Trans Am med Cadillac 500 [1981]

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Trans Am med Cadillac 500 [1981]

Inlägg av lenne »

nåja.. på begäran kommer här lite bilder på vår senaste bil, den blev inte svart som det var tänkt, den har inte ens en örn. Men vi älskar den.

:oops:

Bild


Ev blir det en fågel, något åt det här hållet, svårt med Scoopet.

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av lenne den sön 27 apr 2008, 00:38, redigerad totalt 8 gång.
Användarens profilbild
carl
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 23 jan 2005, 13:14
Namn: Carl Mejerman
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carl »

Grattis, snygg färg ! ska ni byta front nu då ?
Trans Am "Bandit" 1977
..och en Golf
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Inlägg av lenne »

Tackar, Nej, den ska få se ut som den gör i stort... Bandit får vänta.

Det vi gjort hittils är att ta bort en sänkningssats, monterat om avgasssystemet som var monterat för högt och slog i karossen i gupp. Bilen räddades nog innan den fick allt för mycket Fast & F stuk, första steget är att montera nya däck, bälten bak och diverse inrednings delar.., och att bli av med neonrören :roll:

Kan avslöja att den har rätt bra med kubik under huven, :angle:

Med hjälp av äldre kvitton på motordelar har jag lyckas lista ut vem som ägt den i USA , har mailat honom och hoppas få lite mer historia på bilen och framför allt motorn.

Om bilen får huvfågel, blir det den äldre designen på den. Ska jag montera den större & nyare örnen så får jag ett scoop ivägen.

Jag stör mig på besiktningsblinkersen bak, modell Biltema/Släpvagn. Har någon provat tex en en tunn LED-strip som monteras brevid orginallyktan?


Edit: Jag fick tag i ägaren, han svarade och skickade bilder och lite mer information... kul att få den kontakten!

Bild
____________________________________________________________
Roliga bilar: Trans Am 1981, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla projekt
Kombibilar: Opel vectra & subaru impreza
Senast redigerad av lenne den fre 29 jun 2007, 07:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
carl
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 23 jan 2005, 13:14
Namn: Carl Mejerman
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carl »

Tror det finns "EU" modeller på baklampor med orange inbyggt blinkers.
På min sv sålda är det så iaf.
Hör med Björn på C&F skroten.

Men är det fortfarande förbjudet med röda blinkers ?
Jag har kompisar med äldre 50-60 tals bilar som inte fått nån anmärkning på det hos sbp. Men dom kanske har dispans.
Trans Am "Bandit" 1977
..och en Golf
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Inlägg av johnny »

Årsmodell -75 och äldre får ha röda blinkers.
EU lampor finns inte till -70 fram till -81..
Carl, om jag inte minns fel så har du blinkers i backljusena va? detta har Andreas gjort om på din.
När jag köpte min bil så satt där baklampor med orange blinkers, trodde detta var EU men visade sig vara hemgjorda.. Dessa ligger nu på hyllan och samlar damm.
http://www.tacs.nu/forum/download.php?id=4902
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
carl
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 23 jan 2005, 13:14
Namn: Carl Mejerman
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carl »

sådär var det ja..

Well det funkar iaf fint med blink i bakljusen hos sbp.
Do it !
Trans Am "Bandit" 1977
..och en Golf
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Inlägg av johnny »

SBP kräver 400mm emellan blinkers vid en reg bes. men är det en vanlig kontroll så går det oftast bra att ha blinkers i backljusen.
Jag har själv haft i backljusen på min -79a och det gick bra, dock tyckte dom att dom satt lite tätt.
-76 till -78 har ju en fördel där för nummer plåten sitter emellan lamporna och därav större avstånd.
Idag har jag röda blinkers och letar efter dioder att montera istället.
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Inlägg av lenne »

mm.. för inte är det snyggt det här.. men men.. man får väl montera dem vid högtidliga tillfällen, - läs bilprovningen
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Uppdatering

Inlägg av lenne »

Nu har jag tillverkat custom dekaler, orginalörnen passar inte pga scoopet så jag gjorde egna baserat på den tidigare designen.

Bild

även Trans am text på sidorna och bak. Typsnittet heter "borg 9"

Bild

Byggde ny hatthylla då den tidigare hade en 12" bas monterad och det var inte mycket kvar av orginalhyllan. Monterade om klädseln på baksätet då tidigare ägaren monterat den slarvigt med buntband var 20 cm istället för de små krokarna man ska använda. Blev en jätteskillnad!

Bakbälten är för närvarande bakre rullbälten från en volvo 245 1983, men en komplett uppsättning "nya" bälten är på väg till hela bilen via Ebay. Fyndade för 76 dollar. Camaroskroten ville ha ca 1500kr för hyffsade bälten.

Bild

Nästa steg invändigt blir omlackning av styrstången, och komplettering med signalknapp på ratten, väntar som sagt även in en massa Ebay inredningsdelar som skall monteras.

Bild
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Inlägg av johnny »

Snygg bil.. du har inte lite ljusare bilder på inredningen? lite nyfiken på hur den ser ut.
Har du löst det med blinkersen? Jag gjorde så här: http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=17590&start=20
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Mycket snygg bil :cool:
Användarens profilbild
hans #601
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 20 apr 2003, 22:16
Namn: Hans Hermansen #601
Ort: Fjärdhundra,Enköping

Inlägg av hans #601 »

Kolla ifall bilen är importerad som flyttgods, då får du ha allt original utan att bilprovningen gör nedslag.
Mycket snygg bil!!!
Trans am -97
Mondeo -02
Escrot -95
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Inlägg av lenne »

Bilen är inte flyttgods, "utanpåliggande e-märkt blinkers bak" är inskrivet i pappret, så jag antar att jag måste ha e-märkta blinkers trots att den är äldre än 84 :evil:


Johnny, mycket snyggt! Så vill jag ha det, det enda som hindrar mig är priset på lamporna 1300kr är lite hårt, jag har fler projekt som stjäl pengar.

ljusare bilder kommer strax

Update: Yay! posten kom med en kartong ebay grejor från canada, nu ska det bytas bälten fram, de som sitter där är så dåliga / lortiga / solbrända så man gör illa sig på dem när man använder dem! Men de gick igenom besiktningen.
Senast redigerad av lenne den lör 11 aug 2007, 11:44, redigerad totalt 1 gånger.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Inlägg av johnny »

Jo jag håller med dig, dom är lite dyra.
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Dax igen

Inlägg av lenne »

Nu drar det igång igen.. bilen har fått kommit hem från vinterförvaringen. Om än tillfälligt då en 1968 fastback 390 GT håller på att reniveras i garaget.. den är dock borta för lack/plåtarbete.. så det gäller att passa på.

Noter det kungligaste nytillskottet i garaget... en lyft!

Bytte nedre spindelleden igår, och monterade om bakre avgassystemsförsten då dessa var felmonterade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Re: Dax igen

Inlägg av lenne »

lenne skrev:reniveras

avgassystemsförsten
Mjaha.. här gick det inte att slarva och posta för att sen redigera... Det ska jag försöka komma i håg fortsättningsvis.

- renoveras, - avgassystemsfästen var orden vi sökte.


Nu ska vi ut igen för lite småpill, diverse inredningsarbete väntar. Montering av Elöppning av skuffen, ny matta i skuffen, Justering av sidorutorna mm.. kameran ska med.. :razz:
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Pyssel

Inlägg av lenne »

Tog tag i inredningsarbetet på bilen, först ut var skuffen. Hade just fått hem en golvmatta som skulle limmas. Mattan köpts tillsammans med en del andra saker från F-bodywarehouse, lyckades få bägge paketen tull & momsfritt.

Bild

I höstas målades golvet i skuffen, som då helt otroligt nog var helt fritt från rost! Bilen köptes med ett påbörjat stereobygge mycket spånskiva & durkplåt dolde insidan på skuffen, så vi var minst sagt nervösa när vi lyfte ur dessa.

Bild

Mattan fästes längs in till att börja med, sedan jobbade jag mig utåt. Hoppeligen sista gången man behöver åka i skuffen :oops:


Nästan klar,

Bild


Nu måste jag bara lösa problemet med dåliga fjädrar till skuffen, är det värt att jävlas eller ska man montera en gasfjäder direkt?

Bild

Nytt nosemblem monterades, tidigare satt ett bedrövligt emblem som var penselmålat av tidigare ägaren. :roll:


Kuddarna till sidorutorna var utslitna och behövde bytas ut, tyvärr har de redan börjat repa sidorutorna. Provade en egen lösning och det verkar fungera finfint. Tog bort det gamla luddet och ersatte det med ett tjockare filtmaterial. Det limmades på plats med hjälp av diverse plåtverktyg som visade sig vara ypperliga för ändamålet.

Bild

Slutresultat, en renoverad bredvid en utsliten.
Bild
Rutorna går upp och ned fint och jag tror och hoppas att det kommer att fungera i längden också.


Bonusbild, gissa mopeden! Ett orenoverat exemplar som borde stå på museum.
Bild
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Pyssel

Inlägg av luva »

lenne skrev:

Bonusbild, gissa mopeden! Ett orenoverat exemplar som borde stå på museum.
Bild
Puch MC 50 Cross :smile: Ser ju kanon ut. Blir dock inte klok på årsmodellen. Borde vara en -65 med tanke på det lilla lamphuset men motorn ser ut att ha punglåda och då är det en -66 -68. Kan ju se fel dock. :smile:
Du saknar luftburken i plast som ska sitta fäst i ramen ovanför drevkåpan. Samma sitter på Floridan. Ska vara grå som kedjeskyddet.
Vilka roliga leksaker du har. :smile:
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Inlägg av lenne »

Klart Luva har rätt, en MC50... en udda fågel. Tillhör inte mig personligen, det är min fars.
:razz:
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Inlägg av lenne »

Predator skrev: Bilen kan du sälja billigt till mig...... :angle: Tycker mer och mer att 80 - 81'or är riktigt coola!
Jag svänger själv varje dag i beslutet vilken nos som är roligast, ibland är det 77-78 ibland 79-81.

Kanske skulle skaffa en 77 nos som monteras med snabbfästen, så kan jag byta innan jag åker :razz:
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
hans #601
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 20 apr 2003, 22:16
Namn: Hans Hermansen #601
Ort: Fjärdhundra,Enköping

Inlägg av hans #601 »

77-78 var i många år min favorit men efter att ha ägt 2 79or så måste jag säga att 79-81 är den stora favoriten nu. 77-78 kommer fortfarande vara med i top 5 över snyggaste bilarna.

Måste säga att det är en grym bil du har :twisted:
Trans am -97
Mondeo -02
Escrot -95
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Inlägg av johnny »

Har själv en 79a och börjar vänja mig vid utseendet men måste säga att din blåa färg lyfter verkligen fram bilen... snygg!
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Inlägg av lenne »

Ja, det är väl så.. de är fina alla årsmodeller, på sitt vis.

Jo vi är nöjda med bilen utseendemässigt, vi vill dock få lite mer detaljer på bilen, lite vita stripes alá SE på valda ställen och svarta orginalgrillar fram. Och sen få till inredningen helt 100.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Inlägg av lenne »

Äh.. nu har jag halkat dit.. denna bild knäckte mig.

Bild

Jakten på ny nos har börjat..
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
hans #601
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 20 apr 2003, 22:16
Namn: Hans Hermansen #601
Ort: Fjärdhundra,Enköping

Inlägg av hans #601 »

whow!!! Stopp och belägg, tänk efter innan du bygger om. Du har en grym bil och visst är den andra också jävligt fin men.......va faan det är ju redan så dåligt med 79-81 och 77-78 "kryllar" det ju av :wink: . Så bort med de onda tankarna och in med positiva, trimma motorn istället eller bjud frugan på bio(samma kostnad) :roll: . Skämt o sido hur du än gör så blir det en fin T-Am
Lycka till!! :thumbup:
Trans am -97
Mondeo -02
Escrot -95
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Inlägg av lenne »

Jag har ju redan en snygg lackad nos 79-81. Vad jag läst är det max en kvälls jobb att byta front på bilen. :razz: Valfrihet!

Rumpan blir dock oförändrad, den är ju den snyggaste varianten.
Senast redigerad av lenne den mån 31 mar 2008, 05:48, redigerad totalt 1 gånger.
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
Användarens profilbild
lenne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:50
Namn: Morgan Lenne
Ort: Dalarna

Inlägg av lenne »

Passade på att snygga till bakljusrampen enligt denna beskrivning.

http://transamcountry.com/community/ind ... pic=2660.0

Här kan ni skåda skillnaden före / efter på våra bakljus.

Bild
_________________
Roliga bilar: Trans Am 1981 *såld*, Ford Anglia Tudor 1951, VW Bubbla lowrider projekt
Pendlarbilar: Mitsubishi Galant & kia cee´d SW
min usa bil
Medlem
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 18:45
Namn: Rolf Persson #484

Re: Trans Am med Cadillac 500 [1981]

Inlägg av min usa bil »

Snygg bil
Undrar om Puch Crossen e till salu?
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pyssel

Inlägg av anders_1g »

lenne skrev:Kuddarna till sidorutorna var utslitna och behövde bytas ut, tyvärr har de redan börjat repa sidorutorna. Provade en egen lösning och det verkar fungera finfint. Tog bort det gamla luddet och ersatte det med ett tjockare filtmaterial. Det limmades på plats med hjälp av diverse plåtverktyg som visade sig vara ypperliga för ändamålet.

Bild

Slutresultat, en renoverad bredvid en utsliten.
Bild
Rutorna går upp och ned fint och jag tror och hoppas att det kommer att fungera i längden också.

INtressant! Vilken typ av matta använde du?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: Trans Am med Cadillac 500 [1981]

Inlägg av runn »

Kul att se att det är samma skit som håller rutorna på plats på de gamla som på de nyare. Har gjort något liknande på min.
Skriv svar