firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Moderator: Moderators
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Jag tänkte zinka det mesta av prylarna till hjulupphängningarna. Det beror lite på kostnaden iof men jag har fått för mig att det är förhållandevis billig ytbehandlingsmetod.
Fördelen med förzinkning är ju att det är mycket lättare att inspektera svetsar osv eftersom de inte täcks över på samma sätt som vid målning. Nackdelen är att det i princip är omöjligt att svetsa i materialet efter att man har zinkat det.
Fördelen med förzinkning är ju att det är mycket lättare att inspektera svetsar osv eftersom de inte täcks över på samma sätt som vid målning. Nackdelen är att det i princip är omöjligt att svetsa i materialet efter att man har zinkat det.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6304
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
skulle just skriva det om förzinkningen, en bra grund och en ljus färg ovanpå ger ganska bra sprickindikering då damm och dylikt som fastat i ev sprickor syns bra efter man torkat av. Sen riskerar man ju att få ett rätt tjockt zinklager som mycket väl riskerar att gömma små rörelser under ytan.
Magnus
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Vissa delar i hjulupphängningen kommer zinkas, främst de då som har gängor på sig där färg ändå inte fäster. Typ länkarmar, centrummutteraxlar osv.
Men just bakaxeln tror jag nog att jag satsar på att lacka traditionellt. Den har få hålrum som är lätta att komma åt.
Iof har jag en uppsättning plåt till ytterligare en bakaxel så visar det sig att en zinkad version skulle gå sönder är det ju bara att bygga en ny.
Men just bakaxeln tror jag nog att jag satsar på att lacka traditionellt. Den har få hålrum som är lätta att komma åt.
Iof har jag en uppsättning plåt till ytterligare en bakaxel så visar det sig att en zinkad version skulle gå sönder är det ju bara att bygga en ny.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Fast vid närmare eftertanke finns där rätt många skrymslen på den också... Nåväl, den som lever får se vad det blir.Anders > 1G skrev:Men just bakaxeln tror jag nog att jag satsar på att lacka traditionellt. Den har få hålrum som är lätta att komma åt.
Klistrar in senaste uppdateringen från hemsidan här. Den som vill ha uppdateringarna snabbare (och risken är ju att jag missar att lägga in något här på forumet ) rekommenderas att gå in på http://www.propontiac.com och fylla i sin e-mailadress i högerkolumnen. Då får man uppdateringarna direkt hem i e-mailkorgen. Smidigare än så blir det inte!
På hemsidan kan man även klicka upp bilderna i större format, om det nu skulle vara någon detalj som man vill titta på...
Det är effektiva dagar i verkstaden just nu. Inför att bakaxeln ska svetsas ihop måste den fixeras. Annars slutar det sannolikt med att den kommer se ut som en banan.
Tyvärr har jag inte riktigt resurserna att CNC-fräsa den där billet-alufixturen utan får nöja mig med betydligt mindre exklusiva material än så. MDF är tex.ett alldeles utmärkt material att bygga med. Sagt och gjort fick Bauhaus såga upp 25mm MDF-plattor i lämpliga storlekar som sedan borrades i fräsen för att hålen skulle hamna så exakt som möjligt. Man kan ju tycka att en fixtur i trä borde gå ganska snabbt att slänga ihop. Det gör det inte – det tar flera efter-jobbet-vardagskvällar innan det blir klart. Dessutom hamnar hålen spegelvänt mot vad man tänkte att de skulle göra… Oftast är det fräsens fel, inte han som styr den…
Men efter en veckas flitigt jobbande är den numera klar.
Ovan: För att få hålen så rätt som möjligt i förhållande till varandra, borrades dessa i fräsen. Lite pilligt när träskivan är större än fräsbordet…
Nedan: Och såklart CAD-referensen så att man ser vad det ska bli i slutändan.
Nedan: Tadaaah! Färdigt. Nästan i alla fall. Lite stagning mellan ändarna återstår för att få den tillräckligt styv inför svetsning. Som sagt, lätt som en plätt att bygga fixtur…
Så, då var det dags att kapa röret i lagom stora bitar då… Något jag dragit mig för ganska länge eftersom det blir väldigt dyrt att köpa ett nytt om jag skulle göra fel. Vid närmare eftertanke går det att dra ut på det någon vecka till… Eller månad.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
fortsätter du så så kan du lika väl cadda ett par pallbockar du kan använda röret till .. GO AHEAD MAN !! CUT !!!
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- båvrup
- Registrerad
- Inlägg: 830
- Blev medlem: ons 12 sep 2001, 02:00
- Namn: Patrik Båvrup #291
- Ort: Linköping
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
vilken energi ,nästan så att man får lite dåligt samvete med sina egna projekt .
Sylva fury enda exet i Sverige
Pontiac firebird 400 -67 cab
Chevrolet bel air 2d ht -55 såld, men vem saknar en cheva ????
Håll med, det spar tid
Pontiac firebird 400 -67 cab
Chevrolet bel air 2d ht -55 såld, men vem saknar en cheva ????
Håll med, det spar tid
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Kämpa på Anders, det här är så kul att följa!
Inspirerande!
Inspirerande!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Tack för kommentarerna!
När jag fick reda på att det hade slagits vad om att jag skulle dyka upp billös på 35-årsjubileet insåg jag att det var dags att sätta fart.Båvrup skrev:vilken energi ,nästan så att man får lite dåligt samvete med sina egna projekt .
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Om du inte redan räknat ut det, så ligger jag några steg före i verkligheten än vad jag visar här...2 loud skrev:GO AHEAD MAN !! CUT !!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Tjena Anders!
va roligt att du kommit igång!!!! Fan får mig att skämmas att jag varit hemma i ca en vecka pga av mag problem...
Keep it going!!!
//Sven
va roligt att du kommit igång!!!! Fan får mig att skämmas att jag varit hemma i ca en vecka pga av mag problem...
Keep it going!!!
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Anders > 1G skrev:Om du inte redan räknat ut det, så ligger jag några steg före i verkligheten än vad jag visar här...2 loud skrev:GO AHEAD MAN !! CUT !!!
AHHH du är Alltså inte helt SANNINGSENLIG "jaja vad är väl en bal på slottet" eller "att bygga ett förtroende tar en livstid , att rasera det kan gå på ett inlägg .. eller FASSSSEN den nya talesättet måste väl vara att bygga en ProMod pontiac tar (minst) en livstid
du bygger inte för "fri hand" asså utan redigerar dina strapatser i garagemiljö FEGIS ,, jaja vem håller vadhållningen ang din bilankomst för 35årsjubileumet och hur ligger odds:en ( jag kan behöva en slant om fem år OXÅ )
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Jag är lite kluven till en dash. Sannolikt blir det en sådan, men det ser verkligen ut som ett dataspel på instrumentbrädan då, till skillnad från analoga mätare. Analoga mätare är stiligt, men en dash kan leverera så otroligt mycket mer funktion att det ändå lär sluta med en sådan.
Jag är förtjust i race technologies dash 2;
http://www.race-technology.com/dash2_2_31.html
Eftersom den är gatanpassad med lampor för blinkers, helljus osv.
Dock verkar det hända rätt mycket på marknaden just nu och eftersom jag inte kommer behöva den förrän i mitten på nästa år, ligger jag lite lågt.
I övrigt händer det en hel del på bilfronten. Bakaxeln är i princip färdig för att provmonteras i bilen.
Får ta mig i kragen och uppdatera lite snart.
Jag är förtjust i race technologies dash 2;
http://www.race-technology.com/dash2_2_31.html
Eftersom den är gatanpassad med lampor för blinkers, helljus osv.
Dock verkar det hända rätt mycket på marknaden just nu och eftersom jag inte kommer behöva den förrän i mitten på nästa år, ligger jag lite lågt.
I övrigt händer det en hel del på bilfronten. Bakaxeln är i princip färdig för att provmonteras i bilen.
Får ta mig i kragen och uppdatera lite snart.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Hur gick det här då?
Jo, bakaxeln är numera punktsvetsad inför provmontering!
Det här med hemmapulade saker tar sin lilla tid. Så här när bakaxeln börjar närma sig färdig hade det varit ganska intressant att veta hur lång tid den faktiskt har tagit att sammanställa. Alla svarvade detaljer, alla konstiga rörkapningar, alla dubbelmätningar innan kapning osv. En sak är klar dock – jag har sparat åtskilliga timmar på att få laserskuren plåt levererad. Det är lätt att inse de gångerna då någon enstaka plåt har behövt tillverkas. Därför vill jag rikta ett extra tack till Mats och Henrik som har ställt upp med plåtleveranser i tid och otid.
Nåväl; Bakaxeln är sammanpunktad! Äntligen! På bilden nedan sitter visserligen tvärsträvorna med maskeringstejp, men även dessa punktades fast strax efter att bilden togs. Tredje länkinfästningen skall också stagas upp lite mer än vad bilden visar.
Nedan: Där finns en hel del knasiga rörkapningar i konstruktionerna. Särskilt där rören möter två ytor eller fler. Eftersom det tar en evinnerlig tid att sätta upp rören i fräsen, kapa med hålsåg en, eller två gånger skrivs istället omkretsen ut på ett papper som därefter hålls runt röret och ritas av. Därefter är det inga problem att kapa röret med vikelslipen och jämna till det i bänkslipen. 1 minut totalt, jämfört med 15-20 minuter i fräsen…
Jo, bakaxeln är numera punktsvetsad inför provmontering!
Det här med hemmapulade saker tar sin lilla tid. Så här när bakaxeln börjar närma sig färdig hade det varit ganska intressant att veta hur lång tid den faktiskt har tagit att sammanställa. Alla svarvade detaljer, alla konstiga rörkapningar, alla dubbelmätningar innan kapning osv. En sak är klar dock – jag har sparat åtskilliga timmar på att få laserskuren plåt levererad. Det är lätt att inse de gångerna då någon enstaka plåt har behövt tillverkas. Därför vill jag rikta ett extra tack till Mats och Henrik som har ställt upp med plåtleveranser i tid och otid.
Nåväl; Bakaxeln är sammanpunktad! Äntligen! På bilden nedan sitter visserligen tvärsträvorna med maskeringstejp, men även dessa punktades fast strax efter att bilden togs. Tredje länkinfästningen skall också stagas upp lite mer än vad bilden visar.
Nedan: Där finns en hel del knasiga rörkapningar i konstruktionerna. Särskilt där rören möter två ytor eller fler. Eftersom det tar en evinnerlig tid att sätta upp rören i fräsen, kapa med hålsåg en, eller två gånger skrivs istället omkretsen ut på ett papper som därefter hålls runt röret och ritas av. Därefter är det inga problem att kapa röret med vikelslipen och jämna till det i bänkslipen. 1 minut totalt, jämfört med 15-20 minuter i fräsen…
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 99
- Blev medlem: fre 30 apr 2010, 22:51
- Namn: Tim Hedlund
Re: firebird -74 svängjänk, i molekyler
Ser riktigt bra ut! Hoppas den passar lika bra! Bra jobbat!
Pontiac Firebird -86 med 2,8L V6, Automatlådan
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, bakvagn på väg ihop!
Hej och hå, här har hänt lite sedan senaste uppdateringen...
Med bakaxeln färdig för provmontering, hamnade fokus istället på kringdetaljer som måste vara klara inför testmonteringen. De detaljerna som kommer från Lincoln Mark VIII i bakvagnen är inte riktigt anpassade för Pontiacens behov, så därför är viss modifiering nödvändig. Naven är tex gjorda för bultmönster 5×108 och inte 5×130 som BBS-fälgarna kräver. Såklart fanns det inte tillräckligt med material på flänsen för att borra om bultmönstret utan operationen blev större än vad det var tänkt från början. Som vanligt.
Ovan: Här är patienten, ett nav från Lincoln Mark VIII, som kanske har sett sina bästa dagar vad gäller puts – ingenting som inte ska gå att ordna…
Ovan; Eftersom navet är för litet för att borras om till 5×130, svarvades en ring som pressades utanpå för att på så sätt få en tillräckligt stor fläns. Navet kyldes därefter ned till -40°C och ringen värmdes till 250°C. Därefter bar det snabbt av mot pressen…
Nedan; …där delarna sedan pressades ihop med varandra. Sen fick det svalna. Resultatet syns på högra bilden nedan.
Nedan; Därefter svarvades navet både på fram och baksida.
Nedan; Efter en stund i fräsen finns det numera både GM 5×120.65 (som även får fungera för BMW…) och Porsche 5×130 i naven. Det går dessutom både att köra centrummutter eller traditionellt fembult, så fälgmöjligheterna känns ganska framtidssäkra….
Nedan: Naven fick en omgång plasticote gjutjärnsgråa värmetåliga färg på sig för att behålla en någorlunda finish även om några år (dvs när bilen börjar bli körbar…).
Ovan: Woho!!! Titta, det passar! Titta titta!!! provmonterat för första gången! Härlig känsla att faktiskt börja montera saker, istället för att demontera hela tiden!
Nedan; Spindlarna glasblästrades för att passa in i resten av nybilsfinishen som komma ska. Den tillhöger är inte blästrad…
Nedan; Därefter svarvades bussningar som pressades i de nedre bussningshålen samt bromskylningen tillverkades också. Blank plåt är perfekt när det handlar om värmereflekterande prylar – sån tur att det låg lite spillplåt i en hörna på jobbet då…
Nedan: Bonusbild. Nu ska nytt hjullager monteras och därefter åker navet i.
Med bakaxeln färdig för provmontering, hamnade fokus istället på kringdetaljer som måste vara klara inför testmonteringen. De detaljerna som kommer från Lincoln Mark VIII i bakvagnen är inte riktigt anpassade för Pontiacens behov, så därför är viss modifiering nödvändig. Naven är tex gjorda för bultmönster 5×108 och inte 5×130 som BBS-fälgarna kräver. Såklart fanns det inte tillräckligt med material på flänsen för att borra om bultmönstret utan operationen blev större än vad det var tänkt från början. Som vanligt.
Ovan: Här är patienten, ett nav från Lincoln Mark VIII, som kanske har sett sina bästa dagar vad gäller puts – ingenting som inte ska gå att ordna…
Ovan; Eftersom navet är för litet för att borras om till 5×130, svarvades en ring som pressades utanpå för att på så sätt få en tillräckligt stor fläns. Navet kyldes därefter ned till -40°C och ringen värmdes till 250°C. Därefter bar det snabbt av mot pressen…
Nedan; …där delarna sedan pressades ihop med varandra. Sen fick det svalna. Resultatet syns på högra bilden nedan.
Nedan; Därefter svarvades navet både på fram och baksida.
Nedan; Efter en stund i fräsen finns det numera både GM 5×120.65 (som även får fungera för BMW…) och Porsche 5×130 i naven. Det går dessutom både att köra centrummutter eller traditionellt fembult, så fälgmöjligheterna känns ganska framtidssäkra….
Nedan: Naven fick en omgång plasticote gjutjärnsgråa värmetåliga färg på sig för att behålla en någorlunda finish även om några år (dvs när bilen börjar bli körbar…).
Ovan: Woho!!! Titta, det passar! Titta titta!!! provmonterat för första gången! Härlig känsla att faktiskt börja montera saker, istället för att demontera hela tiden!
Nedan; Spindlarna glasblästrades för att passa in i resten av nybilsfinishen som komma ska. Den tillhöger är inte blästrad…
Nedan; Därefter svarvades bussningar som pressades i de nedre bussningshålen samt bromskylningen tillverkades också. Blank plåt är perfekt när det handlar om värmereflekterande prylar – sån tur att det låg lite spillplåt i en hörna på jobbet då…
Nedan: Bonusbild. Nu ska nytt hjullager monteras och därefter åker navet i.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, bakvagn på väg ihop!
centrummutteraxlarna har varit tämligen pilliga att tillverka – svarvning, gängning, svarvning igen, fräsning, fräsning på rundmatningsbord osv. De har varit på gång ”till och från” under flera månader. Men till sist blev resultatet riktigt bra!
Ovan; Vi får väl börja med det färdiga resultatet. Här är centrummutteraxel och låsning för den samt nav på bilden. Centrummutteraxeln skruvas direkt på drivaxeln istället för den vanliga muttern. Därefter träs en låsning över axeln som fixerar den i förhållande till navet. På så sätt riskerar inte axeln att gängas upp. Därefter träs en centreringsbricka över (eftersom Porschefälgarna har större centreringshål än lincoln) och till slut låses allt axiellt med en segersäkring. Centreringsbrickan och segersäkringen finns på bild längre ner.
Ovan; Centrummutteraxeln. Total vikt 336 gram/st, gjorda av Impax Supreme. M40x3-gänga. På högra bilden skymtar även ett ämne till de främre axlarna.
Ovan; En lite mer förklarande bild. Det vänstra patentmecket föreställer drivaxlen, därefter kommer navet (saknas på bilden), en bricka, centrummutteraxel, låsning (mellan axel och navet), centreringsring och till slut segersäkring. Normalt brukar folk tillverka en riktigt tjock spacer och sen gänga ett rör i denna för att på så sätt få en centrummutterlösning. Problemet är att det bygger väldigt mycket utåt, scrubmåttet ändras och hjullagren slits i onödan. Min lösning är något mer komplex och kräver lite mer pillande, men i slutändan blir det riktigt, riktigt bra.
Ovan; Färdigmonterat! Eftersom styrpegsen inte är tillverkade än (har du en styrd svarv, så kan du väldigt gärna få hjälpa mig!) fick det duga med en uppsättning gamla originalskruvar istället.
Sådärja! Nu är det faktiskt klart för provmontering av bakvagnen i bilen! Mycket jobb återstår ju såklart innan den kan kallas ”färdig”, men det är såklart bra att provmontera innan den är helt färdig. Då svider det inte lika mycket om något skulle visa sig vara fel…
Tadaaah!
Ovan; Vi får väl börja med det färdiga resultatet. Här är centrummutteraxel och låsning för den samt nav på bilden. Centrummutteraxeln skruvas direkt på drivaxeln istället för den vanliga muttern. Därefter träs en låsning över axeln som fixerar den i förhållande till navet. På så sätt riskerar inte axeln att gängas upp. Därefter träs en centreringsbricka över (eftersom Porschefälgarna har större centreringshål än lincoln) och till slut låses allt axiellt med en segersäkring. Centreringsbrickan och segersäkringen finns på bild längre ner.
Ovan; Centrummutteraxeln. Total vikt 336 gram/st, gjorda av Impax Supreme. M40x3-gänga. På högra bilden skymtar även ett ämne till de främre axlarna.
Ovan; En lite mer förklarande bild. Det vänstra patentmecket föreställer drivaxlen, därefter kommer navet (saknas på bilden), en bricka, centrummutteraxel, låsning (mellan axel och navet), centreringsring och till slut segersäkring. Normalt brukar folk tillverka en riktigt tjock spacer och sen gänga ett rör i denna för att på så sätt få en centrummutterlösning. Problemet är att det bygger väldigt mycket utåt, scrubmåttet ändras och hjullagren slits i onödan. Min lösning är något mer komplex och kräver lite mer pillande, men i slutändan blir det riktigt, riktigt bra.
Ovan; Färdigmonterat! Eftersom styrpegsen inte är tillverkade än (har du en styrd svarv, så kan du väldigt gärna få hjälpa mig!) fick det duga med en uppsättning gamla originalskruvar istället.
Sådärja! Nu är det faktiskt klart för provmontering av bakvagnen i bilen! Mycket jobb återstår ju såklart innan den kan kallas ”färdig”, men det är såklart bra att provmontera innan den är helt färdig. Då svider det inte lika mycket om något skulle visa sig vara fel…
Tadaaah!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, bakvagn på väg ihop!
Det är verkligen 100% tempo på projektet för närvarande! När ”målet” kan börja sniffas ökar viljan av att korsa mållinjen. I detta fallet är mållinjen att få in bakvagnen i bilen för att få känna känslan av att projektet går framåt. Även om det återstår mycket jobb med att prova ut plats för fjädring, karossfärstärkningar osv. så är detta ett stort framsteg för mig.
Målet var att bakaxeln skulle vara testmonterad i bilen innan den siste maj. Med andra ord är man för en gångs skull före tidplanen, något som inte händer särskilt ofta i bilbyggarkretsar…
Ovan; Fläskiga fälgar och ball hjulupphängning. Det här kan bli ungefär hur bra som helst! Tänk om man hade kunnat köpa det här som byggsats istället! Vad najs det hade varit! Många timmar har lagts ned på svarvning, fräsning, kapning,, ritande, svetsning, räknande, konstruerande, funderande osv innan dags datum. Notera även mina billet MDF-bärarmar. Tack vare träets fjädrande egenskaper behöver man inte gummibussningar, utan kan klara sig med solida bärarmar. MDFen måste dock fuktskyddas för att klara av att köras i regn. Jo men visst…
Ovan; 34 svarvade detaljer, 2,4 meter svets (när den väl är helsvetsad), okänt antal kapningar, några kvadratmeter plåt och några hundra timmars nagelfarande i CADen så blev det till slut en bakvagn. Här syns även bromsokshållarna (tandpetarna ovanför hjulnaven).
Ovan; Med 295x30x18″ så ser det rätt kaxigt ut faktiskt. Den totala vikten på delarna som syns på bilden ligger bara några kilo över en tom 10-bultad originalbakaxel – med andra ord har tämligen många kilo sparats in på bakvagnen. Exakt hur mycket kommer bli väldigt intressant att se, men det rör sig om mer än 50 kg ofjädrad vikt som har bantats bort.
Ovan; Kan man inte ha en genomskinlig kaross så att konstruktionsporr av den här kalibern kan visas för omvärlden på ett enkelt sätt? Bakaxeln är nästan lite för mumsigt för att gömmas undan under en gammal 70-talskaross…
Målet var att bakaxeln skulle vara testmonterad i bilen innan den siste maj. Med andra ord är man för en gångs skull före tidplanen, något som inte händer särskilt ofta i bilbyggarkretsar…
Ovan; Fläskiga fälgar och ball hjulupphängning. Det här kan bli ungefär hur bra som helst! Tänk om man hade kunnat köpa det här som byggsats istället! Vad najs det hade varit! Många timmar har lagts ned på svarvning, fräsning, kapning,, ritande, svetsning, räknande, konstruerande, funderande osv innan dags datum. Notera även mina billet MDF-bärarmar. Tack vare träets fjädrande egenskaper behöver man inte gummibussningar, utan kan klara sig med solida bärarmar. MDFen måste dock fuktskyddas för att klara av att köras i regn. Jo men visst…
Ovan; 34 svarvade detaljer, 2,4 meter svets (när den väl är helsvetsad), okänt antal kapningar, några kvadratmeter plåt och några hundra timmars nagelfarande i CADen så blev det till slut en bakvagn. Här syns även bromsokshållarna (tandpetarna ovanför hjulnaven).
Ovan; Med 295x30x18″ så ser det rätt kaxigt ut faktiskt. Den totala vikten på delarna som syns på bilden ligger bara några kilo över en tom 10-bultad originalbakaxel – med andra ord har tämligen många kilo sparats in på bakvagnen. Exakt hur mycket kommer bli väldigt intressant att se, men det rör sig om mer än 50 kg ofjädrad vikt som har bantats bort.
Ovan; Kan man inte ha en genomskinlig kaross så att konstruktionsporr av den här kalibern kan visas för omvärlden på ett enkelt sätt? Bakaxeln är nästan lite för mumsigt för att gömmas undan under en gammal 70-talskaross…
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, bakvagn på väg ihop!
Houston, we’ve got touchdown!
Teoretiskt sett alltså… I praktiken sitter karossen fortfarande monterad på ramen…
Bakvagnen sitter monterad i bilen! Förvisso i temporära träbärarmar (för att testa ut korrekt längd) men den sitter där ändå. Underbart! Det var förvånansvärt enkelt att montera bakvagnen i bilen – lite som lugnet före stormen, men stormen lyser fortfarande med sin frånvaro (tack och lov). Bredden på bakaxeln visade sig vara ca 10-20mm för bred för att passa i karossen; ovankanten på hjulen sitter någon millimeter utanför hjulhuset med 1,5° camber. Det hade varit bättre att ha dem sisådär 5mm innanför hjulhuskanten på varje sida istället. Tur nog är det ganska enkelt att korta bakaxeln eftersom fixturen för att svetsa den i inte ens behöver modifieras. Det är dock ingen brådska med kortningen, utan hela bakvagnen (länkarmar, panhardstag, coiloverinfästningar osv) kommer sannolikt att byggas klar innan det tas ställning till om bakaxeln måste kortas eller ej.
Ovan; När man tittar på den här bilden, är det kanske inte bakvagnen som ögonen fastnar på. Inte heller fälgarna eller att höger bakskärm delvis är bortkapad (ett framgångslöst meckpass avslutades med att plocka fram vinelslipen och kapa av den rostiga bakskärmen i ren ilska) , utan snarare den förskräckligt skabbiga bakstammen – vilken tur att det ligger en sprillans ny på hyllan och väntar på montering…
Ovan; Några mindre justeringar kommer behövas, men i övrigt passade bakvagnen som det var tänkt.
Ovan; det ser genast mer ut som en bil när bakhjulen har något att sitta i. Så fort bakvagnen är klar, är det dags för framvagnen och när den är på plats kommer nog bilutseendet hitta tillbaka ganska snabbt.
Ovan höger; Hjulhuset är inte särskilt runt. Funderingar på att bygga om hjulhuskanterna och tighta till dem kring hjulen finns. Får se om det blir verklighet – det är ganska pilligt att få till sånt där bra.
Mmmmmmmm....
Teoretiskt sett alltså… I praktiken sitter karossen fortfarande monterad på ramen…
Bakvagnen sitter monterad i bilen! Förvisso i temporära träbärarmar (för att testa ut korrekt längd) men den sitter där ändå. Underbart! Det var förvånansvärt enkelt att montera bakvagnen i bilen – lite som lugnet före stormen, men stormen lyser fortfarande med sin frånvaro (tack och lov). Bredden på bakaxeln visade sig vara ca 10-20mm för bred för att passa i karossen; ovankanten på hjulen sitter någon millimeter utanför hjulhuset med 1,5° camber. Det hade varit bättre att ha dem sisådär 5mm innanför hjulhuskanten på varje sida istället. Tur nog är det ganska enkelt att korta bakaxeln eftersom fixturen för att svetsa den i inte ens behöver modifieras. Det är dock ingen brådska med kortningen, utan hela bakvagnen (länkarmar, panhardstag, coiloverinfästningar osv) kommer sannolikt att byggas klar innan det tas ställning till om bakaxeln måste kortas eller ej.
Ovan; När man tittar på den här bilden, är det kanske inte bakvagnen som ögonen fastnar på. Inte heller fälgarna eller att höger bakskärm delvis är bortkapad (ett framgångslöst meckpass avslutades med att plocka fram vinelslipen och kapa av den rostiga bakskärmen i ren ilska) , utan snarare den förskräckligt skabbiga bakstammen – vilken tur att det ligger en sprillans ny på hyllan och väntar på montering…
Ovan; Några mindre justeringar kommer behövas, men i övrigt passade bakvagnen som det var tänkt.
Ovan; det ser genast mer ut som en bil när bakhjulen har något att sitta i. Så fort bakvagnen är klar, är det dags för framvagnen och när den är på plats kommer nog bilutseendet hitta tillbaka ganska snabbt.
Ovan höger; Hjulhuset är inte särskilt runt. Funderingar på att bygga om hjulhuskanterna och tighta till dem kring hjulen finns. Får se om det blir verklighet – det är ganska pilligt att få till sånt där bra.
Mmmmmmmm....
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6304
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
LÄCKERT!!!!
Magnus
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
Tack!
Verkligen sjukt härlig känsla att få i den. Det känns genast mycket mer som en bil...
Nu ska det bara på en framvagn också innan året är slut. Tror inte riktigt jag kommer ha det klart innan nyårsafton, men det är i alla fall målet.
Verkligen sjukt härlig känsla att få i den. Det känns genast mycket mer som en bil...
Nu ska det bara på en framvagn också innan året är slut. Tror inte riktigt jag kommer ha det klart innan nyårsafton, men det är i alla fall målet.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6304
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
BTW Har du fästena för krängninshämmarstagen, som sitter i bakre rambenen, kvar? för lär ju inte behöva dom menar jag!
Magnus
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
Jo, just de tänkte jag återanvända.
Nä, skämt o sido - hela de gamla hjulupphängningarna är redan bortsålda. Jag tror du vet vem köparen är, kolla med honom om det är så att han behöver dem eller inte.
Nä, skämt o sido - hela de gamla hjulupphängningarna är redan bortsålda. Jag tror du vet vem köparen är, kolla med honom om det är så att han behöver dem eller inte.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6304
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
aaaaa trodde han bara köpte framvagnen, skall kolla med honom, han borde redan ha haft dom då hans var en T/A, tack för tipset!
Magnus
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
Gjorde en snabb photoshopning på skärmkanten.
Vad säger TACSexpertisen? Bu eller bä med den nedre?
Vad säger TACSexpertisen? Bu eller bä med den nedre?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6304
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
I approve!!
Annars får du gå upp i profil!
Så ser min ut med 275/60-15, fast utan axel,,,, men min har just nu femhjulstyrning!
Magnus
Annars får du gå upp i profil!
Så ser min ut med 275/60-15, fast utan axel,,,, men min har just nu femhjulstyrning!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
Hej Anders, Kul att det går framåt för dig,
Har du några bilder på hur du gjorde med din tank? har för mig att du svetsade på typ AN8 anslutningar i botten på den. Jag ska med börja på och tänkte titta lite hur du löste det på din..
Håkan
Har du några bilder på hur du gjorde med din tank? har för mig att du svetsade på typ AN8 anslutningar i botten på den. Jag ska med börja på och tänkte titta lite hur du löste det på din..
Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
Lite sent, men jag svetsade i stålbungar och gängade sen i kopplingar vill jag minnas. Sven Floman (Formula400 här på forumet) köpte min tank, så han kan säkert ta ett par bilder på den om du vill.aasmilyy skrev:Hej Anders, Kul att det går framåt för dig,
Har du några bilder på hur du gjorde med din tank? har för mig att du svetsade på typ AN8 anslutningar i botten på den. Jag ska med börja på och tänkte titta lite hur du löste det på din..
Håkan
Det blev lite ändrade planer här. Istället för att sätta sig vid skrivbordet mitt i sommaren och börja konstruera, bestämde jag mig för att spara skrivbordsjobbet till vintern och istället försöka få klart hela karossen inför blästring innan Kung Bore gör sitt sedvanliga besök.Anders > 1G skrev:Nu ska det bara på en framvagn också innan året är slut. Tror inte riktigt jag kommer ha det klart innan nyårsafton, men det är i alla fall målet.
Bakstam, hjulhuskanter, bakskärmar, subframeconnectors och burplattor skall alltså försöka hinnas med innan vintern kommer. Vi får väl se hur det kommer gå...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
Nåväl, de flesta har väl sett hur bakstammen såg ut från början...
Eftersom det är ett ganska omfattande jobb att börja byta karosspaneler, sparades det in i det sista i hopp om att någon lämplig period där mycket tid kunde avsättas skulle dyka upp. Det hände också – 2011 års sommarsemester fanns det inget inplanerat på och min bättre hälft jobbar dessutom. Vad kan vara bättre än att spendera soliga sommardagar i garaget? Jag kan komma på många andra alternativ som sannolikt är roligare, men det var bara att bita i det sura äpplet…
Som sagt, ta farväl av den 37 år gamla bakstammen… Nu ska en ny dit!
Ovan; Den obligatoriska före-bilden. En efter-bild kommer… *host host*… senare.
Ovan; I vanlig ordning är rosten man ser bara toppen på ett isberg… När väl kapen åker fram finns det alltid 10 gånger mer rost under ytan. Denna bil är inget undantag.
Ovan; Inte mycket kvar av rumpan nu. Det gäller att hålla tungan rätt i mun och inte kapa bort referenspunkter osv. Det blåa på bilden är Volvos svetsprimer. Kameran hann inte fram innan upprustningen av plåten hade börjat.
Eftersom det är ett ganska omfattande jobb att börja byta karosspaneler, sparades det in i det sista i hopp om att någon lämplig period där mycket tid kunde avsättas skulle dyka upp. Det hände också – 2011 års sommarsemester fanns det inget inplanerat på och min bättre hälft jobbar dessutom. Vad kan vara bättre än att spendera soliga sommardagar i garaget? Jag kan komma på många andra alternativ som sannolikt är roligare, men det var bara att bita i det sura äpplet…
Som sagt, ta farväl av den 37 år gamla bakstammen… Nu ska en ny dit!
Ovan; Den obligatoriska före-bilden. En efter-bild kommer… *host host*… senare.
Ovan; I vanlig ordning är rosten man ser bara toppen på ett isberg… När väl kapen åker fram finns det alltid 10 gånger mer rost under ytan. Denna bil är inget undantag.
Ovan; Inte mycket kvar av rumpan nu. Det gäller att hålla tungan rätt i mun och inte kapa bort referenspunkter osv. Det blåa på bilden är Volvos svetsprimer. Kameran hann inte fram innan upprustningen av plåten hade börjat.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, touchdown!
det är ju dom här gångerna man börjar undra , det finns kompletta NYA karosser att köpa från usa , undrar hur TOTALEN skulle se ut rent Ekonomiskt om man räknade på den , fast det är ju svårt att sätta ett pris på sin egen tid
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )