Pontiac Firebird Trans Am 455 -74
Moderator: Moderators
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Pontiac Firebird Trans Am 455 -74
Köpte den här bilen av Ugglemor i påskas, och sedan dess har den mest stått i garaget (har man tre ungar varav en ettåring blir det inte mycket mekartid...).
Nu är det semester, så jag tänkte ta tag i de saker som behövs göras för att återställa bilen i originalskick. Det är inte så mycket som behöver göras, bilen var i mycket bra orört skick när jag köpte den, och som tur var har förre ägaren sparat alla delar som ersatts med eftermarknadsjunk (headers, etc).
Min resto-logg för i sommar:
- montera stereo i bilen (done!)
- byte av tändkablar till original, date-stamped
- byte av bussningar krängningshämmare fram
- byte av bussningar krängningshämmare bak
- montera på originalfälgar, honeycombs (klart!)
- ta bort hi-jackers (klart!)
- nya stötdämpare (klart!)
- nya filter, luft- och olja samt kolfilterburk
- montera på originalgrenrör
- nytt avgassystem, Pypes Dual Crossflow (beställt)
- nya gummilister och bumpers i motorrum (halvklart)
- laga/byta varvräknaren
- byta bromsbelägg (klart!)
Igår blev jag äntligen klar med stereo-projektet, eller halvklar i alla fall. Fortfarande söker jag efter ett par passande högtalare till hatthyllan, som inte stöter i domkraften.
Radion som jag monterade i är en original Delco AM/FM-radio från en Trans Am 1974. Jag lämnade dock iväg den till Ulf Benndorf för konvertering till 4x50w stereo, vilket fungerar mycket bra. Radiomottagningen är utmärkt, och via en extra sladd är det bara att koppla in iPoden så spelar radion upp musiken från denna automatiskt.
Högtalaren som jag monterade in är en specialbyggd variant från Harrison (köpt hos NPD). Passar i original dash speaker-utrymme, och ger trots sin litenhet mycket bra ljud, även om man förstås saknar ett par basar längst bak i bilen. Två Pioneer-högtalare som klarar upp till 110 watt vardera.
Bilder nedan.
Fler bilder på bilen finns på min hemsida
http://www.frojdh.com/bilder/main.php/view/ta74/
Nu är det semester, så jag tänkte ta tag i de saker som behövs göras för att återställa bilen i originalskick. Det är inte så mycket som behöver göras, bilen var i mycket bra orört skick när jag köpte den, och som tur var har förre ägaren sparat alla delar som ersatts med eftermarknadsjunk (headers, etc).
Min resto-logg för i sommar:
- montera stereo i bilen (done!)
- byte av tändkablar till original, date-stamped
- byte av bussningar krängningshämmare fram
- byte av bussningar krängningshämmare bak
- montera på originalfälgar, honeycombs (klart!)
- ta bort hi-jackers (klart!)
- nya stötdämpare (klart!)
- nya filter, luft- och olja samt kolfilterburk
- montera på originalgrenrör
- nytt avgassystem, Pypes Dual Crossflow (beställt)
- nya gummilister och bumpers i motorrum (halvklart)
- laga/byta varvräknaren
- byta bromsbelägg (klart!)
Igår blev jag äntligen klar med stereo-projektet, eller halvklar i alla fall. Fortfarande söker jag efter ett par passande högtalare till hatthyllan, som inte stöter i domkraften.
Radion som jag monterade i är en original Delco AM/FM-radio från en Trans Am 1974. Jag lämnade dock iväg den till Ulf Benndorf för konvertering till 4x50w stereo, vilket fungerar mycket bra. Radiomottagningen är utmärkt, och via en extra sladd är det bara att koppla in iPoden så spelar radion upp musiken från denna automatiskt.
Högtalaren som jag monterade in är en specialbyggd variant från Harrison (köpt hos NPD). Passar i original dash speaker-utrymme, och ger trots sin litenhet mycket bra ljud, även om man förstås saknar ett par basar längst bak i bilen. Två Pioneer-högtalare som klarar upp till 110 watt vardera.
Bilder nedan.
Fler bilder på bilen finns på min hemsida
http://www.frojdh.com/bilder/main.php/view/ta74/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Just vad gäller avgassystem tar jag mig friheten att gå ifrån original, som bara hade 1.66" pipor - känns aningen klent för en 455:a. Pypes crossflow-system monteras dock exakt som originalet med en tvärsdämpare bakom tanken. Största skillnaden är väl x-piporna framtill.
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Du menar väl framförPhatty skrev:Pypes crossflow-system monteras dock exakt som originalet med en tvärsdämpare bakom tanken.
Önskar att jag hade köpt nåt i liknande kondition istället för att veva ut stålarna hejvillt bara för att få en fungerande bil.
Hur är det med motorn?, är den orginal för -74:a eller är den uppiffad med nån annan kam el. liknande?
En -74:a var väl inte så vass i orginalutförande va?
/Lejon
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Ehh, framför var det...
Motorn är helt original, ingenting är bytt förutom tändkablarna, som nån norrlänning tyckte skulle vara gula...
Har dock ett par datumkodade som ska dit any day nu.
250 pållar angavs motoreffekten till, men det är tillräckligt för mig. Och vrid finns det ju.
Motorn är helt original, ingenting är bytt förutom tändkablarna, som nån norrlänning tyckte skulle vara gula...
Har dock ett par datumkodade som ska dit any day nu.
250 pållar angavs motoreffekten till, men det är tillräckligt för mig. Och vrid finns det ju.
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
1.66" Snacka om sugrör Säkert att det stämmer?? Pypes systemet kommar att öka effekten med 100 häst minst. Bara ljudet ger ju ca 50 pållarPhatty skrev:Just vad gäller avgassystem tar jag mig friheten att gå ifrån original, som bara hade 1.66" pipor - känns aningen klent för en 455:a. Pypes crossflow-system monteras dock exakt som originalet med en tvärsdämpare bakom tanken. Största skillnaden är väl x-piporna framtill.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Japp det stämmer. Originalsystemet satt kvar då jag köpte bilen, dock i väldigt dåligt skick. Bytte ut detta mot ett 2 1/4" & headers. Snacka om skillnad i både flås & ljud...
Ni skulle sett nackhåret på Phatty då jag vred igånge den inne i garaget och V8an ekade mellan garageväggarna...
Ni skulle sett nackhåret på Phatty då jag vred igånge den inne i garaget och V8an ekade mellan garageväggarna...
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Jodå, den lät och låter fortfarande. Grannbarnen vaknar och skriker hysteriskt när jag mullrar in framåt nattkröken här i villaidyllen. Får väl se om Pypes-systemet gör nån skillnad, Race-Pro-dämparen som följer med ska vara Pypes tystaste, men allting är ju relativt...Ugglemor skrev:Japp det stämmer. Originalsystemet satt kvar då jag köpte bilen, dock i väldigt dåligt skick. Bytte ut detta mot ett 2 1/4" & headers. Snacka om skillnad i både flås & ljud...
Ni skulle sett nackhåret på Phatty då jag vred igånge den inne i garaget och V8an ekade mellan garageväggarna...
Hur som helst, det myckna regnandet gjorde att jag helt enkelt var tvungen att lägga mig under bilen och byta diverse bussningar. Krängningshämmaren bak var ett problemområde - efter 33 år var droplink-bussningarna totalt slut och man hörde vid varje gupp hur metall skavde mot metall...
Efter mycket efterforskningar kunde jag konstatera att just 74:ans bakre krängningshämmare var av en dimension och konstruktion som det i princip inte tillverkades slitdelar till längre. GM har slutat med bussningar till 13/16" staget, och inte ens de stora repro-varuhusen hade nåt som passade.
Jag hittade dock en sats med svarta polyuretan-bussningar från Energysuspension.com, som säljs bl a via NPD. Fick hem dem i veckan och idag åkte de alltså på.
Får se om det märks nåt förutom lite mindre knarr och gnäll i bakvagnen. Passade samtidigt på att byta främre krängarbussningarna till hårdare polytyp.
Lite fler bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
I valet mellan polybussningar eller inga alls så är ju valet inte så svårt. Detta är de enda som jag hittat i denna dimension, originaldelarna har utgått.
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Nja, i krängsninghämmarfästena lär du inte ha problem med missljud. Oftast bärmarmsbussningarna, dvs som har stora rörelser, som ger ifrån sig missljud.
Fräsch kärra!
Lite avis faktiskt.
Fräsch kärra!
Lite avis faktiskt.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- 73_firebird
- Registrerad
- Inlägg: 224
- Blev medlem: ons 15 jan 2003, 18:18
- Namn: Andreas Mårtensson #558
- Ort: Ystad
- Kontakt:
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Jodå, det blir snart till salu, Pypessystemet har kommit hem till Sverige.73_firebird skrev:Phatty.
Ska du sälja avgasystemet som sitter på nu?
Ett par vällindade headers blir också till salu, Flowmaster tror jag det var som sitter.
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Ta en bild på hur långt ner under bilen de hänger innan du plockar ur dem. Jag är ev. intresserad!Phatty skrev:Ett par vällindade headers blir också till salu, Flowmaster tror jag det var som sitter.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Den har faktiskt ännu bättre frigång fram numera, efter att jag satt på normala däck...
Kan ta en uppdaterad bild när det slutat regna så förbenat...
Kan ta en uppdaterad bild när det slutat regna så förbenat...
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- 73_firebird
- Registrerad
- Inlägg: 224
- Blev medlem: ons 15 jan 2003, 18:18
- Namn: Andreas Mårtensson #558
- Ort: Ystad
- Kontakt:
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Fick hem Pypes-systemet i veckan, och att döma av hur det ser ut kommer det nog att ge en ytterligare dimension till ljudbilden i grannskapet...
Naturligtvis glömde amerikanerna att lägga med två uppgängingar till dämparen, men jag får improvisera.
Naturligtvis glömde amerikanerna att lägga med två uppgängingar till dämparen, men jag får improvisera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
vill du mäta hur lång bak det ät till centrum på X-et och fram, vad använder du för grenrör? det ser skit fint ut, vad kostade de kalaset att ta hem?!
Håkan
Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Alltså, det kan jag väl göra när det slutat regna och jag kan ta ut bilen ur garaget, men jag undrar om det egentligen är nödvändigt. Systemet monteras bakirfrån, och man kapar sedan till frontrören, "downpipes" så det passar. Det finns extra att ta av, så att det ska passa flera olika bilmodeller, som jag förstår det.aasmilyy skrev:vill du mäta hur lång bak det ät till centrum på X-et och fram, vad använder du för grenrör? det ser skit fint ut, vad kostade de kalaset att ta hem?!
Håkan
Detta var helt i rostfritt och det gick på c:a 9000 kr hem till Sverige (tog det via Americano, billigare än om jag flugit hem det själv). Då inkluderas också två polerade ändpipor i rostfritt som var svindyra...
Kör med standard-grenrören, eftersom inte motorn är trimmad i övrigt så ger headers egentligen ingenting förutom mindre plats i motorrummet...
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Beställde du även grenrör/headers med avgassystemet ?Phatty skrev:[
Detta var helt i rostfritt och det gick på c:a 9000 kr hem till Sverige (tog det via Americano, billigare än om jag flugit hem det själv). Då inkluderas också två polerade ändpipor i rostfritt som var svindyra...
Kör med standard-grenrören, eftersom inte motorn är trimmad i övrigt så ger headers egentligen ingenting förutom mindre plats i motorrummet...
Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
Ombyggd 76a, 72 front,formulahuv, 77bak, homemade kjolpaket. sönderskruvad av 29 tidigare ägare.
http://83.227.222.12/TA/
Ombyggd 76a, 72 front,formulahuv, 77bak, homemade kjolpaket. sönderskruvad av 29 tidigare ägare.
http://83.227.222.12/TA/
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Neh, grenrören är bilens originalare. Och headers ska det inte dit igen
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Long time, no uppdatering. Men nu har det börjat röra på sig lite i pysslandet. Så här ligger det till.
1. Eftersom jag är rätt frusen av mig undviker jag att ligga och meka i minusgrader. Därför har jag ägnat helgerna de senaste två månaderna åt att isolera garaget, dra ny el (med benägen hjälp av auktoriserad el-meck) och bygga en vind för att få plats med allt som måste bort för att bilen ska få plats. Snart klar nu.
2. Under tiden har jag shoppat upp mig lite på delar. Dollarn är ju rekordbillig, och dessutom hade jag en 20-procents rabatt hos Classic Industries liggande - så jag passade på att köpa en uppsättning center caps till bikakorna. 70 US styck efter rabatten - bra pris med tanke på att det är GM original.
Just originaldelar till dessa bilar tenderar att dra iväg i pris nåt helt hysteriskt. Anledningen är förstås att det mesta från en vanlig "White Trash 455" också sitter på Super Duty-modellerna. Därför kostade mig ett NOS GM-emblem 155 US (vilket var rätt billigt), och jag hoppade av budgivningen på ett tanklock när det drog iväg mot 270 dollar...
1. Eftersom jag är rätt frusen av mig undviker jag att ligga och meka i minusgrader. Därför har jag ägnat helgerna de senaste två månaderna åt att isolera garaget, dra ny el (med benägen hjälp av auktoriserad el-meck) och bygga en vind för att få plats med allt som måste bort för att bilen ska få plats. Snart klar nu.
2. Under tiden har jag shoppat upp mig lite på delar. Dollarn är ju rekordbillig, och dessutom hade jag en 20-procents rabatt hos Classic Industries liggande - så jag passade på att köpa en uppsättning center caps till bikakorna. 70 US styck efter rabatten - bra pris med tanke på att det är GM original.
Just originaldelar till dessa bilar tenderar att dra iväg i pris nåt helt hysteriskt. Anledningen är förstås att det mesta från en vanlig "White Trash 455" också sitter på Super Duty-modellerna. Därför kostade mig ett NOS GM-emblem 155 US (vilket var rätt billigt), och jag hoppade av budgivningen på ett tanklock när det drog iväg mot 270 dollar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
- phatty
- Registrerad
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 06 maj 2004, 17:52
- Namn: Göran Fröjdh #510
- Ort: Nacka
- Kontakt:
Uppdateringarna går framåt så smått. Skjuter upp bytet av avgassystem i det längsta, i och med att jag måste ligga under bilen och göra det. Huh...
Under tiden har jag roat mig med att jaga fatt på lite mer tillbehör. Till exempel filtret till TCS-solenoiden (styr tändningsvacuum beroende på belastning i växellådan på nåt sätt). Original hade den ett pyttelitet skumgummifilter, som trillat bort/ruttnat under årens lopp. Köpte två när jag ändå var i farten, med tanke på hur mycket jag kör bilen lär dessa nog räcka resten av livet. I alla fall mitt...
Hittade dessutom ett praktiskt litet tillbehör som man knipsar fast på ett par säkringshållare och buzzar om man har på ljuset när inte bilen är igång. Ingen originaloption, men rätt praktisk om man har begynnande senilitet som jag...
Under tiden har jag roat mig med att jaga fatt på lite mer tillbehör. Till exempel filtret till TCS-solenoiden (styr tändningsvacuum beroende på belastning i växellådan på nåt sätt). Original hade den ett pyttelitet skumgummifilter, som trillat bort/ruttnat under årens lopp. Köpte två när jag ändå var i farten, med tanke på hur mycket jag kör bilen lär dessa nog räcka resten av livet. I alla fall mitt...
Hittade dessutom ett praktiskt litet tillbehör som man knipsar fast på ett par säkringshållare och buzzar om man har på ljuset när inte bilen är igång. Ingen originaloption, men rätt praktisk om man har begynnande senilitet som jag...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Currently Between Cars
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank
Blogg: Frojdhpunktse: This Space Intentionally left Blank