Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Moderator: Moderators
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Så nu blir det inte flera inlägg idag....... hehe
Här är en ny gångärns pinne... en liten fundering jag har..... orginal pinnn var skjuten nerifrån och upp och sedan pressad vid ovansidan av pinnen på sidorna så att den inte kunde glida ner igen... Vågar ma göra så på den nya pinnen? eller skall man vända den så att "skallen" är på ovansidan?
Och så klart lite bilder på bakbroms projektet.... (här är en bild på de begagnade handbroms sköldarna från en C5 Corvette)
Och här en bild på när de blästrats primits och täckmålade...
Ha det!
//Sven
Här är en ny gångärns pinne... en liten fundering jag har..... orginal pinnn var skjuten nerifrån och upp och sedan pressad vid ovansidan av pinnen på sidorna så att den inte kunde glida ner igen... Vågar ma göra så på den nya pinnen? eller skall man vända den så att "skallen" är på ovansidan?
Och så klart lite bilder på bakbroms projektet.... (här är en bild på de begagnade handbroms sköldarna från en C5 Corvette)
Och här en bild på när de blästrats primits och täckmålade...
Ha det!
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
vet inte exakt hur det ser ut på din bil men dom ( andra US-GM ) jag bytt på så funkar det bara åt ett håll ,, splinsen som ska låsa pinnen på plats är bredare än andra sidan , man brukar få med en bussning som den ska expandera i och den brukar man få bearbeta för att få in i gångjärnet ,, det brukar dessutom inte finnas utrymme att montera dom uppifrån pga längden på sprinten .. funkar kanske på din bil men jag skulle endå rekommendera att du återmonterar pinnen på samma sätt som gm gjort på miljarders bilar ... skulle det funka bättre åt anda hållet så skulle dom gjort det redan .. sprinten väl på plats ska inte kunna glida ner , den ska sitta fast i bussningen , , om du vill försäkra dig om att den inte kan trilla ur när sprinten blir sliten så är det enklare att borra ett litet hål och sätta i en "hårnål" istället för att försöka plattpressa den på platsFormula400 skrev: Här är en ny gångärns pinne... en liten fundering jag har..... orginal pinnen var skjuten nerifrån och upp och sedan pressad vid ovansidan av pinnen på sidorna så att den inte kunde glida ner igen... Vågar man göra så på den nya pinnen? eller skall man vända den så att "skallen" är på ovansidan?
//Sven
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Oj, det där var seriöst!
var köpte du kitet och vad kostade det?
Den där typen av projekt är ju alldeles utmärkt att skriva om i TAbladet. Maila mig bilderna i den bästa upplösningen du har, så kan vi ta fram en text tillsammans, om du inte vill skriva själv.
var köpte du kitet och vad kostade det?
Den där typen av projekt är ju alldeles utmärkt att skriva om i TAbladet. Maila mig bilderna i den bästa upplösningen du har, så kan vi ta fram en text tillsammans, om du inte vill skriva själv.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej Anders!Anders > 1G skrev:Oj, det där var seriöst!
var köpte du kitet och vad kostade det?
Den där typen av projekt är ju alldeles utmärkt att skriva om i TAbladet. Maila mig bilderna i den bästa upplösningen du har, så kan vi ta fram en text tillsammans, om du inte vill skriva själv.
hahaha sluta smöra.... jag skall fixa iordning ett reportage...
Vilket är mest intresserat att ha med tidningen? (Gångjärnen?)
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Nu har man en del bilder igen...... hehehe
Här kommer en bild på vilka delar som gör en färdig nedre gångjärn.
Här är bussningarna för monterade
Och till sista ett färdigt nedre gångjärn.... viktig notis..... den är typ 100 gånger lättare att renovera ett gångjärn när du inte slitit igenom den gamla bussningen......
Och så börjar vi med den övre.... Fortsätting följer....
Här kommer en bild på vilka delar som gör en färdig nedre gångjärn.
Här är bussningarna för monterade
Och till sista ett färdigt nedre gångjärn.... viktig notis..... den är typ 100 gånger lättare att renovera ett gångjärn när du inte slitit igenom den gamla bussningen......
Och så börjar vi med den övre.... Fortsätting följer....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Ursäkta cliffhangern... hehehehe fortsättning på den övre gångjärns renoveringen...
Här är bussningarna monterade. Det blev lite tight för dessa busningar (tog upp dem till 12.1 medans bussningen var på 12.4 vilket gav ett litet väl tight passning...
Eftersom jag använt en dremel och lite ögonmått/rak pinne samt att bussningarna blev lite tight passade jag på att line hona gångjärnen för bättre ocg smidigare passning.
Här är det övre gångjärnen monterat utan fjäder
Här trycker jag ihop fjädern för montering i gångjärnet... att inte göra på detta viset skulle inne bära att det blev mycket störe risk för lack skador.
Fortsättning följer
//Sven
Här är bussningarna monterade. Det blev lite tight för dessa busningar (tog upp dem till 12.1 medans bussningen var på 12.4 vilket gav ett litet väl tight passning...
Eftersom jag använt en dremel och lite ögonmått/rak pinne samt att bussningarna blev lite tight passade jag på att line hona gångjärnen för bättre ocg smidigare passning.
Här är det övre gångjärnen monterat utan fjäder
Här trycker jag ihop fjädern för montering i gångjärnet... att inte göra på detta viset skulle inne bära att det blev mycket störe risk för lack skador.
Fortsättning följer
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Så nu fortsätter vi med renoveringen av gångjärnen bland annat...
Fick använda lite grövre och ganska många st riped för att inte fjädern skulle knäcka dem... (det är en STARK fjäder.....)
Och till slut är hela den övre gångjärnet monterat och klart.... (ELLER???????????)
Nä men vad skådar mitt blinda öga????? är det inte en lackskada??? Hmmmmm på bägge sidor????? Jupp...... Hmmmm en spricka i materialet..... Det är bara att slipa ner och svetsa..... missade tydligen att gångjärnet var sprucket innan blästring och lackning...
Fortsättning följer...
//Sven
Fick använda lite grövre och ganska många st riped för att inte fjädern skulle knäcka dem... (det är en STARK fjäder.....)
Och till slut är hela den övre gångjärnet monterat och klart.... (ELLER???????????)
Nä men vad skådar mitt blinda öga????? är det inte en lackskada??? Hmmmmm på bägge sidor????? Jupp...... Hmmmm en spricka i materialet..... Det är bara att slipa ner och svetsa..... missade tydligen att gångjärnet var sprucket innan blästring och lackning...
Fortsättning följer...
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Då fortsätter vi med gångjärns renoveringen...
Missade att ta en bild där jag kapat ttvå spår i godset för att komma ner med svetsen på ett bra sätt... Hmmmmm blev riktigt bra med tigsvetsen....
Här har jag slipat fins materialet så nu skall den hålla hehehehe
Och nu till dörr skines bytet.... detta höll jag på att missa..... Phu! tur att man itne kommit längre.... dessa dörrar har en separat förstärkning för sido speglarna som måste borras ur och svetsas till på den nya dörr skinet... (Se de två följande bilderna)
//Sven
Missade att ta en bild där jag kapat ttvå spår i godset för att komma ner med svetsen på ett bra sätt... Hmmmmm blev riktigt bra med tigsvetsen....
Här har jag slipat fins materialet så nu skall den hålla hehehehe
Och nu till dörr skines bytet.... detta höll jag på att missa..... Phu! tur att man itne kommit längre.... dessa dörrar har en separat förstärkning för sido speglarna som måste borras ur och svetsas till på den nya dörr skinet... (Se de två följande bilderna)
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Och nu till lite Elhiss renovering...
Passar på att byta ut dessa plast bussnignar som styr elhissarna...
Den övre bilden är de två huvud glid bussningar smo skall ersättas. (De på bilden är fel och måste bytas tyvärr) Spåret är lite över 25mm medans den gamla styr bussningen är 23.7 typ.... inte undra på att det glappade lite....
Väntar fortfarande på adaptrarna för att kunna göra klart bakbromsarna... men men den som väntar på något gott......
Som jag nämnde tidigare fick jag tag på en person som kunde svarva lite och tyckte att det var roligt. (En pansionerad flygplans mekaniker hehehe kommer nog bli en sådan själv när man blir pansionär)
Det tråkiga är att dessa går inte att använda då gängorna i broms cylindern inte går ända in dvs får inget tryck på koppar röret... (Kommer att Köpa från Klintberg Way för 140kr styck nu.... meh......)
De bakre bromsrörs dragningarna är i alla fall klara....
Så det var allt för idag....
Ha det gott!
//Sven
Passar på att byta ut dessa plast bussnignar som styr elhissarna...
Den övre bilden är de två huvud glid bussningar smo skall ersättas. (De på bilden är fel och måste bytas tyvärr) Spåret är lite över 25mm medans den gamla styr bussningen är 23.7 typ.... inte undra på att det glappade lite....
Väntar fortfarande på adaptrarna för att kunna göra klart bakbromsarna... men men den som väntar på något gott......
Som jag nämnde tidigare fick jag tag på en person som kunde svarva lite och tyckte att det var roligt. (En pansionerad flygplans mekaniker hehehe kommer nog bli en sådan själv när man blir pansionär)
Det tråkiga är att dessa går inte att använda då gängorna i broms cylindern inte går ända in dvs får inget tryck på koppar röret... (Kommer att Köpa från Klintberg Way för 140kr styck nu.... meh......)
De bakre bromsrörs dragningarna är i alla fall klara....
Så det var allt för idag....
Ha det gott!
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Det har inte liggat stilla utan har enbart inte haft tid att posta här inne... Skall dock göra det inom kort.
Men från det ena till det andra.... tror detta projekt håller på att spåra ur... sitter med boken "Chassis Engineering".......
Skall man bygga om hjul upphängningen både fram och bak eller inte det är frågan......... hehehe
//Sven
Det har inte liggat stilla utan har enbart inte haft tid att posta här inne... Skall dock göra det inom kort.
Men från det ena till det andra.... tror detta projekt håller på att spåra ur... sitter med boken "Chassis Engineering".......
Skall man bygga om hjul upphängningen både fram och bak eller inte det är frågan......... hehehe
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Så nu har man fått lite tid på händerna igen att lägga fokus på bilen..... hade en del andra projekt som stal en massa tid.
Anders: det blev lite mycket mot slutet där men jag återkommer med bilder och lite text för några artiklar i Tacs bladet.
En liten film snutt på min bil med den gamla motorn i....
Har lite andra roliga saker på G men ni får allt hålla er lite... kan ju inte ge er allt godis på en gång heller....
//Sven
Så nu har man fått lite tid på händerna igen att lägga fokus på bilen..... hade en del andra projekt som stal en massa tid.
Anders: det blev lite mycket mot slutet där men jag återkommer med bilder och lite text för några artiklar i Tacs bladet.
En liten film snutt på min bil med den gamla motorn i....
Har lite andra roliga saker på G men ni får allt hålla er lite... kan ju inte ge er allt godis på en gång heller....
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Nu kommer det en hög bilder....
Har tyvärr haft fullt upp med andra projekt så jag har tyvärr inte kunnat lägga in några bilder på detta projekt.... Men strunt samma nu är full fart igen.....
Vi börjar med fortsättningen på broms uppgraderingen.... Har nu fått tag på de rätta nipplarna till min huvud broms cylinder så snart är den på plats och klar. Bak broms adapter plattorna är klara så när på lite små saker som skall ordnas, inget svårt som är kvar utan enbart att jag blivit distraherad med ett annat projekt.
Här kommer en bil på adapter plattan sedd från ovan. (dessa är gjorda ur ett stycke maskin stål så de bör hålla...) Samma platta fast en sido vy Distanserna som krävs för handbromsen. (det skall till lite mer saker men de är så gott som klara. Lite tig svetsning, svetsning halv gjort. (Man börjar lära sig svetsa med tig nu känns det som....) Färdig svetsade så nu saknas bara 2st klämplattor så är jag klar för målning och handbroms vajer dragning..... //Sven
Nu kommer det en hög bilder....
Har tyvärr haft fullt upp med andra projekt så jag har tyvärr inte kunnat lägga in några bilder på detta projekt.... Men strunt samma nu är full fart igen.....
Vi börjar med fortsättningen på broms uppgraderingen.... Har nu fått tag på de rätta nipplarna till min huvud broms cylinder så snart är den på plats och klar. Bak broms adapter plattorna är klara så när på lite små saker som skall ordnas, inget svårt som är kvar utan enbart att jag blivit distraherad med ett annat projekt.
Här kommer en bil på adapter plattan sedd från ovan. (dessa är gjorda ur ett stycke maskin stål så de bör hålla...) Samma platta fast en sido vy Distanserna som krävs för handbromsen. (det skall till lite mer saker men de är så gott som klara. Lite tig svetsning, svetsning halv gjort. (Man börjar lära sig svetsa med tig nu känns det som....) Färdig svetsade så nu saknas bara 2st klämplattor så är jag klar för målning och handbroms vajer dragning..... //Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Och nu kommer lite bilder på dörr skinet och gångärnet.
Vi börjar med att man var tvungen att massera dörr skinnet då den var skadad i framkanten. Måste säga att man skall nog köpa dessa plåtar i sverige och ta kostanden istället för att behöva laga plåtarna.... de skadas otroligt lätt om de fraktas en och en från USA. (Post hanteringen är ju inte den snällaste)
FIck höra att orginal färgen inte är den bästa så man slippade ner allt inför en primning och målning. Plåten primad. Och nu är den täckmålad och klar.... vill se rost komma in här nu...... Dessa plattor är av tjära och klistras på plats jag valde även att gå över dem med en värme pistol för att garantera vidhäftning... får se om det håller.... Denna höll jag nästan på att glömma.... den är till för fästning av sido backspegeln. (Och en sido notering...... Tiga denna på plats var en MYCKET dålig ide....... skall inhandla en MIG när finanserna tillåter det....) Och här är den målad och klar. (Alltså spegel fästet...) Har också fått målat det gångärn som hade spruckit och som jag svetsade... //Sven
Vi börjar med att man var tvungen att massera dörr skinnet då den var skadad i framkanten. Måste säga att man skall nog köpa dessa plåtar i sverige och ta kostanden istället för att behöva laga plåtarna.... de skadas otroligt lätt om de fraktas en och en från USA. (Post hanteringen är ju inte den snällaste)
FIck höra att orginal färgen inte är den bästa så man slippade ner allt inför en primning och målning. Plåten primad. Och nu är den täckmålad och klar.... vill se rost komma in här nu...... Dessa plattor är av tjära och klistras på plats jag valde även att gå över dem med en värme pistol för att garantera vidhäftning... får se om det håller.... Denna höll jag nästan på att glömma.... den är till för fästning av sido backspegeln. (Och en sido notering...... Tiga denna på plats var en MYCKET dålig ide....... skall inhandla en MIG när finanserna tillåter det....) Och här är den målad och klar. (Alltså spegel fästet...) Har också fått målat det gångärn som hade spruckit och som jag svetsade... //Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
En liten service jag gjort på en annan bil....
Har nog aldrig sett något liknande.... //Sven
Har nog aldrig sett något liknande.... //Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Då har man dykt in i LS1 projektet...... fick motorn billigt eller snarare ganska OK då mycket är sönder och behöver bytas. (Med sönder menar jag lite fästen och spännar hjul)
Följande hjul för drivremmen är trasiga och beställda.
Servo pumpen
Fjäder spännar hjulet
Sido hjulet (Mellan generatorn och svängnings dämparen
Motorn går runt väldigt lätt så det var väldigt skönt att veta..... Har dock inte testat allt ännu så det första på schemat är att få igång motorn och se att allt lirar som det skall...
BTW! Någon som har en PCM programmerare? behöver modifiera orginal PCM för att kunna köras utan diverse sensorer.
Oooo nästan glömde säga vad för LS1 det är..... det är från en Firebird 2001 med WS6 paketet dvs den har INGEN EGR samt LS6 insuget som standard så maskinen bör lämna 345 till 350 hästar som den står nu enligt en del på LS1tech.com.
I och med detta projekt måste jag modifiera bränsle systemet och har mina funderingar på ändera ett sump system, gen3 bränsle pump enhet eller helt enkelt montera en pump externt... även tillverka en egen uppsättning av fästen för servo pumpen och generatorn så de inte tar i ramen. samt givetvis för motor fästerna...
Hoppas kunna få ut bilen till slutet av september eller nåt så jag kan besiktiga bilen så den är klar inför nästa sommar....
Motorn kvar på framvagnen En bil bakifrån. (den har suttit på en manuel växellåda så jag behöver skaffa en startkrans. Måste man balansera om motorn?) En liten bild på motorn framifrån i motorställningen Behöver jag säga att fortsättning följer? hehehe
Skall dock lägga fokus på dörren då den tagit på tok för mycket tid för att inte ens nämna platsen den tar på min arbetsbänk......
På återseende.... (Fortsätter att leta lösningar på diverse problem....)
//Sven
Följande hjul för drivremmen är trasiga och beställda.
Servo pumpen
Fjäder spännar hjulet
Sido hjulet (Mellan generatorn och svängnings dämparen
Motorn går runt väldigt lätt så det var väldigt skönt att veta..... Har dock inte testat allt ännu så det första på schemat är att få igång motorn och se att allt lirar som det skall...
BTW! Någon som har en PCM programmerare? behöver modifiera orginal PCM för att kunna köras utan diverse sensorer.
Oooo nästan glömde säga vad för LS1 det är..... det är från en Firebird 2001 med WS6 paketet dvs den har INGEN EGR samt LS6 insuget som standard så maskinen bör lämna 345 till 350 hästar som den står nu enligt en del på LS1tech.com.
I och med detta projekt måste jag modifiera bränsle systemet och har mina funderingar på ändera ett sump system, gen3 bränsle pump enhet eller helt enkelt montera en pump externt... även tillverka en egen uppsättning av fästen för servo pumpen och generatorn så de inte tar i ramen. samt givetvis för motor fästerna...
Hoppas kunna få ut bilen till slutet av september eller nåt så jag kan besiktiga bilen så den är klar inför nästa sommar....
Motorn kvar på framvagnen En bil bakifrån. (den har suttit på en manuel växellåda så jag behöver skaffa en startkrans. Måste man balansera om motorn?) En liten bild på motorn framifrån i motorställningen Behöver jag säga att fortsättning följer? hehehe
Skall dock lägga fokus på dörren då den tagit på tok för mycket tid för att inte ens nämna platsen den tar på min arbetsbänk......
På återseende.... (Fortsätter att leta lösningar på diverse problem....)
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Snyggt jobb!
Jag har TIG på jobbet, men jag önskar att jag hade en i garaget också.
Jag har en bränsletank som är konverterad för inprutning liggandes som jag inte behöver längre. Kan det kanske locka?
Jag har TIG på jobbet, men jag önskar att jag hade en i garaget också.
Jag har en bränsletank som är konverterad för inprutning liggandes som jag inte behöver längre. Kan det kanske locka?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Då har man varit i garaget idag och förberett dörren lite samt gick igenom motorn något...
Såg ytterligare skador på motorn idag som inte var lustiga...
Kylar anslutnings fästet för ingående kylning måste bytas ut... Tändspolarna hade fått sig en lite smäll så fästet samt några kablar blivit skadade.... Och till sist det tråkigaste skadan....... plast insuget är skadat.......... Det går att reparera men inget man ville skulle ta tag i just nu med allt annat som måste göras...
Ja ja det ordnar sig..... tråkigt om allt hade flutit på utan några problem.
//Sven
Då har man varit i garaget idag och förberett dörren lite samt gick igenom motorn något...
Såg ytterligare skador på motorn idag som inte var lustiga...
Kylar anslutnings fästet för ingående kylning måste bytas ut... Tändspolarna hade fått sig en lite smäll så fästet samt några kablar blivit skadade.... Och till sist det tråkigaste skadan....... plast insuget är skadat.......... Det går att reparera men inget man ville skulle ta tag i just nu med allt annat som måste göras...
Ja ja det ordnar sig..... tråkigt om allt hade flutit på utan några problem.
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Äsch, det där är ju småskavanker. Termostathuset finns säkert billigt på e-bay och LS1plastinsuget kastar du bort. Istället monterar du åtta spjäll med polerade trattar på. Vill du ha hightechlook, kan du köra kolfibertrattar istället.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Anders > 1G skrev:Äsch, det där är ju småskavanker. Termostathuset finns säkert billigt på e-bay och LS1plastinsuget kastar du bort. Istället monterar du åtta spjäll med polerade trattar på. Vill du ha hightechlook, kan du köra kolfibertrattar istället.
hehehe Mmmm ja det går ju att laga men tiden rinner på.... börjar ju jobba som vanligt på måndag igen...
LS1 insug??? nä nä det är den EGR fria LS6 insuget....
Men som sagt inget som inte går att fixa bara blev lite frustrerad över ytterligare tids tjuvar... vill ju köra nästa sommar...
//Sven
Senast redigerad av formula400 den fre 24 jul 2009, 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
- fredrick
- Registrerad
- Inlägg: 635
- Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
- Namn: Fredrick Johansson
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Höhö... Nästa sommar är min tanke med. Och jag har en HEL BIL att ta isär och sätta ihop. Du ska nog hinna det där..Men som sagt inget som inte går att fixa bara blev lite frustrerad över ytterligare tids tjuvar... vill ju köra nästa sommar...
satans ballt med den motorn i. Vad kommer L/mil vara med den i?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!Fredrick skrev:Höhö... Nästa sommar är min tanke med. Och jag har en HEL BIL att ta isär och sätta ihop. Du ska nog hinna det där..Men som sagt inget som inte går att fixa bara blev lite frustrerad över ytterligare tids tjuvar... vill ju köra nästa sommar...
satans ballt med den motorn i. Vad kommer L/mil vara med den i?
Den gå runt 1-1.3 liter milen blandad körning skulle jag gissa på. (om man håller foten från gasen dvs......) I en Corvette ger en liknande motor ca 20-25 miles per gallon men en Corvette har ju ett bättre/mindre vindmotstånd......
Med en kam och headers bör motorn lämna 400+ i både vrid och hästar. (Dock inget jag planerat idag....)
//Sven
- fredrick
- Registrerad
- Inlägg: 635
- Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
- Namn: Fredrick Johansson
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Helt plötsligt drar muskelbilar lika mycket som min volvo 245:a
Vad är det som gör dom här motorerna så bränsleeffektiva? Är allt insprutningens förtjänst?
Vad är det som gör dom här motorerna så bränsleeffektiva? Är allt insprutningens förtjänst?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Är ju ingen expert på dessa motorer men de kommer standard med rull kam mm så det interna friktonen är inte mycket.... (drog runt motorn med spärrhantag och det var det särklass lättaste jag någonsin dragit runt en motor på.)Fredrick skrev:Helt plötsligt drar muskelbilar lika mycket som min volvo 245:a
Vad är det som gör dom här motorerna så bränsleeffektiva? Är allt insprutningens förtjänst?
Sen givetvis en motor styrning som är väldigt effektivt...... men som sagt det är en gissning från min sida på hur mycket den kommer att dra..... framtiden för utsäga hur det blir... men det blir bättre än de 2.5 liter milen den gamla motorn drog. (Gissar på att tändnings kurvan för snålkörning på den gamla motorn var på tok fel därav bensin förbrukningen)
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Ja ha då har man ordnat med en tank och två pumpar..... ett problem mindre...
Om ni känner igen tanken är det Anders tank som han inte behöver längre..... tur för mig.....
//Sven
Om ni känner igen tanken är det Anders tank som han inte behöver längre..... tur för mig.....
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej alla!
Var ett tag sedan man uppdaterade tyvärr..
Men nu kommer lite mer bilder till de som längtat så.... hehehe
Här börjar förbereda inför limningen av dörren.. (Passar in dörr skinnet på dörr ramen)
OBS!!!!! Gör inte om min miss...... Hade kollat dörr stommen innan blästringen och den var OK dock insåg jag för sent att jag skulle gjort det även efter då något hänt och vissa delar hade rört på sig....... inte ett misstag jag gör om igen....
Här har jag slipat rent inför svetsningen av dörr skinnet.
3M är riktigt bra saker och kan starkt rekomenderas. //Sven
Var ett tag sedan man uppdaterade tyvärr..
Men nu kommer lite mer bilder till de som längtat så.... hehehe
Här börjar förbereda inför limningen av dörren.. (Passar in dörr skinnet på dörr ramen)
OBS!!!!! Gör inte om min miss...... Hade kollat dörr stommen innan blästringen och den var OK dock insåg jag för sent att jag skulle gjort det även efter då något hänt och vissa delar hade rört på sig....... inte ett misstag jag gör om igen....
Här har jag slipat rent inför svetsningen av dörr skinnet.
3M är riktigt bra saker och kan starkt rekomenderas. //Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Lite mera bilder....
Här kommer lite Karroseri kit på de ställen som det satte orginal, dock en liten miss var att även om jag lade på dörrskinnet inom ca 10 minuter hade kittet yttorkat lite så jag fick smeta ut det för att bryta det torkade skinnet och få det att fästa.
3M läggs ut lite på dörr stommen. lite mera... Vill minnas att man har ca 2 timmar på sig.... och på en av våra dörrar med en liten hammare och hand kraft är det nästan för lite tid.....
Här är dörrskinnet svetsad på plats. //Sven
Här kommer lite Karroseri kit på de ställen som det satte orginal, dock en liten miss var att även om jag lade på dörrskinnet inom ca 10 minuter hade kittet yttorkat lite så jag fick smeta ut det för att bryta det torkade skinnet och få det att fästa.
3M läggs ut lite på dörr stommen. lite mera... Vill minnas att man har ca 2 timmar på sig.... och på en av våra dörrar med en liten hammare och hand kraft är det nästan för lite tid.....
Här är dörrskinnet svetsad på plats. //Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Och lite mera bilder till de sugna Firebird ägarna....
Jag skulle ha skaffat ett bättre mot don utan tvekan men med ett Biltema set mycket svett och vilja så gick det bra.... Garage polarna säger att det ser snuskigt bra ut men jag är inte 100% nöjd men det lär jag aldrig bli.... hehehe
Så då var baksidan klar och fin... Framkanten klar... Så här ser en limmad och hamrad dörrskin ut för de som undrar heheheeh Och till sist en prov montering... Som jag sade tidigare så verkade något ha hänt vid blästringen och det betydde ett par timmar av efter massering av dörrskinnet och med tanke på att den var limmad är det inte helt lätt eller roligt..... så gör ni detta själva så för guds skull provmontera dörrstommen precis INNAN ni limmar den på plats.
//Sven
Jag skulle ha skaffat ett bättre mot don utan tvekan men med ett Biltema set mycket svett och vilja så gick det bra.... Garage polarna säger att det ser snuskigt bra ut men jag är inte 100% nöjd men det lär jag aldrig bli.... hehehe
Så då var baksidan klar och fin... Framkanten klar... Så här ser en limmad och hamrad dörrskin ut för de som undrar heheheeh Och till sist en prov montering... Som jag sade tidigare så verkade något ha hänt vid blästringen och det betydde ett par timmar av efter massering av dörrskinnet och med tanke på att den var limmad är det inte helt lätt eller roligt..... så gör ni detta själva så för guds skull provmontera dörrstommen precis INNAN ni limmar den på plats.
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Nu till lite motor porr!!!
Här är den nya termostat huset till motorn... och den var snuskigt billig på Rockauto......
Fick ur vakuum delen ur insuget efter att jag fått låna en kamera mojäng för att se hur det ser ut inuti insuget, inte det lättaste att få ur....
Det som ni ser är inte hela skadan, det har sprukit lite runt ringen också så jag kommer att använda en lite dremmel för att slipa upp ett litet spår innan limning för att sedan "spackla" in limmet i sprickan och skadorna... Bild på flexlpatta adaptern som jag måste ha för min 200r4 låda. Och en ny flexplatta till motorn, fick ej med den gamla samt att det var en manuell. (ni ser även de nya drivrems hjulen på bilden. //Sven
Här är den nya termostat huset till motorn... och den var snuskigt billig på Rockauto......
Fick ur vakuum delen ur insuget efter att jag fått låna en kamera mojäng för att se hur det ser ut inuti insuget, inte det lättaste att få ur....
Det som ni ser är inte hela skadan, det har sprukit lite runt ringen också så jag kommer att använda en lite dremmel för att slipa upp ett litet spår innan limning för att sedan "spackla" in limmet i sprickan och skadorna... Bild på flexlpatta adaptern som jag måste ha för min 200r4 låda. Och en ny flexplatta till motorn, fick ej med den gamla samt att det var en manuell. (ni ser även de nya drivrems hjulen på bilden. //Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
ja då fortsätter vi med lite mera godis....
Nya tändkablar och en ny radiator slang. Här är lite mera saker för själva direkt insprutningen från tanken samt motor adapter fästen. (missade det fäste som skall sitta på karossen så får handla lite mera... ugh det kostar pengar...)
Nu till lite roligt... De egentillverkade servo och generator fästerna, fick ej med generator fästet då det var sannolikt trasigt men sen är frågan om motorn hade gått ner med orginal F-Body fästen....
Skissat lite på vad jag skall skära ur Och här är det kapat ur överflödigt material. //Sven
Nya tändkablar och en ny radiator slang. Här är lite mera saker för själva direkt insprutningen från tanken samt motor adapter fästen. (missade det fäste som skall sitta på karossen så får handla lite mera... ugh det kostar pengar...)
Nu till lite roligt... De egentillverkade servo och generator fästerna, fick ej med generator fästet då det var sannolikt trasigt men sen är frågan om motorn hade gått ner med orginal F-Body fästen....
Skissat lite på vad jag skall skära ur Och här är det kapat ur överflödigt material. //Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Så till de sista bilderna för idag....
Då har man borrat lite hål... många hål är direkt anpassade till blocket och topparna sen är det andra hål som är för stöd för generatorn mm. hållen var inte klockrena men jag skyller på CAD programet som avrundade mina mått till tiondelar istället för hundradelar... nästan så jag kommer att göra om det.... får se..... Slipa rent kanterna så det ser lite snyggare ut Provmonterar generatorn och det ser förträfligt ut. Här är en prov montering på själva motorn... ser riktigt fint ut... skall bara köpa ett aluminium reservoar för servo pumpen samt kopplingar till servo pumpen så är man klar sedan. Ja då var man klar för idag...
Skall försöka att inte dröja för länge med nästa bild serie...
Jo bakbromsarna har inte glömts av men fokus just nu är att få dörren klar och målad sen fortsätter jag med bakbromsarna...
//Sven
Då har man borrat lite hål... många hål är direkt anpassade till blocket och topparna sen är det andra hål som är för stöd för generatorn mm. hållen var inte klockrena men jag skyller på CAD programet som avrundade mina mått till tiondelar istället för hundradelar... nästan så jag kommer att göra om det.... får se..... Slipa rent kanterna så det ser lite snyggare ut Provmonterar generatorn och det ser förträfligt ut. Här är en prov montering på själva motorn... ser riktigt fint ut... skall bara köpa ett aluminium reservoar för servo pumpen samt kopplingar till servo pumpen så är man klar sedan. Ja då var man klar för idag...
Skall försöka att inte dröja för länge med nästa bild serie...
Jo bakbromsarna har inte glömts av men fokus just nu är att få dörren klar och målad sen fortsätter jag med bakbromsarna...
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.