Firebird x 3

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 992
Blev medlem: fre 19 apr 2002, 02:00
Namn: Hratch Kalousdian #94
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av hurricane »

grym tråd! kul att någon mer håller på å trimmar lite :wink:



kompressor... är det något mer gjort med motorn? eller är botten delen original?


Jag kör föresten powertrax diff, det funka bra för mig.


mvh Hurricane.
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Hurricane skrev:grym tråd! kul att någon mer håller på å trimmar lite :wink:



kompressor... är det något mer gjort med motorn? eller är botten delen original?


Jag kör föresten powertrax diff, det funka bra för mig.


mvh Hurricane.

Tack! Jo trimmat skall det vara! :grin:

Nej inte bytt något mer. Nästa sak som skall göras är avgassystem men det tar jag nog nästa år. Förra året så la jag Mycket pengar på bilen. Jag köpte trimprylar för mycket mer än vad jag köpte hela bilen för!!! :blink2:
I år blir det troligen bara bakaxeluppgradering.

Får se var jag "nöjer mig". Jag har trots allt bilen som vardagsbil sommartid och använder den dagligen. Den tar jag till jobbet varje dag och lämnar dottern på dagis etc. Blir det för trimmat så blir det oftast att man drar sig för att köra den lika ofta ("been there, done that").
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 992
Blev medlem: fre 19 apr 2002, 02:00
Namn: Hratch Kalousdian #94
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av hurricane »

Förstår exakt vad du menar med trimmandet, det inte lätt.... Man måste försöka vara förståndig....eller nått :lol:



Ja det där med att man lägger ut mer än va man köpte bilen för.... Jag har slutat räkna för några år sen :oops: men man vill inte vara som alla andra :wink:

Jag beundrar din passion för firebirds förresten, trodde jag var märkes trogen. :cool:

Hoppas vi ses på någon träff i sommar, vad sägs om springmeet i Örebro i maj? Bra träff med utställning och dragrace uppvisning.
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Märkestrohet är jag... Min första bil var en Firebird -68 Convertible. Sedan dess har det alltid funnits en Firebird i min ägo.

Det hade helt klart varit kul att träffas i sommar Hratch. Har du planerat in några tävlingar?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Som jag nämnt tidigare så kör jag Trans Amen dagligen. En bruksbil helt enkelt.

Jag har garage hemma (larmat) och garageplats på jobbet.

Idag var jag tvungen att ställa bilen på en allmän parkering i tre timmar. Gissa om någon avundsjuk idiot gjort två repor på huven!!!
Det värsta är att det är kolfiberhuv. Hade det varit dörren eller något annat hade det "bara" varit att lacka om.

Är fruktansvärt arg just nu!!!...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av anders_1g »

stryk är vad de ska. Eller nackskott.

Lider verkligen med dig!



Hur djup är repan? Kan du bara se grundfärgen i den är det ingen fara, utan då kan du lacka om den igen. Ser du svart i den är det dock surare. Då får du slipa bort och laga gelcoaten. Men inte heller det är omöjligt. Vill du inte göra det själv, brukar båt-folket eller varven som håller på med sådant vara bra på det till rimliga pengar.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
laregina
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3344
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 14:04
Namn: Linda Persson #116
Region: Västra
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av laregina »

Så sjukt tråkigt! :sad:

Ofattbart att människor kan vara så destruktivt elaka/avundsjuka. Jag hoppas att det går att fixa utan för mycket krångel.
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Efter lite polering och vaxning så har jag fått bort det värsta av reporna.
Skall lämna in bilen på lackbehandling imorgon och hoppas att det går att få bort ännu mer av det.
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Lite "Dress-up" med bla nya ventilkåpor för att matcha scoopet.

Bild
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
bakerchief
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 350
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
Namn: Johan Rasmusson
Ort: Gotland

Re: Kompressor x 2

Inlägg av bakerchief »

DAMN!!!
Nu vet jag hur jag vill att det skall se ut i mitt motorutrymme i framtiden :bash:
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

På söndag så skall Trans Amen testas på Vårgårda Dragway.

Hoppas nu bytet av bakaxelutv gör så bilen går 7.99s. Annars Måste jag ju trimma bilen mer... :bash:
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Nu behöver jag inte trimma bilen mer!!!! :lol:

Körde 7.89s idag. Hade hoppats att kapa ytterligare lite men nu har jag iaf kommit under 8 sek.
Skönt! :smile:
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Bild på när jag startar vid Vårgårda Raceway:

Bild
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
thol
Sekreterare & Guldmedlem
Sekreterare & Guldmedlem
Inlägg: 574
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
Namn: Thim Olsson
Region: Nedre Norra
Ort: Järbo

Re: Kompressor x 2

Inlägg av thol »

snygga bilder du har fått i power magazine :razz:
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

thol skrev:snygga bilder du har fått i power magazine :razz:

Jasså! Då får jag ta och köpa Power Mag. Har inte sett det själv än.
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: Kompressor x 2

Inlägg av dynaflash »

Härlig bild på -99 TA,förstår jag dig rätt att 3.90 utv känns rappare på gatan än 3.23 men det visar sig inte så mycket på tidkortet som du hoppats på.

Nu är det det kanske inte så lätt allagånger att jämföra tid från en gång till en annan på grund av olika förutsättningar,hur var 60 foot tiderna? start metod bromsade upp den eller lät converten flascha.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Jo bilen både känns och är snabbare. Men jag trodde det skulle märkas mer. Som du skriver så är det olika förutsättningar då det inte ens är samma bana jag kört på. Kan dock inte klaga på greppet någon av gångerna.
Funderar på att åka ner till Malmö Raceway en Onsdag för att se om jag kan få till någon bättre tid.

Jag provade alla möjliga sätt att starta på. Men jag har för mesig stallturbin så det blev samma resultat hur jag än startade.

Det gjorde 0.15s (201m) när jag gick från 3.23 till 3.90.

60foot gick ner och det var det som jag var ute efter. Hade 1.8 senaste.

Men det som hade gjort mest nytta på bilen är en bättre converter. Idag har jag bara 2500 i stall och skulle behöva minst 3500.
Fördelen med nuvarande converter är att den är mycket gatvänlig. Är som att köra vilken vardagsbil som helst. Det är ju dessutom så jag använder bilen mest.
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: Kompressor x 2

Inlägg av dynaflash »

Du har med störst sannolikhet hittat svagheten convertern.

Har själv en Yank 3600 stall converter i -97 o Cirkel-d 3600 till -99 TA.
Började med en TCI 3500 stall i -97 an förutom att lock up cluches gav upp efter 50 mil o delarna av den förstörde en preppad o renoverad låda på några sekunder så kände man av den mycket mer.

En yank eller cirkel-d 3600 stall jobbar mycket mjukare än typ en tci converter, först halvgas eller mer så blir det liksom hit you like a rock.

Hoppas du får fler chanser att prova.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Ja det hade gjort mycket gott med ny stallconverter. Får väl se vad som händer i vinter. Målet var att köra under 8 sek med denna bilen och det har jag gjort så jag är "klar".
Men man vet aldrig vad som händer under vintern... :roll:

Vad har du fått för tid med din Trans Am?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: Kompressor x 2

Inlägg av dynaflash »

Klar behöver ju inte vara defenetivt,man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.

Men det är nog bra att man sätter upp mål o håller sig till det, o har en bil som är hur ska man säga funktionell.

En 3600rpm stall av typ yank cirkel-d ,vigilant skulle du bli hjälpt av men svårare att få fäste o sen måste man göra de o de för att det blir oändligt o bilen är den mesta tiden i garaget.

Letade upp tidkorten vilket skämt gick inte att läsa som på ett kvitto,bläcket har blekts bort.
Besiktigade den 07-08 med dubbla keramiska cattar GM 847 cam 234-242gr o lyckades.

09 sattes 3tum dämpare +avslut ner mot marken.
Har förmig att 7,5x sek o 148km vid 201m 12,2 sek o180 km tyvär så började den misstända vid 5k .
Ännu ett optispark ras.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Då körde du lika som min förra Trans Am (-94).

Kommer du ihåg hur långt (rpm) du kan bromsa upp dina turbiner?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: Kompressor x 2

Inlägg av dynaflash »

Tyvär har jag inte haft möjlighet att testa specielt mycket på klistrad bana vilket förmodligen kan ge ett annat resultat.

Men med högst vetenskapliga metoder :smile: G-Tech o hur hårt rumptrycket är.

Verkar som att ha ca 1500rpm o låta convertern så att säga flascha,måste ha ordentligt värmda M/T.
minst dåligt för gatan.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Jag har haft några Firebirds med olika stallconverters och jag har nog kommit fram till att starta på halva stallspeedrpm (som utlovas) så blir det bra starter. Då på klistrad bana.
Alltså, har man converter på 3000rpm så startar man på 1500rpm.

Men jag var lite nyfiken på hur långt du kan bromsa upp din converter innan bakhjulen släpper?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: Kompressor x 2

Inlägg av dynaflash »

Med linelock värmda M/T 3k.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: Kompressor x 2

Inlägg av dynaflash »

Stallvarv på en converter kan variera på samma conv beroende på flera faktorer, bilens vikt.

Det som kännetecknar en bra converter när gäller vår typ av bil o aut så skall den vara flexibel gentemot hur mycket man gasar o varvtal.

Typ en tci converter som är en ombygg converter en lock up tillhörande en 4 cyl motor ,jobbar inte lika mjukt o effektivt o en lock up ger upp.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompressor x 2

Inlägg av formula »

Nu är jag anmäld till EDRS (European Drag Racing Series) 5-6 Juli.
Kör i klassen ET Pro.

Skall bli riktigt kul! :grin:
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Firebird x 3

Inlägg av formula »

Tävlingen gick OK och bilen fungerade som den skulle. :cool:
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Firebird x 3

Inlägg av formula »

Har köpt en till Firebird (Trans Am). Tanken med denna bilen är att ha den till ET / Bracket Racing.
Mer info kommer. Behåller givetvis mina andra Firebirdar.
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Firebird x 3

Inlägg av formula »

Vägning av nya bilen så jag vet vilken vikt den startade på. Undrar hur mycket man kan lätta den.

Bild
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
ewald
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 14 okt 2001, 02:00
Namn: Ewald Lemke #196
Region: Västra
Ort: Molkom, Värmland

Re: Firebird x 3

Inlägg av ewald »

Vad blev det för vikt på bilen :bash: ?
No. 196, Ewald Lemke
Skriv svar