Medlem 579 - Firebird 1974

Här kan tacs medlemmar skriva text och lägga in bilder på sina Pontiacar och övriga titta på dom. Det går inte att svara på inlägg här detta för att man själv skall kunna uppdatera informationen om bilen, eller ta bort den om man sålt sin bil.

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Medlem 579 - Firebird 1974

Inlägg av anders_1g »

Pontiac firebird 74, lite banracingmodifierad...
Röd och snabb..

framvagn
'Original' ram och samtilga lösa detaljer (bärarmar, innerskärmar, etc) zincsprutat och pulverlackat.
Energy Suspension polyurethanbussningar på de flesta punkter. Byts dock allt eftersom ut mot delrinbussningar.
Koniklassikdämpare runt om
Övre bärarm sänkt 10 mm för ökad cambergain. Anti dive 0° istället för 2°.
1° camber och 4,5° caster samt 0° toe in.. Exprimenterar fortfarande lite med hjulvinklarna...
framfjädrar 650 lbs/in med justerplattor, kan sänka 1" eller höja 1,5"
1,25" värmebehandlad krängningshämmare med delrinbussningar.
Corvette C4 330mm skivor och Corvette C5 ok med hålborrade kolvar för bättre kylning. Hawk performance HB247 samt originalbelägg (Hawk på bana o original på gatan)
Russel stålomspunna slangar
Kalluftsintag i fronten med slangar som leder kylluften till frambromsarna.
17x8,5 bmwfälgar med 255 40 17 Good Year GSD3 (skall bytas mot något klistrigare... om de bara kan ta slut någon gång! :wink: )
Ombyggd styrväxel med kraftigt reducerad servoverkan, 2,25 rattvarv

Bakvagn;
10bultad diffad bakaxel med 4,56:1
Bladfjädrar Hotchkis 175 lbs/in, främre bladfjäderinfästning höjd 3/4" för mer anti-squat
Corvette C4 skivor och ok, originalbelägg
Russel stålomspunna slangar
17x10 bmwfälgar med 275 40 17 GSD3 (nästan utslitna! :cool: )

Drivlina;
Motor: Pontiac 400... inte superhet, men den funkar,.. Renovering och trimning sker i vinter!
Kopping; Smitt hayssvänghjul med 11" centerforce koppling
Hydraliskt urtrampningslager från SAAB... :oops:
Växellåda; Borg Wagner T56, 6 vxl med förlängd spak och kraftigt kortat växelslag.
Kardan; Begagnad 4" från en nascarbil

Inredning;
Momo RS2 stolar bultade direkt i golvet
5-pktbälten på båda platserna
Löstagbar ratt, Momo
Lång växelspak - så den kommer nära ratten!
kortad blinkersspak (den var i vägen när man vred på ratten!) :lol:
Full uppsättning autometermätare, 5" varvräknare med shiftlight
Hastighetsmätare ersatt med cykeldator som dessutom har tidtagning, snitthastighet, maxhastighet med mera..
Custobyggd mittkonsoll, skall rymma alla strömbrytare då jag ej når instrumentbrädan med 5-pktbältet på..
dörrsidor i kolfiber
huvudströmbrytare
brandsläckare
solglasögon :angle:
Stereo - nej
lyxen sträcker sig till elhissar.. skall dock bort så fort som möjligt


Har säkert missat en massa saker, detta är ett projekt som är under ständig utveckling.. vinterns planer sträcker sig till rejält motorbygge samt ny bakvagn.

Vill du ha mer info, kika in på hemsidan för kontinuerliga uppdateringar
www.propontiac.com

Bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Skriv svar