För er som hängt på forumet länge så kanske några av er kommer ihåg mig från mina aktiva TACS år i början på 2000-talet, men då under namnet Crystal som då var mitt användarnamn. För er andra börjar jag min projekttråd med en liten resumé.
I slutet på 90-talet så köpte jag min Trans AM -86 som vid det laget var utrustad med en orginal 305 TPI-motor. Men efter ett par år så havererade den och i samband med detta kom jag på den briljanta iden att byta till en annan motor (vid det laget var en liten bit över 20 år och såg inga problem med något).
Efter lite sökande så hittade jag en äldre CSB 350 i gamla hederliga motorbörsen, om jag inte minns helt fel så var det "Turbo Uffe" som såg annonsen och det resulterade i att jag köpte motorn och ordnade transporten från Helsingborg upp till Härnösand där jag då bodde.
Med hjälp av Internetsökningar, diskussioner här i forumet osv så lyckades jag och en kompis få ur den gamla motorn och stoppade ner den nya och löste en hel del problem som man stöter på när man går från 305 TPI till 350 förgasare.
Projektet flöt på ganska bra eftersom jag hade ett bra garage i källaren där jag då hade min lägenhet och jag hade inte någon familj. Lite senare så blev jag sambo, vi flyttade från Härnösand och projektet stannade därmed av. Under alla år har jag haft bilen ståendes och väntat på det rätta tillfället.
Efter lite vinglande med flera bostadsbyten (inne på andra huset) så har vi nu rotat oss i ett hus i Sörberge, Timrå där jag i våras renoverade villagaraget för att kunna få in bilen där. Så när det var renoverat var det bara att transportera ner bilen från förvaringen hos mina föräldrar.
Så under vintern är det alltså tänkt att jag ska försöka återuppta detta projekt som varit avstannat i 10 år, men bara för att bilen nu står hemma innebär det inte att jag har hur mycket tid eller resurser som helst. Med familj och ett barn till på väg under de närmaste veckorna har jag ganska låga mål med mitt projekt.
Så tillbaka till bilen.. Projektet stannade med att jag aldrig fick den nya motorn att gå riktigt, det var väldigt kraftiga baktändningar osv samt att jag inte fick in tillräckligt med luft i motorrummet vilket gjorde att motorn aldrig gick riktigt bra med huven stängd.
Det första jag måste göra nu är att ordna ett nytt avgassystem då det gamla hembyggda ligger på marken under och nu ska jag ju provköra den i ett villaområde så för grannsämjans skull ska jag nog börja med det.
Angående motorn så tror jag det är ett 70-tals block som är borrad 0.60 och är utrustad med Holley förgasare (R3310-2) och även Holleys bränslepump och deras insug. Enligt gamla uppgifter från säljaren så har motorn smidda kolvar, rullvippor, portade mussetoppar och en alldeles för vass kam.
För att jag ska komma igång lite skulle jag vilja bolla några funderingar.
- Eftersom jag aldrig fått ordning på min dubbelbrytar Malloryfördelare (och The Judge kallar den dubbeldrubbel) så har jag bestämt mig för att byta ut den direkt så jag slipper trassla mer med den. Så frågan är vad jag ska byta ut den mot? I det läget jag är nu så är det viktiga inte att få ut maximal effekt, det handlar mest om att få igång bilen så därför har jag funderat på en HEI-fördelare där tändspolen sitter i fördelaren. Då slipper jag nämligen också fundera på om min befintliga spole är helt Ok vilket jag tidigare har varit tveksam till.
Vad säger ni, ska jag köpa en HEI? Om ja, vilket märke? - Ett annat problem är att det på motorn sitter ett custom oljetråg som är extra stort och framförallt kantigt på undersidan vilket gör att jag får väldigt svårt att få plats med avgasrören från headderserna till avgasröret (just nu har jag avgasslang där som brunnit upp). Vad tror ni om att köpa ett orginaltråg och stoppa dit?
Kan man byta tråget utan att lyfta ur motorn?
Kan det bli komplikationer med oljepickup eller så om man byter tråg?
När jag väl kommer igång senare i höst ska jag uppdatera med lite bilder, men under tiden får ni klara er med några gamla samt bilder på "inflytten" i garaget.
För den som vill läsa lite mer om några återupplivningsförsök för ett antal år sedan samt hur det gick till när jag slet ner växellådan för 10 år sedan kan titta på nedanstående trådar.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=3&t=23878
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=3&t=23512
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=9&t=2685