Det är alltså en Pontiac Firebird Formula från år 1991. Jag var först inne på en vanlig Firebird V6, men efter lite undersökning fick jag höra att den var slö och tråkig. Därför blev det alltså en Formula. Det stora pluset med bilen är förstås att den är MANUELL, inte tomatlåda. Det gör körningen betydligt roligare! Budgeten tillät inte en Trans Am, vilket hade varit det roligaste, men man får helt enkelt nöja sig med det man har råd med ibland. Fick dessutom denna till ett kalashöstpris och jag är faktiskt väldigt nöjd med bilen.
Så vad skall göras?
1. Riva bort front- och bakspoiler för ny lack. Frontspoilern är taskigt omlackad i fel kulör någon gång i tiden och bakspoilern har fått sig en törn som skall åtgärdas innan lackering. Övriga lacken är inte i nyskick, men har ingen rost eller djupa repor/bucklor. Dessutom ska man aldrig titta för nära på jänkarlack då amerikanarna inte är direkt kända för att lägga bra lack på sina bilar..
2. Riva ut hela inredningen och slänga in nya stolar, ny ratt, klä om dörrsidor och riva bort sprucken plast från mittkonsolen. Där ska istället någon form av aluplåt sitta som jag ännu inte riktigt bestämt mig för hur den skall se ut. Skall även fixa in någon form av stereo och använda aluplåt vid intrumenteringen runt omkring. Elhissarna skall även fixas.
3. Hänga på ett rostfritt avgassystem av än så länge obestämd tillverkare och modell.
4. Slänga på nya skivor och belägg framtill då båda framskivorna är spruckna och höger skiva skev.
5. Fixa en uppsättning bredare fälgar med bredare sulor.
Bilen har flyttat in i garaget och skall börja rivas.

Och här har vi ett smakfullt exempel på färgskillnaden mellan framspoiler och övriga karossen

En liten bild på den apfula mittkonsolen som skall rivas och byggas om.

Hela och fräscha stolar

Bakspoiler bortplockad

Framspoiler bortplockad

Vid reservdäcket i bakskärmen upptäckte jag en hel del fukt och blev tveksam när jag såg detta hål. Är detta ett dräneringshål som jag vill låta vara kvar?

Sprickor hurra!

Nu är även ratt, stolar och det mesta av interiören utrivet. Har inga bilder än, men skall ordnas! I veckan lämnar jag in front och bak på lack.