firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Jag tror förutom att han ska ha dit spridarna så tar han bort allt överflödigt material, det finns väldigt mkt sånt på ett sånt insug.

Har jag fel, Ripper?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Tobbe: Dels kapar jag bort onödigt 'gjutskägg' för att det ska se snyggare ut, samt om du kollar i kanalen ser du hål för spridarna..

Racer; huvet på spiken som vanligt! :wink:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Var ute i garaget idag och rensade allt kring motor. Tyvärr fanns det aldrig tid att lyfta ut den, men på tisdag kastar jag ut skiten!

Passade även på att provmontera instrumentbrädan... här är enda bilden som blev bra :oops:
Bild

Sista bilderna på det gamla motorrummet... måste få vara lite nostalgisk :wink:

Bild
Bild
Bild

Och kvällens ögongodis;
Såna här ska i sen:
Bild

och så har jag köpt såna här: Snacka om gediget arbete!!! CNCbearbetad, röntgad, magnafluxad, viktjusterad o hela kalaset! självklart med arpbultar...

Bild
Bild

Hade en bredvid sängen de första nätterna... de är såååå vackra! :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Fick en glad överraskning idag när jag vägde originalinsuget...

18,5 kg! :eek:

Det som jag hänger på sen, väger bara 6,25!!!!

skööööööönt!
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

orginsuget väger del, ja! :smile:

I dina motorrumsbilder så ser jag två stora typ rörklammer och det ser ut att passa en tub där men du har väl inte kört med gas, vad är dom till för?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Racer skrev:orginsuget väger del, ja! :smile:

I dina motorrumsbilder så ser jag två stora typ rörklammer och det ser ut att passa en tub där men du har väl inte kört med gas, vad är dom till för?
vinställ? ;)



Till en accusump, moroso i detta fallet
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
torquemaster
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 243
Blev medlem: lör 17 jul 2004, 21:38
Namn: Tobbe

ah

Inlägg av torquemaster »

AAha, jag tyckte det såg lite knepigt ut då det såg ut som du tagit bort material så det blev öppet rätt ner i lyftardalen, eller har jag fel?

T
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Pontiac motorn har ett lock under insuget i motsats till cheva som använder hela insuget som lock för lyftargalleriet.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

då har det meckats lite! :hyper:

Här är motorn, förberedd för lyftning!
Bild

Min motorlyft är snäppet större än de flestas, har fyra hjul, 7,6L 150 hästar och går på diesel.
Bild
Bild

Några bilder på underverket....
Bild
Bild

Min kära koppling. Är riktigt nöjd med den!!!
Bild

Här har vi 15 kg svänghjul :roll:
Bild
Bild
Bild
Bild

En rätt bra sammanfattning för nuvarande motorstatus: S K R Ä P!!! :D
Bild

Insug av..
Bild

Så här ska en riktig motor se ut!
Bild

På undersidan är det ngåon som skruvat dit ett badkar
Bild

och pickupen ser ju ren ut :roll:
Bild

Mindre funktionell plåt.. skall förbättras
Bild

Här är de nya kolvarna installerade... eller inte...
Bild

Säg hej till 59 kg toppar!
Bild

passa även på att hälsa på 18 kg insug!!!
Bild

Vad kladdigt det är!
Bild

Kan man tjäna något i hållfastighetssynpunkt genom att slipa hela veven slät? som det nu är, har den gott om svarvspår och gjutsömmar!
Bild

överblivet... ;)
Bild

Någon som har ett verktyg så att man kan få av den här?
Bild
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: sön 10 mar 2002, 01:00
Namn: Herje Fastén #476
Ort: Ö-vik

Inlägg av bonnehill »

Någon som har ett verktyg så att man kan få av den här?

Enkelt! För att ta lös svängningsdämparen så behöver du bara lossa bulten, sen drar du lös den för hand!
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Bonnehill skrev:Någon som har ett verktyg så att man kan få av den här?

Enkelt! För att ta lös svängningsdämparen så behöver du bara lossa bulten, sen drar du lös den för hand!
Hmmm... har lossat bulten och igår kväll höll jag på och slita i den, men den sitter ganska hårt... :roll:

Som jag förstått det, sitter den pressad i vevaxeln och då finns det inga fingrar i världen som klarar av att få loss den.. :roll:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Prova med en trumbromsavdragare, en sån med en platta med massa hål och en gängad stång i mitten, sen är det bara att använda hålen i svängningsdämparen att skruva fast den med..... :angle: ....enkelt!
/Lejon
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: sön 10 mar 2002, 01:00
Namn: Herje Fastén #476
Ort: Ö-vik

Inlägg av bonnehill »

Den sitter inte pressad utan bara påstyrd, "låsning " görs med kil och bulten. Har rivit minst 6 olika Pontiacmotorer, där jag med endast litet våld fått lös svängningsdämparen, men om den suttit i länge (ärgat fast) hjälper en avdragare naturligtvis.

Lycka till!
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Min satt rätt bra så jag använde mig av en avdragare till cheva men den var lite stor, men det gick.

Har du fått topparna redan?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

jahap!! Då har man rensat resten av blocket idag!

Lite tråkiga överraskningar... veven som förre ägaren slipade, visade sig behöva slipas igen.. :rolleyes:
Motorn har nog haft lite smörjproblem (svänger min bil för bra? :wink: )

Då så, nu var det helt strippat!
Bild

Och här är veven... Den slipades av förre ägaren, men motorn har haft vissa smörjproblem och resultatet är att den behöver slipas igen :rolleyes:
Bild

mmmmmmums! Här ser man den gedigna arbetskvaliten! Skönt att plocka isär motorn och inse att GM gjorde ett noggrant jobb i tillverkningen! Känns alltid uppmuntrande när man inser att tillverkaren lägger ner stor tid och energi på sina produkter... :roll:
Bild

Hoppsan... lager för vevstake. Aldrig sett sådana spår i lager innan.
:thinkidea måste vara någon raceversion.... :wink:
Bild



Jaha... :rolleyes: nu får man leta upp någon som kan slipa veven alltså :evil:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Eftersom original windage tray är ungefär lika bra som en disktrasa.... får man göra en egen...

Här har jag börjat lite, fler bilder kommer.
Originalmöget:
Bild

Ripper's version 1.0
Bild
Bild
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Jag måste bara säga, Jävlar vad sugen jag blev på att plocka sönder en motor, Det var längesen nu. Mycket intressant och bra bilder.
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Ah! Här e för mycket bilder på sidan, allt bara hänger sig innan jag fått fram alla....o jag vill se :blink1:
turbo daniel
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3514
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Majetic #448
Ort: Göteborg

Inlägg av turbo daniel »

Bra jobbat Anders, hoppas du blir klar tills säsong!

Men varför skriver du propontiac här å var ? Eller är det något du bara har "moddat" in i grafixprogrammet ?

Daniel
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Turbo Daniel skrev:Bra jobbat Anders, hoppas du blir klar tills säsong!

Men varför skriver du propontiac här å var ? Eller är det något du bara har "moddat" in i grafixprogrammet ?

Daniel
Stämpeln som finns på varje bild är en hänvisning om var man kan hitta ursprunget till bilden om den skulle spridas på nätet. Det som är skrivet på lite bildelar här o var är min garagekompis som taggar ner det han tycker passar med lite reklam... Jag låter honom hållas, för det ser ju high tec ut :lol:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Motorhead skrev:Ah! Här e för mycket bilder på sidan, allt bara hänger sig innan jag fått fram alla....o jag vill se :blink1:
Då finns det två sätt att lösa problemet på:

1: Snabbare uppkoppling, gärna trådlös (högre ballhetsfaktor)

2: gå till www.propontiac.com och läs om nyheterna där istället! Sidan uppdateras kontinuerligt, och för det mesta snabbare än vad som sker här :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
pettersson
Medlem
Medlem
Inlägg: 1164
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 22:17
Namn: Patrik Pettersson #695
Ort: Västervik
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

:eek: hur gick det med din mitten konsol blev den färdig eller?
:threadz:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Pettersson skrev::eek: hur gick det med din mitten konsol blev den färdig eller?
:threadz:
Den är klädd... men inte klar.. ska ha en liten kontrollpanel i den och sen kommer det bilder
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

tidsbrist beror det hela på... INte i garagearbetet, utan uppdateringarna här. Tar tag i det någon gång i nästa vecka.

Jasså, du har svänghjulet klart! Nu kommer jag ju inte kunna sova inatt... Det blev bra gissar jag?
Jag har en remskiva här hemma som hade behövt 4 hål borrad i sig samt upptagning av ett hål i diameter..
Men du kan ju ta med dig svarven hit, så kan du svarva i hallen medans jag kokar kaffe :wink:

Vad väger det förresten efter svarvningen? (PMa vikten..)
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Denna trilla in i brevlådan idag!
Aluminiumremskiva för vevaxeln!
Nu köpte jag främst denna eftersom den gamla var skev, och att köpa en ny stålskiva, det kan man ju inte göra... :oops:
Bild
Om bara han som skickade den hade kommit ihåg att det var till en pontiac jag skulle ha, inte cheva! GRRRR... Nåja, nu har man ju en anledning att modifiera :lol:

Samtliga kolvar justerade på tiondelen
Bild

Förra veckans kap: MAPsensor
Bild
7$ MED FRAKT! :lol:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

CNCsvarven på skolan har även den bidragit till mitt projekt:
Bild


Snabbkopplingar till bränsle och oljeslangar (De gångerna man måste göra ett SNABBT motorbyte :lol: )
Bild
Detta är riktiga flygplansgrejer, inte nåt ääärokvipp!
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

avslutar med en liten bild på min nascarspecade servopump... Många kilo lättare än original gjutjärn samt begåvad med ett lägre tryck = tyngre styrning!
Bild
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
stormogulen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 19:30
Namn: Magnus Bergqvist #728
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av stormogulen »

Schyssta prylar! Ursäkta den kanske obegåvade frågan: Men vad är prylarna du gjort i cnc-svarven till? :oops: misstänker att det är en del för varje kolv/cylinder/whatever på motorn, med tanke på antalet?
-87 Firebird Formula, 305tpi
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

De skall sitta i insuget och sen sitter spridaren i dem
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Spridarhållarna ser ut att ha hyggligt mycket gods i sidorna, det är bra när du ska svetsa fast dem. Jag gjorde mina sidor lite väl tunna vilket innebar problem när killen skulle bränna dit dem med TIG:en. Skillnaden i tjocklek mellan insuget och spridarhållarna gjorde att han var tvungen att värma insuget rejält för att det skulle bli bra svetsar. Ser nice ut dock.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Skriv svar