Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Moderator: Moderators
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Hejsan alla!
Jag har skaffat mig min drömbil för ca en och en halv månad sen, en Pontiac Firebird från 1970. Den är även min första jänk :)
Det är ingen orginalbil men för mig gör det dock inget.
Bilen hade orginal en 350, men just det MEN nu sitter det en fräsh olds 403:a från -77 till -79, som är ganska orginal förutom headers och en holley 4 portare.
den är ej heller orginal invändigt i kupén, men är väldigt nära som jag vill ha den där redan, och lyckigtvis är inredningen rätt frisk frånsett en liten reva i taket.
Tanken just nu är att köra den som den är fram till vintern för att lacka den i vinter (orginal kulören vilken är en klar gul färg (färgkod 51)) men huven och shakerscoopet är sprayade
med sprayburk mattsvart (ser ruggigt flammigt ut) men jag tycker att huven ska vara fortsatt mattsvart.
Tankarna innefattar även att bygga om avgassystemet från sugrören som sitter där nu.
Har även tankar på att byta ut motorn i framtiden till en pontiac 400 som trimmas lite lätt och i samma veva byta bakaxel till en diffad.
Detta är då tänkt att dokumenteras hela vägen. men det kommer ju att vara löpende under en lång tid dock, och hoppas på tips och tankar från er andra som har lite mer koll än mig på pontiac.
Jag har skaffat mig min drömbil för ca en och en halv månad sen, en Pontiac Firebird från 1970. Den är även min första jänk :)
Det är ingen orginalbil men för mig gör det dock inget.
Bilen hade orginal en 350, men just det MEN nu sitter det en fräsh olds 403:a från -77 till -79, som är ganska orginal förutom headers och en holley 4 portare.
den är ej heller orginal invändigt i kupén, men är väldigt nära som jag vill ha den där redan, och lyckigtvis är inredningen rätt frisk frånsett en liten reva i taket.
Tanken just nu är att köra den som den är fram till vintern för att lacka den i vinter (orginal kulören vilken är en klar gul färg (färgkod 51)) men huven och shakerscoopet är sprayade
med sprayburk mattsvart (ser ruggigt flammigt ut) men jag tycker att huven ska vara fortsatt mattsvart.
Tankarna innefattar även att bygga om avgassystemet från sugrören som sitter där nu.
Har även tankar på att byta ut motorn i framtiden till en pontiac 400 som trimmas lite lätt och i samma veva byta bakaxel till en diffad.
Detta är då tänkt att dokumenteras hela vägen. men det kommer ju att vara löpende under en lång tid dock, och hoppas på tips och tankar från er andra som har lite mer koll än mig på pontiac.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Fy fasiken va cool!
Välkommen till forumet också!
Välkommen till forumet också!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- ramair
- Registrerad
- Inlägg: 1894
- Blev medlem: fre 03 jan 2003, 08:48
- Namn: Darius Pawlowski #299
- Region: Östra
- Ort: Stockholm,kungsängen
Asfeta däck runt om, helt rätt . Vad är det för dimesjonger på dessa
Senast redigerad av ramair den tis 05 aug 2008, 15:36, redigerad totalt 1 gånger.
1999 WS-6 ACS #247
- walle the eagle
- Ledamot
- Inlägg: 1120
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Anders Wahlberg #265
- Region: Södra
- Ort: Kvillsfors
Ganska säker att det är likadana stolar som jag köpte till min
Firebird -70. Hittade dom på blocket.
Kommer inte ihåg firma namnet ,men E-mail adressen finns:
mellberg_anders@hotmail.com
Kostade 3850 inkl.frakt
Firebird -70. Hittade dom på blocket.
Kommer inte ihåg firma namnet ,men E-mail adressen finns:
mellberg_anders@hotmail.com
Kostade 3850 inkl.frakt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Turbo Trans Am 1989 #190
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Riktigt cool kärra. Ditt färgval blir helt rätt.
Ett litet lacktips är att även lackera bakstammen mattsvart (plastbiten mellan bakljusen som det står PONTIAC på. Då bryter du av allt det gula bak med lite mattsvart där också. Jag gjorde det på mitt förra projekt och det blev väldigt bra.
Ett litet lacktips är att även lackera bakstammen mattsvart (plastbiten mellan bakljusen som det står PONTIAC på. Då bryter du av allt det gula bak med lite mattsvart där också. Jag gjorde det på mitt förra projekt och det blev väldigt bra.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Jag skulle personligen inte ha mattsvart på bakstammen då det tyvärr inte finns 'fasta gränser' dvs kanter eller liknande att maskera av mot så att det blir snyggt.Luva skrev:Riktigt cool kärra. Ditt färgval blir helt rätt.
Ett litet lacktips är att även lackera bakstammen mattsvart (plastbiten mellan bakljusen som det står PONTIAC på. Då bryter du av allt det gula bak med lite mattsvart där också. Jag gjorde det på mitt förra projekt och det blev väldigt bra.
Men tack för tipset iaf Luva :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Nu blir det inte riktigt lika uppenbart på 74-an med tanke på att bakljusen ser ut som de gör, men svart bakparti är fett;
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Från -74 är det riktigt snyggt med en svart bakstam det är sant.
Om jag hade haft en -74 eller nyare hade bakstammen blivit svart det är säkert. I just det fallet måste jag säga att -70 till -73 är svårt att avgöra om man ska ha en svart bakstam eller inte, -67 till -69 funkar också jätte bra med svart bakstam.
På tal om annat, nån som vet vars man kan beställa bokstäverna till bakstammen till en 70 - 73:a?
Om jag hade haft en -74 eller nyare hade bakstammen blivit svart det är säkert. I just det fallet måste jag säga att -70 till -73 är svårt att avgöra om man ska ha en svart bakstam eller inte, -67 till -69 funkar också jätte bra med svart bakstam.
På tal om annat, nån som vet vars man kan beställa bokstäverna till bakstammen till en 70 - 73:a?
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Va? Inga naturliga kanter? Du lossar bakstammen inifrån bagagen. Tror det är fem muttrar. Ta loss och lacka hela. Du ser skarvarna under bagageluckan, under bakljus och vid till flyglarna. Eller har de plastat över dina skarvar bak så den är slät?Taket skrev:Jag skulle personligen inte ha mattsvart på bakstammen då det tyvärr inte finns 'fasta gränser' dvs kanter eller liknande att maskera av mot så att det blir snyggt.
Men tack för tipset iaf Luva :)
Så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Eller så här nånting på din bil:
Jag tycker det ger råare och lite busigare stuk. Men det är ju jag....
Jag tycker det ger råare och lite busigare stuk. Men det är ju jag....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av luva den tor 07 aug 2008, 01:06, redigerad totalt 1 gånger.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
en liten bild av instrumenteringen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av taket den sön 10 aug 2008, 11:27, redigerad totalt 1 gånger.
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Har nu gjort om lite med stolarna så att man kan få fram stolarna längre, men tyvärr
kom jag inte ihåg att ta några bilder under tiden
Men jag tillverkade några enkla distanser från ett rundjärn med 30mm diameter och 20 mm höga,
hålet borrades med en 10 mm borr. Dessa distanser sprayades sedan mattsvarta för att smälta
in med inredningen och ge ett snyggare utseende.
En annan sak som skedde var att jag drog bältet genom hålen i ryggstöden för att få en bekvämare
fastspänning av bältet som annars tidigare låg och halkade omkring lite på stolen och kunde ibland
ligga nere på armen på mig ( jag är inte lång )
Jag ska ta några efterbilder och jämnföre med tidigare bilder.
kom jag inte ihåg att ta några bilder under tiden
Men jag tillverkade några enkla distanser från ett rundjärn med 30mm diameter och 20 mm höga,
hålet borrades med en 10 mm borr. Dessa distanser sprayades sedan mattsvarta för att smälta
in med inredningen och ge ett snyggare utseende.
En annan sak som skedde var att jag drog bältet genom hålen i ryggstöden för att få en bekvämare
fastspänning av bältet som annars tidigare låg och halkade omkring lite på stolen och kunde ibland
ligga nere på armen på mig ( jag är inte lång )
Jag ska ta några efterbilder och jämnföre med tidigare bilder.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Fick tyvärr ingen bra bild av distansen så det får bli ritningen istället
Sen syns det tyvärr lite dåligt på bilden men bältet gick inte genom hålen som finns i ryggstödet, utan hängde bara där bak
Enligt mig blev det en klar förbättring efter att distanserna kom till, vilket gav en bättre körställning samt behagligare att bära bilbältet
Sen syns det tyvärr lite dåligt på bilden men bältet gick inte genom hålen som finns i ryggstödet, utan hängde bara där bak
Enligt mig blev det en klar förbättring efter att distanserna kom till, vilket gav en bättre körställning samt behagligare att bära bilbältet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
I morse kändes den en smula surrealistiskt, att köra en gammal jänk uppe i Piteå den 19:e mars sådär innan 7 på morgonen, det var ca. -10 grader ute men solen lyste så vackert.
Detta av en ganska enkel orsak som att jag var på väg till glasmästeriet för att byta vindruta på pontiacen.
Strax efter 8 på förmiddagen ringer det på telefonen, det är glasmästeriet som ringer och säger att det går inte att montera den nya
vindrutan för att rutramen är för rostig och dom vill att man kommer och tittar på det hela och bestämma vad som skall göras.
Paniken stigen och jag ser hur hela sommarens körnjutning bara rinner ut i sanden.
Men när jag väl kommer dit så är det tack och lov 'bara' ytrost, så jag frågar om glasmästeriet kan fixa det - Visst, men det blir en merkostnad för dig.
Det är ju bara att låta dom slipa bortrosten och lägga en rostskyddsgrund innan dom limmar dit den nya rutan, så man får väl betala och se glad ut tänkte jag.
när jag efter 16 kommer för att hämta bilen så är ju allt frid och fröjd tänkte jag...men icke det, tyvärr så har en av motörerna tappat innerspegeln i golvet så
att spegelglaset gått sönder, men om jag kan fixa ett nytt spegelglas eller en ny/bättre begagnad spegel själv så skulle dom bjuda på slipningen och grunden.
Inga bekymmer tycker jag, det är väl inte så svårt att få tag på det.
På väg tillbaka till vinterförvaringen så känner man fortfarande den lilla surrealistiska känslan från morgonen, så att jag stannar bilen, kliver ut och tar en bild
som jag har tänkt få dela med mig av, men tyvärr lyste inte solen när jag skulle tillbaka till vinterförvaringen.
Dock som pricken över i:et fick man lägga årets första burnout.
Detta av en ganska enkel orsak som att jag var på väg till glasmästeriet för att byta vindruta på pontiacen.
Strax efter 8 på förmiddagen ringer det på telefonen, det är glasmästeriet som ringer och säger att det går inte att montera den nya
vindrutan för att rutramen är för rostig och dom vill att man kommer och tittar på det hela och bestämma vad som skall göras.
Paniken stigen och jag ser hur hela sommarens körnjutning bara rinner ut i sanden.
Men när jag väl kommer dit så är det tack och lov 'bara' ytrost, så jag frågar om glasmästeriet kan fixa det - Visst, men det blir en merkostnad för dig.
Det är ju bara att låta dom slipa bortrosten och lägga en rostskyddsgrund innan dom limmar dit den nya rutan, så man får väl betala och se glad ut tänkte jag.
när jag efter 16 kommer för att hämta bilen så är ju allt frid och fröjd tänkte jag...men icke det, tyvärr så har en av motörerna tappat innerspegeln i golvet så
att spegelglaset gått sönder, men om jag kan fixa ett nytt spegelglas eller en ny/bättre begagnad spegel själv så skulle dom bjuda på slipningen och grunden.
Inga bekymmer tycker jag, det är väl inte så svårt att få tag på det.
På väg tillbaka till vinterförvaringen så känner man fortfarande den lilla surrealistiska känslan från morgonen, så att jag stannar bilen, kliver ut och tar en bild
som jag har tänkt få dela med mig av, men tyvärr lyste inte solen när jag skulle tillbaka till vinterförvaringen.
Dock som pricken över i:et fick man lägga årets första burnout.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Den ser verkligen stenhård ut!
Snygg kärra. verkligen!
Snygg kärra. verkligen!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Tackar, måste ju säga att din körra ser ut att äta turbo-fyror till frukost
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Fick ett trevligt paket från camaroskroten idag innehållande ett handskfack, måste säga trevliga och snabba leveranser, beställde tisdag eftermiddag/kväll och det var framme
imorse.
Enkelt att montera iaf.
Utan handskfacket monterat. Med handskfacket monterat.
Och bara för att så kommer en bild på handskfacket löst på passagerarsätet
imorse.
Enkelt att montera iaf.
Utan handskfacket monterat. Med handskfacket monterat.
Och bara för att så kommer en bild på handskfacket löst på passagerarsätet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Lite fortsättning, har ikväll pysslat om Pontiacen lite genom att justera in microbrytarna för startspärren (vilket pillergöra), den startade tidigare på P(arkeringen) och R(backen)Men nu startar den enbart i P(arkering) och N(eutral) som sig bör. Växelspaken är en B&M Quicksilver spak. Sen om man tittar noga så ser man en hel del kablar som går till strömbrytarna och startknappen på mittkonsollen (http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku)
Passade på att ta 2 bilder av det lilla garaget/vinterförvaringen där jag har min firebird, det är bara ett vanligt villagarage, sådär lite lagomt trångt och j****gt men varmt iaf
Passade på att ta 2 bilder av det lilla garaget/vinterförvaringen där jag har min firebird, det är bara ett vanligt villagarage, sådär lite lagomt trångt och j****gt men varmt iaf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
En liten uppdatering...
Imorgon blir det en ny lack på motorhuven och shakern, dom kommer att bli fortsatt mattsvarta. Men denna gång blir det med en 2-komponentsfärg istället för som någon tidigare ägare gjort sprayat med sprayburk (flammigt och j****gt).
Tog tyvärr inga bilder under slipningen och grundmålningen.
Imorgon blir det en ny lack på motorhuven och shakern, dom kommer att bli fortsatt mattsvarta. Men denna gång blir det med en 2-komponentsfärg istället för som någon tidigare ägare gjort sprayat med sprayburk (flammigt och j****gt).
Tog tyvärr inga bilder under slipningen och grundmålningen.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Har nu en nylackad mattsvart huv monterad på bilen.
Tyvärr blev bilden inte bra men det är iaf shakerscoopet och motorhuven som står i lackboxen och väntar på lack. Passade sedan på att ta bilder på både shakerscoopet och huven just efter att delarna tagits ur lackboxen torkade och klara. Samt att här kommer en bild på allt återmonterat på bilen. Sen tog jag en bild när jag står framför lackboxen.
Tyvärr blev bilden inte bra men det är iaf shakerscoopet och motorhuven som står i lackboxen och väntar på lack. Passade sedan på att ta bilder på både shakerscoopet och huven just efter att delarna tagits ur lackboxen torkade och klara. Samt att här kommer en bild på allt återmonterat på bilen. Sen tog jag en bild när jag står framför lackboxen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Inte för att det har nått att göra med projektet med bilen att göra men imorgon måndag, är det dags för besiktning. vilket är första gången jag besiktar bilen.
Vi får hoppas på det bästa, annars så säger ju besiktningspersonen vad som skall åtgärdas.
Vi får hoppas på det bästa, annars så säger ju besiktningspersonen vad som skall åtgärdas.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Då hade man gjort första besiktningen... vet inte riktigt om man ska le eller gråta, dom hade en del bekymmer
1: Headersarna tog i nästan överallt dom skulle med bilen, och var det inte headersarna så var det ljuddämparna
2: Var tvungen att förklara hur man gjorde för att växla och liknande (ratchet funktion)
3: Har ju mest vippbrytare för att styra tändning och ljus och accessoarer samt en startknapp.
Det tråkiga var att ett framhjulslager var glappt och att bakbromsarna tog _inget_ , så jag har beställt nya hjullager på båda sidor fram samt nya bromsbackar. Det skulle ta 2 dagar att få hem från Hansen Racing via Mekonomen.
1: Headersarna tog i nästan överallt dom skulle med bilen, och var det inte headersarna så var det ljuddämparna
2: Var tvungen att förklara hur man gjorde för att växla och liknande (ratchet funktion)
3: Har ju mest vippbrytare för att styra tändning och ljus och accessoarer samt en startknapp.
Det tråkiga var att ett framhjulslager var glappt och att bakbromsarna tog _inget_ , så jag har beställt nya hjullager på båda sidor fram samt nya bromsbackar. Det skulle ta 2 dagar att få hem från Hansen Racing via Mekonomen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Nu börjar man känna suget efter en annan motor, är mest sugen på en pontiac 400 med lite extra knuff. har några ideér somjag gärna skulle vilja vädra lite.
Men först några frågor, det sitter ju en olds 403 med headers under huven nu med en th350 bakom, funkar den bra till en pontiac 400 eller måste man ha en th400?
Sen till bakaxeln, bör man byta hela axeln eller räcker det med att byta innehållet till diffat? Min tanke på utväxling är 3.73 (sitter en odiffad 10bultad 8,5:a i nu med okänd utväxling)
En annan converter med lämplig stallspeed är ju hur som helst behövligt.
Kamvalet lutar mot en COMP Cams Magnum Marine solid flat tappet kam ( http://store.summitracing.com/partdetai ... -K51-246-4 eller http://store.summitracing.com/partdetai ... -K51-245-4 ) men en #744 eller en #068 är inte omöjliga (blir ju mer pontiac då)
Övrigt ligger tankarna på headers (bara för ljudets skull), smidda kolvar för högre komp, annars så är det standard pontiac delar.
Om nu detta låter urbota dumt så är jag öppen för förslag och tar den hjälp man kan få.
Men först några frågor, det sitter ju en olds 403 med headers under huven nu med en th350 bakom, funkar den bra till en pontiac 400 eller måste man ha en th400?
Sen till bakaxeln, bör man byta hela axeln eller räcker det med att byta innehållet till diffat? Min tanke på utväxling är 3.73 (sitter en odiffad 10bultad 8,5:a i nu med okänd utväxling)
En annan converter med lämplig stallspeed är ju hur som helst behövligt.
Kamvalet lutar mot en COMP Cams Magnum Marine solid flat tappet kam ( http://store.summitracing.com/partdetai ... -K51-246-4 eller http://store.summitracing.com/partdetai ... -K51-245-4 ) men en #744 eller en #068 är inte omöjliga (blir ju mer pontiac då)
Övrigt ligger tankarna på headers (bara för ljudets skull), smidda kolvar för högre komp, annars så är det standard pontiac delar.
Om nu detta låter urbota dumt så är jag öppen för förslag och tar den hjälp man kan få.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207
- taket
- Registrerad
- Inlägg: 90
- Blev medlem: ons 30 jul 2008, 13:36
- Namn: Ulf Westerlund #76
- Region: Övre Norra
- Ort: Forsnäs (utanför Sorsele, Västerbotten)
Re: Pontiac Firebird 1970 - liten vidare förädling
Igår kunde jag inte motstå att ta en försommarbild av bilen som är tagen ca 300 meter hemifrån mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
projekttråd - http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20207