BLACK FIREBIRD 1998

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

BLACK FIREBIRD 1998

Inlägg av sandarne »

HEJ! har som ide att öka luft in och ut i motorn. har en 1998 LS1 och hört om att jag kan vinna en del med att byta till LS6 insug och spjälhus. möjligen en ny MAF. har också kollat på typon och fast insug men jag vet rätt så lite och vill ha hjälp med tänket :book: jag har till en börja tänkt att det här ska ta hand om avgaserna vad tror ni? http://www.summitracing.com/search/Depa ... Rank%7cAsc

Tacksam för lite hjälp!!!!!
Senast redigerad av sandarne den tor 10 maj 2012, 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 1898
Blev medlem: tis 03 dec 2002, 17:25
Namn: Åke Eliasson
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av z28 »

Har inte sett SLP på LS1 live men SLP gör normalt fina prylar.
eftermarknads MAF är inget jag rekomenderar som trim.
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Har du man eller aut, jag skulle börja i den andra ändan 4.10 om du har man .3600stall converter 3.42 utväxling med aut.
Catback avgsystem om du inte har det, där efter longtubes headers, har du ram air behöver du inte tänka på att förbättra insugs luften.
annars investerra i ett CAI,sen MTstreet radials, sen finns det en hel rad chassie o fjädrings förbättringar att göra.

Det jävligt dyrt att trimma bilar så det gäller att tänka sig för.
Har du aut o 2.73 utv o byter till typ 3.42-3.73 utv o en 3600stall converter har du en helt annan bil.

När du har monterat dom sakerna som jag nämner i första stycket kan man börja med motorn.

LS1 motorn andas väldigt bra om ser till att den får luft o får ut avgaserna.
Orginal convertern har för dåligt stall varv.

Byte av insug på en org motor ger ca 5 rwhp om man går från LS1 insuget.

Det jag vill säga är att din -99 TA har stor möjligheter utan röra motorn.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! jag har en manuel och jag har Catback avgsystem 3 tum, och ram air lika med CAI?. 4.10 är väl utväxlingen på bak axeln du pratar om? vet ej vad jag har för utväxling? så om jag nu förstår rätt blir det bra med longtubes headers och race cattar nu!? ett problem jag har är att bilen går mätaren ut redan på 5 växeln och fart spärren kopplar in och på 6 växel kan jag bara ligga på ca 3800 till 4000 rpm annars gå fart spärren in.
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Du har säkert orgnal utväxlig 3.42 med 4.10utväxling gör att du har större nytta av 5 o 6 växeln, har för mig att min varvar 1900rpm vid 110km jag har 4.10 i min.
1 o 2 växel upplever man som lite korta i början men man vänjer sig fort, CAI är en förkortning av cold air intake.i dit fall kanske SLP lid o standard maf är ett bra alternativ.
BBK SSI gör ett insug som jag tror är ett bra alternativ till LS6 insuget o orginal spällhus duger bra.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6307
Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
Namn: Magnus Gustafsson #497
Ort: Linköping + Världen
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av mangan »

Håller med Dynaflash (är inte en en rak åtta från buick? ståtligt isf!!)

Min ligger på 2000 rpm i ca 120 km/h på sexan har jag för mig, med 275/40-17 som väl ger ca 25,7" i hjuldiameter, detta med 4,10:1 då. Ettan blir lite väl kort men för rappa starter är det fint!

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

Okej! det låter som en bra idee, jag får börja med att räkna kuggen i ringen och pinionen och se vilken utväxling jag har. det här borde ju lösa fart spärs problemet med en annan utväxling :smile: och sen får det bli hedders och race catar. Tack för hjälpen så långt!!!
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av 2 loud »

SandArne skrev:Okej! det låter som en bra idee, jag får börja med att räkna kuggen i ringen och pinionen och se vilken utväxling jag har. det här borde ju lösa fart spärs problemet med en annan utväxling :smile: och sen får det bli hedders och race catar. Tack för hjälpen så långt!!!
om inte nån vart inne och grottat i din bakaxel så räcker det att kolla RPO coderna dvs den där lilla lappen med alla siffror/bokstäver på som det står DO NOT REMOVE på
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

På sidan av förar dörren under låset har du två lappar den övre har du option di n bil leverades med där hittar du säkert G80 diffbroms, GU6 3.42 utväxing, du har med störst sanolikhet 3.42 i din bakaxel,4.10 ger som sagt en del fördelar men den har fler tänder pnjong o kronhjul det verkar som gör den svagare + kombinationen 6 växl klart mer spännande.

Kolla upp vad det finns för headers + cat, jag har gjort den här resan eller vad man nu skall kalla det så jag har ett recept men det finns flera.

Det här med att byta utväxliig är del jobb o kostnader åt minstånde byter man dom yttre lagren, sen finns det en sats till byte av utväxling med shims + det andra man behöver
Har provat att byta utväxingen några gånger men av någon and ledning så har dom fört endel oväsen.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! stämmer bra jag har code G80 och GU6. Då återstår det att kolla att det stämmer när jag räknar ring och pinion, kan ju varit någon inne och skruvat under dessa 12 år som bilen är. headers + catar tror jag är dom här jag ska ha? http://www.summitracing.com/search/Depa ... Rank%7cAsc

vad det gäller bakaxeln nu varför gå från 3,42 upp till 4,10 och inte bara 3,73 :que:

jag renovera lådan i vintars samt uppgradera den och den ska enl the gearbox nu klara upp mot 600hk ja kolla själv http://www.thegearbox.org/T56.html

så jag ska göra det här själv först och misslyckas innan jag släpper den i från mig :wallbash: :lol:
desutom tänker jag byta lager i bakaxeln på engång de e min plan :book:

och tack för att du e med och tänker så det här kan bli bra :smile:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av runn »

LS6 insug ger märkbar effektökning, kan du inte kalibrera maffen så låt original vara kvar.
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Vad det gäller utväxling så tror jag att det är lika bra att ta steget fullt ut till 4.10 , LS1 motorn börjar andas först vid 3500rpm så 4.10 sitter nog ganska bra,LT1 däremot kommer lite tidigare.
SLP kittet med y.pipa cattar är nog bra, men jag har pacetter ceramic coted headers +y-pipa+ magnaflow cattar har för mig att det gick på ca 1200dollar.
Har du renoverat lådan så grejar du bytet av utväxlingen.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! ja du Runn de kan jag inte så de får vänta.

SLP kitte kostar i dag 1395 dollar plus frakt tull och moms tänker att det landar på 10000:-
ja man undrar ju hur stor skilnaden blir mellan 3,42 och 4,10 hur bilen kommer att kännas de vore ju nice om det blev lite mer tryck på race växlarna 1 till 4 :evil: såg att ring och pinion för att ändra utväxlingen är ju inte så mycket pengar får väl byta igen då om jag tycker det blir som en två tackt cross :lol:
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av rapid »

SandArne skrev:HEJ! ja du Runn de kan jag inte så de får vänta.

SLP kitte kostar i dag 1395 dollar plus frakt tull och moms tänker att det landar på 10000:-
ja man undrar ju hur stor skilnaden blir mellan 3,42 och 4,10 hur bilen kommer att kännas de vore ju nice om det blev lite mer tryck på race växlarna 1 till 4 :evil: såg att ring och pinion för att ändra utväxlingen är ju inte så mycket pengar får väl byta igen då om jag tycker det blir som en två tackt cross :lol:
jag har 3,73 och det är rejäl skillnad mot orginal. riktigt rapp i 1an till 4an. 5an och 6an e ju fortfarande lite volvo 240 look a like, men det kompenserade jag med kompressor :wink:
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Jag gjorde ett litet räknefel jag betalade ca 850 dollar för pacetters headers y-pipa + cattar så det blir lite billigare SLP headers kittet men slp headersena håller nog en ganska
hög kvalitet.
Skall du byta utväxling sätt i 4.10 på engång du kommer inte att ångra dig.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! det här med att köpa delar till bakaxeln ring och pinion! det ända jag vet är att det är 10 bultat, finns det något mer som bestämmer närmare vad man har? på summits sida finns det en uppsjö av pryla runt det här. är det dom här siffrorna som stämmer 4.10:1 Ratio, GM, 7.5 in./7.625 in., Set. tacksam för hjälp
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Du skall köpa en utväxling som passar en carrier 3.23 o högre, dom som har 2.73 behöver ett kronhjul som är tjockare ,det gäller dom som har A4 ej har ws.6 elller ss paketet.

Jag har använt Ratech instalations satser den lilla 108K eller 308K det finns ett kitt till med yttre hjullager ochså, Ratech verkar hålla en hög kvalitet.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! ja jag blev inte så mycket klokare av det här! du lär ha lite tålamod med mig :lol: är det så att de bästa är att plocka i sär och kolla efter part nummer? eller kan du länka till delarna som du rekomenderar? det här är en helt ny värld för mig med bakaxlar och utväxling!!!

här hitta jag lite, är det minna grejer?
http://speed-eng.com/store/slp-ring-pin ... -8020.html
http://speed-eng.com/store/slp-ring-pin ... -8022.html
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Slp utväxlingen+ instalation kittet är av mycket god kvalitet,men vill du komma lite billigare undan Summit har Motive Gear som ochså gör utväxlingar med hög kvalite,
Ratech gör ett instalations kitt RAT-3001K,partnumret för utväxlingen är MGR-875410.

Sen är det ju det här att med få hastighet mätaren att stämma.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! hastighets mätaren stämmer inte i dag heller ligger jag i 100 km så går det bara i 90 km! då behöver jag väl in i lådan igen tänker jag och byta Rotor, Speedo det är ett rakskuret kugghjul.vad det gäller priserna på grejer så ää det är marginelt.
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

För att PCM skallräkna ut hastigheten behöver den vete däck dimensionen+ baxaxel utväxlingen,sen har du förmodlingen strip ratio varianten men har för mig att i allafall,
5 o 6an ligger nära orginal 10km off har du orgn däckdim, det är säkert den ändrade drevningen i lådan som gör dom där 10 km.
Det skiljer ca 25 km/T vid 2k på 6 an om man har 3.42 eller 4.10 med org drevning ilådan.
En sån har bakaxelkåpa kanske kan va något ger ett visst stöd åt huvudlagren i diff enheten lättare att byta olja + kolla nivån.
Jag har Moser drivaxlar men tror att det är overkill.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! den nedre var ju snygg men då utan loggan ( summit :lol: ) nä där går gränsen.
ja ha då borde min hastighets mätare efter byte till 4,10 visa mindre en den faktiska hastigheten?
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av runn »

Jag köpte min bakaxelkåpa här - http://taperformance.com/products.asp?cat=48
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Den övre bilden visar insidan på kåpan många tror att det är en vanlig alu kåpa, men insida visar stöd bultarna som man stöder lager halvorna, logga eller inte så är det ögonblicks
verk att rensa kronhjul o pinjong om man får fäste o lite hjulhopp på det.
tyvär så är kronhjul o pinjong av samma storlek o styrka som i en volvo 740 bakaxel.
Förmodlingen kommer hastighets mätaren visa 143km/T verklig fart om pcm tror att du har 3.42 utväxling.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Något tank spridd vid 2k rpm på 6 an visar mätaren ca143km/t om pcm en inställd 3.42 o du har 4.10 är den verkliga farten ca 118km/t hoppas att jag har rätt?
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

Hej! en sådan där kåpa verkar vara en bra investering ska kolla på de. tack för tipset :razz:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av runn »

SandArne skrev:Hej! en sådan där kåpa verkar vara en bra investering ska kolla på de. tack för tipset :razz:
Skadar ju inte och är snygg med :grin: men se till att du får en med stöd.
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! när jag nu ska sätt på nya headers och cattar tänker jag köpa 4 nya oxygen sensorer på rock auto till min 1998 LS1

jag har i dag AIRTEX / WELLS AFS97 och AFS98 och fått felkoder på dom, så allt ska bli nytt.

vad rekomenderar ni samma? eller något annat märke? tacksam för tips.

PS: wish listen på summit är nu uppe i 2500 dollar
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av 2 loud »

köp AC DELCO eller DELPHI ,, det är ORGINALBITAR till din bil
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HALLÅ!!! nu är beställningen klar. headers, cattar och y-pipa, ny utväxling plus alla lager till bakaxeln, bakaxelkåpa. stift, kablar. Åkte med ett par slicks :love: :cop: plus några andra små saker nota 17000 drygt :lol: men frakten till kommer då som jag inte vet i dags läget :angry: ska försöka fota lite under jobbets gång och lägga in här!!! det är ju inte allt för långt till säsong :thumbup:
Skriv svar