firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Moderator: Moderators
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Jag tror förutom att han ska ha dit spridarna så tar han bort allt överflödigt material, det finns väldigt mkt sånt på ett sånt insug.
Har jag fel, Ripper?
Har jag fel, Ripper?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Tobbe: Dels kapar jag bort onödigt 'gjutskägg' för att det ska se snyggare ut, samt om du kollar i kanalen ser du hål för spridarna..
Racer; huvet på spiken som vanligt!
Racer; huvet på spiken som vanligt!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Var ute i garaget idag och rensade allt kring motor. Tyvärr fanns det aldrig tid att lyfta ut den, men på tisdag kastar jag ut skiten!
Passade även på att provmontera instrumentbrädan... här är enda bilden som blev bra
Sista bilderna på det gamla motorrummet... måste få vara lite nostalgisk
Och kvällens ögongodis;
Såna här ska i sen:
och så har jag köpt såna här: Snacka om gediget arbete!!! CNCbearbetad, röntgad, magnafluxad, viktjusterad o hela kalaset! självklart med arpbultar...
Hade en bredvid sängen de första nätterna... de är såååå vackra!
Passade även på att provmontera instrumentbrädan... här är enda bilden som blev bra
Sista bilderna på det gamla motorrummet... måste få vara lite nostalgisk
Och kvällens ögongodis;
Såna här ska i sen:
och så har jag köpt såna här: Snacka om gediget arbete!!! CNCbearbetad, röntgad, magnafluxad, viktjusterad o hela kalaset! självklart med arpbultar...
Hade en bredvid sängen de första nätterna... de är såååå vackra!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Fick en glad överraskning idag när jag vägde originalinsuget...
18,5 kg!
Det som jag hänger på sen, väger bara 6,25!!!!
skööööööönt!
18,5 kg!
Det som jag hänger på sen, väger bara 6,25!!!!
skööööööönt!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
orginsuget väger del, ja!
I dina motorrumsbilder så ser jag två stora typ rörklammer och det ser ut att passa en tub där men du har väl inte kört med gas, vad är dom till för?
I dina motorrumsbilder så ser jag två stora typ rörklammer och det ser ut att passa en tub där men du har väl inte kört med gas, vad är dom till för?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
vinställ?Racer skrev:orginsuget väger del, ja!
I dina motorrumsbilder så ser jag två stora typ rörklammer och det ser ut att passa en tub där men du har väl inte kört med gas, vad är dom till för?
Till en accusump, moroso i detta fallet
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- torquemaster
- Registrerad
- Inlägg: 243
- Blev medlem: lör 17 jul 2004, 21:38
- Namn: Tobbe
ah
AAha, jag tyckte det såg lite knepigt ut då det såg ut som du tagit bort material så det blev öppet rätt ner i lyftardalen, eller har jag fel?
T
T
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Pontiac motorn har ett lock under insuget i motsats till cheva som använder hela insuget som lock för lyftargalleriet.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
då har det meckats lite! :hyper:
Här är motorn, förberedd för lyftning!
Min motorlyft är snäppet större än de flestas, har fyra hjul, 7,6L 150 hästar och går på diesel.
Några bilder på underverket....
Min kära koppling. Är riktigt nöjd med den!!!
Här har vi 15 kg svänghjul
En rätt bra sammanfattning för nuvarande motorstatus: S K R Ä P!!!
Insug av..
Så här ska en riktig motor se ut!
På undersidan är det ngåon som skruvat dit ett badkar
och pickupen ser ju ren ut
Mindre funktionell plåt.. skall förbättras
Här är de nya kolvarna installerade... eller inte...
Säg hej till 59 kg toppar!
passa även på att hälsa på 18 kg insug!!!
Vad kladdigt det är!
Kan man tjäna något i hållfastighetssynpunkt genom att slipa hela veven slät? som det nu är, har den gott om svarvspår och gjutsömmar!
överblivet...
Någon som har ett verktyg så att man kan få av den här?
Här är motorn, förberedd för lyftning!
Min motorlyft är snäppet större än de flestas, har fyra hjul, 7,6L 150 hästar och går på diesel.
Några bilder på underverket....
Min kära koppling. Är riktigt nöjd med den!!!
Här har vi 15 kg svänghjul
En rätt bra sammanfattning för nuvarande motorstatus: S K R Ä P!!!
Insug av..
Så här ska en riktig motor se ut!
På undersidan är det ngåon som skruvat dit ett badkar
och pickupen ser ju ren ut
Mindre funktionell plåt.. skall förbättras
Här är de nya kolvarna installerade... eller inte...
Säg hej till 59 kg toppar!
passa även på att hälsa på 18 kg insug!!!
Vad kladdigt det är!
Kan man tjäna något i hållfastighetssynpunkt genom att slipa hela veven slät? som det nu är, har den gott om svarvspår och gjutsömmar!
överblivet...
Någon som har ett verktyg så att man kan få av den här?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Hmmm... har lossat bulten och igår kväll höll jag på och slita i den, men den sitter ganska hårt...Bonnehill skrev:Någon som har ett verktyg så att man kan få av den här?
Enkelt! För att ta lös svängningsdämparen så behöver du bara lossa bulten, sen drar du lös den för hand!
Som jag förstått det, sitter den pressad i vevaxeln och då finns det inga fingrar i världen som klarar av att få loss den..
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- bonnehill
- Registrerad
- Inlägg: 352
- Blev medlem: sön 10 mar 2002, 01:00
- Namn: Herje Fastén #476
- Ort: Ö-vik
Den sitter inte pressad utan bara påstyrd, "låsning " görs med kil och bulten. Har rivit minst 6 olika Pontiacmotorer, där jag med endast litet våld fått lös svängningsdämparen, men om den suttit i länge (ärgat fast) hjälper en avdragare naturligtvis.
Lycka till!
Lycka till!
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Min satt rätt bra så jag använde mig av en avdragare till cheva men den var lite stor, men det gick.
Har du fått topparna redan?
Har du fått topparna redan?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
jahap!! Då har man rensat resten av blocket idag!
Lite tråkiga överraskningar... veven som förre ägaren slipade, visade sig behöva slipas igen.. :rolleyes:
Motorn har nog haft lite smörjproblem (svänger min bil för bra? )
Då så, nu var det helt strippat!
Och här är veven... Den slipades av förre ägaren, men motorn har haft vissa smörjproblem och resultatet är att den behöver slipas igen :rolleyes:
mmmmmmums! Här ser man den gedigna arbetskvaliten! Skönt att plocka isär motorn och inse att GM gjorde ett noggrant jobb i tillverkningen! Känns alltid uppmuntrande när man inser att tillverkaren lägger ner stor tid och energi på sina produkter...
Hoppsan... lager för vevstake. Aldrig sett sådana spår i lager innan.
:thinkidea måste vara någon raceversion....
Jaha... :rolleyes: nu får man leta upp någon som kan slipa veven alltså
Lite tråkiga överraskningar... veven som förre ägaren slipade, visade sig behöva slipas igen.. :rolleyes:
Motorn har nog haft lite smörjproblem (svänger min bil för bra? )
Då så, nu var det helt strippat!
Och här är veven... Den slipades av förre ägaren, men motorn har haft vissa smörjproblem och resultatet är att den behöver slipas igen :rolleyes:
mmmmmmums! Här ser man den gedigna arbetskvaliten! Skönt att plocka isär motorn och inse att GM gjorde ett noggrant jobb i tillverkningen! Känns alltid uppmuntrande när man inser att tillverkaren lägger ner stor tid och energi på sina produkter...
Hoppsan... lager för vevstake. Aldrig sett sådana spår i lager innan.
:thinkidea måste vara någon raceversion....
Jaha... :rolleyes: nu får man leta upp någon som kan slipa veven alltså
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Eftersom original windage tray är ungefär lika bra som en disktrasa.... får man göra en egen...
Här har jag börjat lite, fler bilder kommer.
Originalmöget:
Ripper's version 1.0
Här har jag börjat lite, fler bilder kommer.
Originalmöget:
Ripper's version 1.0
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 3514
- Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
- Namn: Daniel Majetic #448
- Ort: Göteborg
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Stämpeln som finns på varje bild är en hänvisning om var man kan hitta ursprunget till bilden om den skulle spridas på nätet. Det som är skrivet på lite bildelar här o var är min garagekompis som taggar ner det han tycker passar med lite reklam... Jag låter honom hållas, för det ser ju high tec utTurbo Daniel skrev:Bra jobbat Anders, hoppas du blir klar tills säsong!
Men varför skriver du propontiac här å var ? Eller är det något du bara har "moddat" in i grafixprogrammet ?
Daniel
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Då finns det två sätt att lösa problemet på:Motorhead skrev:Ah! Här e för mycket bilder på sidan, allt bara hänger sig innan jag fått fram alla....o jag vill se
1: Snabbare uppkoppling, gärna trådlös (högre ballhetsfaktor)
2: gå till www.propontiac.com och läs om nyheterna där istället! Sidan uppdateras kontinuerligt, och för det mesta snabbare än vad som sker här
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Medlem
- Inlägg: 1164
- Blev medlem: tor 24 jul 2003, 22:17
- Namn: Patrik Pettersson #695
- Ort: Västervik
- Kontakt:
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Den är klädd... men inte klar.. ska ha en liten kontrollpanel i den och sen kommer det bilderPettersson skrev: hur gick det med din mitten konsol blev den färdig eller?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
tidsbrist beror det hela på... INte i garagearbetet, utan uppdateringarna här. Tar tag i det någon gång i nästa vecka.
Jasså, du har svänghjulet klart! Nu kommer jag ju inte kunna sova inatt... Det blev bra gissar jag?
Jag har en remskiva här hemma som hade behövt 4 hål borrad i sig samt upptagning av ett hål i diameter..
Men du kan ju ta med dig svarven hit, så kan du svarva i hallen medans jag kokar kaffe
Vad väger det förresten efter svarvningen? (PMa vikten..)
Jasså, du har svänghjulet klart! Nu kommer jag ju inte kunna sova inatt... Det blev bra gissar jag?
Jag har en remskiva här hemma som hade behövt 4 hål borrad i sig samt upptagning av ett hål i diameter..
Men du kan ju ta med dig svarven hit, så kan du svarva i hallen medans jag kokar kaffe
Vad väger det förresten efter svarvningen? (PMa vikten..)
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Denna trilla in i brevlådan idag!
Aluminiumremskiva för vevaxeln!
Nu köpte jag främst denna eftersom den gamla var skev, och att köpa en ny stålskiva, det kan man ju inte göra...
Om bara han som skickade den hade kommit ihåg att det var till en pontiac jag skulle ha, inte cheva! GRRRR... Nåja, nu har man ju en anledning att modifiera
Samtliga kolvar justerade på tiondelen
Förra veckans kap: MAPsensor
7$ MED FRAKT!
Aluminiumremskiva för vevaxeln!
Nu köpte jag främst denna eftersom den gamla var skev, och att köpa en ny stålskiva, det kan man ju inte göra...
Om bara han som skickade den hade kommit ihåg att det var till en pontiac jag skulle ha, inte cheva! GRRRR... Nåja, nu har man ju en anledning att modifiera
Samtliga kolvar justerade på tiondelen
Förra veckans kap: MAPsensor
7$ MED FRAKT!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
CNCsvarven på skolan har även den bidragit till mitt projekt:
Snabbkopplingar till bränsle och oljeslangar (De gångerna man måste göra ett SNABBT motorbyte )
Detta är riktiga flygplansgrejer, inte nåt ääärokvipp!
Snabbkopplingar till bränsle och oljeslangar (De gångerna man måste göra ett SNABBT motorbyte )
Detta är riktiga flygplansgrejer, inte nåt ääärokvipp!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
avslutar med en liten bild på min nascarspecade servopump... Många kilo lättare än original gjutjärn samt begåvad med ett lägre tryck = tyngre styrning!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- stormogulen
- Registrerad
- Inlägg: 492
- Blev medlem: ons 14 jan 2004, 19:30
- Namn: Magnus Bergqvist #728
- Ort: Stenungsund
- Kontakt:
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
De skall sitta i insuget och sen sitter spridaren i dem
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Spridarhållarna ser ut att ha hyggligt mycket gods i sidorna, det är bra när du ska svetsa fast dem. Jag gjorde mina sidor lite väl tunna vilket innebar problem när killen skulle bränna dit dem med TIG:en. Skillnaden i tjocklek mellan insuget och spridarhållarna gjorde att han var tvungen att värma insuget rejält för att det skulle bli bra svetsar. Ser nice ut dock.
/Anders
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers