Insprutning med MS2 projektet.

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
motorhead
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 21:47
Namn: Tom Nyström
Ort: Ludvika

Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av motorhead »

Hej alla glada. äntligen har jag kommit igång med mitt insprutnings projekt. håll till godo för här kommer lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Firebird 75, snart 400 med insprutning och kompressor allt i sann bonn anda.
smidda saker är för Ernst Kirchsteiger.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av anders_1g »

Ser ju nästan ut som min installation.
Tänker du behålla fördelaren, eller plockar du bort den?

Här är mitt insug som jag byggde ihop för ett antal år sedan. Dock körde jag inte med MS då, men eftersom nuvarande sprut är trasigt funderar jag på att köra VEMS eller MS på nästa konfiguration.

Här är mitt från min projekttråd;
Bild

EDIT: och här hittar du ännu fler bilder! :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
motorhead
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 21:47
Namn: Tom Nyström
Ort: Ludvika

Re: Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av motorhead »

Jo jag sparar nog fördelare. tycker det verkar svårt med edis och dylikt. jag tänkte börja med att bara styra bränsle och då använda min vanliga hei fördelare, men jag har även byggt om en orginal brytarspets fördelare till magnet givare av msd typ. så det finns ett helt tänd system från en cheva van som enkelt ska gå att koppla in till MS2 men jag vill ta det lite lungt i början och lära mig att mappa först.

jag ska posta lite bilder på hela kabel härvan, datorn och fördelare senare idag.
Firebird 75, snart 400 med insprutning och kompressor allt i sann bonn anda.
smidda saker är för Ernst Kirchsteiger.
Användarens profilbild
motorhead
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 21:47
Namn: Tom Nyström
Ort: Ludvika

Re: Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av motorhead »

Anders > 1G skrev:Ser ju nästan ut som min installation.
Tänker du behålla fördelaren, eller plockar du bort den?

Här är mitt insug som jag byggde ihop för ett antal år sedan. Dock körde jag inte med MS då, men eftersom nuvarande sprut är trasigt funderar jag på att köra VEMS eller MS på nästa konfiguration.

Här är mitt från min projekttråd;
Bild

Jag har nog allt kollat en del på dina grejjor, jag ville till och med köpa det av dig men jag fick tyvärr ta saken i egna händer. Din motor Anders, är helt tokigt cool. jag vill ha sådana Kauffman toppar som du har, Kostar?
Firebird 75, snart 400 med insprutning och kompressor allt i sann bonn anda.
smidda saker är för Ernst Kirchsteiger.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av formula400 »

Nice nice!

Träbiten du har på insuget är den en mall eller skall du använda den där?

EDIS är inte så svårt har gjort det på min motor eller snarare min gamla motor dock blev det aldrig att jag gjorde ett sprut på den också. Nu ligger den bara och samlar damm dock hehe. (LS1 motor med original insprut inför sommaren)
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av anders_1g »

motorhead skrev:Jo jag sparar nog fördelare. tycker det verkar svårt med edis och dylikt. jag tänkte börja med att bara styra bränsle och då använda min vanliga hei fördelare, men jag har även byggt om en orginal brytarspets fördelare till magnet givare av msd typ. så det finns ett helt tänd system från en cheva van som enkelt ska gå att koppla in till MS2 men jag vill ta det lite lungt i början och lära mig att mappa först.
Det låter vettigt. Börja smått och bygg ut allt eftersom.

Tänkte du mappa själv, eller ska du lämna in det?
motorhead skrev:Jag har nog allt kollat en del på dina grejjor, jag ville till och med köpa det av dig men jag fick tyvärr ta saken i egna händer. Din motor Anders, är helt tokigt cool. jag vill ha sådana Kauffman toppar som du har, Kostar?
Ja, den blev riktigt trevlig efter trimningen. Dock går jag i drömmarna om att bygga nytt insug (separata spjäll), men det får bli först efter att bilen är i fungerande skick, reggad osv.

Kauffmantopparna var ganska dyra. Jag köpte dem på den tiden då dollarn var hyffsat dyr och så beställde jag plusmeny på bearbetningen och titanprylar också, vilket drog upp priset. idag har de väl dessutom fler versioner. De var dock väldigt tillmötesgående, så släng ett mail och undersök lite priser...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
motorhead
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 21:47
Namn: Tom Nyström
Ort: Ludvika

Re: Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av motorhead »

Formula400 skrev:Nice nice!

Träbiten du har på insuget är den en mall eller skall du använda den där?

EDIS är inte så svårt har gjort det på min motor eller snarare min gamla motor dock blev det aldrig att jag gjorde ett sprut på den också. Nu ligger den bara och samlar damm dock hehe. (LS1 motor med original insprut inför sommaren)

Plywood biten var menad som mall, men den ska gå att använda också. kommer nog att använda den till jag skaffar ett större spjäll som passar utan mellanbit.

jag hoppas att din ls1 är menad för en bil som ska ha cheva prylar. :cop:
Firebird 75, snart 400 med insprutning och kompressor allt i sann bonn anda.
smidda saker är för Ernst Kirchsteiger.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av formula400 »

motorhead skrev:
Formula400 skrev:Nice nice!

Träbiten du har på insuget är den en mall eller skall du använda den där?

EDIS är inte så svårt har gjort det på min motor eller snarare min gamla motor dock blev det aldrig att jag gjorde ett sprut på den också. Nu ligger den bara och samlar damm dock hehe. (LS1 motor med original insprut inför sommaren)

Plywood biten var menad som mall, men den ska gå att använda också. kommer nog att använda den till jag skaffar ett större spjäll som passar utan mellanbit.

jag hoppas att din ls1 är menad för en bil som ska ha cheva prylar. :cop:
Ok ok blev lite fundersam när jag såg trät och tänkte fråga.

He he he he Motorn kommer ur en Firebird WS6 från 2001 så jag ser det som att hålla sig till familjen... ;) :grin:
Användarens profilbild
motorhead
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 21:47
Namn: Tom Nyström
Ort: Ludvika

Re: Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av motorhead »

Formula400 skrev:
He he he he Motorn kommer ur en Firebird WS6 från 2001 så jag ser det som att hålla sig till familjen... ;) :grin:

hoppas inte att den ska ner i en 70 talare eller tidigare, gris hjärta i en ponnys kropp. :book:
Firebird 75, snart 400 med insprutning och kompressor allt i sann bonn anda.
smidda saker är för Ernst Kirchsteiger.
Användarens profilbild
motorhead
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 21:47
Namn: Tom Nyström
Ort: Ludvika

Re: Insprutning med MS2 projektet.

Inlägg av motorhead »

Här kommer lite bilder på kabelhärvan och tändningen med fördelare.
Bild
hela paketet med MS2 och annat
Bild
samma grejjor annan vinkel
Bild
Fördelaren i sin prakt. gammal brytarfördelare goes magnetic.

vacum förställningen är bort plockad och centrifugal vikterna är igensvetsade.
med andra ord stel som en pinne. kuggarna kommer från mopar och givaren är msd.
vet dock inte exakt vilket läge givaren bör sitta men nu sitter den mitt framför
där en kabel ska vara bör vara någon slags 0 grad. allt går nog ställa in i datorn.
Firebird 75, snart 400 med insprutning och kompressor allt i sann bonn anda.
smidda saker är för Ernst Kirchsteiger.
Skriv svar