The Black Beast! (Pearl)

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
ramair
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1894
Blev medlem: fre 03 jan 2003, 08:48
Namn: Darius Pawlowski #299
Region: Östra
Ort: Stockholm,kungsängen

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av ramair »

Underbart! härligt att du visar vart skåpet skall stå.
1999 WS-6 ACS #247
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Ramair skrev:Underbart! härligt att du visar vart skåpet skall stå.
ja jag va ju tvungen, jag e så trött på allt snack om mustanger och corvetter så jag kännde att nu va det dax att visa att trans am inte e fy skam
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Tja igår va jag ute och fick testa henne på riktigt för första gången på gata.
Nu har jag insett att jag har riktiga problem att vinna mot dom som har minndre hästar än mig, min bara spinner ju, först får jag starta på tvåan och sen får jag runka på gasen ännda upp i hundra och sen kan jag smälla i trean och komma iväg.
Där va en merca som pisskade alla hela kvällen men han hade nog inte räknat med att jag skulle komma dit. hehe
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av aasmilyy »

underbart, hoppas jag får tid att skruva ihopa en ny motor i vinter till min, har ju med en procharger som skall på! :)
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Det blev en tur till helsingborg igår kväll igen, denna gången kom där en svart Mercedes Amg V12a typ nyare 2000tal, helt ärligt dom e ju SKIT SLÖA! Eller så är min pontiac SKIT SNABB!
Nu börjar jag få bukt på bilen så när jag tävlar så vinner alltid alla andra i starten men efter halva sträckan så kommer The Black Beast och tuggar itu dom. Hon e grym!!!!
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av formula »

Låter som du behöver investera i ett par bättre däck?

Är det inte några onsdagskörningar kvar på Malmö Raceway. Då får du reda på om Mercan var slö eller om Ponchon är snabb! :wink:
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Formula skrev:Låter som du behöver investera i ett par bättre däck?

Är det inte några onsdagskörningar kvar på Malmö Raceway. Då får du reda på om Mercan var slö eller om Ponchon är snabb! :wink:
körde nu ikväll igen mot några killar och fick storstryk så nu ställer jag undan henne tills jag har fått på headers, racekattar och större y-pipa. det går inte med sugrörseffekten längre, sen måste jag börja bygga på det här med att få grepp, orginal upphängning klarar inte av det längre
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av formula »

Såg på SRIF hemsida att de har race nu till helgen också.

Vad skall du göra med upphängningen? Vad kör du på för däck?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av anders_1g »

Rapid skrev:sen måste jag börja bygga på det här med att få grepp
Vänta med upphängningen och köp bättre däck till att börja med.
Om jag får gissa så sitter där vanliga Nankang eller liknande i dagsläget. Köp ett par kvalitetsdäck så har du något bättre grepp. Köp ett par drag radials så har du riktigt mycket bättre grepp. :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Anders > 1G skrev:
Rapid skrev:sen måste jag börja bygga på det här med att få grepp
Vänta med upphängningen och köp bättre däck till att börja med.
Om jag får gissa så sitter där vanliga Nankang eller liknande i dagsläget. Köp ett par kvalitetsdäck så har du något bättre grepp. Köp ett par drag radials så har du riktigt mycket bättre grepp. :cool:
ja där sitter nexen kina däck på den, räcker det med den upphängningen jag har då? om jag då har riktiga däck vill säga
har ju riktiga slicks liggandes så jag får väll testa med dom så fort jag har fått på ordentligt avgas
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av anders_1g »

När du väl skaffar riktiga däck kommer du inse vad som behöver bytas här näst. :lol:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av dynaflash »

Du är på hugget Jimmy de e bra, som Anders 1g säger börja med bra däck typ M/T Street Radials 275-40 -17 om du har org WS6 fälgarna eller motsvarande beroende på fälg.
Ofta slutar illa om du får bra grepp med org bakaxel eller ws6 alu kardanen som har sina begränsningar.
Jag har har gjort dom flesta grepp förhöjande åtgärderna,så du får gärna höra av dig.
Vad det gäller växelspak så gäller det att bli kompis med hela kedjan , hur mycket man slirar på kopplingen i starten+ start varv.
Jag har Hurst spak kort raka varianten,det är helt klart roligare med 6-speed, men när det gäller racing rakt fram så är det nog en fördel med aut , den sköter sig själv,rätt
preppad o med 3600 stall o PCM en modifierad,så är den svår slagen.


Har du koll på oljan ? inte mängden utan du har ju haft lite problem A/F,det är ju enkelt att byta oljan ofta, man behöver ju inte byta filtret varje gång.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av formula »

Anledningen till att jag frågade vad du hade för däck var just att jag misstänkte att du körde på vanliga "skit däck".
Jag har ett par nästintill R däck bak just nu men de kan ändå inte alls jämföra sig mina MT Street Radialer (17") som jag har vid race.
Så börja med ett par riktiga däck först!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Dynaflash skrev:Du är på hugget Jimmy de e bra, som Anders 1g säger börja med bra däck typ M/T Street Radials 275-40 -17 om du har org WS6 fälgarna eller motsvarande beroende på fälg.
Ofta slutar illa om du får bra grepp med org bakaxel eller ws6 alu kardanen som har sina begränsningar.
Jag har har gjort dom flesta grepp förhöjande åtgärderna,så du får gärna höra av dig.
Vad det gäller växelspak så gäller det att bli kompis med hela kedjan , hur mycket man slirar på kopplingen i starten+ start varv.
Jag har Hurst spak kort raka varianten,det är helt klart roligare med 6-speed, men när det gäller racing rakt fram så är det nog en fördel med aut , den sköter sig själv,rätt
preppad o med 3600 stall o PCM en modifierad,så är den svår slagen.


Har du koll på oljan ? inte mängden utan du har ju haft lite problem A/F,det är ju enkelt att byta oljan ofta, man behöver ju inte byta filtret varje gång.
jo ordentliga däck kommer det bli till våren men först måste jag få på ordentligt avgas på den.
dethär med bakaxlen, vad är det som är klent på dom? är det själva diffen eller är det axlarna? min diff e ju bytt till 3:73 och där står fearless gear på bakaxelkåpan, säger det er något.
sen dethär med växelspaken är ju lite så att ingen vill ju köra med busspak.
oljan och filltret är nytt och den svettas inte ens längre, med anndra ord inte en droppe någonstans
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av dynaflash »

I mitt fall med 4.10 utväxling ,kronhjul+ pinjong,även diffbromsen i ditt fall Torsen om den inte är bytt , det här är ju förslitnings grejor, så det börjar ofta med missljud från diffen sen blir det en hjulare.

Det är ingen ide att gå oroa sig för dom eventuella rasen, skall man bygga bort dom här eventuella problemen så kostar det en förmögenhet.
Du har valt att bygga framifrån vilket är vanligt,sen får man förstärka bakifrån allt eftersom eventuella ras.

En kardanring är inte så dumt,skulle kardan eller knutkors gå av speciellt fram så kan man få sig en riktig resa.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Dynaflash skrev:I mitt fall med 4.10 utväxling ,kronhjul+ pinjong,även diffbromsen i ditt fall Torsen om den inte är bytt , det här är ju förslitnings grejor, så det börjar ofta med missljud från diffen sen blir det en hjulare.

Det är ingen ide att gå oroa sig för dom eventuella rasen, skall man bygga bort dom här eventuella problemen så kostar det en förmögenhet.
Du har valt att bygga framifrån vilket är vanligt,sen får man förstärka bakifrån allt eftersom eventuella ras.

En kardanring är inte så dumt,skulle kardan eller knutkors gå av speciellt fram så kan man få sig en riktig resa.
ja kardanring kommer jag beställa samtidigt som headersen
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Formula skrev:Anledningen till att jag frågade vad du hade för däck var just att jag misstänkte att du körde på vanliga "skit däck".
Jag har ett par nästintill R däck bak just nu men de kan ändå inte alls jämföra sig mina MT Street Radialer (17") som jag har vid race.
Så börja med ett par riktiga däck först!
jag har ju mina slicks liggandes, tänkte jag skulle ut och prova dom sen när headers och hurst spaken är monterade.
Tror ni dom kommer fungera? det är ju riktiga racing slicks, jag köpte dom av en kompis som kör stcc, nackdelen är väll den att jag måste värma dom som f.n innan.
Nu i söndes nör jag körde så värmde jag mina kinadäck innan jag körde men dom blev ju som på is då
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
ramair
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1894
Blev medlem: fre 03 jan 2003, 08:48
Namn: Darius Pawlowski #299
Region: Östra
Ort: Stockholm,kungsängen

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av ramair »

Tänk på säkerhet nu när du har power. Man vet aldrig när olyckan är framme.

http://youtu.be/hJtJUVyEyYY
1999 WS-6 ACS #247
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Ramair skrev:Tänk på säkerhet nu när du har power. Man vet aldrig när olyckan är framme.

http://youtu.be/hJtJUVyEyYY
oj, jag säger inte mer
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av dynaflash »

Hm fearless låter ju bra,har du någon bild på bakaxeln ,den kan ju vara bytt till en 12-bultad eller 9 tum.

Annars är det svårt att bygga bort svagheten i org 10 bultade,för klent kronhjul gör att man rensar tänderna specielt om man har man, fördelen med aut är att man kan ha ett moment så att man tar bort spelet i drivlinan.
Banzai släpp av kopplingen och eller hjulhopp kan vara förödande för den bakre delen av drivlinan.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av dynaflash »

Dom flesta gatdäcken skall man värma försiktigt,greppet försämras på många org däck vid burnouts ,sån måste man testa fram just hur ens egnadäck uppförsig .
Däcken föråldras ganska fort och därmed fästet.

Med slicks eller typ gat slicks M/T Street radials så måste man varma dom ordentligt.
Den här typen av däck stressar drivlinan rejält,så nu visar sig den svagaste länken.
Man behöver den här typen däck för dom första 60 feet är oftast helt avgjörande.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

Dynaflash skrev:Dom flesta gatdäcken skall man värma försiktigt,greppet försämras på många org däck vid burnouts ,sån måste man testa fram just hur ens egnadäck uppförsig .
Däcken föråldras ganska fort och därmed fästet.

Med slicks eller typ gat slicks M/T Street radials så måste man varma dom ordentligt.
Den här typen av däck stressar drivlinan rejält,så nu visar sig den svagaste länken.
Man behöver den här typen däck för dom första 60 feet är oftast helt avgjörande.
jag ska gå ut och ta en bild senare så slänger jag upp den här sen så du kan se
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

här kommer bilder på bakaxelkåpan och kopplingen som vi snackade om på tele.
Kåpan va 10bultad för den delen också
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av dynaflash »

Du har en alu kåpa som ger stöd åt stora lagren som håller diff enheten det är bra.
Av beskrivningen rotations riktningen när bile var upphissad tyder det på att du någon typ av kon eller lamell diffbroms.

Den där Centerforce kopplingen borde göra jobbet,men med bra fäste så kan mycket hända.
Dollarn är lite dyr nu ,den borde kunna gå ned, så håll koll på dollarn om du beställer grejor själv.

Ser ut att vara en org 10 bult med okänd diff enhet, i samband bytet av utväxlingen kan dom ha stoppat in en Eaton diffbroms vilket kan ge ett lyckorus om kanske kortvarigt, ha ha.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
rapid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 775
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 15:13
Namn: Jimmy Lindström #313
Ort: Stidsvig (klippan)

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av rapid »

ok roligt att höra att jag har något som e bättre än orginal.
men som vi sa, det är ingen mening med att gå och oroa sig över bakaxlen, rasar den så rasar den och då får man ju göra vid den då.
jag har för den delen också andra saker att tänka på nu, huset och headers :wink:
Pontiac Trans Am Ws6 Ram Air -99
Powerd by Procharger
Svart som Synden
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av dynaflash »

Det är lite svårt att se på bilderna,sitter den bakre krängnings hämnaren monterad, annars går bilen som en kanot.

Man kan ta bort den främre krängnings hämnaren om man vill ha lite bättre chassi reaktion.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av 2 loud »

Dynaflash skrev: Dollarn är lite dyr nu ,den borde kunna gå ned, så håll koll på dollarn om du beställer grejor själv.
.
6.37 Kr per $ ,, den har ju legat gjutet där senaste halvåret ,, vad menar du dynaflash ??
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
hamid
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 30 jun 2011, 18:03
Namn: Hamid Benhadj #304
Ort: Malmö

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av hamid »

6,71 + forex avgifter


Mvh
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av 2 loud »

forex ????? jag använder master card då tillkommer inga avgifter

www.valuta.se
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The Black Beast! (Pearl)

Inlägg av anders_1g »

2 loud skrev:forex ????? jag använder master card då tillkommer inga avgifter

http://www.valuta.se
Fast bankens/företagets växlingskursen blir väl sämre än den officiella kursen?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Skriv svar