Firebird -77 Totalrenovering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

VAP

Är då "Vård Av Pontiac" det hade jag idag.
Egentligen var det väl VAB för Martin var kass, men jag styrde över det till VAP för det är ju skoj för alla... :wink:

Så det blev en tripp till en annan här på forumet som jag tänkte köpa fälgar av.
Vi tryckte Martin full med Alvedon och sen bar det av mot Endre.
Väl där så snackade vi lite skit och lastade fälgar, jag hade tidigare varit o kollat både på fälgar och hans mycket fina TA.
Han har nu Year Ones 17" snowflake på sin och det ser ruskigt bra ut, men jag har fastnat för orginalet med 15" så dom är numera i min ägo :grin:

Bild

efter en liten tvätt så la jag dom under garaget i mitt privata däckhotell i väntan på att resten av bilen skall hinna ikapp.
I ärlighetens namn skall jag väl erkänna att dessa kommer få en del arbete på sig också, de är i nuläget helmålade så jag skall slipa fram metallen och polera de kanter som skall vara polerade och sedan lägga klarlack över det.

Bild

Inte de roligaste jobbet kan man ju utan tvekan instämma i...

Lite teaser på en kaross innan vinkelslipsmaraton... :wohow:

Bild

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av northernv8ilk »

Vilket härligt äventyr!
Och riktigt rolig läsning - Johan, vid tillfälle får du maila över allt till Linda (redaktionen@transamclub.se) inklusive bilder, det här är så bra att det bara måste komma med i tidningen!

Önskar fortsatt lycka till med renoveringen!
Och Glad Midsommar!
Du är välförtjänt av både en och två nubbar nu, IMHO...! :cool:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
mikekop
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 283
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
Namn: Mikael Köpman
Ort: Älvdalen

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av mikekop »

Instämmer! Mycket underhållande skrivet!

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 572
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av thol »

Här går det snabbt frammåt :razz:
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

NorthernV8ilk skrev:Vilket härligt äventyr!
Och riktigt rolig läsning - Johan, vid tillfälle får du maila över allt till Linda (redaktionen@transamclub.se) inklusive bilder, det här är så bra att det bara måste komma med i tidningen!

Önskar fortsatt lycka till med renoveringen!
Och Glad Midsommar!
Du är välförtjänt av både en och två nubbar nu, IMHO...! :cool:
Tack Ingemar

Jag tog dej på orden och lyxade till det med nubbe till sillen :grin:

jag jobbar i detta nu med det nya nummret som skall in i FM, jag är själv spänd på hur det slutar :book:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

mikekop skrev:Instämmer! Mycket underhållande skrivet!

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Tack Mikael :razz:
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

thol skrev:Här går det snabbt frammåt :razz:
Det kunde få gå fortare men jag gör så gott jag kan :lol:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 572
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av thol »

Så är det väl alltid :bash:
Användarens profilbild
storfräsarn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
Namn: Stefan Westlund
Ort: Täby

Re: Sv: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av storfräsarn »

Har följt tråden sporadiskt så jag vet inte om någon redan svarat på frågan om "bomullen". GM placerade värmeisoleringen där för att hålla hettan från katalysatorn borta.
bakerchief skrev:När jag rev ur golvmattan så låg denna bomullsmatta mot plåten på passagerarsidans golv bak....
någon som vet varför det blivit så?
Rent spontant så känns det som om det skulle kunna vara det sämsta material i världen att lägga mot plåten på golvet i en bil.

Bild

Eller så har jag fel :blink: för det var konstigt nog den bästa biten av golvet...

Mycket märkligt, måste googla :book:

/Johan

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av anders_1g »

Jag följer den här tråden med stort intresse som sagt! Men det är alldeles för långt mellan uppdateringarna! ;)

Hoppas att karossen är användbar för dig och att den motsvarar skicket någorlunda.
Du har ju i alla fall tvättat den ser jag. Lite vax på den och en bakaxel, så är det ju nästan en bil av det. :lol:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Anders_1G skrev:Jag följer den här tråden med stort intresse som sagt! Men det är alldeles för långt mellan uppdateringarna! ;)

Hoppas att karossen är användbar för dig och att den motsvarar skicket någorlunda.
Du har ju i alla fall tvättat den ser jag. Lite vax på den och en bakaxel, så är det ju nästan en bil av det. :lol:
Jag skyller lite i slentrian på fotbollen.... :grin:

Jo jag är nöjd med vad jag fick för pengarna och det är rätt mycket jag kan använda mig av.
Är precis i tagen med att utvärdera min bakaxel, jag hoppas innerligt att den går att rädda för då skall den leva i symbios med krängningshämmaren som du sponsrade med :lol:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Sv: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Storfräsarn skrev:Har följt tråden sporadiskt så jag vet inte om någon redan svarat på frågan om "bomullen". GM placerade värmeisoleringen där för att hålla hettan från katalysatorn borta.
bakerchief skrev:När jag rev ur golvmattan så låg denna bomullsmatta mot plåten på passagerarsidans golv bak....
någon som vet varför det blivit så?
Rent spontant så känns det som om det skulle kunna vara det sämsta material i världen att lägga mot plåten på golvet i en bil.

Bild

Eller så har jag fel :blink: för det var konstigt nog den bästa biten av golvet...

Mycket märkligt, måste googla :book:

/Johan

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Se där!
Då fick jag ett svar på det äntligen. Då är bara frågan vad som har hänt med katalysatorn för det fanns ingen nämligen :smile:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Motorn har plockats ur äntligen, den var rätt beskedlig i jämförelse med de andra jag skruvat på, det mesta var oljigt och man kunde då få skruva bort det utan att dränka skiten i rostolja, trevligt som omväxling.

Bild

fick loss på allt lätt utom grenrören som var sorgligt sönderrostade, så dom är nu för alltid förvisade till skrotbingen.

men sedan följde allting så fint med ur.

Bild

Bild

Den var lite ofin och gjorde på sig på vägen ur...

Bild

Men nu är den parkerad i väntan på nästa projekt.... :roll:

Nästa steg blir bakaxeln.

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Istället för att visa historien om bakaxel bortmonteringen så gåt vi raskt på dagens aktiviteter.

Jag fick ett plötsligt infall att nu skulle bakrutan plockas ur! Så där stod jag i garaget och fick denna spontanmekarimpuls och kastade mig över min Phoenix i bästa gåbortkläderna...jag ville ju inte störa min mojo så det var bara o köra på.

Sedan innan hade jag pratat med Gotlands svar på Ryds bilglas om att dom skulle komma hem till mig o plocka ur fram och bakrutan, och det hade dom gärna gjort för 1500 bagis, men eftersom jag är sjukt snål så förhalades detta in i det längsta :lol:

Sedan pratade jag med min gamla lärare och mentor från tiden man gick på Fordonsprogrammet om han hade lust att komma förbi och hjälpa mig, och det gjorde han gärna mot en kall öl...men eftersom jag är en sjukt svår och oerhört komplicerad person så blev det aldrig av...

Så nu var det då jag som skulle göra detta by my lonesam...
Jag vet ju vad jag behöver för verktyg för att montera bort dessa limmade rutor som sitter på GM:s vackra unibody.
Men jag har ju inte dom så det blev det som jag först fick tag i när jag nu skulle lite i slentrian spontanmontera ur en bakruta på min underbara bil.

Saker man behöver ha till hands när man under begränsad tid skall spontanmontera bort en bakruta som är fastlimmad på en av GM:s snyggaste unibodys!
: 1 st begeistrad hobbymekare med hybris. 1 st jävligt vass morakniv och 1 st tvåtum fyra ca 25-35cm lång.

Med dessa tillhyggen gav jag mig på rutan med ursinnig frenesi under kontrollerade former...
När man börjar med detta så är det bra om man har gott om tålamod och även om man har onormalt långa armar med lite fler leder än genomsnittet i regel har av vår världs befolkning...
För det jag började med är helt enkelt att applicera ett tryck inifrån samtidigt som jag skär med min utomordentligt vassa morakniv som på inget sätt är anpassad för detta ändamål utifrån.
När man då med förhoppningsvis stor framgång gjort detta med bravur så bör det se ut som nedan! notera det utomordentliga jobb tvåfyran utför.

Bild

Se till att tålmodigt arbeta dig framåt och inte forcera framåt för då riskerar man att rutan ser en smula trött ut...

Bild
Stilstudio på tvåfyrans formidabla arbete.

nästa steg är då det börjar bli svårt.
Nu skall rutan pressas utåt och uppåt samtidigt som du drar försiktigt med bestämt medans du skär med den nästan utomjordiskt vassa morakniven som jag på inget sätt är sponsrade av för att nämna...
Här har man den härliga spänningen som uppstår i rutan när man ensam står på ena sidan och utför detta enkla arbetsmoment, jag gick en liten bit åt gången på varje sida, har ingen aning om varför.. det kändes bra helt enkelt.
Och mot slutet så gällde det ju bara att vara så försiktig som möjligt då man inte ville att den skulle braka i backen när allt släppte, men det gick som tur var bra :)

Bild

sen var det bara att skrapa rent från limresterna på bilen och på rutan.

Bild

Skönt att den är ur och att den höll för det är ju en mindre sak att köpa.
Nu är det så nära att börja såga o svetsa så det är helt sjukt :grin:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Istället för att visa historien om bakaxel bortmonteringen så gåt vi raskt på dagens aktiviteter.

Jag fick ett plötsligt infall att nu skulle bakrutan plockas ur! Så där stod jag i garaget och fick denna spontanmekarimpuls och kastade mig över min Phoenix i bästa gåbortkläderna...jag ville ju inte störa min mojo så det var bara o köra på.

Sedan innan hade jag pratat med Gotlands svar på Ryds bilglas om att dom skulle komma hem till mig o plocka ur fram och bakrutan, och det hade dom gärna gjort för 1500 bagis, men eftersom jag är sjukt snål så förhalades detta in i det längsta :lol:

Sedan pratade jag med min gamla lärare och mentor från tiden man gick på Fordonsprogrammet om han hade lust att komma förbi och hjälpa mig, och det gjorde han gärna mot en kall öl...men eftersom jag är en sjukt svår och oerhört komplicerad person så blev det aldrig av...

Så nu var det då jag som skulle göra detta by my lonesam...
Jag vet ju vad jag behöver för verktyg för att montera bort dessa limmade rutor som sitter på GM:s vackra unibody.
Men jag har ju inte dom så det blev det som jag först fick tag i när jag nu skulle lite i slentrian spontanmontera ur en bakruta på min underbara bil.

Saker man behöver ha till hands när man under begränsad tid skall spontanmontera bort en bakruta som är fastlimmad på en av GM:s snyggaste unibodys!
: 1 st begeistrad hobbymekare med hybris. 1 st jävligt vass morakniv och 1 st tvåtum fyra ca 25-35cm lång.

Med dessa tillhyggen gav jag mig på rutan med ursinnig frenesi under kontrollerade former...
När man börjar med detta så är det bra om man har gott om tålamod och även om man har onormalt långa armar med lite fler leder än genomsnittet i regel har av vår världs befolkning...
För det jag började med är helt enkelt att applicera ett tryck inifrån samtidigt som jag skär med min utomordentligt vassa morakniv som på inget sätt är anpassad för detta ändamål utifrån.
När man då med förhoppningsvis stor framgång gjort detta med bravur så bör det se ut som nedan! notera det utomordentliga jobb tvåfyran utför.

Bild

Se till att tålmodigt arbeta dig framåt och inte forcera framåt för då riskerar man att rutan ser en smula trött ut...

Bild
Stilstudio på tvåfyrans formidabla arbete.

nästa steg är då det börjar bli svårt.
Nu skall rutan pressas utåt och uppåt samtidigt som du drar försiktigt med bestämt medans du skär med den nästan utomjordiskt vassa morakniven som jag på inget sätt är sponsrade av för att nämna...
Här har man den härliga spänningen som uppstår i rutan när man ensam står på ena sidan och utför detta enkla arbetsmoment, jag gick en liten bit åt gången på varje sida, har ingen aning om varför.. det kändes bra helt enkelt.
Och mot slutet så gällde det ju bara att vara så försiktig som möjligt då man inte ville att den skulle braka i backen när allt släppte, men det gick som tur var bra :)

Bild

sen var det bara att skrapa rent från limresterna på bilen och på rutan.

Bild

Skönt att den är ur och att den höll för det är ju en mindre sak att köpa.
Nu är det så nära att börja såga o svetsa så det är helt sjukt :grin:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av johnny »

Ser trevligt ut :)
Den har du ihop på nolltid!
Vad har du tänkt dig motor mässigt? Renovera original snurran eller blir det ett byte?
Alltid kul att se när nån räddar en av dessa fantastiska bilar.
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Johnny skrev:Ser trevligt ut :)
Den har du ihop på nolltid!
Vad har du tänkt dig motor mässigt? Renovera original snurran eller blir det ett byte?
Alltid kul att se när nån räddar en av dessa fantastiska bilar.
just nu är det tänkt att jag skall köpa en Olds 403 av en annan Gute här på forumet, så då blir det renovering av den och kanske trimma den om det går och är värt det.
Men det ligger ett tag fram i tiden, säkert till efter sommaren :lol:
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av johnny »

Är du intresserad av en renoverad och strokad 400" (461") så plockar jag ur min till nästa år då jag förhoppningsvis har fixat original motorn.
(Tänkte bara ifall du vill ha en färdig spis som går utav f##n)
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

jag har Classic industries kattalog och där finns det en tabell på hur man skall läsa av vin nr på sin bil.
där står att man inte hade motoralternativ 305 år -77
men när jag läser av mitt vin nr så har jag det likaförbannat.... :cop:

hur skall man tro av detta? bilen är svensksåld, kan det ha något med saken att göra? eller är det kattalogen som är ute och cyklar?

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av northernv8ilk »

Helt rätt, Chervrolets LG3 305:a dök inte upp i Firebird-serien förrän 1978. Dock fanns 1977:an med en Pontiac 301 cui motor (L27), kan det kanske vara denna som spökar?

”Översatt” till våra mått så är 305:an en 5.0 liters motor, medan 301:an är 4.9 liter – i vissa fall slarvas det dock med detta och båda betecknas som 5.0 liter.

Har du möjlighet så PM:a ditt VIN, så kan jag se om jag får fram något ytterligare.
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av northernv8ilk »

PM mottaget!

Efter lite detektivande har jag kommit fram till att din Formula nog faktiskt är lite extra häftig – 301 cui V8:an var mycket riktigt standardmotorn i 1977 års Formula (fram till andra juni 1977, då man växlade över till 1978 års standardmotor i form av 305 cui LG3:an (tillverkad av Chevrolet)).

DOCK – det verkar som att ett par av de senare producerade 1977 Formula (före juni 1977) faktiskt utrustades från fabrik med nästkommande års standardmotor (dvs 305 cui). Lite konstigt är att det inte föranledde någon ändring av bilens VIN – dessa 1977 Formula har alla motorbeteckning ”U” i sina VIN (oavsett om de bestyckades med 301 eller 305 cui V8:an).

Det kan vara så att detta hänger ihop med Pontiacs övriga produktion under 1977; både Pontiac Grand Prix och andra modeller bestyckades med 301 cui V8:an och då tillgången på den äldre 301 cui V8:an därmed begränsades är det inte alls omöjligt att man för Firebird Formulas del helt sonika växlade över till 305:an i ett tidigt skede.

Har du hittat något motornummer på V8:an du lyfte ur bilen?
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
visbykrille
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 20:21
Namn: Christer Cederqvist
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av visbykrille »

Vill du handla min maskin sen så behöver du nog inte renovera alltför mycket. Hitta ett kvitto bland samlingen på en renovering 2011, på runt 30k :)
Men den skulle haft en trimpinne så den inte gick så rent och fint ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
laregina
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3344
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 14:04
Namn: Linda Persson #116
Region: Västra
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av laregina »

Helt fantastiskt spännande läsning. Får lite flashbackminnen från min egen renovering för ett antal år sedan. :thumbup:
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

laregina skrev:Helt fantastiskt spännande läsning. Får lite flashbackminnen från min egen renovering för ett antal år sedan. :thumbup:
Tack Linda, skoj att det uppskattas.
Skall ringa en blästergubbe imorgon och se om man blåsa av rosten från den innan det börjar vända allt för långt i vädret.

Undrar om det kommer något tillbaka då :blink2: Kanske blir det som tar död på projektet... NÄÄÄ, här skall fan i mig stretas på om det så blir det sista min plånbok gör :lol:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Visbykrille skrev:Vill du handla min maskin sen så behöver du nog inte renovera alltför mycket. Hitta ett kvitto bland samlingen på en renovering 2011, på runt 30k :)
Men den skulle haft en trimpinne så den inte gick så rent och fint ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Efter jag handlat svettstråd som förmodligen sträcker sig till de mörkare delarna av universum så kanske jag bara har råd med en elvisp att sätta shakerhodden på Krille :oops:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Bakaxel och subrame demontering

När jag då tog mig för denna bakaxel så såg jag framför mig att det skulle gå rätt lätt, jag har vid detta lag gett upp handverktygen för att helt sonika blåsa på med mutterknackaren och låte det bära eller brista...
Har dock inte ännu gett upp på rostlösningsmedel och har köppt en ny modell för mig som kombinerar Blixten McQueens rostiveck med kyla :blink2: och det funkar lika bra som ni tror...
Och det gick lika lätt att få loss bakaxeln som ni tror :lol:
Bild

Men efter ett tag började ena sidan ge med sig, det var i stort sett bara en bult på förar sidan som var ett jävla as, de andra gav med sig till slut.

Bild

Passagerar sidan gav en hårdare fajt, den verkar efter närmare granskning vara mycket hårdare angripen av rosten bak än vad förarsidan är bak...
Mycket svettsande blir det på balkarna är numera glasklart.

Bild

Har ännu inte kunnat skärskåda hur mycket stryk bakaxeln tagit men den har inte läckt olja under sin vistelse här men om det beror på att det inte finns olja i den eller om den helt enkelt är schysst återstår att se :)

Men för att få bort bladfjäder och fästet fram så var jag tvungen att såga upp mitt första titthål i golvet...

Bild

TITTA! TITTA, där finns lite rost och ett titthål :oops:

Bild

Så här kan man se ut efter en halv dags sågande, skruvande och slitande i ständig uppförsbacke mot ett rostigt as som ser varje skruv som sin uppgift att knipa fast för att driva pöbeln som är jag till vansinne.
Bild
Ser rätt ok ut ändå...

Bakstötdämparna var imponerande slut :blink2: det var som att dra ett dragspel ut o in, får nog ta och byta dom :lol:

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Subframe

Ni får ursäkta den utsökta bildkvalitén i detta avsnitt, systemkameran var urladdad när detta skedde.

Detta avsnitt trodde jag på största allvar skulle va en baggis, men jag gick bet igen :censored:
Det blev en mardröm, och det lilla hår jag hade kvar är numera som sporadiska öar av hårtester...

Men det började bra (trodde jag visade det sig) och första bulten lossade fint.
Planen jag hade var att jag skulle lossa samtliga fyra bultar lite med mutterdragaren och fett med min nya asballa och totalt värdelösa rostolja som jag inhandlat vid en välkänd firma med svart och gul logga.

Den första lossade lätt (trodde jag som sagt) och det var den under förar stolen.
Nästa på tur var den främre på förarsidan, den gav rätt bra med motstånd så jag fick be mitt trogna Cameracrew om hjälp för att med dragskaft och förlängare på det med fyra händer och ett knä dra loss den.
Den tredje var inbakad i jord och kvistar och jag hade ingen som helst förhoppning om den, men den var ironiskt nog den som lossnade :roll:
Den sista som skulle lossas var den främre på passagerarsidan och den var en riktig surkärring, den vred med sig hela det "hus" som skall hålla muttern, så jag fick bocka tillbaka det och hålla emot med ett koben samtidigt som jag med en babianarm skulle runtomkring mig själv och hålla mutterdragaraen...Naaaij va förbannad ja vaa, på ren Gotländska!
Men tillslut så fick jag loss den också, så då steg humöret och jag ropade glatt på mitt Cameracrew som kom skenandes för att ta högkvallitativa bilder på det förlösande ögonblicket när jag separerar Subframe och unibody för första gången sedan tidigt någon gång 1977...

Bild

Kan inflika med att det är jävligt klurigt att göra detta själv...
Och att nu när jag då skulle skruva ur den sista biten här och den skulle glida så lätt ur, så gjorde det den inte det.
För jag hade glömt den där första bulten som släppte så lätt först!, så fram med mutterdragaraen och skruva ur den där retliga jä...a bulten som borde hoppa ur så lätt o glatt... men va.. den släpper ju int.. Äääh! du kan gå igen ja ropar när skite är loss informerade jag glatt och pedagogiskt mitt Cameracrew...typ.

Bild

Så efter ett par minuters dividerande så kom jag och mig själv fram till att tiden var mogen för titthål nummer två!
Fram med den trogna vinkelslipen och mäta ut var snitten skulle ligga, blev ju väldigt grovt kan man säga eftersom jag var en smula upprörd, och golvet skall ändå bytas.

Bild

det visade sig att även där hade "huset" som håller muttern vikit sig för den bryska kraft som min mutterdragare åsamkat.
smida till det och hålla med den största rörtång som skådats i mannaminne och fram med babianarmen och fläska på med mutterdragaren igen och "Presto" så lossade Subframen från Unibodyn :bash:

Har dock inte riktigt fått bort den från bilen... det står skit ivägen så jag måste nu ta mig an en logistikfråga, hur skall jag förvara allt, och hur skall jag komma ihåg var allt ligger.

Om detta och allt annat återkommer jag.

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
wasa
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 15:22
Namn: Thomas Anstrin #364
Ort: Malmö

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av wasa »

riktigt kul och läsa och följa, precis som Linda får jag också Flashback minnen :cool: . Lycka till.
vet inte hur många gånger jag svurit över rosten, framför allt när man upptäcker att någon av de förra ägarna lagat rost genom att lägga ny plåt utan på, tjockt med spackel m.m :roll: .
jag skall faktiskt också ha en csb305 i min -77 esprit, men den blev utbytt mot en csb327 innan jag blev ägare.
än en gång lycka till med renoveringen.

//Thomas
It teaks a man to restore an antic car, but it takes a real man to cut one up.
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

Wasa skrev:riktigt kul och läsa och följa, precis som Linda får jag också Flashback minnen :cool: . Lycka till.
vet inte hur många gånger jag svurit över rosten, framför allt när man upptäcker att någon av de förra ägarna lagat rost genom att lägga ny plåt utan på, tjockt med spackel m.m :roll: .
jag skall faktiskt också ha en csb305 i min -77 esprit, men den blev utbytt mot en csb327 innan jag blev ägare.
än en gång lycka till med renoveringen.

//Thomas
Tack Thomas, ja det är sannerligen en prövning att skärskåda det en del tycker är "reperationer".

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Firebird -77 Totalrenovering

Inlägg av bakerchief »

En ledtråd till varför!
Bilen blev parkerad bakom en lada i 10år på grund av något....

Sist jag var ute och jag började plocka ur kabelstammar och säkringshållaren så uppdagades något som jag kanske skulle kunna hävda är ett dolt fel :roll:

Gissar på en smula kabelbrand här...
Bild

Ser ju onekligen rätt misstänkt ut
Bild

Så nu ser det ut som om jag byter kabelstam i motorutrymmet och i kupén i alla fall.
Bild

Men det är ju inte så dumt att ha friska kablar till en totalrenoverad bil :razz:

Bild

Så om någon har köpt nya kabelstammar från någon firma som dom rekomenderar eller tycker man skall hålla sig ifrån, hojta gärna till.

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Skriv svar