Trans Am -95 Stock till Blown
Moderator: Moderators
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Trans Am -95 Stock till Blown
Tänker här beskriva lite hur jag har förädlat min original TA till en vassare version.
I dagsläget så är de uppgraderingarna som är gjorda dessa.
- Cold air intake
- Einbach sänkningssats
- Nytt insug (BBK)
- Ny mas sensor (Granatelli)
- Ny trottelbody (BBK)
- Jet chip
- Ventilerade bromsskivor och stålomspunna bromsslangar
Tid innan på 402m (med G-tech) 14.8s
Tid efter på 402m (med G-tech) 14.2s
Framtida modifieringar:
- Procharger Kompressor
- Konvertering till etanol
Jag uppdaterar under tiden det händer saker.
I dagsläget så är de uppgraderingarna som är gjorda dessa.
- Cold air intake
- Einbach sänkningssats
- Nytt insug (BBK)
- Ny mas sensor (Granatelli)
- Ny trottelbody (BBK)
- Jet chip
- Ventilerade bromsskivor och stålomspunna bromsslangar
Tid innan på 402m (med G-tech) 14.8s
Tid efter på 402m (med G-tech) 14.2s
Framtida modifieringar:
- Procharger Kompressor
- Konvertering till etanol
Jag uppdaterar under tiden det händer saker.
Senast redigerad av jonas w den tor 15 jul 2010, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
- formula
- Registrerad
- Inlägg: 2119
- Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
- Namn: Niklas Wikander #270
- Ort: Borås
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Kul! Skall följa din tråd och se hur det går med kompressorbyggandet!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Paket har kommit
Då har det dykt upp lite paket bara hem och kolla vad man betalat för.
Postar lite bilder när jag packat upp.
Postar lite bilder när jag packat upp.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Uppackning
Då var det dags att kolla vad som var i paketet.
(Lite dåliga bilder tagna med mobilkamera:)
En liten bild med min son David (6år) hållande i kompressorn så man ser hur stor den är.
Ska försöka få tid i veckan att börja riva det som behövs för att kunna installera.
(Lite dåliga bilder tagna med mobilkamera:)
En liten bild med min son David (6år) hållande i kompressorn så man ser hur stor den är.
Ska försöka få tid i veckan att börja riva det som behövs för att kunna installera.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
dubbla laddluftkylare ?? vilket moment 22 .. dom kyler laddluften för att kunna höja trycket men det är ganska begränsat du kan trycka in i LT-1 motorn i orginalutförande
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
-
- Registrerad
- Inlägg: 7
- Blev medlem: lör 02 jan 2010, 06:58
- Namn: Gabbe L
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Moment 22...? En standard lt1 brukar man ladda ca 8psi, vilket ger rätt bra med pulver då kompet är över 10:1.
Men ju kallare luft in i motorn minskar ju risken för spikningar, så tror knappast procharger slänger med 2 st små intercoolers för att uppnå ett moment 22, kanske mer för utrymmet i en gen4?
Men ju kallare luft in i motorn minskar ju risken för spikningar, så tror knappast procharger slänger med 2 st små intercoolers för att uppnå ett moment 22, kanske mer för utrymmet i en gen4?
-
- Registrerad
- Inlägg: 427
- Blev medlem: mån 15 feb 2010, 18:04
- Namn: Matsen Petersson
- Ort: Göteborg
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Intresant bygge och kul att du startat den här tråden. Låt dej inte tappa fart pga dom negativa.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
om jag skriver så här då ,,, det finns standardmotorer som är bättre anpassade för överladdning ,, när man åkt en stund och tanden börjar bli blodig är det allt för lätt att bytta drivhjul och få mera mos ,, men då skulle du behövt en starkare bottendelGTAStockholm skrev:Moment 22...? En standard lt1 brukar man ladda ca 8psi, vilket ger rätt bra med pulver då kompet är över 10:1.
Men ju kallare luft in i motorn minskar ju risken för spikningar, så tror knappast procharger slänger med 2 st små intercoolers för att uppnå ett moment 22, kanske mer för utrymmet i en gen4?
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Ja men man vill ju ha mer mos på de standardmotorerna också eller2 loud skrev:om jag skriver så här då ,,, det finns standardmotorer som är bättre anpassade för överladdning ,, när man åkt en stund och tanden börjar bli blodig är det allt för lätt att bytta drivhjul och få mera mos ,, men då skulle du behövt en starkare bottendel
Ska man använda det resonemanget så kan man ju lägga ner alla roliga projekt
Dubbla IC är ett bra alternativ om man inte vill riva sönder och demontera krockskyddet i fronten på bilen.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
jaja det är inte just dom dubbla ic:na utan att vad jag har fått berättat för mig , att LT-1 an har för hög grundkompression för att det är en lyckad kombination med kompressor .. ska man ladda så behevde man blan annat sänka kompet och skaffa starkare kolvar ... men visst går det att överladda den
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Montering
Då har man börjat riva men det är ju inte mycket plats.
Passar även på att byta vatten pump o opti då det är ner rivet.
Passar även på att byta vatten pump o opti då det är ner rivet.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
-
- Registrerad
- Inlägg: 57
- Blev medlem: tis 29 apr 2003, 14:56
- Namn: Mikael Hernqvist
- Ort: Jämtland
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Spännade projekt! Ser bra ut det där
Apropå lite plats, så kan du vara glad att du inte har antispinn på din LT1a, för då har du behövt flytta en abs-enhetet och dragit om lite bromsrör också. Fast antispinn är faktiskt inte så dumt när man höjer effekten...å det går ju också att koppla ur också
Apropå lite plats, så kan du vara glad att du inte har antispinn på din LT1a, för då har du behövt flytta en abs-enhetet och dragit om lite bromsrör också. Fast antispinn är faktiskt inte så dumt när man höjer effekten...å det går ju också att koppla ur också
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Montering opti
Då var MSD optin på plats.
Gamla Optin
Nya MSD Optin
Gamla Optin
Nya MSD Optin
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Vattenpump o Kompressor
Då var vattenpumpen monterad.
Ser lite bättre ut då den gamla var ganska sliten och hade läckt en del vatten.
Även kompressor på plats.
Då är det tändspole och intercooler som står på tur tyvärr så är det inte semester
längre så vi får se hur mycket tid det blir över.
Ska även bromsa race motorn efter kam och kolvbyte så det tar en del tid.
Hoppas att det går bra så man kan få köra någon tävling detta år.
Siktet är inställt på Sundsvall Finals och Marie Memorial.
Ser lite bättre ut då den gamla var ganska sliten och hade läckt en del vatten.
Även kompressor på plats.
Då är det tändspole och intercooler som står på tur tyvärr så är det inte semester
längre så vi får se hur mycket tid det blir över.
Ska även bromsa race motorn efter kam och kolvbyte så det tar en del tid.
Hoppas att det går bra så man kan få köra någon tävling detta år.
Siktet är inställt på Sundsvall Finals och Marie Memorial.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Intercooler
Då var intercoolerna på plats.
Även ny tändspolen och kompressorn under men den syns dåligt tyvärr.
Även ny tändspolen och kompressorn under men den syns dåligt tyvärr.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
-
- Registrerad
- Inlägg: 427
- Blev medlem: mån 15 feb 2010, 18:04
- Namn: Matsen Petersson
- Ort: Göteborg
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Snyggt! Jävlar vad trångt du har det. Dina armar måste se ut som du tvättat massor av katter
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Det har ju blivit en del repor samt att kompressorn är lite tung och montera när man inte kommer åt att hålla i ordentligt.Firebird 1967 skrev:Snyggt! Jävlar vad trångt du har det. Dina armar måste se ut som du tvättat massor av katter
Allt är på plats nu har startat utan rem och det funkar ok måste bara fixa så jag kan ställa in spridarna datorn.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Då var nya spridarna på plats och en första mapp på 95 oktan gjord.
Den går bra men blir lite övertryck i kylsystemet när man åker i stadstrafik.
Ska nog sänka starten för fläktarna så de startar tidigare.
Det känns bra men har inte fått till någon bra tid med gtech:en ännu bara en 14.3.
Den går bra men blir lite övertryck i kylsystemet när man åker i stadstrafik.
Ska nog sänka starten för fläktarna så de startar tidigare.
Det känns bra men har inte fått till någon bra tid med gtech:en ännu bara en 14.3.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
- formula
- Registrerad
- Inlägg: 2119
- Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
- Namn: Niklas Wikander #270
- Ort: Borås
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Kul projekt! Skall du testa den på strippen något?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Kanske tar den till Kjula ngn gång i sommar.Formula skrev:Kul projekt! Skall du testa den på strippen något?
Det är ju tyvärr inte så bra utväxning org för dragrace. Men jag skall ha den för att åka med så då passar den bra.
Fick 103 och 106 mph i slutfart så den bör gå mitten 13sec ca om allt fungerar.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Då har man beställt lite mer delat till TA/n ett 383 stroker kitt o ny kam mm.
De gamla kolvarna ville inte riktigt vara med längre.
Hoppas att man hinner få ihop allt till sommaren.
De gamla kolvarna ville inte riktigt vara med längre.
Hoppas att man hinner få ihop allt till sommaren.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se
- dynaflash
- Registrerad
- Inlägg: 323
- Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
- Namn: Ulf Holmqvist #135
- Ort: Uppsala
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Vill inte vara herr Negativ men gör gärna en ordentlig koll på vad som är lämpligt,2.73 utväxling,? org converter?skicket på lådan,org toppar 55cc med 383cui lär man nog inte
ha specielt högt laddtryck , fäste för bakhjulen.mm
Överladdning oavsätt typ är en mycket effektiv sätt att öka på effekten , men det behövs en hel del för att nå enda fram.
ha specielt högt laddtryck , fäste för bakhjulen.mm
Överladdning oavsätt typ är en mycket effektiv sätt att öka på effekten , men det behövs en hel del för att nå enda fram.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
55cc med rätt kolvar kan man maxa ur en p1sc med på bensin, been there done that
Utväxling, fäste och converter är ju lite beroende på vad man ska ha bilen till men jag tror bilen i avataren duger till det.
Utväxling, fäste och converter är ju lite beroende på vad man ska ha bilen till men jag tror bilen i avataren duger till det.
- dynaflash
- Registrerad
- Inlägg: 323
- Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
- Namn: Ulf Holmqvist #135
- Ort: Uppsala
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Bättre att börja bygga gen 4 bakifrån o matcha den mot motorn i stället för att göra tvärt om.
På fallande många sådana projekt brukar bli stånde eller säljas när man har lagt alla pengar o tid på motorn.
Men det beror ju på vad man har för mål enbart lyssna på pro chargern o tycka det är ballt eller få det att funka all the way med happy ending.
Pengarna o orken att driva ett inte väl genom tänkt projekt brukar ta slut.
På fallande många sådana projekt brukar bli stånde eller säljas när man har lagt alla pengar o tid på motorn.
Men det beror ju på vad man har för mål enbart lyssna på pro chargern o tycka det är ballt eller få det att funka all the way med happy ending.
Pengarna o orken att driva ett inte väl genom tänkt projekt brukar ta slut.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
- jonas w
- Registrerad
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 14 jun 2010, 14:51
- Namn: Jonas Wangenfors #529
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Re: Trans Am -95 Stock till Blown
Ska man åka med bilen så tycker jag att utväxlingen är helt ok.
Det är bara bra med lugnare varv på motorväg mm.
Växellådan för vi se hur det går med den höll med 350 motorn men allt beror på hur mycket däck
man har och givetvis var man kör, att ta ut den på typ Tierp med klistrad bana är ju inte att tänka på.
Men jag har ju andra och bättre bilar för det ändamålet.
Det är bara bra med lugnare varv på motorväg mm.
Växellådan för vi se hur det går med den höll med 350 motorn men allt beror på hur mycket däck
man har och givetvis var man kör, att ta ut den på typ Tierp med klistrad bana är ju inte att tänka på.
Men jag har ju andra och bättre bilar för det ändamålet.
C10 Stepside -63 - Cadillac -64 - Camaro -71 - Race Beretta -88 - Trans Am -95
ltrace.se www.lacars.se
ltrace.se www.lacars.se