfri olja nere på bottnen.
Peter w: Jajemän! Hur många andra bilar rymmer en 13literstank i framskärmen med endast minimala modifieringar? Farsans V70 gjorde det iaf inte!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 159
- Blev medlem: fre 10 sep 2004, 20:29
- Namn: Sebastian Eriksson #17
- Ort: Tollarp
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
bara måttat litesebbe stålkula skrev:Har du provat?Ripper skrev:
Peter w: Jajemän! Hur många andra bilar rymmer en 13literstank i framskärmen med endast minimala modifieringar? Farsans V70 gjorde det iaf inte!
Ugglemor: Jag har bara börjat, ripperbilen är bortom all hjälp!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag skulle egentligen gjort en massa bra saker på bilen idag, men eftersom minnet svek, glömde jag vissa väsentliga saker hemma i Lund, ca 4 mil från garaget...
Därför blev det mest sporadiskt meck idag.
Hålet i torpedväggen in till kupén (som togs upp för att tanken skulle få plats), svetsades igen med ny plåt. Därefter fixades fästen för tanken och nu sitter den där utan att ta i något.
I dagarna skall den lämnas till Bengan på Competition Cars för lite svetsning här o var, sen skall den monteras... för gott!
Då jag har dålig erfarenhet av denna typen av fläns på grenrören (de tar i minsta lilla ojämnhet och bilen "fastnar" på trösklar etc), byttes den ut mot en annan version.
Denna kommer från flowmaster och känns lite mer gedigen redan från början. Att få denna tät lär inte bli några problem!
Huvudvärken fortsätter, kapade isär O-ringen idag och försökte limma den med cyanoakrylat men utan framgång... Ska o köpa riktigt O-ringslim imorgon
Därför blev det mest sporadiskt meck idag.
Hålet i torpedväggen in till kupén (som togs upp för att tanken skulle få plats), svetsades igen med ny plåt. Därefter fixades fästen för tanken och nu sitter den där utan att ta i något.
I dagarna skall den lämnas till Bengan på Competition Cars för lite svetsning här o var, sen skall den monteras... för gott!
Då jag har dålig erfarenhet av denna typen av fläns på grenrören (de tar i minsta lilla ojämnhet och bilen "fastnar" på trösklar etc), byttes den ut mot en annan version.
Denna kommer från flowmaster och känns lite mer gedigen redan från början. Att få denna tät lär inte bli några problem!
Huvudvärken fortsätter, kapade isär O-ringen idag och försökte limma den med cyanoakrylat men utan framgång... Ska o köpa riktigt O-ringslim imorgon
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- melvin
- Registrerad
- Inlägg: 1262
- Blev medlem: tis 04 jun 2002, 12:22
- Namn: Daniel Johansson
- Ort: Sthlm
- Kontakt:
Fasiken var rent och fint allting blir. Ska man ha något ordentligt så ska det göras med egna händer!
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Ingen ide att limma!
ring till:
Teknikprodukter AB
Malmg. 2, 26521 ÅSTORP 042-669 00
I stället!!!!
Magnus
ring till:
Teknikprodukter AB
Malmg. 2, 26521 ÅSTORP 042-669 00
I stället!!!!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Motorhead: Jag köpte dem från summit, kostade kring 40 dollar om jag inte missminner mig. Sen köpte jag packningen också (som inte syns på bilden) men den passar inte för fem öre...
Kommer nog en bild på det också.
Mangan: tackar, ska ringa imorgon... Momentum i malmö skulle ha 12-1300 plus moms så mina förhoppningar är inte särskilt höga...
Kommer nog en bild på det också.
Mangan: tackar, ska ringa imorgon... Momentum i malmö skulle ha 12-1300 plus moms så mina förhoppningar är inte särskilt höga...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"