Får väl uppdatera lite som tack för hjälpen med bussningstipsen.
Den skarpsynte ser att bubblan i golvet för påfyllningsröret till tanken har försvunnit. Eftersom ATL-cellen hamnar högre upp än det gamla påfyllningsröret lades bubblan helt enkelt igen. Det ger ett något mer kvadratiskt bagageutrymme och den lilla plats som kommer bli över efter att tanken installerats kommer, tack vare detta, rymma tre mjölkpaket istället för två.
Verklighetsbaserad sprängskiss för att förstå hur det hela är tänkt att fungera. Stötdämpare ute i kanterna och diffinfästning i mitten. Stötdämparna är endast tillfälliga, de riktiga har inte köpts än.
Monterat och klart på nedre bilden. Det nedersta tvärstaget sitter dock inte på plats (det ska sitta horisontellt)
Första grundfärgen på karossen! Detta var ett stort motivationssteg för mig när en yta på över en kvadratmeter fick en enhetlig färg.
Rostlagningen blev i princip klar två dagar innan jul. Med "i princip" menas att helsvetsning är kvar, men alla paneler sitter fast i alla fall.
Rostlagningen har varit något av det drygaste jag någonsin har gjort med en bil. Jag är förvisso ganska noggrann och därmed inte särskilt snabb, men totalt tog det 10h/dag sex dagar i veckan i tre veckor, samt därefter ganska exakt sex månader med ett 10h-pass en helgdag i veckan och ett 6h-pass en vardag i veckan. Extremt drygt och motivationssänkande. Men nu är det som sagt färdigt. Nästan. Typ. Eller nja, där finns nog lite kvar här och där. Och någon annanstans ockås typ.
Rost vilar aldrig, men (nästan *host*) all synlig rost är numera borta i alla fall...
För att fixera skärmen valsades plåten så att den nya skärmen hamnade ovanpå. Därefter skruvades plåtbitar ovanpå för att lyfta den gamla plåten och samtidigt sänka den nya till "rätt" nivå. Kanske lite svårförklarat, men det blev i alla fall en flytande fixering vilket visade sig fungera extremt bra. Ytan slog sig inte märkbart i alla fall
En liten surftur till racecarsdirect.com renderade i oanvända Penske 8100-dämpare. Hade helst velat ha Öhlins-dämpare men priset för dessa var helt enkelt för bra för att motstå. Penskedämpare är nog tillräckligt bra för mig, jag tror inte jag kan göra ett blindtest i alla fall. Dessutom passar det ju med amerikanska dämpare på en svängjänk.
Finns det inte i CADen, finns det inte på riktigt...
Klart man måste ha dämparen i assemblyn liksom.
Snickrar lite på en bromsvåg som jag kan ha efter bromsservot också.
Man kan tycka att det hade varit läge att bygga en helt ny framvagn, från scratch, eftersom den befintliga i folkmun benämns som "kass". Med kass menas att den snarare påminner om en blöd handduk i vridstyvhet än en framvagn. Egen framvagn hade såklart kunnat konstrueras mycket bättre och extraarbetet hade varit minimalt jämfört med en version som är baserad på originalramen. Dock handlar det igen om kompromisser - för att bilen skall kunna registreras som ombyggt fordon, måste delar av originalkonstruktionen finnas kvar. Det innebär alltså att man får göra det bästa av den befintliga situationen.
Eftersom bilen kommer bli låg och där original finns ca 25mm luft mellan kaross och subframe var dessa millimetrar väldigt mycket värda. Därför studerades det noga hur nära subframen egentligen kunde komma karossen - varenda millimeter som sparades har man igen i intjänad markfrigång. Efter noggrannt måttande kunde det konstateras att med viss urkapning (skall svetsas ihop senare) gick faktiskt ramen att montera kloss intill karossen.
Tadaaah! Tack för de 25 millimetrarna
Som sagt, finns det inte i CADen, så finns det inte på riktigt.
Den runda pinnen är vevaxelcentrum, försöker hålla lite koll på var motorn hamnar och vevaxeln är lämplig referens.
Fälgen har jag sedan innan, bromsoket likaså. Satte upp det i datorn för att hitta min-måttet mellan fälg och bromsok (och indirekt scrub-radien)
Scrubradie "typ" 30mm alltså. Hade gärna haft mindre, men det är ju i alla fall bättre än originalets 120 mm
De snea svarta linjerna är för att kolla bärarmsutslaget vid max fjädringsväg så att det inte tar i fälgen eller liknande.
Med undre kulleden bestämd i X- och Y-led, samt spindeltapslutningen bestämd var det enklare att placera övre spindelleden med tanke på att det endast kunde ske längs spindelaxellutningen. Ha i minne att länkarmarna (linjerna) bara är utkastade än så länge, så om geometrin ser knasig ut kan du tänka på att det är nästa grej att grotta ner sig i. På bilden är hjul och subframe utplacerat för att förstå de fysiska begränsningarna för hjulupphängningarna. Känns liksom jobbigt att behöva sänka ner övre bärarmen i rambenet eller liknande bara för att man inte tog hänsyn till det när man ritade geometrin.
Och eftersom höjden på nedre länkarmen är spikad, kunde styrväxeln placeras ut. Istället för originalets styrsnäcka, blir det en kuggstångsstyrning istället. Kuggstången hamnar i höjd med nedre länkarmen. Ibland placeras den någonstans mellan övre och undre, men i detta fallet är det extrema utrymmesbekymmer (det är främst de nedre hästarna i motorn som är i vägen, så om den trimmas ner i framtiden ska jag ta bort dessa först) som gör att den måste hamna under tråget. Bonus med styrväxel monterad i samma höjd som länkarmen - blir bra kontroll över bumpsteer bland annat.
Så, det var väl de senaste två månadernas arbete.