Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Moderator: Moderators
- storfräsarn
- Registrerad
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
- Namn: Stefan Westlund
- Ort: Täby
Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Hejsan, jag är ny på forumet, men inte ny inom USA-bilar.
Jag har haft allt från Firebird och GTO till Dart och El Camino, men la av runt 94 pga taskig ekonomi och studier.
Lägger till min nyligen inhandlade Metalime Green Esprit 1976 som vad jag vet är unik i Sverige. Skicket är enastående. Närapå 100% original, bara radion är utbytt någon gång på 80-talet, och någon sorts kördator (ZT driving computer) är installerad i början av 80-talet. När jag köpte bilen satt kassettband med Kim Wilde och Boney M i radion så det säger nog en del om när denna vagn brukades senast.
Jag är uppvuxen som liten grabb i mitten på 70-talet i farsans då nya lime-gröna Esprit och när de andra ungarna i klassen skjutsades i Simca och Saab till skolan så åkte jag i Pontiac
Den bilen finns dock inte kvar, då jag i mitt ungdoms oförstånd byggde räser av den i slutet på 80-talet. Grönt var inte direkt poppis på den tiden.
Den här bilen är för mig en tidsmaskin, så den släpper jag aldrig
Jag har haft allt från Firebird och GTO till Dart och El Camino, men la av runt 94 pga taskig ekonomi och studier.
Lägger till min nyligen inhandlade Metalime Green Esprit 1976 som vad jag vet är unik i Sverige. Skicket är enastående. Närapå 100% original, bara radion är utbytt någon gång på 80-talet, och någon sorts kördator (ZT driving computer) är installerad i början av 80-talet. När jag köpte bilen satt kassettband med Kim Wilde och Boney M i radion så det säger nog en del om när denna vagn brukades senast.
Jag är uppvuxen som liten grabb i mitten på 70-talet i farsans då nya lime-gröna Esprit och när de andra ungarna i klassen skjutsades i Simca och Saab till skolan så åkte jag i Pontiac
Den bilen finns dock inte kvar, då jag i mitt ungdoms oförstånd byggde räser av den i slutet på 80-talet. Grönt var inte direkt poppis på den tiden.
Den här bilen är för mig en tidsmaskin, så den släpper jag aldrig
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
välkommen, ser ut att vara en riktigt fin bil, lägg gärna upp lite mera bilder på den!
Håkan
Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
- storfräsarn
- Registrerad
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
- Namn: Stefan Westlund
- Ort: Täby
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Här kommer lite fler bilder på den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- jägaren
- Medlem
- Inlägg: 116
- Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
- Namn: Johnny Lysell #94
- Ort: Slättåkra, Halmstad
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Välkommen!
Snygg bil du har där.
Johnny
Snygg bil du har där.
Johnny
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20581
Trans Am 84 (350 & TH700R4)
Trans Am 84 (350 & TH700R4)
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Otroligt vacker bil. Och metallime green är ju bara världens fräckaste färg.
Behöver något göras med bilen?
Behöver något göras med bilen?
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- storfräsarn
- Registrerad
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
- Namn: Stefan Westlund
- Ort: Täby
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Jodå, det finns lite småjobb på bilen. Har just nu något sorts elfel som gör att AC:n inte fungerar. Det finns köldmedium i systemet, men någon kyla blir det inte. Måste först komma över ett elschema där kabelstammen för AC ingår. Det gör den inte i Chiltons reparationshandbok, vad jag kan se. Har beställt Haynes och hoppas det finns där. Tror inte det är något allvarligare fel, då det inte ser ut som ett skatbo under instrumentpanelen.
Jag har inte kollat så mycket på underredet än, mer än att original katalysator och ljuddämpare är kvar. Den här bilen går att glida omkring i nära på ljudlöst :)
Jag har iaf skaffat en ny stereo i bilen som ska i snarast, och den är inte original, men ser bra ut med två rattar, Kenwood KDC-BT8044UY. Nya högtalare måste i hatthyllan också. Ni som har högtalare i originalhålen i hyllan - kan ni få plats med reservhjulet i bagaget? Det ser bra trångt ut där.
Jag har inte kollat så mycket på underredet än, mer än att original katalysator och ljuddämpare är kvar. Den här bilen går att glida omkring i nära på ljudlöst :)
Jag har iaf skaffat en ny stereo i bilen som ska i snarast, och den är inte original, men ser bra ut med två rattar, Kenwood KDC-BT8044UY. Nya högtalare måste i hatthyllan också. Ni som har högtalare i originalhålen i hyllan - kan ni få plats med reservhjulet i bagaget? Det ser bra trångt ut där.
- fredrick
- Registrerad
- Inlägg: 635
- Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
- Namn: Fredrick Johansson
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Kolla vad djupet är på dom högtalarna du hade tänkt sätta i och kolla sen vad djupet från hatthyllan till reservhjulet är.
Jag hade ganska djupa 6*9":or i hatthyllan och dubbel 12" baslåda under utan problem.
Jag hade ganska djupa 6*9":or i hatthyllan och dubbel 12" baslåda under utan problem.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
här har du ett el-schema! om de kan va till nån hjälp till en -74:a, men är nästan 100 på att det är samma
Håkan
Håkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
- laregina
- Registrerad
- Inlägg: 3344
- Blev medlem: ons 03 sep 2003, 14:04
- Namn: Linda Persson #116
- Region: Västra
- Ort: Bollebygd
- Kontakt:
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Riktigt snygg bil! Vilket skick den är i! Ser inte ut att finnas mycket rost på den. Gillar färgen på fälgarna också.
Välkommen hit! Avvara nu några hundralappar och gå med i världens trevligaste bilklubb så att du kan försäkra din investering till ett förmånligt pris.
(Och få klubbens ytterst förnäma tidning fyra gånger om året och kom till Eskilstuna i augusti då klubben firar 30 år med en stor baluns.)
MVH Linda - Reporter på TA-Bladet
Välkommen hit! Avvara nu några hundralappar och gå med i världens trevligaste bilklubb så att du kan försäkra din investering till ett förmånligt pris.
(Och få klubbens ytterst förnäma tidning fyra gånger om året och kom till Eskilstuna i augusti då klubben firar 30 år med en stor baluns.)
MVH Linda - Reporter på TA-Bladet
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
- storfräsarn
- Registrerad
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
- Namn: Stefan Westlund
- Ort: Täby
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Tack för elschemat, jag ska försöka få lite tid över i helgen till att gå igenom det. Jag tippar på att det är reläet "HI BLO RELAY" som kärvar, då kontakten inte var monterad på korrekt sätt, med all säkerhet medvetet gjort. Jag återställde det och nu blåser det alltid på samma låga varvtal oavsett inställningsläge - går alltså inte att stänga av helt.
Tack, jag går gärna med i TACS.
Tack, jag går gärna med i TACS.
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
bilar med ac kan du inte stänga av fläkten helt på den går alltid! så det är alltså inget fel!
Håkan
Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
- storfräsarn
- Registrerad
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
- Namn: Stefan Westlund
- Ort: Täby
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Ok, då lärde jag mig något nytt. Har inte haft någon jänk med AC förut.
Det jag vet säkert är dock att magneten på kompressorn aldrig slår till, det finns ingen ström på den kabeln. Men även om jag drar en plus direkt från batteriet till kompressorn och får den att rotera så kommer det inte någon kyla. Det kan iofs vara att kylmediumet är gammalt, den håller ett visst tryck och tycks inte läcka någonting - enligt AC-verkstaden jag lät undersöka systemet.
Det jag vet säkert är dock att magneten på kompressorn aldrig slår till, det finns ingen ström på den kabeln. Men även om jag drar en plus direkt från batteriet till kompressorn och får den att rotera så kommer det inte någon kyla. Det kan iofs vara att kylmediumet är gammalt, den håller ett visst tryck och tycks inte läcka någonting - enligt AC-verkstaden jag lät undersöka systemet.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
visst har du gammalt kyldmedia i bilen ( R22 ) men gammalt eller ej ,, så länge du har nog med tryck så ska clutchen slå till , huvudsakligen är det som så att det sitter sensorer (givare) i serie fram till clutchen och när allt är okay så leder dom ström igenom och clutchen låser ,,
och glöm vad din "ac specialist" sagt ang åldern på kylmediat finns där tryck och clutchen låser kommer kylan
du har för lite köldmedia i och fortsätter du att köra med clutchen på så kommer kompressorn att skära
vart i landet bor du ?
och glöm vad din "ac specialist" sagt ang åldern på kylmediat finns där tryck och clutchen låser kommer kylan
du har för lite köldmedia i och fortsätter du att köra med clutchen på så kommer kompressorn att skära
vart i landet bor du ?
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- walle the eagle
- Ledamot
- Inlägg: 1120
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Anders Wahlberg #265
- Region: Södra
- Ort: Kvillsfors
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Hej och välkommen hit!
du har garanterat r12 i ditt system,det fanns före r134a.
Kommer ingen kyla trots att du har tryck och kompressorn går kan det vara ett igensatt torkfilter, du bör då få varma rör ( de minsta i omkrets =högtrycksida) från kompressorn före torkfiltret, kan även vara en igensatt expansionsventil,om inte kompressorn är slut.
/walle
du har garanterat r12 i ditt system,det fanns före r134a.
Kommer ingen kyla trots att du har tryck och kompressorn går kan det vara ett igensatt torkfilter, du bör då få varma rör ( de minsta i omkrets =högtrycksida) från kompressorn före torkfiltret, kan även vara en igensatt expansionsventil,om inte kompressorn är slut.
/walle
Pontiac Turbo Trans Am 1989 #190
- storfräsarn
- Registrerad
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
- Namn: Stefan Westlund
- Ort: Täby
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Har ett problem som kanske inte är relaterat till bilen, utan snarare den nyligen imonterade ljudanläggningen. Det är inga värstinggrejer, men rätt hyggliga grejer som passar utan att skada original inredning, läs; bättre 6x9 i hyllan och ett slutsteg (ung. 2x150W RMS) tillsammans med en huvudenhet som tar mp3 via USB. Bamsekabel till slutsteget i bakluckan.
Det hände häromkvällen när jag öste på lite extra några timmar. Då (med motor igång) stängs huvudenheten ner/startar om och inställda värden försvinner. Sedan upprepas samma mönster flertalet gånger med endast låg volym, t.o.m. direkt när jag slår på tändningen. Volt-mätaren i panelen visar runt 15 volt i samband med detta. När jag kör en bit med anläggningen frånslagen har spänningen gått ner till ca 14 volt. Drar jag på anläggningen igen så blinkar strålkastarna som en julgransbelysning, och voltmätaren dansar i takt. Jag har dock inga problem att starta motorn (iofs varm, har inte testat kallstart).
Är det generatorn (som är original) som inte orkar med? Är det batteriet (ej original, 75Ah)? Är det det inbyggda laddreläet som är problemet? Är det enda vettiga att skaffa en kraftigare generator, typ 105A?
Det hände häromkvällen när jag öste på lite extra några timmar. Då (med motor igång) stängs huvudenheten ner/startar om och inställda värden försvinner. Sedan upprepas samma mönster flertalet gånger med endast låg volym, t.o.m. direkt när jag slår på tändningen. Volt-mätaren i panelen visar runt 15 volt i samband med detta. När jag kör en bit med anläggningen frånslagen har spänningen gått ner till ca 14 volt. Drar jag på anläggningen igen så blinkar strålkastarna som en julgransbelysning, och voltmätaren dansar i takt. Jag har dock inga problem att starta motorn (iofs varm, har inte testat kallstart).
Är det generatorn (som är original) som inte orkar med? Är det batteriet (ej original, 75Ah)? Är det det inbyggda laddreläet som är problemet? Är det enda vettiga att skaffa en kraftigare generator, typ 105A?
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
snart kommer 2loud och berättar vad som är fel/bör åtgärdas!
Håkan
Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
jag hade samma problem på min första van, och den hade dubbla batterier, efter en tid brann generatorn upp, men det kunde ju vara av åldern eller bara annars osis...
- fredrick
- Registrerad
- Inlägg: 635
- Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
- Namn: Fredrick Johansson
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Det låter som du skulle behöva en kondensator. Men åke vet nog...
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Hmmm kan vara ett flertal olika anledningar .. men om jag fattar dig rätt så blinkade det inte så här tidigare ? om du svarar jag på den frågan så bör du se efter kabelanslutningarna till generator-batterie-chassie ,,, det låter som din generator levererar spänning men ingen ström alt så är ditt batteri dåligt eller kablaget till det .. 2 x 150 w är en svår definition idag .. är det ett vanligt "skräpsteg" drar det inte mer än strömtrådarna i bakrutan men är det ett "herrejösses" HCCA steg kan det dra 300 ampere ,,
det scenariot du hade innan med av och på tyder defenetivt på glappkontakt alt en säkring med dålig ledningsförmåga alt att du spelat så högt att en värmesäkring löst ut i stereon och då en felaktig säkring .. förmodligen så ligger stereon på samma kabel som belysningen till dina mätare och drar som sagt mera ström är vad kablaget levererar du får du en spänningsdipp och blinkande lampor
(fast jag brukar blinkande lampor i alla mina anläggningar tom den med 24 16 volts batterier ,, den generella sanningen bakom detta fenomen är just det jag beskrivit man tar mera ström än den kan leverera )
det scenariot du hade innan med av och på tyder defenetivt på glappkontakt alt en säkring med dålig ledningsförmåga alt att du spelat så högt att en värmesäkring löst ut i stereon och då en felaktig säkring .. förmodligen så ligger stereon på samma kabel som belysningen till dina mätare och drar som sagt mera ström är vad kablaget levererar du får du en spänningsdipp och blinkande lampor
(fast jag brukar blinkande lampor i alla mina anläggningar tom den med 24 16 volts batterier ,, den generella sanningen bakom detta fenomen är just det jag beskrivit man tar mera ström än den kan leverera )
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- storfräsarn
- Registrerad
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
- Namn: Stefan Westlund
- Ort: Täby
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
Efter flera år fick jag för mig att fixa AC:n och det elektriska felet berodde på att en temperaturgivare inte fungerade. Den kallas för "Thermal limiter switch" och gör så att kompressorn inte ska arbeta i temperaturer under 2 grader C. Den har jag nu förbikopplat eftersom en ny går på 100 US$.
Sedan var det inget vidare tryck heller i systemet, så jag åkte till specialist som tömde på R12 och fyllde på med ny esterolja och R134a. Det kan börja läcka då oljan är mer aggresiv (mindre molekyler).
Nu väntar jag bara på värmeböljan, för den enda kyla jag vill veta av ska komma från AC:n.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Sedan var det inget vidare tryck heller i systemet, så jag åkte till specialist som tömde på R12 och fyllde på med ny esterolja och R134a. Det kan börja läcka då oljan är mer aggresiv (mindre molekyler).
Nu väntar jag bara på värmeböljan, för den enda kyla jag vill veta av ska komma från AC:n.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
underbar bil!
Vilket skick!
Vilket skick!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976
det gröna färgen är ju grym!
Hoppas du får nytta av AC:n, här på Gotland känns det som om den fungerar ypperligt
Kanonfin bil!
/Johan
Hoppas du får nytta av AC:n, här på Gotland känns det som om den fungerar ypperligt
Kanonfin bil!
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18