Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Moderator: Moderators
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Länge sedan jag uppdaterade....
Håller på att forma plåtenlängst fram på stomen och den är av 2mm plåt... ugh..... (Återkommer med bilder senare)
Har även sålt motorn nu så nu är det både ångest och panik då jag verkligen vill köra med bilen till sommaren........
Undrar verkligen om jag hinner och framför allt kommer att ha råd med den nya motorn...
//Sven
Länge sedan jag uppdaterade....
Håller på att forma plåtenlängst fram på stomen och den är av 2mm plåt... ugh..... (Återkommer med bilder senare)
Har även sålt motorn nu så nu är det både ångest och panik då jag verkligen vill köra med bilen till sommaren........
Undrar verkligen om jag hinner och framför allt kommer att ha råd med den nya motorn...
//Sven
- the judge
- Registrerad
- Inlägg: 4355
- Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
- Ort: Bålsta
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Blir det en storkubikare?
Kanske en färdig motor från Kauffman, Spotts eller Butler rentav?
Kanske en färdig motor från Kauffman, Spotts eller Butler rentav?
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej Kent!The Judge skrev:Blir det en storkubikare?
Kanske en färdig motor från Kauffman, Spotts eller Butler rentav?
Lutar starkt åt Butler men som sagt får se hur mycket av motorn jag kommer att ha råd med.... (Kanske 2009 blir ett år som bilen står stilla.... )
Stor kubikare? njaeeee 461 blir det nog om man kan kalla det stor kubikare när det finns 535 typ....
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej alla glada!
Det har inte stått stilla i garaget utan enbart varit upptagen med annat tyvärr.
Nu har jag fixat till sista biten på dörren... den ser inte snygg ut och detta kommer att fixas till men att bocka 2mm plåt var inte det lättaste...........
Här kommer en bild på ett flertalet timmar av bocka och hamra.... ugh....
Här har jag kapat till den lite...
Och nu till det kirurgiska snittet....
Och slutligen på svetsad och ytterligare överflöd kapats bort... det finns lite mer material att ta bort men tar detta lite lugnare så man inte tar bort för mycket.... (svets metoden denna gången är TIG svetsning... det är riktigt roligt och utmanande....)
Det tråkiga är att de har fortfarande inte skickat den nya plåten... de hade fått en ersättnings plåt men den var skadad när de fick den så de inväntar en ny.....
Lite trist att kanske missa en säsong bara för att dörrskinet man beställde i November förra året inte kommit fram i tid... (om man bortser från att man saknar motor just nu..........)
//Sven
Det har inte stått stilla i garaget utan enbart varit upptagen med annat tyvärr.
Nu har jag fixat till sista biten på dörren... den ser inte snygg ut och detta kommer att fixas till men att bocka 2mm plåt var inte det lättaste...........
Här kommer en bild på ett flertalet timmar av bocka och hamra.... ugh....
Här har jag kapat till den lite...
Och nu till det kirurgiska snittet....
Och slutligen på svetsad och ytterligare överflöd kapats bort... det finns lite mer material att ta bort men tar detta lite lugnare så man inte tar bort för mycket.... (svets metoden denna gången är TIG svetsning... det är riktigt roligt och utmanande....)
Det tråkiga är att de har fortfarande inte skickat den nya plåten... de hade fått en ersättnings plåt men den var skadad när de fick den så de inväntar en ny.....
Lite trist att kanske missa en säsong bara för att dörrskinet man beställde i November förra året inte kommit fram i tid... (om man bortser från att man saknar motor just nu..........)
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Trist det där med dörren...
Var bor du egentligen? Jag har en dörr som du hade kunnat få låna över säsongen om du vill (med gångjärn, ruta, handtag osv - bara och skruva på). Problemet är ju bara att man ska ha upp skrotet till dig, men det kan vi nog lösa om du bor i den civiliserade delen av Sverige.
Skicka mig ett PM om det är intressant.
Nej, den är inte till salu, men du kan få låna den som sagt.
Var bor du egentligen? Jag har en dörr som du hade kunnat få låna över säsongen om du vill (med gångjärn, ruta, handtag osv - bara och skruva på). Problemet är ju bara att man ska ha upp skrotet till dig, men det kan vi nog lösa om du bor i den civiliserade delen av Sverige.
Skicka mig ett PM om det är intressant.
Nej, den är inte till salu, men du kan få låna den som sagt.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Sitter och funderar en hel del just nu....
Ingen motor är ju inte direkt lustigt nu när säsongen nästan är här.....
Nu får orginalare hålla lite i hatten......... men har till och med funderat på detta allternativ....
480HP @ 5750 RPM
475 Torque @ 4500 RPM
Dator enheten och kablarna är inte så dyra. (max 1000$ för ett komplett turn key system)
Eller denna.
Nackdelen med Butlers motorval är följande.
Priset. (Endast dubbelt så dyr typ)
Bensin förbrukningen??? (Vad kan en sådan dra egentligen???)
Positiva fördelar
Kraft..... (Den har det plus lite till)
Lätthet att installera... inga modifikationer behövs
Den är en Pontiac!
GM LS3 nackdelar
Eventuellt behövs köpas lite delar för att anpassa motorn till bilen
Kraften är en hel del mindre en Butlers
GMLS3 fördelar
Priset, ca hälften av vad Butler vill ha för sin
Ny generator och servopump (tillkommer kostnaden dock för nya servo slangar)
Bränsle ekonomi...
Vad skulle ni gjort???
//Sven
Sitter och funderar en hel del just nu....
Ingen motor är ju inte direkt lustigt nu när säsongen nästan är här.....
Nu får orginalare hålla lite i hatten......... men har till och med funderat på detta allternativ....
480HP @ 5750 RPM
475 Torque @ 4500 RPM
Dator enheten och kablarna är inte så dyra. (max 1000$ för ett komplett turn key system)
Eller denna.
Nackdelen med Butlers motorval är följande.
Priset. (Endast dubbelt så dyr typ)
Bensin förbrukningen??? (Vad kan en sådan dra egentligen???)
Positiva fördelar
Kraft..... (Den har det plus lite till)
Lätthet att installera... inga modifikationer behövs
Den är en Pontiac!
GM LS3 nackdelar
Eventuellt behövs köpas lite delar för att anpassa motorn till bilen
Kraften är en hel del mindre en Butlers
GMLS3 fördelar
Priset, ca hälften av vad Butler vill ha för sin
Ny generator och servopump (tillkommer kostnaden dock för nya servo slangar)
Bränsle ekonomi...
Vad skulle ni gjort???
//Sven
- hurtig
- Registrerad
- Inlägg: 140
- Blev medlem: ons 01 feb 2006, 13:39
- Namn: Anders Hurtig #410
- Ort: Nykvarn
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Det är ju inga lätta val direkt, pengarna styr ju ofta våra beslut. Vad skulle det bli med en EFI-konverterad ponte från Butler? Skiljer det mycket mot den du visade upp?(prismässigt). Då får du ju dom flesta fördelarna som är på chevan vad gäller styrsystem samtidigt som du behåller Pontiac.
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Ett EFI system från Butler går på runt ytterligare 3000$ och då snackar vi löjligt mycket pengar för hela motorn.... Har en bra Quadrajet förgasare hemma som var tanken att användas.hurtig skrev:Det är ju inga lätta val direkt, pengarna styr ju ofta våra beslut. Vad skulle det bli med en EFI-konverterad ponte från Butler? Skiljer det mycket mot den du visade upp?(prismässigt). Då får du ju dom flesta fördelarna som är på chevan vad gäller styrsystem samtidigt som du behåller Pontiac.
"Complete Kits starting at $3,495.00
With EVERYTHING you need for an EFI conversion
Kit includes:
F.A.S.T. XFI fuel injection system
E.F.I. Fuel Pump w/filter and regulator
Sensor Kit
4 barrel throttle body
Fuel Rails
Edelbrock EFI ready intake
(EDL-50565 or EDL-29575 Intakes)
Injectors
Complete wiring harness
Ready to run fuel and timing maps available for many applications
(so the EFI novice can bolt this kit on and be ready to run) "
//Sven
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Jag kan nog ha ett insug för insprutning till salu under hösten.
En konvertering är annars inte tokigt dyr att göra själv om man utgår från tex megasquirt eller liknande system. Kan klart rekommenderas!
Fundera lite på vad du ska ha bilen till - behöver du en motor under huven som får Ringhals att framstå som ett 9V-batteri? Bensinen lär ju inte bli billigare och om man faktiskt vill ha råd att använda sin bil till mer än att bara göra tre fullgasrepor per månad, kan det ju vara en idé att satsa på något modernare med insprutning.
Möjigheten finns ju alltid att trimma vidare också, om du nu skulle tycka LS3an var för klen. 480 hästar är dock inte vad jag kallar klen och kommer med sannolikhet vrida sönder karossen om du brukar bilen flitigt under några år.
Mitt val hade fallit på LS3an, utan tvekan.
Eller du kanske vill köpa min, så kan jag handla en LS3?
En konvertering är annars inte tokigt dyr att göra själv om man utgår från tex megasquirt eller liknande system. Kan klart rekommenderas!
Fundera lite på vad du ska ha bilen till - behöver du en motor under huven som får Ringhals att framstå som ett 9V-batteri? Bensinen lär ju inte bli billigare och om man faktiskt vill ha råd att använda sin bil till mer än att bara göra tre fullgasrepor per månad, kan det ju vara en idé att satsa på något modernare med insprutning.
Möjigheten finns ju alltid att trimma vidare också, om du nu skulle tycka LS3an var för klen. 480 hästar är dock inte vad jag kallar klen och kommer med sannolikhet vrida sönder karossen om du brukar bilen flitigt under några år.
Mitt val hade fallit på LS3an, utan tvekan.
Eller du kanske vill köpa min, så kan jag handla en LS3?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Tjena Anders!Anders > 1G skrev:Jag kan nog ha ett insug för insprutning till salu under hösten.
En konvertering är annars inte tokigt dyr att göra själv om man utgår från tex megasquirt eller liknande system. Kan klart rekommenderas!
Fundera lite på vad du ska ha bilen till - behöver du en motor under huven som får Ringhals att framstå som ett 9V-batteri? Bensinen lär ju inte bli billigare och om man faktiskt vill ha råd att använda sin bil till mer än att bara göra tre fullgasrepor per månad, kan det ju vara en idé att satsa på något modernare med insprutning.
Möjigheten finns ju alltid att trimma vidare också, om du nu skulle tycka LS3an var för klen. 480 hästar är dock inte vad jag kallar klen och kommer med sannolikhet vrida sönder karossen om du brukar bilen flitigt under några år.
Mitt val hade fallit på LS3an, utan tvekan.
Eller du kanske vill köpa min, så kan jag handla en LS3?
Mjoo har ju allaredan en Megasquirt i bilen som styr tändningen bland annat så det är ju lugnt men den klarar bara 4 spridare så måste man ha Batch fire på spridarna istället för multi fire typ... kanske det finns en uppgradering att göra?
Enligt annonsen skall LS3 kunna ge 25-25 Mpg med nuvarande trimning vilket omvandlat blir runt 0.9-0.95 liter milen..... Medans 650 hästars Pontiac motor på runt 7,6 liters motor volym skulle dra???? 1.5? mer???
Sen en annan fråga... hur ser besiktningen på detta??? om man kommer med en nyare motor i en gammal kaross.... Pontiac motorn skulle man kunna få igenom utan vidare skulle jag säga då de knappast ser någon skillnad men en LS3 bör de kunna se att något inte stämmer...
hahaha Mmmm din motor lät inte fel sist jag såg videon....
//Sven
- hurtig
- Registrerad
- Inlägg: 140
- Blev medlem: ons 01 feb 2006, 13:39
- Namn: Anders Hurtig #410
- Ort: Nykvarn
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Vet inte om det skiljer så mycket i pris men Butler har väl även mindre vassa maskiner? Nu verkar det lite som att jämföra äpplen och päron. Finns väl någon pontesnurra som är i närheten av Ls3:an i effekt men du får ett fruktansvärt mycket bättre vrid. När det gäller soppaförbrukning går det aldrig att komma i från att volym drar bränsle men det borde gå att kompensera en del med att storkubikaren med sitt högre vrid klarar av en högre utväxling. Skillnaden mellan förgasare (även om den är tunad av Kent) och modern motorstyrning går ju aldrig att komma i från. Frågan är hur stor den är. Jag skulle nog fundera väldigt länge innan jag övergav Pontiac motorn.
Sen går det alltid att EFI-konvertera senare, kitten blir vanligare hela tiden och troligtvis kommer väl inte priset att gå upp på dom.
Håller själv på att forskar i en konvertering av min 455:a. Går det som planerat blir det komplett motorstyrning med sprut och separata spolar, vi får se hur långt ekonomin tillåter hoppas i alla fall att jag kan ha nåt rullande i sommar.
Sen går det alltid att EFI-konvertera senare, kitten blir vanligare hela tiden och troligtvis kommer väl inte priset att gå upp på dom.
Håller själv på att forskar i en konvertering av min 455:a. Går det som planerat blir det komplett motorstyrning med sprut och separata spolar, vi får se hur långt ekonomin tillåter hoppas i alla fall att jag kan ha nåt rullande i sommar.
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
De senaste versionerna av Mega Squirt har blivit riktigt bra! Systemet har numera i princip alla funktioner som de dyrare systemen har och användarinterfacet är helt OK.hurtig skrev:Går det som planerat blir det komplett motorstyrning med sprut och separata spolar, vi får se hur långt ekonomin tillåter hoppas i alla fall att jag kan ha nåt rullande i sommar.
Styrboxen kostar 400 dollar och sen tillkommer kablage + givare. Spolarna köper du på skroten från lämplig donatorbil.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Det händer saker i garaget så var inte rädda det står inte stilla...
Håller på med att installera en ljus ramp ovanför arbetsbänken... lite trött på att jobba i halvmörker.
Nu åter till bilen....
Fick ett nytt dörr skin via UPS.................... *suck* (fick punga ut med tullen och någon UPS administrerings kostnad för en ersättning del............................)
Samma skada som sist fast inte lika omfattande..... (tänker inte skicka efter en ny igen utan försöka laga denna istället...
Och nu har bakbromsarna påbörjats.... nu skall det bli brommsar av där bak också.
Till helgen är planen att hela bakbromsarna är demonterade och arkiverade för att påbörja passning till de nya... mera bilder är att följa.
//Sven
Det händer saker i garaget så var inte rädda det står inte stilla...
Håller på med att installera en ljus ramp ovanför arbetsbänken... lite trött på att jobba i halvmörker.
Nu åter till bilen....
Fick ett nytt dörr skin via UPS.................... *suck* (fick punga ut med tullen och någon UPS administrerings kostnad för en ersättning del............................)
Samma skada som sist fast inte lika omfattande..... (tänker inte skicka efter en ny igen utan försöka laga denna istället...
Och nu har bakbromsarna påbörjats.... nu skall det bli brommsar av där bak också.
Till helgen är planen att hela bakbromsarna är demonterade och arkiverade för att påbörja passning till de nya... mera bilder är att följa.
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej alla glada!
Två positiva saker som hänt...
1. Den trasiga dörrsidan, kontaktade företaget i USA och förklarade mitt missnöje och till min förvåning så ersatte de mig för diverse utgifter mm...... mycket bra service......
2. har numera LJUS i garaget......
Sååååååå nu åter till bromsarna i brist på verktygen för dörren som jag nu beställt.....
Här har jag tagit ur axeln för att påbörja borttagning av bakbroms plattan.
Bakplattan borttagen, på passagerar sidan gick en av de fyra bulltarna av hahahahaha de har då ingen rört de senaste 30+ åren...
Och nu till det trista........ rost........ verkar inte vara själva axeln så mycket som bromsbak plattan men ändå.....
Nope än är det inte slut har många fler bilder att visa... hehehe
//sven
Två positiva saker som hänt...
1. Den trasiga dörrsidan, kontaktade företaget i USA och förklarade mitt missnöje och till min förvåning så ersatte de mig för diverse utgifter mm...... mycket bra service......
2. har numera LJUS i garaget......
Sååååååå nu åter till bromsarna i brist på verktygen för dörren som jag nu beställt.....
Här har jag tagit ur axeln för att påbörja borttagning av bakbroms plattan.
Bakplattan borttagen, på passagerar sidan gick en av de fyra bulltarna av hahahahaha de har då ingen rört de senaste 30+ åren...
Och nu till det trista........ rost........ verkar inte vara själva axeln så mycket som bromsbak plattan men ändå.....
Nope än är det inte slut har många fler bilder att visa... hehehe
//sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej igen!
Nu fortsätter vi med det roliga! hehehehe
Så nu har pesten till rost tagits bort så mycket som det gick... ville blästra men tyvärr hade man inte optimalt verktyg för detta...
Lite rostätare får mumma lite på det rost som finns kvar i porerna... skall slipa ner en gång till för att lägga på ett lager till imorgon...
Detta skedde lite innan borttagningen av rosten men det nog mer lämpligt att göra det såhär istället...
Tur att man kolla upp ordentligt då det visade sig att skivorna inte passade rakt av utan att jag fick använda en dremmel för att ta bort några tiondelar.
Kommer strax med mera bilder.... hehehehe
//Sven
Nu fortsätter vi med det roliga! hehehehe
Så nu har pesten till rost tagits bort så mycket som det gick... ville blästra men tyvärr hade man inte optimalt verktyg för detta...
Lite rostätare får mumma lite på det rost som finns kvar i porerna... skall slipa ner en gång till för att lägga på ett lager till imorgon...
Detta skedde lite innan borttagningen av rosten men det nog mer lämpligt att göra det såhär istället...
Tur att man kolla upp ordentligt då det visade sig att skivorna inte passade rakt av utan att jag fick använda en dremmel för att ta bort några tiondelar.
Kommer strax med mera bilder.... hehehehe
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Hmmmm blev lite bilder ikväll trots allt....
Medans rostätaren fick gotta sig så fortsätter jag med huvud cylindern. Hade beställt en helt ny efter strulet med den gamla och att det kostar typ 1000 för en renoverings satts... tror jag fick ge allt som allt runt 1700-1800 och då är allt nytt.
Den gamla är urplockad och jämnförs nu med hur den nya kommer att se ut som. (Det är den gamla som är trasig som får spela dummy tills allt är klart för montering...)
Här har jag placerat den "nya" huvud cylindern på plats samt broms ventilen för bakbromsarna, hade tillverkat en platta innan men den gick tyvärr inte att använda utan jag fick kapa den och svetsa på den på plattan som håller bromsfördelnings blocket. (mer bilder om detta kommer senare)
Det roliga var att jag fortfarande hade tryck i bromsservon...... det hade jag inte väntat mig efter typ 6månader....
Sååååå nn är det slut för idag.... eventuellt kommer mera bilder imorgon.
//Sven
Hmmmm blev lite bilder ikväll trots allt....
Medans rostätaren fick gotta sig så fortsätter jag med huvud cylindern. Hade beställt en helt ny efter strulet med den gamla och att det kostar typ 1000 för en renoverings satts... tror jag fick ge allt som allt runt 1700-1800 och då är allt nytt.
Den gamla är urplockad och jämnförs nu med hur den nya kommer att se ut som. (Det är den gamla som är trasig som får spela dummy tills allt är klart för montering...)
Här har jag placerat den "nya" huvud cylindern på plats samt broms ventilen för bakbromsarna, hade tillverkat en platta innan men den gick tyvärr inte att använda utan jag fick kapa den och svetsa på den på plattan som håller bromsfördelnings blocket. (mer bilder om detta kommer senare)
Det roliga var att jag fortfarande hade tryck i bromsservon...... det hade jag inte väntat mig efter typ 6månader....
Sååååå nn är det slut för idag.... eventuellt kommer mera bilder imorgon.
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Såja... fått lite tid att uppdatera denna lite...
När jag lossade det bakre fästet för broms slangen fick man veta att det var lite rost där... suck.... bara att ta ut och fixa iordning.
Själva fästet blästradess.
Även den omgjorda bromsfästet för broms delaren och numera även broms reducerings ventilen fick lite blästyer på sig.
Saker tar längre tid än väntat.... ugh
//Sven
Såja... fått lite tid att uppdatera denna lite...
När jag lossade det bakre fästet för broms slangen fick man veta att det var lite rost där... suck.... bara att ta ut och fixa iordning.
Själva fästet blästradess.
Även den omgjorda bromsfästet för broms delaren och numera även broms reducerings ventilen fick lite blästyer på sig.
Saker tar längre tid än väntat.... ugh
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Fortsättning på föregående postning...
Direkt efter sandblästringen primades allt som blästrats samt täckmålades.
Bak axeln primad.
Och här en är fin lite sak målad och klar.
Fortsättning följer
//Sven
Direkt efter sandblästringen primades allt som blästrats samt täckmålades.
Bak axeln primad.
Och här en är fin lite sak målad och klar.
Fortsättning följer
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Fortsättning från föregående.... hehehe blev en del bilder....
Här kommer en bild på den målade bakaxel änden...
Lite mätning och prov montering av broms systemet bak.
Huvud cylindern och nya bromsrör dragna.. så gott som i alla fall.... nipplarna som sitter i huvud cylindern har varit rena ******* att hitta... Klintan har dem men de vill också ha runt 140kr st........
Fortsättning följer IGEN! hehehe
//Sven
Här kommer en bild på den målade bakaxel änden...
Lite mätning och prov montering av broms systemet bak.
Huvud cylindern och nya bromsrör dragna.. så gott som i alla fall.... nipplarna som sitter i huvud cylindern har varit rena ******* att hitta... Klintan har dem men de vill också ha runt 140kr st........
Fortsättning följer IGEN! hehehe
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hur kommer handbromsen fungera ? blir det backar i skivan eller via beläggen via bromsoket ?
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hmmmm hur många bilder hade jag igentligen?????
I kitet så skulle axel fästena för de stål omspunna slangarna monteras med skruv samt någon form av gummi bricka för tätning....
Hmmmmm nä det var inget för mig.... sådana lösningar gillar vi inte.... Så det blev att svetsa fast den direkt istället...
Här är första bakre slangen monterad på ramen... ser snyggt ut...
Så nu var det uppdaterat på broms fronten.... Hmmmmm glömt ta bilder på Växel väljar "förädlingen" Åter kommer med detta senare.... (Just glömt nämna att även detta lyckasdess levereras fel till mig... fick till en Camaro 73-78...... suck....
//Sven
I kitet så skulle axel fästena för de stål omspunna slangarna monteras med skruv samt någon form av gummi bricka för tätning....
Hmmmmm nä det var inget för mig.... sådana lösningar gillar vi inte.... Så det blev att svetsa fast den direkt istället...
Här är första bakre slangen monterad på ramen... ser snyggt ut...
Så nu var det uppdaterat på broms fronten.... Hmmmmm glömt ta bilder på Växel väljar "förädlingen" Åter kommer med detta senare.... (Just glömt nämna att även detta lyckasdess levereras fel till mig... fick till en Camaro 73-78...... suck....
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Nu börjar vi jobba med dörren lite igen.... många projekt man tagit vid sig denna gång....
Så då har man inhandlat ett verktyg för jobbet och all framtida slipningar... (Funkar helt grymt...)
En obehandlad svets sträng...
Och här är den berarbetad...
Då var man klar för idag hehehehe återkommer med mera bilder senare i veckan hoppas jag....
Ha det gott!
//Sven
Nu börjar vi jobba med dörren lite igen.... många projekt man tagit vid sig denna gång....
Så då har man inhandlat ett verktyg för jobbet och all framtida slipningar... (Funkar helt grymt...)
En obehandlad svets sträng...
Och här är den berarbetad...
Då var man klar för idag hehehehe återkommer med mera bilder senare i veckan hoppas jag....
Ha det gott!
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
2 loud skrev:Hur kommer handbromsen fungera ? blir det backar i skivan eller via beläggen via bromsoket ?
Hej!
Har gjort upp en adapter platta i CAD som jag lämnat till en firma för tillverkning sedan är det bara att montera de Corvette C5 handbroms bakplattor jag har liggande.
Handbroms vajern och allt annat är numera lösta i skallen i alla fall.... så fort jag får de nybeställda adapter plattorna blir det montering av i raketfart...
Slänger upp bilder på dessa när de är klara.
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!2 loud skrev:Hur kommer handbromsen fungera ? blir det backar i skivan eller via beläggen via bromsoket ?
Hmmm var nog lite trött och stressad när jag svarade på din fråga.....
Det blir backar i skivan typ Volvo 240/740 fast lite "större" skivor.
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hej!
Jobbat lite med CAD och kan enbart säga WOW..... nu kan man äntligen få en bild på hur sakerna skall vara på ett enkelt sätt...
Här kommer de omarbetade adapterplattorna för bakbromsarna samt handbroms funktionen. (Använder mig av Corvette C5 handbroms detaljer)
Ha en trevlig påsk!
//Sven
Jobbat lite med CAD och kan enbart säga WOW..... nu kan man äntligen få en bild på hur sakerna skall vara på ett enkelt sätt...
Här kommer de omarbetade adapterplattorna för bakbromsarna samt handbroms funktionen. (Använder mig av Corvette C5 handbroms detaljer)
Ha en trevlig påsk!
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Antagligen GMs alldeles egna version av nipplar. Dessa mäter M11x1,5 och existerar ingen annanstans än på GMs fordon...Formula400 skrev:Huvud cylindern och nya bromsrör dragna.. så gott som i alla fall.... nipplarna som sitter i huvud cylindern har varit rena ******* att hitta... Klintan har dem men de vill också ha runt 140kr st........
Fortsättning följer IGEN! hehehe
//Sven
När jag behövde sådana, slutade det med att jag fick handla en begagnad cylinder på e-bay...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Tjena!Anders > 1G skrev:Antagligen GMs alldeles egna version av nipplar. Dessa mäter M11x1,5 och existerar ingen annanstans än på GMs fordon...Formula400 skrev:Huvud cylindern och nya bromsrör dragna.. så gott som i alla fall.... nipplarna som sitter i huvud cylindern har varit rena ******* att hitta... Klintan har dem men de vill också ha runt 140kr st........
Fortsättning följer IGEN! hehehe
//Sven
När jag behövde sådana, slutade det med att jag fick handla en begagnad cylinder på e-bay...
hahaha ja det har INTE varit lätt men nu verkar jag fått tag på en mycket vänlig skäl som skall svara 2 nipplat åt mig för ca 100kr typ... han skulle vara super noga så det skall bli roligt och se vad han kan göra...
//Sven
Senast redigerad av formula400 den sön 26 apr 2009, 00:17, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Hmmmm kanske borde uppdatera denna tråd lite oftare? blir ju så många bilder annars ju....
Då har man gjort 3 lika dränerings hål å botten delen av dörren. (Orginal finns endast 2 men lade dit en i mitten också)
Och nu lite dörr skins test passning. (Stommen är nu skickad till en bläster firma för blästring zing besprutning samt två olika primer lager.....)
Så i "brist" på annat har jag börjat med gångärnen..... (de var bra mycket värre en jag trodde)
Men här kommer en bild på renoverings kitet för gångärnen.
Mera bilder följer....
Då har man gjort 3 lika dränerings hål å botten delen av dörren. (Orginal finns endast 2 men lade dit en i mitten också)
Och nu lite dörr skins test passning. (Stommen är nu skickad till en bläster firma för blästring zing besprutning samt två olika primer lager.....)
Så i "brist" på annat har jag börjat med gångärnen..... (de var bra mycket värre en jag trodde)
Men här kommer en bild på renoverings kitet för gångärnen.
Mera bilder följer....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Fortsättning från föregående postning...
Glömde en sak i föregående postning..... Det inre handtaget skruvas fast med väldigt grovgängade skruvar vilket på min bil haft en tendens att skruva upp sig själv men nu är detta fixat permanent.......
Här kommer lite trista bilder eller snarare en signal på att man behöver renovera gångärnen................
Övre gångärns pinnen ser väldigt snygg ut i profil..... notera det "runda" hålet.....
Med hjälp av en liten svets har man lagt till material för att få rätt dimension... (den var så sliten så att största bussningen inte gick att använda ens)
//Sven
Glömde en sak i föregående postning..... Det inre handtaget skruvas fast med väldigt grovgängade skruvar vilket på min bil haft en tendens att skruva upp sig själv men nu är detta fixat permanent.......
Här kommer lite trista bilder eller snarare en signal på att man behöver renovera gångärnen................
Övre gångärns pinnen ser väldigt snygg ut i profil..... notera det "runda" hålet.....
Med hjälp av en liten svets har man lagt till material för att få rätt dimension... (den var så sliten så att största bussningen inte gick att använda ens)
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Och nu med lite fler bilder heheeh många idag....
Nu har det övrehålet slipats och borrats upp till rätt dimension....
Här har jag blästrat gångärnen.
För att prima dem...
Och slutligen lägga på en täckfärg.
//Sven
Nu har det övrehålet slipats och borrats upp till rätt dimension....
Här har jag blästrat gångärnen.
För att prima dem...
Och slutligen lägga på en täckfärg.
//Sven
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.