Gula faran...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

:blink: :evil: :censored: :coolgun:
Där försvann allt vad flyt i garaget kan kallas för och Murphy dök upp med besked.

Det var i samband med att motorn skulle ner som det visade sig att fästena som monteras på blocket, som sedan skall omge motorkuddarna, nu av någon anledning har hamnat ca ½ tum längre ifrån varandra än tidigare i samband med motor och bussningsbyte.
Detta har förståss medfört massor med svordommar då motorn inte vill komma på plats. Vad detta beror på vet jag inte riktigt, förmodligen är det någon annorlunda gjutning på det "nya" blocket där fästena monteras, vilket då gör att dessa hamnar längre från varandra.
Alternativt skulle de nya Polyurethanbussningarna skilja sig men det kunde jag inte se när jag jämförde dem med de gamla. Inte heller så att jag hört om någon som haft problem med detta vid byte av bussningar.

Blocket är ett 010 4bultat, truckblock från 71 vill jag minnas. Inte allt för ovanligt i performance sammanhang...

Jag hängde på snören med tyngder, (tyngre än vad som ses på bilden) och mätte cc avstånd från ena fästets hål till det andras. Visade sig förståss skilja gentemot avstånde på motorkuddarnas hål för den genomgående bulten.
matning.jpg
Mellan fästena fick jag efter att ha borrat upp hålen som ansluter mot blocket, vilket medfört viss justeringsmöjlighet, 432mm cc
borrnbracket.jpg
Mellan bulthålen på motorkuddarna på rambalken fick jag 427mm, alltså måste jag fortfarande öka avståndet mellan kuddarna, alternativt minska avståndet på fästena genom att slipa på blocket där de ansluter med 3st "bult".
Lutar åt att borra upp hålen i skalen för motorkuddarna så att dessa kan justeras mer (ca 4mm / sida) så nu blir det till att snirkla sig in i rambalken med lednyckel och gott hummör för det är nog det som varit absolut jobbigast med denna bil, övrigt bussningsbyte var en barnlek.

...och bussningarna är rätt monterade i "skalen" !!
korrektbussn.jpg
Snygga blev de också efter att motorn nött de nylackade skalen till kuddarna...
slitet.jpg
Det enda positiva skulle väl vara att jag fick lack där kylarn skall sitta men den glädjen utbyttes ju ganska omedelbart till frustration när inte motorn vill ner utan istället gnaga färg på fästen och torpedvägg.... Så ett steg framåt, tre bakåt!!
Det är fan inte alltid kul att meka.... :twisted:
Nu är dessutom semestern slut så det blir till helgarbete.. Urk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Gula faran...

Inlägg av jägaren »

Deppa inte ihop Adde.
Du har väl hört det gamla ordspråket "Man måste ha motgång för
att kunna glädjas åt medgång" :wink:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Jägaren skrev:Deppa inte ihop Adde.
Du har väl hört det gamla ordspråket "Man måste ha motgång för
att kunna glädjas åt medgång" :wink:
helt rätt men motgång tar ju dessutom så lång tid :blink:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Hade verkligen hoppats på att någon här hade en teori om vad som orsakat detta problem.
Även om jag ser hur problemet skall lösas tycker jag det är roligt med lite spekulationer kring vad som händer, så det blir lite liv i tråden, känns tyvärr som om forumet helt har förstummats de senaste åren. Tror det finns många läsare där som kan bidra med ett och annat men som håller sig tysta. :blink:

Ska fortsätta söka vidare på thirdgen.org nu i hopp om att hitta någon som råkat ut för samma elände... Någon som kan bekräfta att cheva smallblock kan ha olika yttre mått där motorfästena sitter?
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Några korkade frågor från mig som inte vet hur det ser ut...
Inga långhål? Går inte montera fästena i motorn på olika sätt? Blir det något annorlunda om man tar vänster å sätter på höger å tvärtom?
Är vinkeln mellan fästena samma på motorn å bilen? Isåfall sitter de bara fel längs den axeln, men det har du nog redan lurat ut :oops: :roll:

Vore ju bra å få reda på VARFÖR du stött på detta problem så småningom. Ska man hinka i ett annat järn (eller alujumjum :cool: ) så vill man gärna veta...

Enda trösten är väl att det inte är så många som lyckas med rakt-fram-inga-problem-mek. Bortsett Overhaulin då...
Jag försöker lära mig att saker å ting tar pi (3.141596...) gånger så lång tid än vad man tror. En bra konstant mellan teori och praktik!

Så nu ska jag dra å fixa min IAC, tutan (!), kolla bakaxeln å kanske hinna med en tvätt åxå. Bör ta max 40 minuter :grin:

Så ryck upp dig å ta nya tag nu Adde! Sommaren är kort men hösten är längre!!! När detta problem e löst så går det säkert susen ett tag till, tills nästa "strul" kommer. Men strul är ju egentligen bara problem som tar lite längre tid å lösa. Och det är dessa man lär sig på!
Annars hade det väl varit smidigare å köpa en färdig japsare? Å hur kul e det???

-Upp till kamp, v8a till Adde!!!
:smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

hehe, pi är nog ett bra tal att multiplicera med... Men hur gick det för dig med iAC, tuta, bakaxel osv? Låter som om pi x 40min ändå är optimistiskt :smile:

Motorstöden sitter rätt på balken, iaf som de alltid har setat, det ända som skiljer sig är som sagt inläggen i polyurethan.
När vi försökte få motorn på plats var det som att de små "stiften" som löper genom bussningarna var i vägen för att få ner motorn. Om dessa kapades bort får jag känslan av att man ändå skulle kunna lirka den rätt. Nu är det som om motorn bara vill ner på en sida och detta förmodligen pga skillnaden i avstånden som jag tidigare nämnde.
Anledningen till att jag inte vill kapa stiften är ju för att de säkerligen fyller någon funktion, ser ut som de kan avlasta motorfästena lite så att inte allting vilar på bultgenomföringen.

Hurvida man kan kasta om fästena på respektive sida så har jag prövat båda alternativen. Utgick från en bild i manualen där märknummret stod på en viss sida och monterade mina på liknande vis. Skillnanden på deras två sidor är marginell men ändå finns den där så de ska säkerligen sitta på ett visst sätt.

Återstår att se om det gamla blocket har några skilnader i yttre mått. Har kontaktat Johny som köpte spisen av mig för att låta honom mäta enligt samma metod med fästena monterade.

Har även fått igång en disskusion på third gen.org får se om den leder någon vart, åtminstonde har jag fått 4 svar varav en verkar ha upplevt samma sak, han åtgärdade det genom att kapa stiften men detta för att han inte ville ta bort stöden och borra upp hålen. Det är som sagt ett riktigt :censored: göra...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:å köpa en färdig japsare"


Svär du i tråden Ronny?? Nä inte byter jag en så mallig attitydsymbol som en eldörn med många liters mullrande åtta mot en susande låda som ser ut som vilken standardvagn som helst med lite extra kjolpaket på. Det ska höras när adde kommer :cool:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

adde skrev:hehe, pi är nog ett bra tal att multiplicera med... Men hur gick det för dig med iAC, tuta, bakaxel osv? Låter som om pi x 40min ändå är optimistiskt :smile:

Motorstöden sitter rätt på balken, iaf som de alltid har setat, det ända som skiljer sig är som sagt inläggen i polyurethan.
När vi försökte få motorn på plats var det som att de små "stiften" som löper genom bussningarna var i vägen för att få ner motorn. Om dessa kapades bort får jag känslan av att man ändå skulle kunna lirka den rätt. Nu är det som om motorn bara vill ner på en sida och detta förmodligen pga skillnaden i avstånden som jag tidigare nämnde.
Anledningen till att jag inte vill kapa stiften är ju för att de säkerligen fyller någon funktion, ser ut som de kan avlasta motorfästena lite så att inte allting vilar på bultgenomföringen.

Hurvida man kan kasta om fästena på respektive sida så har jag prövat båda alternativen. Utgick från en bild i manualen där märknummret stod på en viss sida och monterade mina på liknande vis. Skillnanden på deras två sidor är marginell men ändå finns den där så de ska säkerligen sitta på ett visst sätt.

Återstår att se om det gamla blocket har några skilnader i yttre mått. Har kontaktat Johny som köpte spisen av mig för att låta honom mäta enligt samma metod med fästena monterade.

Har även fått igång en disskusion på third gen.org får se om den leder någon vart, åtminstonde har jag fått 4 svar varav en verkar ha upplevt samma sak, han åtgärdade det genom att kapa stiften men detta för att han inte ville ta bort stöden och borra upp hålen. Det är som sagt ett riktigt :censored: göra...
Jag tror att polybussningarna är problemet... Kapa bort stiften! (jag tar dock inget ansvar för detta)
Med mina bussningsbyten så så kunde jag inte ha alla stift som original, funkade inte som original. Men nu var detta chassi dock. Men bortsett lite gnek så funkar det bra.
Skulle dina bussningar eller motor kunna flytta på sig till fel ställe om du tar bort dem? Går det lura ut vilken nytta de gör? Bilder?
Värdera mängden arbete å flytta allt jämfört med att kapa bussningarna å eventuellt behöva köpa nya.

Å ang japs var det ju för å trigga lite, å det verkar som det lyckades :lol:

Jag lyckades nog bortsett kolla bakaxeln nästan med mina 40 minuter. Hade dock inte räknat med att det skulle kunna ta 25 minuter å öppna kranen till vattnet :blink2:
-Helt rund å rejält fastskruvad. Massor av våld första 20 minuterna å verktyg. Till sist gick det att skära in med avbitaren å ta i... Så bilen blev ren den med. På tiden...

Mvh Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Det ser ut som att dessa motorfästen liksom vilar på bussningens klackar, hur detta håller i praktiken är jag skeptisk till när det ska till att gunga lite. Det är ju mycket krafter som de ska hantera. Finns en hel del bilder ovan på bussningarna, fästena osv. Slänger in en bild när motorn hänger precis på gränsen till att landa rätt, så får du göra dig en egen bedömning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Tydligen är det även en mindre skilnad på vad som är höger och vänster fäste mot blocket.
Nummer på fästena:
334970 - Förarsida
14039436 - Passagerarsida

Nu har jag ju redan prövat att kasta om dessa men utan framgång, tydligen kan motorfästena monteras felaktigt omkastade på motorn och den slinker ändå ner på stöden men det är förståss inte rätt att göra så, kan säkert bli problem med utrymmen här å var, kan ju vara bra att ha i huvudet vid nästa monteringstillfälle..
Har alltid tyckt fästena ser snarlika ut och inte reagerat på dess olika nummer.. Aja, det vara bara en uppmaning till er andra och ingen lösning på detta elände :wink:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

... och det funkar inte med två av den ena?
Eller sitter motorn snett i bilen då? Kanske driver för mkt på vänster bak om den lutar mot förarsidan :lol:

Nä, svårt att se på bilderna å förstå problemet. har ju inte gjort något motorlyft heller så det gör det inte enklare. Men det bör ju vara folk på forumet som har lite koll kan man tycka :roll:

Mvh Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

har två likadana stöd på blocket, måste få tag på ett med part #334970

Polybussningarna sitter bra centrerade och rör sig inte i metalskalen till skillnad mot orginal gummi bussningar som i viss mån kan flytta sig däri. Därav inte alls lika kritiskt att skifta fästen på blocket sålänge orginalbussningar sitter på balken..
Men alla som byter till polybussn eller motsvarande, kolla för tusan motorfästenas nummer så det är två olika stöd annars kommer ett nytt problem att uppenbara sig.. Glad att jag inte borrat i ngt mer än ett av dessa stöd som sedan kommer andvändas...
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Ett steg närmare lösningen alltså?
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:Ett steg närmare lösningen alltså?
förhoppningsvis JA :bash:

men väldigt skeptisk till åkning i sommar iåme detta krångel..
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

adde skrev: 334970 - Förarsida
14039436 - Passagerarsida
GM har tydligen bytt nummer på fästena
334970 är numera 10213125 LH
Alla jag ringt i sverige påstår att det är samma fästen på bägge sidorna men kollar man lite i amerikanska forum osv så finner man en annan sanning. Har de svenska generalagenterna ingen koll eller vad är det fråga om :cool:

Har ni tips på var man bör beställa om inte i Sverige?
http://www.gmpartsdirect.com
http://www.sdpc2000.com/product/10213125/BRACKETE.aspx

Här ser man väl mer hur det ska se ut även om det visade sig att det lägre fästet på bilden även det var fel.
http://i163.photobucket.com/albums/t310 ... G_0779.jpg
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Ett steg närmare sanningen nu alltså! Bra jobbat!
Ser ut på bilden som du lagt motorfästena på morsans linneduk :cool:
Men jag förstår dig. Det är ju fiiina motorkuddar :lol:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:Ett steg närmare sanningen nu alltså! Bra jobbat!
Ser ut på bilden som du lagt motorfästena på morsans linneduk :cool:
Men jag förstår dig. Det är ju fiiina motorkuddar :lol:
hehe, nja asså där förvrängde du nog sanningen lite, de på bilden var inte mina stöd men det visar på hur mycket det kan skilja sig i höjd mellan höger och vänster fäste.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

fäste på väg från osbyskroten, rätt nummer enl dem.
Användarens profilbild
balooo
Vice ordförande & Guldmedlem
Vice ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 3242
Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
Namn: Patrik Hedström #1
Region: Södra
Ort: Höganäs

Re: Gula faran...

Inlägg av balooo »

Gött att höra att det löser sig

//Patrik
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Håller tummarna!
Och försöker hålla mig till sanningen :smile:

Lyckas det här så ska man nog försöka ta lärdom! :book:
Vad är det som isåfall blivit fel från början? Felbeställda/levererade kuddar?

Mmmm, kudde...
-Sovdags!
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Balooo skrev:Gött att höra att det löser sig
Förhoppningsvis så, blir spännande att lägga de båda stöden brevid varandra och jämföra dem.
BlackScissors skrev:Vad är det som isåfall blivit fel från början? Felbeställda/levererade kuddar?
Nej kuddarna är rätt, d e det som stör så mkt men som sagt, toleransen minskar ju med de nya kuddarna så allting runtom måste stämma..
De gamla kuddarna hade ju möjlighet att röra sig lite inom stödet.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

ska inte älta mer om fästena nu eftersom allt har löst sig och motorn är på plats men här ser man skillnaden, ganska lik bilden jag länkade till innan.
LRbrackets2.jpg
rocket.jpg
enginein4.jpg
enginein5.jpg
Behöver lite prylar för att få klart växellådsbytet från 200c till th700r4, nya lådan är ju längre, vilket jag länge vetat om utan att för den sakens skull köpt de delarna som behövs:
Kardan
Växellådsbalk
TV-kabel adapter till rockorkestern
Ska undersöka om fästet till stabiliseringsstaget, även kallad "torque arm" passar eller om det behöver bytas.

Ni som har kunskapen, var gärna med och fyll på listan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Ahhh, vilken rolig uppdatering!!!
Måste varit en grym känsla när motorn halkade på plats :exclaim:
Då blir det lite gasande till våren eller?

Nu måste du sammanfatta lite vad som var felet från början å varför.

Mvh Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:Ahhh, vilken rolig uppdatering!!!
Måste varit en grym känsla när motorn halkade på plats :exclaim:

Kul att det intresserar dig Ronny, kan säga att det var en jääääkligt skön känsla, speciellt eftersom även lådan slank ner.
BlackScissors skrev: Då blir det lite gasande till våren eller?
ja, till nästa vår ska väl inget kunna stoppa mig. Motor och låda ska nog köras in någon gång under hösten.
BlackScissors skrev: Nu måste du sammanfatta lite vad som var felet från början å varför.
Ok, jag sammanfattar.
Jag hade två st modell höger motorfästen.
På bilden nedan framgår att det är ganska stor skillnad på ett vänster och ett högerfäste. Detta främst eftersom vänsterfästet är lägre i sin konstruktion, vilket medför att när dessa är monterade på motorblocket, så minskar avståndet mellan hålen för den genomgående bulten på höger och vänster fäste samt att motorn lutar minimalt åt ena hållet när den monteras. På bilden nedan är höger-fästet vänster i bild och vänster-fästet till höger.
Bild

Med gamla orginal gummibussningar spelar det ingen roll för att dessa gummiinlägg rör sig inuti metallskalet. De anpassar sig till fästet och deras avstånd från varandra.
Med polyurethanbussningar som inte rör sig inuti metallskalet så avslöjas det direkt om inte fästena är rätt, dvs höger och vänster.
Metallskalet är alltså de två delar som omsluter bussningen och som bultas mot rambalken.
...och återigen är det skrämmande att påpeka att både Hansen racing och Klintberg påstår att det skall sitta samma fästen på bägge sidorna enligt deras uppgifter.. Jag hade två likadana och fick inte ner min motor bara för att jag valt hårdare bussningar..
Antingen finns det två uppsättningar motorfästen:
En där både är likadana men av annan modell och en uppsättning där vänster och höger skiljer sig som jag nu har.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Och när det isåfall ska vara olika som du har, vilka nummer ska det vara då?
-Så man vet man ska beställa då klintberg&way och Hansen Racing inte verkar veta :roll: :oops:

Vad är nästa sak på listan nu'rå?
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

334970, ersatt av 10213125 - Vänster
14039436 - Höger

Bygga om kylarinloppet, för mkt lutning i dagsläget.
Bygga kylarfästen
Beställa kardanaxel, aluminium
Beställa växellådsbalk
Montera "dräneringslocken" i kupén.
Lufta huvudbromscylinder och övriga bromssystemet.
Dra klart elen i motorrummet
Påbörja återmontering av diverse pedaler
, tutor, lysen, spolarmotor, torkarmotor osv osv... Väntar på att en manual ska dyka upp från staterna.
Tills dess kanske någon kan bidra med bilder på hur pop-up lysena och tillhörande stag, sitter monterade samt hur elen är dragen där fram. Tänker då främst till anslutningarna till lamporna och deras motorer, hur kablarna ska slingra sig rätt.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Seg på att uppdatera och att meka... Nu har dessutom plugget börjat :???:
Det som har gjorts sedan sist är att kylaren har svetsas om lite, den kortades aningen och fästen svetsades dit i ovankant.
Anledningen att jag valde denna kyl och elfläktar var just att den dök upp till rätt pris och jag var i behov av en bättre.. En stor alukylare med Spal fläktar kommer att fungera ypperligt till den här motorn och inte innebära några som helst begränsningar om jag vill öka effektuttaget ytterligare. Dessutom har den inbyggd oljekyln för lådan.

Vidare har den främre kabelhärvan snyggats till och isolerats ordentligt. Skönt med kablar som är så långa de behöver vara och inte längre. Vill heller inte att några onödiga kablar skall finnas kvar och försvåra vid ev. felsökningar senare.
Det som har kompletterats med i kabelhärvan är kablarna till fläktarna och givaren till dessa, kvar är en pluspol att koppla fläktreläna till och som även skall kunna användas som punkt för starthjälp osv, liknande den BMW använder sig av. Så fort en sådan påträffats på skroten kommer den hamna på den alu-bit som monterats nedan exp kärlet där batteriet tidigare satt.
Från denna kommer en 30mm2 kabel gå ner till starten. Från Batteriet bak till starten kommer en 50mm2 att användas.

Det är även olja i motorn och trycket har pumpats upp med specialbyggt verktyg av gammal oljepumpsdrivaxel.
Tändningen är också grundinställd i väntan på uppstart.

Kvar att göra innan uppstart är att koppla oljekylningen till lådan, fixa elen jag ovan nämnde samt lite i kupén.
Ska även ordna ett fäste för gaswire och kick down som passar insuget.
Tändkablar och lite avgas ska fixas med men det e inga större poster..

Där efter är lite mek med låda och kardan men det löser jag efter uppstart.
Allt hänger på när det finns tid igen och när vädret tillåter....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

närmar sig uppstart, det ända som håller mig tillbaka är väl oljeledningarna till växellådan som måste dit.
Överväger om jag ska använda det inbyggda alternativet i vattenkylaren. Fördelaktigt eftersom oljan först värms upp till en stabil temperatur, men därefter undrar jag om det inte vore mycket effektivare med en separat kylare eftersom den inte kan fungera som en värmeväxlare vilket vattenkylaren ju gör. Kan man ha för låg temperatur på en växellådsolja eller vad säger ni som haft problem med slitna lådor?
En termostatventil eller liknande borde ju va kanon för att oljan först ska uppnå lite värme och därefter släppas vidare till kylarn för att kunna hållas så kall som möjligt.

Jag har ju en extern kyl liggandes som skulle gå väldigt enkelt att montera just nu när fronten ändå är borta. Har dock klantat mig och inte monterat oljeledningarna än men använder jag denna kyl så kan jag ju klippa rören så de lättare hamnar på plats och sedan kona om dem och ansluta vidare till gummislangen som medföljer paketet.

Det värsta har jag sparat till sist och det är kabelhärvan i kupén, den kommer jag behöva rycka en hel del i för att få reda på vad som går vart och vilket som inte längre används.

Batteriet får sitta i motorrummet tills vidare, behöver som sagt få tag på kabel och sedan vill jag klamra underifrån å det blir det inte frågan om innan jag har tillgång till lyft.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
balooo
Vice ordförande & Guldmedlem
Vice ordförande & Guldmedlem
Inlägg: 3242
Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
Namn: Patrik Hedström #1
Region: Södra
Ort: Höganäs

Re: Gula faran...

Inlägg av balooo »

Mycket snyggt Adde! Synd att du inte bor i Skåne, då hade du kunnat lånat min lyft :cool:
Vilka hedders använder du?

//Patrik
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Balooo skrev:Mycket snyggt Adde! Synd att du inte bor i Skåne, då hade du kunnat lånat min lyft :cool:
Vilka hedders använder du?

//Patrik
ja det e jäkligt synd, skåningar e ett trevligt folkslag :grin: å en lyft hade ju som sagt varit fint, börjar tröttna lite på å ha 2kg singel i brallorna efter varje tur under bilen..
Använder mig av shorties tills vidare, inga värstingar men de matchar avgaskanalerna bra och tar lagom med plats. Vill minnas att de var flowtech eller nåt annat häftigt...
Skriv svar