Formula 400 -72 SÅLD

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Formula 400 -72 SÅLD

Inlägg av donleone »

Eftersom min motorrenovering har eskalerats hela tiden har det i princip förvandlats till ett Projekt.
Det är en 400 motor, blocket är från en -74:a,topparna är från en 68:a (#15).
När jag köpte bilen gick den inte att starta, batteriet hade svällit i kylan så att gavlarna hade spruckit.
Ner och inhandla min första reservdel.
Ett batteri, lyckades få tag i ett Exide med ena lyftöglan trasig, fick skaplig rabatt på det.
Höll på ett tag med att få fuggen att gå bra, satt en Holley 800Dp när jag köpte den, köpte en Holley
750vac + en jävla massa justerings delar till den.
Köpte även en Mallory dubblebrytare i samma veva, sålde org. till grannen i garaget.
Till slut fick jag nog med allt krångel, böt min Mallory mot org. av grannen som ville trimma lite, sålde
Holleyn med superförlust "Goodwill" till grannen.
En Rockorkester inhandlades av "The Judge", samt att jag böt jämna slängar mitt Torker II mot ett
org. insug passande en -72:a.
Motorn vill fortfarande inte gå bra, efter lite frågande på TACS forumet visade det dig att min
svängningsdämpare inte var rätt.
Jaha, inhandlas snarast från Norrlands, 1600:-, köpte även med Timingtape, som jag tejpade åt fel håll...hehe.
Vid det här laget har jag gjort en helomvändning från att vilja trimma till att avsky allt som har med trim
att göra eftersom bilfan vill inte gå bra.
Får tag i Förra ägaren för att få lite info om kammen som sitter i, "Det är en snäll trimkam" säger han,
Sheise, om kamen är av mild natur varför vill inte bilfan gå bra.
Lessnar på att meka varje helg för att få bilen att gå så jag kastar in handuken för detta år och börjar riva.
Tar ut kammen, frågar lite på TACS forum och får reda på att det är en sjuhelvetes kam iaf.
Helvetes trim, Beställer en H.O kam av Americano enterprices och R.A grenrör av RamAir Restoration.
Eftersom jag fortfarande väntar på Kamen fick jag lite tid över och gå igenom resten, blästrade av alla lösa
fästen, remskivor, fläkt, servopumpshuset och lite muttrar för att få dom Pulverlackade.
Ungefär där är jag nu, tack och lov så ser bilens underrede ut som att den rullade av banan för en vecka
sedan, så jag slipper rostlagandet iaf.
Senast redigerad av donleone den mån 07 sep 2009, 11:39, redigerad totalt 20 gång.
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Det är ju kul att du har en hobby som tar upp all din tid :angle:
Kul o se att det går framåt jag väntar med spänning på resultatet dvs om det var kammen som är ditt problem.Själv går jag åt rakt motsatta hållet i vinter och skall byta en del orginal grejor till sådant du inte tycker om fast min bil går bra.
Lycka till.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

För allt i världen så sälj inte bort nåt av dina orginal grejjor.
Kommer en dag då du inte vill gasa fullt varje raka utan även ta en långresa eller cruisa lite, då kan det vara fint å peta i dom igen.
Se till att få dom renoverade och så medans du kör med dina trimgrejjor så blir det roligt när du vill byta tebax igen.
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Det kan du vara lugn för att jag inte gör. Detta har jag nämnt även tidigare att man i framtiden får mkt mer betalt för en orginalare så alla orgdelar renoveras o sparas.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
turbo daniel
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3514
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Majetic #448
Ort: Göteborg

Inlägg av turbo daniel »

Så tänkte jag också när jag köpte den bil jag nu har. Det jag dock ser nu efter 2 år är att priserna kraftigt sänkts sedan jag fick den.

Sen är det ju en annan sak om priserna är högre om 10 år... då har man antagligen inte kvar bilen utan sitter i nån turbo japs...

Daniel
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

Turbo Daniel skrev:då har man antagligen inte kvar bilen utan sitter i nån turbo japs...
:coolgun: :sad2: :evil:
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Att behålla bilen tror jag är säkrare än att köpa aktier, förr eller senare kommer den att öka i pris.
Titta bara på 1 gen och 2 gen, får ju nästan ingenting för pengarna.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Nu har jag kommit en bit på vägen.
Skulle ha tagit fler kort men batteriet tog slut i kameran + att det kom en rökpuff ur den???
Remskivan till Servon sprack när jag spännde fast den i skruvstädet?, tänkte att jag skulle skruva dit remskivan utan att använda mejsel som mothåll och slippa repor och bortskavd färg.

Murphy på hembesök
Bild

Nya H.O kammen
Bild

OBS! ingen remskiva
Bild

Snyggt med silver och svart
Bild

Börjar likna nåt nu!
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den mån 16 jan 2006, 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Vill bara få med den här!
H.O Kamen till vänster!

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den mån 16 jan 2006, 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Kul o se att det går framåt! (förutom remskivan då förstås)Joseph håller på med kam byte han också just nu i Karlskrona.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Jag har slängt i En edelbrock RPM kam vilket är en replika av Pontiacs värsting kam (9794041) med tillhörande Insug (Edelbrock RPM insug) samt att jag har en HEI fördelare på en motor som gjordes 65-66.
Och förgasaren är en Holley 700DP och topparna är lätt portade.

Min funkar bra och går bra, det är fortfarande en del inställningar som behöver göras men det tar jag till vintern och en eventuell rullande landsvägs (till sommaren) för att ställa in allt perfekt.

Tomgång vid N är ca 750
Tomgång vid D är 550

Tomgången är väl inte den jämnaste (i D) men långt ifrån obehaglig eller att den skulle riskerar att dö.

Kör på Blyfri 98 dock (beror på hög komp).

Du kan höra tomgången här (i N och vid ca750 varv).
http://www.tacs.nu/forum/download.php?id=3669

Tycker det skulle vara synd att du slängt så mycket tid och pengar så kanske det är något annat som är fel (sen kanske vi har olika uppfattningar på vad jämn tomgång är i och för sig)

Hoppas du får ordning på det i alla fall.
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Det kanske låter besvärligare än vad det är när jag skriver och förklarar och beskriver mina problen och ideer.
Med detta är min hobby, och jag kan inte låta bli att skruva isär grejjor.
Att köpa en Komplett bil i kanonskick är inte en dröm för mig, en 70:ans TA m. RAIV motor i behov av renovering vore ett drömprojekt inom min ekonomi.
Bortom drömmarnas värld ligger en Judge 67-69:a, iofs hade en snubbe i granngaraget en sån till salu, men det var inte mycket bil för 75.000 = ett riktigt lik.
Med ojämn tomgång menar jag att motorn är på väg att hoppa ur sina egna fästen, som min höll på med.
Luftfiltret hoppade c:a 2-3cm i sidled oregelbundet på tomgång.
Hade 10-12 hg i vacuum på tomgång, en frisk motor har mellan 15-22 beroende på vad det är för motor.
/Lejon
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Min hoppar då inga 2-3 centimeter i sidledes då hade jag aldrig kört bilen då det är för mycket vibrationer både för motorn och karossen.

Jag skall kolla vad mitt vakum ligger på men det är inte mycket.

Har du kollat kompressionen på motorn?
Senast redigerad av formula400 den sön 19 sep 2004, 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Formula400 skrev:Min hoppar du inga 2-3 centimeter i sidledes då hade jag aldrig kört bilen då det är för mycket vibrationer både för motorn och karossen.
Precis, var inge roligt alls att köra bilen + att jag hade Headders på bilen som låg mot framvagnsbalken = Massor av vibrationer.
9.5 i komp men det ska visst bli annorlunda efter kambyte, återstår att se.
Senast redigerad av donleone den fre 18 mar 2005, 21:19, redigerad totalt 2 gång.
/Lejon
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej DonLeone.

Här kommer 2 små filmer om tomgången samt vakum värden (finns med på filmerna).

Hade ingen lust att göra det i regnet (har regnat ett par dagar i sträck nu...).

/Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Dun motor är ju iaf stilla, även om vacuumet är lite lågt.
Det där hade nog jag gått med på, men kammen jag hade var rätt grym + att ventilfjädrarna är av org. typ = Valve float vid 4-5000rpm = 2:an hoppar aldrig i vid fullgas.
Va häftigt med lite videosekvenser ibland, ska köpa en digitalvideokamera nu i höst, då blir det nog ett och annat inlägg med rörliga bilder från mig också.
Tackar för videosnuttarna.
/Lejon
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

DonLeone skrev:Dun motor är ju iaf stilla, även om vacuumet är lite lågt.
Det där hade nog jag gått med på, men kammen jag hade var rätt grym + att ventilfjädrarna är av org. typ = Valve float vid 4-5000rpm = 2:an hoppar aldrig i vid fullgas.
Va häftigt med lite videosekvenser ibland, ska köpa en digitalvideokamera nu i höst, då blir det nog ett och annat inlägg med rörliga bilder från mig också.
Tackar för videosnuttarna.
Hej Don.

Ja det kan vara ventilfjädrarna då jag har dubbla per ventil (en yttre och en inre).

Ja en bild säger en hel del men en film snutt säger så mycket mer ;)

Varse god, man vill ju hjälpa till...

/Sven
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Kan ju som parantes lägga till att jag byggt en bil innan, mitt skolprojekt som jag kapade lite i för att lära mig hur det funkar, en Ford Granada -80 med den ökände Pinto motorn.....ryyyyyyys!.
Skulle ha blivit Röd, det var tanken iallafall, men antingen är/var jag färgblind den dagen eller så var lyset fel i butiken när jag valde färg.
Nåja, helt fel vart det ju inte ändå.
Lite Customjobb på bakdelen, rätt kul och leka med plåt ibland.
En annan option var att jag byggde in skufföpppningen så man öppnade innifrån under stolen via wire, lite cleanare, lite roligare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Har börjat lite med monteringen nu, fast det är två steg framåt och ett bakåt, då allt orört ser för djävligt ut i kontrast mot allt nylackat har det blivit en det Penselrenoverande.
Rev isär fördelaren och såg att det var grovrost på axeln??!!, är det normalt frågar man sig?
Tog mig tid att fila bort lite gjutskägg på fördelaren samt slipa och autosola lite, fast med luftrenaren på går det väl inte att se den överhuvud taget.
Har f.ö tagit bort allt gjutskägg på insuget också, dom är inte bra på att gjuta där i staterna.....åtminstone inte på 70-talet.

Rost?
Bild

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den mån 16 jan 2006, 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Nu har jag börjat lite smått med avgassystemet.
Dom gamla Heddersen tas bort och ersätts med RA Grenrör istället, sen får jag se om det blir hembygge eller Ferrita.
Sen en liten bild om min besatthet om orginal.....hehe...... :oops:

Bild

Bild

Bild

Bild

Hehe........
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den mån 16 jan 2006, 22:41, redigerad totalt 2 gång.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Har nu införskaffat mig en luftrenare á la orginal....... :razz:
Ena Vacuum dosan funkar inte så det blir till och byta den, tydligen måste man borra bort ett par punktsvetsar för att få loss den!
Annars var den över förväntningarna i skicket, en del brunt på locket men rak och fin utan bucklor.
Omkromning av locket och pulverlackering av bottendelen, efter borttagning av vacuum dosorna givetvis, blir på agendan i vinter.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den ons 16 feb 2005, 16:04, redigerad totalt 2 gång.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Så där ja, luftrenare på plats, en ny remskiva till servon har införskaffats och en förvärmningsplåt för RA grenrören är på väg.....hoppas jag iallafall..... :angle:
Har bytit bort mina kromade MOROSO ventilkåpor mot ett par orginal inkl. PCV-Röret som jag blästrade och lämnade in för pulverlack.
Paralellt med motorn håller jag på med innerskärmarna också, dom har jag målat om med mattsvart bengalack samt monterat stänkskydden till motorn.

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den lör 04 feb 2006, 12:07, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Har börjat med elen, till slut, kan bara säga att 27 ägare har satt sina spår.... :angle:
T.ex så var kabeln som går från tempgivaren dragen till generatorn!!!
Två kablar som skulle ha till störm var bara avklippta och kickdown kabeln hängde bredvid eftersom en anna kabel redan var dragen till kickdownen, som inte gick nån´stans... :mad:
Och eftersom hela A/C stamen är borttagen blir förvirringen ännu värre eftersom en del kontaktstycken inte har nånstans att ta vägen!
Kommer med lite Före-Efterbilder när det är klart!
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Vad är Bengalack?

Det ska bli intressant hur din motor ser ut när den är färdig. Det finns inte många i Svea rike som har allt orginal på din årsmodell i motorutrymmet.

Jag måste fråga: Är det inte lika bra för dig att köpa en ny kabelstam istället för att hålla på att rätta till din gamla? Jag menar, har du lagt så mkt pengar och kommer lägga på att få din motor orginal så är väl en ny kabelstam en liten kostnad i det stora hela?

I vilket fall som helst så är det väldigt bra att du håller på med detta och det kommer bli till en stor tillgång för oss med 2a gen här i klubben när du väl har blivit klar med det hela och kan svara på alla orginalfrågor gällande motorutrymmet.

Men det blir svårt att slå Kent gällande det :smile:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Bengalack är en emaljfärg som jag har penslat innerskärmarna med, den är otroligt slitstark och bli hård som......ja, emalj.... :razz:
Du har rätt ang. elsystemet, ska best. från Lectric Limited idag...... :angle: , fast bara i motorutrymmet, det andra får vänta på sin tur.
Ett litet smakprov på hur det ser ut bara:

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den lör 04 feb 2006, 12:07, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

De flesta går till samma färg iallafall :roll: det hade varit roligt att veta anledningen till varför det är skarvat där. :smile:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Ahh... motorrumsrenovering! Utsökt gemytligt! Jag fixade upp motorrummet förra vintern i min -74. De är rätt mycket jobb, men ack vad fint det blir då man e klar!

Här e bilder på hur det blev:
Bild
Bild

Ser fram emot edert framskridande projekt! Eller som Amerikanaren sa: Wåå jää...
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Jösses...... :eek:
Det var bra jobbat, det jag tycker är roligast är alla detaljer.

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den lör 04 feb 2006, 12:08, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Nu har det hänt lite mer på motorn, huvudcylindern har rengjorts renoverats och målats med hammarlack, även Servoklockan har fått samma behandling samt övergått från svart till silver.
Annars har det bara varit lite allmänt små pillande lite överallt, *pust* mycket att ta reda på efter tidigare ägare....... :roll:
Förvärmningsplåten som jag var så lycklig över att ha vunnit gick över så fort jag fick hem det och prova på bilen.
Det visade sig vara en vanlig Förvärmarplåt, den behålls tills min bror har byggt en ny åt mig med den gamla som mall, istället för en RamAir förvärmarplåt som anonnsen sa.
Nåja den nya blir i Rostfritt och kommer inte att rosta bort i första taget.
Har även fått tag i en orginal tempgivare med tre kontakter, lite bökigt att hitta men skam den som ger sig..... :smile:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av donleone den lör 04 feb 2006, 12:10, redigerad totalt 1 gånger.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

jaha, då har man gått ett steg till.
Bilen ska nu få en ny kostym, d.v.s en lack, det blir Svart igen av två anledningar.
1: Det är en jäkligt snygg färg.
2: Tiden är knapp och jag orkar inte måla om insidan på dörrarna, dörrgångarna och insidan på skuffen.
Dom är redan svarta.
Måste säga att det är rejäl plåt i gamla jänk-järn iaf, inte mycket rost på min bil iaf.
Inte ens en svetsloppa behövs läggas, bara lite slipande.
A-stolparna är lite rostiga, verkar vara ett populärt rostställe eftersom det är på samma ställe på bägge sidor, annars är det inget farligt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Skriv svar