Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Firebird -93 V6 - Bruks ´bird (Murphy på besök)

Inlägg av chrilleg »

Tänkte lägga upp lite info om min fina firebird! Jag har gått och trånat efter en f-body i många många år och äntligen har jag en i mitt garage!

Det är en Firebird från -93 med 3,4 liters sexan kopplad till en automatlåda. Den har haft 3 ägare och passerade nyligen 13.000 mil.
Den är i det stora hela i orginalskick. Det jag känner till är:
- Tonade sido- och framblinkers.
- Täckpluggar i fronten där pos.ljus brukade sitta. Positionsljusen består numer av dioder som monterats i ovankant på pop-up-ljusen... ser ut som ögonbryn :cool:
- Det finns kablage draget från motorrummet som ser ut som ström till ett slutsteg... Finns också en mystisk "bula" under golvet på passagerarsidan, så jag misstänker det ligger ett slutsteg där och lurar. Inte undra på att det är så bra ljud - trots orginal huvudenhet.

Det enda som ej fungerar är knapparna i ratten som styr stereon. Vet ej om dessa bara är urkopplade... Skall undersöka.

Den har troligen aldrig körts på vintern, för allting ser ut som nytt undertill... Därför känns det lite sådär att jag skall använda den året runt, men jag tröstar mig med att vintrarna i skåne är mest blöta och att jag håller på och lägger undan till en underredsbehandling.


Bilen skall inte genomgå några stora projekt, det finns lite smågrejjer jag vill göra med den, så jag tänkte i alla fall samla det i en tråd som denna.

Börjar med att lägga upp lite bilder på den:

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av chrilleg den tor 27 aug 2009, 21:20, redigerad totalt 5 gång.
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

Då så... Tänkte nämna lite tankar som jag har ....

* Som ni ser på bilderna ligger det "jättesnygga" mattor i bilen... Går det att få tag i snyggare (orginal) mattor i färg som matchar inredningen?

* Orginalstereon låter bra - javisst, men den tar ej CD-skivor... Jag funderar på att stoppa i en "vanlig" eftermarknadsstereo, men vart får man tag i en passande ram att sätta en sådan stereo i?

* Jag fullkomligt avskyr sättet som främre regplåten är monterad. Den vill jag slita bort per omgående, men måste komma på en bättre lösning.
Har surfat runt lite på forumet och sett ett par bra lösningar. Som kombination till dessa bra lösningar skulle jag dock vilja ha en mindre skylt - kan jag beställa en mindre skylt från VV? - och fortfarande komma igenom besiktningen?

* Dimljus vill jag montera i fronten. Har sett många som har små nätta saker sittandes i "holkarna"... Vart hittar jag sådana?

* Sealed beam (silly beam). Vill konvertera till vanliga H4 - och framledes konvertera till Xenon... Vart hittar jag H4 insatser som passar? Har sett att mekonomen har en variant, någon som provat? Kostar visserligen 800 spänn stycket, men det kan det vara värt för att få se något av vägen man kör på kvällstid... :roll:

- Dom har motsvarande i H1 också, men det måste väl vara H4 för att det skall fungera med hel/halvljus i samma lampa?

* Avgassystem - har tankar på att stoppa dit slutburken från en V8 bil så jag får lite roligare ljud samt dubbla utblås... Har förstått är näst intill "bolt-on"? Vad kan ni annars rekommendera för att få lite kaxigare muller ur V6:an?

....... mer frågor lär komma, var så säkra... :cool:
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Inlägg av formula_calle »

Tjena Chrille, trevlig kärra!

Bulan under passagerargolvet är för att få plats med katten (iaf på v8'an, men borde vara samma på V6'an)

Din kärra bör vara godkänd för liten skylt fram, men går det inte att beställa det, så ring dom och ojja dig, och be dom sen titta i "tillåtnabilarlistan"

Insatserna i lamporna är bara att köpa, de för 800 spänn på micro använder jag (e-märkta från hella)...finns diskuterat om dom i en tråd, men jag kan inte hitta den nu..men det stämmer att du måste ha H4. Sen är det fritt fram att konvertera till xenon om du känner för det...kolla i mina projekttrådar

http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=168126#168126

http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=167276#167276
Chrilleg skrev:Då så... Tänkte nämna lite tankar som jag har ....

* Som ni ser på bilderna ligger det "jättesnygga" mattor i bilen... Går det att få tag i snyggare (orginal) mattor i färg som matchar inredningen?

* Orginalstereon låter bra - javisst, men den tar ej CD-skivor... Jag funderar på att stoppa i en "vanlig" eftermarknadsstereo, men vart får man tag i en passande ram att sätta en sådan stereo i?

* Jag fullkomligt avskyr sättet som främre regplåten är monterad. Den vill jag slita bort per omgående, men måste komma på en bättre lösning.
Har surfat runt lite på forumet och sett ett par bra lösningar. Som kombination till dessa bra lösningar skulle jag dock vilja ha en mindre skylt - kan jag beställa en mindre skylt från VV? - och fortfarande komma igenom besiktningen?

* Dimljus vill jag montera i fronten. Har sett många som har små nätta saker sittandes i "holkarna"... Vart hittar jag sådana?

* Sealed beam (silly beam). Vill konvertera till vanliga H4 - och framledes konvertera till Xenon... Vart hittar jag H4 insatser som passar? Har sett att mekonomen har en variant, någon som provat? Kostar visserligen 800 spänn stycket, men det kan det vara värt för att få se något av vägen man kör på kvällstid... :roll:

- Dom har motsvarande i H1 också, men det måste väl vara H4 för att det skall fungera med hel/halvljus i samma lampa?

* Avgassystem - har tankar på att stoppa dit slutburken från en V8 bil så jag får lite roligare ljud samt dubbla utblås... Har förstått är näst intill "bolt-on"? Vad kan ni annars rekommendera för att få lite kaxigare muller ur V6:an?

....... mer frågor lär komma, var så säkra... :cool:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Inlägg av johnny »

Grattis till bil köpet! snygg färg :angle: :cool:
Bilen ser ut att vara Europa modell, då borde du ha H4 redan monterat om det inte är utbytt.
Ljudämparen är nästan bolt on men du får "muffa" upp röret som kommer framifrån, så gjorde jag.
Ramen för bilstereon finns nog hos www.brl.se
En bild på diod parkljuset är ett krav :grin:
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

Jasså det finns alltså en chans att bilen kan vara utrustad med "vanliga" H4 instatser redan? Måste undersökas!

Var ute och fotade lite idag, bland annat den något annorlunda lösningen på positionsljus, så håll till godo! (rätt fräsch för att vara en -93:a, eller vad säger ni?)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Inlägg av formula_calle »

Ser trevlig ut...det bör stå på lyktglasen om det är H4 eller "Sealed Beam", bara att kika på linsen :cool:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

Det står "H4" på linsen, så det måste varit något som gjorts i och med europa-anpassningen. Mycket trevligt! Då skall jag börja kolla runt lite efter H4 Xenon-kit... så man ser något på nätterna.

Väntar också på en haynes bok om bilen, beställde för ett par dagar sedan så den kommer nog snart. Dom e så jäkla bra dom böckerna.

Har också köpt mig en ny termostat då jag misstänker att den befintliga inte är så kry. Motorn kommer aldrig upp i temp ordentligt.

Har kollat micro, mekonomen och biltema efter några lämpliga runda/ovala dimljus att stoppa in i "holkarna" i fronten, men utan att hitta några klockrena... vill ju att de skall vara ganska små och diskreta, men ändå fylla sin funktion. Vart har ni med firebird köpt era "holk-lysen"?

Ha en bra kväll!
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

det bör vara ganska enkelt att se på lampan .och kommer du åt att se baksidan ser du ganska enkelt om du har en lös H4 kontakt ,, men säkrast är nog framifrån en H4 är en lös lampa men en sealed beam är lampan gjuten direkt i reflektorn ,,, ska du ha Xenon satsa på KLARGLAS insatser ,,

jag har två sprillans klarglas H4 i kartong ( HELLA ) som blev över från ett tidigare projekt som du kan få köpa ,,

vad det gäller xenon/hid`s och H4 är det inte den Bästa av Xenonlösningarna (andra typer med singellampa lyser BÄTTRE ) men har man som du H4 ampor så har man inget alternativ

H4 (dubbelljus hel Och halv ) finns i två varianter

1 . en "moving magnet" dvs EN lampa som lyser och en motor som drar ett skydd över lampan och skuggar den området som inte ska belysas

2. ett Bi-xenonkit där sitter två lampor parallelt monterade och du tänder den lampan som ska lysa för hel eller halv

problemet med bi xenon är att INGEN av lamporna sitter optimalt , det är en kompromiss mellan bägge lamporna

problemet med moving magnet är att den skuggar och ger en sämre ljusbild

, det jag har gjort på volvo 940 är att montera ett SINGEL H4kit ,, dvs en lampa som bara ger halvljus och kopplat den så det ALLTID lyser så Xenon halvljus ligger alltid på ,, helljuset sköts av en egen H1 lampa i den lampan ,, den har i orginal H4 lampa för hel och halv och en stödlampa för helljuset (H1) DÄR funkar det så bra det kan men den möjligheten har tyvärr inte du

hur som helst så ger bägge Xenonkiten BÄTTRE ljus än motsvarande H4 lampa ,, pga storleken kan du heller inte gå upp på "rallylampor" (90/130w) det blir för varmt i insatsern och den förstörs ,, det "vettigaste" alternativet är kanske endå att köra men H4 singelampor och skita i helljuset ,, man Åker ju oftast halvljuset och är väl det man ska prioritera ,, man kan ju kanske "pula" dit ett par små extraljus och lägga som helljus ., med lite tur kanske tom besiktningen köper den lösningen
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Chrilleg skrev: Väntar också på en haynes bok om bilen, beställde för ett par dagar sedan så den kommer nog snart. Dom e så jäkla bra dom böckerna.
hehe HAYNES suger FETT :twisted: :twisted: :twisted: gå till www.ebay.com och sök på SHOPMANUAL firebird och så din årsmodell ,, det är en BIBEL med ALLT om din bil HAYNES är ett FETT skämt i jämnförelse
Senast redigerad av 2 loud den sön 28 sep 2008, 21:09, redigerad totalt 1 gånger.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
mrjockos
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 14:32
Namn: Joacim Carlsson
Ort: Småland - Bredaryd

Inlägg av mrjockos »

Grattis:) Hej och välkommen, har tips angående mattorna, finns här,

http://www.moderndaymuscle.com/interior6?start=60

rekkomenderar gummimattorna som det står firebird på om bilen ska köras vintertid dock verkar de bara finnas fram, tygmattor är inte roliga att rengöra på djupet , men där finns dokc kompletta set 50 dollar plus frakt, inga problem att ha med moderdaymuscle att göra iallfall, snabba leveranser.
Senast redigerad av mrjockos den mån 29 sep 2008, 01:00, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.garaget.org/Mrjockos



Avklarade:
Camaro Iroc-Z 1989 "Red Iroc-z" - 350 Tpi
Trans Am 2000 - "Bird of Prey" - 346a Ls1
Camaro z28 1999 - "Hugger Orange" - 346a LS1
Trans Am 1996 - "Black"350 LT1
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

den va annorlunda din lösning på P-ljus men förbered dig på att få bygga om .. den är allt annat än godkänd ( om dina dioder inte har ett E1 godkännande instämplat på linsen ( and i´l think **NOT** )
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

2 loud skrev:den va annorlunda din lösning på P-ljus men förbered dig på att få bygga om .. den är allt annat än godkänd ( om dina dioder inte har ett E1 godkännande instämplat på linsen ( and i´l think **NOT** )
Måhända, dock flög den igenom besiktningen förra veckan utan anmärkning. Förmodligen tack vare en snäll/morrontrött besiktningsgubbe :roll:
Får se hur det går nästa år... :angle:
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

Vi borde kanske starta en "undergrupp" här på forumet för oss som kör eldfågel till vardags... :cool: :lol:
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Inlägg av azguz »

Du kan ju hänga regskylten under bilen.. Gör en plåt som du veckar 90grader och som du skruvar upp i spolern underifrån. Där kan du sedan fästa nrplåten.
Sätt den inte för långt in bara! Detta har godkänts i flera år för mig, och sist slog bsmannen i huvudet i den så den gunga till. Då tog han tag i den och kände, men sa ingenting.
du kan ju kika på denna bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

Bra tips! En tackar!
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

Sådär, har pratat lite snällt med vägverket och har precis fått hem en liiiten liiiten skylt som jag skall montera på något vettigt vis istället för den stora fula.

Fick samtidigt hem ett annat kuvert från vägverket med en kopia på registreringsbeviset (den blåa) samt en bilaga där det står:

-T31F, Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enligt A60-regulation...

... någon som kan översätta till svenska?

... Kan det vara så bra att jag inte har några avgaskrav på mig? :que: :roll:
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Nää du måste ( eller iallfall BILEN ) uppfylla avgaskraven för årsmodell/typ men TILLVERKAREN har INGA garatiåtaganden mot dig , du e "rökt" *lol*
Senast redigerad av 2 loud den fre 17 okt 2008, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Kryptonit

Inlägg av Kryptonit »

Chrilleg skrev:* Orginalstereon låter bra - javisst, men den tar ej CD-skivor... Jag funderar på att stoppa i en "vanlig" eftermarknadsstereo, men vart får man tag i en passande ram att sätta en sådan stereo i?
Om du inte redan sett tråden: http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=16663
så bollar jag vidare PurePower's tips på http://www.humount.com/

Själv kommer jag se över hela steroanläggningen ordentligt då jag tycker en bruksbil ska ha riktigt bra ljud. :)


Ta gärna en bild på monteringen av regplåten när du monterat den nya. Jag har själv en liten skylt, men den är som din stora monterad mitt i fronten för tillfället.
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

Har äntligen fått tummen ur och skruvat dit skylten. Tog några snabba bilder med mobilen - man ser i alla fall vad det föreställer.

(Ursäkta att jag kladdat så mycket på regskylten i paint, men jag har råkat ut för skadegörelse p.g.a. igenkänning av regnr på nätet så jag är rätt nojjig över sånt numer.)

Var inne på Jula och köpte gångjärn som jag skruvade dit på skylten:

Bild

Skruvade upp alltihop undertill i fronten, sitter faktiskt stabilare än man kan tro:
Bild

Sluteresultatet (dålig bild):
Bild

Ser lite snett ut, men kameran ljuger lite också, är mycket bättre i verkligheten.... och JA, bilen skall få en välbehövlig tvätt å det snaraste. :roll:

Gångjärnen jag köpte är ganska grova och tunga, så egenvikten gör att jag knappast tror skylten kommer vika upp sig så mycket av fartvinden. Vet i tusan hur jag skall göra för att testa, får väl ställa någon kompis vid vägkanten som kollar när jag susar förbi... :cool:

Jag blev nöjd med resultatet i alla fall, den sitter i mina ögon bra, väl synligt och ger inga problem med farthinder i och med att den viker undan sig...
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Inlägg av johnny »

Ser bra ut, tänkte själv göra så men det funka inte pga att någon sänkt bilen :???:
Så jag fick göra så här..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

Jag har även hittat en sida på nätet där jag översatt mina RPO koder.

Det var en himla massa, men en del har fångat min uppmärksamhet lite extra, så jag tänkte jag skulle fråga om dessa:

NC3: Tailpipe, modifications. Är det att mitt enda slutrör är vinklat snett nedåt? :cool: :angle:

48U: Primary color exterior, DK RED. Men min bil är ju grön - innifrån och ut? Skumt?

TR7: Headlamps control, leveling system, automatic. Jag begriper att det skall vara någon form av automatisk nivå funktion till lyktorna. Men vad gör den egentligen? - Sitter ju en nivåjustering inne i kupén - i drickahållaren framför armstödet... :???:

V78: Vehicle statement, delete.... ???? Vad tusan är det?
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av chrilleg »

Johnny skrev:Ser bra ut, tänkte själv göra så men det funka inte pga att någon sänkt bilen :???:
Så jag fick göra så här..

Ser ju bra ut det också - klart bättre än att ha den fastskruvad mitt uppe på fronten...
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
marko
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 12:12
Namn: Marko Vänskä
Ort: Habo, Jönköping

Re: Firebird -93 V6 - Brukis

Inlägg av marko »

Har ni haft någon snö nere i Skåne? Isåfall, hur var det att köra eldfågeln i snö? Är lite nyfiken.
Den största fienden till det bästa är bra!
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Re: Firebird -93 V6 - Brukis

Inlägg av johnny »

Vi har snö här i Skara nu, att köra en sån här bil i snö är som att köra en Volvo 740 i snö enligt mitt tycke... Tycker kanske att Pontiacen greppar något bättre, enda nackdelen är att man inte riktigt vill ta sats genom snö drivor..
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
wasa
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 10 apr 2007, 15:22
Namn: Thomas Anstrin #364
Ort: Malmö

Re: Firebird -93 V6 - Brukis

Inlägg av wasa »

Hallå Chrille!
Jag tror att vi jobbar inte så långt i från varan. Igår när jag gick till skivlagret så såg jag en eldfågel o en Monza på en parkering, så tänkte att det måste bara vara du :grin:
Och var jobbar jag då? Jo, om det nu e du så jobbar jag på andra sidan "fotbollsplanen"
/Thomas
It teaks a man to restore an antic car, but it takes a real man to cut one up.
marko
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 12:12
Namn: Marko Vänskä
Ort: Habo, Jönköping

Re: Firebird -93 V6 - Brukis

Inlägg av marko »

Är också liten sugen på en gen 4 som bruksbil. Vad ligger soppaförbrukningen på? Jag pendlar till jobbet ca 6 mil varje dag varav 2 mil är landsväg och 4 mil är motorväg. Brukar inte köra speciellt fort, max 10 km/h över hastighetssgränserna.
Idag har jag en gammal Saab 9000 2,0i som har en snittförbrukning 0,8 l/mil med sommardäck och med vinterdäck ligger jag på nästan 0,9 l/mil. Borde kunna gå att köra 6:orna på detta tycker jag.
Den största fienden till det bästa är bra!
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Re: Firebird -93 V6 - Brukis

Inlägg av johnny »

Min ligger på 0,8 - 0,9 men då har jag visserligen manuell låda, hade varit kul att veta vad Chrilles tar eftersom han har Aut.
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Brukis

Inlägg av chrilleg »

Marko skrev:Har ni haft någon snö nere i Skåne? Isåfall, hur var det att köra eldfågeln i snö? Är lite nyfiken.
Jo då, det kom en skvätt snö häromveckan, med tillhörande minusgrade och isgata.
Kan först meddela att jag kör på begagnade M+S däck 205/55/16.
Det var helt klart en annan upplevelese än att köra Volvo S70, men långt ifrån jobbigt eller farligt. Man kör ju efter underlaget. Själv har jag aldrig kört bakhjulsdrivet innan, men det går precis hur bra som helst.
Har ju automat också så är man lite för oförsiktig så slänger röven iväg relativt lätt - hur kul som helst om man håller sig till en ödslig grusväg eller parkering :cool:
Wasa skrev:Hallå Chrille!
Jag tror att vi jobbar inte så långt i från varan. Igår när jag gick till skivlagret så såg jag en eldfågel o en Monza på en parkering, så tänkte att det måste bara vara du :grin:
Och var jobbar jag då? Jo, om det nu e du så jobbar jag på andra sidan "fotbollsplanen"
/Thomas
Det låter onekligen som du har sett mina vagnar... Där jobbar jag :) Monzan är temporärt uppställd där då jag väntar på en fugge från Summit, som dröjer tyvärr. Har sålt iväg den andra fuggen så det lutar åt att Monzan när som helst får transporteras till mitt varma parkeringsgarage över vintern.
Aha, så du jobbar på andra sidan "lerplanen" :) Trevligt med en forum-vän så nära inpå knuten. Varför inte göra ett par ömsesidiga studiebesök? :)
Johnny skrev:Min ligger på 0,8 - 0,9 men då har jag visserligen manuell låda, hade varit kul att veta vad Chrilles tar eftersom han har Aut.
Jag har inte gjort några vetenskapliga tester på detta, men jag har mätt upp en tank då jag körde enligt följande:
Tur och retur Malmö - Hässlehåla (ca 16 mil (?)) mestadels 70-90 väg där man momsar lite på hastighetsgränsen.
Resten stadstrafik i centrala malmö, till och från jobbet m.m.
Snittförbrukning på ovanstående: 1,1 liter per mil. Och som sagt, jag har automat och ansträngde mig inte så värst för att köra snålt, eller köra stenhårt.
Motsvarande körning med min förra S70 hade legat på ca 0,9-1,1, så med den lilla skillnaden tycker jag Firebirden har alla fördelar i världen! :cool:
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Användarens profilbild
scaryeyes
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1629
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 16:27
Namn: Magnus Nilsson #247
Ort: Finja
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Brukis

Inlägg av scaryeyes »

Alltsa ja ligger ungefar pa samma med min transa om ja inte gasar som en idiot....(idioten brukar gasa)

Bransleforbrukning pa dessa nyare ar inget argument att INTE anvanda dom.

Om man daremot pendlar 10 mil om dagen kan det daremot va ide att ha en bil som drar 0,4..... men hur kul ar det? Livskvalitet?
-94 trans am
Hotrod -34 ford, LS1 C5 chassi
-97 Cadillac seville STS

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260364
Användarens profilbild
chrilleg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 17:20
Namn: Christoffer Gustafsson #667
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Firebird -93 V6 - Brukis

Inlägg av chrilleg »

Yes, då har jag tagit den första längre turen med Firebirden, det blev tur och retur morsan över nyår, dvs Malmö - Mariefred. Tripmätaren stannade på 150 mil inklusive lite sightseeing i hemtrakterna.

Med 3 personer och packning på vägen upp, motorväg - landsväg, laglig hastighet så drog ´birden 0,80 l/mil :exclaim: Jag är imponerad själv! :bash:
Blandad körning mellan och i byarna i sörmland = 1,02 l/mil

Efter denna långkörning kan jag bara konstatera att 4:e gen firebird är ett utomordentligt långfärdslok ( i mina ögon ). Stadig på vägen, drar måttligt, bekväma stolar, tillräckliga fartresurser (160hk), bra värme etc etc etc. Den är Minst lika bra som Volvo S70:n jag hade innan.

DOCK! Finns ett STOOORT minus på dessa bilar, speciellt i vårt svenska vinterklimat: Lysena. - Det finns ingen strålkastarrengöring what so ever och det saknar jag verkligen! Lysena geggar igen ganska omgående i detta saltslaskiga väglag, och noll ljus träffar vägbanan. Man får vackert stanna på varannan mack och gnugga grodögonen med vatten... inge roligt.. :angry:

Som avslutning tog jag ett par vinterbilder på firebirden (obs, känsliga läsare varnas härmed för obehagliga bilder :wink: )

Först en bild på hur det kan se ut med lite snö/is - kristaller på bakluckan, dessa var ca 1 - 2 cm höga... rätt fräckt.

Bild

Efter 130 mil i svenskt vinterväglag.... Bläääääääääääääääää!

Bild

Bild


Over and out...
För tillfället "billös"... Väntar på bättre tider.
Pontiac Firebird Coupé V6 1993 *Såld* :(
Chevrolet Monza V8 1975 *Såld*
http://www.garaget.org/stoffe_g
Skriv svar