Vinter Mek

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
starway
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 828
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 19:24
Namn: Peter Muntlin #849
Ort: Nordmaling
Kontakt:

Vinter Mek

Inlägg av starway »

En riktigt lyckad operation av min TBI. Fick tillbaka spjällhuset, helt utan glapp i spjällaxeln. Tror att jag är rätt så ensamen om denna lösning. Nu sitter det en riktig lagring i lager brons från en Norton Comando i spjällhuset = 0,0000 glapp. Är det nå'n annan som har samma problem så hör av er.
ImageUploadedByTapatalk1414922533.694056.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414922547.294224.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Starway #4

Pontiac TransAm 1976
Skoda Kodiaq 4X4 2022
Skoda Octavia Scout 4X4 2019
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4355
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Vinter Mek

Inlägg av the judge »

Ett litet tänkvärt dokument som jag skrev för länge sedan.

Fakta om glappande spjällaxlar . . . . . . .
Inte sällan hör man att folk har problem med att bilen inte går som den ska och att ett led i felsökningen av ägaren eller hans vän mekanikern är att det sprutas startgas eller någon annan lättantändlig gas (såsom gasol) i närheten av spjällaxlarna på förgasaren och upplevt en varvtalshöjning. Mekanikern blir då övertygad om, eftersom varvtalet ökade, att antingen är spjällaxlarna är slitna eller att förgasaren är felaktig och helt slut.
Till att börja med ska vi göra helt klart för oss, så att alla förstår, att denna metod är vad som kallas "gammalt mekanikertrick". Tricket användes för åratal sen (vanligast under 60-talet) av ohederliga och skrupelfria mekaniker för att övertyga kunderna om att deras förgasare behövde en renovering, ide´n har levt kvar att detta är det rätta sättet att utröna om spjällaxlarna är glappa och läckande. Detta är inte riktigt, eftersom det inte är en seriös metod att kolla spjällaxlarna. En aningslös kund kan möjligtvis övertygas, men det lär inte övertyga proffsen som vet vad de håller på med.
Jodå, visst är det sant att om spjällaxeln är sliten så kan du få en varvtalsförändring genom att göra som ovan. Men vad som sällan förstås är att om du gör samma test med en ny förgasare så får du samma varvtalsförändring. Så, vad fick du reda på genom testet? Inte mycket. Varvtalsförändringen betyder lite, och varierar beroende på temperaturen under huven vid tillfället testet görs. Det är såhär, förgasaren bryr sig inte om varifrån luften kommer vid tomgång, luften kan komma genom venturin, genom spelet i spjällaxeln, genom ett justerbart luftmunstycke eller justerbar luftskruv, etc, det spelar ingen som helst roll. Så spjällaxlarna läcker luft...och? Det gör alla spjällaxlar.
Häng med här nu, vad som räknas är spelet som mäts vid axeln. Det är här som alla missar: ingen mäter det korrekta spelet. Med mäta menas att använda korrekta mätverktyg och korrekt mätmetod för detta ändamål. Om du inte har verktygen, eller vet hur du ska använda detta, så kan du inte göra detta rätt.
Det går inte att ha 0 läckage/spel vid spjällaxeln. Om det var 0, så skulle axeln nypa så fort motorn blev varm. De flesta förgasare har stålaxlar och aluminium axelhus. Dessa två metaller expanderar olika mycket när dom blir varma. Aluminium expanderar mycket mer än stål och aluminium expanderar i alla riktningar, inkluderat axelhålet som expanderar in mot axeln. Axeln av stål expanderar också, men inte alls lika mycket som axelhuset av aluminium. Resultatet blir att när förgasaren blir varm, så har nästan allt spel försvunnit på grund av metallernas expansion. Om inte spelet är "anpassat" vid rumstemperatur, så kommer axeln att låsa sig en varm dag när temperaturen når 140 grader under huven. Det kan bli väldigt spännande att köra en bil där spjällaxeln låst sig i öppet läge. Hur mycket spelet behöver anpassas beror på tillverkaren. Men i dom flesta fall är spelet mellan 0.025mm till 0.2mm på en ny förgasare. Som exempel har setts 0,635mm på nya Volkswagen förgasare, och upp till 0.762mm på en del nya Rochesterförgasare, men mindre spel fungerar bättre. Kom ihåg, att spreja startgas eller någon annan lättantändlig gas runt spjällaxeln berättar ingenting alls.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
starway
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 828
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 19:24
Namn: Peter Muntlin #849
Ort: Nordmaling
Kontakt:

Re: Vinter Mek

Inlägg av starway »

Men ojdå, jag hade sånt glapp att spjället inte gick tillbaka helt, det fastnade nå'n mm vilket fick till följd att tomgången var rätt så hysterisk. I skrivande stund så är allt monterat och jag har varit ute på en 30 min runda, och det tidigare problemet med hög tomgång verkar avhjälpt. Nu kärvar inte spjället, vilket det gjorde tidigare, så det känns ju inte helt bortkastat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Starway #4

Pontiac TransAm 1976
Skoda Kodiaq 4X4 2022
Skoda Octavia Scout 4X4 2019
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4355
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Vinter Mek

Inlägg av the judge »

Ja, om det var så stort glapp så gör ju bussningarna nytta, men det som fångade min uppmärksamhet var att du skrev att det var 0 och inget glapp alls för axeln och då kan det bli mer spännande än nödvändigt att exempelvis fickparkera.
Tidigare var det spjällbladen som inte stängdes ordentligt p.g.a. slitna hål för axeln, nu finns det risk för att axeln nyper/kärvar i bussningarna och då stänger inte spjällen av den orsaken.
Det du kan råka ut för är att små smutspartiklar i den omgivande luften tränger in vid axeländarna och i stället, för att som tidigare drogs förbi "lagringen", nu fastnar och gör tillvaron kärv för axeln.

Bara en notering jag gjort vid ombussning av spjällplattor och inte alls säkert att det drabbar just dig.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Sv: Vinter Mek

Inlägg av torbjorn »

Förfärligt spännande! Snygga bilder Peter, och utmärkt text Kent.

/vi som lär oss något nytt nästan varje dag i forumet

(tapa)
_________
berget.info
Skriv svar