Bilder på min TA 455 -74
Moderator: Moderators
Bilder på min TA 455 -74
Här e lite bilder på min TA som jag renoverat det senaste året.
Bilen har gått 6500 mil sedan den var ny, endast två ägare före mig. Bilen är nu i toppskick och ska så förbli, dvs om jag inte blir rammad av någon pensionär med neddragen keps & framtåtlutad körstil med huvudet kroniskt vridet 90 grader i sidled...
Ska lägga in lite bilder på motorrummet & kupén med...
Det som skymtar i garaget på den sista bilden är mitt nästa projekt. En Dodge Charger -69. Visst är det att häda så säg...
Mvh
Ugglemor /Pedagog
Bilen har gått 6500 mil sedan den var ny, endast två ägare före mig. Bilen är nu i toppskick och ska så förbli, dvs om jag inte blir rammad av någon pensionär med neddragen keps & framtåtlutad körstil med huvudet kroniskt vridet 90 grader i sidled...
Ska lägga in lite bilder på motorrummet & kupén med...
Det som skymtar i garaget på den sista bilden är mitt nästa projekt. En Dodge Charger -69. Visst är det att häda så säg...
Mvh
Ugglemor /Pedagog
Senast redigerad av ugglemor den tis 24 aug 2004, 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Tack tack! Rött är sött som man brukar säga...
Har varit nere i det ultratrånga garage där bilen står och tagit en bild under huven & en i kupén. Bilderna blev sisådär, men med tanke på det bristfälliga utrymme samt den svåra förkylning jag lider av (har varit tvungen att både nysa och hosta ett flertal gånger) så är jag ändå nöjd med resultatet.
Polera bort smutsfläcken på bromscylinderns samt fixa de dåliga kopplingarna/upphängningarna under insturmentbrädan kommer att sätta pricken över i:et! Sedan är det fulländat!
Har varit nere i det ultratrånga garage där bilen står och tagit en bild under huven & en i kupén. Bilderna blev sisådär, men med tanke på det bristfälliga utrymme samt den svåra förkylning jag lider av (har varit tvungen att både nysa och hosta ett flertal gånger) så är jag ändå nöjd med resultatet.
Polera bort smutsfläcken på bromscylinderns samt fixa de dåliga kopplingarna/upphängningarna under insturmentbrädan kommer att sätta pricken över i:et! Sedan är det fulländat!
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Gott o se gummiske!
Magnifikt!
Hur många månvarv har det tagit att få fram ett så fulländat exemplar?
Hur många Ardenner finns det i den är det 250 eller 290?
Jag ser fram emot lite bilder på Dodge Laddaren innan du förädlar den
Magnifikt!
Hur många månvarv har det tagit att få fram ett så fulländat exemplar?
Hur många Ardenner finns det i den är det 250 eller 290?
Jag ser fram emot lite bilder på Dodge Laddaren innan du förädlar den
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Racer skrev: Hur många månvarv har det tagit att få fram ett så fulländat exemplar?
Ja du, jag köpte bilen för drygt ett år sedan, och nu är den så gott som klar. Småfixade lite förra sommaren, polerade lacken, monterade headers & 2 1/4 tums avgassystem så att motorn skulle andas lite bättre. Ersatte även originalfälgarna med kromfälgar. Dumt att åka runt på ett par så fina och oskadda originalfälgar som jag trovärdigt sa till min far medan jag omsorgsfullt gömde dem på garagevinden...
Under vintern rev jag ner framändan på bilen i molkeyler. Glasblästrade & pulverlackade allt som skulle vara svart, målade motorn samt fixade & rengjorde varenda liten pinal (allt från skruvar till elkablar) och bytte det som behövdes.
Satte även in en stereo så att jag kan lyssna på AC/DC då jag glider längst stadens gator.
Och under denna sommar har jag gjort utsidan klar. Dit med ”the screaming chicken” på huven, lite nya lister, omlackering av pastdetaljer som blekant, bytt framrutan mm...
Racer Skrev: Hur många Ardenner finns det i den är det 250 eller 290?
Original ska det vara 250, men då har jag satt dit headers & dubbelt avgassystem med separata dämpare istället för originalet som var ynka 1,66” med bara en gemensam dämpare. Så den har nog iaf kring 300hp tror jag...
Motorhed skrev: Fint med orginalrenovering! Hade varit mysigt med lite "före" bilder också. Lite avundsjuk på Chargern din, hur stor motor sitter där i den måntro? 440?
Hade ingen digitalkamera då jag renoverade Pontiacen, har några vanliga bilder. Springer jag på en scanner ska jag scanna in dem å lägga upp dem.
Chargern är importerad från Carlifoninen, de e en –69 Charger SE med 383 motor. Den har 727 låda & 8 3/4" bakaxel med auburndiff. Den ska ge 275 hästar i originalutförande, men efterosm bilen är gubbkörd sedan den var ny så är den så igensotad att den nog inte leverarer mer än 80hk! Men bilen är i mycket fint skick, fullt fungerande & helt original. Ett bra objekt med andra ord.
Nåja, den ska iaf skruvas isär i molekyler & renoveras under 2-3 års tid, en tokrenovering med andra ord.
Sen får vi om det sitter skivbromsar runtom & 440 under huven när den är klar... självklart kommer varenda originaldel att sprars om det skulle bytas ut något.
Den ska även få en ny färg, svart, vad annars... detta eftersom den bruna vinyltopp som nu pryder taket ger mig svår, ja nästan plågsam erektion så fort jag närmar mig bilen. Själv tror jag att det beror på kombinationen av just vinyltaket & det otroligt läckra lasträcket som sitter fastskruvat på bagaget! Läckert värre...
Här är en bild på vidundret... (lägg märket till Pontiacen i bakgrunden, bara för att hålla oss till rätt forum så att säga... )
Mvh
Ugglemor /Pedagog
Ja du, jag köpte bilen för drygt ett år sedan, och nu är den så gott som klar. Småfixade lite förra sommaren, polerade lacken, monterade headers & 2 1/4 tums avgassystem så att motorn skulle andas lite bättre. Ersatte även originalfälgarna med kromfälgar. Dumt att åka runt på ett par så fina och oskadda originalfälgar som jag trovärdigt sa till min far medan jag omsorgsfullt gömde dem på garagevinden...
Under vintern rev jag ner framändan på bilen i molkeyler. Glasblästrade & pulverlackade allt som skulle vara svart, målade motorn samt fixade & rengjorde varenda liten pinal (allt från skruvar till elkablar) och bytte det som behövdes.
Satte även in en stereo så att jag kan lyssna på AC/DC då jag glider längst stadens gator.
Och under denna sommar har jag gjort utsidan klar. Dit med ”the screaming chicken” på huven, lite nya lister, omlackering av pastdetaljer som blekant, bytt framrutan mm...
Racer Skrev: Hur många Ardenner finns det i den är det 250 eller 290?
Original ska det vara 250, men då har jag satt dit headers & dubbelt avgassystem med separata dämpare istället för originalet som var ynka 1,66” med bara en gemensam dämpare. Så den har nog iaf kring 300hp tror jag...
Motorhed skrev: Fint med orginalrenovering! Hade varit mysigt med lite "före" bilder också. Lite avundsjuk på Chargern din, hur stor motor sitter där i den måntro? 440?
Hade ingen digitalkamera då jag renoverade Pontiacen, har några vanliga bilder. Springer jag på en scanner ska jag scanna in dem å lägga upp dem.
Chargern är importerad från Carlifoninen, de e en –69 Charger SE med 383 motor. Den har 727 låda & 8 3/4" bakaxel med auburndiff. Den ska ge 275 hästar i originalutförande, men efterosm bilen är gubbkörd sedan den var ny så är den så igensotad att den nog inte leverarer mer än 80hk! Men bilen är i mycket fint skick, fullt fungerande & helt original. Ett bra objekt med andra ord.
Nåja, den ska iaf skruvas isär i molekyler & renoveras under 2-3 års tid, en tokrenovering med andra ord.
Sen får vi om det sitter skivbromsar runtom & 440 under huven när den är klar... självklart kommer varenda originaldel att sprars om det skulle bytas ut något.
Den ska även få en ny färg, svart, vad annars... detta eftersom den bruna vinyltopp som nu pryder taket ger mig svår, ja nästan plågsam erektion så fort jag närmar mig bilen. Själv tror jag att det beror på kombinationen av just vinyltaket & det otroligt läckra lasträcket som sitter fastskruvat på bagaget! Läckert värre...
Här är en bild på vidundret... (lägg märket till Pontiacen i bakgrunden, bara för att hålla oss till rätt forum så att säga... )
Mvh
Ugglemor /Pedagog
Senast redigerad av ugglemor den tis 24 aug 2004, 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Man tackar & bockar ödmjukast!
Jag tror att de nedåtvinklade utblåsen kom kring 76-77... och jag är av samma uppfattning som du, att Chargern är en av de burtalase bilar som gjorts. Får städa ur garaget i veckan så att man kan ta in bilen å börja skruva isär den. Det kliar i fingrarna...
Mvh
Ugglemor / Pedagog
Jag tror att de nedåtvinklade utblåsen kom kring 76-77... och jag är av samma uppfattning som du, att Chargern är en av de burtalase bilar som gjorts. Får städa ur garaget i veckan så att man kan ta in bilen å börja skruva isär den. Det kliar i fingrarna...
Mvh
Ugglemor / Pedagog
Senast redigerad av ugglemor den ons 15 sep 2004, 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
- 73_firebird
- Registrerad
- Inlägg: 224
- Blev medlem: ons 15 jan 2003, 18:18
- Namn: Andreas Mårtensson #558
- Ort: Ystad
- Kontakt: