Twin-Turbo Trans Am 2.0
Moderator: Moderators
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Kylmingen kommer in i bakkant av topparna på LT-1 vet du väl och porten i mitten är EGR (avgas ) och den sitter ju i bakkant av LT-1 insuget och signalen (avgaserna) tas från grenröret inte som på Gen 1 topparna genom avgaskanalen
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Twin-Turbo Trans Am...
Vad har hänt sen sist?
Med Pontiacen blir svaret -"Inte mycket!".
Har köpt begagnade LT1 alu-toppar för att matcha LT1 insuget, dessa ska portas, svetsmodifieras och planas innan de monteras på motorn.
Jag har även kompletterat garageutrustningen ,med en bänkfräs som jag i skrivandets stund håller på att CNC-konvertera (alla delar hemma och motorplåtar har delvist frästs ut). Hoppas kunna använda denna till mindre arbeten, mestadels i aluminium men den kan hjälpligt fixa stål inom rimliga gränser.
Fick även en dotter i förra veckan vilket givetvis innebär fokus på annat än bilen (igen)..
Nu har jag en liten "lucka" så jag ska kontrollera kopplingsschemat för CNC-installationen.
Med Pontiacen blir svaret -"Inte mycket!".
Har köpt begagnade LT1 alu-toppar för att matcha LT1 insuget, dessa ska portas, svetsmodifieras och planas innan de monteras på motorn.
Jag har även kompletterat garageutrustningen ,med en bänkfräs som jag i skrivandets stund håller på att CNC-konvertera (alla delar hemma och motorplåtar har delvist frästs ut). Hoppas kunna använda denna till mindre arbeten, mestadels i aluminium men den kan hjälpligt fixa stål inom rimliga gränser.
Fick även en dotter i förra veckan vilket givetvis innebär fokus på annat än bilen (igen)..
Nu har jag en liten "lucka" så jag ska kontrollera kopplingsschemat för CNC-installationen.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- niklas
- Registrerad
- Inlägg: 2586
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Niklas Appelquist
- Ort: Bromölla
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Grattis!
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
- walle the eagle
- Ledamot
- Inlägg: 1120
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Anders Wahlberg #265
- Region: Södra
- Ort: Kvillsfors
- formula
- Registrerad
- Inlägg: 2119
- Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
- Namn: Niklas Wikander #270
- Ort: Borås
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Grattis!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Grattis Anders och Anette ...
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Grattis Anders! Du ska då va så märkvärdig å ha dubbelt av allt
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Tack för alla hälsningar!!!
Gällande fräsen så har jag ingen konverteringstråd (ännu). Jag funderar på EMC2 (Linuxbaserad programvara) alternativt Mach3-styrning då dessa ger de möjligheter jag är ute efter till inget eller minimalt pris. Kul med 4e axel. Jag håller ögonen öppna efter ett lämpligt rundmatningsbord (12-16 cm diameter) för att montera på min framöver, elektroniken har stöd för ytterligare en stegmotordrivare för detta...
Tyvärr har jag inte hunnit med att testa termostathuset trots att jag hade en plan för det, det beror på att nya insuget inte har monterats till följd av att jag inte har hunnit porta och modifiera de nya topparna. Men jag har iaf lyckats installera en större luftkompressor för tryckluftsverktyg så att förutsättningarna finns.Predator skrev:Grattis Anders!
Har du åtminstonne hunnit testa termostathuset? Trevligt med cnc projekt! Blir det Mach3 styrning? Har du kanske någon konverteringstråd? Hänger ju en del på cnczone och elektronikforumet...
Själv så har jag tyvärr något fel på fräsen just nu men annars så håller jag även på med en styrd 4'e axel. Ganska kul att pula med... Dock inte felet i det gamla Fanuc styrsystemet... =(
Gällande fräsen så har jag ingen konverteringstråd (ännu). Jag funderar på EMC2 (Linuxbaserad programvara) alternativt Mach3-styrning då dessa ger de möjligheter jag är ute efter till inget eller minimalt pris. Kul med 4e axel. Jag håller ögonen öppna efter ett lämpligt rundmatningsbord (12-16 cm diameter) för att montera på min framöver, elektroniken har stöd för ytterligare en stegmotordrivare för detta...
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Dags att dra liv i tråden.
Efter en sjuk vår (och då menar jag sjuk, då dottern vart dåligt i stort sett hela tiden) så börjar det lugna ned sig lagom till semestern.
Frugan fyllde tretti och förutom en passande present så lovade jag i ett svagt ögonblick att fixa ett nytt badrum.
Konstigt, har inte gjort något på Pontiacen men lagom till semestern då man spenderar 5-6h med att riva det gamla rummet så hinner man ändå lägga ca 3h varje kväll på bilen.. Och nu händer det saker med den.
Som jag skrivit i en annan tråd så är lack, grundfärg, slipgrund mm beställt och kommer i mitten av nästa vecka. Nu ska jag gasa på de återstående plåtarna. Lokal har fixats för läggning av slipgrund och ev. lack - ska bli skoj att äntligen fräscha upp bilen..
Men det här med att slipa med långkloss, inte direkt någon höjdare på en thirdgen med runda former kring dörrarna - riktigt jobbiga former må jag säga.. Börjar äntligen bli klar att lägga slipgrund på passagerardörren, har knappt startat med förardörren och den lär ta några dagar.
Efter en sjuk vår (och då menar jag sjuk, då dottern vart dåligt i stort sett hela tiden) så börjar det lugna ned sig lagom till semestern.
Frugan fyllde tretti och förutom en passande present så lovade jag i ett svagt ögonblick att fixa ett nytt badrum.
Konstigt, har inte gjort något på Pontiacen men lagom till semestern då man spenderar 5-6h med att riva det gamla rummet så hinner man ändå lägga ca 3h varje kväll på bilen.. Och nu händer det saker med den.
Som jag skrivit i en annan tråd så är lack, grundfärg, slipgrund mm beställt och kommer i mitten av nästa vecka. Nu ska jag gasa på de återstående plåtarna. Lokal har fixats för läggning av slipgrund och ev. lack - ska bli skoj att äntligen fräscha upp bilen..
Men det här med att slipa med långkloss, inte direkt någon höjdare på en thirdgen med runda former kring dörrarna - riktigt jobbiga former må jag säga.. Börjar äntligen bli klar att lägga slipgrund på passagerardörren, har knappt startat med förardörren och den lär ta några dagar.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- runn
- Registrerad
- Inlägg: 8060
- Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Ort: Sommen
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Kul att det går framåt... :-)
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Antalet timmar lagda på bilen drar iväg och man hittar bara mer o mer "småfix".
Tog bort ena tätningslisten som sitter i karossen för T-topparna och vid hörnet mellan A-stolpe och överkant vindruta fanns det lite rost som inte kan anses vara ytrost. Troligen får jag svetsa in lite ny plåt där.. Bilen har klarat sig sjukt bra genom åren kan jag konstatera men punktblästern är min bästa vän just nu..
Tror jag har varit på och spacklat miniatyrskador på varenda plåtdetalj på bilen nu. Punktblästern lämnar små men ganska djupa "sår" som måste byggas upp igen (djupa i det här fallet är bara bråkdelar av en bråkdels mm). Ska bli skönt när jag kommit så långt att jag kan spruta slipgrund, men vägen dit är längre än jag trodde.
Förarsidans framskärm har alltid haft några bucklor under min ägo, idag var det dags att knacka plåt.. Blev nästan förbannad över hur lite jag behövde knacka för att få ut två av de tre bulorna till nästan plana ytor.. ATT JAG INTE HAR GJORT DETTA TIDIGARE.
Är det någon som vet hur man ska komma åt de små skruvarna som håller i tätningslisten i underkant fönster på dörrarnas utsida? När jag kör ner fönstret max så kan jag fortfarande inte komma åt dessa????
Tog bort ena tätningslisten som sitter i karossen för T-topparna och vid hörnet mellan A-stolpe och överkant vindruta fanns det lite rost som inte kan anses vara ytrost. Troligen får jag svetsa in lite ny plåt där.. Bilen har klarat sig sjukt bra genom åren kan jag konstatera men punktblästern är min bästa vän just nu..
Tror jag har varit på och spacklat miniatyrskador på varenda plåtdetalj på bilen nu. Punktblästern lämnar små men ganska djupa "sår" som måste byggas upp igen (djupa i det här fallet är bara bråkdelar av en bråkdels mm). Ska bli skönt när jag kommit så långt att jag kan spruta slipgrund, men vägen dit är längre än jag trodde.
Förarsidans framskärm har alltid haft några bucklor under min ägo, idag var det dags att knacka plåt.. Blev nästan förbannad över hur lite jag behövde knacka för att få ut två av de tre bulorna till nästan plana ytor.. ATT JAG INTE HAR GJORT DETTA TIDIGARE.
Är det någon som vet hur man ska komma åt de små skruvarna som håller i tätningslisten i underkant fönster på dörrarnas utsida? När jag kör ner fönstret max så kan jag fortfarande inte komma åt dessa????
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
visst och det vet du oxå om du inte vore så bekväm ... ta ur rutan naturligtvisv8guy skrev: Är det någon som vet hur man ska komma åt de små skruvarna som håller i tätningslisten i underkant fönster på dörrarnas utsida? När jag kör ner fönstret max så kan jag fortfarande inte komma åt dessa????
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Twin-Turbo Trans Am....Mera motor.
Nja, det i bakkant ær før att reducera risken før ångbildning i topparna pga stillastående vatten, kylvattnet kommer in via termostaten och pumpas upp i topparna i framkant med hjælp av vattenpumpen sen går det neråt i blocket och ut till kylaren, via "steam vent tubes" så går det en liten delstrøm ut ur topparna.2 loud skrev:Kylmingen kommer in i bakkant av topparna på LT-1
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Har läst om andra som lyckats komma åt dessa skruvar genom att köra ned rutan max, men inte jag. Antar att man kan lossa på någon justerskruv som ger mig de 2-3 extra cm som behövs. Men givetvis Åke, klart man kan ta ut rutan. Jag kan även ta bort dörren för att få bättre arbetshöjd, men det är inget alternativ..
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
visst kan man säkerligen böka loss den utan att ta ur rutan och när man summerar tiden kommer du säkerligen kunna konstatera att du gjort av med dubbelt så lång tid vs vad det skulle ta inklusive rutdemontering
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Hmm. Är lite orolig för att ta ut rutorna, fjäderbelastade saker det där...
Idag har det iaf blivit en del framsteg på passagerarsidan bilen. Slipade hjulshuskanten samt sprayade Hagmans CA-Primer över det hela. Nu syns diverse missar lite bättre än det lapptäcke jag hade tidigare..
Har även spenderat 1.5h med att slipa på förardörren samt spacklat lite mer på ena framskärmen...
Idag har det iaf blivit en del framsteg på passagerarsidan bilen. Slipade hjulshuskanten samt sprayade Hagmans CA-Primer över det hela. Nu syns diverse missar lite bättre än det lapptäcke jag hade tidigare..
Har även spenderat 1.5h med att slipa på förardörren samt spacklat lite mer på ena framskärmen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
nej du ska alltså inte ta loss fönsterhissen utan bara glaset från hissen , det är först när du ska byta motor som fjädern ställer till problem .. kolla här en länk till en sprängskiss över dörren ,, visserligen en camurca men det är same same
http://www.thirdgen.org/techboard/attac ... r_0001.jpg
när du slutligen är nöjd med dina sidor .. lacka dom med en blank svart färg och kolla igen om du är nöjd
http://www.thirdgen.org/techboard/attac ... r_0001.jpg
när du slutligen är nöjd med dina sidor .. lacka dom med en blank svart färg och kolla igen om du är nöjd
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Idag fick förardörr + bakskärm CA-primer på sig... Nu ser man hur illa det är ställt med förardörren och mängder med jobb kvarstår.. Jag börjar förstå varför de hade lister klistrade på bilen - det var för att dölja den dåliga midjelinjen... Har gjort ett första grovjobb på eländet, även ena framskärmen behöver ses över kring detta men små plåtdelar kan hanteras i mitt pyttegarage...
Åkte till Mekonomen för att köpa mer primer, men de hade slut och tar hem direkt från Hagmans när det börjar bli tomt på hyllorna, blir till att ringa runt alltså, suck...
I morgon stundar krysslipning av primer och mer spackling (det är jag säker på)..
Annars får man säga att det har varit en lärorik tid, några timmar per dag under 3 veckor av semestern har faktiskt gett lite resultat. Tog en veckas timeout i norrland vilket var bra för familjelivet..
Åkte till Mekonomen för att köpa mer primer, men de hade slut och tar hem direkt från Hagmans när det börjar bli tomt på hyllorna, blir till att ringa runt alltså, suck...
I morgon stundar krysslipning av primer och mer spackling (det är jag säker på)..
Annars får man säga att det har varit en lärorik tid, några timmar per dag under 3 veckor av semestern har faktiskt gett lite resultat. Tog en veckas timeout i norrland vilket var bra för familjelivet..
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackad
Efter tre års stiltje tog jag fyra semesterdagar för att färdigställa lacken, hann nästan i mål - en del jobb kvarstår. Som alltid får man dra gränsen för hur petig man vill vara - det här jobbet får helt enkelt duga, annars går det att lägga ett par hundra timmar till på slipning och ytterligare lacklager. :-)
Har börjat montera ihop motorn igen för att åter få den körbar, vore skönt att kunna köra in bilen isf. att spela in den nästa gång.
En irriterande sak med att inte göra allt jobb på en gång är att man får leta efter skruvburkar, lister mm. Har för övrigt börjat montera nya T-Toplister vilket är en liten utmaning, får knappt på luckorna efteråt då dessa lister har full spänst.
Har börjat montera ihop motorn igen för att åter få den körbar, vore skönt att kunna köra in bilen isf. att spela in den nästa gång.
En irriterande sak med att inte göra allt jobb på en gång är att man får leta efter skruvburkar, lister mm. Har för övrigt börjat montera nya T-Toplister vilket är en liten utmaning, får knappt på luckorna efteråt då dessa lister har full spänst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Ohh, jag gillar din gula bil
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Härligt att se att du fortfarande pillar med den, besikta före vintern?
Magnus
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Long awaited update:
Innan bilen åkte in i garaget för vintern lyckades jag montera nya bromsbelägg fram. Koni gula dämpare bak, bytt LCA bak, monterat relocation brackets. Monterade ihop motorn för att kunna starta men där blev det stopp.
Hade problem att få fram el till motorn. Visade sig att min grova + kabel hade blivit lätt rostad under huven så det var ju bra att hitta innan det blev kortis.
För att göra en lång historia kort. Jag löste elfelen bara för att inse att jag hade problem med styrdatorn. Bytte fyra transistorer utan framgång men naglade problemet genom att byta MOSFET-driver och voila - bilen är åter startbar, denna gång med 1600cc spridare. , också en av alla uppgraderingar.
Nu under vintern kommer gula Konis åka på fram och utöver det pågår en renovering samt uppgradering till stage 2 av en T56 växellåda, får väl se om jag hinner få in den i sommar eller inte.
Bilen fyller 30 i år vilket jag tänkt fira genom att faktiskt köra den, troligtvis utan turbo denna sommar. Min son är sju år och har aldrig fått åka i bilen - it's about time!
/Anders
Innan bilen åkte in i garaget för vintern lyckades jag montera nya bromsbelägg fram. Koni gula dämpare bak, bytt LCA bak, monterat relocation brackets. Monterade ihop motorn för att kunna starta men där blev det stopp.
Hade problem att få fram el till motorn. Visade sig att min grova + kabel hade blivit lätt rostad under huven så det var ju bra att hitta innan det blev kortis.
För att göra en lång historia kort. Jag löste elfelen bara för att inse att jag hade problem med styrdatorn. Bytte fyra transistorer utan framgång men naglade problemet genom att byta MOSFET-driver och voila - bilen är åter startbar, denna gång med 1600cc spridare. , också en av alla uppgraderingar.
Nu under vintern kommer gula Konis åka på fram och utöver det pågår en renovering samt uppgradering till stage 2 av en T56 växellåda, får väl se om jag hinner få in den i sommar eller inte.
Bilen fyller 30 i år vilket jag tänkt fira genom att faktiskt köra den, troligtvis utan turbo denna sommar. Min son är sju år och har aldrig fått åka i bilen - it's about time!
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Härligt att se att går frammåt!
Jag hoppas ha min fågel körbar tills dottern fyller sju med, men det ser mörkt ut, hon är ju fyra och ett halvt redan!!
Magnus
Jag hoppas ha min fågel körbar tills dottern fyller sju med, men det ser mörkt ut, hon är ju fyra och ett halvt redan!!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- bosseh
- Medlem
- Inlägg: 3908
- Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
- Namn: Bo Hagström # 69
- Ort: Segeltorp
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Tjena Anders! Long time no seen!!
Du får väl skruva ihop kärran och hänga på karavanen upp till Umeå.
För att fira årsmötet därstädes den 28 juni.
Kan bli en sorts jubileum. Har faktiskt glömt när vi hade träffen på Nolia?
/ BosseH
Du får väl skruva ihop kärran och hänga på karavanen upp till Umeå.
För att fira årsmötet därstädes den 28 juni.
Kan bli en sorts jubileum. Har faktiskt glömt när vi hade träffen på Nolia?
/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Umeå med "projektbilen", kan bli en tung resa. Tror det blir en alltför stor utmaning, men man vet aldrig.
Idag blev det lite skruvande. Höger sida utbytt.
Den gamla dämparen var helt slut.
Passar även på att byta det övre lagret och som ett brev på posten blev det även där en uppgraderad variant som är fullt justerbar.
Tyvärr verkar jag inte kunna lägga in bilder igen.
Idag blev det lite skruvande. Höger sida utbytt.
Den gamla dämparen var helt slut.
Passar även på att byta det övre lagret och som ett brev på posten blev det även där en uppgraderad variant som är fullt justerbar.
Tyvärr verkar jag inte kunna lägga in bilder igen.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Det hänger nästan garanterat samman med utebliven betalning av årsavgiften - dyk genast in i shopen och förnya ditt medlemskap, så skall det nog fungera med bilder igen!v8guy skrev:Tyvärr verkar jag inte kunna lägga in bilder igen.
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackprep pågår!
Kul med framsteg i den här tråden, Anders! Läser med belåtenhet!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Re: Twin-Turbo Trans Am....On the road again
Återigen är jag medlem
Återigen är bilen besiktigad
Återigen har tid infunnit sig
Insåg att bilen inte varit ute på vägarna sedan åtta år tillbaka, min son fyllde nio i höstas, hmmm...
För första gången någonsin fick han åka mer än ett par meter i bilen i år.
Det blev ett antal mil för att reda ut lite småfel men på det hela taget har det gått bra.
Dottern ÄLSKAR att åka "den gula bilen" och grabben drar även han på smilbanden när vridet sätts på prov.
Som jag har längtat efter att få köra runt dem i bilen...
Status: Utan turbo och tillbaka med förgasare efter en enklare motorbrand som tyvärr förstörde lacken på den nylackade huven (många konstiga ord kan hoppa ur en vuxen mans mun vid ett sådant tillfälle - tro mig).
Tänk vad en trasig O-ring kan ställa till det.
Sommaren 2015 gick den igenom besiktningen trots extremt hög ljudnivå - har endast en liten rostfri kinadämpare på den.
Trots alla uppgraderingar och små förbättringar så finns det kvar att göra. Bl.a. väntar ff T56:an på att monteras, nytt avgassystem måste byggas och stolarna behöver ses över/bytas...
/Anders
Återigen är bilen besiktigad
Återigen har tid infunnit sig
Insåg att bilen inte varit ute på vägarna sedan åtta år tillbaka, min son fyllde nio i höstas, hmmm...
För första gången någonsin fick han åka mer än ett par meter i bilen i år.
Det blev ett antal mil för att reda ut lite småfel men på det hela taget har det gått bra.
Dottern ÄLSKAR att åka "den gula bilen" och grabben drar även han på smilbanden när vridet sätts på prov.
Som jag har längtat efter att få köra runt dem i bilen...
Status: Utan turbo och tillbaka med förgasare efter en enklare motorbrand som tyvärr förstörde lacken på den nylackade huven (många konstiga ord kan hoppa ur en vuxen mans mun vid ett sådant tillfälle - tro mig).
Tänk vad en trasig O-ring kan ställa till det.
Sommaren 2015 gick den igenom besiktningen trots extremt hög ljudnivå - har endast en liten rostfri kinadämpare på den.
Trots alla uppgraderingar och små förbättringar så finns det kvar att göra. Bl.a. väntar ff T56:an på att monteras, nytt avgassystem måste byggas och stolarna behöver ses över/bytas...
/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Re: Twin-Turbo Trans Am....lackad och besiktigad
Ett liten bild från sommaren 2015.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers