Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
lilltingiz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 146
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 20:00
Namn: Jonny Tingshagen
Ort: Örebro

Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av lilltingiz »

Totalrenoveringen har börjat med mina firebird 75:a. Nytt golv är beställt, ny bakstam finns, nya bakskärmar, fräscha beg framskärmar, dörrar & baklucka. Ja denna Firebird kommer nog bli som by i karossen. Har du/ni bytt golv på en sån här rackare nån gång så kom gärna med lite tips =)
Håller även på att riva ner motorn då jag ska byta toppar & vässa motorn lite.

Det jag har gjort hittills är att skära bort bakstam, bagageutrymme(nytt är beställt i originalutförande) ena tröskeln håller jag på att byta just nu. Det är tråkigt vad rosten hittar snabbt till en Svensksåld Firebird :/ Men jag har gett mig F-N på att få bilen i toppskick. Det som saknas för mig så bilen blir komplett är nedre delen till framspoilern (valance panel) samt grillhalvorna till 70-73ans front. Jag ska ha den fronten då jag tycker den är mkt snyggare =) Nån som har dessa delar till salu så hojta till :D

Hämtade idag 8/2-09 ut min beg högerdörr. Så gott som rostfri :D
DSC_0191.JPG
Beställde idag fredag den 13:e ny bladfjädrar till bilen, 4 blads Trans am Fjädrarna =) Kommer bli rart :D


Hämtade idag ut min vänster framskärm som jag köpt begagnad på nätet :D Bara att dra in den på blästring nu!!!


Köpte även idag 16/2-09 nya innerskärmar bak till bilen, kommer bli riktigt bra =) Se bilderna nedan!
8585_000000TUTsI5.jpg
Började idag 15/2-09 att svetsa dit den nya tröskeln, mkt jobb & svårt att måtta in den. Men det tar sig :D
DSC_0188.JPG
DSC_0191.JPG
Bifogar lite bilder!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilltingiz den lör 28 feb 2009, 11:45, redigerad totalt 13 gång.
Mvh Jonny
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av luva »

Roligt att se en svensksåld Firebird som "räddas". Håller med dig, det är klart det går att få även rosthögar i toppskick bara men ger sig f*n på det.
Hur lång tidsplan har du? Jag antar att det inte blir till våren iaf. :grin:

Angående golvet så är det viktigt att mäta, mäta och mäta igen och kolla passformen på ekonomiplåten innan du börjar skära. Och skär inte bort all plåt på en gång, spara någon/några centimeter, droppa ner den nya plåten i hålet och ritsa/skär ett mer exakt snitt kant-i-kant. Släng inte bort de bortskurna resterna med en gång, speciellt om du inte är så van vid bilplåtslageri. De är alltid bra att ha om det skulle bli fel och du behöver något att jämföra med eller mäta på.

Kom ihåg att fotgrafera mycket som stöd för minnet. (och för att publicera här) :smile:
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av hardly »

Söker du i www.bildelsbasen.se så verka Granaths Bildelar i Jönköping ha ett helt Formula frontclip som kanske skulle passa dig?
Lite mossigt kanske men....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
lilltingiz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 146
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 20:00
Namn: Jonny Tingshagen
Ort: Örebro

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av lilltingiz »

Luva skrev:Roligt att se en svensksåld Firebird som "räddas". Håller med dig, det är klart det går att få även rosthögar i toppskick bara men ger sig f*n på det.
Hur lång tidsplan har du? Jag antar att det inte blir till våren iaf. :grin:

Angående golvet så är det viktigt att mäta, mäta och mäta igen och kolla passformen på ekonomiplåten innan du börjar skära. Och skär inte bort all plåt på en gång, spara någon/några centimeter, droppa ner den nya plåten i hålet och ritsa/skär ett mer exakt snitt kant-i-kant. Släng inte bort de bortskurna resterna med en gång, speciellt om du inte är så van vid bilplåtslageri. De är alltid bra att ha om det skulle bli fel och du behöver något att jämföra med eller mäta på.

Kom ihåg att fotgrafera mycket som stöd för minnet. (och för att publicera här) :smile:

Kul att få lite stöd i projektet =) Jo jag har hört att man ska vara lite försiktig så man inte skär bort fö mkt. Tur att brorsan är plåtslgare :D
Jag siktar att plåten skall vara på plats till sommaren iaf. juli nånstans men kommer inte vara rullbar dock =/ Men men tar hellre lite tid på mig & får den PERFEKT =)

/Jonny
Mvh Jonny
Användarens profilbild
lilltingiz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 146
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 20:00
Namn: Jonny Tingshagen
Ort: Örebro

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av lilltingiz »

Hardly skrev:Söker du i http://www.bildelsbasen.se så verka Granaths Bildelar i Jönköping ha ett helt Formula frontclip som kanske skulle passa dig?
Lite mossigt kanske men....
Man bugar & bockar.
Fick tag i dessa delar. dem ville dock inte släppa bara grillhalvorna. dem ville bli av med hela kittet. Men men så är det. =)

Mvh Jonny
Mvh Jonny
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av hardly »

Kul. Hoppas grejerna var i hyggligt skick. Var fanns resten av biilen tro?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
lilltingiz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 146
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 20:00
Namn: Jonny Tingshagen
Ort: Örebro

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av lilltingiz »

Hardly skrev:Kul. Hoppas grejerna var i hyggligt skick. Var fanns resten av biilen tro?
Tänkte du på delarna som jag köpte??+ Ja du den existerar nog inte :D
Mvh Jonny
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av azguz »

LillTingiz skrev:
Hardly skrev:Kul. Hoppas grejerna var i hyggligt skick. Var fanns resten av biilen tro?
Tänkte du på delarna som jag köpte??+ Ja du den existerar nog inte :D
Hehe, mineralerna har återgott till kretsloppet troligen :love:
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
lilltingiz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 146
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 20:00
Namn: Jonny Tingshagen
Ort: Örebro

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av lilltingiz »

azguz skrev:
LillTingiz skrev:
Hardly skrev:Kul. Hoppas grejerna var i hyggligt skick. Var fanns resten av biilen tro?
Tänkte du på delarna som jag köpte??+ Ja du den existerar nog inte :D
Hehe, mineralerna har återgott till kretsloppet troligen :love:

haha måste nog vara så =) Själv käåmpar man på så att ödet inte blir samma för sin egna bil =)
Mvh Jonny
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av hardly »

Du köpte alltså inte grejena på Granaths eller?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
lilltingiz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 146
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 20:00
Namn: Jonny Tingshagen
Ort: Örebro

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av lilltingiz »

jo jag ska ha dem... få se när jag planerar att hämta dem bara... Men dem skulle hålla dem.

Mvh Lilltingiz
Mvh Jonny
montmorcey
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 13:06
Namn: Samuel Gröning
Ort: Uddevalla

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av montmorcey »

Fan va roligt! kommer att bli kanon! hur har du tänkt göra med motorn? helrenovering på den med??

//Samuel
-My hat blew off, daddy!

-I hope your goddamn head was in it!
montmorcey
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 13:06
Namn: Samuel Gröning
Ort: Uddevalla

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av montmorcey »

hallå eller? jag fick änna svar på min fråga ovan när jag läste lite mer ordentligt:)
-My hat blew off, daddy!

-I hope your goddamn head was in it!
Användarens profilbild
lilltingiz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 146
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 20:00
Namn: Jonny Tingshagen
Ort: Örebro

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av lilltingiz »

montmorcey skrev:hallå eller? jag fick änna svar på min fråga ovan när jag läste lite mer ordentligt:)
hehe jo det blir totalrenovering & trimning :D

Vill ju ha lite dra i den!

/Lilltingiz
Mvh Jonny
Användarens profilbild
mcwik
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 10:14
Namn: Mikael Wik
Ort: Vasa/Finland

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av mcwik »

Ser grymt ur, keep up the good work! :thumbup:
-71 Pontiac Firebird
-71 400 (Projekt)
Användarens profilbild
lilltingiz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 146
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 20:00
Namn: Jonny Tingshagen
Ort: Örebro

Re: Pontiac Firebird 75:a totalrenovering

Inlägg av lilltingiz »

LillTingiz skrev:Totalrenoveringen har börjat med mina firebird 75:a. Nytt golv är beställt, ny bakstam finns, nya bakskärmar, fräscha beg framskärmar, dörrar & baklucka. Ja denna Firebird kommer nog bli som by i karossen. Har du/ni bytt golv på en sån här rackare nån gång så kom gärna med lite tips =)
Håller även på att riva ner motorn då jag ska byta toppar & vässa motorn lite.

Det jag har gjort hittills är att skära bort bakstam, bagageutrymme(nytt är beställt i originalutförande) ena tröskeln håller jag på att byta just nu. Det är tråkigt vad rosten hittar snabbt till en Svensksåld Firebird :/ Men jag har gett mig F-N på att få bilen i toppskick. Det som saknas för mig så bilen blir komplett är nedre delen till framspoilern (valance panel) samt grillhalvorna till 70-73ans front. Jag ska ha den fronten då jag tycker den är mkt snyggare =) Nån som har dessa delar till salu så hojta till :D

Hämtade idag 8/2-09 ut min beg högerdörr. Så gott som rostfri :D
DSC_0191.JPG
Beställde idag fredag den 13:e ny bladfjädrar till bilen, 4 blads Trans am Fjädrarna =) Kommer bli rart :D


Hämtade idag ut min vänster framskärm som jag köpt begagnad på nätet :D Bara att dra in den på blästring nu!!!


Köpte även idag 16/2-09 nya innerskärmar bak till bilen, kommer bli riktigt bra =) Se bilderna nedan!
8585_000000TUTsI5.jpg
Började idag 15/2-09 att svetsa dit den nya tröskeln, mkt jobb & svårt att måtta in den. Men det tar sig :D
DSC_0188.JPG
DSC_0191.JPG
Började idag att skära bort ena bakskärmen & fila lite på balkar så dem blir fina.. Känns bra men mycket pill så man inte skär bort för mycket... Nån som har erfarenhet av att byta bakskrämar? Slår dem sig lät när man svetsar i dem?


Bifogar lite bilder!
Mvh Jonny
Skriv svar