Twin-Turbo Trans Am 2.0

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6307
Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
Namn: Magnus Gustafsson #497
Ort: Linköping + Världen
Kontakt:

Inlägg av mangan »

En god ide kan ju vara att anlita/hyra in sig hos någon som har tillgång till en riktbänk, där kan du ju både mäta och få bra referenspunkter om du är osäker på hur golvet är. Om bilen är rak så är det enklare att göra det på en lift där bilen står på hjulen.
Bara min personliga mening, det är ju som sagt var inget som är lätt ordnat om det blir fel!
Lycka till!!
Magnus
Ps, Anders, kontakt uppgifter på firman i San Fransisco? Ds
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Ni har som vanligt helt rätt - man bör inte anta att något är rakt på en sån här bil. Och vad gäller att riskera att den ska börja bete sig konstigt vid högre farter, det gör den ju redan.

Bussningarna är inte utbytta mot några hårdare i länkarmarna, mina polyurethanebussningar ligger snällt o väntar än sålänge. Har bara bytt på kränghämmarna.

Håhåjaja, så nu måste man skaffa ett lod också, eller göra ett som är exakt, hmm - synd att jag inte har svarven här i s-holm.

Ok, jag ska mäta som ni säger och får väl återkomma om det är något revolutionerande fel. Det kan tänkas det finns en anledning till varför det gick så dåligt för mig o svetsa att jag bara har gjort en infästningspunkt istället för hur många som helst. Inget större problem att lossa om det skulle vara fel alltså.

Ripper: Vilka skruvar syftar du på? Och vadå, justera subframen???? Med hammare?

Näe, det blir nog inge mer mekande detta år, jag lägger ned för julen.. :xmas:

Tack för feedbacken, snart ska jag mäta och styva upp den mest exakta subframen en TA skådat. :wink:
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Med bussningarna menade jag bussningarna mellan subframe o kaross... dessa ska vara hårda, annars kommer du felbelasta chassiet o karossen när du använder dig av subframeconnectors....

Och med hammare o bultar avser jag bultarna som hålelr subframen i karossen - lossa dessa och sen får du ta stora släggan och slå på subframen så att den flyttar sig.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

en liten smolk i bägaren bara .. anders .. er det en flyttgodsbil du har eller tänker du ( UFFFFF ) bygga om den inför varenda besiktning ??? lite undrande bara .. prcis samma scenario som jag stött och blött innan jag slutligen beställde hem min 454 smallblock (alltså visuellt besiktningsbar ) skulle inte tro att enns STEVIE WONDER skulle släppa igenom visuellt :lol: :lol: :lol:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Äsch, det är ju bara att koppla rör till fläktarna in till kupe´n och säga att man uppgraderat värmesystemet! :smile:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Predator skrev:Eller något som gick förr (någongång någonstans påstås det :roll: ).
Påstå att det är roterande ljuddämpare. :lol:
Det är ju delvis sant! :wink:
nu blir det nog inte ljudnivån som är det huvudsakliga problemet , utan snarare effektökningen detta "effektavgassystem" ger :oops: :oops: :oops: e bara ute och fiskar efter iddér på hur man ska kunna gå runt det stela regelverket ,,
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Nu har jag inte läst reglerna ingående, men allt handlar om tolkning, och allt som inte står utsrkivet att det är förbjudet, är tillåtet! :cool:

Gäller som sagt bara att hitta tolkningar.

OT: har en kompis som kör roadsport A & B... hans tolkningar har gjort att reglerna skrivits om ett par gånger... Som ex tror jag det numera står att man enbart får använda sig av originalplåt i karossen, och att hatthyllan inte får skäras ut och flyttas ner under bilen (för att på så sätt skapa ett plant underrede)... Vass kille som sagt :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Okej nu ska jag försöka att pedagogiskt svara på frågorna:

1 - Ripper:
Bussningar mellan subframe och kaross på en 3e gen, hmm. 3e generationarna är moderna bilar som inte har löstagbar subframe. Golvplåten är alltså bara bockad till något som liknar balkar på diverse ställen och det är dessa "balkar" man svetsar fast subframe connectorsen i.

Iom att det är "golvplåten" som även är subframen så innebär det att det inte finns några bussningar mellan SF och kaross, allt är svetsat i varandra. Det går alltså inte att lyfta karossen från subframen på en sån här bil...

2 - 2 Loud
Bilen är flyttgodsimporterad 1989. Personen som tog in den betalde sina 11.000 kr (eller liknande) för avgaslicens och vips så innebär det att fordonet måste klara av gällande CO haltsnivå för fabrikationsåret (1984 = 4.5 CO).

Jag har dock en plan, att fixa två flänsar och en 90 graders böj per sida som kan ersätta turboaggregaten. Med dessa på plats så får man ett avgassystem där det inte sitter någon turbo. Man blockerar sedan bara oljetillförsel samt proppar oljereturledningarna och givetvis monterar luftfiltren direkt på spjällhusen så är bilen helt fri från turbo.

En annan positiv sak är att man inte ens behöver mappa om styrdatorn då den kommer att basera sin soppamängd utifrån skalan som redan är mappad när det inte finns något övertryck i insuget. Med andra ord, lite enkelt skruvande av rördelar och så är besiktningsläge intaget... Max 2 timmars jobb en gång per år.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
jakelund
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 82
Blev medlem: sön 02 dec 2001, 01:00
Kontakt:

Inlägg av jakelund »

jag har samma plan som du fast jag tänkte skaffa ett tomt turbinhus och svetsa/bulta igen axelhålet. För ett tomt turbinhus måste man väl få ha??
Blir ju ganska enkelt då.

Jag besiktade min MED turbo i somras, men den ser ju ganska diskret ut under huven å killen sa inget.. fast han måste ha sett turbon underifrån! Får se hur det går nästa år!
Formula -94, LT1, Turbo
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Det har inte blivit så mycket garage i helgerna, detta pg.a. att jag fick en katt i julklapp. Han kräver en hel del tillsyn och sällskap (vilket han gärna får). Men en sak är säker redan, han älskar att åka bil.

Jag hade en webkamera placerad mot hans favoritplats häromdagen då jag var på jobbet. Det visade sig att katten sov från kl 7 på morgonen till kl 17 på kvällen. Vilket gjorde att han orkade stojja rätt friskt under resten av kvällen. Han är klart lugnare när man är hemma hela dagen med honom.

http://aldengard.lixom.nu/gallery/Tjalle

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Anders skrev:Det har inte blivit så mycket garage i helgerna, detta pg.a. att jag fick en katt i julklapp. Han kräver en hel del tillsyn och sällskap (vilket han gärna får). Men en sak är säker redan, han älskar att åka bil.

Jag hade en webkamera placerad mot hans favoritplats häromdagen då jag var på jobbet. Det visade sig att katten sov från kl 7 på morgonen till kl 17 på kvällen. Vilket gjorde att han orkade stojja rätt friskt under resten av kvällen. Han är klart lugnare när man är hemma hela dagen med honom.

http://aldengard.lixom.nu/gallery/Tjalle

/Anders
Alla andra har tärningar i backspegeln eller Elvis som står o juckar på instrumentbrädan...men du ska ha en livs levande katt.
Får känslan av att du alltid ska va strået vassare :wink: ...menar, du ska inte bara ha en turbo utan TVÅ!
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Hehe, inte var det för att vara värst som jag siktade på två aggregat. Det var just svårigheten att hitta ett billigt aggregat med rätt storlek för en 5.8 liter stor motor som gjorde att jag siktade på två aggregat isf. ett. Att det sedan blev två lastbilsaggregat går väl att diskutera anledningen till. :roll:

Jag hoppas verkligen att de inte är så trögstartade som de sägs vara (dvs. lång spoolup). Men detta är ett testbygge, så man får pröva sig fram. Visar det sig att de börjar ladda sent får jag väl bygga om motorn så att den går att varva lite mer med... :lol:

Såhär i efterhand när man börjar räkna efter hur mycket pengar samt jobb man lagt ned så hade det troligen lönat sig att köpa ett nytt anpassat aggregat vilket skulle ha underlättat grenrörsbyggandet vesäntligt (se JoBy:s kompis camaro). Att konstruera dessa från början har inte varit lätt och nu kämpar jag mot en massa avgasläckage. Otroligt hur 12 mm stål kan vrida sig bara för att man MIG:ar ihop lite rör. :sad:

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Idag blev jag lite orolig över "trögheten" i turboaggregaten så jag gick ned, riggade upp en spegel och startade motorn, de snurrar på friskt redan vid tomgång tack o lov. Vid lite gaspådrag så visslar det till rejält och hastigheten på impellern ökar markant, detta trots gigantiska avgasläckage (inte ens alla bultar är åtdragna på grenrören.

Tätningar mellan grenrör o topp är en fråga som är obesvarad. Har fått tips på Form a gaskets coppertätning. Låter lovande men tyvärr tillverkas inte den längre. :sad: Vad tusan bör man då använda, vill helst inte använda vanligt packningsmaterial, packningslöst men med klet är melodin. Behöver även täta mellan turboflänsarna och turbon.

Kunde givetvis inte hålla mig från att mäta chassiet också. Det visade sig att det diffar 2 mm mellan höger o vänster främre stötdämparinfästning som biler står idag. Golvet verkar plant men jag har inget 2 meters vattenpass så noggranheten är sissådär.. Får väl ta o placera lite chims på lämpligt ställe så att bilen står PERFEKT!!!

Bak mätte jag mellan golv och länkarmsinfästning och där var det exakt samma mått. Fast det kanske är bättre att mäta mot en högre infästningspunkt där med.. Vad säger de lärde?

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

mät mot stötdämparinfästningen bak också.

har du mätt hjulbas samt diagonalerna också? För att kolla så att den inte är sned (krockad osv).

Ang tätningsmassa: Kolla med Lunkan, han använde sig av någon specialare har jag för mig...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Anders skrev:Idag blev jag lite orolig över "trögheten" i turboaggregaten så jag gick ned, riggade upp en spegel och startade motorn, de snurrar på friskt redan vid tomgång tack o lov.
Snurrar på friskt, Men tänkt på att de måste upp i 100000+ r/min för att ska ge något.
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Ripper skrev:mät mot stötdämparinfästningen bak också.

har du mätt hjulbas samt diagonalerna också? För att kolla så att den inte är sned (krockad osv).

Ang tätningsmassa: Kolla med Lunkan, han använde sig av någon specialare har jag för mig...
Tack Ripper, ska ta o mäta upp till bakre stötdämparinfstningarna också..

Det var lunkan som tipsade mig om FaG Copper...

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Runn skrev: Snurrar på friskt, Men tänkt på att de måste upp i 100000+ r/min för att ska ge något.
Det där jag skrev lät kanske en aning naivt, självklart vet jag att de måste upp i en jäklans rotation innan det händer något men jag var rädd att de var så stora & tunga att de knappt ville rotera (mardröm)...

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

ang när du mäter hjulbas och diagonalerna. Tag hjälp av ett lod och utgå från stötdämparinfästningarna, bärarmar/bakaxel/spindlar etc är värdelöst då det som sagt sitter gummibussat och itne tillhör karossen (som är det viktiga i sådana här mätningar).
sätt lodet mot stötdämparinfästningen och rita en prick på marken där det hänger ner. Sen mäter du bara med en lång linjal (ja, tumstock går ju också... men det är inget vidare).

Ska du vara noggrann, mäter du samtliga infästningar i karossen mot varandra så att du är säker på att bärarmsinfästningarna också är rätt...

finns inga genvägar till den perfekta bilen :wink:


Men det måste ju finnas fler kopparsprayer på marknaden? Kollat runt något? www.speedwaymotors.com kanske har något?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
turbo daniel
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3514
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Majetic #448
Ort: Göteborg

Inlägg av turbo daniel »

Anders skrev:
Det var lunkan som tipsade mig om FaG Copper...

/Anders
Den pastan funkar mycket bra, det sitter lite på min bil också.

Daniel
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jo att smörjan ska vara bravet jag, men jag har hört att den slutat tillverkas, så vad ska man köpa istället och var?

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
magne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1414
Blev medlem: fre 14 sep 2001, 02:00
Namn: Magnus Södergren
Ort: oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av magne »

Jag vet att lunkan tog hem något från usa. Det var någon kopparpasta fast det blir ganska dyrt att ta hem där ifrån.
TTTA NOTCHBACK 383 Black
Bilen men ny motor till sommaren.
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

5 timmar slit med finlirande av passagerarsidans grenrör, avgassystem.

Har gått igenom alla bulthål och slipat bort div. svetsmaterial som legat i vägen för att man ska kunna dra åt bultarna helt ok.

Kletade dit en form av kopparsmet och drog fast grenrör, turbo, downpipe, wastegate på passagerarsidan. Blev även tvungen att kapa röret till WG:n och ändra läge på det ngn mm, på så sätt blev jag av med en jobbig "spänning" i materialet. Nu går det lätt att skruva ihop.

Förhoppningsvis håller det här tätt nu, hittade ETT litet litet hål mellan 4&6 cylinder, la en svetsloppa där så jag hoppas det är tätt nu.
Bild

Har precis filat färdigt alla hål på förarsidans grenrör mot topplocket. Måste köpa några nya M6:or till wastegaten då jag inte kommer åt med insexnyckeln på dem jag har idag. Måste vara normal bultskalle mao.

Ska även kapa några mm på bultarna som håller fast turbon mot grenröret och slipa bort lite fettosvetsar just där muttrarna skall sitta. Tyvärr är man borta hela morgondagen så detta får bli lite senare.
Men när väl förarsidan är klar så är det bara två skarvar kvar att täta. Det är downpipen mot Y-pipan sen är det alles.

Halva månaden har gått och IC:n ska ju bli klar innan månadens slut enligt utsago - SPÄNNANDE.

/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Nu händer det grejor! :smile:

Trevligt litet ormbo du har där, det måste ha varit lite tänkande :smartass: När du väl har fått det färdigt kommer det monteras för gott då eller måste det av igen för vidare modifikationer?

PS. Kul att skruvarna kom till användning.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
shinobi
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 449
Blev medlem: mån 27 dec 2004, 10:59
Namn: Andreas #n/a
Ort: Järfälla

Inlägg av shinobi »

Berätta gärna hur effektiv kopparsmeten är. Saknar den "gamla goda".
Öl är hälsa, hälsa ofta
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Racer: Passagerarsidan rör jag inte igen, nu sitter den där och tas endast loss om något är fel eller inför en besiktning i värsta fall. Bultarna är momentdragna och kletet är på plats.

Takeo: Lovar att återkomma med info om hur smörjan fungerar.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jahaja, snart en månad sedan sista uppdateringen, vad har blivit gjort sedan sist då? Inte mycket blir svaret. Har fixad tre små läckage på förarsidans grenrör samt slipat så att den nu går att dra åt utan problem, skall till att slutmontera dem. Lär behövas för snart ska den köras till sitt nya hem, den nyinköpta villan i Upplands Väsby.

Tyvärr är garaget där ganska snålt tilltaget men det blir bra mycket närmare till garaget iaf. Tyvärr innebär även detta att pengarna tryter en aning så det är osäkert om bilen faktiskt når ut på gatorna i lämpligt skick till sommaren (alltid är det något!!!).

Men kan man bara få råd med lite siliconslangar, lösa ut intercoolern så ska det iaf. gå att ta sig fram.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Ikväll gick jag ned till garaget med 4 st simons 3" rörböjar samt 1st Norrlands Guld 2.8.

Väl där trixade jag lite med bågfilen samt punktade ihop rördelarna, resultatet ser ni nedan.

Anledningen till att jag bygger Y-pipan i 3" rör är att downpipesen från turboaggregaten är i 3" redan. Det har hitills varit ganska hyggligt "avgasläckage" där. :angle:

Bild

Överst ser ni original Y-pipa anno 1984, L69 H.O (305 motorn).

I mitten den nya halvfärdiga 3":aren.

Nederst, en del av Y-pipan som följde med Edelbrock headersen.

Det händer som sagt en del just nu och motorn har dragits igång ett par omgångar, går fett så det räcker till två V8:or. :lol:

Ska justera rörändarnas vinkel en aning, samt svetsa fast passagerarsidans stigarrör, sen är det tätt hela vägen bak. :cool:

Efter 1.5 timme drack jag upp det sista av ölen och fick av någon konstig anledning lust att se ifall burken fick plats i nya Y-pipan, swooomp så var den borta, bara att skaka ur igen. Om en ölburk försvinner i röret, så borde storleken räcka till avgaserna. :eek:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
joby
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 307
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 13:28
Namn: Jonas Bylund

Inlägg av joby »

Jag hittade en ny typ av rörkoppling som är användbar på Speedparts. Schwitzer har köpt ett par och dom verkar bra. Men dom var något större än 3" som det står på sidan. Kopplingen saknar packningar och kan monteras med 'vinkelfel' eftersom det är en svarvad kula.

http://www.speedparts.se

Bild
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

JoBy: Den där var klurig, ett pris av 425 kr x 2 st blir på tok för mycket för min budget. Budgeten var hård tidigare men nu med husköpet så innebär det att locket ligger på vad gäller investeringar. Med andra ord var det bara att försöka hitta på en lagom flexibel lösning på problemet.

Bild

Stigarröret mellan Y-pipan och turbons downpipe på passagerarsidan gjordes med en lätt "S-form" vilket innebär att man kan vrida den ett antal grader och på så sätt finjustera passformen.

Förarsidan är nästan klar, jag ska kapa till två kilar som sedan skall fällas in i röret för att ge den dess slutliga form. Inte speciellt snyggt men det är tätt och det lär hålla för den måttliga körningen dessa delar skall utstå den närmaste tiden.

Egentligen borde stigarröret på passagerarsidan vara mer vinklad så att inte avgaserna studsar tillbaka upp i röret, men detta får ses som ett "proof of concept" - att man faktiskt får plats med tre tums Y-pipa.

Det blir tight mellan bränsleledningsrören samt startmotorn, men det lirar.

/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Efter otaliga timmar med filande, skärande, svetsande och såriga händer så blev avgassystemet färdigt för en tid sedan. Jag måste dock justera lite till på det hela då ena 3" downpipen tar i karossen när motorn rör sig i sidled.

Däremot börjar det bli dags för besiktning så för att nå dit snarast har jag valt att ta bort Turboinstallationen för tillfället och satt tillbaka headers.

Montering av bredbandslambda har skett.

Injustering av sprutet har påbörjats, nu har motorn fått gå så pass att den blivit varm och en riktigt tuning kunnat påbörjas. Har fixat registret upp till ca 1.500 rpm, dvs. jag kan ta mig ut och in i garaget - vilket också har skett.

Subframe connectors har blivit installerade så nu lyfter bilen två hjul varje gång man påbörjar lyft på en sida - äntligen. Vet dock inte hur det påverkar körupplevelsen då bilen bara har rullat ca 8 meter, jag hoppas att bilen känns "tightare" dock.

Jag kan verifiera att ett par stora turboaggregat gör sitt för att mörka och dämpa ned ljudet av en 5.8 liter stor V8. När jag bytte tillbaka till headersen blev jag tvungen att montera en restriktorplatta i röret för att ens våga starta motorn. Afterburnerljuddämparen låter för mycket för min smak annars. Man vill inte skrämma de nyblivna grannarna när man kör hem bilen första gången.

Jag hade tidigare ett elakt vakuumläckage i insuget pg.a. hårt planade toppar och ej justerat insug - detta har åtgärdats och jag har numer ett mycket konstant vakuum. Enligt sytrdatorns MAP sensor så var det också ganska högt vakuum vid ca 1.000 rpm. Troligen inte en alltför vild kamaxel i bilen med andra ord.

Ett rör måste fästas i insuget till bromsservon och ngn sorts backventil måste fixas innan turboaggregaten sätts tillbaka.

Ett litet kylvattenläckage finns, lätt att fixa. Däremot läker den lite olja vid ena turboreturen - detta måste åtgärdas snarast, sedan bär det av utanför garaget.

Denna bil har inte käkat asfalt eller sett dagsljus BILDLIGT talat, på drygt 1.5 år. Det är knappt så att man kommer ihåg hur den ska se ut när den står på sina egna hjul. :cool:

Uppföljning kommer betydligt snarare än tidigare - det lovar jag.

/Anders
Skriv svar