Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Tänkte jag skulle dokumentera min renovering samt uppgradering av drivlinan till min ögonsten.

Tanken är att öka växlingen i bakaxeln samt byta till en 4 växlad automat.

Nuvarande utrustning.

TH350 funkar men känns som det är daggs...
10 bult GM bakaxel med en utväxling på 2.41. (UGH men min nuvarande motor)

Och till det som skall göras/bytas.

Automaten kommer att bytas ut mot en TH200R4 som kommer att prepas enligt alla konstens regler och bakaxeln kommer att renoveras och utväxlingen att bytas samt att en LSD kommer att installeras)

LSD = Limited Slip Differential

Lite utväxlings fakta:
...............................................1a.......2a......3a......4a......5a
GM Turbo Hydra-Matic 350........2.52....1.52....1.00...n/a......n/a
GM Turbo Hydra-Matic 400........2.48....1.48....1.00...n/a......n/a
GM Turbo Hydra-Matic 200-R4...2.74....1.57....1.00...0.67.....n/a
GM Turbo Hydra-Matic 700-R4...3.06....1.62....1.00...0.70.....n/a

Med min nuvarande och tänkta uppsättning: (total utväxling)

................................................1a........2a.......3a....4a
TH350 med 2.41 bak.................6,07......3,66....2,41..n/a
TH200R4 med 3.42 bak.............9,37......5,37....3,42..2,29
TH200R4 med 3.73 bak.............10,22....5,86....3,73..2,50

Som det ser ut idag lutar det mot en 3,42 bak vilket betyder att den kommer att varva mindre på landsväg än idag men samtidigt krulla asfalten vid acceleration.

Återkommer med bilder.

/Sven
Senast redigerad av formula400 den ons 23 apr 2008, 17:27, redigerad totalt 2 gång.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Här kommer lite bilder på demonteringen av bakaxeln.

Bild på en standard 8.5tums 10 bults GM bakaxel (eller orginal pontiac)

Bild

ID numret finns på passagerar röret och då på främre sidan.

Bild

Locket bortplockad och man skymtar vilken typ av bakaxel man har

Bild

Och här är allt urplockat...

Bild

Efter att ha identifierat vad man har börjar jakten på delar... :D

Återkommer när jag fortsätter renoveringen.

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

Tänk på att matcha slututväxlingen med kammens arbetsområde bara.

Om du hamnar för långt under det gynnsammaste varvtalet så får motorn jobba hårdare och förbrukning och slitage kan öka.

Med en th200r4 och RAIV-kam i en 389/400 skulle jag satsa på 3.73-3.90.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

The Judge skrev:Tänk på att matcha slututväxlingen med kammens arbetsområde bara.

Om du hamnar för långt under det gynnsammaste varvtalet så får motorn jobba hårdare och förbrukning och slitage kan öka.

Med en th200r4 skulle jag satsa på 3.73-3.90.
Hej Kent.

Idag vid ca 100-110KM/h har jag idag ca 2000 varv på motorn.

Kammen som sitter där idag är Edelbrockes RPM som har sitt register från 1500 till 6500varv (enligt deras info i alla fall)

Med en 3.42 hamlar jag run 1900 varv vid samma hastighet medans med 3.73 hamlar jag runt 2100 varv vid samma hastighet.

Skulle en 3.42 vara helt fel?

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Så nu var diffen inhandlad och utväxlingen bak...

Det blev en Eaton 30 spline version (orginal är 28 spline) och 3.73 utväxling.... (tog mig typ 4 timmar att bestämma mig.... ugh)...

Återkommer med bilder på delarna när de kommer.

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Nu har dem kommit och man kan börja pilla dit sakerna. :cool:

Först skall jag tvätta huset för att sedan mäta in pinjongen och drevet rätt...

Detta kommer nog ta mycket tid....

Blev lite dyrare än jag trodde speciellt Yukon Axlarna som blev mycket dyrare pga av att det var 30 splines iställer för orginal 28 splines...

Eaton är 30 splines versionen.

varför jag gick på 30 splines versionen är helt enkelt att de skall hålla lite mer än 28... (dock ingen egen erfarenhet på...)

Och nu till ögon godiset!

//Sven

Bild

Bild :cool:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Nu har pinjongen kommit på plats efter mycket om och men samt LSDn men har stött på ett problem med Yukon axlarna jag köpt.

Det verkar vara en miss i tjockleken på ändarna så jag får inte dit C-Clipsen utan det blir att ta axlarna till en svarvare och få detta fixat och dum som man är så hade man installerat alla hjul bultarna som man nu får pressa ur innan svarvaren gör sitt.

Växel lådan har varit ett annat problem där det varit extremt svårt att få tag i en begagnad th-200r4 låda och som det ser ut nu med Dollar kursen är nog en färdig renoverad som kommer på tal.

Bromsarna hinner jag inte med innan 1a Maj så det får bli någon helg under sommaren.

Mer billder kommer inom kort.

//Sven
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

Måste bara kolla, du tog väl ur pinjongdrevaxeln innan du provade att sätta dit C-clipsen?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

The Judge skrev:Måste bara kolla, du tog väl ur pinjongdrevaxeln innan du provade att sätta dit C-clipsen?
Hej Kent!

Menar du lås stången i mitten av klumpen? i så fall är svaret ja den togs givetvis bort och C-Clipsen installerades för att sedan inse att det finns inte en chans i ****** att lås stången kunde återmonteras för att låsa fast Axlarna i sin position då den tog i på bägge axlarna med över 1mm å varje sida trots att man rycked i axlarna för försäkra sig att de var så lång in i sin position som möjligt.

Har varit i kontakt med Yukon service och det visar sig att axel skallen (där C-Clipsen installeras) är för tjock, den skall vara mellan 6.28mm till 6.48mm tjock men min är ca 8.5mm tjocka och därav problemet.

Axlarna är lämnade hos en Svarvare och jag skall plockaupp dem på tisdag.

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Nu var det länge sedan jag postade något...

Haft lite strul med datorn men nu funkar allt som det skall igen så här kommer lite mer bilder.

Det tog mig typ en hel dag att få det korrekt så jag hade ut och in lagret 5-6 gånger minst....

Pattern på coast side. (det är lite svårt att se korrekt men går man förbi det målade så var bilderna bra vet ej varför det såg snett ut på de målade sidorna på coast och drive)
Bild

Pattern på driver side
Bild

Eaton och nya ring och pinjongen installerad och klar
Bild

De nya axlarna installerade och klara.
Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av formula400 den fre 06 jun 2008, 22:17, redigerad totalt 2 gång.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Har varit en aning trött på orginal bromsarna till min bil och det verkar som om det är ett vanligt fel att de mattas ur ganska snabbt så har påbörjat en broms uppgradering i samma veva som bakaxeln...

Först har jag köpt ett par gen 3 bromsskivor för att kunna fabrisera ett par hubbar till min nya broms skivor.

Har nu kapat bort själva skivan.
Bild

Här är själva spindeln klar och de bitar som var tvugna att tas bort är numera borta. (Dessa spindlar är inte mina orginala.... så om besiktningen klagar har jag hela setupen kvar i orört skick...)

Bild


Här kollar jag passformen på adapterplattan för det nya OKet.

Bild

Här ser man hubben anpassad till den nya skivan och en gen 3 skiva smo jämnförelse.

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Här kommer mer info om broms uppgraderingens framfart...

Lite info om vad det är för bromsar.

Corvettes C5 Z06 bromsar och OK dvs 325mm fram och 305mm back, detta bör få stop på bilen...

Liten bild på fram och bak OKen

Bild

Fram oket är väldigt stor men den väger knappt något, blir lite shockad varje gång jag håller i dem.

Bild

Hubbarna är nu blästrade och väntar på en 2 komponent grund

Bild

Samma sak med spindlarna...

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Nu är hubbarna och spindlarna klara med både 2 komponent primer och täckfärg...

Kommer bli s**t glad när garagets lilla lackbox blir klar då det är sån stor skilldnad på färg och färg och då menar jag s**t på burk och 2 komponent färg...

Här är hubbarna primade och väntar på täckfärg.

Bild

Primade spindlar

Bild

Färdiga hubbar

Bild

Och färdiga spindlar

Bild

Håller nu på med bromssköldarna, passagerar sidan var OK men skall blästras och målas dock fick jag en spindel från Chevelle vilket är helt OK men brömsskölden är helt galen så det fick bli en ny som kommer inom kort.

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Har haft lite problem att ställa in förgasaren för optimal bränsleförbrukning under en längre tid och efter att ha surfat webben ett tag så finns det en lösning på at få en 4150 Holley att vara snål vid crusning men det innebär att man måste borra i metering bloken och så långt tänker jag inte gå utan det blir att byta ut förgasaren mot en mer passande förgasare till min applikation.

Så förgasaren skall säljas för att finansiera den nya.

Bild på motor rummet. (njaeee jag tycker inte den är snygg men brist på pengar och tid får en att prioritera lite...)

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

hehe höll på till sena natten igår för att få in Kent förgasaren i maskinen.

Saker som strulade, bränsle kopplingen, hade köpt en anslutning som inte passade så jag använde den som satt på Kolley. (läkte som ett såll)

Som tur var hade jag koppar rör att rätt diameter och hittade en rör mutter av rätt diameter och fick konat och kopplat till ett 100% läckfritt koppling.

Gängade stången som håller luft filtret på en Kent förgasare är bra mycket längre än vad Holleys är och den gängade stång jag betställt och som fanns inne var inte med skickade för att den fanns inte inne igentligen detta kl 17.30 vid mekonomen igår. (Hansen racing beställning)

Gasvajer fästet ville inte funka och detta tror jag mest beror på den patent som tidigare ägare gjort men som jag aldrig tog tag i då det funkade och att man hade andra prioriteringar samt att Holleys gas vire fäste på förgasaren sitter lite närmare än vad Kent förgasaren gjorde så att det blev att laborera fram och massera om fästet så att det lirade bra med Kent förgasaren. (tror jag flyttade fram fästet 2-3cm totalt. (fortfarande inte 100% men skall kolla upp ett orginal fäste till Kent Förgasaren och om det inte funkar fabrisera ett från grunden nu skall det f*n bli bra en gång för alla.

Till slut gick bilen igång och för första gången sen jag installerade 4150 Holley har jag en choke igen. (var hemma typ 01.00 i morse och åt middag då hehe)

Får säga att den gick mycket bättre på tomgång än vad Holleyn gjorde även i motorvägs fart även att den är HELT fel inställd nu.

Tror att den finfördelar bränslet på ett MYCKET bättre sätt en den Holley jag hade i då den gick märkbart jämnare i motorvägsfart. kändes även som om avgasljudet blev lite annorlunda av någon anledning (mjukare).

Enligt Lambda mätaren så är Kent förgasaren BRA mycket bättre att hålla en jämn bränsle luft blandning när man går från stabil fart till att sakta gasa mer och mer.... blev väldigt imponerad.... Med Holleyn kunde jag gå från 12.5:1 luft bränsle till 14.0:1 när man gick från stabil 80km/h till stabil 100km/h och vid all gaspådrag med Hollyn gick den ner till runt 12.5:1 hela tiden även vid sakta gaspådrag. (vilket inte är direkt bränsle ekonomiskt)

Skall försöka ställa in förgasaren idag och återkommer med bilder senare.

//Sven
Senast redigerad av formula400 den lör 14 jun 2008, 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Här kommer lite bilder på Kent förgasaren!

Känns som om förgasaren passar mycket bättre på detta insug än vad Square bore Holleyn gjorde så man hoppas att man även plockat lite hästar av denna anledningen.

Här har vi förarsidan.
Bild

Och passagerar sidan
Bild

Ja ny teknik är ibland gott!

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
motörhead
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 136
Blev medlem: tor 05 apr 2007, 16:24
Namn: Morgen Lindberg
Ort: Sjöbo

Inlägg av motörhead »

Har du hål i huven för att få plats med luftfiltret eller?
Pontiac Formula -76
Dodge D100 Pickup -71
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Motörhead skrev:Har du hål i huven för att få plats med luftfiltret eller?
Hej!

Njaeee har en TA huv som jag använder och där jag satt fast scopet på.

Skulle aldrig fördärva min orginal huv med ett fult hål i... (tror inte Formula 400 huven i ren plåt är direkt vanliga men i vilket fall som helst kunde jag inte göra detta mot denna huv så det blev en TA där hålet allaredan fanns)

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Du har det hänt lite sen sist.

Broms oks fästen är helt nya men var inte nöjd med dem så det blev blästring och målning av dessa.

Fick även inhandla 1 st bromssköld då spindeln på den sidan var från Chevell och var helt olik Pontiacens orginal, kan köra utan men kändes inte bra.

Här kommer en bild på delarna innan målning. (blästrade)

Bild

Samma som ovan efter 2k primer och täckfärg.

Bild

Här har vi spindeln och hubben som väntar på att monteras ihop.

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej igen!

Här har jag på börjat montering av bromsarna på spindlarna.

Här kommer en bild på broms skölden och adapter staget installerat.

Bild

Lagrena installerade och uppfettade samt att packboxen installerad på huben.

Bild

Hubben installerad och klar.

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Sådär! då var bägge bromsarna monterade och klara för installation.

Det lär dock dröja lite då jag har inte startat med huvudcylindern och fabriserat klart alla kopplingarna till broms reducerings ventilen.

Huvudcylindern som väntar på en genomgång.

Bild

Komplett spindel med broms oket monterat set från sidan.

Bild

Samma fast sett från snett ovan.

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Du har glömt beläggen i oken... :angle:
Ang. belägg, så hade jag rekommenderat Hawkbelägg. De har lite olika uppsättningar beroende på vad man ska ha bilen till, men deras gatbelägg biter finfint!


Ser ju väldigt bra ut! :cool:

Har du fortfarande kvar dina originalspindlar, eller var det dessa du slaktade?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Anders > 1G skrev:Du har glömt beläggen i oken... :angle:
Ang. belägg, så hade jag rekommenderat Hawkbelägg. De har lite olika uppsättningar beroende på vad man ska ha bilen till, men deras gatbelägg biter finfint!


Ser ju väldigt bra ut! :cool:

Har du fortfarande kvar dina originalspindlar, eller var det dessa du slaktade?
Hej Anders!

hehe har nya belägg bara inte installerat dem vid denna bild har även inte dragit åt OK fästet i spindeln då detta skall dras med runt 170Nm i moment så detta får vänta tills de är uppskruvade på bilen.

Beläggen är av en bättre variant och skall vara av typen damm fria. (kollar namnet på beläggen när jag är i garaget imorgon, vill minnas att det var Hawk nu när jag tänker efter)

Köpte "nya" spindlar så jag kan ha kvar mina orginal orörda i fall besiktningen får spader eller nåt.

hehe ja det bör se bra ut då semester kassan fick lite smisk på fingrarna... (ja vad säger man? man är lite knäpp)

//Sven
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av hardly »

170 Nm :eek: Hur har du kommit fram till det? Tycker bara att det låter mycket :que:
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hardly skrev:170 Nm :eek: Hur har du kommit fram till det? Tycker bara att det låter mycket :que:
Hej!

Enbart själva adapter fästet skulle ha både loctite och dras med 143Nm. (detta är klart tack vara garage polaren och skruvstädet med gummi belägg men vågar inte testa med 170Nm på OK fästena för risken med lackskador)

Jag köpte broms OKen och fästena av Kore3 och fick med en manual utan dess like där de går igenom varje steg och anger åtdragnings moment i både Ft-lb och Nm.

Rekomenderar STARKT Kore3 som företag om man skall inhandla broms upgraderings kit mm... (Super service som är väldigt ovanligt föratt inte nämna själva kiten)

//Sven
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Är det UNFgängat eller UNC?

Känns inte som om man drar UNCskruvar till 170 Nm... :???:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Anders > 1G skrev:Är det UNFgängat eller UNC?

Känns inte som om man drar UNCskruvar till 170 Nm... :???:
Hej Anders!

Var en sväng runt stan med bilen och passade på åka förbi garaget. (Hmmmmmmm man borde få ihop en gäng någon fin sommar kväll för lite crusing i stan... måste ju finnas en hel del fina pontiacs i stan såg själv en Gen 3 tidigare idag och en gen 4 nyss i stan)

Bulten är en M14-2*35mm och den skall skruvas i ca 2.5cm gods ochdet står 170Nm i moment. (snarare det är 2st bultar som håller OK fästet)

Bromsarna är från en Corvette C5 Z06. (Delco produkter)

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej!

Det har inte stått stilla utan haft lite strul med mitt OS så jag har inte kunnat ladda ner mina bilder.

Så nu till vad jag gjort sen sist...

Jag har installerat en elektrisk bränslepump och tagit bort den mekaniska samt dragit om hela bränsleröret på motorn. (tyvärr glömde jag ta en bild på dragningen i motorn.

Pumpen blev en Carter p4070 som ger 5-6psi tryck hela tiden. (den har intern bränsle regulator.

Det ända jag stör mig på är att den låter trots extra vibrations dämpare... annars är jag väldigt nöjd!

Bild på bränslepump positionering på fästet.
Bild

Bränslepumps fästet installerat under bilen.
Bild

Bränslepumpen installerad på fästet.
Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej igen!

Här fortsätter installationen av bränslepumpen.

Jag får säga att det tog bra mycket längre tid att göra detta än jag trodde.

Det som tig mest tid var bränslerörs dragningen i motor rummet och strömkabeln till bränslepumpen då jag försökte dra kabeln utan att behöva lossa tanken vilket det visade sig senare att jag blev tvungen att göra...

Ogillar att göra onödiga hål i karossen så det blev att dra strömkabeln samma väg som tankgivar kabeln. (nöjd med det blev man i alla fall)

Bild

Här kommer en bild på en färdig installerad pump och bränslerör från tryck sidan

Bild

Bild tagen från andra sidan på en färdig installerad pump och rör.

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Inlägg av formula400 »

Hej ännu en gång!

Bromsarna har inte avstannat i alla fall inte pga av mig utan det saknas en del delar var av broms kloss monterings detaljerna har varit ett rent h****e att lösa.
Det är nämligen inget man kan köpa lösa då GM inte säljer dessa lösa och då jag köpte mina klossar så visste jag inte om detta utan fick senare se att detta saknades och att dessa behövdes.

Kan nämna att nya klossar med monterings detaljer går lösa på Klinberg för 2000kr+ ledigt...

Företaget Kore3 som jag köpt converter kitet från bland annat kom till min räddning och detta är numera beställt inväntar bara paketet någon gång nästa vecka eller så. (ursäkta relamen men kore3 är det bästa företaget jag handlat hos med en superb service!)

I vilket fall har jag prov monterat bromsarna på en av mina fram fälgar för att se om de gick in över huvud taget. (fälgarna är 17" med 245/45/17 däck)

Edit: Glömde nämna att de passar med ca 10mm till godo så det var inte mycket plats över....

Bild

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av formula400 den sön 17 aug 2008, 00:48, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar