Gen 3 V8 Formula
Moderator: Moderators
Gen 3 V8 Formula
Jaha, då var det dags att sätta igång med mitt vinterprojekt. Var HELT inne på att återigen skaffa en RST att köra runt med i stan, men blev plötsligt sugen på att skruva med/köra något jag inte provat förr. Jag har haft turbo, jag har haft Vtec och jag har haft kompressor. Nu vill jag slänga mig in i den mullriga och utympliga världen, därför skaffade jag mig denna!
Det är alltså en Pontiac Firebird Formula från år 1991. Jag var först inne på en vanlig Firebird V6, men efter lite undersökning fick jag höra att den var slö och tråkig. Därför blev det alltså en Formula. Det stora pluset med bilen är förstås att den är MANUELL, inte tomatlåda. Det gör körningen betydligt roligare! Budgeten tillät inte en Trans Am, vilket hade varit det roligaste, men man får helt enkelt nöja sig med det man har råd med ibland. Fick dessutom denna till ett kalashöstpris och jag är faktiskt väldigt nöjd med bilen.
Så vad skall göras?
1. Riva bort front- och bakspoiler för ny lack. Frontspoilern är taskigt omlackad i fel kulör någon gång i tiden och bakspoilern har fått sig en törn som skall åtgärdas innan lackering. Övriga lacken är inte i nyskick, men har ingen rost eller djupa repor/bucklor. Dessutom ska man aldrig titta för nära på jänkarlack då amerikanarna inte är direkt kända för att lägga bra lack på sina bilar..
2. Riva ut hela inredningen och slänga in nya stolar, ny ratt, klä om dörrsidor och riva bort sprucken plast från mittkonsolen. Där ska istället någon form av aluplåt sitta som jag ännu inte riktigt bestämt mig för hur den skall se ut. Skall även fixa in någon form av stereo och använda aluplåt vid intrumenteringen runt omkring. Elhissarna skall även fixas.
3. Hänga på ett rostfritt avgassystem av än så länge obestämd tillverkare och modell.
4. Slänga på nya skivor och belägg framtill då båda framskivorna är spruckna och höger skiva skev.
5. Fixa en uppsättning bredare fälgar med bredare sulor.
Bilen har flyttat in i garaget och skall börja rivas.
Och här har vi ett smakfullt exempel på färgskillnaden mellan framspoiler och övriga karossen
En liten bild på den apfula mittkonsolen som skall rivas och byggas om.
Hela och fräscha stolar
Bakspoiler bortplockad
Framspoiler bortplockad
Vid reservdäcket i bakskärmen upptäckte jag en hel del fukt och blev tveksam när jag såg detta hål. Är detta ett dräneringshål som jag vill låta vara kvar?
Sprickor hurra!
Nu är även ratt, stolar och det mesta av interiören utrivet. Har inga bilder än, men skall ordnas! I veckan lämnar jag in front och bak på lack.
Det är alltså en Pontiac Firebird Formula från år 1991. Jag var först inne på en vanlig Firebird V6, men efter lite undersökning fick jag höra att den var slö och tråkig. Därför blev det alltså en Formula. Det stora pluset med bilen är förstås att den är MANUELL, inte tomatlåda. Det gör körningen betydligt roligare! Budgeten tillät inte en Trans Am, vilket hade varit det roligaste, men man får helt enkelt nöja sig med det man har råd med ibland. Fick dessutom denna till ett kalashöstpris och jag är faktiskt väldigt nöjd med bilen.
Så vad skall göras?
1. Riva bort front- och bakspoiler för ny lack. Frontspoilern är taskigt omlackad i fel kulör någon gång i tiden och bakspoilern har fått sig en törn som skall åtgärdas innan lackering. Övriga lacken är inte i nyskick, men har ingen rost eller djupa repor/bucklor. Dessutom ska man aldrig titta för nära på jänkarlack då amerikanarna inte är direkt kända för att lägga bra lack på sina bilar..
2. Riva ut hela inredningen och slänga in nya stolar, ny ratt, klä om dörrsidor och riva bort sprucken plast från mittkonsolen. Där ska istället någon form av aluplåt sitta som jag ännu inte riktigt bestämt mig för hur den skall se ut. Skall även fixa in någon form av stereo och använda aluplåt vid intrumenteringen runt omkring. Elhissarna skall även fixas.
3. Hänga på ett rostfritt avgassystem av än så länge obestämd tillverkare och modell.
4. Slänga på nya skivor och belägg framtill då båda framskivorna är spruckna och höger skiva skev.
5. Fixa en uppsättning bredare fälgar med bredare sulor.
Bilen har flyttat in i garaget och skall börja rivas.
Och här har vi ett smakfullt exempel på färgskillnaden mellan framspoiler och övriga karossen
En liten bild på den apfula mittkonsolen som skall rivas och byggas om.
Hela och fräscha stolar
Bakspoiler bortplockad
Framspoiler bortplockad
Vid reservdäcket i bakskärmen upptäckte jag en hel del fukt och blev tveksam när jag såg detta hål. Är detta ett dräneringshål som jag vill låta vara kvar?
Sprickor hurra!
Nu är även ratt, stolar och det mesta av interiören utrivet. Har inga bilder än, men skall ordnas! I veckan lämnar jag in front och bak på lack.
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
Re: Gen 3 V8 Formula
Så var det dags för en liten update!
En taskig bild på en taskig inredning innan allt började rivas ut!
Hittade en hel del fulkopplingar bland elen och sprickor i plast och skit. Allt rensades ut.
Dörrsidor och inredning utrivet
Dessa skall min kära mor klä om. Har fått tag på konstläder nu vilket jag också tänkt använda till mittkonsolen!
Ingrott smuts och allmänt tråkigt, så jag började putsa lite under huven.
Och titta vad lite putsade kan göra!
Första leveransen av rattnav, ratt, knopp, äkta svart mocka-damask med röda sömmar och lite mattor
Skar ut en bit 1.25mm alu-plåt efter plastkonsolen som sitter orginal och börjar här det eviga pillet med inpassning av damask och sedan konstläder.
Damasken sitter på och resten håller på att presslimmas.
Och såhär blev det färdiga resultatet! Är ganska nöjd med mina textil-skills från lågstadiet =)
Baklyktorna fick sig en uppfräschning också
Ratt, mittkonsol och knopp på plats! Kapade även till en plåt som täcker den gamla stora stereon som satt i bilen. Klädde även den i konstläder men tog aldrig någon bild.
Håll till godo!
En taskig bild på en taskig inredning innan allt började rivas ut!
Hittade en hel del fulkopplingar bland elen och sprickor i plast och skit. Allt rensades ut.
Dörrsidor och inredning utrivet
Dessa skall min kära mor klä om. Har fått tag på konstläder nu vilket jag också tänkt använda till mittkonsolen!
Ingrott smuts och allmänt tråkigt, så jag började putsa lite under huven.
Och titta vad lite putsade kan göra!
Första leveransen av rattnav, ratt, knopp, äkta svart mocka-damask med röda sömmar och lite mattor
Skar ut en bit 1.25mm alu-plåt efter plastkonsolen som sitter orginal och börjar här det eviga pillet med inpassning av damask och sedan konstläder.
Damasken sitter på och resten håller på att presslimmas.
Och såhär blev det färdiga resultatet! Är ganska nöjd med mina textil-skills från lågstadiet =)
Baklyktorna fick sig en uppfräschning också
Ratt, mittkonsol och knopp på plats! Kapade även till en plåt som täcker den gamla stora stereon som satt i bilen. Klädde även den i konstläder men tog aldrig någon bild.
Håll till godo!
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Gen 3 V8 Formula
Ser ut som ett kul projekt! Gott jobbat!
Vad polerade du baklamporna med?
Vad polerade du baklamporna med?
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Re: Gen 3 V8 Formula
Tjoho!
Tidigare hade gjort något liknande med mittkonsollen på min! Tänkte att jag lägger in bild så du får se hur det såg ut;
Från sidan i länken;
http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=10031
Sen närmare på bifogad bild;
Tidigare hade gjort något liknande med mittkonsollen på min! Tänkte att jag lägger in bild så du får se hur det såg ut;
Från sidan i länken;
http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=10031
Sen närmare på bifogad bild;
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Re: Gen 3 V8 Formula
Är det någon som har erfarenhet av att riva ut hela mattan i bilen? Den är så hiskeligt smutsig och ful, så jag funderar på hur det blir om jag river ut den. Kommer jag kunna lägga in en ny eller går det att köra utan?
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
Re: Gen 3 V8 Formula
Nu är äntligen dörrsidorna klädda och monterade, så nu ska bara stolar in, sen är interiören så gott som klar! Hämtar stolar i helgen och åker in med front och bak på lack i nästa vecka!
Bilder kommer.
Bilder kommer.
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
Re: Gen 3 V8 Formula
Så kommer en liten update igen!
Inte jättemycket har hänt på sista tiden men lite har jag fått gjort.
Dörrsidorna börjar kläs om
Monterade och klara. Ville ha en cleant och enkelt stuk.
Sen har jag varit och hämtat de nya stolarna! Ska börja monteras i veckan när jag får tid. Måste först bara komma på en vettig lösning till infästningen. Antagligen skaffar jag en plåtplatta och använder som fästplatta för de gamla bultarna och borrar upp nya för stolarna.
Inte jättemycket har hänt på sista tiden men lite har jag fått gjort.
Dörrsidorna börjar kläs om
Monterade och klara. Ville ha en cleant och enkelt stuk.
Sen har jag varit och hämtat de nya stolarna! Ska börja monteras i veckan när jag får tid. Måste först bara komma på en vettig lösning till infästningen. Antagligen skaffar jag en plåtplatta och använder som fästplatta för de gamla bultarna och borrar upp nya för stolarna.
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
-
- Registrerad
- Inlägg: 63
- Blev medlem: ons 11 jun 2008, 21:51
- Namn: Jani Jaako #630
- Ort: Övertorneå
Re: Gen 3 V8 Formula
Snygga stolar, Vart hittade du dom ifrån?
Re: Gen 3 V8 Formula
Tack!YeYe skrev:Snygga stolar, Vart hittade du dom ifrån?
Köpte dem av en snubbe i närheten som hade haft dem ståendes oanvända i ungefär ett år. Han nämnde något om att han hade köpt dem på Race Parts. Hittar dock ingen sida eller liknande, men tydligen är det där han köpt dem! Riktigt sköna och gör sig bra i bilen.
Nu ska jag bara försöka meka ihop någon fästplatta eller liknande. Någon som bytt stolar i sin fågel som har några idéer?
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
Re: Gen 3 V8 Formula
Jag har lyft ut min beiga matta som var full med smuts o grus - blåste på den med shampoo och högtryck så det stod härliga till, sen fick den hänga och torka i vårsolen i 48h. Kan sägas att om du tvättar den på marken för att sen hänga upp den behöver du vara grymt stark eller ta en polare till hjälp. En sån där matta med mycket vatten i väger sina kilon.. Men det var helt klart värt resultatet för min del, blev nära nog som ny och med en fräsch doft. Trot det är dags att göra om den operationen såhär efter en 7-8 år..Daphi skrev:Är det någon som har erfarenhet av att riva ut hela mattan i bilen? Den är så hiskeligt smutsig och ful, så jag funderar på hur det blir om jag river ut den. Kommer jag kunna lägga in en ny eller går det att köra utan?
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Gen 3 V8 Formula
Hyr en vanlig matt-tvätt för heltäckningsmattor. Den sliter inte så hårt på mattan. www.americano.se fixar ny matta åt dig om duvill.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gen 3 V8 Formula
när jag recondar och e "slö" så lyfter jag inte ens ut stolarna .. ( obs gäller INTE skinn ) ,, blöter ner med 110*c vatten ..( 20 - 30 bar ) slänger ut vanligt kläd tvättmedel ( typ via ) .. spolar över ytterligare hetvatten ( 150 *c ) och låter det dra i en kvart ,, tar sedan fram en tvättborste (skurborste) och jobbar in tvättmedlet , spolar på ytterligare vatten och låter det dra och gnuggar vidare .. sen spolar jag stolarna "skumfria" . när dom är skumfria suger jag ur allt vatten från golvet och när det är tömt spolar jag ytterligare tills det inte skummar längre .. och suger återigen upp allt vatten ur mattan och sen suger jag stolar och säten ... avslutar det hela med att stoppa in 2 kupévärmare och dra ner rutorna 5 cm på bägge framdörrarna och låter bilen stå i 2 dygn "voilà " och du har fått en fräsch inredning som luktar rent
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Gen 3 V8 Formula
Tensiderna i tvättmedlet är rena acceleratorn för rosten. Hoppas att du inte gjort den tvätten i en bil med aluminium eftersom det reagerar ännu värre.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Re: Gen 3 V8 Formula
Nu sitter förarstolen på plats. Var lite trångt att få in, men efter kapande, slipande, borrande, måttande och tålamod sitter nu stolen som berget i golvet! Nu ska jag bara göra samma sak på passagerarsidan.
Tog en 4mm stålplåt och skar till 45x45cm, här liggandes där den ska fästas.
Sen märkte jag upp på plåten var orginalbultarna från golvet stack upp och borrade ut. Sedan borrade jag upp hål för glidskenor och fick det precis till att passa in (2-3 centimeter till och stolen hade inte fått plats).
Nu börjar det bli riktigt mysigt och cleant i hytten!
Tog en 4mm stålplåt och skar till 45x45cm, här liggandes där den ska fästas.
Sen märkte jag upp på plåten var orginalbultarna från golvet stack upp och borrade ut. Sedan borrade jag upp hål för glidskenor och fick det precis till att passa in (2-3 centimeter till och stolen hade inte fått plats).
Nu börjar det bli riktigt mysigt och cleant i hytten!
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gen 3 V8 Formula
Hardly skrev:Tensiderna i tvättmedlet är rena acceleratorn för rosten. Hoppas att du inte gjort den tvätten i en bil med aluminium eftersom det reagerar ännu värre.
Har under dagen kollat tre olika bilar som fått denna behanling och ingen påvisar någre rostangrepp .. vet inteom det är för att kjag spolar ordenligt rent men som sagt inga rostangrepp och den äldsta är det 6 år sedan jag recondade
Pssssttt 4 Mm plåt YIII HAAAA !!! berätta det INTE för någon racekille 4mm VÄGER !!!!
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Gen 3 V8 Formula
I know. Blev nästan förvånad över hur tunga plåtarna är. Men å andra sidan så vill jag att stolarna ska sitta ordentligt och inte "glappa" något. SBP blir glada iaf :)2 loud skrev:Hardly skrev:
Pssssttt 4 Mm plåt YIII HAAAA !!! berätta det INTE för någon racekille 4mm VÄGER !!!!
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Gen 3 V8 Formula
SBF kräver 3mm stål, eller 5mm aluminium i stolsundereden, så jag tycker det ser ganska vettigt ut.2 loud skrev:Hardly skrev:Tensiderna i tvättmedlet är rena acceleratorn för rosten. Hoppas att du inte gjort den tvätten i en bil med aluminium eftersom det reagerar ännu värre.
Har under dagen kollat tre olika bilar som fått denna behanling och ingen påvisar någre rostangrepp .. vet inteom det är för att kjag spolar ordenligt rent men som sagt inga rostangrepp och den äldsta är det 6 år sedan jag recondade
Pssssttt 4 Mm plåt YIII HAAAA !!! berätta det INTE för någon racekille 4mm VÄGER !!!!
Sen kan man iof kapa bort lite onödigt material i mitten på den där plåten...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Re: Gen 3 V8 Formula
Nu sitter även passagerarstolen på plats och interiören har blivit så gott som klar!
Eftersom sittbrunnen var helt olik sittbrunnen på förarsidan så fick jag bygga fästen undertill på plåten. Tog ett fyrkantsrör i 3mm stålplåt och kapade till, svetsade och borrade.
Och såhär blev interiören!
Före:
Efter:
Före:
Efter:
Lite skillnad från hur den såg ut från början
Kommer bättre bilder på detta till våren när allt är putsat och utrullat ur garaget!
Det börjar bli en liten skräphög!
Håll ut, kära eldfågel, inte många månader kvar tills vi kan ut och åka igen!
Eftersom sittbrunnen var helt olik sittbrunnen på förarsidan så fick jag bygga fästen undertill på plåten. Tog ett fyrkantsrör i 3mm stålplåt och kapade till, svetsade och borrade.
Och såhär blev interiören!
Före:
Efter:
Före:
Efter:
Lite skillnad från hur den såg ut från början
Kommer bättre bilder på detta till våren när allt är putsat och utrullat ur garaget!
Det börjar bli en liten skräphög!
Håll ut, kära eldfågel, inte många månader kvar tills vi kan ut och åka igen!
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Re: Gen 3 V8 Formula
Risk för lång OT.. Men tensider i tvättmedel är en molekyl som är fettlöslig på ena sidan och vattenlöslig på andra. Därmed kan den lösa sig i fett(som man vill ha bort) och i sin tur i vattnet så att fettet följer med vattnet bort. Jag misstänker fett att de är med i vanligt biltvättmedel med.. Deras funktion i att angripa aluminiums oxidationskikt ställer jag mig frågande till..2 loud skrev:Hardly skrev:Tensiderna i tvättmedlet är rena acceleratorn för rosten. Hoppas att du inte gjort den tvätten i en bil med aluminium eftersom det reagerar ännu värre.
Har under dagen kollat tre olika bilar som fått denna behanling och ingen påvisar någre rostangrepp .. vet inteom det är för att kjag spolar ordenligt rent men som sagt inga rostangrepp och den äldsta är det 6 år sedan jag recondade
Pssssttt 4 Mm plåt YIII HAAAA !!! berätta det INTE för någon racekille 4mm VÄGER !!!!
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Gen 3 V8 Formula
Du får läsa på lite mer om vad tensider gör med tex vatten Har aldrig sagt att tensider direkt orsakar rost. Lägger man dessutom till fler faktorer som tex laster iallfall när det gäller aluminium så händer det mer ändå.. Det får bli en annan tråd. Tillbaka till ämnet.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Re: Gen 3 V8 Formula
Nu har äntligen front och bak kommit från lackeraren rykande färska! Blev riktigt bra och tack vare fotospektometern fick jag precis samma kulör som övriga bilen är idag
Nu har jag fått för mig att jag ska sätta stripes på bilen, och tänkte kolla med er vad ni tycker funkar bäst. Gjorde en extremt snabb photoshop på bilen från när den köptes för att få ett hum om hur det kan komma att se ut. Frågan är vad som blir snyggast? Dubbel eller enkel stripe?
Ska försöka sätta ihop allt så att jag får en hel bil igen nu i helgen. Sen ska bromsar, service och lite småpill fixas.
Själv tycker jag att enkel är snyggast. Ser råare ut =) Vad tycker ni?
Nu har jag fått för mig att jag ska sätta stripes på bilen, och tänkte kolla med er vad ni tycker funkar bäst. Gjorde en extremt snabb photoshop på bilen från när den köptes för att få ett hum om hur det kan komma att se ut. Frågan är vad som blir snyggast? Dubbel eller enkel stripe?
Ska försöka sätta ihop allt så att jag får en hel bil igen nu i helgen. Sen ska bromsar, service och lite småpill fixas.
Själv tycker jag att enkel är snyggast. Ser råare ut =) Vad tycker ni?
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Gen 3 V8 Formula
Betydligt snyggare med enkel.
Testa att lämna taket innan också och bara kör det över baken resp. fronten. Personligen tycker jag det blir lite mycket viper över en bil när man kör på alla panelerna, men smaken är som baken.
EDIT: det var extremt snyggt med en matt stripe i samma färg (eller nästan iaf) som bilen. För det var så du tänkte gissar jag?
Testa att lämna taket innan också och bara kör det över baken resp. fronten. Personligen tycker jag det blir lite mycket viper över en bil när man kör på alla panelerna, men smaken är som baken.
EDIT: det var extremt snyggt med en matt stripe i samma färg (eller nästan iaf) som bilen. För det var så du tänkte gissar jag?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Re: Gen 3 V8 Formula
Utan
Re: Gen 3 V8 Formula
Yes, enkelt tycker jag också är bäst!Anders > 1G skrev:Betydligt snyggare med enkel.
Testa att lämna taket innan också och bara kör det över baken resp. fronten. Personligen tycker jag det blir lite mycket viper över en bil när man kör på alla panelerna, men smaken är som baken.
EDIT: det var extremt snyggt med en matt stripe i samma färg (eller nästan iaf) som bilen. För det var så du tänkte gissar jag?
Tanken är att stripen skall vara mattsvart i en inte allt för svart färg. Gärna lite halvmystisk så att den inte blir för tydlig. Alternativt en mörkare röd av samma kulör som övriga bilen.
Ytterligare ett förslag som min polare gjorde på sin Sierra Cosworth. Tycker det blev rätt najs också!
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Gen 3 V8 Formula
Kolla annars om det finns transparent matt film.
Kan ju bli effektfullt.
Diskret är alltid mest tidlöst.
Kan ju bli effektfullt.
Diskret är alltid mest tidlöst.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Re: Gen 3 V8 Formula
Sådär, nu börjar bilen ta form igen!
Har nu fått mina delar tillbaka från lackeraren och är sjukligt nöjd med resultatet. Har även polerat upp mina baklyktor tills jag blev nöjd!
Baklyktorna innan polering
Baklyktor efter polering och med nylackerad rumpa!
Resten av bilen har blivit dammig efter alla månader i garage, men fronten är nylackad och skiner så fint!
Här står han och tittar ut på snön i väntan på våren =)
Har fått oljefilter, luftfilter och olja nu. Blev Castrol Magnatec delsyntet 10W-40. Har även funderingar på att få fälgarna blästrade och pulverlackade. Har även bestämt mig för dubbel tjock stripe över bilen.
Har nu fått mina delar tillbaka från lackeraren och är sjukligt nöjd med resultatet. Har även polerat upp mina baklyktor tills jag blev nöjd!
Baklyktorna innan polering
Baklyktor efter polering och med nylackerad rumpa!
Resten av bilen har blivit dammig efter alla månader i garage, men fronten är nylackad och skiner så fint!
Här står han och tittar ut på snön i väntan på våren =)
Har fått oljefilter, luftfilter och olja nu. Blev Castrol Magnatec delsyntet 10W-40. Har även funderingar på att få fälgarna blästrade och pulverlackade. Har även bestämt mig för dubbel tjock stripe över bilen.
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
Re: Gen 3 V8 Formula
Måttar upp lite för en idé jag håller på att bygga på som skall husera där baksätet har suttit innan. Vi får se hur det blir!
Nya belägg
Och nya skivor
Kommer snart lite fler bilder!
Nya belägg
Och nya skivor
Kommer snart lite fler bilder!
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
Re: Gen 3 V8 Formula
Nu har jag varit och hämtat fälgarna och har påbörjat den eviga slipningen för att få finish på dem igen.
Fälgarna är camaro-fälgar som passar rakt på min fågel och tillåter mig att ha lite bredare däck än vad jag har idag. Har inte bestämt vad det blir för däck än.
Här ser ni hur mycket kromet har släppt. Två av fälgarna är såhär slitna, de andra två är inte lika farliga.
Första slipningen klar.
Dagens garagepass bestod av olje- och filterbyte, kabeldragning, montering av huvudenhet, slipning och maskning av fälgar. Har bestämt mig för att lackera en del av fälgarna och ska få det gjort i veckan hade jag tänkt. Resultatet ska bli fälgar med svart "inre", silvriga ekrar och högpolerad fälgkant.
Fälgarna är camaro-fälgar som passar rakt på min fågel och tillåter mig att ha lite bredare däck än vad jag har idag. Har inte bestämt vad det blir för däck än.
Här ser ni hur mycket kromet har släppt. Två av fälgarna är såhär slitna, de andra två är inte lika farliga.
Första slipningen klar.
Dagens garagepass bestod av olje- och filterbyte, kabeldragning, montering av huvudenhet, slipning och maskning av fälgar. Har bestämt mig för att lackera en del av fälgarna och ska få det gjort i veckan hade jag tänkt. Resultatet ska bli fälgar med svart "inre", silvriga ekrar och högpolerad fälgkant.
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Gen 3 V8 Formula
Gott jobbat!
Låter som ett snyggt stuk du planerat med fälgarna! Blir det blankt det svarta på ekrarna eller tänkte du köra på matt/sidenmatt?
Låter som ett snyggt stuk du planerat med fälgarna! Blir det blankt det svarta på ekrarna eller tänkte du köra på matt/sidenmatt?
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Re: Gen 3 V8 Formula
Så var första lagret lack pålagt och jag tycker det blev riktigt bra! Ska tillbaka imorgon när de har blivit dammtorra och lägga klarlack.
Daphi
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI
West Coast Hetskörning
Firebird -91 305 TBI