Trans am -74, massor med "små"plock!
Moderator: Moderators
- thunderbolt
- Medlem
- Inlägg: 598
- Blev medlem: mån 08 aug 2005, 21:22
- Namn: Peter Andersson
- Region: Södra
- Ort: Klippan
Trans am -74, massor med "små"plock!
Jag har nu precis fått hem min trans am från rostlagning/lack, kaross och fram/bakvagn är nästan helt ihop satta och klara, men så som inredning, motor, låda och elsystem återstår. Den ser i alla fall ut som en bil.
Jag startar denna projekttråd för jag kommer ha massor med frågor tror jag, detta är nämligen den första bilen som jag sätter ihop.
Kommer med bilder och mer info snart, skapar tråden nu för annars finns det risk att det inte blir av, så pass bra känner jag mig själv!
Kort om bilen: En -74 års Pontiac Firebird Trans Am, som togs i bruk i Sverige 1975-06-13, såldes dock ny i Pleasantville som ligger precis söder om New York, bilen var inte direkt gammal när den kom till Sverige! Bilen ägdes sedan 80-talet av min far som dock dog år 2004, allt för ung, jag tog då över bilen och hade som mål att renovera den, men tiden försvinner fort och de egna kunskaperna lite fattiga...
Min far köpte som sagt bilen runt mitten på 80-talet, dock blev det inte mycket körande, för motor var inte riktigt frisk till slut så plockades den halvt ner, men sedan kom familj och jobb ivägen och bilen blev stående. Jag har nog fastställt orsaken varför den inte riktigt ville för någon tidigare ägare hade installerat en ram-air IV kam i helt original 455 från -74, alltså en lågkompad motor och en bakaxel-utv. på 3,08:1 och standard turbin, inte den bästa bästa miljön för denna kam, min far tog nog också samma slutsats eller efterforskning bland släkt och bekanta.
Bilder kommer snart!
Jag startar denna projekttråd för jag kommer ha massor med frågor tror jag, detta är nämligen den första bilen som jag sätter ihop.
Kommer med bilder och mer info snart, skapar tråden nu för annars finns det risk att det inte blir av, så pass bra känner jag mig själv!
Kort om bilen: En -74 års Pontiac Firebird Trans Am, som togs i bruk i Sverige 1975-06-13, såldes dock ny i Pleasantville som ligger precis söder om New York, bilen var inte direkt gammal när den kom till Sverige! Bilen ägdes sedan 80-talet av min far som dock dog år 2004, allt för ung, jag tog då över bilen och hade som mål att renovera den, men tiden försvinner fort och de egna kunskaperna lite fattiga...
Min far köpte som sagt bilen runt mitten på 80-talet, dock blev det inte mycket körande, för motor var inte riktigt frisk till slut så plockades den halvt ner, men sedan kom familj och jobb ivägen och bilen blev stående. Jag har nog fastställt orsaken varför den inte riktigt ville för någon tidigare ägare hade installerat en ram-air IV kam i helt original 455 från -74, alltså en lågkompad motor och en bakaxel-utv. på 3,08:1 och standard turbin, inte den bästa bästa miljön för denna kam, min far tog nog också samma slutsats eller efterforskning bland släkt och bekanta.
Bilder kommer snart!
- thunderbolt
- Medlem
- Inlägg: 598
- Blev medlem: mån 08 aug 2005, 21:22
- Namn: Peter Andersson
- Region: Södra
- Ort: Klippan
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
Äntligen uppdatering! Herregud vad lång tid det skulle ta, bättre sent än aldrig i alla fall.
Inte de finaste fälgarna röda Rally II, så fruktansvärt fult med röda! Har dock hört att Rally II fälgar kunde beställas med bilens färg, någon som vet något mer om det Jag funderar på om jag ska renovera dessa fälgarna eller köpa någon annan sorts fälgar, har dock inte hittat några som jag har fastnat för, förslag välkomnas gärna!
Lite nya saker som kom idag, från Ram Air Restoration, Billet remhjul pulverlackade svarta för den "original" utseendet och känslan och så kromade ventilkåpor, kanske inte direkt original men lite bling-bling får man ha, dock ska man inte överdriva. Beställde också med två gummi-packningar som man fick billigare med ventilkåporna sen om det är något bra återstår att se. Denna firman är mycket bra att beställa av, de var t.o.m så snälla att de skrev ner värdet på paketet så det blev billigare moms (jag vet det finns en risk med det).
Liten fin bonus jag fick med paket, dock skulle det varit bättre med en M. Det roligaste var ju att de besvärar sig med att använda en Svensk nummerskylt.
Det var egentligen fel paket som kom för jag väntar på ett annat med lite detaljer så jag kan börja montera ihop bilen.
Inte de finaste fälgarna röda Rally II, så fruktansvärt fult med röda! Har dock hört att Rally II fälgar kunde beställas med bilens färg, någon som vet något mer om det Jag funderar på om jag ska renovera dessa fälgarna eller köpa någon annan sorts fälgar, har dock inte hittat några som jag har fastnat för, förslag välkomnas gärna!
Lite nya saker som kom idag, från Ram Air Restoration, Billet remhjul pulverlackade svarta för den "original" utseendet och känslan och så kromade ventilkåpor, kanske inte direkt original men lite bling-bling får man ha, dock ska man inte överdriva. Beställde också med två gummi-packningar som man fick billigare med ventilkåporna sen om det är något bra återstår att se. Denna firman är mycket bra att beställa av, de var t.o.m så snälla att de skrev ner värdet på paketet så det blev billigare moms (jag vet det finns en risk med det).
Liten fin bonus jag fick med paket, dock skulle det varit bättre med en M. Det roligaste var ju att de besvärar sig med att använda en Svensk nummerskylt.
Det var egentligen fel paket som kom för jag väntar på ett annat med lite detaljer så jag kan börja montera ihop bilen.
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
underbar årsmodell och alldeles underbart vacker färg!
Jag kan spå in i framtiden; Så här kommer den se ut när den blir klar. Ungefär.
Jag kan spå in i framtiden; Så här kommer den se ut när den blir klar. Ungefär.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- lilltingiz
- Registrerad
- Inlägg: 146
- Blev medlem: mån 05 jan 2009, 20:00
- Namn: Jonny Tingshagen
- Ort: Örebro
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
Grymt fin blir den!! Längtar tills man kan börja plocka ihop sin egen =)
Tummen upp
Tummen upp
Mvh Jonny
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
Ser ut som bra utgångsmateriel - skall bli kul att följa projektet!
Anders, sidospår visserligen, men hur går det med din svängjänk? Blir det några ban-varv för egen maskin i år?
Anders, sidospår visserligen, men hur går det med din svängjänk? Blir det några ban-varv för egen maskin i år?
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- motörhead
- Registrerad
- Inlägg: 136
- Blev medlem: tor 05 apr 2007, 16:24
- Namn: Morgen Lindberg
- Ort: Sjöbo
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
Om Rallye fälgarna kunde beställas i bilens färg?
Svar: Ja! Iaf 1976
Ska faktiskt måla mina egna i bilens färg, hur fräckt som helst!
Svar: Ja! Iaf 1976
Ska faktiskt måla mina egna i bilens färg, hur fräckt som helst!
Pontiac Formula -76
Dodge D100 Pickup -71
Dodge D100 Pickup -71
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
Rallye II fälgarna kan bli hur fina som helst, dessutom passar dom till bilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
- carl
- Registrerad
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 13:14
- Namn: Carl Mejerman
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
Ram Air Restoration...
Visst är dom trevliga när dom svarar. Jag köpte mina R/A grenrör därifrån samt ett väldans dyrt dubbelt avgassystem som skulle va anpassat just till min motorkombination gällande burkar o allt.
När jag väl fick "skiten" så visst passade grenrören som dom skulle men resten... Såg ut som en prao hade bockat rören och burkarna var toktjocka (givetvis utlovades bra markfrigång) Det slutade med att jag åkte med alltihop i lådor till en avgasfirma här i göteborg som fick kapa o lappa ihop det.
Så idag sitter systemet på bilen, med kass markfrigång efter monteringsfirman bara var bra på att ta betalt, inte på att svetsa.
Systemet har idag med grenrör och allt kostat mig ca 20k och det suger kaninballe.
Världens resonans vis 2500 rpm.
Nej det är inte min fjädring som är kass, nytt runt om inkl bladfjädrar osv..
Enda anledningen varför jag bytte ut mitt gamla var just passformen och markfrigången...
Så.. nu har jag fått skriva av mig lite om dom.. Fast resten är nog bra... kanske.
Visst är dom trevliga när dom svarar. Jag köpte mina R/A grenrör därifrån samt ett väldans dyrt dubbelt avgassystem som skulle va anpassat just till min motorkombination gällande burkar o allt.
När jag väl fick "skiten" så visst passade grenrören som dom skulle men resten... Såg ut som en prao hade bockat rören och burkarna var toktjocka (givetvis utlovades bra markfrigång) Det slutade med att jag åkte med alltihop i lådor till en avgasfirma här i göteborg som fick kapa o lappa ihop det.
Så idag sitter systemet på bilen, med kass markfrigång efter monteringsfirman bara var bra på att ta betalt, inte på att svetsa.
Systemet har idag med grenrör och allt kostat mig ca 20k och det suger kaninballe.
Världens resonans vis 2500 rpm.
Nej det är inte min fjädring som är kass, nytt runt om inkl bladfjädrar osv..
Enda anledningen varför jag bytte ut mitt gamla var just passformen och markfrigången...
Så.. nu har jag fått skriva av mig lite om dom.. Fast resten är nog bra... kanske.
Trans Am "Bandit" 1977
..och en Golf
..och en Golf
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
Du skulle satsat på ett pypes system istället, har hört mycket gott om deras system!
http://www.pypesexhaust.com/sys-fb1.html
http://www.pypesexhaust.com/sys-fb1.html
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
- thunderbolt
- Medlem
- Inlägg: 598
- Blev medlem: mån 08 aug 2005, 21:22
- Namn: Peter Andersson
- Region: Södra
- Ort: Klippan
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
Tråkigt med ditt avgassystem Carl, jag tyckte i alla fall att jag fick bra service från dem, men jag kan ju bara tala för mig själv.
Det avgassystemet jag själv köpt kommer från Pypes och sedan R/A grenrör som tidigare är köpta från Ram Air Restoration. Pypes systemet ska ha bra passform enligt flera från klubben så jag hoppas det går smärtfritt att installera.
Visst är de snygga inget snack om saken!
Nu i helgen hade jag tänkt börja på allvar med bilen men går man inte och blir sjuk då, så nu ligger jag hemma med världen förkylning, man kan ha roligare...
Det avgassystemet jag själv köpt kommer från Pypes och sedan R/A grenrör som tidigare är köpta från Ram Air Restoration. Pypes systemet ska ha bra passform enligt flera från klubben så jag hoppas det går smärtfritt att installera.
DonLeone skrev:Rallye II fälgarna kan bli hur fina som helst, dessutom passar dom till bilen.
Visst är de snygga inget snack om saken!
Nu i helgen hade jag tänkt börja på allvar med bilen men går man inte och blir sjuk då, så nu ligger jag hemma med världen förkylning, man kan ha roligare...
- carl
- Registrerad
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 13:14
- Namn: Carl Mejerman
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Trans am -74, massor med "små"plock!
Jo min garagegranne köpte i samma veva ett system från Pypes.
Passformen var väl inte bolt on direkt men ljusår bättre än vad jag fick. Efter lite kapande och anpassande gick hans på relativt smärtfritt, bra burkar o allt gällande ljud o markfrigång. Anledningen varför jag valde det nästan dubbelt så dyra från ramair restoration var just deras uppspacklade historia om hur bra det var..
Jaja man kan ju bara glädja sig åt att folk som läser det här inte gör samma misstag.
Passformen var väl inte bolt on direkt men ljusår bättre än vad jag fick. Efter lite kapande och anpassande gick hans på relativt smärtfritt, bra burkar o allt gällande ljud o markfrigång. Anledningen varför jag valde det nästan dubbelt så dyra från ramair restoration var just deras uppspacklade historia om hur bra det var..
Jaja man kan ju bara glädja sig åt att folk som läser det här inte gör samma misstag.
Trans Am "Bandit" 1977
..och en Golf
..och en Golf