Formula 400 -72 SÅLD

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

The Judge skrev:Som jag skrev tidigare så är plåten mellan packningarna till ventilhuset en eftermarknads, sannolikt TransGo, så du behöver inte tvivla på att din låda varit "öppnad".
Sorry, lite luddigt skrivet av mig, men jag menade att insidan är öppnad någon gång.
Att ventilpaketet är "moddat" har jag förstått eftersom fjädrar "försvinner" inte bara sådär.
Senast redigerad av donleone den ons 28 maj 2008, 11:37, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

Det enda sättet att VETA om det överhuvudtaget suttit nå´ra fjädrar alls där från början är att ha en Service Manual från den bil och årsmodell lådan kommer ifrån.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

OK, det kan alltså vara så att det inte satt någon fjäder där från fabrik.
Nåja, nu sitter det en där iaf.
Såklart så hittar man fel såhär i efterhand när jag fyllt på med olja, då jag den nyare kickdown solenoiden ska den inte ha en stålpackning där.
Jag monterade den såklart med packningen, fast jag reagerade på att den inte riktigt linade med hålet på solenoiden, men kände mig ändå hyffsat trygg då det faktiskt satt en packning där när jag monterade ner alltihop.

Förra ägaren briljerar vidare, fast jag gjorde ju samma miss.......men, jag tänker ta reda på det åtminstone, så det blir ner med tråget igen.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Tänkte bara säga att Shift-kittet gjorde verkligen susen, bilen växlar verkligen "positivt" och governor kittet ger utslag som det ska.
Nu ska det bara dial:as in sen är han nöjd för denna gång.

Modulatorn ligger 1.5 varv inskruvad mot tidigare inställningar och jag ska prova 1/2 varv till imorron, så visst har det hänt grejjer med lådan.
Senast redigerad av donleone den fre 30 maj 2008, 00:00, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Huga!

Modulatorn inställd samt Governoren kalibrerad, uppskattningsvis vart det 5 varv in från tidigare inställning på modulatorn, så nu änvänds varje växel istället för att den mummlar sig igenom 1:an och 2:an och sen åka på 3:an från 15-20 km/h och upp.

Ska försöka få ihop en liten videosnutt i år igen, återkommer med det.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Hepp!

Ny update, blir mer sällan nu då bilen känns riktigt bra.

Hittade en Formula ratt samt en mittkonsol på Powermeet som jag har monterat, fick äntligen tag i "Map pocket" facket som sitter på mittkonsolen så nu slipper jag se kablarna som ligger där bakom.

Dessutom har jag petat i en ny stereo som gjorde en jävla skillnad, nu är det bra drag i stereon också!

Efter att jag böt ut mina Hi-Jackers mot std. stötisar och böt bladfjädrarna vart bilen bra mycket lägre baktill vilket ledde till att mina slutrör tog i bladfjädrarna HELA tiden, fruktansvärt irriterande, vart det till att bygga nya slutrör.
Jag valde en annan modell av slutrör med lite mer orginalstuk......fast med en "twist"
Det vart lite dovare ljud utan att skapa resonans i bilen, så nu låter den faktiskt grymmare.......härligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

Hepp!
Det är visst över 5 månader sen jag skrev något här och här är anledningen, en Saab 95 av 1974 årsmodell, fullt utrustad med Motor och kupé värmare samt extrasätet bak, helt fantastisk bil.
Till nästa vinter ska jag försöka få tag i en 2-Taktare.
Saab.JPG
Nåja, den här gången ska jag renovera växellådan, en TH400 från en Olds -78 (den har suttit i bilen sen jag köpte den).
Shift-kit är redan monterat sen förrut men det följde med lite extra "internal parts" för att öka trycket på 3:ans växel med 300%, det består av ett antal fjädrar samt en låsring.
Ett Super-Mega-DeLuxe kit införskaffades som verkar innehålla det mesta förrutom bussningarna och shift-kitet förstås.
Bussningarna köptes i efterhand.
Nya delar.JPG
Lådan i sig är förvånansvärt enkel i sin uppbyggnad med två planetväxlar, dessutom behövs det inga specialverktyg alls för att riva och sätta ihop lådan igen.
En press behövs givetvis om man ska byta bussningarna.
versikt delar.JPG
Enl. Ron Sessions är den här bussningen en av anledningarna att 400:a lådan håller så bra, men det har den definetivt inte gjort på min låda, snarare tvärtom.
Övriga bussningar ser MYCKET bättre ut än den här, undras vad som kan ha hänt?
Bussning.JPG
Dessutom är lamellerna lövtunna och svarta, stålplattorna ser inte heller så krya ut tycker jag.
Men allt det kommer att bytas ut mot nya.
Lamell.JPG
Och här var ett fiffigt tips från Rom Sessions om hur man får isär "Forward clutch" och "Direct clutch", dock var det inte allt för genomtänkt att använda snabbtvingar när man ska släppa på fjädertrycket.
Klämmor.JPG
Jag återkommer när det är dags att montera ihop alltsammans, då är allt rentvättat och det sitter nya bussningar överallt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Formula 400 -72

Inlägg av 2 loud »

och glöm inte att spola rent kylaren och ledningarna till denna
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Formula 400 -72

Inlägg av the judge »

Bra jobbat! Oslagbar känsla när man har koll på grejorna.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

Ang. kylaren tänkte jag bortrationalisera min externa kylare mot den som faktiskt finns i min kylare.
Kylaren är nyköpt av mig och anslutningarna för automatlådan är fortfarande pluggade, hade jag haft en kylare av okänt skick hade jag nog behållit externa kylaren.

Ps. ska det skruvas fast några speciella muttrar/adaptrar på växellådans in- och utgångar för oljekylningen för att passa konade rör? Ds.
/Lejon
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Formula 400 -72

Inlägg av the judge »

Japp, så här ser de ut:
Rak gänga med packning emellan in i huset (alltså INTE NPT, vad nå´n annan än säger), 1976 och senare kan ha mm-gänga, kolla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

Tack Kent!
Har beställt såna, sen ska det dras lite rör, INTE kopparrör har jag hört.
Dom kan visst självhärda av vibrationerna och gå av.

Är det någon som blir klokare än jag på den här bilden avseende punkt #4?
Transgo.JPG
Det finns ingen text om just den operationen, annat än borrstorleken.
Ska man göra det oavsett, eller gäller det om man ska använda den orange fjädern (Vilket jag inte ska).
Fördelar? Nackdelar?

En ganska allvarlig defekt som jag hittade när jag inspekterade delarna var det här:
DSC04435.JPG
Pumpdrevet ser inte allt för kry ut och ett nytt är beställt.

Men nya bussningar sitter det i nu iallafall :smile:
New vs. Old:
DSC04444.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
scaryeyes
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1629
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 16:27
Namn: Magnus Nilsson #247
Ort: Finja
Kontakt:

Re: Formula 400 -72

Inlägg av scaryeyes »

Tänk på att värme är en automatlådas värsta fiende.... Jag hade nog användt en extern kylare. Varmt vatten kyler ju inte speciellt bra?
-94 trans am
Hotrod -34 ford, LS1 C5 chassi
-97 Cadillac seville STS

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260364
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Formula 400 -72

Inlägg av hardly »

Kall olja är inte heller bra för lådan. Orginal kylet har 2 uppgifter, dels att skynda på uppvärmningen av lådan och dels att hålla den lagom varm. Kör du inte race eller långlopp för jämnan skulle jag tro att orginal kylet räcker lååååångt.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
peewee
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 18 mar 2006, 11:26
Namn: peter wikström

Re: Formula 400 -72

Inlägg av peewee »

Vill du sälja extrakylaren?
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

Visst kan jag sälja kylaren!
Skicka ett PM med ett bud så ska vi nog komma överrens.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

I väntan på delar som skulle ha kommit idag (Lördag) vart det av att jag tvättade och målade växellådshuset.
Till en början tänkte jag strunta i det, men jag ångrar inte att jag gjorde det med facit på hand.
Före och efter:
omålad.JPG
målad.JPG
målad1.JPG
Dessutom har jag fått hastighetsmätardrevet påpressat, det nya var aningen(!) smalare än orginalplastdrevet, så det vart till att pressa det så den hamnade i mitten av plastdrevets gamla position.
Drev.JPG
Nu ska jag pressa i det bakre lagret i huset och förmontera lite småpill i väntan på delarna som kommer på Tisdag istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
hurtig
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 140
Blev medlem: ons 01 feb 2006, 13:39
Namn: Anders Hurtig #410
Ort: Nykvarn

Re: Formula 400 -72

Inlägg av hurtig »

Varför har du bytt ut plastdrevet?
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

Det var fel antal kuggar på det.
Drevet som sitter tillgänglig från lådans utsida finns också i olika kuggantal, men om man byter bakaxelutväxling kan det ibland inte räcka till med att byta det, då får man även ge sig på detta drev.
Lådan som jag har kommer från en Oldsmobile Fullsize från 1978 och den hade förmodligen en bakaxelutväxling på 2.42:1 till 3.08:1 medans jag numera kör med 3.73:1
/Lejon
Användarens profilbild
hurtig
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 140
Blev medlem: ons 01 feb 2006, 13:39
Namn: Anders Hurtig #410
Ort: Nykvarn

Re: Formula 400 -72

Inlägg av hurtig »

Fanns det inte utbytes i plast eller är det sämre?
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

Tyvärr så finns bara utbytes i stål, annars kan man försöka få tag på ett från en annan låda med orginaldrevet kvar med det tänkta antal kuggar.
För min del gick jag från 19 kuggar till 15 som kommer att driva ett 41 kuggars hastighetsmätardrev, vilket bör ge mig rätt utväxling till hastighetsmätaren.
(någon som känner sig matematisk och hjälpsam kan ju ev. bekräfta mitt uträknande med en bakaxelutväxling på 3.73:1 och med 225/70-15 däck.)

Lite tips till er andra som kanske ska renovera er låda.
Först så kan man lägga lite packning på tub här på packboxen för att ta upp ev. ojämnheter i pumphuset och struten.
pbox.JPG
Och för att centrera pumphalvorna innan man skruvar ihop dom kan man använda sig av två stora slangklämmor som man skruvar ihop.
klämma.JPG
Sist en "bänk" med ett hål i, i mitt fall vart det sideboarden LACK med ett 100mm hål i som jag lägger över min soptunna när den behövs.
hål.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Formula 400 -72

Inlägg av the judge »

Din kalkyl stämmer bra.
http://www.tciauto.com/Products/TechInf ... _gears.asp
Pumphalvorna kan löst skruvas ihop, sedan stoppas pumpen ner i huset uppochner så att halvorna blir "centrerade" för att sedan dra åt skruvarna.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

Tjolahopp!

Lådan är på plats och det sitter nya packningar på frontkåpan och vattenpumpen p.g.a. mitt vattenläckage till motoroljan.
Oljekylaren för automaten är bortplockad och ersatt av rör till den inbyggda i kylaren.
Det vart en liten bit över när jag kom fram till kylaren, därför ser det ut som det gör därframme.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Formula 400 -72

Inlägg av the judge »

Jag skulle inte korsa rören som på sista bilden.
"Skav och nöt-faktorn".

Annars var det faktiskt lite extra "reserv"-böjar även original, så det är OK.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

Voilá
1.JPG
4.JPG
Nu har jag fyllt på med olja och startat bilen, växellådan lägger i växlarna som den ska och jag har kört fram och tillbaka i garaget, så lådan verkar funka.
Nu återstår det att se om vattenläckan vart fixad, annars blir det av med topparna *suck*.

Inför denna säsong har jag alltså:
*Bytt olja i bakaxeln inkl. "knäppolja"
*Bytt motorolja (testar med 10w-30 i år)
*Renoverat lådan
*Bockat till rör för automatlådan
*Bytt packningar till frontkåpan
*Samt det vanliga med en års-service (Stift, brytarspetsar, däckrotation mm.)

Hoppas, hoppas, hoppas nu att vattenläckan är fixad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72

Inlägg av donleone »

Jaha, då var bilen såld!
Efter 5 år i min ägo och en hel del gjort på bilen får den ett fortsatt liv i någon annans garage.
I hela 3 dagar var jag utan bil *rys*, och är numera ägare till en -56 Buick Special 4d ht.
Jag tänkte komma till Wenngarns i år iaf, och fortsatta år med då det är en helmysig bilträff.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Formula 400 -72 SÅLD

Inlägg av anders_1g »

WTF :eek:

Det var ju ganska otippat att den här bilen skulle försvinna. Hoppas att du tipsade den nya ägaren om klubben, eftersom "hans" bil kommer med i nästa nummer av TA-bladet. :lol:

Grattis till nyförvärvet, eller nåt. ;)
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Formula 400 -72 SÅLD

Inlägg av donleone »

Jo, det gick fort där.
Från att ha massor med planer till att vilja ha fullsize med helsoffa.
Visst tipsade jag om klubben, och så tipsade jag om wenngarns också.
Bilen gick till Hofors.
/Lejon
Skriv svar