Twin-Turbo Trans Am 2.0

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Några nyheter? våren närmar sig med stormsteg.........

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Hej Niklas, o ev. andra intresserade.

Nyheter? Mjae, tanken för vintern har i första hand varit att åtgärda de kvarstående barnsjukdommarna och ordna en dödkopparpackning mellan grenrör o turbo - där jag fortfarande har lite läckage.

Ska även montera in min gamla HEI-fördelare igen, ska ev. modifieras för att ha extern tändspole. Efter det ska styrboxen lödas om lite så att den även kan hantera tändningen. Ska även köpa rejäla tändkablar och värmeskydd till dem.

Men nyheter? Nej, tiden har verkligen gått åt till grabben. Strax innan han föddes började jag måla om i köket och det är jag inte klar med (4.5 månad).
Men jag har inget att klaga på, föräldraskapet har inneburit flera nya trevliga bekantskaper, tyvärr inga med bilar som intresse.
Men tiden går helt sonika åt till annat än bilen, å andra sidan är ju garaget en omöjlighet att arbeta i när bilen står där iaf...

Planerna för vår/sommar är att montera IC:n och att justera om styrdatorn för 98 oktan. Detta för att inte behöva byta spridare, E85 kräver sanslösa mängder.

Jo en nyhet är att jag har lite planer för att fixa min glappande styrning, men det lär dröja innan den modifieringen blir klar (kräver svetsjobb).

I höstas slipade/polerade jag huven för att gjuta av den. Kom inte igång med det då grabben kom till världen. Vill inte gjuta detta inomhus då det luktar så mycket och garaget är ihopbyggt med huset. Väntar till våren.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3717
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 18:44
Namn: Rickard Dahlin #730
Ort: Stockholm/Märsta
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

Det skulle ju vara kul å sen den här bilen live i sommar.
Hoppas du hinner fixa till den, har tom själv tänkt köra mer än 100 mil sommaren 2007.
Vi ses i sommar!
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Turbo Rico skrev:.
har tom själv tänkt köra mer än 100 mil sommaren 2007.
Vi ses i sommar!
faaan tro det :roll: :roll: :roll: jaja vi får HOPPAS iallfall :twisted: :twisted:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3717
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 18:44
Namn: Rickard Dahlin #730
Ort: Stockholm/Märsta
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

2 loud skrev:
Turbo Rico skrev:.
har tom själv tänkt köra mer än 100 mil sommaren 2007.
Vi ses i sommar!
faaan tro det :roll: :roll: :roll: jaja vi får HOPPAS iallfall :twisted: :twisted:
Ja, det är ju en start.
I somras hade vi en skivinspelning att tänka på vilket gjorde att det inte fanns nån tid. I sommar ska vi inte spela in nåt och vi har ingen turné inbokad så jag borde ha tid. Borde ha...
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

refererar till sidan 12.

Dax att avslöja nästa projekt kanske? :wink:
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
shinobi
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 449
Blev medlem: mån 27 dec 2004, 10:59
Namn: Andreas #n/a
Ort: Järfälla

Inlägg av shinobi »

Niklas skrev:refererar till sidan 12.

Dax att avslöja nästa projekt kanske? :wink:
Misstänker att det projektet är några månader gammalt nu och dregglar omkring på golvet. Har ett likadant projekt här hemma på 4 månader jag också :cool:
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Takeo - du har så rätt.

Grabben blev 6 månader igår, 8990 gr tung. Växer så det knakar. Kan numera sitta på rumpan själv utan att ramla, babblar rappakalja o flinar bara man säger "heeeeeeeeeej". Han siktar på "Quattrodrift" inom kort men än sålänge behöver han extrahjul iform av sin gåstol.

Familjen tar mycket tid men när tillfälle ges är man effektiv - fast så länge det är vinter blir det inge jobb med bilen, bara huset..,
Bild

Jag planerar för en lång semester i sommar samt pappaledighet i anslutning till det. Men man ska inte lura sig själv, det lär bli ett mellanår för bilen (o ärligt talat gör det mig ingenting, det är så otroligt häftigt med ett eget barn).

Men vem vet, Strängnäs lockar då det vore kul o klämma ur bilen ordentligt.

/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

hehe, verkar vara en härlig knodd du har Anders, låter klokt att lugna sig lite med bilen, det där projektet lär väl både låta, sladda och lukta mer än big bengt. :angle:
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Sådär bilen ute ur garaget. Var en aning svårstartad efter vintern och med ren E85 i tanken. Verkar dessutom som en slang vid pumpen blivit dålig/hård då det droppade lite E85 på marken under pumpen..

Men bilen är åter med hjulen i asfalten. Vid lämpligt tillfälle ska headersen rivas lös och dubbelturbon dit - igen..

Säsong 2007 inledd - tidigare än någonsin - 27/3, jösses!!

/Anders

PS! Jäkligt skönt att man vaxade huven i höstas - blänker fint mot marssolen.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Inga bilder? :wink:
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Förutom lite blankare lack på huven så ser den exakt likadan ut under huven som när jag besiktigade bilen. Har spenderat ca 5 minuter i garaget sen i höstas.
Inget nytt = inga nya bilder.

Har prio på mekanikern som vi precis har fått till att klappa händerna och räcka ut tungan på kommando. :-)
Snart kan han säkert skruva loss tändstiften åt farsan också... :lol:
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Sådär nu har man skrotat fram lite rörbitar igen. Allt ska in under plåten, jag bara måste få känna på överladdningen i sommar igen..

Bild
Bild på lite delar... Ain't a beauty, but it works!

/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
joby
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 307
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 13:28
Namn: Jonas Bylund

Inlägg av joby »

Hur går det med bilen?
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Väldigt lite skruvande, fick dit rörbitarna för ca 3 veckor sedan. Har haft tid o testa bilen två gånger sen dess. :cry:

Mer tryck i år, spinner hejdlöst även på fyran. Måste verkligen göra något åt bakaxeln. Diffbroms - ja tack... (sponsring/bra pris någon????).
Synd bara att man missar hela accelerationsupplevelsen idag.

Innan bakaxeln är i ordning är det ingen mening att skaffa bättre däck, insåg nyligen att Arlanda Marketing ligger väääldigt nära mig och de kränger M&H däck.. :-)

Det positiva med det dåliga greppet är att originalkopplingen pallar det hela, men planen är att konvertera till en TH400 så småningom.

Grabben fyller ett år inom en vecka och jag är pappaledig året ut. Ledigheten gör att det inte finns så mycket slantar att lägga på bilen.
Synd att min 4e gen bakaxel gick sönder innan turbon kom på, önskar verkligen jag hade en diffbroms. Har iofs kvar den diffen men den är ju till 28 splinesaxlar och min gamla 84a axel har väl 26 splines??? Damn.

Motorn verkar dock tåla "the abuse", lär nog fortsätta med E85.

Tyvärr fick jag besked om att IC:n inte gick så bra o svetsa så jag kör utan tills vidare även om luften blir skithet - inte kul alls.

Vart tog sommaren vägen, vart gick tiden??? Tiden gick till att bygga en 40 m2 altan där man kan hålla koll på grabben, håller precis på att bygga staket och en 7.5m lång bänk inför födelsedagsfesten.

Inspiration, bra priser/delar och lite kvalitetstid på kvällarna (i garaget alltså) är vad som krävs för att komma vidare... Kan ju inte påstå att folk i ens närhet tycker att en amerikanare med turbo är prio nu när det är blöjor som gäller.

:twisted: Men jag är fast :twisted: , fy tusan vad snabbt motorn varvar upp med turbo när man kör - det märks att den har "MYCKET" mer vrid nu än tidigare. Tids nog ska bilen få komma till sin rätt.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

LS1 / Corvette C5 hybridbromsar på G.

Inlägg av v8guy »

Bilen är uppställd för året, pallbockar på plats och bromsoken fram lossade.

Nu har arbetet med att uppgradera originalbromsarna påbörjats.

Original: Enkolvsok i järn med 10.5" skivor.
Uppgradering: Dubbelkolvsok i alu från TA-98, och 12.75" skivor från Corvette C5.

Bromsoken har först o främst fräschats upp mha stålborste, avfettning, sandpapper och till sist ny färg.

Ska demontera originalskivorna på båda sidorna (supertrångt garage) och lämna in dem för kraftig ombearbetning innan arbetet med bromsoksadaptern påbörjas.

Merarbete blir givetvis att även fräscha upp framvagnsdelarna (blästra o slipa) samt fixa till BMW-fälgarna (17") som har inhandlats för att rymma de större bromsarna (orig. 15" är på tok för små för att fixa detta).

Bilder kommer inom kort.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Lite bilder på det hela.

Jämförelse.
Bild

Bromsoksfäste målat grått/svart. Oket ej rengjort ännu.
Bild

Bromsoken rengjorda och målade i silver (1a strykningen).
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Använder du gamla bromsskivor :eek: :eek: okay då "byggmallar" :wink: :wink: skulle dina ok vara dåliga har jag två fräscha liggandes till övers 4 sale
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Det är tre år sedan jag köpte bromsarna och först nu tar man sig i kragen. :eek:

Bromsskivorna är begagnade ja, men är i stort sett onötta. De hade dock en del rost på sig som jag slipade bort. Men det finns MÅNGA mil kvar på dem och de var nästan gratis från skroten. Är de skeva (cheva?) så är det bara o kasta, men de fungerar utmärkt som mall för denna hybriduppsättning.

Oken kanske såg sorgliga ut men är det inte, t.o.m gummidetaljerna verkar vara i oförskämt bra skick för att vara beggade.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
joby
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 307
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 13:28
Namn: Jonas Bylund

Inlägg av joby »

Nu måste du få klart bilen så du får ut och köra lite. Jag har hunnit med en massa mil i år med turbon och dessutom nästan helt utan problem. Jag tappade ett år på mitt projekt. Jag var ju i princip klar ifjol sommar när växellådan rasade. Men nu har jag kört turbo sedan i början av juli och det har bara fungerat. Jag har blåst båda grenrörspackningarna en gång, men det var några skitpackningar som jag monterade första gången.

Ökade laddet genom att montera kraftigaste fjädern i wastegaten. Dessutom svarvade jag en fjädertallrick för att kunna spänna fjädern mer med en justerskruv. Jag har kört på 1 bar ungefär.

Jag åkte till Hudiksvall (10 mil söderut) på 'Test and Tune'. Dåligt fäste och dåliga däck resulterade i 13.45 sek men 190 km/h som bäst.

Köpte däck (Hoosier) till nästa försök som blev i Östersund (18 mil västerut). Andra repan blev 11.14 sek med 203.7 i slutfart och 60-fot på 1.72 sek. Vi skruvade lite på WG men fick inte till någon bättre tid. Däremot fick jag till 211 km/h i slutfart på 5e körningen. Den missade dock på maxlast när den var varm.

Hemma hittade jag felet när jag kollade stiften. Ett var svart och alla hade ca 1.1 mm i gnistgap. Jag kommer inte ihåg när jag bytte stift men dom har suttit i bilen i flera år.

Jag monterade nya stift med 0.7 mm gap. Det är lämpligare eftersom det krävs en del för att så igenom gnistan med E85 och laddtryck. Jag bytte även tändkabeln till det svarta stiftet. Efter bytet har den inte missat alls.

I tisdags var jag till MotorNord och gjorde en effektmätning. Före bromsningen ställde jag om databoxen till växellådan så att den låser turbinen även vid fullgas. Bilen kändes helt annorlunda. Hysteriskt brutal när laddtrycket kom och jag såg att den laddade mer också. Tidigare när jag gasade var vartalet alltid över 5000 varv. Jag var tvungen att köra på överväxeln när vi skulla bromsa den. Bänken orkade inte med på trean för vridmomentet blev för högt. Jag blev lite förvånad över kurvans utseende. Förklaringen är att laddtrycket pikar med 1.3 bar strax före 4000 varv och sjunker till 0.9 vid 5000 varv. Jag tror avgastrycket blåser upp wastegaten.

Bild
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Kul JoBy! Jag är imponerad över att dina prylar lirar så pass bra och det är även kul att se äkta siffror som återspeglar lite av det jag har räknat att det ska handla om. Huvudet på spiken lixom.

TA:n har iofs fungerat bra efter de förutsättningar den haft, men det är en del eftersatt som måste åtgärdas. Styrningen börjar säcka ihop, har skaffat en kuggstångsstyrning som är tänkt att ersätta originalsnäckan men det kräver kraftiga moddar.

BTW! Avgaspackningar, jag kör utan.. Metall mot metall - fungerar bra, inga läckage där.

Spridarna/soppan hänger inte med över 0.6 bar, behöver modda/byta ut dem.

Tändningen har lite problem, mest p.g.a. dåliga och brända kablar samt att den mekaniska fördelaren säkerligen inte ger optimal tändkurva för överladdning.

Manuella lådan måste bytas, TH400 är önskvärd, preppad 4L80 vore en dröm.

12-bult / 9" bakaxel behövs också för att komma vidare då vridet som synes blir enormt.

Nya däck, gamla 225:or Cooper cobra suger när det finns vrid i motorn.
Tack o lov har jag inte långt att åka när det är dags att köpa M&H sulor, nästgårds. Blir troligen något som motsvarar 265/275:or.

Ganska mycket som behöver anskaffas och det är ju inga billiga delar direkt. 15K = 1 vxl-låda eller 4 fönster till huset. Gissa vad som är prio?
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jaha, lite problem idag.

Var iväg till den mekaniska verkstaden som jag tidigare anlitat för att plana grenrören. Ingen där, dörren låst. Hmm, men det satt en tidning på dörrhandtaget så det var nog bara stängt för dagen. Försöker igen i morgon.

Åkte till AutoExperten, Mekonomen, lokala "duktiga" däckfirman samt ringde Hansen Racing. Ingen hade pinnbultar som var 8-10 mm längre till min bil?????

Har sökt på nätet utan att direkt hitta något svar. M12 pinnbult med en längd av 51-53mm (eller längre) som ska pressas in verkar inte vara lätt att hitta. F-N. Måste ha längre pinnar då Corvette bromsskivan bygger ut så pass mycket. :cry:
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Snart kommer fler bilder. Lämnade idag in bromsskivorna till mek.verkstaden. Har beställt ARP-bultar också.

När dessa delar är hemma så kan jag verifiera den layout jag har till själva adaptern och sen bär det av till mek.verkstaden igen som får fräsa/skära ut det hela.

Snart så..

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Har provmonterat lite komponenter nu och det har resulterat i merjobb.

Tyvärr stämmer ingen av de adaptrar folk har ritat ihop och lagt ut på nätet då detta är ett Pontiac bromsok och en Corvette bromsskiva - så jag måste göra min egen adapterlayout.Pontiac o Corvette har olika mått på diverse detaljer.

Fördelen med denna setup är att adaptern kan göras utav betydligt grövre stål än om man valt enbart Pontiackomponenter, dessutom är C5-skivan 0.75" större. :cool:

Så till helgen måste jag sätta sågen i originalspindelns bromsoksfästen för att kunna konstruera en adapter. Då finns ingen återvändo. Nästa vecka bär det av till maskinkillen så han kan fräsa ut adaptrarna åt mig.

Som utlovat kommer här några bilder.
----------
Svarvad originalskiva - nu ett nav.
Bild

Avmontering, original bromsok, dammplåt mm.
Bild

Provmontering, nav.
Bild

Provmontering, rostig C5-skiva. 12.75"
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Igår jobbades det med adaptorplattan, har hittat rätt tjocklek på den samt fått till formen ganska så bra. Blir dock tvungen att modda bromsslanginfästningen, för annars blir slangen för kort. Alt. flytta oket 2 cm uppåt vilket iofs vore den trevligaste lösningen.

Det är inte bara garaget som är tight. Spana in avståndet mellan bromsok och fälg! :eek:

Det är ännu tightare längre in. Blev tvungen att sätta dit alla hjulbultar för att få en korrekt världsbild - insåg att fälgen inte är helt rund, gäller tydligen många fälgar - även bra märken. :evil:

Det visade sig att när jag snurrar hjulet så tar oket i på två ställen så pass att fälgens lack frasas bort. Detta måste justeras genom att de ribbor som löper längs utsidan på oket, slipas ned 2 mm.
Vill inte ta för mycket då det är förstärkningsribbor vi talar om.
Hmm, osså åker man på att måla om oken också, jaja - det är ju för en bra sak.

Den skarpögde ser säkert silvertejpen på fälkanten - dessa fälgar hade skadade fälgkanter från tidigare ägare så jag har börjat slipa och lägga på stålspackel för att jämna ut det hela. Kom då o tänka på att om man vill pulverlacka dem så ska det väl inte finnas spackel utan ren metallyta va? Vill ha dem svartmålade, jag menar kulören.

Fälg från BMW 5-serie, 235/45-17 fram.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

v8guy skrev:Blir dock tvungen att modda bromsslanginfästningen, för annars blir slangen för kort. Alt. flytta oket 2 cm uppåt vilket iofs vore den trevligaste lösningen.
Glöm det där. köp stålomspunna slangar på hydroscand istället. Kostar inte mycket och du sparar energi på att få den längden du vill ha.

Ta till ordentligt, stålomspunna slangar tycker inte om att vridas och det behöver finnas slack vid fullt rattutslag.


Kul att det gå rframåt!
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Inlägg av azguz »

Anders > 1G skrev:
v8guy skrev:Blir dock tvungen att modda bromsslanginfästningen, för annars blir slangen för kort. Alt. flytta oket 2 cm uppåt vilket iofs vore den trevligaste lösningen.
Glöm det där. köp stålomspunna slangar på hydroscand istället. Kostar inte mycket och du sparar energi på att få den längden du vill ha.

Ta till ordentligt, stålomspunna slangar tycker inte om att vridas och det behöver finnas slack vid fullt rattutslag.


Kul att det gå rframåt!
300kr/st fick jag ge... kan det bli billigare!
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Man tackar för tips - kanske blir stålisar innan det e klart, får väl lägga till en decimeter på nuvarande längd.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Till nästa inlägg lovar jag bilder (om ej diskussion uppstår innan)...

I veckan har jag haft för lite tid för att såga ut vad jag tror är sista designen av adapterplattan, har iaf ritat upp den i CAD för att snabbt kunna skicka iväg ritningen för tillverkning. Vill dock prova ut den innan.

I veckan besökte jag en väldans stor bultgrossist i Järfälla och försåg mig med ett antal M12x1.75 bultar i kvalité 10.9. Svarta o fina.

Jag letade igenom garaget och hela borrsamlingen men hittade inte någon 12.7 mm borr varpå jag till veckan måste beställa en. Den ska användas till att borra upp de gamla hålen till pinnbultarna så de nya grövre ARP-bultarna får plats utan att knäcka navet vid inpressning. Jag vågar helt enkelt inte pressa in dem i befintliga hål.

Måste ev. köpa en borr inför gängningen av M12-hålen i spindeln.
Verkar som man kan ha många olika dimensioner beroende på om det är fin eller grovgängad M12. Någon som vet om jag måste köpa en 10.2 mm borr eller om det går bra att använda 10.5 mm?
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

vad heter grossisten och vart i järfälla finns dom ?
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Skriv svar