Hepp!
Det är visst över 5 månader sen jag skrev något här och här är anledningen, en Saab 95 av 1974 årsmodell, fullt utrustad med Motor och kupé värmare samt extrasätet bak, helt fantastisk bil.
Till nästa vinter ska jag försöka få tag i en 2-Taktare.
Saab.JPG
Nåja, den här gången ska jag renovera växellådan, en TH400 från en Olds -78 (den har suttit i bilen sen jag köpte den).
Shift-kit är redan monterat sen förrut men det följde med lite extra "internal parts" för att öka trycket på 3:ans växel med 300%, det består av ett antal fjädrar samt en låsring.
Ett Super-Mega-DeLuxe kit införskaffades som verkar innehålla det mesta förrutom bussningarna och shift-kitet förstås.
Bussningarna köptes i efterhand.
Nya delar.JPG
Lådan i sig är förvånansvärt enkel i sin uppbyggnad med två planetväxlar, dessutom behövs det inga specialverktyg alls för att riva och sätta ihop lådan igen.
En press behövs givetvis om man ska byta bussningarna.
versikt delar.JPG
Enl. Ron Sessions är den här bussningen en av anledningarna att 400:a lådan håller så bra, men det har den definetivt inte gjort på min låda, snarare tvärtom.
Övriga bussningar ser MYCKET bättre ut än den här, undras vad som kan ha hänt?
Bussning.JPG
Dessutom är lamellerna lövtunna och svarta, stålplattorna ser inte heller så krya ut tycker jag.
Men allt det kommer att bytas ut mot nya.
Lamell.JPG
Och här var ett fiffigt tips från Rom Sessions om hur man får isär "Forward clutch" och "Direct clutch", dock var det inte allt för genomtänkt att använda snabbtvingar när man ska släppa på fjädertrycket.
Klämmor.JPG
Jag återkommer när det är dags att montera ihop alltsammans, då är allt rentvättat och det sitter nya bussningar överallt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.