Firebird -77 Totalrenovering
Moderator: Moderators
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Friskt kopplat hälften brunnet som elektrikern sa......
American autowire har nog färdiga system men även halvfärdiga system där man får kapa och klämma kabelskor själv. Dom är oftast indelade i under system som typ motorsystem, under dash osv.
Fins nån i sverige som säljer dom men jag kommer inte ihåg vem anars finns dom nog på Summit racing.
American autowire har nog färdiga system men även halvfärdiga system där man får kapa och klämma kabelskor själv. Dom är oftast indelade i under system som typ motorsystem, under dash osv.
Fins nån i sverige som säljer dom men jag kommer inte ihåg vem anars finns dom nog på Summit racing.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Okay, får kolla på dom o se va jag behöver.
Tackar för svar :)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Tackar för svar :)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Kul läsning Johan!
Lyxigt att ha kameracrew. En annan får både mecka och plåta själv...
Snart har du väl plötsligt en meck också och vips skymtar du på bilderna i solstolen utanför garaget istället.
Lyxigt att ha kameracrew. En annan får både mecka och plåta själv...
Snart har du väl plötsligt en meck också och vips skymtar du på bilderna i solstolen utanför garaget istället.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Jo Anders, man får förse sig med bra folk runt ikring sigAnders_1G skrev:Kul läsning Johan!
Lyxigt att ha kameracrew. En annan får både mecka och plåta själv...
Snart har du väl plötsligt en meck också och vips skymtar du på bilderna i solstolen utanför garaget istället.
Lustigt nog så kommer det en meck i nästa inlägg
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Strippning
Ringde killen som skall blästra bilen och hörde hur han har det med tid...
Han svarade att om du kommer innan den 25 Augusti så hinner jag med bilen innan nästa år
Så jag gick ut i garaget och beredde mig på jobb hela natten igenom och med lagom avslut till 08:00 nästa morgon, sen var det bara en fråga om hur fan jag skulle få ut karossen ur garaget men det fick bli en senare huvudvärk.
Jag började lite försiktigt med instrumentpanelen och brädan o alla plastpinaler därtill.
Det gick riktigt fint och jag blir alltid förvånad hur en del saker har hållit sig så fina på bilen medans annat ser helt förjävligt ut.
Helt plötsligt hör jag en bil som kommer med ett jävla drag och tvärnitar utför garaget, in kommer grannen och undrar om han får va med, visst får du det, hugg tag i framrutan för nu skall den ur säger jag.
Vi beväpnar oss med rediga handskar och kniv och sen bär det av, rutan är ju duktigt spräckt så vi går ganska oblygt fram och det sprutar glas runt oss medans vi sliter bort rutan
Så när den var ur så var det bara rästen kvar, och vi stormade på som två tornados och vipps så var värmepaket, kabelstam, handbroms, broms, gaspedal you name it bortplockat.
Det första hindret var rattstången vars ena bult var en smula trilsk och fick smaka vinkelslipen, det sista hindret var bältes hållaren bak på förarsidan, den torxskruven satt helt sjukt hårt så jag kapade den till oigenkännlighet ifrån hjulhuset medans grannen förtvivlat försökte skruva från innsidan, och med hjälp av värmen som vinkelslipen gav så fick vi snurr på den busen.
Så klockan tolv var allt strippat från karossen och den var nu redo att lastas på släpet.
Kvar var att rensa subframen från övre och undre länkarmar, styrväxel mm.
Men så dags var det bara att fira med en kall och njuta över faktumet att nedmontering av karros nått ett slut.
/Johan
Ringde killen som skall blästra bilen och hörde hur han har det med tid...
Han svarade att om du kommer innan den 25 Augusti så hinner jag med bilen innan nästa år
Så jag gick ut i garaget och beredde mig på jobb hela natten igenom och med lagom avslut till 08:00 nästa morgon, sen var det bara en fråga om hur fan jag skulle få ut karossen ur garaget men det fick bli en senare huvudvärk.
Jag började lite försiktigt med instrumentpanelen och brädan o alla plastpinaler därtill.
Det gick riktigt fint och jag blir alltid förvånad hur en del saker har hållit sig så fina på bilen medans annat ser helt förjävligt ut.
Helt plötsligt hör jag en bil som kommer med ett jävla drag och tvärnitar utför garaget, in kommer grannen och undrar om han får va med, visst får du det, hugg tag i framrutan för nu skall den ur säger jag.
Vi beväpnar oss med rediga handskar och kniv och sen bär det av, rutan är ju duktigt spräckt så vi går ganska oblygt fram och det sprutar glas runt oss medans vi sliter bort rutan
Så när den var ur så var det bara rästen kvar, och vi stormade på som två tornados och vipps så var värmepaket, kabelstam, handbroms, broms, gaspedal you name it bortplockat.
Det första hindret var rattstången vars ena bult var en smula trilsk och fick smaka vinkelslipen, det sista hindret var bältes hållaren bak på förarsidan, den torxskruven satt helt sjukt hårt så jag kapade den till oigenkännlighet ifrån hjulhuset medans grannen förtvivlat försökte skruva från innsidan, och med hjälp av värmen som vinkelslipen gav så fick vi snurr på den busen.
Så klockan tolv var allt strippat från karossen och den var nu redo att lastas på släpet.
Kvar var att rensa subframen från övre och undre länkarmar, styrväxel mm.
Men så dags var det bara att fira med en kall och njuta över faktumet att nedmontering av karros nått ett slut.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
TJOHOOOOOOOOOOO!
Har köpt ett targatak med luckor
Jag hade i ärlighetens namn gett upp det, men så dök det upp ett rätt var det var
Hoppas på att resten av Fredagen går i samma fina hjulspår.
/Johan
Har köpt ett targatak med luckor
Jag hade i ärlighetens namn gett upp det, men så dök det upp ett rätt var det var
Hoppas på att resten av Fredagen går i samma fina hjulspår.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
SUBFRAME
innan blästergubben kan få bilen så måste subframen rensas, så det blev nästa jobb.
Länkarmar och fjädrar plockades av under buller o bång för det var ännu bra fjång i fjädrarna :)
Finns lite rostlagning även här
Men nu är allt redo att lastas och köras till blästerfirman.
Enda motgången var styrservon som hade en bult som brast, men lite måste det ju få trilskas
innan blästergubben kan få bilen så måste subframen rensas, så det blev nästa jobb.
Länkarmar och fjädrar plockades av under buller o bång för det var ännu bra fjång i fjädrarna :)
Finns lite rostlagning även här
Men nu är allt redo att lastas och köras till blästerfirman.
Enda motgången var styrservon som hade en bult som brast, men lite måste det ju få trilskas
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Bläster transport
Nu när allt var nedmonterat så kulle det ju på något vis upp på släpkärran...
Takhöjd och garageport försvårade allt, för är det någon som är med mig i byggandet så är det Murphy och hans lag.
Jag gjorde som så att med garagedomkraften så höjde jag karrosen så mycket det gick och sedan så pallades den upp med däck och div virke.
Sedan backade vi upp släpet så långt det gick, och med hjälp av min Far och granne som hjälpte mig med rensningen den sista natten så skulle vi skjuta upp karrosen med hjälp av två långa brädor....
Det sket sig rätt fort, så vi förkastade all ingenjörskunskap med hävstångsprincip och newtosn lag och friktionslagar och ersatte den med brutal kraft och jävlar anamma!
Så vi bar upp den på släpet helt sonika.
Efter det så tog vi en öl
Sen lastade jag på subframen och en krängningshämmare surrade fast det och begav mig på en roadtripp till Fårösund.
Blästraren är en trevlig herre som själv också gjort lite renovering av GM bilar, och så har min Far som gör en helrenovering av sin Bruce Roberts segelbåt använt sig av honom, så man vet vad man får för pengarna. I mitt fall får jag mindre rost men även mindre bil tillbaka
Han hade lite oflyt med vädret när han tog sig an min bil, så det tog en vecka att få bilen klar, men då var den primad ett lager så det var skyddat för resterande renovering.
Det blev skillnad får man säga, ruskigt skönt att bli av med all röta.
Nu kan man verkligen se vad som hänt bilen genom åren.
Det dök upp en hel massa lagningar som inte var möjliga att se förut.
Det mesta i skuffen är lappat och lagat och även bakstammen har varit lappad en hel del.
T o.m balken som nu igen är dags att renovera är sedan tidigare lagad... känns som om det är dags att göra det ordentligt denna gång.
Jag har tagit en sida ur Anders 1G:s renovering och Caddat upp en karrosvändare som skall byggas så fort jag fixat en del väsentliga delar på bilen så jag vågar sätta upp den och vända den .
När jag kom hem med bilen igen så väntade en lastare med långgafflar som vi hängde karrosen i och sedan lyfte vi in den i garaget igen, och där står hon nu och väntar på en aningens omild behandling.
Mer om det i nästa inlägg
/Johan
Nu när allt var nedmonterat så kulle det ju på något vis upp på släpkärran...
Takhöjd och garageport försvårade allt, för är det någon som är med mig i byggandet så är det Murphy och hans lag.
Jag gjorde som så att med garagedomkraften så höjde jag karrosen så mycket det gick och sedan så pallades den upp med däck och div virke.
Sedan backade vi upp släpet så långt det gick, och med hjälp av min Far och granne som hjälpte mig med rensningen den sista natten så skulle vi skjuta upp karrosen med hjälp av två långa brädor....
Det sket sig rätt fort, så vi förkastade all ingenjörskunskap med hävstångsprincip och newtosn lag och friktionslagar och ersatte den med brutal kraft och jävlar anamma!
Så vi bar upp den på släpet helt sonika.
Efter det så tog vi en öl
Sen lastade jag på subframen och en krängningshämmare surrade fast det och begav mig på en roadtripp till Fårösund.
Blästraren är en trevlig herre som själv också gjort lite renovering av GM bilar, och så har min Far som gör en helrenovering av sin Bruce Roberts segelbåt använt sig av honom, så man vet vad man får för pengarna. I mitt fall får jag mindre rost men även mindre bil tillbaka
Han hade lite oflyt med vädret när han tog sig an min bil, så det tog en vecka att få bilen klar, men då var den primad ett lager så det var skyddat för resterande renovering.
Det blev skillnad får man säga, ruskigt skönt att bli av med all röta.
Nu kan man verkligen se vad som hänt bilen genom åren.
Det dök upp en hel massa lagningar som inte var möjliga att se förut.
Det mesta i skuffen är lappat och lagat och även bakstammen har varit lappad en hel del.
T o.m balken som nu igen är dags att renovera är sedan tidigare lagad... känns som om det är dags att göra det ordentligt denna gång.
Jag har tagit en sida ur Anders 1G:s renovering och Caddat upp en karrosvändare som skall byggas så fort jag fixat en del väsentliga delar på bilen så jag vågar sätta upp den och vända den .
När jag kom hem med bilen igen så väntade en lastare med långgafflar som vi hängde karrosen i och sedan lyfte vi in den i garaget igen, och där står hon nu och väntar på en aningens omild behandling.
Mer om det i nästa inlägg
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Härligt, det går framåt ändå.
Känns nästan lite konstigt att se karossen på de sista bilderna...utan nämnvärd rost...!
Känns nästan lite konstigt att se karossen på de sista bilderna...utan nämnvärd rost...!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Första biten som fick smaka våld blev panelen som går under namnet cowlpanel...
Då jag ännu inte köpt en punktsvetts borr så fick det bli stor borr, vinkelslip, hammare och stämjärn.
det var ett tag sedan man ägnade sig åt detta, så det var lite stretigt och jävligt ett tag.
men efter väldigt, väldigt många punkter så började en viss snitts infinna sig och det löpte på lite bättre.
när man fick bort denna panel kunde man skönja det som så ofta skönjats förr...mer rostig panel.
Så a-stolpen på förarsidan kommer behöva lite kärlek, och panelen som håller upp delar av instrumenteringen under behöver viss omtanke.
För inspiration så lades den nya panelen dit, och det ser ju onekligen vackert ut!
Det var nästa så vackert och poetiskt så att man fällde en tår
Äääh va fan, det blir en till!
Men nu är det på gång, det är ofantligt mycket kvar, men det är igång!
/Johan
Då jag ännu inte köpt en punktsvetts borr så fick det bli stor borr, vinkelslip, hammare och stämjärn.
det var ett tag sedan man ägnade sig åt detta, så det var lite stretigt och jävligt ett tag.
men efter väldigt, väldigt många punkter så började en viss snitts infinna sig och det löpte på lite bättre.
när man fick bort denna panel kunde man skönja det som så ofta skönjats förr...mer rostig panel.
Så a-stolpen på förarsidan kommer behöva lite kärlek, och panelen som håller upp delar av instrumenteringen under behöver viss omtanke.
För inspiration så lades den nya panelen dit, och det ser ju onekligen vackert ut!
Det var nästa så vackert och poetiskt så att man fällde en tår
Äääh va fan, det blir en till!
Men nu är det på gång, det är ofantligt mycket kvar, men det är igång!
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Det fortgår med de mera nergångna partierna också.
Så bakstam fick sig en omgång nu.
det är rätt spännande ändå att i denna process se vad tidigare ägare har lagat med mer eller mindre bra resultat...
För den här bilen har bytt en ansenlig mängd plåt innan denna operation drogs igång!
båda bakre skärmkanter är bytta, nedre skärmspegel är bytta på båda sidor, och ett fantasirikt lappande finns att beskåda i skuffen
Men det är bara och kapa bort igen...
Skuffen blir dock inte ny trunkplåt i, jag kör en budget variant o försöker att spara lite pengar på de och kanske frugan inte lämnar mig o vrålar hälften är mitt...
/Johan
Så bakstam fick sig en omgång nu.
det är rätt spännande ändå att i denna process se vad tidigare ägare har lagat med mer eller mindre bra resultat...
För den här bilen har bytt en ansenlig mängd plåt innan denna operation drogs igång!
båda bakre skärmkanter är bytta, nedre skärmspegel är bytta på båda sidor, och ett fantasirikt lappande finns att beskåda i skuffen
Men det är bara och kapa bort igen...
Skuffen blir dock inte ny trunkplåt i, jag kör en budget variant o försöker att spara lite pengar på de och kanske frugan inte lämnar mig o vrålar hälften är mitt...
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Som nämnts tidigare, det är ett makalöst arbete du lägger ner och det är en fröjd att följa framstegen här. Gott jobbat!
Och helt rätt tänkt: en glad (och förstående...) fruga är nog en förutsättning för att ro iland ett sådant här projekt...
Och helt rätt tänkt: en glad (och förstående...) fruga är nog en förutsättning för att ro iland ett sådant här projekt...
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Tackar!NorthernV8ilk skrev:Som nämnts tidigare, det är ett makalöst arbete du lägger ner och det är en fröjd att följa framstegen här. Gott jobbat!
Och helt rätt tänkt: en glad (och förstående...) fruga är nog en förutsättning för att ro iland ett sådant här projekt...
Jo det gäller att hålla sig väl med dom som bestämmer
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- black eagle
- Registrerad
- Inlägg: 88
- Blev medlem: tor 07 jan 2010, 12:44
- Namn: Roger Svensson #548
- Ort: Everöd, SKÅNE
- black eagle
- Registrerad
- Inlägg: 88
- Blev medlem: tor 07 jan 2010, 12:44
- Namn: Roger Svensson #548
- Ort: Everöd, SKÅNE
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Nu har jag läst detta så långt- fy fan o jag tyckte min va röten...
men nu ser man ju vad som behövs bytas.. o där finns ju en hel del plåtar, när jag ska ha delar te min Firebird kollar jag me Ecklers o Classic industries tar nummrena o ringer min polare (numera) Andreas på Dalhems så tar dom hem det, snabbt o bra.. dom har fixat mkt,mkt,MKT.. delar till min -72:a som även den fick ett targatak och Classic ind har tagit fram en hel del nytillverkade svåra delar som har varit skitsvårt o få tag på under flera år..har precis börjat bli lite klar så behöver du tips om delar så skrik till så ska jag se om jag kan hjälpa till...
Vi är nog många som följer detta projekt..... som sagt -på den bara...
men nu ser man ju vad som behövs bytas.. o där finns ju en hel del plåtar, när jag ska ha delar te min Firebird kollar jag me Ecklers o Classic industries tar nummrena o ringer min polare (numera) Andreas på Dalhems så tar dom hem det, snabbt o bra.. dom har fixat mkt,mkt,MKT.. delar till min -72:a som även den fick ett targatak och Classic ind har tagit fram en hel del nytillverkade svåra delar som har varit skitsvårt o få tag på under flera år..har precis börjat bli lite klar så behöver du tips om delar så skrik till så ska jag se om jag kan hjälpa till...
Vi är nog många som följer detta projekt..... som sagt -på den bara...
FULL GAS, SPAR TID !!!
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Tackor o bockar.black eagle skrev:Nu har jag läst detta så långt- fy fan o jag tyckte min va röten...
men nu ser man ju vad som behövs bytas.. o där finns ju en hel del plåtar, när jag ska ha delar te min Firebird kollar jag me Ecklers o Classic industries tar nummrena o ringer min polare (numera) Andreas på Dalhems så tar dom hem det, snabbt o bra.. dom har fixat mkt,mkt,MKT.. delar till min -72:a som även den fick ett targatak och Classic ind har tagit fram en hel del nytillverkade svåra delar som har varit skitsvårt o få tag på under flera år..har precis börjat bli lite klar så behöver du tips om delar så skrik till så ska jag se om jag kan hjälpa till...
Vi är nog många som följer detta projekt..... som sagt -på den bara...
Jo den var ju lite changerad så att säga .
Jag säger aldrig nej tack till hjälp, så bli inte förvånad om det kommer frågor i sinom tid, speciellt när det börjar dra ihop sig till montering av allt, och när det skall byggas motor.
För övrigt så kan jag ju slänga ut en fråga redan nu!
Hur ser man skillnad på 1 och 2 gen av Hurst targa???? när jag kollar efter gummilister så står det så bla på Classic... trodde det bara fanns Hurst o Fischer o välja bland
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Lycka är att ha köpt nya "Full quarter panel" till båda sidorna.
Nu skall de bara hitta hem över atlanten, sen blir det road trip till vår ärade Ordförande för att ta en kaffe o hämta sagda paneler i Katrineholm
Nu skall de bara hitta hem över atlanten, sen blir det road trip till vår ärade Ordförande för att ta en kaffe o hämta sagda paneler i Katrineholm
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Till slakt!
En kall och ruggig höst/vinter eller blandning av nämnda morgon så släpades en urkapad kaross av modell Firebird på ett släp för att föras till sista vilan!
Medans jag spände fast den en gång älskade bilen så mässade jag högtidligt en hymn komponerad av Jerry Reed och spelas frekvent i "Smokey and the Bandit" som har namnet "Eastbound and down".
Det bar av till en Visby firma som handlar med skr.... med gammal metall som återvinns till 6-7 japanska bilar troligtvis...
Där vägdes hon in för sista gången.
Sedan kom en vårdare och bar den gamla men ännu vackra Firebirden till sista vilan.
Farväl och tack för den här tiden!
Må du återuppstå likt Furious Phoenix en dag.
/Johan
En kall och ruggig höst/vinter eller blandning av nämnda morgon så släpades en urkapad kaross av modell Firebird på ett släp för att föras till sista vilan!
Medans jag spände fast den en gång älskade bilen så mässade jag högtidligt en hymn komponerad av Jerry Reed och spelas frekvent i "Smokey and the Bandit" som har namnet "Eastbound and down".
Det bar av till en Visby firma som handlar med skr.... med gammal metall som återvinns till 6-7 japanska bilar troligtvis...
Där vägdes hon in för sista gången.
Sedan kom en vårdare och bar den gamla men ännu vackra Firebirden till sista vilan.
Farväl och tack för den här tiden!
Må du återuppstå likt Furious Phoenix en dag.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- torbjorn
- Registrerad
- Inlägg: 9512
- Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
- Namn: Torbjörn Skog #555
- Ort: Högsjö
- Kontakt:
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Oh så dramatiskt sorgligt. Bilskrotar är fantastiska ställen - jag växte upp på dem där min far letade delar till sin Borgward Isabella.
-tapa-
-tapa-
_________
berget.info
berget.info
- black eagle
- Registrerad
- Inlägg: 88
- Blev medlem: tor 07 jan 2010, 12:44
- Namn: Roger Svensson #548
- Ort: Everöd, SKÅNE
Re: Firebird -77 Totalrenovering
HALAUJA... Jo, om jag fattar det rätt så fanns där en tidig modell på targa-76 -77som kallades hurst,
där går inte den bakre listen rakt ner mot rutans bakre/övre hörna utan börjar 7-8cm fram på rutan sen har vi Fisher- där går listen rakt ner mot rutans bakre/övre hörna o är därför längre+ att mitten stolpen är smalare på Fisher..
där går inte den bakre listen rakt ner mot rutans bakre/övre hörna utan börjar 7-8cm fram på rutan sen har vi Fisher- där går listen rakt ner mot rutans bakre/övre hörna o är därför längre+ att mitten stolpen är smalare på Fisher..
FULL GAS, SPAR TID !!!
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Första designen av Hurst luckorna har "HH" märkt i glaset och gummilisten håller upp innertaket.
Andra designen av Hurst har en plast list som håller upp innertaket.
Fischer luckorna kom i mitten av 1978.
1976 till mitten av 1977 användes första designen av Hurst, andra generationen kom till pga läckage.
Alla hurst luckor har 2 st lås handtag per lucka (1 fram o 1 bak) Fischer luckor har ett centrerat per lucka.
Det finns även eftermarknads luckor som tex "Cars and concepts tops" och "American tops" som kan förvilla.
Kolla på http://www.ta78.com för mer info.
Andra designen av Hurst har en plast list som håller upp innertaket.
Fischer luckorna kom i mitten av 1978.
1976 till mitten av 1977 användes första designen av Hurst, andra generationen kom till pga läckage.
Alla hurst luckor har 2 st lås handtag per lucka (1 fram o 1 bak) Fischer luckor har ett centrerat per lucka.
Det finns även eftermarknads luckor som tex "Cars and concepts tops" och "American tops" som kan förvilla.
Kolla på http://www.ta78.com för mer info.
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Tack för svar, då fick man lite klarhet i det äntligenJohnny skrev:Första designen av Hurst luckorna har "HH" märkt i glaset och gummilisten håller upp innertaket.
Andra designen av Hurst har en plast list som håller upp innertaket.
Fischer luckorna kom i mitten av 1978.
1976 till mitten av 1977 användes första designen av Hurst, andra generationen kom till pga läckage.
Alla hurst luckor har 2 st lås handtag per lucka (1 fram o 1 bak) Fischer luckor har ett centrerat per lucka.
Det finns även eftermarknads luckor som tex "Cars and concepts tops" och "American tops" som kan förvilla.
Kolla på http://www.ta78.com för mer info.
Skall kolla på mitt tak vad det var för modell, så man kan börja kapa
Köpte en ny dewalt vinkelslip när jag började stycka upp min bil och även den som gick till återvinning nu, den höll två pass sen rasade växellådan i den hoppas få den tillbaka denna vecka från serviceverkstaden...
Stort tack för svar alla!
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
-
- Registrerad
- Inlägg: 317
- Blev medlem: lör 23 mar 2002, 01:00
- Namn: Stefan Mlekus #411
- Ort: västerås
Re: Firebird -77 Totalrenovering
En berest kaross det där, från kolsva via skåne till gotland för sista vilan.
förmodligen längre än den rullade för egen maskin under dom sista säsongerna av sitt aktiva liv...
Jag har nog kvar lite småpryttlar från den bilen bla. reg.skyltar med tillhörande ...
förmodligen längre än den rullade för egen maskin under dom sista säsongerna av sitt aktiva liv...
Jag har nog kvar lite småpryttlar från den bilen bla. reg.skyltar med tillhörande ...
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Jo den fick se lite trotts allt.Stefan-M skrev:En berest kaross det där, från kolsva via skåne till gotland för sista vilan.
förmodligen längre än den rullade för egen maskin under dom sista säsongerna av sitt aktiva liv...
Jag har nog kvar lite småpryttlar från den bilen bla. reg.skyltar med tillhörande ...
Det som jag kommer minnas mest med den var när vi körde in i Oskarshamn och det blåste om två MC knuttar och gjorde en "Hell Yea!!!" till oss.
Tänk vad lite uppståndelse det kan bli på grund av vår hobby
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Det är mycket plåtjobb nu...
Därmed inte sagt att det går snabbt överhuvud taget
Men jag har börjat så smått här och där.
bla där styrkolumnen går igenom torpeden, där fanns lite att ta tag i.
Magneter är bra, man få dit de små pinalerna och de ställen där man har problem med att få dit svettstången är det väldigt tacknämligt
Och vipps så är det som nytt, nu är det bara resten kvar.
Ett litet steg för Hobbyn, ett jättekliv för The Furious Phoenix!
/Johan
Därmed inte sagt att det går snabbt överhuvud taget
Men jag har börjat så smått här och där.
bla där styrkolumnen går igenom torpeden, där fanns lite att ta tag i.
Magneter är bra, man få dit de små pinalerna och de ställen där man har problem med att få dit svettstången är det väldigt tacknämligt
Och vipps så är det som nytt, nu är det bara resten kvar.
Ett litet steg för Hobbyn, ett jättekliv för The Furious Phoenix!
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Transplantation
Dessa bitar som fästs nu kommer från den beresta kaross som nått den sista vilan och nu blivit någon spännande bilmodell i Kina...
Jag rengör de bar lätt i detta läge där dom inte blir gömda efteråt, så blir det blästring av områdena när det är klart.
Mycket lappande på en del ställen, men det kan inte hjälpas, jag försöker göra det så fint som jag kan för att trolla bort ingreppen så gott det går.
Nygammal del fastpunktad.
Trotjänaren som varit med i 20 år , helt enkelt imponerande! den lilla svettsen som kan
En bild från kupén.
/Johan
Dessa bitar som fästs nu kommer från den beresta kaross som nått den sista vilan och nu blivit någon spännande bilmodell i Kina...
Jag rengör de bar lätt i detta läge där dom inte blir gömda efteråt, så blir det blästring av områdena när det är klart.
Mycket lappande på en del ställen, men det kan inte hjälpas, jag försöker göra det så fint som jag kan för att trolla bort ingreppen så gott det går.
Nygammal del fastpunktad.
Trotjänaren som varit med i 20 år , helt enkelt imponerande! den lilla svettsen som kan
En bild från kupén.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Ser bra ut!
Vad hade du för tak?
Jag har ju som sagt sålt min -79a med Fischer tak och har en del prylar kvar som jag hittade i garaget.
Det finns ny tillverkade rostfria fästen som håller luckan mot karossen, div plast delar (svarta)
Har även lite annat liggandes.
Säg till om intresse finns.
Vad hade du för tak?
Jag har ju som sagt sålt min -79a med Fischer tak och har en del prylar kvar som jag hittade i garaget.
Det finns ny tillverkade rostfria fästen som håller luckan mot karossen, div plast delar (svarta)
Har även lite annat liggandes.
Säg till om intresse finns.
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Jag har ett Hurst tak, men jag vet inte ännu om det är 1gen eller 2.Johnny skrev:Ser bra ut!
Vad hade du för tak?
Jag har ju som sagt sålt min -79a med Fischer tak och har en del prylar kvar som jag hittade i garaget.
Det finns ny tillverkade rostfria fästen som håller luckan mot karossen, div plast delar (svarta)
Har även lite annat liggandes.
Säg till om intresse finns.
Det ligger ännu i Gbg men jag hoppas det kan hitta hit snart.
Intresse finns för vissa saker som jag kommer behöva lite framåt.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Det föll sig som så att jag köpte två hela golvplåtar till bilen...Frestelsen med en container i USA var för stor
Och när spenderarbyxorna ändå var på så köpte jag plåten under baksätet också, det skäms jag inte för att säga, då det inte existerar någon plåt där alls idag. Frågor på det
I Övrigt pågår det rostbekämpning av den högre skolan
Bild på nedre bakre hörnet av passagerardörrramen.
Botemedlet på inpassning.
Fastsatt.
Det var det lätta... Det nedre främre hörnet var i värre skick och mittdelen ser ju lite trött ut som ni ser på bilderna.
/Johan
Och när spenderarbyxorna ändå var på så köpte jag plåten under baksätet också, det skäms jag inte för att säga, då det inte existerar någon plåt där alls idag. Frågor på det
I Övrigt pågår det rostbekämpning av den högre skolan
Bild på nedre bakre hörnet av passagerardörrramen.
Botemedlet på inpassning.
Fastsatt.
Det var det lätta... Det nedre främre hörnet var i värre skick och mittdelen ser ju lite trött ut som ni ser på bilderna.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18