Gula faran...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

The Judge skrev:K&N locket är sopor, det finns åtskilliga tester som bekräftar detta, och hål i huven undviker jag helst att kommentera..........
Båda ideerna skapar ogynnsamma luftströmmar och turbulens för luften som ska försöka ta sig genom förgasaren.

Här finns lite tips:

http://forums.performanceyears.com/foru ... lid&page=2

Larry´s luftrenare rekommenderas starkt.
Fast nu är hålet redan gjort...
Du skulle ha någon list eller så Adde?
Kan se ballt ut! Fast du får ha en superfet å hög luftrenare så det blir lite manligt :grin:

Annars ha de ju lösa scoops på Biltema :oops: :roll:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:Enkel och genial lösning på håltagningen!

Läste om att bilen lade sig på magen? Riktigt surt med extra arbete...
Men om man ska plocka fram något positivt så är det väl att inte någon kroppsdel behövde ta lasten!

Antar du säkrar mkt mer med lyft och upp-pallning i gruset nu?

Inte roligaste mekplatsen förstår jag. Verkligen inte såhär års!
Eloge att du håller ångan uppe!

Lycka till !!!

Vill förresten se vad det var för speciallysen du hade beställt?

Mvh Ronny
Tja Ronny!
Ja det stämmer att bilen for på magen, det känns fortfarande rätt surt att behöva lägga tid på saker som egentligen inte borde behövas fixas med men men, det kunde gått värre som du sa!

Håltagningen var straight forward, enkelt för den som funderar på att göra samma procedur ngn gång i framtiden.

Speciallysen det vet jag inte vad du mumlar om? Kanske du menade de ovanliga delarna till undersida av framskärm-frontkåpan?
De skymtas på en tidigare bild tillsammans med resterande delar som jag fick från us skrot
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

adde skrev:
BlackScissors skrev:Vill förresten se vad det var för speciallysen du hade beställt?

Mvh Ronny
Speciallysen det vet jag inte vad du mumlar om? Kanske du menade de ovanliga delarna till undersida av framskärm-frontkåpan?
De skymtas på en tidigare bild tillsammans med resterande delar som jag fick från us skrot
Ja, framskärmen var det nog jag tänkte på. Kollade på bilderna, men fattar väl inte helt vad det är ändå.
Hoppas på förklarande bild när det hela är monterat istället!

Mvh Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

The Judge skrev:K&N locket är sopor, det finns åtskilliga tester som bekräftar detta, och hål i huven undviker jag helst att kommentera..........
Båda ideerna skapar ogynnsamma luftströmmar och turbulens för luften som ska försöka ta sig genom förgasaren.

Här finns lite tips:

http://forums.performanceyears.com/foru ... lid&page=2

Larry´s luftrenare rekommenderas starkt.
Blev inte så mycket klokare av länken, jag skulle absolut kunna tänka mig att använda en drop down men då vill jag nog plocka bort top-filtret för då kan det som jag har förstått det bidra till minskad turbulens och sämre förbränning.

Men varför skulle locken vara "sopor"?
Har läst mig till är det viktigt att så länge filtret kommer upp en bit ovan förgasaren så skall det vara lugnt utan att störa flödet negativt men som med så mycket annat på den här nivån - "win some loose some" jag kan tappa någon topphäst hit eller dit men istället ha igen det någon annanstans i varvtalsregistret beroende på filterapplikationer. Jag har inte sett någon fakta, exempelvis dynoresultat på att x-stream skulle vara dåligt.

Jag förstår inte poängen med vad som skulle innebära någon större nackdel med detta lock och huv mer än de vädermässiga då :wink: men förtydliga gärna så man lär sig :wink:

Ni som följer tråden lite vet ju om mina planer på en ram-air huv men denna lösning får fungera tillfredsställande nog tills dess att jag fixat någon sådan.
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Gula faran...

Inlägg av the judge »

Först ger du svaret:

"men då vill jag nog plocka bort top-filtret för då kan det som jag har förstått det bidra till minskad turbulens och sämre förbränning."

Sen frågar du:

"Men varför skulle locken vara "sopor"? "

Och fortsätter med:

"Jag förstår inte poängen med vad som skulle innebära någon större nackdel med detta lock och huv mer än de vädermässiga då :wink: men förtydliga gärna så man lär sig :wink:"

En aning förvirrande och inte lätt att förstå vad mer du vill/behöver veta?

En annan sak:

Ett dynoresultat är en sak, körning i ute verkligheten en annan. På en dyno har du ingen fläkt eller fartvind som ger ogynnsamma luftströmmar eller turbulens över och in i luftfiltret.

Testresultat på dessa "öppna" K&N-lock finns tillgängliga överallt på webben, använd google, ytterst få tester, om ens nå´ra, har visat positivt gensvar, utom möjligen dyno-körningar då, och det finns det som sagt naturliga orsaker till?
Typiskt fall för PLUS-Sverker..........(sopkorgen).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Det kanske framgick något diffust, vad jag försökte säga var:

Om jag av någon anledning vill använda en drop-down för att sänka ner luftfiltret så vill jag inte använda ett top filter i kombination pga luftströmmarna blir ogynsamma men om jag därimot använder mig av ett vanligt placerad luftfilter ( som nu ) så ser jag ingen nackdel med att använda ett topfilter.
Å jag har googlat runt utan att hitta någon som påstår att top-filtret skulle höra hemma i sopkorgen. Möjligen är de överreklamerade och till ett överpris?

Men om man säger att något är skit vill man ju självklart veta mer i detalj vad som är dåligt.
Därför vore en länk eller liknande trevligt så jag kan bilda mig en egen uppfattning om att det skulle vara skit eller inte. Jag har ju som sagt inte hittat på något å så länge motorn inte går sämre med detta lär jag inte jaga på något nytt..

Något jag ställer mig frågande till är av vilken påverkan det har att filtret sticker upp genom huven för jag är osäker på hur fartvind och ev regn påverkar förbränningen negativt?

Med fakta menade jag helt enkelt någonting som bevisar hypotesen att det skulle vara skräp mer än att någon påstått det eftersom det visade sig ge en smärre förlust på just dennes applikation.
Jag har ju på samma sätt läst mig till att folk varken sett försämring när de bytt mellan standardmodell på filtret och x-stream modellen, vidare upplever vissa en förbättring på sina bilar efter bytet. Det kan väl knappast handla om stora marginaler om vad som hör hemma i sopkorgen eller ej om åsikterna är så spridda?
En dyno i all ära precis som du säger men typ rullande landsväg, tidskort, osv då..

Är det inte snarare en generell kritisk syn du har mot producenterna bakom vissa eftermarknadstillbehör som kan spela på folks okunnskaper?
Senast redigerad av adde den ons 21 okt 2009, 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

huven som är på avataren, var har du den nu?
du har ju en gul på bilderna på föregående sida

ska du ha en tredje huv?
:roll:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:huven som är på avataren, var har du den nu?
du har ju en gul på bilderna på föregående sida

ska du ha en tredje huv?
:roll:
hehe, ja många huvar blir det.
Den svarta GTA huven finns kvar men den som jag väljer att använda nu tills vidare är bilens ursprungliga huv, den kräver egentligen en del arbete för att bli snygg men jag kommer som sagt att låta denna fungera tillfälligt, den kommer målas matt svart den med..
Det kanske låter som jag stressar genom valen men den här huven kan senare bli föremålet att använda sig av som grund vid formning av ny ram-air huv.

Angående detaljerna vi talade om tidigare, jag slänger upp en bild jag fick från Johny i klubben, han har liknande på sin 82a.
front2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Ahaaaa! :razz:
Jag har ju ingen TA, så vet ju inte riktigt hur det ser ut annars...
På min Formula så är hörnen täckta undertill.
Men den är ju en riktig muskelbil utan kjolar.
(Lite lite muskler dock)
:oops:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:Ahaaaa! :razz:
Jag har ju ingen TA, så vet ju inte riktigt hur det ser ut annars...
På min Formula så är hörnen täckta undertill.
Men den är ju en riktig muskelbil utan kjolar.
(Lite lite muskler dock)
:oops:
Är lite nyfiken på hur din ser ut där faktiskt.. Du har ju dessutom en frän plog :D
På något sätt e det väl lösa delar man skruvar fast mot ett stag? Eller är det som förlängning på front, skärmar??
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Gula faran...

Inlägg av luva »

adde skrev: Men om man säger att något är skit vill man ju självklart veta mer i detalj vad som är dåligt.
Därför vore en länk eller liknande trevligt så jag kan bilda mig en egen uppfattning om att det skulle vara skit eller inte. Jag har ju som sagt inte hittat på något å så länge motorn inte går sämre med detta lär jag inte jaga på något nytt..

Med fakta menade jag helt enkelt någonting som bevisar hypotesen att det skulle vara skräp mer än att någon påstått det eftersom det visade sig ge en smärre förlust på just dennes applikation.
Skit vet jag inte.. Sök på Google efter Porschegurum Bruce Andersons test av luftfilter. K&N luftfilter gjorde varken till eller från effektmässigt och hade något sämre luftreningseffekt på de testerna han gjorde på Porsche. Jag säger varken bu eller bä men man vill ju gärna att luftfiltren ska göra det de är avsedda för. Ge motorn ren luft.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Luva skrev: Skit vet jag inte.. Sök på Google efter Porschegurum Bruce Andersons test av luftfilter. K&N luftfilter gjorde varken till eller från effektmässigt och hade något sämre luftreningseffekt på de testerna han gjorde på Porsche. Jag säger varken bu eller bä men man vill ju gärna att luftfiltren ska göra det de är avsedda för. Ge motorn ren luft.
Ligger säkert i något att K&N är överskattade, det är sån kunskap man finner på vägen :cool:
Tolkade det ju mest på första posten i ämnet att top-filtret var rena skiten och att jag borde byta hela luftburken och då undrar man ju såklart mer i detalj varför, men ibland är det svårt att tolka uttalanden över nätet rätt och enklare att missförstå dem. :???:
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Gula faran...

Inlägg av jägaren »

adde skrev:
Angående detaljerna vi talade om tidigare, jag slänger upp en bild jag fick från Johny i klubben, han har liknande på sin 82a.
front2.jpg
Det var en dåligt tvättad bil du har fått in i din tråd. :lol: :lol:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Jägaren skrev:
adde skrev:
Angående detaljerna vi talade om tidigare, jag slänger upp en bild jag fick från Johny i klubben, han har liknande på sin 82a.
front2.jpg
Det var en dåligt tvättad bil du har fått in i din tråd. :lol: :lol:
haha, ja jag funderade på att låta det vara osagt vems bil det var men nu har du så fint garage så det är bara till att tvätta å polera! :oops:
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Gula faran...

Inlägg av the judge »

adde skrev:Det kanske framgick något diffust, vad jag försökte säga var:

Om jag av någon anledning vill använda en drop-down för att sänka ner luftfiltret så vill jag inte använda ett top filter i kombination pga luftströmmarna blir ogynsamma men om jag därimot använder mig av ett vanligt placerad luftfilter ( som nu ) så ser jag ingen nackdel med att använda ett topfilter.
Å jag har googlat runt utan att hitta någon som påstår att top-filtret skulle höra hemma i sopkorgen. Möjligen är de överreklamerade och till ett överpris?

Men om man säger att något är skit vill man ju självklart veta mer i detalj vad som är dåligt.
Därför vore en länk eller liknande trevligt så jag kan bilda mig en egen uppfattning om att det skulle vara skit eller inte. Jag har ju som sagt inte hittat på något å så länge motorn inte går sämre med detta lär jag inte jaga på något nytt..

Något jag ställer mig frågande till är av vilken påverkan det har att filtret sticker upp genom huven för jag är osäker på hur fartvind och ev regn påverkar förbränningen negativt?

Med fakta menade jag helt enkelt någonting som bevisar hypotesen att det skulle vara skräp mer än att någon påstått det eftersom det visade sig ge en smärre förlust på just dennes applikation.
Jag har ju på samma sätt läst mig till att folk varken sett försämring när de bytt mellan standardmodell på filtret och x-stream modellen, vidare upplever vissa en förbättring på sina bilar efter bytet. Det kan väl knappast handla om stora marginaler om vad som hör hemma i sopkorgen eller ej om åsikterna är så spridda?
En dyno i all ära precis som du säger men typ rullande landsväg, tidskort, osv då..

Är det inte snarare en generell kritisk syn du har mot producenterna bakom vissa eftermarknadstillbehör som kan spela på folks okunnskaper?
Nej.

Och jag har redan förklarat vad som är ofördelaktigt med det "öppna" locket, samt att ha luftfiltret utsatt för för fartvind/fläktvind?

När du blir äldre och mer erfaren så kommer du att få större förståelse för vad och varför ingenjörerna hos biltillverkarna konstruerade grejorna som de gjorde.
De hade dessutom tid och resurser, som eftermarknadsproducenter och hobbyister bara kan drömma om, för att ta fram grejor som fungerade under de mest skiftande driftsförhållanden.

Det enda som berättar sanningen om modifieringars ev. förbättringar är tidkort på bana, och med modifieringarna gjorda inom rimlig tid för att inte påverkas alltför mycket av väderleksförhållanden och lufttryck.

Jag är ALLTID kritisk mot eftermarknadsprodukter eller metoder som ska förbättra prestandan som inte är praktiserade under "verkliga förhållanden", och som i de flesta fall innebär en försämring av den totala prestandan eller ekonomin.
Inget konstigt med detta, det kommer med åren...........
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

The Judge skrev:När du blir äldre och mer erfaren så kommer du att få större förståelse för vad och varför ingenjörerna hos biltillverkarna konstruerade grejorna som de gjorde.
De hade dessutom tid och resurser, som eftermarknadsproducenter och hobbyister bara kan drömma om, för att ta fram grejor som fungerade under de mest skiftande driftsförhållanden
Så sant så sant! Många kloka ord här.
Om jag är ingenjör? Såklart! :grin:
Om jag vet vad jag gör? Ja, oftast :lol:
Men fördelen med utveckling på företag är att man har fler maskiner att undersöka och kan testa olika lösningar på. Fungerar det sedan inte efter en längre tid så får man snabbt reda på det då alla maskiner inte används likadant. Stort underlag å relativt mkt resurser således. Självklart.

Men med egna hobbybilen så är det egna $ars. Å man får bara en chans. Åt gången iallafall. Så att bygga de bästa lösningarna i egna garaget år fullt möjligt, men tar tid å prova ut å inget får helst gå helt fel (=ras) under tiden.
Å svårt å ha 5 olika fjädersättningar å prova mellan, eller flera olika luftfilter å så hemma å testa med under samma förhållanden.
Fördelen är ju såklart internet med alla användare å ägare av liknande bilar. Mkt erfarenheter att utbyta. Fast orsak å verkan kan man aldrig få då allt är olika å väldigt lite parametrar uppmätta. Här är det mest tycke å smak å gå på. Tyvärr.

Fast samtidigt kanske du inte bygger för å köra ifrån en Koenigsegg heller?

Nä. Antingen låter man bli å ändra å litar på att tillverkaren gjort bra ifrån sig. Det mesta håller oftast samma nivå som standard. Så att trimma motorn ger bilen en obalans i bromsar å chassi m.m.

Men som hobby är det ju bara å bygga. Kanske blir det sämre, men har man inte det uppmätt så kan man ändå vara lycklig i sin villfarelse :oops: :roll:
Kör du dock regelbundna turer på strippen så får du ju automatiskt svart på vitt å ser när du kliver i rätt riktning.

Jaha. Då har jag rapat ur mig dagens bond-förnuft :oops: :flexion:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Hehe Ronny det låter som klokt bondförnuft för mig

Om jag inte vore intresserad för utveckling och nytänkande skulle jag varken intresserat mig för industridesign och produktutveckling eller den här bilen jag bygger på.
Självklart lär man med åren och jag har inte på något sätt framhävt att jag vet bäst.. Ej heller att orginalsaker skulle vara dåliga eller att eftermarknadsprylar är bättre men man måste ju hålla med om att mycket har utvecklats med åren, även du Kent har tagit steget från byte av Jet-munstyckena på förgasare till felsökning av insprutningsmotorer såsom uppmätning av motstånd i spridare osv.

Om man inte ifrågasätter när folk säger bu eller bä om produkter så får man heller inga vettiga svar. "konstiga turbulenser" säger inte så mycket för mig för jag vet att bränsleblandningen blir mer effektiv när det förekommer viss turbulens i förgasaren men självklart blir förhållandena annorlunda när man tar upp ett hål i huven. Därför bjuder jag till disskusion och mottager gärna folks erfarenheter, alltså inget jag-vet-bäst-punkt-slut-tjaffs, då kan man hålla åsikten i sin ensamhet och inte på ett forum.
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Gula faran...

Inlägg av the judge »

Om sunt bonnförnuft är så vanligt, varför har inte alla det?

Det här är ju knappast rymd-teknologi?

Allt det jag nämnt är i god anda som tips för den som har mindre erfarenhet, utan tanke på nå´t "jag-vet-bäst-punkt-slut-tjaffs".
Jag säger alltså inte "bu" eller "bä" för att reta dig, utan endast som upplysning utifrån min egen erfarenhet?

Man kan lära sig att förstå en del om man är mottaglig för information, som i detta fall är styrd av fysikens lagar.
Dessa är svåra att ändra på även om man är industridesigner och produktutvecklare.
Men som sådan har man ju redan goda kunskaper i ämnet?

Jag skriver om ogynnsamma luftströmmar från fartvind och fläkt över förgasarens intag som stör intaget av atmosfäriskt tryck, under körning. Inte alls om nå´n "turbulens" inuti förgasaren.
(Vad det nu skulle kunna vara, aldrig hört talas om det ens, och hur detta skulle vara nå´t positivt och att bränsleblandningen skulle bli mer effektiv utav detta har gått mig fullständigt förbi. Detta förhållande med turbulens i förgasaren får du gärna förklara, jag garanterar att det är många av mina kollegor i USA som kommer att lyssna).

Att anpassa förgasare eller andra bränslesystem till olika motorkonfigurationer är ingen hemlighet för mig och jag har sparat en massa tid genom att använda fabriksinformation och vedertagna metoder, inget som jag "uppfunnit" själv, jag har bara lagt ned osedvanligt mycket tid för tester för att vara säker på min sak, förbränningsmotorn är äldre än så och tekniken är gammal som gatan och fastän tekniken för att uppnå målet har förfinats så är det fortfarande kompression, bränsle och gnista i rätt mängd vid rätt tillfälle som får igång motorn.

Det är svårt att komprimera 20-25 års erfarenhet och föra över denna till en annan person, men jag hoppas att du har nå´n nytta av det jag skriver i slutänden.
Jag vet i.a.f. att jag haft stor nytta av att varit lyhörd för andras erfarenheter praktiserade i verkligheten, och detta utan att bli stött för att jag initialt kanske inte alltid förstod vad de menade och kalla deras råd för "jag-vet-bäst-punkt-slut-tjaffs".
Sån´t är bara tråkigt, liksom att be nå´n hålla sina åsikter för sig själv bara för man själv inte förstår dem?
På det viset lär man sig väl inget?
Misstagen man gör blir dock den bästa läromästaren, jag har gjort många och kommer förhoppningvis att göra många fler.........

Men bara för det så behöver man ju inte "uppfinna hjulet på nytt" varje gång, när det finns tillgänglig information och man kan slippa en massa huvudvärk senare?
Nåja, till syvende och sist gör du ju självfallet som du själv vill med din bil.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Hej!
Tror absolut inget av inläggen i de senaste sidorna handlar om att någon vet bäst.
Tror nog vi delar uppfattningen om att forumet är utmärkt plats att bolla ideer med varandra å dela erfarenheter. För egen del så försöker jag suga åt mig så mkt av andras erfarenheter som möjligt, samtidigt som man måste ha ett visst "filter" till det som ibland skrivs. Svårt å förmedla budskap med text... Å ingen behöver ju ta ansvar för det som skrivs, så om man vill kan man ju hävda allt möjligt på ett forum att det å det måste bytas för att åtgärda ett problem. Lätt å säga/råda vad andra ska köpa...
Inget som skrivits här senaste sidorna alltså, inget påhopp! Menar bara att det förekommer.

Det jag också tror vi delar är glädjen att hjälpa andra med våra erfarenheter!

Så angående turbulent strömning. Antar ni vet skillnaden på turbulens ("orolig och störd luft") samt laminär?
Laminär fin luft som man kan räkna på finns bara mkt nära ett fordon utefter släta ytor.
Att ha turbulent luftströmmning i förgasaren verkar märkligt. Oftast är det ju med scoop å så man vill få in så laminär ("ren") luft som möjligt till motorn. Alltså en luftström som flödar i en riktning.
Du har inte blandat ihop det Adde? Utan att själv ha någon erfarenhet av förgasare kan jag tänka mig att man vill ha luften virvlande in på något sätt, för att blanda syre och bränsle så bra som möjligt. Men då är det iallafall laminär strömning.

Jaja. Du får gärna förklara Adde. Så även jag lär mig något :oops:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Ska försöka avsluta den här disskusionen som uppstod på ett bra sätt, känns bara meningslöst att försämra stämningen i tråden.
När jag nämnde turbulens i förgasaren så vet jag inte riktigt hur jag tänkte mig, det jag syftade på var att en turbulent luft är att föredra i förbränningsrummet för att skapa en effektivare förbränning. Det är laminär luft man vill ha genom förgasaren, resten av luftens flöde sker i resan genom insug, & topplock.

Precis som du nämnde Ronny så handlar mycket av denna disskusion om sättet man tolkar inlägg. Det är en del av problematiken att man gärna sprider kunskaper eller teorier från forum till forum men presenterar dem olika.

Av länken som du postade Kent så fanns det två intressanta poster - dock helt motsägande till varandra.
"Those K&N air filter lids are crap...they create too much turbulence above the carb hat."
Ungefär ordagrant vad du förde vidare till detta forum.
En annan post nämnde
"I bought the filter set-up that was on Mel Grahams 69 Camaro (first ever pump gas drags winner) as he lives not far from me. It is a 16" drop base that fits a Dominator carb and has a K&N filter AND K&N filter top that he had custom made. I had always heard those tops will slow you down but my other 69 GTO "Judgment" runs exactly the same with it or without it so I prefer to run with it..."

I denna länk påvisade det senare citatet fakta, han nämnde att han själv prövat! I det första citatet framgår ju inget annat än en uppfattning som kan ha hämtats från någon annanstans. Det är ett typexempel på den typ av forumsinlägg som gör mig kritisk.

Det må så vara att K&N filter toppen varken ger bättre eller sämre förutsättningar, jag tänker personligen testa och därefter ge er min åsikt. Man bör i min mening vara varsam med att utrycka sig om man tror eller vet någonting, även om man tycker sig ha pålitliga källor kan även de ha bristfälliga kunskaper.

Jag är i vilket fall tacksam för infon om Larrys luftrenare för det är en av de saker jag kommer behöva införskaffa till vintern, nu är iaf den hålsågade huven på plats och där får den sitta tills våren kommer även om ett bakvänt scoop då hade varit att föredra!

Jag hoppas vi nu kan lägga denna diskussion åt sidan och i fortsättningen ha en trevligare ton, jag ber om ursäkt för om jag verkat otrevlig med mina inlägg.
Jag har säkert missförstått delar av inlägg pga sättet de framförts på, vi har alla olika utrycksätt men i skrift är det lätt att göra personliga tolkningar på gott eller ont. Ett exempel kan vara att vissa använder . andra ..... fastän vi förmodligen inte menat någonting annat än punkt?

bilder kommer imorgon, börjar närma sig provkörning :twisted:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: Gula faran...

Inlägg av runn »

BlackScissors skrev:
The Judge skrev:När du blir äldre och mer erfaren så kommer du att få större förståelse för vad och varför ingenjörerna hos biltillverkarna konstruerade grejorna som de gjorde.
De hade dessutom tid och resurser, som eftermarknadsproducenter och hobbyister bara kan drömma om, för att ta fram grejor som fungerade under de mest skiftande driftsförhållanden
Så sant så sant! Många kloka ord här.
Om jag är ingenjör? Såklart! :grin:
Om jag vet vad jag gör? Ja, oftast :lol:
Men fördelen med utveckling på företag är att man har fler maskiner att undersöka och kan testa olika lösningar på. Fungerar det sedan inte efter en längre tid så får man snabbt reda på det då alla maskiner inte används likadant. Stort underlag å relativt mkt resurser således. Självklart.

Men med egna hobbybilen så är det egna $ars. Å man får bara en chans. Åt gången iallafall. Så att bygga de bästa lösningarna i egna garaget år fullt möjligt, men tar tid å prova ut å inget får helst gå helt fel (=ras) under tiden.
Å svårt å ha 5 olika fjädersättningar å prova mellan, eller flera olika luftfilter å så hemma å testa med under samma förhållanden.
Fördelen är ju såklart internet med alla användare å ägare av liknande bilar. Mkt erfarenheter att utbyta. Fast orsak å verkan kan man aldrig få då allt är olika å väldigt lite parametrar uppmätta. Här är det mest tycke å smak å gå på. Tyvärr.

Fast samtidigt kanske du inte bygger för å köra ifrån en Koenigsegg heller?

Nä. Antingen låter man bli å ändra å litar på att tillverkaren gjort bra ifrån sig. Det mesta håller oftast samma nivå som standard. Så att trimma motorn ger bilen en obalans i bromsar å chassi m.m.

Men som hobby är det ju bara å bygga. Kanske blir det sämre, men har man inte det uppmätt så kan man ändå vara lycklig i sin villfarelse :oops: :roll:
Kör du dock regelbundna turer på strippen så får du ju automatiskt svart på vitt å ser när du kliver i rätt riktning.

Jaha. Då har jag rapat ur mig dagens bond-förnuft :oops: :flexion:
Helt rätt :love:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Vi jagade bort mr Murphy i lördags och allt flöt åter på friktionsfritt för en gångs skull trots lite nederbörd :cool:

Svetsade på en mutter och riktade upp tråget tillräckligt i mitten så vevaxeln åter går fritt. Kändes som det blev bäst att göra detta med en mutter men tack för tipsen om plåtbitarna det kommer jag bära med mig i minnet!
bulafixad.jpg
Sedan så byggdes länkaget till växelväljaren på lådan om så att man numera kan peta i växlarna inifrån kupén.
shiftlever3.jpg
Å så fick huven lite sprayfärg och hamnade på plats tills vidare...
hoodon.jpg
Å motorn började köras in tills dess att grenrören nästan glödde! Misstänker att tändning står sent och att bensin/luft blandning måste justeras, jag har som plan för vintern att uppdatera förgasarens tomgångskrets och anpassa denna för befintlig kam. Kommer bli en del nytt att ta till sig där men det finns goda kunskaper i ämnet så det kommer att gå bra.

Förutom att ställa tändning och justera förgasaren i den mån som det går så skulle avgassystemet helt klart må bra av mer dämpning, Afterburnern är liten och jag riskerar nog att bli stenad av grannarna om 383cui ska få bröla i 20min @ ~ 2000rpm..

Lite skisser som visar på planerna inför lackering i framtiden.. kass bildkvalité tyvärr..
tecknat.jpg
tecknat2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Riktigt snygga skisser Adde!
Skönt du fick riktat tråget. Bara svängstången kvar då?
Går det bra på skolan? Måste det ju mtp skisserna!

Mvh Ronny
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Gula faran...

Inlägg av luva »

adde skrev:Vi jagade bort mr Murphy i lördags och allt flöt åter på friktionsfritt för en gångs skull trots lite nederbörd :cool:

Svetsade på en mutter och riktade upp tråget tillräckligt i mitten så vevaxeln åter går fritt. Kändes som det blev bäst att göra detta med en mutter men tack för tipsen om plåtbitarna det kommer jag bära med mig i minnet!
Vassego'. :smile: Gött att saker som man själv klurat ut kan hjälpa andra.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:Riktigt snygga skisser Adde!
Skönt du fick riktat tråget. Bara svängstången kvar då?
Går det bra på skolan? Måste det ju mtp skisserna!

Mvh Ronny
Tack Ronny!
Det går jäkligt bra, känner mig helt motiverad nu och det känns bara mer å mer rätt för var dag som går och man utvecklas otroligt.
Skisserna blir ju långt från rättvisa när man fotar av med sunkig mobilkamera men om du tar dig förbi el stockholmo i sommar så ska du få bläddra fritt i skissblocken, finns en hel del roliga saker där som mer andas koncept än retroformer, tror du skulle gilla't. :grin:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

inte så mycket nytt då men en liten lägesrapport:

Va på väg å köra in motorn i söndags, hade fått tag på filter och olja som tanken var att jag skulle ha pyttsat i efter..
Började ju bra, lite segstartat dock utan choke osv men lagom in i försöket att få motorn å bli lite varm så uppträdde all bilel jäkligt märkligt, efter en del mätande och lite tipsande tankar från coachen - Åke så konstaterades "klassikern; Saknad av jord - helt plötsligt? märkligt med bilel ibland.

Sagt å gjort, vi drog en till fetingkabel mellan motor och ram å starten gick åter som en klocka!
Började köra motorn lite varm, pluggade vaccuumet till fördelaren å körde me stroben vid ca 2000rpm tills nån började gorma nåt i stil med "STÄNG AV MOTORN!! GE UPP Å FÅ IGÅNG BILJÄVELN NU - DU HAR HÅLLT PÅ I 14 VECKOR FAN!!!"

Det vackra talet kom ungefär en sekund efter att Göteborg nätat 1-0 mot gnaget... Hur som helst blev man väl lite varse om att bilen låter en hel del, därav har jag nu ordnat med en plats i närheten där jag ska få köra in motorn å göra inställningar så den går bra.. Blir till å bogsera bort den i helgen å få det här överstökat.. Känns inte som jag får någon ro förens motorn är inkörd och allting åtminstonde testat en gång inför vinterdvalan.. Lagom kul å stå där mot vårkanten och konstatera något klonk eller liknande som måste åtgärdas...

Va säger ni om lämpliga ljuddämpare till bilen? Tidigare fungerade det bra med afterburnern men den e på tok för liten nu med bef motor...
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Kan förstå stackars grannar som bor nära en fotbollsplan med allt oljud det medför.
-Men förstår verkligen inte de som klagar å bor nära en räcerbana. Jamenar, det är ju VÄLLJUD!

Å antar att hörselskydd till grannen inte hjälper i positiv mening?

Nä, du gör nog helt rätt å försöka hålla grannsämjan så god som möjligt. Faktiskt är ju 14 veckor ganska bra tolerans iallafall :oops:

Själv har jag afterburner å det väsnas inte så mkt. Tack Adde för att du med så enkel beskrivning förklarar att det helt enkelt beror på att jag har för liten motor :roll: :cry: :angry:
:lol:

När kommer ljudupptagningen?
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

BlackScissors skrev:Kan förstå stackars grannar som bor nära en fotbollsplan med allt oljud det medför.
-Men förstår verkligen inte de som klagar å bor nära en räcerbana. Jamenar, det är ju VÄLLJUD!

Å antar att hörselskydd till grannen inte hjälper i positiv mening?

Nä, du gör nog helt rätt å försöka hålla grannsämjan så god som möjligt. Faktiskt är ju 14 veckor ganska bra tolerans iallafall :oops:

Själv har jag afterburner å det väsnas inte så mkt. Tack Adde för att du med så enkel beskrivning förklarar att det helt enkelt beror på att jag har för liten motor :roll: :cry: :angry:
:lol:

När kommer ljudupptagningen?
Plockar du bort katten så lär det nog väsnas lite mer :grin: .. men hur e det nu, har du headers på den?

Det e ju inte så att jag varigt störig mer än när motorn startats å det har ju inte skett mer än vid 3 tillfällen varav 1 av dem var lite längre typ 10minuter.. men men, inte värt å reta upp han eller dem mer, ska försöka bogsera bilen upp för 6 våningar i ett garagehus. kan ju kosta en ny koppling å lite annat kul men just nu har jag brist på bättre idéer. :angry: :twisted:
men i det stora tycker jag att flertalet grannar har följt renoveringen med intresse.. har fått lite kommentarer när man hållt på... men alla kan ju inte va så positiva, det hade ju varit märkligt va :grin:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: Gula faran...

Inlägg av blackscissors »

Har rensad katt å hedders.

I Sverige är det en oskriven lag på att gnälla på andra. speciellt om de har det lite bättre än vad man själv har eller gör något med motorer...
Eller moppedister...

Ett P-hus brukar vara VÄLDIGT trångt å komma runt i !!!!!!!
Min Firre kasar på magen över de snäva uppförsluten å det är knappt att det går med fullt styrutslag. Får nästan göra omtag...
Å att komma upp med bogserlina. Hmmm. Ja, jag säger inte att jag tror att det blir lätt.
Men klart du lyckas!
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Så sant Ronny, det verkar finnas många oskrivna lagar som bottnar i avund bland vår befolkning.
Å istället för att ägna sig åt betydelsefulla saker så ska det gnällas på något eller någon, man får heller inte lyckas, inte misslyckas ller sticka ut på något annat sätt, jantelagen :puke: :roll:

börjar tänka om lite angående p-huset, visserligen har polarn fått in en stor chrysler dragen av en pickis men svängradien e ju som du säger inte så mkt att hänga i gran på firren.. Funderar lite kring om jag inte bara ska dra bilen till ett industriområde eller en skogsdunge nånstans.. oljebytet därefter blir ju mer intressant men vafan klart det går å greja man har ju domkraft å pallbockar.. :coolgun:
Skriv svar