Medlem 137 - Pontiac Turbo Trans Am 1989

Här kan tacs medlemmar skriva text och lägga in bilder på sina Pontiacar och övriga titta på dom. Det går inte att svara på inlägg här detta för att man själv skall kunna uppdatera informationen om bilen, eller ta bort den om man sålt sin bil.

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1262
Blev medlem: tis 04 jun 2002, 12:22
Namn: Daniel Johansson
Ort: Sthlm
Kontakt:

Medlem 137 - Pontiac Turbo Trans Am 1989

Inlägg av melvin »

Motor: V6
Växellåda: 200 4R
Färg: Vit
Inredning: Festivalinredningen = tyg
Instrumentering: Det finns också
Fälgar: Orginal + 15" bak för race
Däck: Varierar

Övrigt:
1 av totalt 187 byggda festivalbilar.
Denna bil, liksom de övriga 187 ägdes först av GM och användes till att skjutsa runt VIP personer i, samt för övriga parad uppdrag på banorna.
Bilen såldes sedan vidare till en GM anställd i Californien, efter en kort tid köptes bilen av Randy Burg och stannade i hans ägo ända fram till våren 2004.
Randy har uppdataret bilen för mer än $20.000.

Bästa tid i USA skedde 1996: 11,71@402m med mycket enklare mods under huven.

Bästa tid 2004 var på Blackrace i Umeå (18/9) 7,634@201m

Bästa tid 2005 var i Piteå (11/6) 7,54@201 / 11,76@402m


Mål sommaren 2005: är att köra B/O på blackrace samt knipsa Turbo-Lunkan på näsan med en hundradel eller mer! :razz:
Resultat 2005: blev väl ingen riktig fight med Lunkan, men rent tidsmässigt tog jag han. B/O på Blackrace var jag inte ens i närheten av.

Mål sommaren 2006: att ha en bättre byggd bil. Försöka köra en bra tid i Piteå, B/O på blackrace samt ta hem Tacs pokalen!




Mods (updated september 2005)
INTAKE AND EXHAUST
4” K&N AIR FILTER & EASTERN PERFORMANCE 4” INLET PIPE
T72 TURBONETICS CERAMIC BALL BEARING 72 MM TURBO
TONY DEQUICK FRONT MOUNT AIR TO AIR INTERCOOLER
KENNE-BELL 70MM THROTTLE BODY AND INTAKE PLENUM
MATCHING 1” PLENUM SPACER
ATR EXTERNAL WASTEGATE & MANUAL BOOST CONTROL
CERAMIC-COATED STAINLESS STEEL FACTORY HEADERS
3” STAINLESS STEEL, CERAMIC COATED DOWNPIPE
3” STAINLESS STEEL CAT-BACK ATR “PITBULL” EXHAUST

ENGINE WORK
PORTED AND POLISHED O-RINGED CHAMPION HEADS
CUSTOM ROLLER-FULCRUM ROCKERS
CRANE 212/212 ROLLER CAM
CUSTOM ROSS 9.0:1 CR PISTONS
STEEL MAIN CAPS
NITRITE COATED STEEL CRANK
COMPLETE BALANCE & BLUEPRINT
A/C COMPRESSOR DELETE PULLEY AND BRACKET

IGNITION AND FUEL
“F.A.S.T.” BANK-TO-BANK FUEL-AIR-SPARK MANAGEMENT
WIDE BAND O2 SENSOR
MSD DIS-4 PROGRAMABLE CAPACITOR DISCHARGE MODULE
POWERMASTER 120 AMP ALTERNATOR
REAR MOUNTED OPTIMA BATTERY IN A MOROSO BOX
AEROMOTIVE FUEL PUMP
AEROMOTIVE FUEL PRESSURE REGULATOR
½” FUEL LINE
95 LB/HR MSD INJECTORS
SMC ALCOHOL INJECTION WITH BOOST SENSOR
FLAMING RIVER REMOTE BATTERY DISCONNECT
OPTIMA YELLOW TOP BATTERY

DRIVELINE AND SUSPENSION + EXTRA
SPECIAL SOFT COMPOUND GOODYEAR EAGLE TIRES (FRONT)
MICKEY THOMPSON ET STREET 28X11.50-15LT (REAR)
FORD 9” REAR END WITH DETROIT LOCKER AND 3.50:1 RATIO BY CURRIE
PST CARBON FIBER DRIVE SHAFT
KENYON BUILT 200-4R, TRANSGO SHIFT KIT & TRANS BRAKE
3600 STALL PRECISION LOCK-UP TORQUE CONVERTER
B&M CONSOLE MEGASHIFTER
SPOHN TORQUE ARM AND DRIVESHAFT LOOP
HOTCHKIS REAR SWAY BAR AND END LINKS
HOTCHKIS ADJUSTABLE PANHARD ROD
BMC STRUT TOWER BRACE
ALSTON WELDED IN FRAME CONNECTORS
KB SHOCKS
JEGS 6-POINT ROLLCAGE (MODIFIED)
HURST ROLL CONTROL
AUTOMETER BOOST GAUGE
AUTOMETER TRANS TEMP GAUGE
AUTOMETER FUEL PRESSURE GAGE
PROFORM ADJUSTABLE RPM SHIFTLIGHT
CO-DRIVER: CLIO THE CAT (CUTIE PIE)

Vinter 2005: Bilen kommer få en genomgång under vintern, förhoppningsvis så ändras inte allt för mycket för i så fall blir mitt riktiga busprojekt stående.

Vinter 2006:
"Busprojektet" har fått kliva åt sidan. Nu ska det bli bil av TTAn och det är mycket att fixa. Få ordning på bensinsystemet är en ganska stor sak bara det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Skriv svar