Uppgradering av T/A

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
mathew
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 22:13
Namn: Mattias Carlsson #543
Ort: Eskilstuna

Uppgradering av T/A

Inlägg av mathew »

Nu när bilen står i garaget för vintern tänkte jag göra lite uppgraderingar av bilen då delarna som sitter där i många fall setat på i 24 år.
Jag är en sån där människa som tror att utvecklingen går framåt och vill då uppgradera till något som förhoppningsvis kommer öka körbarheten i bilen men även att den kanske drar lite mindre soppa och endå ger lite mer kraft när man gasar.


Det jag tänkte byta är:
(inom parantes är dollarpriset, jag ger strax under 10 kr dollarn hemma vid dörren).

- Fördelarlock och rotor (26)
-- http://www.summitracing.com/parts/ACC-8122R/
- Tändkablar (72)
-- http://www.summitracing.com/parts/ACC-8849/
- Tändstift x10 (30)
-- http://www.summitracing.com/parts/BCH-4008/
- Tändspole (62)
-- http://www.summitracing.com/parts/ACC-140003/
- Bränslefilter (20)
-- http://www.summitracing.com/parts/ACF-GF652/
- Oljefilter (och såklart olja) (5)
-- http://www.summitracing.com/parts/ACF-PF454/
- Headers (330)
-- http://www.summitracing.com/parts/SUM-G9105/
- Termostat (13)
-- http://www.summitracing.com/parts/MRG-4364/
- Bromsslangar (och bromsvätska samtidigt så kanske man får hej på bilen oxo) (107)
-- http://www.summitracing.com/parts/RUS-692360/
- Shiftkit (ser med spänning emot att få detta bytt..) (75)
-- http://www.summitracing.com/parts/TRG-700-2-3/
- Växellådsfilter (och oljebyte) (13)
-- http://www.summitracing.com/parts/WIX-58897/
- AirFoil (36)
-- http://www.summitracing.com/parts/SLE-22100/
- Bränsletrycksregulator
-- Har redan denna!
- Chip till motorn som lirar boll med sakerna som är gjorda.
-- Specialbeställs av någon som kan (hör gärna av er om ni har att sälja eller tillverkar!)

Olja och vätskor tillkommer, handlar jag i Sverige.


Det jag undrar nu är bara.. ser ni något här ovan som inte passar på bilen?
Eller kanske något som jag har köpt som är "onödigt" dyrt och som jag borde strunta i/byta mot något annat fabrikat etc, för att lägga pengarna på något som kanske ger mervärde (bjuda sambon på restaurang tänker jag göra ändå, så det behöver ni inte föreslå :wink: )
Enligt summit så ska då allt passa enligt deras mallar.

Jag har inte tänkt att göra så mycket mer med bilen än så här (jo, lack och fixa till snyggare inredning - NÄSTA vinter :) ), känns inte som att det är värt pengarna att försöka trimma, utan i såfall hivar jag i en 383:a.

Detta är väl så nära en "bpu" man kan komma, men är det något mer man kan göra som ni tycker?
Det jag funderat lite på själv är:
- Underdrive pulley finns ju och jag funderar lite fram och tillbaka runt det.
- Elektrisk vattenpump, känns lite overkill just nu.
- Kam och lyftare? Vet dock inte om jag orkar lyfta motorn för att byta detta! (lika lätt och låta en annan motor ramla ner isf).
- 1.6 rullvippor, skulle det göra någon förändring?
- Converter med passande stallvarv? värt det?
- 24lbs spridare istället för dem jag har nu?
- Katten ska bort
- Bränsletryck ska upp med hjälp av btr.
- Y-rör fram till avgassystem tänkte jag försöka bygga själv, om inte någon vet vart det finns till bra pris?
- Tänkte även försöka se om man kan bygga om och få att motorn suger kalluft istället, finns diverse guider.

Meningen är inte att det ska bli en "streetracemaskin", det har jag en annan jänkare till, utan detta ska bara vara en vardagsbil med nice bottendrag och möjlighet att kunna köra lite aktivt!
Snabb 0-100 tid är viktigare än toppfart, men byta utväxling på bakaxel är inte att fundera på, gillar att ligga med "ganska" lågt varv när man åker landsväg.

Har innan jag skrev det här försökt läsa alla guider som finns runt våra bilar och motorer och detta är väl det jag snappat upp att man bör byta ut för bättre körbarhet och för att locka fram dem sista sovande hästarna.

Så skriv jättegärna tankar och funderingar kring mitt val av saker, detta inlägg kommer kanske till användning för andra som sitter i samma sits som mig och funderar på att försöka uppgradera motorn utan att för den delen byta halva.

Puh, långt inlägg men jag tror det betalar sig i slutändan att lägga tid på frågor nu än när man står i garaget och svär och undrar hur man tänkte.

Om det kommer inlägg med andra förslag på delar så kommer jag ändra orginal (detta) inlägg för att få en korrekt "inköps" lista.

/Mvh Mattias :coolgun:
Pontiac T/A 1986 med targa.
305 TPI med automat.
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av hardly »

Lägg upp detta som en projekttråd under "Projekt och Garage bilder" istället? :book:
Säg till så flyttar jag din tråd.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av 2 loud »

skulle rekommendera att du stryker fördelarlock och rotor och istället tar en ny komplett fördelare , den du har är säkerligen rostig och framför allt så har du säkerligen ett glapp i den redan

du har 19Lbs injektorer idag .. ska inte ge några bekymmer att få till med 24# och då kan du samtidigt göra ett chip du kan köra 100% E-85 ,, mest /störst effektskillnad med små medel gör du nog trots allt med en ny kam ,, en sak som restrikerar mest på insugssidan om du vill åka med högre varv är dit undre insug (baseplate) . det man brukar byta ut mor är ett T.P.I.S Big Mounth intake och större runners .. din orginal plenumkammare kan du behålla och portmatcha mot runnerserna

sen har vi det IGENTLIGA problemet med att trimma en cheva smallblock .. det finns OÄNDLIGT med möjligheter och precis som du säger "då kan det lika väl trilla ner en ny motor" en crate från usa blir OFTAST den billigaste vägen att gå men då är det ett "shortblock" dvs du får allt under insug så satsa på ett riktigt insug direkt , du tänkte ju endå skaffa riktiga headers så du har ju goda möjligheter att evakuera avgaserna så då bör du se till att kunna få in mycket luft oxå
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
mathew
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 22:13
Namn: Mattias Carlsson #543
Ort: Eskilstuna

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av mathew »

Ny fördelare var ju inte gratis, 3000 spänn :roll:
Tror jag ska försöka se över den jag har innan jag köper någon ny.
Nytt insug kostar ju 4-6000 kr.. börjar kännas lite overkill.. :(

Men jag tackar för inputen!

/Mvh Mattias
Pontiac T/A 1986 med targa.
305 TPI med automat.
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av azguz »

Kika i fördelaren. Sitter som ett kugghjul. När dessa linjeras med de fyra yttre pigarna(du ser att du får 8 lägen) så blir det en inducerad spänning i en induktansspole i fördelaren.(pick up coil). Detta går till modulen som pratar med ECm och tändspolen för gnista i rätt vid rätt tidpunkt.

Ser kuggen hela och fina ut, alltså inte ojämna så bör de fungera. däremot om de rostat sönder så blir de ju sämre. Induktansspolen har också en tedens att ärga sönder. I denna tråd finns en schemat hur du kan mäta om den fungerar som den ska:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=5&t=23289

Tror coilen går på 200 spänn cirkus. Mäter den den korrekt och kuggen ser bra ut, såå kanske det är lite overkill att byta. Då räcker säkert lock, rotor och tändkablar. Kanske även stift, men de är ett hell att byta. Mycket lättare att byta dem om du är under bilen men det kräver tålamod.

För att byta pick up coil så måste du ta upp fördelaren. Tar mig 2 timmar att ta ur fördelaren. Demontera den och byta coil samt montera tillbaka allt och ställa tändningen.. Skruvat för mycket :roll:

Spridarna kan du också mäta. 16,7(+/- nån tiondels procent) OHM skall du mäta mellan spridarens två stiften om du tar av kontakten på dem. Gör de det så är de säkert helt ok. Visst kan de läcka eller blivit igensatta, men det verkar itne vara det vanligaste problemet. Det vanligaste är att lindningen går av i dem och OHM talet sjunker. Har du några som har fallit så har du en källa till framtida haveri och kanske en ojämn gång idag. mäter de rätt och motor går fint efter en uppiffad tändning så finns det lite annat å lägga pengar på.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
mathew
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 22:13
Namn: Mattias Carlsson #543
Ort: Eskilstuna

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av mathew »

Tack för inputen Azguz!

Ska kolla upp det där med fördelaren!
Har mätt upp ohmen på spridarna (i annan tråd står det) och då var dem okej.
Så då sparar vi in på det, så får jag mer pengar till "bling bling" :)

/Mvh Mattias
Pontiac T/A 1986 med targa.
305 TPI med automat.
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av azguz »

ok! Förvisso är de gamla och kan gå sönder snart, men å andra sidan är det drygt att mäta.. Bara håll koll på eventuella förändringar i motorns gång.

Just det, om du kopplar loss pickupcoilen från tändmodulen så var försiktig så inte dne gamla plasten spricker på spännet. Likaså så dra inte i kablarnas andra sida!
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av 2 loud »

Mathew skrev:Ny fördelare var ju inte gratis, 3000 spänn :roll:
Tror jag ska försöka se över den jag har innan jag köper någon ny.
Nytt insug kostar ju 4-6000 kr.. börjar kännas lite overkill.. :(

Men jag tackar för inputen!

/Mvh Mattias

vet inte hur du kan få 64 dollares (419,20 Sek) till 3000 spänn ??

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/87-95-ch ... 125wt_1165

likaså 425 dollares (2 783,75 sek ) till 4-6000 sek
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TPI-L98- ... 500wt_1182
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
mathew
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 22:13
Namn: Mattias Carlsson #543
Ort: Eskilstuna

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av mathew »

Men vilken tråkig ton du använder, jag gör så gott jag kan! :(

Jag klickade bara i det jag visste om min bil och att den ska vara "computer controlled", men det kanske fördelaren inte behöver vara.
Då fick jag fram 2 stycken varav den billigaste:
http://www.summitracing.com/parts/ACC-77100/
kostar 311 dollar och det blir för mig 3000 kr hemma vid dörren...
tar jag bort computer controlled så blir den billigaste denna:
http://www.summitracing.com/parts/ACC-59107/
runt 1200 kr hemma vid dörren.

Men om du säger att den du har rekommenderat passar i min T/A från 1986 så skriver jag upp den istället.

Absolut billigaste insuget jag hittar på Summit som enligt deras "klicka och välj rätt modell på bil" lista är denna:
http://www.summitracing.com/parts/EDL-3860/
Hemma vid min dörr för runt 4000 kr..

Så det var där jag fick mina "fantasi"priser ifrån, som skrivet, ger strax under 10 kr dollarn hemma vid dörren, vad grejjerna kostar direkt översatt till kronor är ju för mig inte speciellt realistiskt att räkna på.

/Mvh Mattias
Pontiac T/A 1986 med targa.
305 TPI med automat.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av 2 loud »

nej nej det är ingen tråkig ton jag använder ,, det är det som är det komplicerade med det skriven ordet ,, du måste vidga dina vyer ,, det finns massor med mera leverantörer än summit racing ,, summit är bra men sällan billigast och yes dom sakerna jag länkade till passar rakt ner på din bil men till ett helt annat pris på inugssidan fattas det bara grövre runners men de är nog mindre avgörande eftersom du har en mindre motor ,, stort är inte alltid att föredra du det handlar om en avvägning mellan hastighet och volym och har du för stora kanaler för du visserligen en stor volym men en låg gashastighet ,, s länge du ligger kvar på 5.0 så skulle jag nog börja och prova med orginalrunners

ett billigare sätt att få större runners är detta men kräver lite mera arbetsinsats

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TUNED-PO ... 459wt_1165

eller så handlar du detta kit komplett s får du med större runners
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Brand-Ne ... 500wt_1182


fast vänta lite nu ,, har du en vanlig HEI FÖRDELARE på bilen ?? dvs en sån där med tändspolen sittandes i fördelarlocket ? då passar inte den jag länkat till

eller så köper du det tpis insuget jag visade först och kompletterar med dessa beganade runners

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/89-92-Ca ... _500wt_956
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
mathew
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 22:13
Namn: Mattias Carlsson #543
Ort: Eskilstuna

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av mathew »

Tanken med att uppgradera "slitagedelarna" var lite att kanske hänga på ett (vått 75-100 hk) lustgassystem i vår, mest för att jag aldrig har provat det och att det vore skoj och lära sig lite kring det (mesta av delarna går ju att flytta till "riktiga" leksaken sen).

Det som är bekvämt med summit är ju att man tar alla grejjerna på ett ställe och det underlättar för han som ska skeppa hem prylarna, men det är klart, allt går ju att lösa.

Men insug, runners och sådant avvaktar jag nog med, tändsidan, avgas, bränsle och underlätta lite andning (airfoil, matchporta/polera insugen/runners etc) är det som jag siktar på först, min tid är ju så att säga "gratis".
Börjar vi prata om större ingrepp som att byta toppar, kam etc så är det mer ekonomiskt i längden att lägga i en större motor (crate) om jag nu skulle vilja jaga stabila hästkrafter.

Ursäkta om jag missuppfattade dig 2 Loud.

/Mvh Mattias
Pontiac T/A 1986 med targa.
305 TPI med automat.
mathew
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 22:13
Namn: Mattias Carlsson #543
Ort: Eskilstuna

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av mathew »

Såå, då var beställningen iväg.
Landar hos mig i Januari.

En del saker har jag bestämt att handla hemma, dels för att sakerna som satt på var i bra skick (tändkablar, fördelare, etc) och dels för att vinsten inte blir speciellt stor mot att handla i Sverige

Det blev följande:

Packning till Termostathus
http://www.summitracing.com/parts/FEL-35062/
Filter till växellådan
http://www.summitracing.com/parts/FRM-FT1074A/
BTR
http://www.summitracing.com/parts/HLY-512-501/
Headers inkl Y rör
http://www.summitracing.com/parts/HOK-2055HKR/
180 Termostat
http://www.summitracing.com/parts/JET-10170/
Stålspunna bromsslangar, komplett kit.
http://www.summitracing.com/parts/RUS-692360/
Airfoil
http://www.summitracing.com/parts/SLE-22100/
Shiftkit
http://www.summitracing.com/parts/TRG-700-2-3/

Någon som har provat bytt till shiftkit själv?
På bilden är det ju ett knippe fjädrar och pinnar som ska dit, verkar rätt avancerat, även om dem skriver att man klarar det själv på ett par timmar.

Hela kalaset gick på 5500 ungefär med lite frakt och hanterkostnad.
Sen tillkommer 1100 kr ungefär för färden till Sverige.

Tycker jag iaf var ett bra pris för allt man fick :ybounce: :2guns:

Har förresten även köpt lustgassystem till kärran :)
Pontiac T/A 1986 med targa.
305 TPI med automat.
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Uppgradering av T/A

Inlägg av hardly »

Flyttat till projekttråden. Detta skall bli intressant att följa. Bilder?
Mvh Moderatorn. :cool:
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Skriv svar