Trans Am med Cadillac 500 [1981]
Moderator: Moderators
Trans Am med Cadillac 500 [1981]
nåja.. på begäran kommer här lite bilder på vår senaste bil, den blev inte svart som det var tänkt, den har inte ens en örn. Men vi älskar den.
Ev blir det en fågel, något åt det här hållet, svårt med Scoopet.
Ev blir det en fågel, något åt det här hållet, svårt med Scoopet.
Senast redigerad av lenne den sön 27 apr 2008, 00:38, redigerad totalt 8 gång.
Tackar, Nej, den ska få se ut som den gör i stort... Bandit får vänta.
Det vi gjort hittils är att ta bort en sänkningssats, monterat om avgasssystemet som var monterat för högt och slog i karossen i gupp. Bilen räddades nog innan den fick allt för mycket Fast & F stuk, första steget är att montera nya däck, bälten bak och diverse inrednings delar.., och att bli av med neonrören
Kan avslöja att den har rätt bra med kubik under huven,
Med hjälp av äldre kvitton på motordelar har jag lyckas lista ut vem som ägt den i USA , har mailat honom och hoppas få lite mer historia på bilen och framför allt motorn.
Om bilen får huvfågel, blir det den äldre designen på den. Ska jag montera den större & nyare örnen så får jag ett scoop ivägen.
Jag stör mig på besiktningsblinkersen bak, modell Biltema/Släpvagn. Har någon provat tex en en tunn LED-strip som monteras brevid orginallyktan?
Edit: Jag fick tag i ägaren, han svarade och skickade bilder och lite mer information... kul att få den kontakten!
____________________________________________________________
Roliga bilar: Trans Am 1981, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla projekt
Kombibilar: Opel vectra & subaru impreza
Det vi gjort hittils är att ta bort en sänkningssats, monterat om avgasssystemet som var monterat för högt och slog i karossen i gupp. Bilen räddades nog innan den fick allt för mycket Fast & F stuk, första steget är att montera nya däck, bälten bak och diverse inrednings delar.., och att bli av med neonrören
Kan avslöja att den har rätt bra med kubik under huven,
Med hjälp av äldre kvitton på motordelar har jag lyckas lista ut vem som ägt den i USA , har mailat honom och hoppas få lite mer historia på bilen och framför allt motorn.
Om bilen får huvfågel, blir det den äldre designen på den. Ska jag montera den större & nyare örnen så får jag ett scoop ivägen.
Jag stör mig på besiktningsblinkersen bak, modell Biltema/Släpvagn. Har någon provat tex en en tunn LED-strip som monteras brevid orginallyktan?
Edit: Jag fick tag i ägaren, han svarade och skickade bilder och lite mer information... kul att få den kontakten!
____________________________________________________________
Roliga bilar: Trans Am 1981, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla projekt
Kombibilar: Opel vectra & subaru impreza
Senast redigerad av lenne den fre 29 jun 2007, 07:31, redigerad totalt 1 gånger.
- carl
- Registrerad
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 13:14
- Namn: Carl Mejerman
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Tror det finns "EU" modeller på baklampor med orange inbyggt blinkers.
På min sv sålda är det så iaf.
Hör med Björn på C&F skroten.
Men är det fortfarande förbjudet med röda blinkers ?
Jag har kompisar med äldre 50-60 tals bilar som inte fått nån anmärkning på det hos sbp. Men dom kanske har dispans.
På min sv sålda är det så iaf.
Hör med Björn på C&F skroten.
Men är det fortfarande förbjudet med röda blinkers ?
Jag har kompisar med äldre 50-60 tals bilar som inte fått nån anmärkning på det hos sbp. Men dom kanske har dispans.
Trans Am "Bandit" 1977
..och en Golf
..och en Golf
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Årsmodell -75 och äldre får ha röda blinkers.
EU lampor finns inte till -70 fram till -81..
Carl, om jag inte minns fel så har du blinkers i backljusena va? detta har Andreas gjort om på din.
När jag köpte min bil så satt där baklampor med orange blinkers, trodde detta var EU men visade sig vara hemgjorda.. Dessa ligger nu på hyllan och samlar damm.
http://www.tacs.nu/forum/download.php?id=4902
EU lampor finns inte till -70 fram till -81..
Carl, om jag inte minns fel så har du blinkers i backljusena va? detta har Andreas gjort om på din.
När jag köpte min bil så satt där baklampor med orange blinkers, trodde detta var EU men visade sig vara hemgjorda.. Dessa ligger nu på hyllan och samlar damm.
http://www.tacs.nu/forum/download.php?id=4902
Pontiac TransAm SE -77 W72
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
SBP kräver 400mm emellan blinkers vid en reg bes. men är det en vanlig kontroll så går det oftast bra att ha blinkers i backljusen.
Jag har själv haft i backljusen på min -79a och det gick bra, dock tyckte dom att dom satt lite tätt.
-76 till -78 har ju en fördel där för nummer plåten sitter emellan lamporna och därav större avstånd.
Idag har jag röda blinkers och letar efter dioder att montera istället.
Jag har själv haft i backljusen på min -79a och det gick bra, dock tyckte dom att dom satt lite tätt.
-76 till -78 har ju en fördel där för nummer plåten sitter emellan lamporna och därav större avstånd.
Idag har jag röda blinkers och letar efter dioder att montera istället.
Pontiac TransAm SE -77 W72
Uppdatering
Nu har jag tillverkat custom dekaler, orginalörnen passar inte pga scoopet så jag gjorde egna baserat på den tidigare designen.
även Trans am text på sidorna och bak. Typsnittet heter "borg 9"
Byggde ny hatthylla då den tidigare hade en 12" bas monterad och det var inte mycket kvar av orginalhyllan. Monterade om klädseln på baksätet då tidigare ägaren monterat den slarvigt med buntband var 20 cm istället för de små krokarna man ska använda. Blev en jätteskillnad!
Bakbälten är för närvarande bakre rullbälten från en volvo 245 1983, men en komplett uppsättning "nya" bälten är på väg till hela bilen via Ebay. Fyndade för 76 dollar. Camaroskroten ville ha ca 1500kr för hyffsade bälten.
Nästa steg invändigt blir omlackning av styrstången, och komplettering med signalknapp på ratten, väntar som sagt även in en massa Ebay inredningsdelar som skall monteras.
även Trans am text på sidorna och bak. Typsnittet heter "borg 9"
Byggde ny hatthylla då den tidigare hade en 12" bas monterad och det var inte mycket kvar av orginalhyllan. Monterade om klädseln på baksätet då tidigare ägaren monterat den slarvigt med buntband var 20 cm istället för de små krokarna man ska använda. Blev en jätteskillnad!
Bakbälten är för närvarande bakre rullbälten från en volvo 245 1983, men en komplett uppsättning "nya" bälten är på väg till hela bilen via Ebay. Fyndade för 76 dollar. Camaroskroten ville ha ca 1500kr för hyffsade bälten.
Nästa steg invändigt blir omlackning av styrstången, och komplettering med signalknapp på ratten, väntar som sagt även in en massa Ebay inredningsdelar som skall monteras.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Snygg bil.. du har inte lite ljusare bilder på inredningen? lite nyfiken på hur den ser ut.
Har du löst det med blinkersen? Jag gjorde så här: http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=17590&start=20
Har du löst det med blinkersen? Jag gjorde så här: http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=17590&start=20
Pontiac TransAm SE -77 W72
Bilen är inte flyttgods, "utanpåliggande e-märkt blinkers bak" är inskrivet i pappret, så jag antar att jag måste ha e-märkta blinkers trots att den är äldre än 84
Johnny, mycket snyggt! Så vill jag ha det, det enda som hindrar mig är priset på lamporna 1300kr är lite hårt, jag har fler projekt som stjäl pengar.
ljusare bilder kommer strax
Update: Yay! posten kom med en kartong ebay grejor från canada, nu ska det bytas bälten fram, de som sitter där är så dåliga / lortiga / solbrända så man gör illa sig på dem när man använder dem! Men de gick igenom besiktningen.
Johnny, mycket snyggt! Så vill jag ha det, det enda som hindrar mig är priset på lamporna 1300kr är lite hårt, jag har fler projekt som stjäl pengar.
ljusare bilder kommer strax
Update: Yay! posten kom med en kartong ebay grejor från canada, nu ska det bytas bälten fram, de som sitter där är så dåliga / lortiga / solbrända så man gör illa sig på dem när man använder dem! Men de gick igenom besiktningen.
Senast redigerad av lenne den lör 11 aug 2007, 11:44, redigerad totalt 1 gånger.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Dax igen
Nu drar det igång igen.. bilen har fått kommit hem från vinterförvaringen. Om än tillfälligt då en 1968 fastback 390 GT håller på att reniveras i garaget.. den är dock borta för lack/plåtarbete.. så det gäller att passa på.
Noter det kungligaste nytillskottet i garaget... en lyft!
Bytte nedre spindelleden igår, och monterade om bakre avgassystemsförsten då dessa var felmonterade.
Noter det kungligaste nytillskottet i garaget... en lyft!
Bytte nedre spindelleden igår, och monterade om bakre avgassystemsförsten då dessa var felmonterade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Re: Dax igen
Mjaha.. här gick det inte att slarva och posta för att sen redigera... Det ska jag försöka komma i håg fortsättningsvis.lenne skrev:reniveras
avgassystemsförsten
- renoveras, - avgassystemsfästen var orden vi sökte.
Nu ska vi ut igen för lite småpill, diverse inredningsarbete väntar. Montering av Elöppning av skuffen, ny matta i skuffen, Justering av sidorutorna mm.. kameran ska med..
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Pyssel
Tog tag i inredningsarbetet på bilen, först ut var skuffen. Hade just fått hem en golvmatta som skulle limmas. Mattan köpts tillsammans med en del andra saker från F-bodywarehouse, lyckades få bägge paketen tull & momsfritt.
I höstas målades golvet i skuffen, som då helt otroligt nog var helt fritt från rost! Bilen köptes med ett påbörjat stereobygge mycket spånskiva & durkplåt dolde insidan på skuffen, så vi var minst sagt nervösa när vi lyfte ur dessa.
Mattan fästes längs in till att börja med, sedan jobbade jag mig utåt. Hoppeligen sista gången man behöver åka i skuffen
Nästan klar,
Nu måste jag bara lösa problemet med dåliga fjädrar till skuffen, är det värt att jävlas eller ska man montera en gasfjäder direkt?
Nytt nosemblem monterades, tidigare satt ett bedrövligt emblem som var penselmålat av tidigare ägaren.
Kuddarna till sidorutorna var utslitna och behövde bytas ut, tyvärr har de redan börjat repa sidorutorna. Provade en egen lösning och det verkar fungera finfint. Tog bort det gamla luddet och ersatte det med ett tjockare filtmaterial. Det limmades på plats med hjälp av diverse plåtverktyg som visade sig vara ypperliga för ändamålet.
Slutresultat, en renoverad bredvid en utsliten.
Rutorna går upp och ned fint och jag tror och hoppas att det kommer att fungera i längden också.
Bonusbild, gissa mopeden! Ett orenoverat exemplar som borde stå på museum.
I höstas målades golvet i skuffen, som då helt otroligt nog var helt fritt från rost! Bilen köptes med ett påbörjat stereobygge mycket spånskiva & durkplåt dolde insidan på skuffen, så vi var minst sagt nervösa när vi lyfte ur dessa.
Mattan fästes längs in till att börja med, sedan jobbade jag mig utåt. Hoppeligen sista gången man behöver åka i skuffen
Nästan klar,
Nu måste jag bara lösa problemet med dåliga fjädrar till skuffen, är det värt att jävlas eller ska man montera en gasfjäder direkt?
Nytt nosemblem monterades, tidigare satt ett bedrövligt emblem som var penselmålat av tidigare ägaren.
Kuddarna till sidorutorna var utslitna och behövde bytas ut, tyvärr har de redan börjat repa sidorutorna. Provade en egen lösning och det verkar fungera finfint. Tog bort det gamla luddet och ersatte det med ett tjockare filtmaterial. Det limmades på plats med hjälp av diverse plåtverktyg som visade sig vara ypperliga för ändamålet.
Slutresultat, en renoverad bredvid en utsliten.
Rutorna går upp och ned fint och jag tror och hoppas att det kommer att fungera i längden också.
Bonusbild, gissa mopeden! Ett orenoverat exemplar som borde stå på museum.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Re: Pyssel
Puch MC 50 Cross Ser ju kanon ut. Blir dock inte klok på årsmodellen. Borde vara en -65 med tanke på det lilla lamphuset men motorn ser ut att ha punglåda och då är det en -66 -68. Kan ju se fel dock.lenne skrev:
Bonusbild, gissa mopeden! Ett orenoverat exemplar som borde stå på museum.
Du saknar luftburken i plast som ska sitta fäst i ramen ovanför drevkåpan. Samma sitter på Floridan. Ska vara grå som kedjeskyddet.
Vilka roliga leksaker du har.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
Jag svänger själv varje dag i beslutet vilken nos som är roligast, ibland är det 77-78 ibland 79-81.Predator skrev: Bilen kan du sälja billigt till mig...... Tycker mer och mer att 80 - 81'or är riktigt coola!
Kanske skulle skaffa en 77 nos som monteras med snabbfästen, så kan jag byta innan jag åker
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Ja, det är väl så.. de är fina alla årsmodeller, på sitt vis.
Jo vi är nöjda med bilen utseendemässigt, vi vill dock få lite mer detaljer på bilen, lite vita stripes alá SE på valda ställen och svarta orginalgrillar fram. Och sen få till inredningen helt 100.
Jo vi är nöjda med bilen utseendemässigt, vi vill dock få lite mer detaljer på bilen, lite vita stripes alá SE på valda ställen och svarta orginalgrillar fram. Och sen få till inredningen helt 100.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
- hans #601
- Registrerad
- Inlägg: 215
- Blev medlem: sön 20 apr 2003, 22:16
- Namn: Hans Hermansen #601
- Ort: Fjärdhundra,Enköping
whow!!! Stopp och belägg, tänk efter innan du bygger om. Du har en grym bil och visst är den andra också jävligt fin men.......va faan det är ju redan så dåligt med 79-81 och 77-78 "kryllar" det ju av . Så bort med de onda tankarna och in med positiva, trimma motorn istället eller bjud frugan på bio(samma kostnad) . Skämt o sido hur du än gör så blir det en fin T-Am
Lycka till!!
Lycka till!!
Trans am -97
Mondeo -02
Escrot -95
Mondeo -02
Escrot -95
Jag har ju redan en snygg lackad nos 79-81. Vad jag läst är det max en kvälls jobb att byta front på bilen. Valfrihet!
Rumpan blir dock oförändrad, den är ju den snyggaste varianten.
Rumpan blir dock oförändrad, den är ju den snyggaste varianten.
Senast redigerad av lenne den mån 31 mar 2008, 05:48, redigerad totalt 1 gånger.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Passade på att snygga till bakljusrampen enligt denna beskrivning.
http://transamcountry.com/community/ind ... pic=2660.0
Här kan ni skåda skillnaden före / efter på våra bakljus.
http://transamcountry.com/community/ind ... pic=2660.0
Här kan ni skåda skillnaden före / efter på våra bakljus.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
-
- Medlem
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis 04 jan 2011, 18:45
- Namn: Rolf Persson #484
Re: Trans Am med Cadillac 500 [1981]
Snygg bil
Undrar om Puch Crossen e till salu?
Undrar om Puch Crossen e till salu?
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Pyssel
lenne skrev:Kuddarna till sidorutorna var utslitna och behövde bytas ut, tyvärr har de redan börjat repa sidorutorna. Provade en egen lösning och det verkar fungera finfint. Tog bort det gamla luddet och ersatte det med ett tjockare filtmaterial. Det limmades på plats med hjälp av diverse plåtverktyg som visade sig vara ypperliga för ändamålet.
Slutresultat, en renoverad bredvid en utsliten.
Rutorna går upp och ned fint och jag tror och hoppas att det kommer att fungera i längden också.
INtressant! Vilken typ av matta använde du?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- runn
- Registrerad
- Inlägg: 8060
- Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Ort: Sommen
- Kontakt:
Re: Trans Am med Cadillac 500 [1981]
Kul att se att det är samma skit som håller rutorna på plats på de gamla som på de nyare. Har gjort något liknande på min.