ett rullande problem

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

tänkte bidraga med lite bilder på eländet ..

det fixas lite under rullande sässong men vintern kommer snart och lite tänker jag ordna med
bland annat elen som synes så är det kopplat å klippt efter eget huvud av tidigare ägare ..

även motor rum skall få sig en upp fräschning ev så åker motor å låda ur för en uppsnyggning med ny färg samt ev kam axel byte .. (överlapp är på önske listan)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

ett litet ljud klipp på hur det är idag .. vad jag kan se så är det standard avgas system vanliga gjut rör samt enkel rör hela vägen till luder dämparen , detta skall bytas ut till 3" hela vägen samt lite mumsigare dämpare samt grövre slut rör ... vill ha muller inte vrål som det är idag
kvaliten är kass då det är mobil telefonen...
ligger på viddler så vetefasen hur man gör för visning direkt ... här e en länk iaf ! http://www.viddler.com/explore/kenneth67/videos/5/
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

http://www.viddler.com/explore/kenneth67/videos/6/

en ny video med ljud i lite bättre kvalitet...
och ja jag är medveten om "blå röken" därav mina planer på ett nytt motor bygge . tonen är inte riktigt så rå som i filmen verkar vara en känslig mick i kameran går ej få den gå "snällare" än på filmen trots flertalet "specialister" som vart där å skruvat .. låter gött gör den iaf ... men lite för vassa toner för mig ! :twisted: :twisted:
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

Då var det färdig åkt för detta år ... oljudet i maskin har tilltagit och jag kör nu inte mer törs helt enkelt inte med risk för eventuella titt hål i blocket har inte lyckats lokalisera varifrån det kommer ...
men misstänker starkt lyftare/ventil spel då ljudet är oberoende av varm eller kall motor .... har ej heller koll på om de e hydraul kam eller mekanisk... lager bank e det iaf inte ... då skulle de smällt för länge sedan med min gas fot !! pch olje trycket ligger på över halva skalan vid tok körd motor på tomgång ...
nåväl man får inom kort reda på vad för prylar som sitter i maskin då den skall rivas ner
kommer lite rivnings bilder efterhans som antalet delar ökar i garaget ! ...

så nu ställs pärlan av för året .. och operationerna kan ta sin början ,,,, lust gas skall visst vara bra för smärta ... :flamingdevil: :flamingdevil: ett trist tidigt slut på årets bil åka
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

ok då var lite efterforskining gjord .. lyfte på en ventil kåpan ... och fann detta gjut nr 3782461D65
ett tillägg i ungefär mitten på toppen står det GM2 om det nu kan ha ngn betydelse

och hittade på nätet denna info **
3782461....64-66...327......Camel hump,no accessory holes,160/62cc port volumes,62cc chamber
3782461X...60-63...283/327..Camel hump,no accessory holes,larger 172/64cc port volumes, 62cc chamber

som jag läser gjut nr så skulle det då vara den nedre av typerna ?? så ngn som vet ngt om dessa toppar .. vad kan man plocka ur med "rätt" grejer ... lade dock märke till en sak det var att det verkar vara himla små hål för stöt stängerna väldigt tajt så undrar om det inte kan vara dessa som slammrat !???
EDIT efter ytterligare koll på nätet *google:)* så verkar det vara den första typen av musse toppar och D 65 skall tydligen stå för gjut datum i detta fall då april 1965....
och enligt vad som kunnat läsas på några div amerikanska forum så är dom topparna inte helt vanliga heller ...,, nåja återstår att se om dom skall få vara med eller läggas på hyllan ..
efter vad jag läst så skall dessa toppar tydligen varit med upp till den 375 hästars motor som satt i corvetten ... så helt odugliga kan ju inte gammla musse toppar vara ! hehe
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: ett rullande problem

Inlägg av luva »

Kanske dags att göra lite mer efterforskningar på hela motorn? :smile: Någon har ju uppenbarligen satsat på bra grejor när de byggde den (eller inte vetat va de satte i). Eller också är hela motorn ett äldre projekt.
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

Luva skrev:Kanske dags att göra lite mer efterforskningar på hela motorn? :smile: Någon har ju uppenbarligen satsat på bra grejor när de byggde den (eller inte vetat va de satte i). Eller också är hela motorn ett äldre projekt.
jodå nog skall motorn plockas ner och studeras det blir även byte av alla lager samt ja allt annat som hör till .. sedan får man se vad som behålles och icke ...


börjar väl nästan bli en "teknik" tråd men lugna ... bilder kommer ihop med massa dumma frågor samt lösningar ;) måste dock ha bilen flyttbar ett tag till då den just nu står i fel garage med för lite plats


tog en liten närmare titt på topp locken idag och lade märke till att där sitter dubbla ventil fjädrar på dessa .. standard eller inte ??? allt ser "rent" och nytt ut så troligen är locken ordning fixade för inte så himmla massa år sedan ,,

eftersöker tekniska specar ang dessa toppar vad som går å inte går .. med 62cc förbrännings rum lär väl dock kompet vara ganska högt ?? vilket i sig kanske förklarar den inte alltför snälla gången i motorn !
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

kastar in en bild på ventileriet med de dubbla fjädrarana som troligen inte sitter orginal ..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: ett rullande problem

Inlägg av the judge »

Fjädrarna ser ut att vara singelfjädrar med damper?

Kompet har ingen direkt avgörande betydelse för motorns "gång", det har däremot kammens duration och LSA, initial förtändning (till viss del) samt att bränsle/luftblandning är korrekt och inte är för mager.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

The Judge skrev:Fjädrarna ser ut att vara singelfjädrar med damper?

Kompet har ingen direkt avgörande betydelse för motorns "gång", det har däremot kammens duration och LSA, initial förtändning (till viss del) samt att bränsle/luftblandning är korrekt och inte är för mager.
ok damper vad i hela friden är det ??

fyller på med lite info som jag fick från race shop iför motor byggnaden

vill ju ha lite överlapp då det blir så goa toner av det även om det blir på lite bekostnad av effekte å vrid på "normal" varv och det var inga bekymmer att lösa det enligt janne där .. han rekomenderade även kolvar mm som ger ett komp på 10,5:1 i kombo med ett rpm insug istället för det performer jag har idag ..

dock så är jag ännu tveksam till att behålla musse topparna men kostnaderna rasar iväg om även dessa skall bytas..

till planerna hör även ett byta av avgas systemet där headders kommer låta andningen bli lite lättare och pga plats bristen så blir det ett grövre enkel system med y klyka för delning där bak .. ett 3" eller 3,5" torde borga för lagom fritt blås ...
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: ett rullande problem

Inlägg av the judge »

En "damper" (engelska) inuti en fjäder dämpar oscillerande rörelser hos fjädern som kan få fjädern att brista på höga motorvarv.

Du har ju redan bra toppar som dessutom är eftertraktade av Chevy-folk, det är väl klart att du ska använda dessa som redan ger ett tillräckligt bra kompressionsförhållande?

För mig låter det helt vansinnigt att sätta i kolvar som gör att motorn inte kan köras på mack-soppa.

Allt över 10.0:1 i komp med järntoppar blir i stort sett okörbart, och om det dessutom talas om s.k. "dome"-kolvar så blir jag ännu mer bekymrad.
Detta är race-grejor för race-motorer som det skruvas glatt på i det oändliga, de ställer STORA krav på använt bränsle samt skickligheten hos den som "tunar" motorn, de krymper "fönstret" där motorn blir användbar.
Ingenting för "part-timers"!

Du kan använda en kam med saftigt överlapp även med 9.5:1 i komp och aldrig behöva bekymra dig för spikningar.

Och om du är ute efter att lyssna på en kam med mycket duration, varför i hela friden montera ett ENKELT avgassystem, då försvinner ju hela poängen med ditt resonemang??
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

The Judge skrev:En "damper" (engelska) inuti en fjäder dämpar oscillerande rörelser hos fjädern som kan få fjädern att brista på höga motorvarv.ok då vet jag det tyckte de såg ut som dubbla fjädrar ...

Du har ju redan bra toppar som dessutom är eftertraktade av Chevy-folk, det är väl klart att du ska använda dessa som redan ger ett tillräckligt bra kompressionsförhållande?jo jag har förstått att de musse toppar jag har inte är direkt ngn dussin vara i dagens läge men dom har ju ändå sin begränsning enligt alla förståsig påare

För mig låter det helt vansinnigt att sätta i kolvar som gör att motorn inte kan köras på mack-soppa.vad jag läst ang överlapp kammar så tappar man massa komp pga överlappet så kanske är det så att den kam som han tänkt sig behöver det kompet ??
Allt över 10.0:1 i komp med järntoppar blir i stort sett okörbart, och om det dessutom talas om s.k. "dome"-kolvar så blir jag ännu mer bekymrad.skulle en järn topp vara känsligare än en alu topp menar du ??
Detta är race-grejor för race-motorer som det skruvas glatt på i det oändliga, de ställer STORA krav på använt bränsle samt skickligheten hos den som "tunar" motorn, de krymper "fönstret" där motorn blir användbar.
Ingenting för "part-timers"!visst kan det vara så ... nu hör jag inte till typen som "glider" unt på stan i tim tal å puttrar runt på tom gång å lägger an å annan burnis .. ska de åkas så ska det åkas därav ett låd skott och en idag rejält skrammlande motor .. dvs det går mest på fullt skaft

Du kan använda en kam med saftigt överlapp även med 9.5:1 i komp och aldrig behöva bekymra dig för spikningar.

Och om du är ute efter att lyssna på en kam med mycket duration, varför i hela friden montera ett ENKELT avgassystem, då försvinner ju hela poängen med ditt resonemang?? det torde väl "rumpa" lika med ett enkel system kanske det blir "häftigare" ljud med ett dubbelt men orka vara rör mokare på en gen 3 å få till det hela vägen bak så det blir bra och då med y rör får å få bort "raggar" ljudet
på tal om ljudet så har du kikat klippet som är länkat lite längre upp ?? lite "vassare" överlapp med betydligt grövre rör inget raggar ljud inget "vrålande" utan det skall mer bara finnas där som en liten vink att där finns kräma förstår du hur jag menar ??

alla säger att det skall vara så lätt att trimma en 350 eller annan v8 men uppenbarligen så är det en massa parametrar att ta hänsyn till och jag är idel öra ngn har ju säkert redan gjort misstagen så varför skall jag göra dom en gång till ! .. har hela vintern å våren på mig att göra allt rätt i från botten och uppåt .. men kommer inte ha dineros att göra allt på en gång ..

edit x pipe heter det ju inte y rör ..
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: ett rullande problem

Inlägg av the judge »

Jag har ju ingen aning om vilka "förståsigpåare" som du lyssnar på, men har de förklarat för dig vilken begränsning dessa eftertraktade toppar skulle utgöra?
Visst, de är ju inga kandidater för TopFuel, men de är ju eftertraktade av en anledning?
Du kanske redan fått bytesförslag?

Jag vet inte heller varifrån du får din information eller vad du läser för tidskrifter?
En kam med mycket överlapp "blöder" av kompression vid låga varvtal, deras arbetsområde är ju vid ett högre varvtal än standard, och när arbetsområdet är nått så bygger ju motorn upp den kompression som förlorats på låga varv, så resonemanget om att en vassare kam skulle "rädda" situationen med för högt komp. är ju helt grundlöst?
Och du skulle ju inte köra omkring på tomgång dagarna i ända?

Järn-toppar är inte "känsligare" än alu-toppar, men järn behåller värmen, som blir effekt, bättre än alu-toppar.
I.o.m. att alu-toppar har sämre termodynamiska egenskaper så måste de ge en punkt högre kompression än järn toppar för att ge samma effekt, allt annat lika.

Självklart ska du välja det avgassystem som ger det ljud du önskar!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

min information hittar jag på div olika forum ;) samt folk som säger sig kunna detta med v8 ! .. men det finns massor med själv utnämnda experter som tror sig veta

och som sagt jag kan inte ett jota om trimma v8 men ge mig en b20 :) många säger ju att musse toppar är junk .. å duger som ankare till båten men så är uppenbarligen inte fallet ! .

jag kan med andra ord behålla mina ankare med gott samvete och nej har inte fått nåra suspekta bytes förslag
detta var det svar jag fick****
Om du vill ha ruppa ruppa kam ljud på tomgång så kan vi hjälpa till med en sådan kam samt givetvis kolvar som ger dig 10,5:1 i komp (högre skall du inte ha då du säkert vill tanka vanlig handelsbensin,
du bör du dock byta till ett RPM insug istället för det Edelbrock du har idag.****

på frågan ang topparna så undrade jag över vortech toppar istället för mussarna och fick svaret att med de vortech toppar dom brukar använda sig av så var det "lätt" att få ur 400 pållar med en "gat vänlig" flat tappet hydraul kam men som sagt då börjar det dra iväg i pengar direkt med andra toppar ..

och skulle man få spik problem så kam man väl alltid gå över å köra det förhatliga e 85?? å ligga på 6 liter milen i förbrukning *lol*
givetvis skall det vara körbart så man kanske ska sansa sig en aning med kompet då !


vad gäller avgaseriet så kan man ju lösa det som gula bilen med rören ut framför bakaxeln men inte en lösning som jag gillar riktigt ..

kanske det finns ngn här på forumet som dragit hela vägen på en gen 3 och kan posta lite bilder på hur man löst det ?? det är ju ruskigt trångt på vänster sidan där "staget" från bakaxeln går fram till lådan
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Re: ett rullande problem

Inlägg av johnny »

kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

tackar för den länken ... kikade även igenom gula farans projekt tråd dock smögs det där ihop till ett grovt sista biten .. får se hur jag gör där...

och som jag lite misstänkte så blir det mest frågor i början men det kanske är en "bra" start ?? så syns det ju senare hurvida frågorna omsätts i verkligheten ! .. :lol: :lol:
nåja öser in en fråga till .. ang motor biten när vi ändå har landat där ! .. och den gäller drivningen till kammen .. som en del förstått så ska det låte power om grejjerna hehe och undrar då över detta med gear drive till kammen kontra "vanlig" drivning med kedja å drev .. det låter ju ganska malligt om gear drive men har den fördelar nackdelar som kan vara bra att veta ?? kanske en fråga för the judge ?? :)
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: ett rullande problem

Inlägg av the judge »

Om vi säger så här, INGEN sansad motorbyggare använder "gear drive" idag.
Driftsäkerheten är alltför dålig.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

okidok ett nono med andra ord .. finns nått som kallas true roller eller ?? det är väl "dubbel" kedja va ??
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

så har insett att det inte blir nått bil åka denna sommar .. men har börjat fnula lite smått precis hemkommen med en ny generator till "häxan" billig rackare .. 1200 pengar för en delco
denna skall så klart dit å det snaraste sedan blir det till å få fart på pop up motorerna..

har letat med ljus å lykta efter den extra del till förknasaren som sätter vinkel rätt för tv kabeln .. nån som vet var denna extra pryl finns att tillgå ?? knasaren e en holley 750 med vacuum sek
och man handlar så klart av svensk handlare ;)
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
kennethta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 26 maj 2009, 20:18
Namn: Kenneth Eriksson #585
Ort: Åsarp (falköping)

Re: ett rullande problem

Inlägg av kennethta86 »

första turen i år nice ..

MEN nya skor ska det till crome spoken ska bort å då jag inte gillar "neger" fälgar så lutar det åt black spoke blir lite bus över dom fälgarna tycker jag , men mina sulor blir det problem med vill inte ha den där fula "epa" bullen min tanke var ju 295/50-15 i bak ju men det blir öken med 10" bredd då dom breddar så satans utåt ett minus et på 43 var det på dom

ngn som har tips ?? går det går det inte alternativet är 8" och 275 60 men vill ha det feta ..:) :)


bra pris på alven strax över 5 k men vill ha tips innan jag bekräftar beställningen ...
många har ingen egen åsikt ! bara motsatsen till andras
åker trans am 86 och volvo 145, 73
flyger modell plan upp till 2 meter med massa nitro å metanol ....
john deere meck på arbetstid
Skriv svar