Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
storfräsarn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
Namn: Stefan Westlund
Ort: Täby

Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av storfräsarn »

Hejsan, jag är ny på forumet, men inte ny inom USA-bilar.

Jag har haft allt från Firebird och GTO till Dart och El Camino, men la av runt 94 pga taskig ekonomi och studier.

Lägger till min nyligen inhandlade Metalime Green Esprit 1976 som vad jag vet är unik i Sverige. Skicket är enastående. Närapå 100% original, bara radion är utbytt någon gång på 80-talet, och någon sorts kördator (ZT driving computer) är installerad i början av 80-talet. När jag köpte bilen satt kassettband med Kim Wilde och Boney M i radion så det säger nog en del om när denna vagn brukades senast.

Jag är uppvuxen som liten grabb i mitten på 70-talet i farsans då nya lime-gröna Esprit och när de andra ungarna i klassen skjutsades i Simca och Saab till skolan så åkte jag i Pontiac :lol:

Den bilen finns dock inte kvar, då jag i mitt ungdoms oförstånd byggde räser av den i slutet på 80-talet. Grönt var inte direkt poppis på den tiden.

Den här bilen är för mig en tidsmaskin, så den släpper jag aldrig :love:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av aasmilyy »

välkommen, ser ut att vara en riktigt fin bil, lägg gärna upp lite mera bilder på den!

Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
storfräsarn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
Namn: Stefan Westlund
Ort: Täby

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av storfräsarn »

Här kommer lite fler bilder på den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
Namn: Johnny Lysell #94
Ort: Slättåkra, Halmstad

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av jägaren »

Välkommen!
Snygg bil du har där.

Johnny
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av luva »

Otroligt vacker bil. Och metallime green är ju bara världens fräckaste färg. :smile:
Behöver något göras med bilen?
Användarens profilbild
storfräsarn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
Namn: Stefan Westlund
Ort: Täby

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av storfräsarn »

Jodå, det finns lite småjobb på bilen. Har just nu något sorts elfel som gör att AC:n inte fungerar. Det finns köldmedium i systemet, men någon kyla blir det inte. Måste först komma över ett elschema där kabelstammen för AC ingår. Det gör den inte i Chiltons reparationshandbok, vad jag kan se. Har beställt Haynes och hoppas det finns där. Tror inte det är något allvarligare fel, då det inte ser ut som ett skatbo under instrumentpanelen.

Jag har inte kollat så mycket på underredet än, mer än att original katalysator och ljuddämpare är kvar. Den här bilen går att glida omkring i nära på ljudlöst :)

Jag har iaf skaffat en ny stereo i bilen som ska i snarast, och den är inte original, men ser bra ut med två rattar, Kenwood KDC-BT8044UY. Nya högtalare måste i hatthyllan också. Ni som har högtalare i originalhålen i hyllan - kan ni få plats med reservhjulet i bagaget? Det ser bra trångt ut där.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av fredrick »

Kolla vad djupet är på dom högtalarna du hade tänkt sätta i och kolla sen vad djupet från hatthyllan till reservhjulet är.

Jag hade ganska djupa 6*9":or i hatthyllan och dubbel 12" baslåda under utan problem.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av aasmilyy »

här har du ett el-schema! om de kan va till nån hjälp till en -74:a, men är nästan 100 på att det är samma

Håkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
laregina
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3344
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 14:04
Namn: Linda Persson #116
Region: Västra
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av laregina »

Riktigt snygg bil! Vilket skick den är i! Ser inte ut att finnas mycket rost på den. Gillar färgen på fälgarna också. :cool:

Välkommen hit! Avvara nu några hundralappar och gå med i världens trevligaste bilklubb så att du kan försäkra din investering till ett förmånligt pris.
(Och få klubbens ytterst förnäma tidning fyra gånger om året och kom till Eskilstuna i augusti då klubben firar 30 år med en stor baluns.)

MVH Linda - Reporter på TA-Bladet
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Användarens profilbild
storfräsarn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
Namn: Stefan Westlund
Ort: Täby

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av storfräsarn »

Tack för elschemat, jag ska försöka få lite tid över i helgen till att gå igenom det. Jag tippar på att det är reläet "HI BLO RELAY" som kärvar, då kontakten inte var monterad på korrekt sätt, med all säkerhet medvetet gjort. Jag återställde det och nu blåser det alltid på samma låga varvtal oavsett inställningsläge - går alltså inte att stänga av helt.

Tack, jag går gärna med i TACS.
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av aasmilyy »

bilar med ac kan du inte stänga av fläkten helt på den går alltid! så det är alltså inget fel!


Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
storfräsarn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
Namn: Stefan Westlund
Ort: Täby

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av storfräsarn »

Ok, då lärde jag mig något nytt. Har inte haft någon jänk med AC förut.

Det jag vet säkert är dock att magneten på kompressorn aldrig slår till, det finns ingen ström på den kabeln. Men även om jag drar en plus direkt från batteriet till kompressorn och får den att rotera så kommer det inte någon kyla. Det kan iofs vara att kylmediumet är gammalt, den håller ett visst tryck och tycks inte läcka någonting - enligt AC-verkstaden jag lät undersöka systemet.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av 2 loud »

visst har du gammalt kyldmedia i bilen ( R22 ) men gammalt eller ej ,, så länge du har nog med tryck så ska clutchen slå till , huvudsakligen är det som så att det sitter sensorer (givare) i serie fram till clutchen och när allt är okay så leder dom ström igenom och clutchen låser ,,
och glöm vad din "ac specialist" sagt ang åldern på kylmediat finns där tryck och clutchen låser kommer kylan
du har för lite köldmedia i och fortsätter du att köra med clutchen på så kommer kompressorn att skära

vart i landet bor du ?
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av johnny »

edit
Användarens profilbild
walle the eagle
Ledamot
Ledamot
Inlägg: 1120
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Anders Wahlberg #265
Region: Södra
Ort: Kvillsfors

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av walle the eagle »

Hej och välkommen hit!
du har garanterat r12 i ditt system,det fanns före r134a.
Kommer ingen kyla trots att du har tryck och kompressorn går kan det vara ett igensatt torkfilter, du bör då få varma rör ( de minsta i omkrets =högtrycksida) från kompressorn före torkfiltret, kan även vara en igensatt expansionsventil,om inte kompressorn är slut.

/walle :cool:
Pontiac Turbo Trans Am 1989 #190
Användarens profilbild
storfräsarn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
Namn: Stefan Westlund
Ort: Täby

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av storfräsarn »

Har ett problem som kanske inte är relaterat till bilen, utan snarare den nyligen imonterade ljudanläggningen. Det är inga värstinggrejer, men rätt hyggliga grejer som passar utan att skada original inredning, läs; bättre 6x9 i hyllan och ett slutsteg (ung. 2x150W RMS) tillsammans med en huvudenhet som tar mp3 via USB. Bamsekabel till slutsteget i bakluckan.

Det hände häromkvällen när jag öste på lite extra några timmar. Då (med motor igång) stängs huvudenheten ner/startar om och inställda värden försvinner. Sedan upprepas samma mönster flertalet gånger med endast låg volym, t.o.m. direkt när jag slår på tändningen. Volt-mätaren i panelen visar runt 15 volt i samband med detta. När jag kör en bit med anläggningen frånslagen har spänningen gått ner till ca 14 volt. Drar jag på anläggningen igen så blinkar strålkastarna som en julgransbelysning, och voltmätaren dansar i takt. Jag har dock inga problem att starta motorn (iofs varm, har inte testat kallstart).

Är det generatorn (som är original) som inte orkar med? Är det batteriet (ej original, 75Ah)? Är det det inbyggda laddreläet som är problemet? Är det enda vettiga att skaffa en kraftigare generator, typ 105A?
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av aasmilyy »

snart kommer 2loud och berättar vad som är fel/bör åtgärdas!

Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
bolmin
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 03 feb 2010, 22:13
Namn: Jonas Holm
Ort: Finland

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av bolmin »

jag hade samma problem på min första van, och den hade dubbla batterier, efter en tid brann generatorn upp, men det kunde ju vara av åldern eller bara annars osis...
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av fredrick »

Det låter som du skulle behöva en kondensator. Men åke vet nog...
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av 2 loud »

Hmmm kan vara ett flertal olika anledningar .. men om jag fattar dig rätt så blinkade det inte så här tidigare ? om du svarar jag på den frågan så bör du se efter kabelanslutningarna till generator-batterie-chassie ,,, det låter som din generator levererar spänning men ingen ström alt så är ditt batteri dåligt eller kablaget till det .. 2 x 150 w är en svår definition idag .. är det ett vanligt "skräpsteg" drar det inte mer än strömtrådarna i bakrutan men är det ett "herrejösses" HCCA steg kan det dra 300 ampere ,,

det scenariot du hade innan med av och på tyder defenetivt på glappkontakt alt en säkring med dålig ledningsförmåga alt att du spelat så högt att en värmesäkring löst ut i stereon och då en felaktig säkring .. förmodligen så ligger stereon på samma kabel som belysningen till dina mätare och drar som sagt mera ström är vad kablaget levererar du får du en spänningsdipp och blinkande lampor

(fast jag brukar blinkande lampor i alla mina anläggningar tom den med 24 16 volts batterier ,, den generella sanningen bakom detta fenomen är just det jag beskrivit man tar mera ström än den kan leverera )
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
storfräsarn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
Namn: Stefan Westlund
Ort: Täby

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av storfräsarn »

Efter flera år fick jag för mig att fixa AC:n och det elektriska felet berodde på att en temperaturgivare inte fungerade. Den kallas för "Thermal limiter switch" och gör så att kompressorn inte ska arbeta i temperaturer under 2 grader C. Den har jag nu förbikopplat eftersom en ny går på 100 US$.
Sedan var det inget vidare tryck heller i systemet, så jag åkte till specialist som tömde på R12 och fyllde på med ny esterolja och R134a. Det kan börja läcka då oljan är mer aggresiv (mindre molekyler).
Nu väntar jag bara på värmeböljan, för den enda kyla jag vill veta av ska komma från AC:n.


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av anders_1g »

underbar bil!

Vilket skick! :blink2:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Metalime Green Pontiac Firebird Esprit 1976

Inlägg av bakerchief »

det gröna färgen är ju grym!
Hoppas du får nytta av AC:n, här på Gotland känns det som om den fungerar ypperligt :wink:

Kanonfin bil!

/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Skriv svar