Firebird -77 Totalrenovering
Moderator: Moderators
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Wohoooo!
Äntligen är en ny motor i min ägo.
Björn på Camaroskroten hade en Pontiac 400 som jag nu är stolt ägare till
Det sitter ett insug avsett för dubbla förgasare på denna, inga förgasare följde med dock.
Skall kolla vad det är för gjutnummer på spisen så kanske man kan få lite assistans med vad det är för spec på den!?
/Johan
Äntligen är en ny motor i min ägo.
Björn på Camaroskroten hade en Pontiac 400 som jag nu är stolt ägare till
Det sitter ett insug avsett för dubbla förgasare på denna, inga förgasare följde med dock.
Skall kolla vad det är för gjutnummer på spisen så kanske man kan få lite assistans med vad det är för spec på den!?
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Med en ny motor i min ägo så var det dags för ett motorstativ vid den kommande motorrenoveringen.
Så Verktygsboden blev den lyckliga affären att mottaga mina surt förvärvade pengar och med deras nöje leverera en rekorderlig stycke motorstativ!
När jag så hade tagit hem deras propert paketerade stativ så rev jag med barnslig frenesi upp dess paket för att skåda följande.
Jag gör som varje ansvarstagande ingenjör och förkastade den av pöbeln kommen nerklottrade ord som står på billigt plastliknande papper, och spottade föraktfullt på det.
Jag är en avbild av gudar och skall minsann plocka ihop detta pussel för nyfödda som en sann aristokrat!
Med svettpärlor i tinningen och spärrnyckeln i näven forcerade jag fram likt en vinthund rasade jag mot målet, hur svårt kan det vara!?
Och vipps stod den där i all sin prakt!
Mitt allra första motorstativ!
Rött och fint är det, och jag skall behandla det som mitt barn. snudd på...
Nu skall jag snart lägga upp berättelsen om hur jag fick hem den andra delen, den som skall sitta i motorstativet :)
/Johan
Så Verktygsboden blev den lyckliga affären att mottaga mina surt förvärvade pengar och med deras nöje leverera en rekorderlig stycke motorstativ!
När jag så hade tagit hem deras propert paketerade stativ så rev jag med barnslig frenesi upp dess paket för att skåda följande.
Jag gör som varje ansvarstagande ingenjör och förkastade den av pöbeln kommen nerklottrade ord som står på billigt plastliknande papper, och spottade föraktfullt på det.
Jag är en avbild av gudar och skall minsann plocka ihop detta pussel för nyfödda som en sann aristokrat!
Med svettpärlor i tinningen och spärrnyckeln i näven forcerade jag fram likt en vinthund rasade jag mot målet, hur svårt kan det vara!?
Och vipps stod den där i all sin prakt!
Mitt allra första motorstativ!
Rött och fint är det, och jag skall behandla det som mitt barn. snudd på...
Nu skall jag snart lägga upp berättelsen om hur jag fick hem den andra delen, den som skall sitta i motorstativet :)
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Ser mycket bra ut! Och helt rätt inställning: manualer/bruksanvisningar är för veklingar...
Vid tillfälle får du ta lite bilder på alla gjutnummer etc som du kan hitta på blocket, så skall vi nog kunna reda ut vad det handlar om för pjäs.
Vid tillfälle får du ta lite bilder på alla gjutnummer etc som du kan hitta på blocket, så skall vi nog kunna reda ut vad det handlar om för pjäs.
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- torbjorn
- Registrerad
- Inlägg: 9512
- Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
- Namn: Torbjörn Skog #555
- Ort: Högsjö
- Kontakt:
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Vi (mycket) äldre, läser manualen mycket noga och gör sedan en annan tolkning av monteringen. Ju mer information desto bättre resultat.
~tapa~
~tapa~
_________
berget.info
berget.info
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Det skulle vara kanon o få lite sådan info, jag försöker få upp gjutnummer ikväll.NorthernV8ilk skrev:Ser mycket bra ut! Och helt rätt inställning: manualer/bruksanvisningar är för veklingar...
Vid tillfälle får du ta lite bilder på alla gjutnummer etc som du kan hitta på blocket, så skall vi nog kunna reda ut vad det handlar om för pjäs.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
ja, vad säger man.torbjorn skrev:Vi (mycket) äldre, läser manualen mycket noga och gör sedan en annan tolkning av monteringen. Ju mer information desto bättre resultat.
~tapa~
Vi skall på olika vägar vandra :)
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Roadtrip. Igen
Ännu en resa för att samla ihop till vad som skall bli en Trans AM Bandit Edition.
Denna resa gjordes med en skåpbil då en gjutjärnsspis skulle med hem och jag hade ingen lust att den skulle bli full med vatten.
Så på Båten skulle jag denna tidiga Fredagsmorgon, trodde faktiskt att det skulle finnas lite mer jänkejärn på båten upp då det var Power meet i Västerås, men döm om min förvåning när det inte var en enda (på denna resa iaf).
Så här förväntansfull var jag när jag körde på båten kl 06:00.
Första etappen skulle ta mig till Katrineholm och Jonas Wangenfors som man kan hitta på Fejjan som "LA Cars" tex. genom honom fick jag med lite pinaler i en container som han hade lite plats i.
Men när jag kom till Katrineholm så var han ännu på väg dit då han varit tvungen och leverera lite material för sin tryckerifirma.
Så där stod jag pissnödig som få och försökte få tiden att gå.
Katrineholm har förövrigt en skola som bär namnet IUC som jag pluggade till Installationsingenjör på, fast jag gick i Sthlm.
Så jag passade på att kolla i centrum och när dom 7 minuterna hade ått så gick jag tillbaka till bilen.
Och när mina ögonvitor hade fått färgen vackert uringul så dök Jonas upp och jag fick äntligen kasta vatten som en grekisk havsgud.
Av någon anledning så får jag aldrig några kort tagna när jag är vid Jonas garage och det är lite synd för han har en redig mancave, nått liknande har inte jag sett någon annan stans iaf.
Men fyra st paket blev det inpackade i bilen här, och det var ett i bonus, jag hade glömt att jag köpte trösklar så det blev en glad överaskning.
Utöver det så kom det skuffgolv, stödplåt med fäste för bladfjäder fram (båda sidor) upphängning för bränsletanken och sist men inte minst bakre hjulhus till båda sidor.
När jag snackat lite och dräglat över en C10 pickup som jag gärna skulle befria honom ifrån så bar det ner mot Göteborg via Borås.
Och denna bild är från Vättern strax norr om Jönköping, trevlig sträcka att köra förövrigt.
I Borås blev det ett paket till på 200 kg, en karrossnurra fick jag in i bilen också, och ytterligare en fin pinal från Verktygsboden i vackert röd färg finns nu i min ägo.
Givetvis så dök det upp en egengjord på blocket för 1/3 av priset ca 32 nanosekunder efter jag hämtat denna... men den var inte röd så...
Och nu börjar det bli lite grejer i bilen.
När jag lastat av en ansenlig sudd av mina pengar hos dom så åkte jag vidare till släkten i Kungälv och såg fram mot det rätt mycket då tröttheten av resan började göra sig påmind.
När jag kom fram så blev det i vanlig redneck sed traktorkörning och öldrickande :)
En hel pall fanns det inte plats för så vi fick ställa den på en OSB skiva och palla upp den under motorfästena.
När den väl var i bilen så bidde det grill o grogg, kan inte bli mycket mera trivsamt.
En natts sömn hade tyvärr inte fått min stackars rygg att glömma vad man gjorde dagen innan, så man mådde helt fantastiskt när man satte sig i bilen på morgonen.
Hur kan man då toppa en sådan känsla undrar ni!?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!
Det var inte höjdpunkten av resan kan jag säga....
Men när jag sen satte av mot Oskarshamn så fick man åka förbi Bollebygd, men Linda var i USA så det bidde ingen kaffe där.
Sen fick jag åka i Ulricehamns nya fina tunnlar
Sen var man framme vid båten som tar en hem igen
Resten får bli imorgon, nu skall jag njuta av sommaren en stund :)
Ännu en resa för att samla ihop till vad som skall bli en Trans AM Bandit Edition.
Denna resa gjordes med en skåpbil då en gjutjärnsspis skulle med hem och jag hade ingen lust att den skulle bli full med vatten.
Så på Båten skulle jag denna tidiga Fredagsmorgon, trodde faktiskt att det skulle finnas lite mer jänkejärn på båten upp då det var Power meet i Västerås, men döm om min förvåning när det inte var en enda (på denna resa iaf).
Så här förväntansfull var jag när jag körde på båten kl 06:00.
Första etappen skulle ta mig till Katrineholm och Jonas Wangenfors som man kan hitta på Fejjan som "LA Cars" tex. genom honom fick jag med lite pinaler i en container som han hade lite plats i.
Men när jag kom till Katrineholm så var han ännu på väg dit då han varit tvungen och leverera lite material för sin tryckerifirma.
Så där stod jag pissnödig som få och försökte få tiden att gå.
Katrineholm har förövrigt en skola som bär namnet IUC som jag pluggade till Installationsingenjör på, fast jag gick i Sthlm.
Så jag passade på att kolla i centrum och när dom 7 minuterna hade ått så gick jag tillbaka till bilen.
Och när mina ögonvitor hade fått färgen vackert uringul så dök Jonas upp och jag fick äntligen kasta vatten som en grekisk havsgud.
Av någon anledning så får jag aldrig några kort tagna när jag är vid Jonas garage och det är lite synd för han har en redig mancave, nått liknande har inte jag sett någon annan stans iaf.
Men fyra st paket blev det inpackade i bilen här, och det var ett i bonus, jag hade glömt att jag köpte trösklar så det blev en glad överaskning.
Utöver det så kom det skuffgolv, stödplåt med fäste för bladfjäder fram (båda sidor) upphängning för bränsletanken och sist men inte minst bakre hjulhus till båda sidor.
När jag snackat lite och dräglat över en C10 pickup som jag gärna skulle befria honom ifrån så bar det ner mot Göteborg via Borås.
Och denna bild är från Vättern strax norr om Jönköping, trevlig sträcka att köra förövrigt.
I Borås blev det ett paket till på 200 kg, en karrossnurra fick jag in i bilen också, och ytterligare en fin pinal från Verktygsboden i vackert röd färg finns nu i min ägo.
Givetvis så dök det upp en egengjord på blocket för 1/3 av priset ca 32 nanosekunder efter jag hämtat denna... men den var inte röd så...
Och nu börjar det bli lite grejer i bilen.
När jag lastat av en ansenlig sudd av mina pengar hos dom så åkte jag vidare till släkten i Kungälv och såg fram mot det rätt mycket då tröttheten av resan började göra sig påmind.
När jag kom fram så blev det i vanlig redneck sed traktorkörning och öldrickande :)
En hel pall fanns det inte plats för så vi fick ställa den på en OSB skiva och palla upp den under motorfästena.
När den väl var i bilen så bidde det grill o grogg, kan inte bli mycket mera trivsamt.
En natts sömn hade tyvärr inte fått min stackars rygg att glömma vad man gjorde dagen innan, så man mådde helt fantastiskt när man satte sig i bilen på morgonen.
Hur kan man då toppa en sådan känsla undrar ni!?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!
Det var inte höjdpunkten av resan kan jag säga....
Men när jag sen satte av mot Oskarshamn så fick man åka förbi Bollebygd, men Linda var i USA så det bidde ingen kaffe där.
Sen fick jag åka i Ulricehamns nya fina tunnlar
Sen var man framme vid båten som tar en hem igen
Resten får bli imorgon, nu skall jag njuta av sommaren en stund :)
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Lite gjut nr jag hittade på blocket.
Denna satt bak på blocket nedanför fördelaren.
Det jag hittade på insuget.
Detta sitter på toppen, precis vid ventilkåpan.
Är det dessa man vill ha?
Eller är det några andra som man vill hitta?
/Johan
Denna satt bak på blocket nedanför fördelaren.
Det jag hittade på insuget.
Detta sitter på toppen, precis vid ventilkåpan.
Är det dessa man vill ha?
Eller är det några andra som man vill hitta?
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- ronnie s
- Medlem
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 07:52
- Namn: Ronnie Stensson #477
- Ort: Linköping
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Den här sidan har mycket information om Pontiac-motorer och hur man identifierar dem: http://www.pontiacpower.net/castnum01.html
Om man klickar på "Casting code" så finner man att 485428 är gjutnumret för en 455, 1971-74.
Om man klickar på "Casting code" så finner man att 485428 är gjutnumret för en 455, 1971-74.
Hälsningar
Ronnie S
1969 Pontiac Firebird 400 coupe
1966 Chevrolet Corvair Monza coupe
Ronnie S
1969 Pontiac Firebird 400 coupe
1966 Chevrolet Corvair Monza coupe
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Du menar helt sonika att jag verkar ha köpt en 400 men fått hem en 455!!??Ronnie S skrev:Den här sidan har mycket information om Pontiac-motorer och hur man identifierar dem: http://www.pontiacpower.net/castnum01.html
Om man klickar på "Casting code" så finner man att 485428 är gjutnumret för en 455, 1971-74.
Enligt denna sida så verkar det vara en 1972 årsmodell med 250 hp... skall se om jag kan hitta någon annan kod på topparna, den som jag fotade hittar jag ingen referens till...
hmm, spännande
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- ronnie s
- Medlem
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån 17 jan 2011, 07:52
- Namn: Ronnie Stensson #477
- Ort: Linköping
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Jag är absolut ingen expert på koder, men jag tolkar det som att det är en 455. Koden du har fotat på toppen är en datumkod, G124 borde betyda den 12 augusti 1974 (eller 1964).bakerchief skrev: Du menar helt sonika att jag verkar ha köpt en 400 men fått hem en 455!!??
Enligt denna sida så verkar det vara en 1972 årsmodell med 250 hp... skall se om jag kan hitta någon annan kod på topparna, den som jag fotade hittar jag ingen referens till...
hmm, spännande
/Johan
Hälsningar
Ronnie S
1969 Pontiac Firebird 400 coupe
1966 Chevrolet Corvair Monza coupe
Ronnie S
1969 Pontiac Firebird 400 coupe
1966 Chevrolet Corvair Monza coupe
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Som vanligt en ren fröjd att läsa om och följa dina äventyr, Johan!
Låter spännande med motorn; en 455:a är ju inte fel...
Låter spännande med motorn; en 455:a är ju inte fel...
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Nej en 455 skäms inte för sig.NorthernV8ilk skrev:Som vanligt en ren fröjd att läsa om och följa dina äventyr, Johan!
Låter spännande med motorn; en 455:a är ju inte fel...
Skulle ju va ball om detta är en sådan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Hemkomsten
Alla vägar bär till Gotland så även min.
Jag är ingen van bussförare så jag fick givetvis äran att backa in i hörnet akter över på båten, jag är sjukt stolt över att jag satte det på första!
Väl hemma så började det stora jobbet med att plocka ur bussen och förklara för min gravida fru varför det var lite extra paket med hem
Men när jag tog fram allt från IKEA så mildrade det slaget något.
Så då kunde jag fokusera på min hårda paket.
Denna var tung o hemsk så jag plockade upp den ur dess krypta.
Fullt av skoj i lådan!
Det var en fin mackapär, den väntar dock på montering ännu, då jag började med att få ur motorn ur bilen.
Jag fick låna en motorlyft av grannen och så började operation montera motor i stativ!
Det var lite svettigt att få in lyft o motor i garaget igen, men det gick med lite svett och en kofot.
Jag fick inte in bilen helt i garaget, så vi fick ta ut den utför garaget lyfta motorn och köra fram bilen och sedan dra in motor o lyft i garaget igen.
Och här hänger hon då, den förunderliga spis! köpt som en 400 men hemkommen som en 455... det blir ett kapitel för sig och detektiva fram dess historia.
Det var ett litet helvete och få denna pjäs monterad i stativet om jag skall vara helt ärlig!
Stativet tog i lyftens "ben" så man kom inte fram helt till motorn så jag blev helt sonika tvungen att sova på saken.
Men efter lite sömn så gick det bättre, monterade på allt i rätt årdning och med brutal kraft slita på motorn och sopa i sprinten så den satt ihop.
Jag har aldrig förr gjort detta så det blev o försöka sig fram, men i mitt fall var rätt ordning att montera fästplattan först och sedan montera motorn med dess fästplatta i stativet.
Inga bilder på detta tyvärr då jag var själv.
Men tillslut var allt på platts och man kunde andas ut.
Mycket trevligt verktyg detta med motorstativ!
Och just nu så kikar jag då på vad det är för motor jag köpt, och det verkar ju onekligen som att blocket är en 455 och insuget är ett till en 455.
Topparna verkar inte vara det!?
Skall ut och plåta lite på dom så kan man kanske filura ut vad dom är för några.
/Johan
Alla vägar bär till Gotland så även min.
Jag är ingen van bussförare så jag fick givetvis äran att backa in i hörnet akter över på båten, jag är sjukt stolt över att jag satte det på första!
Väl hemma så började det stora jobbet med att plocka ur bussen och förklara för min gravida fru varför det var lite extra paket med hem
Men när jag tog fram allt från IKEA så mildrade det slaget något.
Så då kunde jag fokusera på min hårda paket.
Denna var tung o hemsk så jag plockade upp den ur dess krypta.
Fullt av skoj i lådan!
Det var en fin mackapär, den väntar dock på montering ännu, då jag började med att få ur motorn ur bilen.
Jag fick låna en motorlyft av grannen och så började operation montera motor i stativ!
Det var lite svettigt att få in lyft o motor i garaget igen, men det gick med lite svett och en kofot.
Jag fick inte in bilen helt i garaget, så vi fick ta ut den utför garaget lyfta motorn och köra fram bilen och sedan dra in motor o lyft i garaget igen.
Och här hänger hon då, den förunderliga spis! köpt som en 400 men hemkommen som en 455... det blir ett kapitel för sig och detektiva fram dess historia.
Det var ett litet helvete och få denna pjäs monterad i stativet om jag skall vara helt ärlig!
Stativet tog i lyftens "ben" så man kom inte fram helt till motorn så jag blev helt sonika tvungen att sova på saken.
Men efter lite sömn så gick det bättre, monterade på allt i rätt årdning och med brutal kraft slita på motorn och sopa i sprinten så den satt ihop.
Jag har aldrig förr gjort detta så det blev o försöka sig fram, men i mitt fall var rätt ordning att montera fästplattan först och sedan montera motorn med dess fästplatta i stativet.
Inga bilder på detta tyvärr då jag var själv.
Men tillslut var allt på platts och man kunde andas ut.
Mycket trevligt verktyg detta med motorstativ!
Och just nu så kikar jag då på vad det är för motor jag köpt, och det verkar ju onekligen som att blocket är en 455 och insuget är ett till en 455.
Topparna verkar inte vara det!?
Skall ut och plåta lite på dom så kan man kanske filura ut vad dom är för några.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- tlagren
- Ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Tomas Lagren #206
- Region: Nedre Norra
- Ort: Sörberge, Timrå
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Härligt, angående att montera motorn i stativet så gjorde jag det också för första gången i vintras, höll på hur länge som helst med att försöka få rätt vinkel på motorn för att lyckas montera den i stativet medan motorn hängde i lyftblocket. Efter mycket svärande trillade poletten när även hos mig, klart man ska montera fästplattan först och sedan stoppa i den i lyften. I mitt fall blev det enklast att ha motorn hängandes med plattan monterad och helt enkelt lyfta upp stativet så det också hängde i luften innan jag satte ner det.
Ibland kan de enklaste sakerna vara besvärligt, iaf om man aldrig har gjort det tidigare :-)
/Tomas
Ibland kan de enklaste sakerna vara besvärligt, iaf om man aldrig har gjort det tidigare :-)
/Tomas
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Pontiac Trans AM -75
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Ja man får tänka till lite ibland, men det brukar räta ut sig till slut :)tlagren skrev:Härligt, angående att montera motorn i stativet så gjorde jag det också för första gången i vintras, höll på hur länge som helst med att försöka få rätt vinkel på motorn för att lyckas montera den i stativet medan motorn hängde i lyftblocket. Efter mycket svärande trillade poletten när även hos mig, klart man ska montera fästplattan först och sedan stoppa i den i lyften. I mitt fall blev det enklast att ha motorn hängandes med plattan monterad och helt enkelt lyfta upp stativet så det också hängde i luften innan jag satte ner det.
Ibland kan de enklaste sakerna vara besvärligt, iaf om man aldrig har gjort det tidigare :-)
/Tomas
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Så här ligger det till med motorn då.
Block : gjutnr:485428 =455 (1971-74)
Insug : gjutnr: 485912 =455 (1972)
Topplock: gjutnr: 5C/4 G124 = 350 (1975)
Så jag gissar på att någon monterat dessa efteråt någon gång, eller kunde det komma så från fabrik?
Har det något med prestanda att göra? får man mer krut ur den med dessa toppar?
Tankar och spontana utrop mottages!
/Johan
Block : gjutnr:485428 =455 (1971-74)
Insug : gjutnr: 485912 =455 (1972)
Topplock: gjutnr: 5C/4 G124 = 350 (1975)
Så jag gissar på att någon monterat dessa efteråt någon gång, eller kunde det komma så från fabrik?
Har det något med prestanda att göra? får man mer krut ur den med dessa toppar?
Tankar och spontana utrop mottages!
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
-
- Registrerad
- Inlägg: 317
- Blev medlem: lör 23 mar 2002, 01:00
- Namn: Stefan Mlekus #411
- Ort: västerås
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Det står på blockets vänstersida mellan 1:ans och 3:ans cyl. vad det är.
är det en 455 så står det 455 på blocket.
är det en 455 så står det 455 på blocket.
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Jo det står 455 där, så det verkar ju vara som det skall, då stämmer det med gjutnr också.Stefan-M skrev:Det står på blockets vänstersida mellan 1:ans och 3:ans cyl. vad det är.
är det en 455 så står det 455 på blocket.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Då får man väl bara säga grattis till en riktigt bra deal!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Ha ha, jo vad är oddsen för att något sånt här händer..NorthernV8ilk skrev:Då får man väl bara säga grattis till en riktigt bra deal!
Man får vara tacksam
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Packade upp plåtbitarna lite häromdagen, eller jag försökte åtminstone, jänkarna är emballage fetischer!
Började med det som var långt.
paket 3/4. Bara det får det att vattnas i munnen.
Vad finns däri tro?
Jo fler kartonger, en aning kortare plus en papperssudd som utfyllnad.
I nästa kartong då, där kanske det finn nått skoj.
Nej men se där, en kartong till som passar perfekt i den yttre kartongen.
Som en liten förkartong så att säga.
Helt galet!
I den tredje karongen hade tydligen någon på emballage avdelningen dött för där fanns bara lite bubbelplast och skumgummi band runt.
I kartong 4/4 hade dom blivit ambivalenta och nytänkande rådde lite sporadiskt.
Där fanns det vanliga, en kartong.
Men också sådant som var helt oemballerat, som dessa!
Och så de saker som hade bubbelplast runt sig.
Sannerligen en spännande kartong.
Det var lite Julafton med denna uppackning också, hade även glömt bort att jag köpte nya trunk gutters, så det var ju skoj o få hem dom med.
Nu finns det nästan inga ursäkter till varför jag inte är ute o svettsar längre
/Johan
Började med det som var långt.
paket 3/4. Bara det får det att vattnas i munnen.
Vad finns däri tro?
Jo fler kartonger, en aning kortare plus en papperssudd som utfyllnad.
I nästa kartong då, där kanske det finn nått skoj.
Nej men se där, en kartong till som passar perfekt i den yttre kartongen.
Som en liten förkartong så att säga.
Helt galet!
I den tredje karongen hade tydligen någon på emballage avdelningen dött för där fanns bara lite bubbelplast och skumgummi band runt.
I kartong 4/4 hade dom blivit ambivalenta och nytänkande rådde lite sporadiskt.
Där fanns det vanliga, en kartong.
Men också sådant som var helt oemballerat, som dessa!
Och så de saker som hade bubbelplast runt sig.
Sannerligen en spännande kartong.
Det var lite Julafton med denna uppackning också, hade även glömt bort att jag köpte nya trunk gutters, så det var ju skoj o få hem dom med.
Nu finns det nästan inga ursäkter till varför jag inte är ute o svettsar längre
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Precis när folk tror man dött och projektet blivit bärgat till skroten så dyker man upp som gubben i lådan!
Fick lite tid övers i mellandagarna så jag kastade mig på svetsen och körde lite.
Bilder är tagna och kommer inom kort med en liten redogörelse.
Har stort hopp om att komma ut i helgen med så man får den här bollen i rullning igen.
på Återseende!
Fick lite tid övers i mellandagarna så jag kastade mig på svetsen och körde lite.
Bilder är tagna och kommer inom kort med en liten redogörelse.
Har stort hopp om att komma ut i helgen med så man får den här bollen i rullning igen.
på Återseende!
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bosseh
- Medlem
- Inlägg: 3908
- Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
- Namn: Bo Hagström # 69
- Ort: Segeltorp
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Kul, har undrat vad som skett!? Nu får du köra hårt om det skall bli nåt åka av i vår!! / BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
- tlagren
- Ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Tomas Lagren #206
- Region: Nedre Norra
- Ort: Sörberge, Timrå
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Kul att du är på gång igen!
/Tomas
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Tomas
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ordförade, Regionsombudansvarig samt regionsombud Västernorrland och Web Admin
Pontiac Trans AM -75
Pontiac Trans AM -75
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Jag fortsatte med rostlagning ovan torpedväggen med ambition att få dit plåten som heter cowl-panel och den täcker bl.a vindrutetorkar motorn har jag för mig.
Den går även in i cupen och blir övre delen av instrumentplanelen och i mitt fall var den helt slut och då i synnerhet vid A-stolparna.
Så den har kapats bort någon gång, kommer inte riktigt ihåg när... och väntat på att få en ny plåt monterad.
Så jag la dit den nya plåten för att se gur dess passform är och hur mycket den kommer täcka.
Sedan gjorde jag en markering och började kika på hur det såg ut och hur det skulle återuppbyggas.
Bilden ligger nog lite tokigt, ni får luta huvudet åt vänster för o se den rätt
Det är uppbyggt med tre plåtlager sammanlagt som skall överlappa varandra, så det börjades med den som skall ligga underst.
Sedan var svets o sliporgien igång, det doftade härligt av smällt metall och dimman låg tät.
Andra lagret var rätt knepigt med mycket böjjar och veck överallt, fick dela upp det i tre delar för att få till det klokt.
En massa hamrande för att få till dom mjuka böjarna någorlunda.
Men jag är rätt nöjd med resultatet tt kunna se när det är klart
Och så får man ju ta tag i A-stolpen som ser lite trist ut...
Och det fanns ju lite o pilla med där också, samt att GM jockat in en massa där som man blir tvungen att ta bort så inte skiten börjar brinna o ha sig.
Så ledsamt att man inte kan kapa bort lite rost utan att finna en massa mera rost bakom sagda rost
Men det är ju bara att kasta sig över det o köra.
Bocka o bända och försöka få till det på bästa sätt.
Passade på att punktsvetsa bort de hål som blev vid demonteringen av den gamla cowl-panelen.
Sedan skulle rutramen lagas upp igen.
Och det var vid svettsning av den här biten som jag blev avbruten, han nästan helt klart med den så jag skall ge mig ut ikväll för att få ihop den.
Så ett par punktsvetsar och sedan kan jag börja passa in den nya cowl-panelen och det känns riktigt skoj.
Det blir första nya panelen som kommer monteras på karossen, det är väldigt många till som skall monteras innan det kan börja kallas bil igen...
Nytt golv i hela bilen.
Skuffgolv
Hela akterpartiet som består av två separata plåtar.
delar av rambenen bak.
trösklarna.
hjulhusen
bakskärmarna
MEN... taket är typ bra
Den går även in i cupen och blir övre delen av instrumentplanelen och i mitt fall var den helt slut och då i synnerhet vid A-stolparna.
Så den har kapats bort någon gång, kommer inte riktigt ihåg när... och väntat på att få en ny plåt monterad.
Så jag la dit den nya plåten för att se gur dess passform är och hur mycket den kommer täcka.
Sedan gjorde jag en markering och började kika på hur det såg ut och hur det skulle återuppbyggas.
Bilden ligger nog lite tokigt, ni får luta huvudet åt vänster för o se den rätt
Det är uppbyggt med tre plåtlager sammanlagt som skall överlappa varandra, så det börjades med den som skall ligga underst.
Sedan var svets o sliporgien igång, det doftade härligt av smällt metall och dimman låg tät.
Andra lagret var rätt knepigt med mycket böjjar och veck överallt, fick dela upp det i tre delar för att få till det klokt.
En massa hamrande för att få till dom mjuka böjarna någorlunda.
Men jag är rätt nöjd med resultatet tt kunna se när det är klart
Och så får man ju ta tag i A-stolpen som ser lite trist ut...
Och det fanns ju lite o pilla med där också, samt att GM jockat in en massa där som man blir tvungen att ta bort så inte skiten börjar brinna o ha sig.
Så ledsamt att man inte kan kapa bort lite rost utan att finna en massa mera rost bakom sagda rost
Men det är ju bara att kasta sig över det o köra.
Bocka o bända och försöka få till det på bästa sätt.
Passade på att punktsvetsa bort de hål som blev vid demonteringen av den gamla cowl-panelen.
Sedan skulle rutramen lagas upp igen.
Och det var vid svettsning av den här biten som jag blev avbruten, han nästan helt klart med den så jag skall ge mig ut ikväll för att få ihop den.
Så ett par punktsvetsar och sedan kan jag börja passa in den nya cowl-panelen och det känns riktigt skoj.
Det blir första nya panelen som kommer monteras på karossen, det är väldigt många till som skall monteras innan det kan börja kallas bil igen...
Nytt golv i hela bilen.
Skuffgolv
Hela akterpartiet som består av två separata plåtar.
delar av rambenen bak.
trösklarna.
hjulhusen
bakskärmarna
MEN... taket är typ bra
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- thol
- Sekreterare & Guldmedlem
- Inlägg: 574
- Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
- Namn: Thim Olsson
- Region: Nedre Norra
- Ort: Järbo
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Varje gång det försvinner lite rost så ska man fira
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Så sant! så det får bli en bira ikvällthol skrev:Varje gång det försvinner lite rost så ska man fira
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18