Projekt Camaro: Den fula ankungen

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av ugglemor »

Ja då har man dragit på sig ännu ett trevligt projekt, en så kallad Karl-Aron. Den är av årsmodell -75, saknar motor & låda. Tanken är väl att den ska få smaka kapen lite och inta formen av de betydligt finare 70-73 modellerna. Ingen tokrenovering, mera fint bruksskick. Finns även lite lösa funderingar på modernare drivlina. Men ännu bara lösa funderingar.
Kommer att samla lite delar & planera bygget under det närmaste året samtidigt som jag plockar ner bilen. Men så fort Dodgeladdaren är klar ska jag sätta ordentlig fart med detta projekt. Sen får vi väl se om det slutar med att jag kör allt på bränngropen eller… :angle:

Fick hem bilen i kväll och har inte hunnit mer än att lossa den och putta in den i garaget. Lyckades i alla fall få hela avgassystemet att trilla lös då vi lossade den. Men man får se det från den positiva sidan, det skulle ju ändå lös! :oops:

Ska iaf börja med att sortera upp alla lösa delar som nu fyller kupé såväl som bagage. Kanske också köpa mig en verkstadshandbok… :cool:

Bild

Så nu är frågan: Ska denna fula ankunge en dag återuppstå som en vacker svan?

Jag vet inte... jag vet inte...

Att bli fortsättad… :eek:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
peewee
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 18 mar 2006, 11:26
Namn: peter wikström

Inlägg av peewee »

jag tror sannolikheten att det inträffar är relativt stor...
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av donleone »

Ugglemor skrev:Ingen tokrenovering, mera fint bruksskick.
mmmmm.....och det ska vi tro på :roll:
Slutar väl med en balanserad SAAB 99 motor på 127hk, containerblå lack och krossad plych inredning, så vi andra få titta på med snålvattnet rinnande :thumbup:

Spännande och se den få liv.
/Lejon
tuco
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 894
Blev medlem: lör 06 okt 2001, 02:00
Namn: Delete Me
Ort: Kungsbacka

Inlägg av tuco »

men , men , men......de e ju ingen ankunge........hur ska det då kunna bli en svan :que:
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Tuco skrev:men , men , men......de e ju ingen ankunge........hur ska det då kunna bli en svan :que:
Genmanipulering kanske? :que:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
tuco
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 894
Blev medlem: lör 06 okt 2001, 02:00
Namn: Delete Me
Ort: Kungsbacka

Inlägg av tuco »

:grin:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

eftersom du gillar att slipa färg och detta bara ska bli ett budgetbygge, så har du en perfekt målningsmetod här;

http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html

Förväntar mig en målarrapport innan årsskiftet! ;)
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
motörhead
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 136
Blev medlem: tor 05 apr 2007, 16:24
Namn: Morgen Lindberg
Ort: Sjöbo

Inlägg av motörhead »

Samma romantiska och glada färg som SAAB hade på 70-talet; Senapsgul

Vad är det för nån? RS eller kanske LT? RS hade några rätt så tuffa färgkombinationer med lite fräcka stripes ( :thumbup: )

Ska bli intressant att följa!
Pontiac Formula -76
Dodge D100 Pickup -71
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Hmm... rolla en bil... jag var lite mera inne på att försöka tapetsera den. Underlagstapet borde fixa bucklorna och sedan kan man ju slänga in en fondvägg på ena sidan med! :cool:

Det är en vanlig basmodell som hade en 350 monterad. Body-tagen verkar dock ha försvunnit så mer vet jag ej i dagsläget. Tur att det inte är en z28 iaf, då hade man ju åkt på att originalrenover skiten... :razz:

Ska till garaget och gräva lite i morogon.
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Har varit iväg & bytt till mig en fet cowlhuv i går. Annars har jag inte hunnit göra så mycket. Börjat sortera delar och skruvat isär bilen lite. Tanken är väl att rätt snabbt få upp karossen i vaggan så man kan arbeta med den som en sticksöm då det är stillestånd i Chargerbygget.

Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

det här blir nog spännande att följa. bra att du väljer att inspireras av tidigare 70-talar camaros, de är ju riktigt fräna, speciellt i pro-touring stuk. Vet inte riktigt vad som hände med designen på samtliga bilar runt 74 å framåt.
Har du någon fundering på färgval? Svart med gråa stripes
, typ något sådant: http://www.pro-touring.com/featured_car ... 0jpg11.JPG
hoppas du lyckas sätta lite härlig personlig uggle-prägel på även detta projekt. något jag inte betvivlar för 5öre.
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Den blir inte svart. Den är en färg jag redan är less efter timmar av våtslipande på Dodgen... :angle:
I denna bil är frugan med och bestämmer lite eftersom den byggs enkom för att hon ska ha något läckert att åka på shoppingtur i... :eek:
Men som det ser ut nu blir det någon grönaktig nyans. Kan även bli tal om bilbarnskudde på förarsätet så hon kan se över det drygt 4" höga cowlscoopet som pryder den nya huven! :cool:

Bilder på huven kommer efter helgen.
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Har nu börjat få ordning på alla lösa delar. Lyckades nästa identifiera alla föutom 4st varav en hade "Volvo" instämplat på sig... :eek:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Här är iaf den fina huv som kommer att pryda Camaron. Har även på ingående backspeglar, mittkonsol, bakruta & kylarram till min ombyggnation. En bra början!

Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Då har man rensat lite under instrumentbrädan. Trevligt...

Nu ska resten av karossen rensas & sedan upp i vaggan. Sedan blir det att blästra av den så får vi se vad som döljer sig under allt från penselmålning, spackel och annan dynga.
Verkar dock vara i fint skick föutom i baken. Men denska jag ju hur som haver kapa bort. Lägg märket till Pontiac växelspken som förirrat sig in i bilen...

Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Sådärja då var den klar! :razz:

Bild

Om det vore såväl, nä det är min garagekompis som blev så stimmad att han vart tvungen att köpa sig en 70RS. Snacka om lyft för min renovering! Bara att gå två meter å kolla hur allt sitter & är konstruerat! :razz:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Nu har jag gjort ett ryck och gjort karossen så gott som klar för vaggan. Lite småskruvning kvar bara.
Var ett h-vete att få lös främre infästningen för bladfjädrarna. Fick kapa upp golvet eftersom den som rostlagat den satt lösa muttrar på insidan...

Verkar som jag får tillbaka vaggan efter helgen. Då blir det blästring & damma på lite primer innan karossen ska slaktas sönder & samman... :razz:

Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Vaggan ska vara hemma senast torsdag så då blir det till att hänga upp karossen. Har fördrivit tiden med att planera stuket på Camaron. Hängande kofångare, spännband runt skärmarna, Pro-toilet scoop & Saab tre-ekrat borgar för en elak kombination!

Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
thunderbolt
Medlem
Medlem
Inlägg: 598
Blev medlem: mån 08 aug 2005, 21:22
Namn: Peter Andersson
Region: Södra
Ort: Klippan

Inlägg av thunderbolt »

Det stuket är riktigt giftigt! :lol:
Bild
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Men visst köper Saab sina fälgar från Biltema? Dom vill ju att fälgarna ska vara få förunnade... :cool:

Jag har funderat hej vilt på hur jag ska bygga bakändan. Men jag förstår inget av detta med fyrlink & boilover eller va di nu kallat... :eek:

Har spekulerat på att bredda hjulhusen in till rambalkarna & flytta in bladfjädrarna en lite bit. In med dämparna på insidan bladfjädrarna. En relativt enkelt konstruktion för att få in relativt breda däck. Något i stil med detta:

Bild

Men jag är öppen för förslag & tips ty jag är novis på detta att bygga om karosser... :oops:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

På bilden ligger nog bladfjädrarna lite utanför ramen. Tänkte precis som du skriver att man får bygga om bakre delen av ramen och sätta fjädrarna precis innanför främre delen av ramen.
Kapade ju upp golvet på ena sidan för att få lös ena fjädern & inte skadar det att blästra bort rosten & skiten där! Ramen var full med dynga. Sådant är trevligt att få bort... :)

Såg att Camaron hade en liten rolig konstruktion på nedre dämparfästena. En pekade snett bakåt å den andra snett frammåt. Gjorde de bara en modell på fästena av ekonomiska skäl eller? Såg likadant ut under min komis -70a.

En av mina baldfjädrar var två blad av på, så det blir till att köpa nya. Typiskt svensksålt fenomen... :angle:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Ugglemor skrev:Såg att Camaron hade en liten rolig konstruktion på nedre dämparfästena. En pekade snett bakåt å den andra snett frammåt. Gjorde de bara en modell på fästena av ekonomiska skäl eller? Såg likadant ut under min komis -70a.
Sk staggered shocks. Byggdes så för att minska pinjongvinkelförändringen på bakaxeln. Hajj teck är bara förnamnet! :cool:

Vad ska det egentligen bli för stuk på den? Tokoriginalrenovering eller kan du tänka dig att göra avsteg? Kanske tom svängambitioner? :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Vi kan kalla det "ekonomirenovering" till att börja med. :lol:

Blir absolut ingen originalrenovering. Det som ska göras nu är att bygga om så jag får in breda däck bak. En camaro på spesulor är som tomatpuré i gräddtårtan. Karossen ska få nya bakskärmar & bakstam från 70-73. Likaså front. Bakrutan byggs om till 70-73. I med ordetliga bussningar runtom, och sedan slängs skiten ihop, förmodligen med den billigaste 305-350 motor som går att uppbringa.
Då har iaf frugan något att puttra till affären med. :razz:

Sedan får vi se vart det bär av allt eftersom jag sparar ihop pengar till mera ordentliga delar. Svängjänk eller Strippa... :angle:

Men så länge Dodgen suger pengar ur mig lär det gå relativt trögt med detta bygge...
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

jag satt faktisk och tittade på deras sida i går kväll. håller med dig om priset på delarna. de måste ju vara gjorda i rent guld! :eek:
och eftersom detta är ett ekonomibygge så blir det till att bygga själv. då får man det ju precis som man vill med.

så fort bilen sitter i vaggan å e blästrad ska jag lägga upp en bild på underredet. sedan e det bara att man börjar skissa på ombyggnationen. ser fram emot fina tips från "byggareliten"... :cool:

funderar även på att bygga ihop ramarna då man likas håller på...
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Ni har väl kollat in HotRods F-bomb projekt. Finns flera artiklar om bygget. Lätt inspirerande... :razz:

http://www.hotrod.com/projectbuild/fbom ... index.html
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Vilket högintressant projekt det här blev då!

Ge mig din e-mailadress så kan jag maila ritningar på smidiga subframeconnectors som du kapar till själv. Du har ju hållit i svetsen innan, så detta är nog inget problem...

Jag har också en kaross som står som ska bli bil någon gång i framtiden och den tänkte jag bygga en ordentlig bur (som svetsas i karossen kring dörrar, rutor och tak) samt sömmsvetsa samtliga skarvar i hela karossen. Jag räknar kallt med att subframeconnectors inte skall behövas, men jag har ett mål att nå kring 20 000Nm/° och det är styvt (typ rejsbilsstyvt). Når jag inte det får jag udnersöka som subframeconnectors hjälper...

DSEkitet är inte sååå dyrt egentligen om man konstaterar att firman ska kunna leva på det de tillverkar. Självklart vill man ju att sina saker ska vara gratis och om man inte värderar sin egen arbetstid kan man säkert göra det billigare rent materialmässigt själv. Ibland kan det dock vara skönt att köpa färdiga saker och spara lite (tålamod och) arbetstid.

F-bomben är helrätt! Även om den är en raktframbil så är alla modifieringar de gör på den klockrena, målmedvetna och genomtänkta. Ibland är det skönt att inte alla tävlar om vem som lägger blankast lack samt har mest krom på sina bilar. :rolleyes:


Som sagt, kör på och berätta gärna lite vad du hade tänkt ha bilen till så kommer du nog få 1000 kommentarer här i tråden. ;)


För övrigt känns ju 10" ganska brett ändå? 13" breda fälgar (om det som sagt inte är rakt framslicks) är "ganska" overkill. :roll: ;)
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Predator skrev:...en massa vettiga ord...
Jag håller med i allt du säger, men över huvud taget tycker jag de flesta projekt där de koncentrerar sig på annat än blank lack är läsvärda. Alltid snappar man upp något.
Tänk på att många platser i USA är begåvade med rostfria bilar och det är då 100 gånger enklare att starta ett projekt och man kan börja koncentrera sig på vilka delar man ska köpa. Bolt on-delarna finns där för att folk som inte råkar ha en CNCfräs i garaget ska ha en chans att bygga roliga bilar också. De flesta här inne har nog konstaterat att jänkarna är betydligt mer för halvfabrikat än svenskar...

Jag försöker inte på något sätt tvinga på någon ”touringbygge”, det var verkligen inte så jag menade. Jag delade bara med mig av lite av de planerna som jag hade för mitt projekt. :oops:

För övrigt trodde jag det räckte med en kort bit vägsträcka för att komma upp i 100km/h med din kärra? ;)
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

För mig känns det väl som jag kommer att hamna lite mitt mellan svängjänk & strippa.
Någon som kan beskriva hur bladfädrar fungerar egentligen. Har fått för mig att den främre halvan håller axeln på plats & den bakre sköter fjädringen. Men detta kan jag lika gärna ha snappat på när jag tittat på utbildningsradion... :angle:
Vad har sånadära schaklar eller vad det heter som sitter i bakre infästningen på för uppgift. Ser att en del åker med ställbara sådana. Ändra vinkel på bakaxeln? Ändra bladfjädrarnas karaktär??? :que:

Vore ju en bra start på mitt bakvagnsbygge att jag vet hur bladfjädrar opererar... :angle:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Inlägg av formula_calle »

Ugglemor skrev:funderar även på att bygga ihop ramarna då man likas håller på...
Shoppingvagn till frugan var det ju, hur skall hon kunna handla öl och ägg utan att ha sönder alltihop vid första väg-gupp? :angle:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Ugglemor skrev:För mig känns det väl som jag kommer att hamna lite mitt mellan svängjänk & strippa.
:angle:
nja när du endå e inne på nyskapande i fjädringsväg ,, den här vägen har du aldrig rullat :roll: :roll:
Bild

och kalle ,, med den här fjädringen kör du över berg även med en hel korg ägg i bilen ( och dom e hela efteråt oxå )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Skriv svar