Twin-Turbo Trans Am 2.0

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Hängde på låset nu på morgonen hos slangfirman. Fick med mig en flaska gängtätning som han trodde skulle fungera.

Troligen är det så att de svenska rostfria kopplingarna har mer noggranhet än de amerikanska gängorna i aluminiumet - vi får se under dagen.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Jahaja, kletade dit tätningen och väntade flera timmar, testade i slutet av dagen och vad händer - av 6 st tidigare läkande anslutningar så är det två kvar som jävlas - SKITKUL!!! Soppatrycket steg upp mot 30 psi för att direkt försvinna när man stängde av pumpen. Kan även säga att denna soppapump började varva ned redigt när trycket höjdes, hmmm.

Blir till att ta isär anslutningarna igen och testa med mer klet, F-N!.

Jag fixade dock ihop de tre återstående flänsarna för oljetillförsel samt retur från aggregaten och började jobba med rören för returledningarna. Visar sig att på förarsidan så har någon idiot monterat en styrservopump med mammutstorlek på fästena. Det är ett rejält trixande att få röret att gå fritt vill jag tillägga, arbetar fortfarande med detta problem. Passagerarsidan orsakade dock inte större problem (ännu).

Testade även att starta motorn men den gnyr fortfarande fast med tillägget att idag rök det en aning framme i motorn. I och med det anser jag att kraften från batteriet trots allt når fram men att något går VÄLDIGT segt. Ska ta lös startmotorn och se om någon av shimsbrickorna hamnat galet.. Blev så en gång tidigare och då ville inte startmotorn gå runt.

Har pyssel kvar med wastegatsen vilket innebär att jag inte får igång bilen till Barkabymötet, men jag kan nästan ta på mållinjen nu.

Måste även ordna ett uttag för vacum/boost från insuget, då detta insug saknade gängad anslutning för detta, TACK!!! :mad:
Finns det någon i min närhet som har en gängtapp med rätt dimension för detta? Annars så gängar jag ett M12 hål och försöker svetsa dit någon hemmagjord slanganslutning själv.

Testade även att montera en fjäder från en rull lyftande kam i ena wastegaten men denna är så OTROLIGT hård att det inte går att få ihop wastegaten. Måste ha tag i två fjädrar från en svensson hydraul kam eller från någon svenssonbil, gärna fjädrar som gått många tusen mil så de är klena. Har du några gamla klenoder liggande, PLEASE hör av dig.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Oljetillförsel + retur är klara och monterade, måste dock klippa till ett par packningar för dessa - men flänsar o rör sitter där de ska (äntligen).

Att starta bilen var dock inte lyckat. Startmotorn orkade inte dra runt och till slut klickade det inte ens när jag vred om startnyckeln. Testade med att tjuvkoppla startmotorn direkt på polerna då gnydde den och motorn gick SAAAAAKTA runt fast startmotorn började ticka precis som om solenoiden åkte in o ut hela tiden. När jag tog ut alla tändstift så snurrade motorn runt som det är tänkt men jag tycker ändå det låter illa av startmotorn.

Så vilka tänkbara fel finns det? Jag har kollat säkringarna, de är hela. Jag tog loss kablarna som går till startmotorn och de tre tunnare ser lite medtagna ut (sitter nära avgasröret), och vem vet, det kanske är här det är fel. Min fråga är om någon vet ifall dessa kablar har någon sorts säkring på sig i de svarta gummipluttarna som sitter på dem strax innan startmotorn.

Har funderat på att skaffa en ministarter till bilen, man kanske skulle ta sig i kragen o göra det...

Har inte haft tid att titta på ovanstående punkter men ska jobba med bilen rejält den kommande veckan och nästa helg.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Två saker ikväll:
1 - Drog igång soppapumpen så att den kunde bygga tryck, efter 12 sekunder steg tryckmätaren över 20 psi men så fort jag stängde av pumpoen sjunk den snabbt ned till 6 psi och de sista psi:erna försvann inom 10 sekunder. Hittade dock INGA bränsleläckage.

De sista sekunderna pumpen fick gå så hördes ett bubblande ljud någonstans (kanske i tanken), vet inte riktigt vad som händer. Kan det vara så att då jag inte har någon sorts backventil så åker bränslet tillbaka mot tanken när jag stänger av pumpen? Vet ej.. Kanske inte är något problem i sig..

2. Tog lös startmotorn och kopplade ström på den, den gnistrade lite men inget hände. Jag tog då isär startmotorn rengjorde kontakterna och satte ihop den igen, testade att manuellt vrida på kuggen och TRÖÖÖGT gick det. Tog loss bakstycket och såg att det låg en massa klet direkt på axeln, rengjorde detta noga och fettade in tappen på axeln och satte ihop den igen. Nu snurrade rotorn lätt. På med ström och första gången gick vredet segt och amperemätaren slog i botten. Testade igen och då snurrade motorn snabbt utan att solenoiden började klicka.
Jag upprepade detta ett antal gånger och ibland gick den långsamt och drog massor med ström och ibland gick den normalt.

Jag tänkte, för tusan det här räcker väl till att testa med. Drog dit startmotorn och testade. NO WAY! Njae njeaaa njaee klick njaeee. RÖK!

Såg tyvärr inte vart röken kom ifrån men solenoiden blev VÄLDIGT varm under de tidigare testerna då den gick långsamt.

Undras just om det är spolen i solenoiden som håller på att ge sig.

Suck, ingen motorstart idag heller.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3717
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 18:44
Namn: Rickard Dahlin #730
Ort: Stockholm/Märsta
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

Vilket jobb!
När jag läser allt som hänt dom senaste dagarna bara så räcker det för att göra MIG trött! Keep up the good work! Ska bli kul å se vad bilen går för, fast det blir väl till nästa sommar va? När du kan köra bilen fullt ut?
Hoppas du kan hjälpa mig i helgen så hoppas jag man får se lite på ditt bygge samtidigt..?
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
speed
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 762
Blev medlem: sön 04 aug 2002, 20:33
Namn: Micke Svensson #230
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av speed »

Anders... jag fattar inte var du får all energi ifrån...
Verkar som om Murphy har ett gott öga till dej med jämna mellanrum, det e mycket som jäklas.
Men på nått sätt blir man lite glad när man läser din story och ser alla framsteg och lösningar du fixar, hoppas på att läsa om uppstart snart!!!!
Nyss köpt hem en Trans Am 1986 igen
* T/A -86
* Firebird formula 400-75
*2015 blev det Mustang -05 GT samt en Mustang -07 cabbe
*chippade v70:s
* T5(r)-94
*Några cheva transporter
*Celica -91 160hk/1350 kg.såld
* Cheva Lumina som e såld
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Energi finns i form av MER, Powerdrycker och lite norrlänskt "GO"..

Murphy ja... Idag gav jag mig den på att hitta elproblemet som gör att det börjar ryka vid startmotorn. Jag lossade alla kablar från startmotorn och kopplade in dem så att jag kunde se dem, 6 sekunder efter att startnyckeln hamnat i tändningsläge så började det ryka om en av de smalare kablarna (som har en pressad säkring på sladden).

Jag bytte ut denna kabelstump som i stort sett var helbrunnen. Slet ut hela gamla kabelstammen (den sitter kvar i bilen men är inpressad i höger hjulhus). Hittade inget som kunde förklara kortslutningen som överbelastade nyss nämna kabel. Började då göra en backtrace på allt jag gjort i vinter och hittade till slut en kabel som hamnat i klämm. Troligen låg den i kläm sedan jag lyfte ned motorn (då jag fixade oljereturen till tråget). När jag startade motorn första gången så vibrerade det hela och höljet på kabeln skavdes av och det blev kortis. Så de tre senaste veckornas fruktlösa försök att starta bilen berodde till stor del på detta.. MEN!

Efter att ovanstående var åtgärdat försökte jag starta bilen, men BILTEMA batteriet orkade inte. Tog då Audi:ns batteri och HALLELUJA den gick igång. Skulle sedan visa en kompis att den fungerade så jag vred om startnyckeln. Startmotorn lät som bara den men inget hände, försökte igen och startmotorn är heldöd. Försöker jag tjuvkoppla startmotorn händer inget heller, som om solenoiden är brunnen.

Så nu står jag med en död startmotor och ett batteri som är dryg två år gammalt och i det närmaste helt kört. Kan hända att batteriet fungerar om jag hittar en riktig startmotor. "VILL HA EN MINISTARTER"..

Men skam den som ger sig, jag fixade till downpipen på förarsidan så nu kan jag nästan koppla ihop hela avgassystemet, ska justera en del innan det går smärtfritt. Började även att pilla dit wastegaten på förarsidan, ett precisionsjobb där varje 0.5 cm ska tas tillvara, och det är eg. tre riktningar jag måsta ta hänsyn till för att det ska passa bra.. Beräknad tid ca 8 timmar för den wastegaten. Lika många måste läggas på passagerarsidans wastegate.

Jag svetsade iaf dit muttern för O2 sensorn så nu kan styrdatorn mäta syre (hosthost) halten i avgaserna.

Justerade gaswirefästet för TB:n så att jag inte styr den från underkant utan ifrån överkant av plenumet, detta pg.a. utrymmesproblem med de nya fuelrailsen.. Ska bara göra ett fäste i bakkant för wiren så är det go där med..

Kan konstatera att inga bränsleläckage finns efter att tätningskletet har härdat (ÄNTLIGEN).

Saknar fortfarande Intercoolern (snyft) samt att jag måste ordna ett uttag för vacum/boost på insuget.

TODO listan har minskat, Murphy har vart in o vänt men på det hela taget var det en lyckad dag. Är dock en smula ledbruten då jag även krälade runt på backen hela gårdagen. Förhoppningsvis får jag ett gäng timmar denna vecka så att jag iaf. kan färdigställa ena wastegaten helt.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
n/a

Inlägg av n/a »

Härligt Anders. Kul att se att någon har orken uppe iaf. Själv står jag bara och stampar fram till dess att jag får tag i aset som har mitt motorstöd :evil:
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Fick idag höra att arbetet med intercoolern ska till att påbörjas inom kort (den som väntar på något gott)...

Jag hade tänkt ta det lugntikväll men det blir nog en tre timmar därnere med start, snart. Mycket att göra, ......

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Rättelse, det blev en timme sedan tröt lusten pg.a. att jag saknar lite material.

Ordnade iaf. fyra st hållare till fuelrailsen så att de inte flyger bort när turbon börjar ladda, inga snygga hållare men klart funktionabelt.

Sorterade nya kabelhärvan (usch vad kabel), blir nog till att korta av lite framöver. Hittade äntligen en plats för reläkortet under huven.

Drog fast bränslefiltret mha. buntband. :-)

Gjorde en ful vacumanslutning till insuget, måste göras om men kanske räcker för att ge styrdatorn en signal iaf..

Justerade ett distansrör som används till fästet för styrservon (detta pg.a. nya grenrören har tjockare fläns än tidigare).

Drack en energidrink och gick hem. Tja, det var det hela. Nu ska en ny inköpslista göras (det tar ALDRIG slut).

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3717
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 18:44
Namn: Rickard Dahlin #730
Ort: Stockholm/Märsta
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

Vad är det för energidrinkar du dricker egentligen??? Super power drinks eller? En annan orkar ju knappt öppna huven...
Bilder på allt? Var finns det? På din hemsida eller kan du lägga upp lite kul. Nu har jag lyckan ett se bilen/bygget upclose men finns säkert nån annan som inte gjort det på sista tiden...
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Näe vanliga skitdrinkar från Willys, 4 spänn styck.. :-)

Följ bara länken i min TAG så kommer du till turbosidorna. Har inte tagit bilder på bra lång tid nu, synd med tanke på att det ser ut som en motor igen. Saknar min digitalkamera, måste köpa en ny.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

det e härligt å läsa om dina hemmabyggda lösningar :lol:
huvudsaken är att du får igång den å kan njuta lite av motorns rus, där efter kanske det är dags att se över alla tejpbitar, för någonstans lär det väl brista när turbon börjar flåsa! :twisted:
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3717
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 18:44
Namn: Rickard Dahlin #730
Ort: Stockholm/Märsta
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

Anders skrev:Näe vanliga skitdrinkar från Willys, 4 spänn styck.. :-)

Följ bara länken i min TAG så kommer du till turbosidorna. Har inte tagit bilder på bra lång tid nu, synd med tanke på att det ser ut som en motor igen. Saknar min digitalkamera, måste köpa en ny.

/Anders
Bra, Willys har jag 100 meter här ifrån. Skulle nog behöva några såna själv.
Ska kolla lite bilder på din sida, hoppas nu bara min dator kan fixa det...
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Efter en hel dags arbete i garaget med få avbrott har jag lyckats skapa en 1.5 dm lång rörstump som kröker sig i tre olika vinklar. Detta skapades utav helt raka rörstumpar med 3 mm godstjocklek (många små kilar blir det). Denna lilla rörstump är vad som förbinder WasteGaten på förarsidan med downpipen. Förarsidans mockup är med andra ord - F ÄR D I G T! :razz:


Jag har även förberett passagerarsidans grenrör (läs, gjort hål i grenröret) för att montera wastegaten. Då jag inte har problem med utrymmet på denna sida så har jag helt sonika dragit fast grenröret, turbon, downpipen och wastegaten i skruvstädet :idea: .
Förarsidans bygge var jag tvungen att mäta ALLT på plats under huven, ett attans springande mellan arbetsbänk och bil.. :wink:

Mer... Hmm, jo jag gjorde två jack i flänsen på passagerarsidans grenrör så att en kil föll bort. Detta gjordes för att göra plats för sensorn som sitter i toppen och styr kylfläkten. Jag blev förbannad på mig själv som inte köpt fler smala kapskivor, för att kapa i 12 mm material i sig är jobbigt, men med 3 mm rondellskivor är det själva :evil:

Jo, jag tog isär startmotorns solenoid och gjorde rent lite mer, samt testade att sätta tillbaka den. Oftast går det bra men ibland klickar den. Jag tror jag skall köpa en helt ny solenoid tills vidare, verkar vara den som jäklas.

Hmm, näe nu kommer jag inte på någe mer - imorgon ska jag försöka göra lite fler rörkilar till andra wastegaten. Ni anar inte hur kul det är när en ny del av bygget blir klart. Jag väntar med spänning på intercoolern.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
n/a

Inlägg av n/a »

Så där ja, kul att höra att det går frammåt. Själva gjorde jag och Uffe ett framsteg, men samtidigt tog blev det även ett annat mothugg. 100PSI oljetryck på tomgång efter typ 5sek :???:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Turbo Lunkan skrev:Så där ja, kul att höra att det går frammåt. Själva gjorde jag och Uffe ett framsteg, men samtidigt tog blev det även ett annat mothugg. 100PSI oljetryck på tomgång efter typ 5sek :???:
Var motorn kall? Jag har alltid 100 psi när jag startar upp motorn, när sedan oljan blir varm så lugnar den sig...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Tusen och en bedrövelser - det är kört, finito, mañana, blaha..

Bilen kommer INTE att rulla en meter i år, det är lika bra att inse det.

Ikväll monterade jag en ny solenoid, lånade ett purfärskt 70 Ah batteri och vred om nyckeln. Motorn gick knappt runt, iaf inte ett helt varv. Testade startmotorn separat, inga problem.

Tog då ut alla stiften och vred runt motorn för hand, kom ett par mm sedan sa det klick inifrån motorn. Kunde sedan bara vrida ca en mm i stöten och varje gång klickade det som om något var löst mellan 6-8:ans cylinder. Tror att jag har lyckats snurra ett eller flera lager utan att ha kört en meter.

Teori: Castrol GTX magnatec som stått över hela vintern, tömdes ut och motorn fick ny olja (dock ej Magnatec, utan vanlig syntet). Jag gnuggade runt på startmotorn utan stift och det kom upp oljetryck. Sedan följde en tid med startmotorproblem samt bränsleditton, till slut fick jag igång motorn totalt 3 ggr tror jag det är, då gick den ett par sekunder varje gång. Sedan har startmotorproblemen kvarstått.

Kan det hända att jag redan då jag gnuggade upp oljetrycket fick problem med ett lager? Det enda jag egentligen har gjort är ju att byta olja som tyvärr fått stå ända sedan i höstas och sedan kört igång igen.

Jag skulle kunna skriva en massa fler svordomar här och nu, men det tjänar ingenting till.
Frågan är om det finns något lätt sätt att verkligen verifiera vad som hänt eller om jag helt sonika ska lyfta motorn och plocka isär ALLT. Lite synd då man i sommar köpt packningar och kopparchims för ca 2.000 kr. SKOJ!

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

uuuugh!


Jobbigt!

Kan väl inte säga så mycket mer än att jag lider med dig.. Tror jag vet vad jag talar om när jag vet hur jobbigt 'motgångar' kan vara!

Gå nu och :alcoholic: , lyssna på lite :band: , :book: lite i summitracingkatalogen och så ska du se att du snart blir :lol:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

En sån här kväll vill man bara sälja bort eländet.

Ska ta och lyfta på insuget när lusten kommer tillbaka (om hundra år) för att se så det inte är något med lyftarna (kan bara hoppas). Då jag lyft topparna har jag ju även justerat in vipporna en gång - men jag kan inte tänka mig att detta ska generera detta problem.

Annan teori är att stötstångsgeometrin blev helt åt pipan iom att jag shimsade topparna, och att något därför tar i. Såg dock inga tendenser på detta när jag kollade förra gången.

En öl har jag tagit som tröst ikväll, det är väl bara att krypa till kojs snart för att sedan se en ny Murphyfylld dag dyka upp. Jag menar, varför förstöra en bra depression. :sad:
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Det KAN ju vara ett enkelt fel men det är alltid bäst att förbereda sig på det värsta. Finns det någon om än så liten anledning att förövrigt lyfta motorn (om det nu skulle behövas) så försök tänk på den under tiden så kanske det kommer kännas lite bättre iallafall. :wink:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Vad tusan nurå....

Idag var jag i garaget och fick för mig att ta bort startmotorn, när jag lossar bultarna så hör jag hur drevet åker tillbaka in i startmotorn - BÖRJAR ANA ORÅD!!! :evil:

Testar att dra runt motorn för hand utan stiften i, går kanonbra! Visst, man hör det där lilla knackandet som troligen beror på att de hydrauliska lyftarna inte har något tryck i sig så stötstängerna knackar lite när de ramlar ned pg.a. glappen i dem.. (bara en teori)...

Nåväl, dit med startmotorn och mina hemmagjorda spacers (2 st brickor per bult) - när jag drar runt den låter det ganska illa. Bort med startern igen och dit med ytterligare två brickor (totalt 3 per bult). Tänkte att nu lär väl säkert avståndet mellan drev och motorn vara för stort snarare än bra. Vrider om startnyckeln och det låter lika illa nu. Hade ett ögonvittne som sa att motorn saaaaaakta vred sig runt. Startmotorn beter sig med andra ord likadant nu efter solenoidbytet, men den låter mer distinkt pg.a. den nya fräscha solenoiden. Eller i textform (tidigare= tack,tack,tack,tack, tackförmig) och nu (Brrr,brr,rrrr,brrr,brrrvadhardubyggtförnåge)....

Däremot går det att vrida runt motorn hyggligt trots att tändstiften sitter där (med pys och sånt som hör till). Det känns inte längre som det är stop i motorn. Ger mig den på att det berodde på att startmotordrevet låg emot. VÄLDIGT konstigt fel får jag säga...

Så lite lyckligare är man idag, men ganska kluven ändå. En ny startmotor måste dit.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Köp en sån där liten effektiv startmotor då, de ska även tåla värme mkt bättre. Det är starka små rackare!
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

oj, kanske borde ha läst här innan jag postade mitt pm till dig :oops:

Är det bara så att startmotorn är lite sur har jag ju som sagt 2 liggandes, skadar väl aldrig å testa antar jag :wink:

Lycka till med motorn nu, jag tror närmare bestämt att Murphy har börjat bosätta sig i min spis... Igår gick nämligen ena bulten som håller grenrören på plats av, vilket innebär att borrmaskinen och gängtappen måste fram, om jag har otur :twisted:
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Long time no - nothing.

Ikväll kom Adde förbi med en startmotor som snabbt monterades. Inte tusan gick motorn runt speciellt bra med den heller. :evil:

La mig då under bilen och kopplade ström direkt från grova kabeln till + på solenoiden och ta mig 17 då snurrade motorn runt nästan som det är tänkt, lite långsamt dock (taskigt batteri?).

Det enda jag kan tänka mig nu är att kabeln som går från tändningsnyckeln ned till solenoidens + inte skickar tillräckligt med kräm för att solenoiden ska må bra. Det verkar även som min egen startmotor håller på att säcka ihop och dessa två fel tillsammans har gjort det hela svårt att upptäcka fram tills nu. :idea:

Nu återstår bara frågan om det är startnyckeln, kabeln till solenoiden eller kablarna från stora pluspolen på solenoiden som skickar ström till resten av bilen som det är dåligt drag i. De sistnämnda var ju de som brann sönder vid kortisproblemet tidigare, men dessa ersattes med fräscha kablar så långt jag kom åt.

MORR!! Hatar elfel.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

MORR!! Hatar elfel.

/Anders[/quote]

GLÖM ALDRIG att vad som kommer in oxå måste ut .. du har inte på någon punkt belyst hur din JORDNING mellan batteri-motor - kaross mår ... det som sker om någon av kablarna e för dåliga är att STRÖMMEN får jobbit att koma genom dom "trånga" kablarna .. för tunna kablar ger en hög värmeutvecklig och som lök på laxen ett spänningfall ... solenoiden (manövermagnet som det så fint heter ) har igentligen bara två lägen 1. PÅ 2. AV skulle spänningen inte räcka till så står den och "hoppar" ( känns igen nu när jag berättar det om du tänker tillbaka på när du förökt starta en bil med kass batteri ? )

jag skulle kolla på STRÖMFÖRBINDELSEN mellan batteri TILL kaross OCH SEN VIDARE till motor .. och precis samma på jordsidan

LIFE´S SOCK´S and then u MARRIES ONE who DONT :oops: :oops: :oops:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
n/a

Inlägg av n/a »

Life´s a BITCH and then You merry one ;)
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Ett mycket bra tips som redan är kontrollerad och även förstärkt. Har bl.a. en fet jordfläta mellan torpeden och motorn samt en rejäl kabel mellan batteriets minussida och karossen (i en bra jordpunkt).

Jag blev så osäker på jorden från början att jag drog en 30 mm2 kabel från batteriets minussida direkt in på motorn men det hjälpte inte alls.

Dessutom är det ju så att när man kopplar en kabel mellan solenoidens grova + anslutning och solenoidaktivatorkontakten så snurrar det hela igång. Detta om något torde innebära att det finns kräm ända fram till motorn både på + och - sidan...

Ska försöka följa den lila kabeln från solenoidaktivatorkontakten upp till tändningslåset, nu ska jag hitta felet.

PS! Tack för tankarna kring jordningen.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Hur går det för dig, Anders? Har du tagit lite höstpaus?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Ja nog kan man kalla det för paus alltid. Jag tappade totalt lusten då jag insåg att det inte bara är startmotorn (tack för lånet adde), utan även elfel mellan tändnyckeln och solenoiden. Detta i samband med lite annat strul gjorde att lusten fullständigt rann bort (höst dessutom, suck).

Har däremot jobbat lite på ett antal andra personers bilar (även en viss TTA), vilket gjort att man har fått hålla fingrarna skitiga. Men förra veckan hände något, jag fick för mig att fortsätta med det hela så jag gick ut på nätet och beställde hem en ny soppapump, bosch 220 l/h vid 5 bar. Borde räcka för att kunna testa med 98 oktan och turbon. Nytt bränslefilter är också beställt. Jag ska ta o göra om pickupen till bränsletanken i vinter och installera lite grövre doningar än det klena skit som sitter där original. Den är anpassad för en 190 hk 305a... Nåväl, jag har inte gått ned och börjat skruva med TA:n ännu men det kommer kan jag lova... Nu börjar lusten komma tillbaka.

Skulle behöva någon som piskar på mig (inte bara i hemmet utan i garaget också). :lol:

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Skriv svar