Twin-Turbo Trans Am 2.0

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
joby
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 307
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 13:28
Namn: Jonas Bylund

Inlägg av joby »

Dubbla bosch 220 liter, dubbla volvo bränslefilter, och 15mm bränslerör funkar. :twisted: När vi provkörde gick det ca 10 minutliter i returen. Konstigt nog klarar orginal bränsletrycksregulator detta flöde utan problem.

http://jobyteknik.homeip.net/fredrik/Ca ... 8-27_fuel/

Bild
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Anders; Vill du ha ngåot som motiverar dig?

Kom ner till Lund så bjuder jag på en tur i Firebirden :wink:

kul att höra att du blivit sugen igen!
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Inga dåliga siffror Jonas. Faktum är att det är samma pump som ni använder som jag har köpt utifrån det jag har läst om ert bygge.
Däremot köpte jag ett bränslefilter passande en SAAB nu, så slapp jag köpa från två ställen.

Funderar på att göra om pickupen för 12 alt. 15 mm rör jag med. Lödde ni fast rören i pickupplattan eller har ni kört med epoxy?

Kör ni med klämmkopplingar på rören förresten?

Hur går det med insamlandet av delar till "nya" motorn? Verkar bli en riktigt rolig turbopjäs.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Nämen vad nu??? Anders uppdaterar tråden, vad har hänt dådå???

Tja i början på veckan köpte jag en Digitalkamera så nu kan man plåta det hela. Bygget har stått still i flera månader nu men suget börjar smyga sig på igen.

Jag tog lite bilder kvällen till ära, skalade dock ned dem då de blev rätt stora när man tog dem i full upplösning på 6.3 Mpixelkameran.

Bild
Först en bild på ett par tärningar jag fick som tack för hjälpen av en polare. De luktar lite konstigt, vanilj, hmm - usch... Tyvärr glömde jag kvar dem i bilen ikväll, var mest tänkt som ett fotomontage så nu luktar det säkert en hel del i bilen. Å andra sidan stank det gammal instängd Pontiac av den tidigare så..

Bild
Sedan en bild som visar de tänkta nya frambromsarna. Bromsok från en 1999 års Trans am (LS1 motorn), samt matchande skivor från en Corvette C5, 12.75". Detta ska förhoppningsvis bättra på stoppförmågan av bilen.

Bild
Kände mig tvungen att fotografera motorrummet med nya kameran också, originalbilden är på 3072x2048 punkter och där ser man ALLT! :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av admin den lör 18 dec 2004, 06:46, redigerad totalt 1 gånger.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

balla remskivor du har... är det vanlig 2k lack?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
joby
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 307
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 13:28
Namn: Jonas Bylund

Inlägg av joby »

Anders skrev:Inga dåliga siffror Jonas. Faktum är att det är samma pump som ni använder som jag har köpt utifrån det jag har läst om ert bygge.
Däremot köpte jag ett bränslefilter passande en SAAB nu, så slapp jag köpa från två ställen.

Funderar på att göra om pickupen för 12 alt. 15 mm rör jag med. Lödde ni fast rören i pickupplattan eller har ni kört med epoxy?

Kör ni med klämmkopplingar på rören förresten?

Hur går det med insamlandet av delar till "nya" motorn? Verkar bli en riktigt rolig turbopjäs.

/Anders
Vi lödde fast och ihop rören. Sedan tätade vi med epoxy för att vara säker.

Vi använde vanliga vattenledningsskarvar med skärringar på rören och från gängan en adapter till hydraulkopplingarna på slangen.

Nakdelen med kopparrör är att dom kan tydnigen vibrationshärda och bli spröda så det är viktigt att dom monteras stabilt.

Det går bra med nya pjäsen och dollarn är billig. =)

Vi har det mesta till motorn nu förutom insug.

Vev och toppar är inte 100% spikat än men jag tror att det har löst sig.
Kolvar, stakar, kam, kamkedja, lyftare, oljepump och tråg är inhandlat från summit.
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Ripper: Näe, det där är vanlig sprayfärg enkomponents, usch... Och nope, jag drar mig för att avfetta motorn. Det har dock hållt förvånandsvärt bra under de år det har suttit där...

Tack för infon JoBy.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jamensedär, jag gick ned till garaget för att byta olja på Audin, vilket jag också gjorde, men det slutade med att jag skruvade lite i TA:n.

Jag har gått och sneglat (snarare snubblat över) ett nytt kraftigare batteri (tack Lunkan). Jag tänkte att, dit med batteriet och testa. Givetvis blev jag tvungen att montera startmotorn som legat på bänken sedan en lång tid tillbaka. Vred om nyckeln och gnuggade lite, tyvärr lät startmotorn precis som tidigare, utan ork i solenoiden. Efter ett antal gnuggningar började det ryka ovanför startmotorn precis som det gjorde i somras då jag hade en kortis, fast skillnaden är att då ville inte startmotorn alls snurra, vilket den iaf. gjorde nu. Så jag tror inte jag har kortis den här gången.

Jag har postat en problemfråga kring detta under elektronikdelen.

Bild
Passade även på att dricka en av de berömda billiga energidryckerna och jag har nu bara en kvar på kartan.


/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Gäst

Inlägg av Gäst »

PowerKing är riktigt goda, brukar själv köpa hem några flak i månaden :oops: Trist att problemet fortfarande är kvar med din bil
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Det går långt tid mellan gångerna nu. Ikväll var jag ned och städade upp i verkstadsdelen av garaget (D var på tiden). Fyllde 1.5 sopsäck och sopade ut lite damm. Gick sedan till postkontoret kl 20:00 och hämtade ut min nya startmotor:

Detta är CVR Part nr: 5323, solenoiden går att vrida i ett antal olika steg för att den ska kunna gå fri från allehanda olika headerskonstruktioner. Bifogar därför två bilder på startmotorn, kanske någon fler har behov av en sådan konstruktion. Den ska även passa 153 & 168 kuggars krans, bultar och chims ingår i paketet.
Startmotorn landade på 5 kilo mha badrumsvågen. Något lättare än originalstartern men inte mycket. Tydligen finns det en 5323L som ska vägar ytterligare något kilo mindre men för mycket mer pengar.

Bild

Bild

Ska försöka montera den senast under nästa vecka.

/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Ja, orkar inte den så får du börja riva motorn. Kul o se att nåt händer med ditt bygge, att du fått lusten tillbaka!
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Att en eftermarknadsstartmotor ska vara så bekymmersam att installera, dryga timmen tog det, suck. :evil:

MEN! :eek:

Det var värt varenda sekund :razz: , motorn snurrade runt som aldrig förr. Den lät lite konstigt så jag spanade in avståndet mellan kugg och svänghjul, visade sig att jag behövde använda båda chimsen som följde med :idea: .

Men efter det, på med strömmen till soppapumpen och gnuggade runt, mjumm mjumm mjumm mjumm :roll:




SMATTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTEEEEEERRRRRRRR!!! :twisted:


:twisted: MOTORN STARTAR IGEN!!!! :twisted:

Tänka sig, fyra månaders haltande efter vad som kan vara fel, dålig lust etc, osså är det bara en startmotor som är dålig. Trots att jag testade en annan startmotor samt bytte solenoid på min så var det startmotorn som var felet. NU ÄNTLIGEN snurrar den. Har inte bytt någon fler kabel heller, HEUREKA!!!!

Jag samplade in ljudet via telefonen men tyvärr har jag ingen synckabel hemma så ljudet får vänta till nästa vecka.

Inatt ska jag drömma TWIN TURBO! :cool:


/Anders "The boy(s) are back in town"
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Min startmotor ser misstänkt mycket ut som din... :lol:

lär ha rullat på samma band :wink:

Bild
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Grattis! Nu kommer du verkligen få lusten tillbaka! :smile:

Det är helt otroligt vilken kraft det är i de små rackarna, väldigt konstigt att det inte kan vara så med de stora som sitter orginal :wink:

Då blir det Twinturbo körning till sommaren, inte dumt alls! :cool:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

KUL att det börjar gå framåt för dig igen Anders!!!



GRATTIS
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Kul att du fått igång den, ser fram emot att få se din motor i sommar.
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

06:31, fasen jag kan inte sova längre. Tankarna på bilen och att motorn nu startar har flödat genom skallen som finaste racesoppa inatt. (En våt drömm eller? :oops: )

Tråkigt nog så ska det handlas och pyntas inför julen denna helg och nästa vecka blir det inte mycket skruva av heller. :-(

Om inte (h)julafton kommer med hårda paket till TA:n så kan jag hoppa över det här med julen.. Jag vill ned till bilen...

Prio just nu är att antingen fixa anslutningen för downpipen mot Y-pipan, alt. göra en helt ny Y-pipa i 3" med egna flänsar upp mot downpipsen.

Skruvarna till plenumet måste justeras en aning och en packning göras. Efter detta så kan man iaf. köra igång motorn utan att väcka hela huset.

Gaswire+fäste samt Intercoolern är de stora sakerna som kvarstår sen.

Ska även byta ut bränslepumpen och filtret mot de nya och bättre jag har liggande. Nuvarande pump klarar nog inte ens av 300 kusar..

/Anders "Back on track"
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
royalsw
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 421
Blev medlem: lör 08 sep 2001, 02:00
Namn: Hans Hofberg #42
Ort: Tulsa.Oklahoma
Kontakt:

Inlägg av royalsw »

Grattis Anders, kul att hora att allt snurrar pa nu!!!
mvh/Hans
medlem 42.
Ford Probe GT V6 ...an sa lange *s*
1999 Trans am, rod/// MTI air lid....BMR Tower Brace...
snart LM2 catback on
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

Härligt Anders! STORT GRATTIS!!!

startmotorer har fått en ny innebörd för vissa av oss här i klubben :cool:
Själv har jag nu lyckats få motorn att snurra å tändningen verkar fungera. Återstår å fixa lite med förgasaren, lär väl posta lite i min egen tråd :cool:

Anders, jag kommer gärna å kollar på en uppstartad motor nån dag :twisted:

För mig kommer inte bara jultomten utan även ( h )jultomten som du sökte efter.

/ Andreas
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Tack för de glada hejaropen. Imorgon verkar jag få en lucka mot kvällen så jag ska försöka ta mig ned o koppla ihop avgassystemet, kräver lite svetsande - men då kan man iaf starta motorn utan att väcka hela kvarteret. :lol:

Måste bara komma ihåg att fixa i ordning två packningar till oljereturerna, det läcker lite väl mycket just nu.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

I em blev det lite gjort:
Packningar till oljeretur + inkommande ledningar till turboaggregaten, skar ut ur bulkmaterial jag hade liggande.

Svetsade på en stump sheetmetal på avgas Ypipan och formade det till ett runt rör - var tvungen att förlänga röret 3 cm.

Drog dit det jag kunde och vred om startnyckeln, smatter - vouschhvouschhviiiiiin (trampade på gasen ett par ggr).
Kan väl säga att man inte riktigt känner igen vouschviiin ljudet sedan förut - klart skoj... Och att det tom hörs på en förhöjd tomgång verkar lovande.


Slutledning:
Jag har hur många avgasläckor som helst, troligen är även en o annan svetsfog i grenröret läckande, suck.

Packningarna på oljeflänsarna är ok, däremot verkar "SVETSARNA" inte riktigt 100% täta så oljan sipprar så sakteliga ut från utsidan av flänsarna..

Man kom ned lite på jorden när man insåg vilken mängd jobb det handlar om att få allting tätt. Så istället för att grotta ned mig mer i den skiten tog jag fram mina nya SubFrame Connectors och la mig ned för att svetsa dit den första. Fastän man gjort rent någorlunda hyggligt och krämade på MIG:en så blev det harlort av nästan allt - SKITFULT...
Inte blev man gladare av att den bakre infästningen inte "linade" upp riktigt hundra, den ligger ca 2.5 mm ifrån plåten. Drog dit en tving men lyckades inte få in den helt, suck. Med detta i bagaget fick jag nog och gick hem. Nu ska jag beställa flexande avgasdelar så att jag blir av med vissa spänningar som finns. Undras vem man ska fixa detta ifrån...

/Anders
Senast redigerad av admin den sön 19 dec 2004, 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jo just, jag har lyckats kopiera och konvertera första uppstarten med nya startmotorn. Avgaserna dumpas efter 90 graders böjarna från turboaggregaten, rakt ned i backen.. :-)

Tyvärr hörs inte det vinande ljudet i dessa inspelningar, men ändå.

WAV filer finns inside the zip..

/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Det går bättre när du fått sova o tänka på saken, det är bara att ta en sak i sänder. :angle:

Ljudet var trevligt, men det gjorde nog inte rättvisa mot vad det låter i verkligheten för så tycker jag min låter MED avgassystem :smile:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Anders; Du har väl mätt upp bilen så att den är rak innan du svetsar fast subframeconnectorsarna :que:

Inte så mycket du kan göra åt det efter liksom...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Ripper skrev:Anders; Du har väl mätt upp bilen så att den är rak innan du svetsar fast subframeconnectorsarna :que:

Inte så mycket du kan göra åt det efter liksom...
Bilen ska väl också stå på hjulen när du sätter dit dom.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Runn skrev:
Ripper skrev:Anders; Du har väl mätt upp bilen så att den är rak innan du svetsar fast subframeconnectorsarna :que:

Inte så mycket du kan göra åt det efter liksom...
Bilen ska väl också stå på hjulen när du sätter dit dom.
Nej, det där är en myt... Bilen skall stå RAKT när man sätter dit dem.. Det ebhöver den inte ens göra när den står på hjul..

bättre att palla upp den och mäta tills det blir rakt..

Om det inte skulle bli rakt, då blir den chev(a) :wink:

Anders - på gott humör :wink:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Åååååhh, tack för den Ripper. Nu måste man börja bli noga med att mäta jänkejärnet också. :-(

Fast det kanske är bäst att vara duktig för en gångs skull. :-)

Jag har pallat upp den så att bakaxeln hänger på pallbockar och fram är pallbockarna placerad på ramen.

Så du menar att det bara är att mäta mellan golv och kaross hö/vä fram och se till så att de är lika och sedan göra samma sak bak och se till så att de är lika?

Alternativt mäta mellan golv och överkant hjulhus, eller?

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

All mätning är A&O om man ska få till det bra!
Rom byggdes inte på en dag, bara och inse! :wink:

Plocka fram ett lod, gärna med spets så det är lätt att se, varpå golvet det pekar.

Börja med att mäta upp att golvet är plant, detta gör du med ett långt vattenpass (så långt som möjligt, gärna 2 meter om du kan hitta. Jag har ett som är 1,5 m långt som jag mäter allt sånt här med). Sen mäter du alla rikningar på golvet och ser till så att det är jämt.
Jag gissar att golvet inte är skarvat, och om det skulle vara det, förutsätter jag att bilen inte står över skarven...

Sen fortsätter du med att mäta att bilen står jämnt. Mät avstånd från golv upp till övre stötdämparinfästningen. Att mäta till hjulet är värdelöst, då dessa ses som 'lösa' föremål... kan röra sig lite hur som helst, och det är inte säkert att alla bump stops är lika friska etc. Som sagt, från golvet till övre stötdämparinfästningen. Ju exaktare, desto bättre. Annars lägger du stålplåtar mellan pallbockar och ram tills bilen står jämnt.

Därefter använder du lodet och mäter hjulbas på höger och vänster sida, samt höger framhjul till vänster bakhjul o vice versa. Dessa mått skall vara inom centimetern, annars får du justera subframen.. Detta är VIKTIGT att det blir rätt från början!!!

Om du inte får rätt från början, kommer du att få en bil som spårar och i värsta fall kan börja bete sig tämligen inkonsekvent i högre hastigheter..

Ja, det är en ganska omständig procedur, men det är ett större ingrepp du gör i bilen, så då är det lika bra att ta den tid det tar! Räkna med minst en dag, har du inte lossat skruvarna förr (rost o skit), räkna med två dagar! minst...

Jag slet i nästan två hela dagar för att måtta in min subframe rätt... Skaffa en stor slägga att justera med :wink:

Förresten, du har väl bytt gummibussningarna mot alu eller polyurethan innan?

Sorry om jag dödar all din lust nu, men hellre att du gör det en gång och rätt, än två gånger och fel... :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Skärmkanter, tröskellådor, dörrhandtag etc går inte att använda som referenspunkter. De kan diffa någon centimeter...
Dessutom har de inget att göra med hjulupphängningarna (som ju är målet att få rätt med denna mätning).

Lämpliga referenspunkter gav jag i förra posten..
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Tack för att det är ngåon som håller med mig, så at inte alla tycker jag är onödigt petig :wink:

Vafrör man ska ha långt vattenpass är för att kolla så att golvet inte är vågigt... Men det går ju lika bra med en stålbalk - som är rak..
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Skriv svar