Bra tips är att värma det med tex. värmepistol, eller IR-värmare. Eller så gör du motsatsen och fryser ned det till typ -45 eller så. Då brukar det vara lätt att få loss. Använd frysspray eller liknande, men det går åt "en del" om du ska göra ett större område...Fredrick skrev:vad va lättaste sättet att få bort underredsmassan på?
Projekt Camaro: Den fula ankungen
Moderator: Moderators
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
värmer du upp underredsmassan blir den "rinnande" och den tränger ännu djupare in i alla skrymslen ,, normalt har den härdat så den blivit stel och hård , , då släpper den som en "plastmatta" med mejselhammaren och man slipper mycket efterarbete
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Så då var grejorna blästrade. Nu ska det mesta iväg på pulverlack.
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Sömsvetsa ramen innan! 2cm svets, 4 cm mellanrum...
Snälla, gör det när du har chansen, om inte annat så för min skull.
Snälla, gör det när du har chansen, om inte annat så för min skull.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Lite zinkgrund, Spraygray från Eastwood & halvmatt klarlack. Fint blir det...
En fyrlink med Coilovers har dykt upp!
Å en halv Camarokaross!
En fyrlink med Coilovers har dykt upp!
Å en halv Camarokaross!
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Äntligen lite pulver under huven... HUMÅÅÅRRR!
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Nå, hur går det här då?
Är bilen lackad än?
Har du funderat på att bredda dina hjulhus? Jag funderar på det, men hade gärna hört hur mycket jobb det var med det innan jag sätter kapen i innerskärmarna.
EDIT: jag minns inte fel - du höll visst på att bredda hjulhusen! Har du möjligtvis lite bilder på resultatet, så hade det varit mycket värt för mig. Lika bra att bredda när man är igång och gräver i karossen liksom...
Är bilen lackad än?
Har du funderat på att bredda dina hjulhus? Jag funderar på det, men hade gärna hört hur mycket jobb det var med det innan jag sätter kapen i innerskärmarna.
EDIT: jag minns inte fel - du höll visst på att bredda hjulhusen! Har du möjligtvis lite bilder på resultatet, så hade det varit mycket värt för mig. Lika bra att bredda när man är igång och gräver i karossen liksom...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- fredrick
- Registrerad
- Inlägg: 635
- Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
- Namn: Fredrick Johansson
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Om ni undar över skärmbreddning så kan ni ju snacka med biturboflameboy på camaroforumet. Han är grym på plåt och har själv breddat sina skärmkanter. Han kan nog t.o.m göra det åt dig Anders mot en summa. Här är hans projekt: http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=6577&p=1
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Jag är iof inget plåtproffs, men det är tal om att bredda hjulhusen inåt och inte utåt. Så det ska nog gå...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- fredrick
- Registrerad
- Inlägg: 635
- Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
- Namn: Fredrick Johansson
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Inåt! Okej.. då va det en annan femma. Lägg upp bilder när du börjar så kanske man gör detsamma. planer för fetare fälgar?
(ursäkta att jag lånar tråden lite)
(ursäkta att jag lånar tråden lite)
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Var ju ett tag sedan jag skrev här men det har inte hänt så mycket.
Har pressat dit nya Poluhretanbussnigar (eller hur det nu stavas) i framvagnen:
Har även gjort iordning en 4-pet manuel till den fula ankungen:
Och även börjat fixa till diverse småkraft:
Angående karossarbetet ska jag försöka ta tag i det inom kort. Chargern har sulit den mesta tiden än så länge. Har just nu rivit bakaxeln för att kolla upp ett missljud. Men efter det ska den köras på besiktningen... så får vi se hur det går...
Bilder på hur Laddaren ser ut i dagsläget för de som är nyfikna:
Camarons hjulhus kapade jag upp in till rambenen. Ska sedan återanvända den inre hjulhushalvan &fällain en liten remsa emellan. Precis som då dom minitubbar... återkommer med bilder på detta så fort jag har något att visa!
Har pressat dit nya Poluhretanbussnigar (eller hur det nu stavas) i framvagnen:
Har även gjort iordning en 4-pet manuel till den fula ankungen:
Och även börjat fixa till diverse småkraft:
Angående karossarbetet ska jag försöka ta tag i det inom kort. Chargern har sulit den mesta tiden än så länge. Har just nu rivit bakaxeln för att kolla upp ett missljud. Men efter det ska den köras på besiktningen... så får vi se hur det går...
Bilder på hur Laddaren ser ut i dagsläget för de som är nyfikna:
Camarons hjulhus kapade jag upp in till rambenen. Ska sedan återanvända den inre hjulhushalvan &fällain en liten remsa emellan. Precis som då dom minitubbar... återkommer med bilder på detta så fort jag har något att visa!
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
För att få lite variation från muggiga framvagnsdelar började jag göra iordning brädan. Efter massvis med rengöring & målning börjar det likna något. Mycket maskering & småpill med att måla upp de silvriga ränderna...
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
I dag var det dags att ta sig an fjäderfäna som ska sitta i framvagnen... Hugger69 tvivlade starkt på att jag skulle kunna få dem på plats själv. Själklart måste sådana påståenden, kosta vad det kosta vill, överbevisas!
Detta är ett jobb för karlakarar med lyftkransaxlar & trucktorso. Det gäller att hålla de grovhuggna fingrarna i styr, annars kan de fort bli färre till antalet. Komprimerad sex varv på innern & fem på yttern. Detta gav hela 15cm och såg även till att fjädern fick rätt "böj" för att helt enkelt bara falla på plats.
Allt kunde sedan skruvas ihop med fingerkraft. Sedan kom det spännande momentet att släppa på de korta invändiga fjäderspännarna. Här gäller det att hålla rätt i mutterflugan så man inte slår sönder båtbenet då spänningen släpper. Skulle vara roligt veta hur mycket tryck det är i de komprimerade fjädrarna... eller så inte...
Nu börjar det likna något! Och för första gången på 5 år har jag hittat ett användningsområde för min gula CP-vagn!
Detta är ett jobb för karlakarar med lyftkransaxlar & trucktorso. Det gäller att hålla de grovhuggna fingrarna i styr, annars kan de fort bli färre till antalet. Komprimerad sex varv på innern & fem på yttern. Detta gav hela 15cm och såg även till att fjädern fick rätt "böj" för att helt enkelt bara falla på plats.
Allt kunde sedan skruvas ihop med fingerkraft. Sedan kom det spännande momentet att släppa på de korta invändiga fjäderspännarna. Här gäller det att hålla rätt i mutterflugan så man inte slår sönder båtbenet då spänningen släpper. Skulle vara roligt veta hur mycket tryck det är i de komprimerade fjädrarna... eller så inte...
Nu börjar det likna något! Och för första gången på 5 år har jag hittat ett användningsområde för min gula CP-vagn!
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Var lite trögstartad i går så därför passade jag på att pilla lite på inredningen. Ett lättsamt och inte allt för skitigt jobb...
Tvättade upp lite delar,målade om några av dem, men de flesta var i mycket bra skick. Den grådaskiga inredningen har åter blivit svart...
Inredningspanelerna till bakrutan har jag bytt till mig från Ripper Rippssons Svängjänk. Är övertygad om att enbart dessa paneler kommer att ge Ankungen långt bättre väghållning än vad de flesta kan drömma om...
Sedan passade jag på att smita ut till garaget medan sambon skulle iväg & träna. Gjorde en enklare makeup på pedalstället... tänk den dagen man för börja trampa på dom här! Wrooom!!!
Tvättade upp lite delar,målade om några av dem, men de flesta var i mycket bra skick. Den grådaskiga inredningen har åter blivit svart...
Inredningspanelerna till bakrutan har jag bytt till mig från Ripper Rippssons Svängjänk. Är övertygad om att enbart dessa paneler kommer att ge Ankungen långt bättre väghållning än vad de flesta kan drömma om...
Sedan passade jag på att smita ut till garaget medan sambon skulle iväg & träna. Gjorde en enklare makeup på pedalstället... tänk den dagen man för börja trampa på dom här! Wrooom!!!
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Trampar du på dom där så stannar det ju...??Ugglemor skrev: Sedan passade jag på att smita ut till garaget medan sambon skulle iväg & träna. Gjorde en enklare makeup på pedalstället... tänk den dagen man för börja trampa på dom här! Wrooom!!!
Du behöver en pedal till som ska sitta till höger. Då "Wrooom!!!"
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Precis! Sänkt tyngdpunkt och lägre luftmotstånd inne i kupén utlovas!Ugglemor skrev:...Är övertygad om att enbart dessa paneler kommer att ge Ankungen långt bättre väghållning än vad de flesta kan drömma om...
För övrigt borde du ha sådana här pedaler istället:
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Jo, gaspedalen ligger där till vänster, men jag tor jag har borta själva infästningen till den... funderar lite löst på att köra med vridgas istället...Luva skrev:Trampar du på dom där så stannar det ju...??
Du behöver en pedal till som ska sitta till höger. Då "Wrooom!!!"
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Klockrent pedalställ för den kommande genrationen där Anders!
Kvällen har fördrivits med att fixa upp en elfläkt. Här ser vi Italiensk kvalité, Gate... El toro!!!
Tanken var att Vortechmotorn skulle utrustas med en elektrisk vattenpump och sedan fönas av dessa två... vi får se hur det går. :)
Kvällen har fördrivits med att fixa upp en elfläkt. Här ser vi Italiensk kvalité, Gate... El toro!!!
Tanken var att Vortechmotorn skulle utrustas med en elektrisk vattenpump och sedan fönas av dessa två... vi får se hur det går. :)
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Målar du aluminiumet, eller glasblästrar du? Klarlackar du efter glasblästringen?
Snyggt blir det i alla fall... wå jää
Snyggt blir det i alla fall... wå jää
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Eftersom jag försöker hålla det relativt enkelt med Ankungen så är det enda jag gjort att jag borstat av aluminiumet med en vanlig stålborste på borrflugan. Sedan sprayar jag på lite alumablast från Skevab & toppar med lite klarlack från Laitis... som nytt!
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Aah... är det gaspedalen. Jag har något liknande i mitt garage. Det är mitt specialdesignade verktyg att rycka ur sprinten till fönsterveven med. Den ser ut ungefär sådär. Trodde du tillverkat något i samma anda...Ugglemor skrev:Jo, gaspedalen ligger där till vänster, men jag tor jag har borta själva infästningen till den... funderar lite löst på att köra med vridgas istället...Luva skrev:Trampar du på dom där så stannar det ju...??
Du behöver en pedal till som ska sitta till höger. Då "Wrooom!!!"
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Knåpade ihop en liten film om hur man bygger en Charger på 7minuter...
http://www.youtube.com/watch?v=hYBHjv6WApI
http://www.youtube.com/watch?v=hYBHjv6WApI
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Tänk att sju minuter kan göra sån skillnad. Lysande bildspel på ett fantastiskt jobb. Gratulationer till kocken.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Man tackar & bockar!Luva skrev:Tänk att sju minuter kan göra sån skillnad. Lysande bildspel på ett fantastiskt jobb. Gratulationer till kocken.
I kväll har jag gjort ett litet ryck. Den andra elfläkten är nu klar den med... nu saknas bara en bil att montera dem på...
Styrsnäckan på plats:
Och lite stag å en krängningshämmare...
Det börjar ta sig...
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Då ska vi se... här kommer bilder på ledningarna jag bockade till senast jag var i garaget.
En ny fin bränsleledning med fullflödesböjar...
Returrör till styrservon:
Sedan roade jag mig att med hjälp av våld & rörtång lossa bromsledningarna från denna lilla tingest. Nu minns jag inte vad den hette, så jag kommer att kalla den för "knussoln".
Började med att plocka isär knusslonet & rengöra både in & utsida. Sedan fick knusslonet lite färg på sig...
En ny fin bränsleledning med fullflödesböjar...
Returrör till styrservon:
Sedan roade jag mig att med hjälp av våld & rörtång lossa bromsledningarna från denna lilla tingest. Nu minns jag inte vad den hette, så jag kommer att kalla den för "knussoln".
Började med att plocka isär knusslonet & rengöra både in & utsida. Sedan fick knusslonet lite färg på sig...
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
I dag var det dags för generatorn att få sig en omgång. Igengrodd precis som allt annat på Ankungen:
Efter att ha skrapat lite på ytan med en örontopz och ätit 8 varmkorvar med skånsk grovkorning senap så såg det genast mycket bättre ut...
Har även fixat lite andra småsaker & sorterat upp resten av bultarna som ska på elfrörzinkning.
Efter att ha skrapat lite på ytan med en örontopz och ätit 8 varmkorvar med skånsk grovkorning senap så såg det genast mycket bättre ut...
Har även fixat lite andra småsaker & sorterat upp resten av bultarna som ska på elfrörzinkning.
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
skånsk grovkorning senap
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Hörru penselpelle, det ser ju rätt bra ut får jag säga.
Men, målar du all alu alltså?
Men, målar du all alu alltså?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
proffsig finish som alltid!! imponerande!
men det där med korvarna får du nog utveckla, var det något kryptisk meddelande eller var det bara den danska senapen som fick dig skitnödig?
men det där med korvarna får du nog utveckla, var det något kryptisk meddelande eller var det bara den danska senapen som fick dig skitnödig?
Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen
Jag målar allt jag kommer över & lite till... har väl inbillat mig någon sorts teori om att målade ytor med lite klarlack ovanpå ska stå sig länge & vara lätta att hålla rena... sen är det ju så väldigt enkelt med och detta passar ypperligt eftersom Ankungen är ett budgetbygge & så många gamla delar som möjligt återanvänds...Anders > 1G skrev:Hörru penselpelle, det ser ju rätt bra ut får jag säga.
Men, målar du all alu alltså?
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition