Pontiac Firebird -74 Vems sprut+Procharger!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

får jag bara ihopa den i sommar så är det klart du skall få en åktur, ang jubilet så är de nog på gång, såg i ta bladet att det fortfarande gick att anmäla sig, skall prata med en kompis som med är meddlem om vi skall åka upp.

Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

jo power meet blev det, men tyvärr i en camaro :( , pga att jag inte fått tillbaka bottendelen ännu. åkte på en borrning av blocket med, så nu väntar jag på nya kolvar ifrån usa, men sommardagarna går ju. fick brev ifrån tullen idag, så mina nya headers ligger i malmö nu. skall bara skicka in kvittot så skickar dom ut paketet.

Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

så nu har jag öppnat upp paketet med mina nya headers, det blev coatade doug´s 1 3/4 D-port (D570)
såg helt okej ut, hoppas nu passformen är lika bra!
Senast redigerad av aasmilyy den ons 11 aug 2010, 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

så nu har jag öppnat upp paketet med mina nya headers, det blev coatade doug´s 1 3/4 D-port (D570)

Bild

Bild

såg helt okej ut, hoppas nu passformen är lika bra!
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

hej,

hur räknar man ut literna på motorn när den borras? det gäller min 428, borrad 060, kan någon vänlig själ förklara?
std borr 4.12000
slag 4.0000



Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av formula400 »

aasmilyy skrev:hej,

hur räknar man ut literna på motorn när den borras? det gäller min 428, borrad 060, kan någon vänlig själ förklara?
std borr 4.12000
slag 4.0000



Håkan
Hej Håkan!

Standard borr är 4,12 inches och du ökar med 0,060 inches och det blir totalt 4,18 inches i borr medans slaglängden är den samma.

För att få totala volymen används denna formeln. (D/2)^2*pi*H*8 eller i siffror. (4,18/2)*3,14...*4*8 vilket jag får till 439 cubic inches eller 7,2liter. (D= Diametern, Pi är en konstant och oftast rundas av till 3.14 och H=höjden den där ^2 betyder upphöjt till två och den ensamma 8an i slutet är för antal cylindrar så klart. Jag rundade inte av pi utan angav 3,14159265359)

Omvandlings formlen för cubic inches och liter är 1 cubic inch = 0.016387064 liters.

Hoppas det var det här du frågade om...

//Sven
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

jaha, då va det dax för en liten update... lämnade ju iväg min motor i maj till en rekomenderad kille som är på forumet ibland för renovering av mitt block. En (428) uppborrad nu till 440, balansering, lineborr, deckning, planslippning, montering kolvar/stakar/ringar, Blev kb kolvar, kauffman d-port 310cfm, rullkam/rullyftare, dougs heades och tillslut valde jag ett portmatchat orginal qjet insug,gjorde även iordning ett rpm, som jag kapat upp enl bilderna i jimhands bok. hade mkt problem i veckan med motorfäste som tog i headers m.m. men nu är är allt löst och inget ligger imot, dock har detta att göra med att jag har 68:ans motor i 74:ans subframe, där man löst problemet med motorinfästningarna genom att flytta ramfästena bakåt. och givetvis gilla inte mina nya headers detta så det blev lite mekande och svordomar, tror vi hade header/motorn i och ur 5ggr totalt innan allt var på plats, så idag kom den stora dagen då allt satt på plats för uppstart. Den starta nästan direkt och vilket underbart ljud=fria headers. efter en lite provtur så kan jag nämna att det är stor skillnad mot förra motorn, och nu har jag ens inte gett fullt skaft ännu och ändå blev det långa lakris remmar efter. :grin: :grin: :grin:

såhär bra stämmer insugen mot packningarna, och gjutjärnsinsuget var inte mkt bättre. detta är dock en bild på rpm
Bild
montering bottendel, detta skulle anlitad kille gjort, men då hade jag nog fått vänta ytterligare ett par månader, dock lyckades han även slarva bort min Bop rearmain seal packning, rostfria sumpbultar + min windowtray :(
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av formula »

Underbart! Bilen måste ju gå helt fantastiskt med den motorn!!!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
gto-69
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 aug 2010, 20:46
Namn: Mika Ström

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av gto-69 »

Hej snygg motor håller på med ett liknade motor projekt.Hur har du eller ska koppla vevhus venilationen.Insugen kan man match porta ihop med topparna efter packningen.ÄR väll ramair 4 på dom topparna.
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

nej jag har ingen pvc eller vad den heter nu, kör med andningslock i varje ventilkåpa bara
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

Uppdate, Fick mail igår att containern med växelådan och superchargern skickats. ska anlända 3/3 så sen blir det till att skruva. Förmodligen blir det bara växelådan att byta innan sommaren, då jag hade tänkt att köra med bilen iår, blev ju inte så mycket av det ifjor, kompressorn får bli vinterprojekt.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

lite dålig på att uppdatera men superchargern och växelådan har anlänt sverige, kompressorn kommer inte att monteras denna säsong, iår vill jag liksom köra hela sommaren och inte slippa skruva, och tanken är ändå att gå över till insprutning när kompressorn ska på. Iallfall så har den nybyggde 400lådan kommit på plats. nyss inkommen efter lite lek. ihop med växelådan byggdes även en ny 9,5tums 3000varvs converter. Nu är det ett jäkla klipp i maskien. ihelgen som gick justerades ventilerna, och oljan byttes i motorn. har även införskaffat en ny qj på 800cfm som the judge håller på att massera till mig. behövs även en ny soppa pump då bränslet tar slut när man skickar i tvåan på wot, även en ny 1/2bräsnleledning är beställd. får väl ta och lägga in lite nya bilder med en dag.

För er som undrar så köptes växelådan härifrån.

http://www.jakesperformance.com/

Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av formula »

Låter som en bra idé att njuta av bilen i sommar och pula med superchargern till nästa vinter istället!

Vad blir det för soppapump? Mekan eller elektrisk?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av fredrick »

Var beställde du bränsleledningen? Är det en förbockad ledning?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

kör redan en carter p4070, byter den till en p4594, del är denna pump billig, och min gamla 4070 har funkat mycket bra med tiden jag kört, iom jag ev ska bygga insprut sen så kommer jag att få byta ut denna nya pump med, men det ska ju funka under tiden.

bräsnle ledningen beställde jag på hansen racing, 7,5meter 1/2 aluminium ledning #Mor65340, 375kr och det kommer på rulle, dock är det inga problem att bocka till dessa, jag har köpt ett billigt bockverktyg på biltema en gång och det funkar kanon
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

en pall delar ifrån usa
Bild

superchargern
Bild
Bild

Th400
Bild
Bild

nya turbinen blev en 9,5tums med 3000/stall, gamla är en hughes 2500/stall för bop. ev till salu om någon är intresserad.
Bild

Ny extra oljekylare samt temperatur mätare för växelådsoljan
Bild

så nu fick ni lite bilder iallfall. Har ikväll monterat in en ny shift light, ska dra el till bränslepumpen+ny soppa ledning. har även beställt en ny Carter P4594 bränslepump ifrån www.rockauto.com

Håkan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av fredrick »

Det ser ut att kunna bli ett roligt byggande :) Får man fråga vad du gav för frakten av allt det?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

visst gav $150 i frakt
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av formula »

aasmilyy skrev:kör redan en carter p4070, byter den till en p4594, del är denna pump billig, och min gamla 4070 har funkat mycket bra med tiden jag kört, iom jag ev ska bygga insprut sen så kommer jag att få byta ut denna nya pump med, men det ska ju funka under tiden.
Det är klart att när du kör insprut så blir det oftast bättre med elektrisk. Vad är det som skiljer mellan p4070 och p4594? Båda har 72 gph Free Flow?
Själv satsade jag på en Monstermekanisk soppapump. Har inte fått hem den än, men enl personer som fått se den så verkar den mycket förtroendeingivande. :grin: Skall klara 1100hk, och pumpar 176 GPH...
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

hej, enl judge så har 4594:an bättre flöde oavsett vad det står dom skall klara. 4070:an har mindre utlopp med tror jag. Ja en mekanisk skulle med funkat för mig, men den jag sett en gång var rätt så dyr, Men sen har man fördelen med elpumpen med att man kan pumpa fram soppan innan start, detta underlättar en hel del när bilen stått stilla lite.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av formula »

Ja det finns ju för- och nackdelar med båda delarna. Tror det oftast rekommenderas elektriska pumpar till insprut.
Kan väl inte påstå att min pump var billig precis, men jag har en tendens att "vilja ha det bästa" om det är möjligt... :roll:

Förresten alltid kul när det dyker upp prylar i garaget! Den nya turbinen kan nog göra att motorn känns ännu rappare. Även om den gamla inte var dålig...
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

ja den blev betydligt rappare, jag har ju hunnit med lite test körning, satan va lätt det spinner, ;)

var nere hos min hansen racing åf nyss, och hämtade ut lite grejor, fotpackningar,bultar och 1/2 alu bränsle rören.
men i hansen katalogen står det att 1/2alurörn inte går att ha till högtrycksinsprutning pga att dito nipplar inte kan monteras korrekt, vet någon vad dom menar? det måste väl gå att svets dit aluminum svetsnipplar på rören tycker jag. eller kan någon bekräfta om det funkar med skärringskoppling typ denna, till förgasre funkar det säkert, men jag skall ju förbereda för insprutningen som kommer längre fram, och vill ju helst slippa att behöva dra nya bränsle rör ännu en gång
http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=4728

sen blev det billigt att hämta ut alla delarna med såg jag, 7,5m alu rör 1/2 för 270kr, kostade ju 300+moms sen fick jag 10%rabbat, men han glömde ju att slå in momsen på samtliga artiklar! jaja snäll som man är så ringde jag och berättade detta, så jag skall åka ner och betala resterande i efm efter jobb
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av hardly »

Formula skrev:
aasmilyy skrev:kör redan en carter p4070, byter den till en p4594, del är denna pump billig, och min gamla 4070 har funkat mycket bra med tiden jag kört, iom jag ev ska bygga insprut sen så kommer jag att få byta ut denna nya pump med, men det ska ju funka under tiden.
Det är klart att när du kör insprut så blir det oftast bättre med elektrisk. Vad är det som skiljer mellan p4070 och p4594? Båda har 72 gph Free Flow?
Själv satsade jag på en Monstermekanisk soppapump. Har inte fått hem den än, men enl personer som fått se den så verkar den mycket förtroendeingivande. :grin: Skall klara 1100hk, och pumpar 176 GPH...
Denna? http://www.robbmcperformance.com/produc ... c1100.html
Han verkar ha en hel del bra å ha grejer. Byter ni till grövre sending unit åxå?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av formula »

Nja. Det verkar ju som det kan vara samma? Eller?
Jag köpte dock min Mycket dyrare genom Butler http://www.jbp-pontiac.com/products/car ... _pump.html

$370 kostade den hos Butler, och $275 hos RobbMc. :cry:
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av hardly »

Nja, Robbmc har väl ingen regulator?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av 2 loud »

Hardly skrev:Nja, Robbmc har väl ingen regulator?
Nää bara en rekommendation om vilken som passar ( 2 stycken ) så det är nog samma pump
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

Så då har man monterat på en ny preppad 800cfm qj som kent har gjort iordning till mig, även monterat ny oljekylare, an slangar och en ny carter P4594. Nu verkar det som att soppan hittar fram även vid fullt pådrag. Problem som dock uppstått är att den nya växelådan "pissar" ut olja när man drar bilen hårt, och det rinner ner på avgassystemet och det ryker som fan bakom bilen, så det är inget kul att köra. jag kan inte rikigt se vart oljan trycks ut någonstans och nu börjar man bli less på det, hade ihelgen sumpen av plockad och bytte packningen då jag trodde det kom där ifrån, men det verkar dock inte som det hjälpt.

Bild
Bild
Bild

Bränsle pumpen kopplades in med ett relä ifrån ett K-jetronic sprut, dessa fanns ju i många volvo,saab,vw m.m, den styrs via varvtalssignalen, så så fort du börjar köra startmotorn så startar pumpen, likaså stannar pumpen då du vrider av nyckeln, skall även "för prima" när tändningen slås på så slipper du en extra tryck knapp till primning, dock fick inte jag detta till att funka. Reläet kopplades såhär för den som vill veta

Då kan du koppla så här:
30 Plus
15 Plus från tändningslås
31b Tändspole
87 Plus till bränslepump
87b Likadan som 87, kan lämnas tom
31 Jord
Då går pumpen om tändningen är på och motorn går runt.Relä finns på biltem, Art:52-211, dock handlade jag ifrån stylingbutiken då dom var betydligt billigare än biltema
Bild
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av 2 loud »

här har du kanske problemet varför du inte fick relät att funka ... Normalt när du har 2 stycken 87 med olika betäckningar 87A och 87B så brukar dom har direkt motsatt funktion ,,, ex. 87A leder vid tillslaget relä och 87B vid avslaget relä ... kolla om det är där skon klämmer
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

aha. tack för den infon, ska undersökas ikväll, ska jag bara läga en byggel mellan 87a/87b då menar du? eller flytta över ifrån 87a till 87B?
ingen problem som du vet med lådan? kan det va att den trycker ut oljan genom andníngshålet upptill på lådan
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: sön 10 mar 2002, 01:00
Namn: Herje Fastén #476
Ort: Ö-vik

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av bonnehill »

Beräffande oljeläckage, har du ett kortare oljesticksrör?. På min gamla GTO 67 monterade jag provisorisk vid ett tillfälle en slang som oljesticksrör (pga att jag saknade det), slangen var kortare än röret och varje gång efter hård körning tryckte lådan ut olja genom slangen ned på grenröret vilket medförde rök och ibland brand :blink1: . Fixades med rätt rör :grin: .

Herje
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Skriv svar