468 Föds

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 468 Föds

Inlägg av fredrick »

Borde inte den här motorn bli en 461:a? Jag har ju samma block och slaglängd och jag har 0,34 borr och du har 0.35. Min blir en 461:a?

Jag har ändrat mig angående HP topparna. Efter lite rådgivning av fiskpimp som hade en 468 med liknande recept så är det inget kul att ha den på gatan. Och det som jag var ute efter från början kommer det inte finnas så mycket av isf. Det blir standard D-port med portning istället och ett komp på 11.5:1

Vad är det för spec på kammen och vad kommer motorn sitta i och hur ser resten av uppsättningen på bilen ut?
Skall den köras på gatan?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
kai
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 30 okt 2009, 13:33
Namn: Kim Elfström
Ort: Kumla

Re: 468 Föds

Inlägg av kai »

Jag va inne på att köra D-ports toppar men då skulle jag få porta upp dom till 310-325 cfm för att dom skulle nå dit jag ville och då hamnade dom på 2550 dollar paret och då kände jag att jag kunde lägga till 150 dollar så hade jag toppar som räcker till om det skulle bli något annat i framtiden.
Kammen blir en custom slipad från howardscams med ändrad tändföljd på 4 & 7 cylindrar .
Bilen är i daxsläget original som är en 73 ans firebird men efter motorn är klar och jag ser att allt funkar så kommer det att bli en 9 tummare med Sub Frame Connectors det är tänkt att köra på bana och gata.
Det dom skriver här kanske är med en större överborr
http://www.kb-silvolite.com/icon/icon.p ... s&P_id=555
Jag är helt ärlig inte 100 på att räkna ut volymen , men finns nog andra här som kan berätta .
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 468 Föds

Inlägg av fredrick »

Låter ju coolt iaf :coolgun:

Vad är målet med motorn effektmässigt? Jag misstänker att den kammen kommer lyfta en bit över 600 eller?
Har du några bilder på kärran? En massa frågor men jag gillar potenta ponchomotorer :)
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
kai
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 30 okt 2009, 13:33
Namn: Kim Elfström
Ort: Kumla

Re: 468 Föds

Inlägg av kai »

det här va den ända bild jag hitta just nu
IMG_1746.JPG
effekt ?? 570 hp och 800 nm om man kollar på liknande motorer, men om det stod 600 på broms pappret hade det ju inte skada , men det är ju på bana det gäller att grejerna lirar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kai
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 30 okt 2009, 13:33
Namn: Kim Elfström
Ort: Kumla

Re: 468 Föds

Inlägg av kai »

Har en liten fråga om silstrumpan i tanken , jag har satt ner ett grövre rör i tanken och har ingen silstrumpa till den rör dimensionen.
IMG_1904.JPG
Kan jag då sätta ett vanligt slang filter innan mek pumpen eller vad blir bäst ???? har kollat runt lite men inte hitta något bra alternativ att sätta nere i tanken..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kai
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 30 okt 2009, 13:33
Namn: Kim Elfström
Ort: Kumla

Re: 468 Föds

Inlägg av kai »

Då har det kommit hem lite saker , men tyvärr saknades kammen får hoppas den dyker upp i veckan .
Tänkte lägga upp ett par bilder så länge .
IMG_1907.JPG
IMG_1914.JPG
IMG_1927.JPG
IMG_1920.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 468 Föds

Inlägg av fredrick »

Vad va det för kam du skulle få? Kommer dom vipporna räcka?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: 468 Föds

Inlägg av aasmilyy »

fint, vad har du tänkt att använda för headers? jag sitter i tankarna att beställa, men vet inte vilka man skall ha
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
kai
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 30 okt 2009, 13:33
Namn: Kim Elfström
Ort: Kumla

Re: 468 Föds

Inlägg av kai »

Jag har inte beställt några heller men i mitt fall blir det ju rund port headers har kollat på Hedmans hos Kre.
Angående vipporna så har jag aldrig använt dom förut då jag är ganska färsk inom motorbyggandet, det är Pär som står för erfarenheten och litar på honom till 100% att han vet vad det är för grejer jag ska ha.
Eller om han kanske vill kränga en uppsättning vippor till då inte dessa räcker till :evil:
Hur går det för din motor ?? är det bromsning snart ??
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 468 Föds

Inlägg av fredrick »

Jag har inte mycket mer erfarenhet av att bygga V8 än vad du har. Och min motor har jag sagt att den behöver inte vara färdig förrän nästa sommar då Jan har en del andra projekt vid sidan om ( som att fixa ditt block). Men för HP topparna så sa han att 1,65 vippor är det absolut minsta man kan ha på.

Angående headers så har jag spanar runt och Hedman verkar vara dom som var vettigast. Doug´s hade liknande men betydligt dyrare.

Vem är Pär?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 468 Föds

Inlägg av formula »

Kan tipsa att dougs headers är otroligt fina! Har anv dem själv...
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
kai
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 30 okt 2009, 13:33
Namn: Kim Elfström
Ort: Kumla

Re: 468 Föds

Inlägg av kai »

Fredrick skrev:Jag har inte mycket mer erfarenhet av att bygga V8 än vad du har. Och min motor har jag sagt att den behöver inte vara färdig förrän nästa sommar då Jan har en del andra projekt vid sidan om ( som att fixa ditt block). Men för HP topparna så sa han att 1,65 vippor är det absolut minsta man kan ha på.
Du måste ha blandat ihop mig med Håkans tråd, Pär är ägaren av Engine Kit Racing som blir ner ringd så fort man kommer till garaget :lol:
Har du en annan motor i bilen nu eller blir det att förbereda bilen för lite Vridmoment :cool:
Formula skrev:Kan tipsa att dougs headers är otroligt fina! Har anv dem själv...


Ska ta en titt på dom, har du använt Hedman? tänkte om det är stor skillnad mellan dom mer än priset ?
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 468 Föds

Inlägg av fredrick »

Ah sorry :roll:

Då vet jag vem Pär är!

Jag har ingen motor i bilen alls nu. Allt från torpedväggen och framåt är borta. Och ja den kommer förberedas för vrid, kommer i höst att skicka hem ett komplett 4-links kitt som jag sätter 12-bultaren i och ett nytt framvagnskitt med ALLT (subframe, länkarmar, fjädrar bromsar etc).
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: 468 Föds

Inlägg av aasmilyy »

Formula skrev:Kan tipsa att dougs headers är otroligt fina! Har anv dem själv...
vilken dimension använde du dej utav på din f-bird, var det i den röde du hade dessa?

Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 468 Föds

Inlägg av fredrick »

hur går det med motorn? Fått startat den ä? släng gärna upp en video so man har något att dreggla över och som ökar motivationen.

Ang. headers så är väl 2" det minsta du ska köra med och kommer enligt min uppfattning göra ett bra jobb ifrån sig.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
kai
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 30 okt 2009, 13:33
Namn: Kim Elfström
Ort: Kumla

Re: 468 Föds

Inlägg av kai »

Howards tyckte tydligen att jag inte skulle ha allt för bråttom, fick kammen idag från dom Så jag rekommenderar inte dom om du vill han en snabb leverans.
Så nu ska jag få fram en bra stöt stångs längd sen ska den slut monteras , bromsningen kommer att ske i aug då det kommer att bli lite semestrar och annat i juli .
Headers ! jo det blir coatade från Doug´s med 2" och 3,5" collector
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: 468 Föds

Inlägg av aasmilyy »

jag har fått hem mina dougs nu, fast bara 1 3/4 d-port coatade, lägger upp bilder i min projekt tråd
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
kai
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 30 okt 2009, 13:33
Namn: Kim Elfström
Ort: Kumla

Re: 468 Föds

Inlägg av kai »

Till slut vart den bromsad och lämnade 545hk och 710nm med en 850 AED förgasare , hydralisk rullkam 600/600 dur 246/252.
Den kommer nog att få min 72a att flytta på sig
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: 468 Föds

Inlägg av aasmilyy »

GRATTIS!!!
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 468 Föds

Inlägg av formula »

Kai skrev:Till slut vart den bromsad och lämnade 545hk och 710nm med en 850 AED förgasare , hydralisk rullkam 600/600 dur 246/252.
Den kommer nog att få min 72a att flytta på sig

FINT! Den kommer röra på sig!!!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 468 Föds

Inlägg av fredrick »

Gött!

upp med bilder men helst en video nu!
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Skriv svar