Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

2 loud skrev:
Charly skrev: Det är ju det som är så coolt!! men det gäller ju faan allting idag!!
Har tom lyckats förstå i princip allt kring infiltreringbädd som skall göras i sommar vid huset, enbart nätet. för 15 år sen var det på sin höjd stadsbiblioteket som sparsmakat kunde erbjuda en halvsida introducering kring ämnet!
Jo huvuddelen är att man har INTRESSE men glöm heller inte bor att allt som står på nätet inte är "sant" ,,

men bara för att informationen finns tillgänglig behöver inte betyda att man klarar av att översätta det till verkligheten , titta bara på fuskbyggarna , information finns men det är bara pengar som hägrar
Ah mycket riktigt!
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Update!

Ska iväg till efter-besiktningen imorgon, skall försöka ta lite bra bilder som man kan skicka iväg till mc&bilsport sen.
Undrar vart min map-pocket kan vara nånstans i världen, kanske i Sverige!? får väl gå ner och kolla posten imorgon.....

Försöker tillverka typ en radio-delete-plate av en bit plast som på nåt sätt (med små gångjärn?) skall dölja min fula stereo som skriker 90-tal med "Häftiga" fyrkantiga bokstäver......
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Äntligen!! Godkänd!!

Dock intressant sak kring bromsarna denna gången? Mycket ojämnt resultat om man jämför bromsstyrkan senaste jag var där dvs 10 dagar sen...??
(Känns lite vanskligt att man kan alltså "åka dit" på att bs-gubben inte trycker tillräckligt hårt på bromsen.... :eek: )

Sen kom ju map-pocket:en lagom också!!

Liten tur(Förresten så som synes i video:n, min bälteslampa lyser konstant, någon som har en aning om varför, givetvis har man bälte på sig, men lyser ändå)!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av fredrick »

Du skulle väntat 2 min med att filma tills du komit in i gnistängstunneln och gasat på lite :twisted:
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Fredrick skrev:Du skulle väntat 2 min med att filma tills du komit in i gnistängstunneln och gasat på lite :twisted:
He he!! ja, faan att man inte tänkte på det!!
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av hardly »

Inte bara bälteslampan som lyser utan helljus lampan åxå?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Hardly skrev:Inte bara bälteslampan som lyser utan helljus lampan åxå?
Heljuslampan funkar, glömde den på... :oops:
Bara bälteslampan som lyser hela tiden!! Frågan är om man inte bara skall klippa kabeln till just den lampan, eller det kanske bara är något enkelt fel??
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Var ute en sväng idag (Som många andra!), faan vad gött!!
Det mesta känns pålitligt så som motor osv.... Försöker väl utröna hur mycket den drar, svårt då man kör en del i stan osv och mestadels 70 vägar...
Testa med full bil (4 pers) idag också, var en sväng i Majorna = mycket vägbulor, funka fin fint!! :razz:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Nu har bilen fått ett hus!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 15 feb 2010, 18:04
Namn: Matsen Petersson
Ort: Göteborg

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av firebird 1967 »

Glesbyggd? Kanske är vi grannar?
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Firebird 1967 skrev:Glesbyggd? Kanske är vi grannar?
Kanske det! eller PM:a mig!
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Då har man varit på första träffen!!
Varberg! Faan vad trevligt, bra väder och mycket bra prylar!!

Givetvis börja ena hjullagret låta när man rulla in på gräset, så det var bara och köpa fett och palla upp bilen ;), Självfallet hängde sig bromsljuskontakten på vägen hem, så med mitt dåliga batteri + förmodligen kassa generator, + trasiga startmotor, var det startkablar från en vänlig själ utanför en ica på väg hem......he he he he...ja, nåt har man ju lärt sig iaf!

Fick fusk-fixa lacken bak också, så man slapp skämmas väl nere på wheels and wings....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av charly den sön 18 jul 2010, 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av formula »

Hej!
Såg precis när jag skulle åka hem från WnW på fredagen att du pallade upp v-framhjul... Lagom kul! Men vad bra att du fick ordning på det!

Fräck bil för övrigt!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Formula skrev:Hej!
Såg precis när jag skulle åka hem från WnW på fredagen att du pallade upp v-framhjul... Lagom kul! Men vad bra att du fick ordning på det!

Fräck bil för övrigt!
Ja he he...gick ju bra, fanns ju verktyg i varje bil för ändamålet!! + massa tips under tiden!!
Tackar tackar, kändes så där kul med min risiga lack jämfört med den röda brevid som var mint-condition..var det din??
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av formula »

Tack, jo det var min bil som stod brevid...
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Småpill i efter dyningarna av W&W...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Kanske skall uppdatera lite....
Hade ju som sagt planer på patriot exhaust sidepipes, men så snubbla jag över ett 3 tums system med x-pipe :coolgun:
Köpte från en medlem här på forumet för en billig peng! Så i vår blir det byte!!

Ska bli jävligt gött med nytt avgas, ska uppdatera med bilder ifrån de som sitter som är nån hemmabyggd historia med helt skumma skarvar osv...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
antalpromille
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 157
Blev medlem: fre 07 aug 2009, 11:54
Namn: Pontus Kindberg #638
Ort: borås

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av antalpromille »

jasså det va till den här bilen, den har jag ju sett här tidigare :) lycka till med systemet, och hoppas du blir nöjd ;)
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

antalpromille skrev:jasså det va till den här bilen, den har jag ju sett här tidigare :) lycka till med systemet, och hoppas du blir nöjd ;)
Tackar, jävla fin bil du hade!! Kommer definitivt bli nöjd, ska ta lite bilder på sugrören som sitter på nu.....
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
antalpromille
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 157
Blev medlem: fre 07 aug 2009, 11:54
Namn: Pontus Kindberg #638
Ort: borås

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av antalpromille »

Charly skrev:
antalpromille skrev:jasså det va till den här bilen, den har jag ju sett här tidigare :) lycka till med systemet, och hoppas du blir nöjd ;)
Tackar, jävla fin bil du hade!! Kommer definitivt bli nöjd, ska ta lite bilder på sugrören som sitter på nu.....
tackar :) tyvker din bil är fin med, men det låter ju inget om den än hehe ;) hur har backspeglarna på din bil klarat sig från rost sen poleringen? är lite sugen på att polera mina med, tror det hade passat bra :)
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

antalpromille skrev:
Charly skrev:
antalpromille skrev:jasså det va till den här bilen, den har jag ju sett här tidigare :) lycka till med systemet, och hoppas du blir nöjd ;)
Tackar, jävla fin bil du hade!! Kommer definitivt bli nöjd, ska ta lite bilder på sugrören som sitter på nu.....
tackar :) tyvker din bil är fin med, men det låter ju inget om den än hehe ;) hur har backspeglarna på din bil klarat sig från rost sen poleringen? är lite sugen på att polera mina med, tror det hade passat bra :)
Tackar, har en riktigt skamsen lack dock....
Backspeglarna har klarat sig fin fint! dock kommer ju oxideringen, så nu är dom matta. Man kan ju lacka dom snabbt efter man polerat ist, problemet uppstår dock med jävla massa jobb om de får stenskott eller spricker osv, jag lägger några varv wax på bara, då kan man ju aoutosola dom när som!! Jag polerar dem 2 - 3 ggr per år! Sen är ju regn en stor fiende men det beror väl på waxet!

Tror även att backspeglarna och mina luftintag på huven är av aluminium!

Jo, vet du nån bra svart avgas-färg tänkte slipa och måla rören innan jag lagat hålen och börjat installera!!
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
antalpromille
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 157
Blev medlem: fre 07 aug 2009, 11:54
Namn: Pontus Kindberg #638
Ort: borås

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av antalpromille »

Charly skrev:Tackar, har en riktigt skamsen lack dock....
Backspeglarna har klarat sig fin fint! dock kommer ju oxideringen, så nu är dom matta. Man kan ju lacka dom snabbt efter man polerat ist, problemet uppstår dock med jävla massa jobb om de får stenskott eller spricker osv, jag lägger några varv wax på bara, då kan man ju aoutosola dom när som!! Jag polerar dem 2 - 3 ggr per år! Sen är ju regn en stor fiende men det beror väl på waxet!

Tror även att backspeglarna och mina luftintag på huven är av aluminium!

Jo, vet du nån bra svart avgas-färg tänkte slipa och måla rören innan jag lagat hålen och börjat installera!!
den färg jag använt till ljuddämparna klarar 650grader ca och är från hagman, vet inte om den kanske skulle vara nått att använda?
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Faan vad gött med runt 0 grader här i gbg!!
Med grannens luftvärmare på lån, kunde man vara i garage som vilken dag som helst!! Jävla gött!
Slipa, tvätta, måla om avgaset inför montering samt undersökte det befintliga som skall av.

Antalpromille: Tryckte du på med ett gäng packningar från headersen för att få det tätt?? såg att de diffar en aning rakt gentemot varandra, eller ordnar det sig när man drar åt bultarna??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
laregina
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3344
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 14:04
Namn: Linda Persson #116
Region: Västra
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av laregina »

Om du ska sätta avgasbandage på headersen, har du lust att ta lite bilder och skriva kortfattat hur du gjort till TA-bladet? (skicka till linda@tacs.nu) De flesta som gjort det verkar mer än nöjda. Det enda man får se upp med är rost under själva bandaget. Hör gärna av dig via PM eller mail om du är intresserad. Vi på redaktionten skulle
uppskatta det.
Jag sitter och river mitt eget blonderade hår om jag skall göra det eller inte på min 75:a. (Smalt bandage, brett bandage, hur många meter osv.)
Lycka till, det du gjort hittills är riktigt snyggt. (Och jag är också fan av dina backspeglar! Nice.)
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

laregina skrev:Om du ska sätta avgasbandage på headersen, har du lust att ta lite bilder och skriva kortfattat hur du gjort till TA-bladet? (skicka till linda@tacs.nu) De flesta som gjort det verkar mer än nöjda. Det enda man får se upp med är rost under själva bandaget. Hör gärna av dig via PM eller mail om du är intresserad. Vi på redaktionten skulle
uppskatta det.
Jag sitter och river mitt eget blonderade hår om jag skall göra det eller inte på min 75:a. (Smalt bandage, brett bandage, hur många meter osv.)
Lycka till, det du gjort hittills är riktigt snyggt. (Och jag är också fan av dina backspeglar! Nice.)

Tackar tackar!!
Ja, är nog lika ambivalent som du gällande bandage.... :eek:
Men ger jag mig på det så skickar jag absolut bilder!!
Befinner mig nu i diskussionen med mig själv hijackers eller justerbara gas-bakdämpare....
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av 2 loud »

usch att linda avgasbandage på headders är lika kul som att få kvarskatt ,, ,, man får psykbryt gång på gång och när man tycker man fått bra snurr på det så viker det sig fel nånstans ,, det handlar mycket om teknik och fuktar man banden när man rullar så brukar det gå lättare , sen gäller det slutligen att fästa dom säkert både i början och slutet och där finns olika tekniker men använder du stål av någon form tänk på att det ska vara rostfritt och gärna lite kraftigare material då värmen matar du ut fort om dom är för tunna ( och till nästa bil kan jag garantera att du köper färdig coatade headders dvs dom är lackade med en skyddsfärg som sänker temperaturen

avgasbandage är bra grejor men det finns garanterat roligare saker att syssla med , och som lök på laxen så känns det slutligen som man rullat sig i gullfiber när man rullat klart dom ,, använd tunna skinnhandskar så slipper du strån under huden
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
charly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 20:47
Namn: Charly Charles
Ort: Västra Götaland

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av charly »

Ja jo, har ju grävt lite i ämnet och med tanke på att mina headders är "nya" dock med ett omsvepande av "rostfärg". Så känns ju det som att i en oöverskådlig framtid att man kanske skulle kunna spara 5kr/mån till ett par keramiskt färdig coatade headders, och slippa dels lindandet nu, samt i så fall om man blästrar innan och sen lägger på blöta bandage uppstår de som ena sidan kring lindade headders menar : att dom rostar inuti, det är ju även något man riskerar genom att bara polera av rosten med en vinkelkap.....

Men men....Hör och häppna. Efter ett massa framochtillbakande kring stötar/Hijackers (Summit var svindyra i frakt)blev det billiga gas ist (Ebay), och farhågorna kring att 3 tum systemet skall ta i över/under diffen löses genom sista! höjningssatsen som fanns till dessa på Rogerscustom här i gbg!! :bash:

(PS, i bild nr 2 i ovanstående inlägg ser man parkeringsbroms linan korsa avgaset undertill = vilket jag utgår ifrån kan göras bättre, några tips?? hur går era vajrar?? )
2 loud skrev:usch att linda avgasbandage på headders är lika kul som att få kvarskatt ,, ,, man får psykbryt gång på gång och när man tycker man fått bra snurr på det så viker det sig fel nånstans ,, det handlar mycket om teknik och fuktar man banden när man rullar så brukar det gå lättare , sen gäller det slutligen att fästa dom säkert både i början och slutet och där finns olika tekniker men använder du stål av någon form tänk på att det ska vara rostfritt och gärna lite kraftigare material då värmen matar du ut fort om dom är för tunna ( och till nästa bil kan jag garantera att du köper färdig coatade headders dvs dom är lackade med en skyddsfärg som sänker temperaturen

avgasbandage är bra grejor men det finns garanterat roligare saker att syssla med , och som lök på laxen så känns det slutligen som man rullat sig i gullfiber när man rullat klart dom ,, använd tunna skinnhandskar så slipper du strån under huden
Bild Pontiac Firebird Formula 400 -1976
Användarens profilbild
laregina
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3344
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 14:04
Namn: Linda Persson #116
Region: Västra
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av laregina »

Om man jämför lindade och coatade headers, vilken är skillnaden i kylvinst?
Ett ordentligt lindat rör kan kyla så mycket som 70%. Lindning och handskydd är inga problem för mig. (Lindar ju bandage på jobbet, fiskbenstekniken är snygg). Vet att man skall fukta innan också, och helst varmköra dem direkt efteråt för att torka ur bandaget så att det blir riktigt tätt. Men visst låter ett par coatade hedders som ett bra alternativ, kanske inte lika billigt dock och är kylvinsten den samma? Det känns ju inte som att det skulle vara det. Men jag är villig att bli motbevisad.

Förlåt att jag stjäl din tråd, Charly! :smile:
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av anders_1g »

laregina skrev:Om man jämför lindade och coatade headers, vilken är skillnaden i kylvinst?
Coating är en dyrare metod för att nå ungefär samma resultat som lindning. Dock håller det bättre och de flesta coatingar är betydligt bättre än lindor idag. Om man sen behöver coatingens egenskaper eller kan klara sig med lindan ska jag låta vara osagt.

Jag har lindat headers ett par gånger och här är mina erfarenheter;
- Det finns två olika bredder - satsa på den smalare till primärerna
- Det behövs två kartonger för att linda ett par normala Pontiacgrenrör
- lägg bandaget i en spann vatten så att det är genomblött när du börjar använda det. Då kan man verkligen jobba med det och sträcka det kring radierna på rören utan att det blir skrynkligt.
- skinnhandskar funkar säkert som 2Loud säger. Jag har använt vanliga diskhandskar och engångshandskar. De funkar också utmärkt - dessutom håller de dig torr med tanke på att det dryper vatten från lindan när du jobbar.
- Det kommer rosta. Vare sig du vill eller inte. Det är pga kondens som bildas när du använder motorn. Jag har som längst haft samma bandage i typ tre år med sommarkörning och när jag lyfte på den var det förhållandevis lite rost (typ lite rostfärgat här och där genom färgen. Dock inga bubblor någonstans). Blästra rören och lacka dem med en bra avgasfärg från ett känt företag - typ VHT eller liknande.
- Lås bandaget med tex rostfria eller galvade slangklämmor. Se till att det inte är någon plastbit någonstans på slangklämman eftersom det kommer smälta och ryka en massa och lukta bränd plast under de kommande 50 milen typ - jag vet detta av egen erfarenhet. :roll:
- När bandaget torkar verkar det krympa lite - det är bra. Då sitter det nämligen riktigt tight på grenröret.


- När du sen får skador på bandaget - typ att det slitits av eller liknande. Sätt en eller ett par slangklämmor där direkt så faller det inte sönder över hela primärröret. Headers är ju lite kända för att ha dålig markfrigång, så risken är stor...

Om jag märkte skillnad före och efter bandaget kom på? Nä. Ingen märkbar skillnad. Men å andra sidan mätte jag inte avgas/motorrumstemperaturer före eller innan heller. Det hjälper säkert. Framför allt hjälper det startmotorn - där märkte jag skillnad!

Lycka till!
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Min första bil, Pontiac Firebird Formula 400 1976

Inlägg av 2 loud »

Anders > 1G skrev: - Det behövs två kartonger för att linda ett par normala Pontiacgrenrör
du har inga generella råd till oss andra nu när du blivit så du och tjenis med la regina så du T.O.M kallar henne vid förnamn ? ( men jag förstår inte riktigt hur du bygger upp dina meningar ? måste va nått från den skånska myllan ?


Och linda ? Extraknäcker du på sjuka huset ? din huvudsakliga funktion här på jorden är ju att förse oss med "das tidning" och att lägga bandage på en patient har istortsätt inga likheter med detta .. allra helst där primärerna möter collectorn .. som att patienten håller ihop benen och vevar med armarna samtidigt
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Skriv svar