Trans Am -95 Stock till Blown

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av jonas w »

Tänker här beskriva lite hur jag har förädlat min original TA till en vassare version.

I dagsläget så är de uppgraderingarna som är gjorda dessa.

- Cold air intake
- Einbach sänkningssats
- Nytt insug (BBK)
- Ny mas sensor (Granatelli)
- Ny trottelbody (BBK)
- Jet chip
- Ventilerade bromsskivor och stålomspunna bromsslangar

Tid innan på 402m (med G-tech) 14.8s
Tid efter på 402m (med G-tech) 14.2s

Framtida modifieringar:

- Procharger Kompressor
- Konvertering till etanol

Jag uppdaterar under tiden det händer saker.

Bild
Senast redigerad av jonas w den tor 15 jul 2010, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av formula »

Kul! Skall följa din tråd och se hur det går med kompressorbyggandet!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Paket har kommit

Inlägg av jonas w »

Då har det dykt upp lite paket bara hem och kolla vad man betalat för. :grin:

Bild

Postar lite bilder när jag packat upp.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av torbjorn »

Tillbaka från Danmark, alltså?
_________
berget.info
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Uppackning

Inlägg av jonas w »

Då var det dags att kolla vad som var i paketet.
(Lite dåliga bilder tagna med mobilkamera:)
Bild

Bild

Bild

Bild

En liten bild med min son David (6år) hållande i kompressorn så man ser hur stor den är.

Bild

Ska försöka få tid i veckan att börja riva det som behövs för att kunna installera.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av 2 loud »

dubbla laddluftkylare ?? vilket moment 22 .. dom kyler laddluften för att kunna höja trycket men det är ganska begränsat du kan trycka in i LT-1 motorn i orginalutförande
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
gtastockholm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 06:58
Namn: Gabbe L

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av gtastockholm »

Moment 22...? En standard lt1 brukar man ladda ca 8psi, vilket ger rätt bra med pulver då kompet är över 10:1.
Men ju kallare luft in i motorn minskar ju risken för spikningar, så tror knappast procharger slänger med 2 st små intercoolers för att uppnå ett moment 22, kanske mer för utrymmet i en gen4?
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 15 feb 2010, 18:04
Namn: Matsen Petersson
Ort: Göteborg

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av firebird 1967 »

Intresant bygge och kul att du startat den här tråden. Låt dej inte tappa fart pga dom negativa.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av 2 loud »

GTAStockholm skrev:Moment 22...? En standard lt1 brukar man ladda ca 8psi, vilket ger rätt bra med pulver då kompet är över 10:1.
Men ju kallare luft in i motorn minskar ju risken för spikningar, så tror knappast procharger slänger med 2 st små intercoolers för att uppnå ett moment 22, kanske mer för utrymmet i en gen4?
om jag skriver så här då ,,, det finns standardmotorer som är bättre anpassade för överladdning ,, när man åkt en stund och tanden börjar bli blodig är det allt för lätt att bytta drivhjul och få mera mos ,, men då skulle du behövt en starkare bottendel
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 1898
Blev medlem: tis 03 dec 2002, 17:25
Namn: Åke Eliasson
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av z28 »

2 loud skrev:om jag skriver så här då ,,, det finns standardmotorer som är bättre anpassade för överladdning ,, när man åkt en stund och tanden börjar bli blodig är det allt för lätt att bytta drivhjul och få mera mos ,, men då skulle du behövt en starkare bottendel
Ja men man vill ju ha mer mos på de standardmotorerna också eller :blink:
Ska man använda det resonemanget så kan man ju lägga ner alla roliga projekt :sad:

Dubbla IC är ett bra alternativ om man inte vill riva sönder och demontera krockskyddet i fronten på bilen.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av 2 loud »

jaja det är inte just dom dubbla ic:na utan att vad jag har fått berättat för mig , att LT-1 an har för hög grundkompression för att det är en lyckad kombination med kompressor .. ska man ladda så behevde man blan annat sänka kompet och skaffa starkare kolvar ... men visst går det att överladda den
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Montering

Inlägg av jonas w »

Då har man börjat riva men det är ju inte mycket plats. :grin:

Bild

Passar även på att byta vatten pump o opti då det är ner rivet.

Bild

Bild
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
mihe
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 14:56
Namn: Mikael Hernqvist
Ort: Jämtland
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av mihe »

Spännade projekt! Ser bra ut det där :smile:
Apropå lite plats, så kan du vara glad att du inte har antispinn på din LT1a, för då har du behövt flytta en abs-enhetet och dragit om lite bromsrör också. Fast antispinn är faktiskt inte så dumt när man höjer effekten...å det går ju också att koppla ur också :cool:
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Montering opti

Inlägg av jonas w »

Då var MSD optin på plats.

Gamla Optin
Bild

Nya MSD Optin
Bild
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Vattenpump o Kompressor

Inlägg av jonas w »

Då var vattenpumpen monterad.

Ser lite bättre ut då den gamla var ganska sliten och hade läckt en del vatten.

Även kompressor på plats.

Bild

Bild

Då är det tändspole och intercooler som står på tur tyvärr så är det inte semester
längre :cry: så vi får se hur mycket tid det blir över.

Ska även bromsa race motorn efter kam och kolvbyte så det tar en del tid.
Hoppas att det går bra så man kan få köra någon tävling detta år.
Siktet är inställt på Sundsvall Finals och Marie Memorial.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Intercooler

Inlägg av jonas w »

Då var intercoolerna på plats.

Bild

Bild

Även ny tändspolen och kompressorn under men den syns dåligt tyvärr.

Bild
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 15 feb 2010, 18:04
Namn: Matsen Petersson
Ort: Göteborg

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av firebird 1967 »

Snyggt! Jävlar vad trångt du har det. Dina armar måste se ut som du tvättat massor av katter :lol:
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av jonas w »

Firebird 1967 skrev:Snyggt! Jävlar vad trångt du har det. Dina armar måste se ut som du tvättat massor av katter :lol:
Det har ju blivit en del repor samt att kompressorn är lite tung och montera när man inte kommer åt att hålla i ordentligt. :angry:

Allt är på plats nu :lol: har startat utan rem och det funkar ok måste bara fixa så jag kan ställa in spridarna datorn.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av jonas w »

Då var nya spridarna på plats och en första mapp på 95 oktan gjord.
Den går bra men blir lite övertryck i kylsystemet när man åker i stadstrafik.
Ska nog sänka starten för fläktarna så de startar tidigare.

Det känns bra men har inte fått till någon bra tid med gtech:en ännu bara en 14.3. :cop:
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av formula »

Kul projekt! Skall du testa den på strippen något?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av jonas w »

Formula skrev:Kul projekt! Skall du testa den på strippen något?
Kanske tar den till Kjula ngn gång i sommar.

Det är ju tyvärr inte så bra utväxning org för dragrace. Men jag skall ha den för att åka med så då passar den bra.

Fick 103 och 106 mph i slutfart så den bör gå mitten 13sec ca om allt fungerar.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av jonas w »

Då har man beställt lite mer delat till TA/n ett 383 stroker kitt o ny kam mm. :grin:
De gamla kolvarna ville inte riktigt vara med längre.
Hoppas att man hinner få ihop allt till sommaren.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av dynaflash »

Vill inte vara herr Negativ men gör gärna en ordentlig koll på vad som är lämpligt,2.73 utväxling,? org converter?skicket på lådan,org toppar 55cc med 383cui lär man nog inte
ha specielt högt laddtryck , fäste för bakhjulen.mm

Överladdning oavsätt typ är en mycket effektiv sätt att öka på effekten , men det behövs en hel del för att nå enda fram.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 1898
Blev medlem: tis 03 dec 2002, 17:25
Namn: Åke Eliasson
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av z28 »

55cc med rätt kolvar kan man maxa ur en p1sc med på bensin, been there done that :cool:
Utväxling, fäste och converter är ju lite beroende på vad man ska ha bilen till men jag tror bilen i avataren duger till det.
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av dynaflash »

Bättre att börja bygga gen 4 bakifrån o matcha den mot motorn i stället för att göra tvärt om.
På fallande många sådana projekt brukar bli stånde eller säljas när man har lagt alla pengar o tid på motorn.

Men det beror ju på vad man har för mål enbart lyssna på pro chargern o tycka det är ballt eller få det att funka all the way med happy ending.
Pengarna o orken att driva ett inte väl genom tänkt projekt brukar ta slut.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
jonas w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
Namn: Jonas Wangenfors #529
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Trans Am -95 Stock till Blown

Inlägg av jonas w »

Ska man åka med bilen så tycker jag att utväxlingen är helt ok.
Det är bara bra med lugnare varv på motorväg mm.

Växellådan för vi se hur det går med den höll med 350 motorn men allt beror på hur mycket däck
man har och givetvis var man kör, att ta ut den på typ Tierp med klistrad bana är ju inte att tänka på.
Men jag har ju andra och bättre bilar för det ändamålet. :grin:
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se Bild www.lacars.se
Skriv svar