Twin-Turbo Trans Am 2.0

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Idag tog jag ut bilen på en liten tuningtur, MegaLog som ett program heter har numer en funktion för att beräkna ut nya VE-tabeller beroende på AFR-värden ifrån bredbandslambdan..
Jag testade även autotune-funktionen och denna gång lirade det bättre efter att ha ökat grundkurvorna ytterligare en aning.

Loggade körningen medan bilen gick fett, på tok för fett men jag har börjat justera ned tabellerna igen.. Tror även jag har en eller två brända tändkablar för motorn missar vid tomgång men återfår medvetandet en bit upp i varvtalsregistret.

Ni ska inte tro att alla problem med avgassystemet är löst. Men nu är det inte mitt fel längre, nu är det Hansen powerpipesystemet som återgått till sitt leveransskrammel, detta började igen efter att jag lyckats få upp avgassystemet till sin ordinarie höjd. Tala om fula krökar och taskig passoform.

Måste justera så att inte systemet tar i balken ovanför panhardstaget, samt att höger avgaspipa då o då tar i en kantplåt. Dessutom är systemet felaktigt bockat då det med lätthet kommer åt kardanaxeln om man inte tvingar hela paketet åt höger vilket förvärrar föregående problem. Helt värdelös passform...

Får se om jag kan lösa vissa problem till imorgon eller iaf. identifiera dem för som bilen går nu tar jag mig inte ens till Barkarby.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

v8guy skrev: Får se om jag kan lösa vissa problem till imorgon eller iaf. identifiera dem för som bilen går nu tar jag mig inte ens till Barkarby.
jo visst gör du det .. ring bara när det slår stopp så tar jag atv:n och drar dig sista biten :angle: :angle: SJÄLVKLART hinner du fixa det e spänd på att få kräla omkring i/på/under din bil kommande helg :twisted: :twisted:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Tjena Åke, inte 17 ska du få stå på bilen min. Men titta går väl bra.. :-)

Ikväll sorterade jag ut några bekymmer. Insåg häromdagen att den inte gick på alla åtta. Hittade en tändkabel som inte satt ordentligt fast. :oops: Genant är bara förnamnet.

Dessutom var en kabel Y-split som gick till två spridare lös så minst en till cylinder försvann, kanske två periodvis. så bilen gick på max 6 cylindrar häromdagen.. Inte konstigt att avgassystemet klankade så mycket som den motorn hoppade i sidled.

Fixade ovanstående så nu spinner bilen genom ettan och tvåans växel. :lakrits: Måste dock justera Hansen powerpipesystemet något ändå.

Ett problem från igår är dock att hastighetsmätarwiren verkar ha gått av, den har låtit illa i sex år nu men ändå visat hastigheten lite hoppigt, nu låter det bara illa... :sad:

Men bilen verkar ok för Barkarby trots allt. Ska imorgon kväll ta med mig laptopen ut på en lite längre körning, kanske upp till Märsta och tillbaka.. Om det går problemfritt så är resten en dans på rosor.

Upptäckte dock ikväll att jag lyckats smälta plasthöljet till rattstången. Måste dit med headerbandage illa kvickt. Synd att jag har slut på råvaran.

Bild

PS! JoBy, om du inte fått ordning på Corvetten så vill jag officiellt påstå att jag fick färdigt "Big Bengt" i tid.. Tala om stress du utsatte mig för. :angle:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Gött... Kanske finns chans att man ser den nästa år?
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

Härligt Anders!

Bara måste få se åket snart, det var ett tag sedan!
Snart får du ju se till att göra en storstädning bland kablaget, ser ju ut som en fiskerull löpt amok där.
joby
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 307
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 13:28
Namn: Jonas Bylund

Inlägg av joby »

v8guy skrev:PS! JoBy, om du inte fått ordning på Corvetten så vill jag officiellt påstå att jag fick färdigt "Big Bengt" i tid.. Tala om stress du utsatte mig för. :angle:
haha, Ja du ligger före. Jag tror att Murphy har flyttat från ditt garage till mitt.

Jag fick igång Corvetten lagom till Street Meet i Sundsvall den 10e Juni. Då hade jag byggt klart bränslesystemet. Bilen gick bra att köra men den hade en mystisk effektsvacka kring 3500 varv Jag ville lösa det innan jag monterade turbon. Kring 20e Juni var turbogrenrören färdigsvetsade. Helgen efter tjuvstannade den och vägrade sedan starta. Efter en felsökande och funderande kom jag fram till att gnistan var klen. Det blev gnista men den vägrade tänta. Den ville inte ens med startgas. Jag testade med stroblampa och den blinkade när tändstiftet var ur cylindern men inte när det satt på plats. Istället för att felsöka orginaldelarna mer så moterade jag ett MSD 6AL och en BLASTER2 spole. Sedan startade bilen igen.

Bild


Den mystisk effektsvacka fanns dock kvar. Lambda såg bra ut och tändning låg konstant från 3000 varv och uppåt. Det hammrade rätt bra om spridarna, dom lät nästan som för mycket ventilspel. Jag hade kopplat dom i två grupper om 4 spridare som orginal TPI. Spridarna är ju stora så det pulsar ju med ungefär 5 minutliter ( 1200cc per spridare ). För att minska pulserna kopplade jag om Haltech till semisekvensiellt och kör 4 grupper med 2 spridare i varje istället. Samtidigt monterade jag Haltechs hallgivere och ett hemmasvarvat aluhjul med 4 magneter på veven bakom remskivan. Därefter gick bilen bra upp till drygt 3000 varv, sen var det som ett varvstopp gick i. Den vägrade varva mer och bara puffade och small. Båda shiflighten tändes och enligt laptoppen hoppade RPM från 3xxx till 10xxx eller 16xxx varv. Felsökte med oscilloskop och såg lite brus från MSD-tändningen på signalen från vevgivaren. I övrigt såg signalen väldigt bra ut. Jag bytte till skärmad kabel men det blev inte bättre. Till slut visade det sig vara ett skitfel ... givaren satt lite för långt från magnethjulet.

Samma dag som giverproblemet löste sig upptäckte jag att oljan var mörk i automatlådan ... Den har växlat väldigt bra men man blir ju orolig ändå. Lamelldammet måste ju komma från någon stans. Jag skulle tro (och hoppas) att det är från lockupen. Den klarar man sig ju utan.

Det känns inte bra att montera på turbon innan allt annat är utsorterat ... men nu tycker jag Murphy får hälsa på nån annan ett tag ...

Jag ska skölja ur lådan ett par gånger till sedan ska jag försöka ge mig på den mystiska effektsvackan igen.
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Inte roligt med den där typen av fel. Kör själv med Blaster 2 spole och vanlig fördelare utan någon MSD-box... Ska försöka fixa så att tändningen också kan styras...

Jag tror säkert att Muprhy dragit ifrån dig nu för jag har börjat få problem med bakre vevaxeltätnigen. Det droppade några minuter efter att jag kört sist. Oljan ser dock fortfarande helt ny ut.
Vet ej om jag får för högt tryck i motorn/blowby eller dylikt. PCV är kopplad till friska luften för tillfället så den ska inte ha med detta att göra. Har dock ingen PCV-ventil på förarsidans kåpa, utan där sitter bara en slang som ventilerar till atmosfären.


Dessutom kan jag höra något som låter som en variatorremm vid låg fart. Kanske har fått något skit med kuggarna i lådan till slut. Vore ju inte helt otänkbart då jag växlat ganska friskt sista dagarna... :-)
Hoppas dock att T5:an håller ihop, jag har förbjudit mig själv att göra stående starter, bara rullande...

Körde förresten med Megasquirts autotunefunktion och nu när alla andra problem är fixade så fungerar den riktigt bra... Min VE-tabell är helt omstrukturerad efter att ha kört tur/retur Upplands Väsby/Märsta.. GEGO correction sker betydligt mindre nu då tabellen börjar närma sig rätt värden.
Allt gick bra även om motorn gick extremt varmt samt att den vägrade starta pg.a. lite ström i batteriet. Fick starthjälp i Märsta och sen gick den bra igen..

Vet inte hur jag ska komma åt problemet med varmstarter, ministartern snurrar ganska fort men det verkar inte finnas ström till antingen tändningen eller insprutningen...

Aggregatens kompressorhus blir stekheta efter körning, kan iofs bero på värmestrålning från övriga delar - vådligt varmt under huven nu... Saker smälter på löpande band.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Ikväll torkade vägarna upp. Har i stort sett varit regn o grått i två veckor.
Därför blev det en liten tur med TA:n bara för nöjets skull. Hakade upp laptopen trots allt o loggade.

När jag kom till en lämpligt bred och öde vägstump luftade jag Big Bengt,
0.64 bar (=MAP 164) hamnade laddtrycket på utan några förändringar mot tidigare och jösses vad den går TJOOHOOO..
Spann även på trean kvällen till ära... Och detta vid måttliga 4700 rpm, över tusen kvar att dra på...

Tycker dock fortfarande att vissa PaceCars med turbo och sexa som jag både åkt och kört skjuter iväg hårdare än vad min bil gör, detta trots 3.73 i utväxling bak..

Har för mig jag läst att bäst effekt när man kör överladdat uppnås vid ca 12-12.5 i AFR. Som ni kan se av bifogad bild ligger jag en smula snålt med soppatillförseln redan, och då går spridarna på 100% dutycycle..
Bild

Dessa "nya" 440 cc spridare som inte ens gått 100 mil måste således bytas mot betydligt större ditton och då måste inmappning av bilen ske på nytt.. Kanske kan få dem att hålla lite längre genom att återgå till bensin och högre bränsletryck.

Listan över åtgärder börjar bli lång igen - detta är inget som kommer att ske över en vinter utan det här är ett nytt långtidsprojekt för Big Bengt.
- Nya spridare
- Byta återstående bussningar i fram o bakvagnen mot Polyurethaneditton som ligger o väntar.
- Gjuta av motorhuven i glasfiber
- Fixa den glappa styrningen - ev. blir det att plocka styrningen från en Volvo 240 eller dylikt.
- Montera Corvette C5 skivor och bromsok från TA -2000.
- Slipa ned hela karossen och utföra lackåtgärder
- Fixa spacers till BMW-hjulen som ligger o väntar, 17".
- Tändningen ska implementeras i MegaSquirt, bara att löda ett par kablar och köra..
- Ny växellåda, trolige preppad TH350 men förhoppningsvis 4L80E
- Ny stärkt bakaxel, Ford 9" vore inte fel.
- Rita upp i CAD och få utskuret fästen för generatorn och ev. styrservopumpen.
- Förbättra insuget så att luften får en lätt väg in i motorn.
- Porta topparna ännu mer, alt. byta ut dem.
- Lätta upp bilen
- Se över fjädringen och stötdämparna...
En massa annat vore också på sin plats.
- VINNA PÅ TRISS !!!

Funderar dock på att lyfta ut motorn ur bilen under vintern av två anledningar.
Dels för att fräscha upp motorrummet men också för att kunna mäta upp fästen för allt som ska röra sig framför motorn..
Då garaget inte har plats för bil och motor vid sidan av så får isåfall motorn stå i bastudelen... Ska bara övertyga sambon..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

v8guy skrev:Har för mig jag läst att bäst effekt när man kör överladdat uppnås vid ca 12-12.5 i AFR.
12.5 blir ju ca 8.3 på E85 som du kör på och det är bra men du kan gå ner till 7 (10.5) om du vill utan att kraften försvinner. (E85 går att köra fetare än bensin). Mer bränsle gör ju att du kanske kan höja trycket lite till.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1262
Blev medlem: tis 04 jun 2002, 12:22
Namn: Daniel Johansson
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av melvin »

v8guy skrev:Tycker dock fortfarande att vissa PaceCars med turbo och sexa som jag både åkt och kört skjuter iväg hårdare än vad min bil gör, detta trots 3.73 i utväxling bak..
Vilka pacecars har du kört?
v8guy skrev: Har för mig jag läst att bäst effekt när man kör överladdat uppnås vid ca 12-12.5 i AFR. Som ni kan se av bifogad bild ligger jag en smula snålt med soppatillförseln redan, och då går spridarna på 100% dutycycle..
Jag orkar inte läsa på något om MS, men finns där en wb som ligger och kompenserar? Jag skulle inte våga gå snålt på fullast om jag inte visste till 100% att allt lirar. I och för sig ingen större fara om du har vanliga topplockspackningar. ;)
v8guy skrev: Dessa "nya" 440 cc spridare som inte ens gått 100 mil måste således bytas mot betydligt större ditton och då måste inmappning av bilen ske på nytt.. Kanske kan få dem att hålla lite längre genom att återgå till bensin och högre bränsletryck.
Har du flödestestat ditt soppasystem?
Det kan vara annat som lurar spridarna att öppna 100%, kanske dåligt flöde när du börjar få lite laddtryck?
Kan vara värt att kolla eftersom det inte kostar något.
Den kan självklart finnas en nackdel att köra på alternativa bränslen som kräver mer av resten att soppasystemet. Som sugis klarar man sig rätt långt med standard grejer, men överladd + V8 är ju en annan sak.

Jag har 95or nu och ändå hyfsat bra tomgång/låglast, men det sägs ju vara klurigare att få till det när man går upp i spridar storlek.
Garagekompisen ska ju köra sin Ls1a med likadana spridare som jag har, kommer bli intressant och förhoppningsvis lärorikt att kolla på något annat sprut än just FAST.
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Melvin skrev:Jag orkar inte läsa på något om MS, men finns där en wb som ligger och kompenserar?
Jag kör en Wideband lambda som tillåts kompensera och vid dessa laddtryck står den på ca 12.5 AFR men uppnår alltså inte det.
Melvin skrev: Har du flödestestat ditt soppasystem?
Det kan vara annat som lurar spridarna att öppna 100%, kanske dåligt flöde när du börjar få lite laddtryck?
Nej har inte gjort det, jag skaffade en Boschpump som jag satte dit mellan slangarna som går till tanken och rören som går fram till motorn. Har original dimension på dessa. Kan ju hända att det är för klent tilltaget. Tror det är 8 mm eller 10 mm ytterdim på dessa rör.
Kanske skulle ta lös slangen framme vid motorn och se vad den ger på 1 minut??? För det är väl det man gör? Fast då blir det utan tryck förståss.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1262
Blev medlem: tis 04 jun 2002, 12:22
Namn: Daniel Johansson
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Det intressanta är ju att se vad soppasystemet kan leverera under tryck.

Plocka av returen efter regulatorn. Kolla först vid spridarnas grundtryck vilket jag antar för dig bör vara 43,5psi. Sedan vrider du upp så du kan kolla vid max laddtryck.
Redan nu bör väl ditt system klara att trycka uppmot 55psi utan att tappa nämnvärt i flödet?
Fyll upp tex en 2 liters behållare och ta tid.

EDIT: Varför jag "gnäller" om det här är för att jag själv var med om att mina spridare gick till 100%. Dock så levererade dom ändå knappt någon bensin eftersom mitt soppasystem var helt värdelöst. (klämd retur vid tanken, igensatt filter på returen (!), trasig pump.. osv..)
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Värt att kolla upp och som du sa, det kostar inget att kontrollera.

Utöver pump o filter så byggdes ju detta bränslesystem ursprungligen för en 190 hk V8:a med förgasare. Jag har alltså ingen förpump utan högtryckaren får själv suga upp soppan och pressa vidare..

Ska absolut testa systemet under vintern, nu stundar ett byte av grenrör till "no-turbo", ska köpa hastighetsmätarwire då den gamla från 84 blev hyggligt värmeskadad av värmestrålningen från nya grenrören.. Dessutom ska en spolarvätskepump köpas, har inte haft spolarpump på sex år... Besiktning bokad till den 25/9.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
turbokungen
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 415
Blev medlem: fre 07 jan 2005, 19:22
Namn: Uffe Ericson
Kontakt:

Inlägg av turbokungen »

Melvin skrev:Vilka pacecars har du kört?
Iaf. min å då var ja nervös när han börja ladda på blött underlag i en vänsterböj på highwayen med hala gatslicks på..... :eek: :eek: ...... uj,uj,uj,uj.....
Användarens profilbild
shinobi
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 449
Blev medlem: mån 27 dec 2004, 10:59
Namn: Andreas #n/a
Ort: Järfälla

Inlägg av shinobi »

Turbokungen skrev:
Melvin skrev:Vilka pacecars har du kört?
Iaf. min å då var ja nervös när han börja ladda på blött underlag i en vänsterböj på highwayen med hala gatslicks på..... :eek: :eek: ...... uj,uj,uj,uj.....
Och då var den ju knappt masserad :cool:
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1262
Blev medlem: tis 04 jun 2002, 12:22
Namn: Daniel Johansson
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Jag har aldrig upplevt att min bil är särskilt rapp. Alltså den känns nu inte trött heller men ändå.
Men jag har ju tid att uppdatera i vinter, men samtidigt så har jag nästan lust att sälja för att kunna bygga något mer sleeper aktigt helt från grunden.
Några kronor får man väl tillbaka, kanske åtminstone det man själv handlat speedparts för! :lol:

Ber om ursäkt för att jag spammar på med V6 tugg, brukar försöka hålla det till min tråd :oops:
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Turbokungen skrev:Iaf. min å då var ja nervös när han börja ladda på blött underlag i en vänsterböj på highwayen med hala gatslicks på..... :eek: :eek: ...... uj,uj,uj,uj.....
Hehe, jo du var en aning blek då... Vem kunde ana att dina däck inte klarade av svänga-svänga när du kört ända från Västerås upp till norrland. Det var tider det, tack för provturen..

PS! Haru kvar tvättvanten? :angle:
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
shinobi
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 449
Blev medlem: mån 27 dec 2004, 10:59
Namn: Andreas #n/a
Ort: Järfälla

Inlägg av shinobi »

v8guy skrev:PS! Haru kvar tvättvanten? :angle:
Det LÄR han ha, han lurade på mig en sådan där runk-vante också :lol:
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Planerad besiktning 25/9 kommer utebli pg.a. avsaknad hastighetsmätarwire. Var förbi Hansen Racing (efter att ha ringt dem), men inte fasen hade de wire hemma trots att de sagt så. Får in under november..
Tror inte jag kommer köra bilen i november även om det är snöfritt..

Med andra ord är det inte många dagar kvar tills körförbud inträffar. :evil:

Jag passade dock på att köpa en ny spolarvätskepump, den gamla gick sönder när jag monterade 355:an år 2000. Har trots allt lyckats snacka mig igenom besiktning efter besiktning utan spolarpump.. Men man ska inte utmana ödet för länge.. :-) GM-Original.


Köpte en polermaskin från Jula häromdagen, låter som en halvskuren bakaxel men snurrar på rätt ok. Har rubbat, polerat och vaxat motorhuven. Alla sliprepor efter våtslip 1000 syns givetvis men det skiter jag i, huven ska gjutas av och detta får duga som yta.. Förstår dock varför man bör våtslipa med 2000 och 3000 korn nu.. :angle:


Dagen till ära städades garaget ordentligt. Gjorde en del nya fästen samt drog in ett större antal gipsankare i väggen för att få upp mer saker där isf. att de ska ligga på golvet. Nu syns det knappt att jag målade väggen vit förra året, bara saker överallt.

Sist men inte minst så kördes Trans Am:en in och ett redigt KAKLONK hördes. Jag flyttade ut garageporten 5 cm för en tid sedan och det ändrade givetvis vinkeln mot infarten - så till den milda grad att bilen nu tar i, trots att avgassystemet sitter högre än på länge..

Kortsiktig lösning blir att skaffa några meter 2"x5" att ha som ramp - betydligt billigare än att asfaltera om.. :roll:
Nåväl, bilen står i garaget och jag tror inte det blev några skador pg.a. KAKLONKET...

WINTER SEASON HAS BEGUN... o jag hatar redan hur trångt det är...
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

v8guy skrev:Planerad besiktning 25/9 kommer utebli pg.a. avsaknad hastighetsmätarwire.
OM du trots allt vill försöka dig på en besiktning innan vinter idet så går det utmärkt med en hastighetsmätare av typen "cykeldator"
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
st3v3
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: tor 14 okt 2004, 16:24
Namn: Pelle Svanslös

Inlägg av st3v3 »

Låna en GPS av någon som visar hastigheten(om du inte har en själv), det är godkänt på bilprovningen
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

jag har en tom-tom navigator som du kan få låna över besiktingen
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Tack för goa råd, hade faktiskt glömt bort cykeldatorvarianten...
Ska se om jag kan montera en, kan va kul att ha på cykeln till sommaren..

Ber att få återkomma..
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Vinterdvalan har blivit avbruten. Idag monterades återigen Edelbrock headers och den nya spolarpumpen.
Har även lånat en liten svart låda (ung. som två tändsticksaskar i storlek, de små alltså). Det är en GPS som visar hastigheten med stora röda siffror och som även är laddad med positionen på 1400 fartkameror. Sistnämnda feature skall ej utnyttjas av mig.

Så imorgon är det dags för bilprovningen - hua... Är en smula osäker på ett par punkter, men man kan ju alltid hoppas. Resume kommer snart.

/Anders
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Lycka till!
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Hört på en Bilprovningsstation i 08-området:

-(BP) Det ska väl inte vara turbo på den här.
-(AA) Det är det inte heller.
-(BP) Näe, men allt annat som behövs sitter ju där.
-(AA) Javisst, men det är mest för syns skull (sa jag).
-(BP) Men visst finns det en Trans Am med turbo och sexa va??
Skoj med en som är lite initierad iaf...

Killen glodde runt och fick för sig att förvärmingsspjället som sitter mellan grenrör och Y-pipa var en wastegate. Jag sa att det var original på denna Californienimport och att han skulle se bättre när han tittade under bilen.
Han insåg att det inte var en wastegate iaf.

Sen haglade kommentarer kring "grova soppaslangar", "manuell låda?", "ska det vara insprutning" osv.

Provturen innebar hyggligt gaspådrag av den unga BP-killen, tror han tyckte det var skoj..

CO-halt 1.1 med ren E85 och lite extra fet blandning kring tomgång.

Blankt papper men med åsikt om att se över handbromsen som tog lite ojämnt samt en led i styrningen som börjat glappa lite (pitman arm) tror jag den heter.

Hade värsta turen, då jag hade betalat och skulle åka därifrån startade inte bilen, varm motorn gör att motorn går trögt och volten räcker inte till för att starta den, trots att startmotorn spinner fort..

Bara att vädra ut värmen under huven och vänta fem min. Kändes lagom pinsamt.

Höjdarblicken kom ifrån en kille som betalade samtidigt som mig men hade fått många nedslag. Han hörde att min gick igenom. Kul att han kunde starta bilen direkt och åka därifrån medans min som gick igenom inte kunde det. :-) :angle:

Ska se över ovan nämnda punkter samt det här med batteriet. Tror jag har för dålig jordning. Ska dra fram en jordkabel hela vägen till motorn.

Hurra, besiktigad ett år framåt.

Vinterdvalan har åter inträtt 26/9-2006.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Grattis!

Det är en underbar känsla när man slipper åka dit igen!
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

v8guy skrev:"

Tror jag har för dålig jordning. Ska dra fram en jordkabel hela vägen till motorn.
glöm inte att ALLA kablar ska vara lika"bra" dvs "lopa" en grov kabel mellan batteri-kaross-motor och glöm föralldel inte plussidan heller
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8guy »

Plussidan är den bra sidan. Jordkabeln är betydligt klenare och jordas i karossen baktill i skuffen.
Planerar att dra en lika grov kabel som jag har till pluspolen - ända fram till motorn och givetvis se till att kopplingen mellan chassi och motorn har minst samma area.

Men mer om det i vinter..

Här är förresten synen som besiktningsmannen möttes av:
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

:grin: Det ser ju lite suspekt ut.
Skriv svar