Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Hej alla! Är ny medlem på Tacs så nu tänkte jag berätta lite om min bil en Firebird 1971 som jag köpte 2006. Den har en 455 0,30 borr,högkomps kolvar,edelbrock Torker insug,Holley 750Dp,hooker headers,Comp-cams 268H,Th 350 racepreppad av Eat dom har även gjordt om turbinen till högre stall varv 1800-2000rpm,nu i vinter har den åxå fått en EATON lamelldiff broms å nya bladfjädrar och tillhörande bussningar,Har gjort lite annat med bilen åxå som jag tänkte lägga upp lite bilder på. :threadz: :grin:
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Här kommer lite andra bilder på bilen. Hoppas ni gillar den för det gör jag :angle: Motorn ska få nya tändkablar Accel 8mm och en ny luftburk som redan är monterad
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kill bill den ons 08 apr 2009, 18:06, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av fredrick »

Mycket snyggt! Är det originalstolarna i? Undrar bara nämligen för jag har nackstöd till mina som ligger här hemma och jag har för mig att nackstöden bara fanns på årsmodell -70.
Jag tycker du skall försöka måla grillen i samma kulör som bilen. Blir lite råare stuk då. Fast det är ju en smaksak.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Här visar jag lite bilder på vad jag har gjort förra sommaren med bilen.Jag vart tvungen att plocka ur motor å vxl-låda för att vxl lådan rasade+att förra ägarn hade SLARVAT nå fruktansvärt med motorfästena,så det blev till att tillverka nya :angry: . Jag tror att det mest troligt har suttit en sexa i den här å när dom har bytt motor så tog dom å satte dit nå fästen som inte alls passade...typ det dom hade på garage hyllan just då...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Fredrick skrev:Mycket snyggt! Är det originalstolarna i? Undrar bara nämligen för jag har nackstöd till mina som ligger här hemma och jag har för mig att nackstöden bara fanns på årsmodell -70.
Jag tycker du skall försöka måla grillen i samma kulör som bilen. Blir lite råare stuk då. Fast det är ju en smaksak.
Jag vet faktist inte om det är originalstolar i bilen. Och angående grillen så vet jag inte hur jag skall göra men för tillfället låter jag det nog se ut så där :grin:
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Här är lite bilder på hur det såg ut innan och vid demontering av front. Tyvärr hade jag inga bilder på när jag blästrat kylar ram, mellan axel+diverse front detaljer men jag har bilder på när det är målat. När jag sedan började montera allt så satte jag nya bultar överallt(i fronten) och jag passade även på att montera en oljekylare som syns på en bild till den nya vxl lådan,till den så drog jag hydral slangar från lådan med pressade kopplingar. :grin:
Till kylarramen köpte jag såklart ny bussnings sats så det blev fin fint! När jag ändå skulle byta låda så passade jag på att byta ut den till en med BOP mönster,det passar och ser ju så mycket bättre ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Idag fick jag min flexibla oljesticka till växel lådan den verkade faktist vara riktigt rejäl! Stålomspunnen slang och dubbla O ringar nertill. Beställde från USA dom skickade den 20090402 och den kom fram 20090409 en vecka!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Tänkte nu lägga ut lite bilder på när jag tagit lös bakaxeln,bromstrummor och lite andra bakvagn grejjer. Bromssköldar å annat har jag blästrat å dom blev riktigt fina,dom såg inge fin ut innan...

Men när jag skulle ta lös dom främre bultarna som håller fast fjäderpaketet framtill så blev det till att plocka fram vinkelslipen...2 av 3 bultar fick jag lös ganska lätt men den sista fick jag slipa ner för att den snurrade runt bara :evil:.Men efter många svordomar så lossnade dom.Sen beställde jag 6 st nya bultar å brickor så ihopsättningen var inga problem. Bultarna till upphängningen bak var inte lika jobbiga att få lös iaf som tur var,så dom kunde jag återanvända. Nu får jag nog en bil som är bättre på vägen än innan,bussingarna som satt på förut var helt slut både fram och bak+att centrumniten och ett blad var av på ett av paketen så det kan ju iaf inte bli sämre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av hardly »

Jag ser att dina nya fjäderpaket ser ut som mina nya (och gamla). Dvs gänga och mutter på styrpinnens undersida. Hur passar dom mot plattan som håller fjäder/stötdämparen?
I mitt fall är hålet för stort så det glappar och jag funderar på att fixa nån styrning i form av en rund mutter att skruva dit för att få passning.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Hej Hardly! Mina passade faktist ganska bra så det blir nog inte nån åtgärd av det. :thumbup:
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Men man hade nog kunnat göra nån lösning kanske som din om man vill för det var ju inte 100% ,visst är hålet lite större än bulten i min åxå men inte tror jag att det har någon större betydelse eller?
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av hardly »

Har du nått gummi mellanlägg på upp och nersida av fjäder paketet eller kör du utan? Min låg det gummi på och jag misstänker att det kan vara det som var orsaken till mitt problem kanske. Ska fixa lite bilder på mina "nyckelhål" i platta till imorgon.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Vilket problem hade du? Jag hade och har gummi mellanlägg både uppe och nere, men nu till det nya paketet har jag satt Polyuretan "Energy Suspension" å i dom så satt det en stålhylsa i nedre gummit som passade ganska bra mot muttern. Få se hur det funkar har inte hunnit prova än har lite grann kvar att göra innan vårmönstringen!
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Här har jag monterat bakaxel å allt. Gjorde åxå nya bromsrör. Axeln fick även nya drivaxellager å packboxar jag behöll original utväxlingen tills vidare . Nu är det bara att lufta bromsarna å fylla olja så ska den delen vara avklarad, nu väntar jag på mina ljuddämpare så att jag kan göra en insats me avgassystemet,det blir 2,5 tum med en liten Trush-ljuddämpare på varje rör,hoppas det blir gött ljud :grin: Sen ska jag ta itu med tändkabeldragningen och montera den nya flexibla oljestickan få se hur den passar? En bild på nya lådan från EAT monterad fick inte me bilden tidigare,och en bild på när motorfästet är målat å klart
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Idag har jag gjort lite grann igen. Luftat bakbromsarna, monterat tändkabelsatsen och satt dit kontakt stycken till strålkastarna fram, den tidigare ägarn hade bara satt dit kablarna direkt på glödlampan och det är ju ingen hit när man ska byta glödlampa. Så nu vart det mycket bättre,jag köpte Hellas kontakt stycke. Hoppas att ljuddämparna kommer före helgen så att man kan sätta igång med avgassystemet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
73_firebird
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 15 jan 2003, 18:18
Namn: Andreas Mårtensson #558
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av 73_firebird »

Tycker mig känna igen bilen. Kommer den från Ystad?
/Andreas
Dodge Coronet 440 1968 - Pontiac Wannabe
Pontiac Firebird 1973 - Såld
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Jo den är köpt i Ystad.
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Hardly skrev:Har du nått gummi mellanlägg på upp och nersida av fjäder paketet eller kör du utan? Min låg det gummi på och jag misstänker att det kan vara det som var orsaken till mitt problem kanske. Ska fixa lite bilder på mina "nyckelhål" i platta till imorgon.
Hur gick det med dom där bilderna? Vad hade du för problem med dina fjädrar :que:
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Nu har jag fått dit den nya olje-stickan å den passade fint i lådan,man får hoppas att den håller tätt. Orkade inte börja med nåt alltför avancerat fäste till den så jag skruvade helt enkelt bara fast den i torpedväggen.Det vart faktist ganska bra tycker jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av hardly »

Nu äntligen har jag fixat bild på nyckehålet......
www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=17825&mode=view
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av formula »

Mycket fint bil du har! Bra jobbat med den. Jag börjar sakna min gamla 71a lite... :cry:
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Nu en uppdatering igen. Har nu byggt klart avgassystemet och det vart faktist bra ljud nivå. Köpte färdiga bakaxelböjar från Hansen och dom passade finfint! Tyvärr så hade jag inget mer material att bygga med så det fick bli ett avslut före bränsletanken,tanken är att göra nånting åt det för att jag har besiktning på fredag och dom gillar nog inte att det ser ut så här.
P5021792.JPG
P5021793.JPG
P5021794.JPG
En provtur har jag hunnit med,och diffen fungerar utmärkt
P5021806.JPG
Den ritar kolmaskar på bägge hjulen och inget missljud eller vinande från klumpen. Den drar lös på bägge hjulen direkt fast man har lite fart på bilen,med ettans växel så det är godkänt :grin:

Den nya oljestickan håller tätt vid lådan så det var bra.
P5021801.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Formula skrev:Mycket fint bil du har! Bra jobbat med den. Jag börjar sakna min gamla 71a lite... :cry:
Man tackar :thumbup:
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

Nu är bilen äntligen besiktigad å klar :grin: Fick negativt på frambromsar och C:O halten som var 6.0! Men det grejjades med lite K-sprit+att jag skruvade ner tomgången lite grann och nya bromsklossar. Så nu är det bara att njuta av den kommande sommaren. :ybanger:
DSC011111.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av 2 loud »

K-sprit ??? varför det när var å varannan mack har E-85 ? gissa liter priset på en liter K doja vs E-85 :bash: :bash:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av hardly »

2 loud skrev:K-sprit ??? varför det när var å varannan mack har E-85 ? gissa liter priset på en liter K doja vs E-85 :bash: :bash:
Varför inte justera fuggen efter motorn så man får ut mesta möjliga effekt till minsta möjliga förbrukning?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av 2 loud »

Hardly skrev:
2 loud skrev:K-sprit ??? varför det när var å varannan mack har E-85 ? gissa liter priset på en liter K doja vs E-85 :bash: :bash:
Varför inte justera fuggen efter motorn så man får ut mesta möjliga effekt till minsta möjliga förbrukning?
SJÄLVKLART bästa alternativet men knappast nått att rekommendera till någon som gör genvägar redan här ,,
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
kill bill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 14:38
Namn: Lasse Uusimaa
Ort: Malmberget

Re: Pontiac Firebird 1971 Lite fix

Inlägg av kill bill »

2 loud skrev:
Hardly skrev:
2 loud skrev:K-sprit ??? varför det när var å varannan mack har E-85 ? gissa liter priset på en liter K doja vs E-85 :bash: :bash:
Varför inte justera fuggen efter motorn så man får ut mesta möjliga effekt till minsta möjliga förbrukning?
SJÄLVKLART bästa alternativet men knappast nått att rekommendera till någon som gör genvägar redan här ,,
ABSOLUT hade jag velat ha en förgasare som är OPTIMALT inställd,men tyvärr så har jag inte lagt ner tid på det ,för att bilen har gått och går fint på tomgång och den har ett jättefint gassvar både på mellan registret och på botten .
Skriv svar