Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Länge sedan jag uppdaterade....

Håller på att forma plåtenlängst fram på stomen och den är av 2mm plåt... ugh..... (Återkommer med bilder senare)

Har även sålt motorn nu så nu är det både ångest och panik då jag verkligen vill köra med bilen till sommaren........

Undrar verkligen om jag hinner och framför allt kommer att ha råd med den nya motorn...

//Sven
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4355
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av the judge »

Blir det en storkubikare?
Kanske en färdig motor från Kauffman, Spotts eller Butler rentav?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

The Judge skrev:Blir det en storkubikare?
Kanske en färdig motor från Kauffman, Spotts eller Butler rentav?
Hej Kent!

Lutar starkt åt Butler men som sagt får se hur mycket av motorn jag kommer att ha råd med.... (Kanske 2009 blir ett år som bilen står stilla.... :( )

Stor kubikare? njaeeee 461 blir det nog om man kan kalla det stor kubikare när det finns 535 typ....


//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej alla glada!

Det har inte stått stilla i garaget utan enbart varit upptagen med annat tyvärr.

Nu har jag fixat till sista biten på dörren... den ser inte snygg ut och detta kommer att fixas till men att bocka 2mm plåt var inte det lättaste...........

Här kommer en bild på ett flertalet timmar av bocka och hamra.... ugh....
Last corner fabricated.JPG
Här har jag kapat till den lite...
Last corner fabricated and cut down in size.JPG
Och nu till det kirurgiska snittet....
Last corner cut off.JPG
Och slutligen på svetsad och ytterligare överflöd kapats bort... det finns lite mer material att ta bort men tar detta lite lugnare så man inte tar bort för mycket.... (svets metoden denna gången är TIG svetsning... det är riktigt roligt och utmanande....)
Last corner new piece welded in place.JPG
Det tråkiga är att de har fortfarande inte skickat den nya plåten... de hade fått en ersättnings plåt men den var skadad när de fick den så de inväntar en ny.....

Lite trist att kanske missa en säsong bara för att dörrskinet man beställde i November förra året inte kommit fram i tid... (om man bortser från att man saknar motor just nu..........)

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av anders_1g »

Trist det där med dörren...

Var bor du egentligen? Jag har en dörr som du hade kunnat få låna över säsongen om du vill (med gångjärn, ruta, handtag osv - bara och skruva på). Problemet är ju bara att man ska ha upp skrotet till dig, men det kan vi nog lösa om du bor i den civiliserade delen av Sverige. ;)

Skicka mig ett PM om det är intressant.
Nej, den är inte till salu, men du kan få låna den som sagt. :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Sitter och funderar en hel del just nu....

Ingen motor är ju inte direkt lustigt nu när säsongen nästan är här.....

Nu får orginalare hålla lite i hatten......... men har till och med funderat på detta allternativ....

Bild

480HP @ 5750 RPM

475 Torque @ 4500 RPM

Dator enheten och kablarna är inte så dyra. (max 1000$ för ett komplett turn key system)

Eller denna.

Bild

Nackdelen med Butlers motorval är följande.
Priset. (Endast dubbelt så dyr typ)
Bensin förbrukningen??? (Vad kan en sådan dra egentligen???)

Positiva fördelar
Kraft..... (Den har det plus lite till)
Lätthet att installera... inga modifikationer behövs
Den är en Pontiac!

GM LS3 nackdelar
Eventuellt behövs köpas lite delar för att anpassa motorn till bilen
Kraften är en hel del mindre en Butlers

GMLS3 fördelar
Priset, ca hälften av vad Butler vill ha för sin
Ny generator och servopump (tillkommer kostnaden dock för nya servo slangar)
Bränsle ekonomi...

Vad skulle ni gjort???

//Sven
Användarens profilbild
hurtig
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 140
Blev medlem: ons 01 feb 2006, 13:39
Namn: Anders Hurtig #410
Ort: Nykvarn

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av hurtig »

Det är ju inga lätta val direkt, pengarna styr ju ofta våra beslut. Vad skulle det bli med en EFI-konverterad ponte från Butler? Skiljer det mycket mot den du visade upp?(prismässigt). Då får du ju dom flesta fördelarna som är på chevan vad gäller styrsystem samtidigt som du behåller Pontiac.
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

hurtig skrev:Det är ju inga lätta val direkt, pengarna styr ju ofta våra beslut. Vad skulle det bli med en EFI-konverterad ponte från Butler? Skiljer det mycket mot den du visade upp?(prismässigt). Då får du ju dom flesta fördelarna som är på chevan vad gäller styrsystem samtidigt som du behåller Pontiac.
Ett EFI system från Butler går på runt ytterligare 3000$ och då snackar vi löjligt mycket pengar för hela motorn.... Har en bra Quadrajet förgasare hemma som var tanken att användas.

Bild

"Complete Kits starting at $3,495.00

With EVERYTHING you need for an EFI conversion
Kit includes:

F.A.S.T. XFI fuel injection system
E.F.I. Fuel Pump w/filter and regulator
Sensor Kit
4 barrel throttle body
Fuel Rails
Edelbrock EFI ready intake
(EDL-50565 or EDL-29575 Intakes)
Injectors
Complete wiring harness
Ready to run fuel and timing maps available for many applications
(so the EFI novice can bolt this kit on and be ready to run) "

//Sven
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av anders_1g »

Jag kan nog ha ett insug för insprutning till salu under hösten.

En konvertering är annars inte tokigt dyr att göra själv om man utgår från tex megasquirt eller liknande system. Kan klart rekommenderas!

Fundera lite på vad du ska ha bilen till - behöver du en motor under huven som får Ringhals att framstå som ett 9V-batteri? Bensinen lär ju inte bli billigare och om man faktiskt vill ha råd att använda sin bil till mer än att bara göra tre fullgasrepor per månad, kan det ju vara en idé att satsa på något modernare med insprutning.

Möjigheten finns ju alltid att trimma vidare också, om du nu skulle tycka LS3an var för klen. 480 hästar är dock inte vad jag kallar klen och kommer med sannolikhet vrida sönder karossen om du brukar bilen flitigt under några år. ;)

Mitt val hade fallit på LS3an, utan tvekan.

Eller du kanske vill köpa min, så kan jag handla en LS3? :lol:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Anders > 1G skrev:Jag kan nog ha ett insug för insprutning till salu under hösten.

En konvertering är annars inte tokigt dyr att göra själv om man utgår från tex megasquirt eller liknande system. Kan klart rekommenderas!

Fundera lite på vad du ska ha bilen till - behöver du en motor under huven som får Ringhals att framstå som ett 9V-batteri? Bensinen lär ju inte bli billigare och om man faktiskt vill ha råd att använda sin bil till mer än att bara göra tre fullgasrepor per månad, kan det ju vara en idé att satsa på något modernare med insprutning.

Möjigheten finns ju alltid att trimma vidare också, om du nu skulle tycka LS3an var för klen. 480 hästar är dock inte vad jag kallar klen och kommer med sannolikhet vrida sönder karossen om du brukar bilen flitigt under några år. ;)

Mitt val hade fallit på LS3an, utan tvekan.

Eller du kanske vill köpa min, så kan jag handla en LS3? :lol:
Tjena Anders!

Mjoo har ju allaredan en Megasquirt i bilen som styr tändningen bland annat så det är ju lugnt men den klarar bara 4 spridare så måste man ha Batch fire på spridarna istället för multi fire typ... kanske det finns en uppgradering att göra?

Enligt annonsen skall LS3 kunna ge 25-25 Mpg med nuvarande trimning vilket omvandlat blir runt 0.9-0.95 liter milen..... Medans 650 hästars Pontiac motor på runt 7,6 liters motor volym skulle dra???? 1.5? mer???

Sen en annan fråga... hur ser besiktningen på detta??? om man kommer med en nyare motor i en gammal kaross.... Pontiac motorn skulle man kunna få igenom utan vidare skulle jag säga då de knappast ser någon skillnad men en LS3 bör de kunna se att något inte stämmer...

hahaha Mmmm din motor lät inte fel sist jag såg videon....

//Sven
Användarens profilbild
hurtig
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 140
Blev medlem: ons 01 feb 2006, 13:39
Namn: Anders Hurtig #410
Ort: Nykvarn

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av hurtig »

Vet inte om det skiljer så mycket i pris men Butler har väl även mindre vassa maskiner? Nu verkar det lite som att jämföra äpplen och päron. Finns väl någon pontesnurra som är i närheten av Ls3:an i effekt men du får ett fruktansvärt mycket bättre vrid. När det gäller soppaförbrukning går det aldrig att komma i från att volym drar bränsle men det borde gå att kompensera en del med att storkubikaren med sitt högre vrid klarar av en högre utväxling. Skillnaden mellan förgasare (även om den är tunad av Kent) och modern motorstyrning går ju aldrig att komma i från. Frågan är hur stor den är. Jag skulle nog fundera väldigt länge innan jag övergav Pontiac motorn.

Sen går det alltid att EFI-konvertera senare, kitten blir vanligare hela tiden och troligtvis kommer väl inte priset att gå upp på dom.
Håller själv på att forskar i en konvertering av min 455:a. Går det som planerat blir det komplett motorstyrning med sprut och separata spolar, vi får se hur långt ekonomin tillåter hoppas i alla fall att jag kan ha nåt rullande i sommar.
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av anders_1g »

hurtig skrev:Går det som planerat blir det komplett motorstyrning med sprut och separata spolar, vi får se hur långt ekonomin tillåter hoppas i alla fall att jag kan ha nåt rullande i sommar.
De senaste versionerna av Mega Squirt har blivit riktigt bra! Systemet har numera i princip alla funktioner som de dyrare systemen har och användarinterfacet är helt OK.
Styrboxen kostar 400 dollar och sen tillkommer kablage + givare. Spolarna köper du på skroten från lämplig donatorbil.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Det händer saker i garaget så var inte rädda det står inte stilla...

Håller på med att installera en ljus ramp ovanför arbetsbänken... lite trött på att jobba i halvmörker.

Nu åter till bilen....

Fick ett nytt dörr skin via UPS.................... *suck* (fick punga ut med tullen och någon UPS administrerings kostnad för en ersättning del............................)
New door skin damaged.jpg
Samma skada som sist fast inte lika omfattande..... (tänker inte skicka efter en ny igen utan försöka laga denna istället...

Och nu har bakbromsarna påbörjats.... nu skall det bli brommsar av där bak också.
Rear brakes upgrade started.jpg
Till helgen är planen att hela bakbromsarna är demonterade och arkiverade för att påbörja passning till de nya... mera bilder är att följa.

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej alla glada!

Två positiva saker som hänt...

1. Den trasiga dörrsidan, kontaktade företaget i USA och förklarade mitt missnöje och till min förvåning så ersatte de mig för diverse utgifter mm...... mycket bra service......

2. har numera LJUS i garaget...... :D
we got lights.jpg
Sååååååå nu åter till bromsarna i brist på verktygen för dörren som jag nu beställt.....

Här har jag tagit ur axeln för att påbörja borttagning av bakbroms plattan.
Rear axel out starting on removal of drum back plate.jpg
Bakplattan borttagen, på passagerar sidan gick en av de fyra bulltarna av hahahahaha de har då ingen rört de senaste 30+ åren...
Rear drum back plate removed.JPG
Och nu till det trista........ rost........ verkar inte vara själva axeln så mycket som bromsbak plattan men ändå.....
Rear axel surface rust.JPG
Nope än är det inte slut har många fler bilder att visa... hehehe

//sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej igen!

Nu fortsätter vi med det roliga! hehehehe

Så nu har pesten till rost tagits bort så mycket som det gick... ville blästra men tyvärr hade man inte optimalt verktyg för detta... :(
Rear axle surface rust removed.JPG
Lite rostätare får mumma lite på det rost som finns kvar i porerna... skall slipa ner en gång till för att lägga på ett lager till imorgon...
Rear axle surface rust applied rust removed.JPG
Detta skedde lite innan borttagningen av rosten men det nog mer lämpligt att göra det såhär istället...
Rear disc brakes fitting.JPG
Tur att man kolla upp ordentligt då det visade sig att skivorna inte passade rakt av utan att jag fick använda en dremmel för att ta bort några tiondelar.
rear discs needed some grinding.JPG
Kommer strax med mera bilder.... hehehehe

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Hmmmm blev lite bilder ikväll trots allt....

Medans rostätaren fick gotta sig så fortsätter jag med huvud cylindern. Hade beställt en helt ny efter strulet med den gamla och att det kostar typ 1000 för en renoverings satts... tror jag fick ge allt som allt runt 1700-1800 och då är allt nytt.
New master cylinder from ACDelco.JPG
Den gamla är urplockad och jämnförs nu med hur den nya kommer att se ut som. (Det är den gamla som är trasig som får spela dummy tills allt är klart för montering...)
New master cylinder dummy vs old one.JPG
Här har jag placerat den "nya" huvud cylindern på plats samt broms ventilen för bakbromsarna, hade tillverkat en platta innan men den gick tyvärr inte att använda utan jag fick kapa den och svetsa på den på plattan som håller bromsfördelnings blocket. (mer bilder om detta kommer senare)

Det roliga var att jag fortfarande hade tryck i bromsservon...... det hade jag inte väntat mig efter typ 6månader....
Master cylinder dummy try fitting with brake valve.JPG
Sååååå nn är det slut för idag.... eventuellt kommer mera bilder imorgon.

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Såja... fått lite tid att uppdatera denna lite...

När jag lossade det bakre fästet för broms slangen fick man veta att det var lite rost där... suck.... bara att ta ut och fixa iordning.
rear Axel bracket mounting rust.JPG
Själva fästet blästradess.
Rear axel bracket sand blasted.jpg
Även den omgjorda bromsfästet för broms delaren och numera även broms reducerings ventilen fick lite blästyer på sig.
Master cylinder and porpotion valve bracket sand blasted.JPG
Saker tar längre tid än väntat.... ugh

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Fortsättning på föregående postning...

Direkt efter sandblästringen primades allt som blästrats samt täckmålades.
Master cylinder proportion valve primed.JPG
Bak axeln primad.
Rear axel primed.JPG
Och här en är fin lite sak målad och klar.
Master cylinder proportion valve painted.jpg
Fortsättning följer

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Fortsättning från föregående.... hehehe blev en del bilder....

Här kommer en bild på den målade bakaxel änden...
Rear axel flange painted.JPG
Lite mätning och prov montering av broms systemet bak.
Rear brake mock up.JPG
Huvud cylindern och nya bromsrör dragna.. så gott som i alla fall.... nipplarna som sitter i huvud cylindern har varit rena ******* att hitta... Klintan har dem men de vill också ha runt 140kr st........
Mastyer cylinder bracket mounted and brake lines drawn.JPG
Fortsättning följer IGEN! hehehe ;)

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av 2 loud »

Hur kommer handbromsen fungera ? blir det backar i skivan eller via beläggen via bromsoket ?
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hmmmm hur många bilder hade jag igentligen?????

I kitet så skulle axel fästena för de stål omspunna slangarna monteras med skruv samt någon form av gummi bricka för tätning....

Hmmmmm nä det var inget för mig.... sådana lösningar gillar vi inte.... Så det blev att svetsa fast den direkt istället...
Brake line mounting plate welded.JPG
Här är första bakre slangen monterad på ramen... ser snyggt ut... :D
Rear axel brake line mounted.JPG
Så nu var det uppdaterat på broms fronten.... Hmmmmm glömt ta bilder på Växel väljar "förädlingen" Åter kommer med detta senare.... (Just glömt nämna att även detta lyckasdess levereras fel till mig... fick till en Camaro 73-78...... suck....

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Nu börjar vi jobba med dörren lite igen.... många projekt man tagit vid sig denna gång....

Så då har man inhandlat ett verktyg för jobbet och all framtida slipningar... (Funkar helt grymt...)
New tool.jpg
En obehandlad svets sträng...
Weld not deburred.JPG
Och här är den berarbetad...
Weld deburred.JPG
Då var man klar för idag hehehehe återkommer med mera bilder senare i veckan hoppas jag.... :D

Ha det gott!

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

2 loud skrev:Hur kommer handbromsen fungera ? blir det backar i skivan eller via beläggen via bromsoket ?

Hej!

Har gjort upp en adapter platta i CAD som jag lämnat till en firma för tillverkning sedan är det bara att montera de Corvette C5 handbroms bakplattor jag har liggande.

Handbroms vajern och allt annat är numera lösta i skallen i alla fall.... så fort jag får de nybeställda adapter plattorna blir det montering av i raketfart... :D

Slänger upp bilder på dessa när de är klara.

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

2 loud skrev:Hur kommer handbromsen fungera ? blir det backar i skivan eller via beläggen via bromsoket ?
Hej!

Hmmm var nog lite trött och stressad när jag svarade på din fråga.....

Det blir backar i skivan typ Volvo 240/740 fast lite "större" skivor.

//Sven
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hej!

Jobbat lite med CAD och kan enbart säga WOW..... nu kan man äntligen få en bild på hur sakerna skall vara på ett enkelt sätt...

Här kommer de omarbetade adapterplattorna för bakbromsarna samt handbroms funktionen. (Använder mig av Corvette C5 handbroms detaljer)
COPY Back plate Driver side1 tiny.jpg
Ha en trevlig påsk!

//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av anders_1g »

Formula400 skrev:Huvud cylindern och nya bromsrör dragna.. så gott som i alla fall.... nipplarna som sitter i huvud cylindern har varit rena ******* att hitta... Klintan har dem men de vill också ha runt 140kr st........
Mastyer cylinder bracket mounted and brake lines drawn.JPG
Fortsättning följer IGEN! hehehe ;)

//Sven
Antagligen GMs alldeles egna version av nipplar. Dessa mäter M11x1,5 och existerar ingen annanstans än på GMs fordon...
När jag behövde sådana, slutade det med att jag fick handla en begagnad cylinder på e-bay... :roll:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Anders > 1G skrev:
Formula400 skrev:Huvud cylindern och nya bromsrör dragna.. så gott som i alla fall.... nipplarna som sitter i huvud cylindern har varit rena ******* att hitta... Klintan har dem men de vill också ha runt 140kr st........
Mastyer cylinder bracket mounted and brake lines drawn.JPG
Fortsättning följer IGEN! hehehe ;)

//Sven
Antagligen GMs alldeles egna version av nipplar. Dessa mäter M11x1,5 och existerar ingen annanstans än på GMs fordon...
När jag behövde sådana, slutade det med att jag fick handla en begagnad cylinder på e-bay... :roll:
Tjena!

hahaha ja det har INTE varit lätt men nu verkar jag fått tag på en mycket vänlig skäl som skall svara 2 nipplat åt mig för ca 100kr typ... :D han skulle vara super noga så det skall bli roligt och se vad han kan göra... :D

//Sven
Senast redigerad av formula400 den sön 26 apr 2009, 00:17, redigerad totalt 1 gånger.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Hmmmm kanske borde uppdatera denna tråd lite oftare? blir ju så många bilder annars ju....

Då har man gjort 3 lika dränerings hål å botten delen av dörren. (Orginal finns endast 2 men lade dit en i mitten också)
Door drain hole fixed.jpg
Och nu lite dörr skins test passning. (Stommen är nu skickad till en bläster firma för blästring zing besprutning samt två olika primer lager.....)
Door skin fitting.JPG
Så i "brist" på annat har jag börjat med gångärnen..... (de var bra mycket värre en jag trodde)

Men här kommer en bild på renoverings kitet för gångärnen.
Hinge renovation kit.JPG
Mera bilder följer....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Fortsättning från föregående postning...

Glömde en sak i föregående postning..... Det inre handtaget skruvas fast med väldigt grovgängade skruvar vilket på min bil haft en tendens att skruva upp sig själv men nu är detta fixat permanent.......
Inner door handle screw.jpg
Här kommer lite trista bilder eller snarare en signal på att man behöver renovera gångärnen................
Upper door hinge bushing old.JPG
Övre gångärns pinnen ser väldigt snygg ut i profil..... notera det "runda" hålet.....
Upper door hinge pin worn.JPG
Med hjälp av en liten svets har man lagt till material för att få rätt dimension... (den var så sliten så att största bussningen inte gick att använda ens)
Upper door hinge welded.JPG
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering

Inlägg av formula400 »

Och nu med lite fler bilder heheeh många idag....

Nu har det övrehålet slipats och borrats upp till rätt dimension....
Upper door hinge hole repaired.JPG
Här har jag blästrat gångärnen.
door hinges sandblasted.JPG
För att prima dem...
Door hinges primed.JPG
Och slutligen lägga på en täckfärg.
door hinges painted.JPG
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar